Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään kävin hakemassa pitkästä aikaa uuden auton itselle. Vajaa 80km:ä tuli ajeltua kaupungissa, joten ei vielä saatu sataa rikki mittariin. Pakkasta oli vajaa -15c, joten sähkistä oli sopiva testailla. 23kWh/100km oli keskikulutus pätkäajossa ja sport-modella auton asetuksella, sekä omalla nilkalla.

    Comment


      Ite veivannu täällä Itä-Suomessa nyt taksia sähköautolla viis viikkoo. Vähän vajaa 14tkm takana. Ihan jees kokemukset kyllä. Laturissa saa kyllä istua, mutta jossain se pitää kuitenkin sitä kyytiä odotella.
      ​​​​
      Mustang Mach-E isommalla akulla (98,8kWh) ja nelivedolla sekä kaikilla varusteilla mitä siihen sai. Luvattu wltp range 540km ja nollakelissä nyt parhaimmillaan noin 400km matka-ajoa 22kWh/100km kulutuksella. Kovemmilla pakkasilla kulutus toki nousee lämmitystarpeen takia ja -20°C hujakoilla se on ollut 33kWh/100km. Kerran kokeilin 15°C pakkasella ajella ilman lämmitintä pipo päässä ja silloin meni 16kWh/100km kulutuksella. Nopeutta olen pitänyt rajoituksen +8km/h todellista.

      Tämän hetkiseen kyytitiheyteen ja laturien saatavuuteen tällainen auto sopii. Saa nähdä miten jatkossa, kun mm. Kelakyytien välitys muuttuu vuoden vaihteessa.
      Käyttökulut on kyllä yllättävän pienet ja sillä on hyvä yrittää taistella kokoajan pienenevää kilometritaksaa vastaan. Click image for larger version

Name:	IMG_20211208_102353.jpg
Views:	1584
Size:	300,4 Kt
ID:	1931909

      Comment


      • Komean näköinen peli. Ei tule ihan joka risteyksessä tuollaista vastaan. Ei ihme jos tuntuu käyttökulut kohtuullisilta kun katsoo nimimerkin alta mitä muuta kalustoa tallista löytyy.

        Comment


          Hyvä Kalle!

          Itse ole myös tuota Mustangia katsellut vähän sillä silmällä kun hinta ei ole ihan posketon ja ominaisuudet vastaa omia tarpeita/mieltymyksiä. Aika äkkiä ne kikat oppii millä saa kulutusta alas ilman että tarvitsee mukavuudesta liikaa tinkiä, mutta -15°C ja lämmitys päältä pois alkaa olla jo siinä rajoilla, että kuinka kauan viitsii niin ajaa. BMW:ssä lämpötilan pudottaminen parilla asteella vaikuttaa kyllä melko paljon kulutukseen, mutta sitten tulee helposti ongelmaksi se, että alkaa lasit huurtumaan. Mutta siitäkin selviä kun käyttää hetken huurteenpoistoa päällä.

          Comment


            Firmaan missä ajan viikonloppuisin satunnaisesti taksia on tilattu Q4 e-tron 40 pitäisi saapua kesäkuussa ajoon.Itselläni on jo 7000,km kokemusta audista kun semmoinen oli kesällä 3kk käytössä ja nyt on E-up ajossa niin kyllä toi sähköinen voimalinja on vaan mukava ja sopiva taksi käyttöön varsinkin täällä kaupungissa.Aika harvoin nykyisin osuu mitään pitempään keikkaa, tahtoo vuoro mennä nurkissa pyörimässä.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
              Hyvä Kalle!

              Itse ole myös tuota Mustangia katsellut vähän sillä silmällä kun hinta ei ole ihan posketon ja ominaisuudet vastaa omia tarpeita/mieltymyksiä. Aika äkkiä ne kikat oppii millä saa kulutusta alas ilman että tarvitsee mukavuudesta liikaa tinkiä, mutta -15°C ja lämmitys päältä pois alkaa olla jo siinä rajoilla, että kuinka kauan viitsii niin ajaa. BMW:ssä lämpötilan pudottaminen parilla asteella vaikuttaa kyllä melko paljon kulutukseen, mutta sitten tulee helposti ongelmaksi se, että alkaa lasit huurtumaan. Mutta siitäkin selviä kun käyttää hetken huurteenpoistoa päällä.
              Juu. Silläpä tähän päädyttiin myös. Toimintamatka alkaa olla kohtuullinen. Teslakin oli vaihtoehtona ja mutta Fordilla on huolto kuitenkin omalla kylällä. Vakuutuskin olisi ollut nelinkertainen juuri siitä syystä.

              Olen pyrkinyt ajamaan kokoajan niin, että matkustus on mukavaa. Yleensä lämpö on asetettu 20,5°C. Kunhan kerran kokeilin, että kuinka pienellä se menee tarvittaessa. Käytännössä ajo on ollut pelkkää maakuntaa eli 200-300km edestakaista matkaa. Nurkkapyöritystä ei ole ollut.
              Ja vihdoin viimein sain nelivetoisen taksin alleni. Viimeviikkojen lumipyryt ja talvikelit on olleet yhtä juhlaa. Enkä haluaisi myöntää, mutta tämän neliveto toimii omasta mielestä paremmin kuin perinteinen 50:50 torsen. Ja auto on todella vakaa menemään vallien yli ja oikeastaan missä vaan kelissä maantiellä.

              Ainut miinus tässä Mach-E:ssä on alusta. Se on napsun verran liian pintakova taksikäyttöön Tietyllä kuormalla etu- ja takapää ei toimi ollenkaan yhteen. Ei se yksinään ajaessa haittaa, mutta joku mummo ei saata arvostaa. Tälle täytyy jotain tehdä heti, kun jotain palikkaa on tarjolla. Ja oikeastaan se on myös miinus ettei ajonvakautusta saa kokonaan pois. Toisaalta varmaan ihan hyvä..

              Ajovalot ovat kyllä parhaat vakiovalot mitä on tullu vastaan. Tykkään kyllä työkalustani.
              Attached Files

              Comment


                Ja sehän se on lopulta tärkeintä, että itse tykkää.

                Comment


                • Mielestäni tuo Mach-E:n latauspistoke on huonossa paikassa, kun omasta näkökulmasta parkkeerausta ajattelen. Keulassa on mielestäni paras paikka, toki ei kärryn kanssa. Jäi Ford koeajamatta, vaikka olisi ollut mahdolista. Toki oma budjetti oli juuri alle 50K€. Onko Fordissa akkujen lisälämmitys ominaisuutta pikalatausta ajatellen?
                  Täytyy lähteä pian kohti pohjoista kokeilemaan KIAn rangea pakkasilla. Ongelmitta on toiminut omalla kaupunkiajolla kovemmillakin pakkasilla. Toki kulutus on pätkällä korkea, mutta sillä ei ole merkitystä. Valitettavasti tuossakaan ei saa akkuja lisää lämmitettyä ennen latausta. Pienillä tehoilla alkaa lataus vaikka talvimode on päällä. Taitaa jo tällä vikolla tulla 1tkm:ä mittariin.

                  Comment


                    Jollain meni hermo:

                    https://www.tekniikkatalous.fi/uutis...a-7c9d5f80b42a




                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                      Mielestäni tuo Mach-E:n latauspistoke on huonossa paikassa, kun omasta näkökulmasta parkkeerausta ajattelen. Keulassa on mielestäni paras paikka, toki ei kärryn kanssa. Jäi Ford koeajamatta, vaikka olisi ollut mahdolista. Toki oma budjetti oli juuri alle 50K€. Onko Fordissa akkujen lisälämmitys ominaisuutta pikalatausta ajatellen?
                      Täytyy lähteä pian kohti pohjoista kokeilemaan KIAn rangea pakkasilla. Ongelmitta on toiminut omalla kaupunkiajolla kovemmillakin pakkasilla. Toki kulutus on pätkällä korkea, mutta sillä ei ole merkitystä. Valitettavasti tuossakaan ei saa akkuja lisää lämmitettyä ennen latausta. Pienillä tehoilla alkaa lataus vaikka talvimode on päällä. Taitaa jo tällä vikolla tulla 1tkm:ä mittariin.
                      Ei oo fordissa lämmitysmahdollisuutta. Ainakaan vielä. Ei tosin ole ollut ongelmaa ottaa latausta vastaan ainakaan 50kw laturista. Latauspistoke on joissain tilanteissa ihan väärällä puolella, mutta tähän mennessä on aina saanut kaapelin kiinni. Pikkuakkuisen takavetomustangin hinta oli juuti alle 50k€.

                      Comment


                        BMW:ssä pistoke on myös peräpäässä enkä sitä ole mitenkään hankalaksi kokenut kun muutenkin olen tavannut peruuttaa auton ruutuun.

                        Comment


                          Fordissa se on kuskin puolen etulokarissa.

                          Comment


                            Ach so, ymmärsin väärin :). Eikai se lokasuojakaan paskempi paikka ole kun ei tarvi auton etupuolelle jättää tilaa. Edun huomaa kyllä kun tulee enemmän lunta ja lataustolpat on metrin päässä kinoksessa.

                            Comment


                            • Meillä työpaikalla on useampi hybridibemari, joissa pistoke on etuloksussa. Pienissä parkkiruudiussa on pujottelua kun toinen vieressä on keula edellä ja toinen peruuttanut. Eihän tuohon maailma kaadu, mutta ei ole tuolta kantilta paras paikka. Vähän harmittaa, kun en saanut aikaiseksi sitä Fordin koeajoa. Nyt en uskalla enää mennä.

                              Comment


                                Audi e-tron parhaillaan Dakarissa, kuskeina Sainz, Peterhansel, Erikson.

                                Comment


                                  Tesla Model-S Plaid vs. Suihkumoottori-Tesla
                                  http://www.youtube.com/watch?v=oWScNu0UYXY

                                  Ei se Plaid olekaan nopein, tai voisi olla nopeampi jos ei oikuttelisi noin paljoa.

                                  Comment


                                    Meille tuli talouteen 2017 100kw E Golf. Katotaan miten palvelee.

                                    Comment


                                      E-Golf on sinällään helppo askel sähköautojen maailmaan kun sisätilat eikä ulkomuoto eroa polttisversiosta mitenkään. Eikä se nyt sähköautonakaan varsin huono ole.

                                      Comment


                                      • Miulla on pieniakkuinen E-Golf ja näin 6tkm ajaneena kannattaa tarkkaan miettiä, millaisia ajosuoritteita autolle on luvassa.
                                        Mie roikotan sitä laturissa 50 km välein.

                                        Ja taloudessa on myös fossiiliauto.
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 20:26. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                                        Comment


                                          Eilen tultiin Helsingistä autokaupalta Mikkeliin kotiin. Tuon siirtymän tekee ihan ilmiselvästi yhdellä latauspaussilla Lahdessa.
                                          Ajelin mittarivauhtia vakkarilla, satasta ja kahdeksaa kymppiä. Jonkun verran meni porukkaa ohi kun olivat jo kesänopeuksilla.

                                          Käyttö, johon auto pääasiallisesti tulee, on mun työmatkan ajo. 45km suunta mutta päivän aikana en mielelläni lataisi. Siltikin luotan että tuon 45km+45km pääsisi kelissä kuin kelissä. Mökillä 50km päässä tulee varmaan myös joskus käytyä. Siellä pääsee lataamaan kotimatkaa varten jos tarve on.

                                          Jos minun kotopuolessa käy niin silloin joutuu yhden latauspaussin pitää Jyväskylässä.

                                          Mutta onneksi taloudessa on muutama polttisauto niin voi valita kalustoa sitten tarpeen mukaan.
                                          Viimeksi muokannut Lipponen; 7.3.2022, 05:01.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                            Käyttö, johon auto pääasiallisesti tulee, on mun työmatkan ajo. 45km suunta mutta päivän aikana en mielelläni lataisi. Siltikin luotan että tuon 45km+45km pääsisi kelissä kuin kelissä. Mökillä 50km päässä tulee varmaan myös joskus käytyä. Siellä pääsee lataamaan kotimatkaa varten jos tarve on.
                                            e-golfin 2017 => akun käytettävissä oleva kapasiteetti on n.32kWh. Pitäisi tuolla kuitenkin 150km:ä päästä lähes kelissä kuin kelissä. Pikalataus on 40kW, mutta ei taida kovilla pakkasilla siihen pystyä. Auttaa kuitenkin matkalla, jos tarve vaatii.

                                            Comment


                                              Käytännössä akkujen lämpötilan pitäisi olla noin +25°C että DC-latauksesta saisi täyden tehon. Pakkaskelissä akkuja ei tahdo tuohon lämpötilaan helposti saada.

                                              Comment


                                              • e-Golfissa puuttuu akkujen lämmitys/jäähdytys. Pakkasella ajossa akut ei lämpeä, jos auto lähtee kylmästä. Lämpimästä lähdettäessä akut sitten jäähty ajon aikana. Kesällä antaa sen 38kW 40kW:n laturista.

                                                https://support.fastned.nl/hc/en-gb/...kswagen-e-Golf

                                                Comment


                                                  Jos akustossa ei ole jäähdytystä, niin se saattaa koitua ongelmaksi kuumina kesäpäivinä kun akusto on ajettu tyhjäksi. Sen lämpötila saattaa olla niin korkea, ettei sinne saa sähköä ennen kuin akusto on riittävästi jäähtynyt. Tämä taas pidentää lataussessioon kuluvaa aikaa.

                                                  Comment


                                                  • Mitä itsellä oli viime kesästä kokemusta e-golfilla ajosta, niin matka-ajossa DC-latasin suuntaansa 3 kertaa n.30c lämmöissä ja aina toimi normaalisti. Täysin tyhjäksihän sitä akustoa tuskin ajetaan, paitsi autolehtien testeissä. Itsellä jäi pahimmillaan matka-ajossa vain 28km:ä rangea ennen latausta. Kaupungissa pyörittelin 7km:n asti. Tuskin Suomen kesässä edes tulee tilannetta vastaan, jossa akku on liian kuuma normaalista ajosta johtuen. Ajoviimahan sitä akkua kuitenkin jäähdyttää. Toki teoriassahan voi tapahtua lähes mitä tahansa.

                                                    Comment


                                                      Erään Leafin omistajan kanssa juttelin, niin hän valitteli lämpöongelmasta aiheutuvaa latauksen hidastumista. Tämä oli ensimmäisten Leafien ongelma ennen kuin niihin tuli lämmönhallintaominaisuus.

                                                      Comment


                                                      • Tuo liika lämpöhän se Leafin akut on pilannut. e-UP!:ssa ja e-Golfissa akkujen jäähdytys toimii ajoviimalla. En tiedä onko se jotenkin eri tavalla toteutettu, kun vastaavaa ongelmaa ei ole ilmennyt. Vai eikö sitä Leafin akkua edes ajoviima jäähdytä? Jos ei DC-latausta jatkuvasti käytä ja pärjää AC:llä, niin tuskinpa edes vanhojen VW-akkujen kanssa tulee ongelmaa. Entisissä e-autoissa akkutestit näytti 100%:a, kun huolloissa testasivat. Itse ainakin uskallan suositella isompi akkuista e-Golfia, jos sellainen riittää tarpeisiin.

                                                        Comment


                                                          Maallikkona kuvittelisi, että välttää sähköauton riskejä, kun ostaa perinnemerkin sähköauton. Jotenkin odottaisi, että VW:n tai Nissanin tuote olisi varma teknisesti. Sitten tuollaisia perusasioita puuttuu kuin akun jäähdytys ja lämmitys. Tämä ei ehkä pääty hyvin perinnemerkeille, Teslalta jäljelle jäävän markkinan korjaavat puhtaalta pöydältä aloittavat, uudet merkit. Ja päivän parhaat naurut, perinnemerkin käytetyllä sähköautolla 500 km talvisessa Suomessa:

                                                          http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jut...-sahkoautolla/
                                                          Viimeksi muokannut okkim; 10.3.2022, 07:41. Perustelu: Linkki korjattu.

                                                          Comment


                                                            Niinhän sitä kuvittelisi. Leafin osalta voisi puhua lapsuksesta, koskapa myöhempiin malleihin akuston lämpötilanhallinta tuli. e-Golf ja BMW tulivat markkinoille myöhemmin, mutta BMW:ssä on akuston lämpötilanhallinta ja e-Golfissa ei. Herää kyllä kysymys että miksi? BMW:n akusto kesäaikaan lämpenee ajossa jopa siinämäärin, että kun autoa alkaa lataamaan, niin jäähdytyskompressori käy ja flekti huutaa hyvän aikaa. Akuilla on sellainen taipumus, että kun lämpötila nousee, niin lataaminen hidastuu. Ehkä VW on osannut ajoviimajäähdytyksen rakentaa sellaiseksi, ettei muuta tarvita. Mutta siitä lämmityksestä kyllä olisi apua kun talvi tulee.

                                                            Comment


                                                            • e-UP! ja e-Golf taisi olla opettelua sähköauton tekemiseen. ID:essähän akkujen jäähdytys/lämmitys löytyy. Toki opettelu jatkuu, kun autot pukattiin ohjelmistoltaan raakileena myyntiin. Nythän on ongelma akkujen esilämmityksen kanssa, kun pakkasella lataus jää kauas luvatusta. Sama ongelmahan on korealaisilla. Nuo ongelmat ovat ohjelmistolla korjattavissa, joten pitäisi parannusta tulla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X