Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
    Unohdatko nyt että aika moni "tankkaa" sen sähköautonsa 100% kotona tai työpaikalla? Moniko saa bensaa kotona seinästä?
    Tämä! Naftanäppien essonbaarissa hekumoimat pitkät juhannuksen latausjonot jäävät syntymättä, kun suurimmalla osalla riittää virta koko mökkimatkaan varsinkin juhannusliikenteen vauhdeilla. Mökitkin pääosin sähköistetty, eli paluumatkalla sama tarina. Todellisuudessa hiihtoloman piikit taitavat olla ne vaikeammat, talvella kulutus kovempaa ja lataustarvetta sen vuoksi enemmän.

    Villen viesti pisti harkitsemaan, että toi Shell Recharge lätkä kuitenkin menisi tilaukseen. Olen pitänyt sitä vain sisäänheittohinnoitteluna, mutta nyt kun noita HPC-asemia nousee kuin sieniä sateella, niin maksaisi jo vaivan. App ilmeisesti vähän epäluotettavan oloinen, mitä olen FB-ryhmien keskustelua seurannut.

    Comment


      Tämä on _hieno_ ! https://www.e-legends.de/?lang=en

      Comment


        No on kyllä!

        Comment


          Kuvitelkaapa tuo uusimmalla 2.5tfsi moottorilla varustettuna :)

          Comment


            Kyllä sillä se olisi hieno :)

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
              Tämä! Naftanäppien essonbaarissa hekumoimat pitkät juhannuksen latausjonot jäävät syntymättä, kun suurimmalla osalla riittää virta koko mökkimatkaan varsinkin juhannusliikenteen vauhdeilla. Mökitkin pääosin sähköistetty, eli paluumatkalla sama tarina. Todellisuudessa hiihtoloman piikit taitavat olla ne vaikeammat, talvella kulutus kovempaa ja lataustarvetta sen vuoksi enemmän.

              Villen viesti pisti harkitsemaan, että toi Shell Recharge lätkä kuitenkin menisi tilaukseen. Olen pitänyt sitä vain sisäänheittohinnoitteluna, mutta nyt kun noita HPC-asemia nousee kuin sieniä sateella, niin maksaisi jo vaivan. App ilmeisesti vähän epäluotettavan oloinen, mitä olen FB-ryhmien keskustelua seurannut.
              Ei se varmaan niinkään se appi, vaan laskutus. Monella kuulemma tullut se 35 sentin kytkentämaksu tuplana ja muutenkin väärin. Lisäksi tuo että ei saada korttimaksua vaan iban laskutus... Se muuttuu nettisivun mukaan jossain kohtaa sitten kk maksuiseksi.

              Comment


                OK, ehkä mä pysyttelen Fortum appin kautta tuplahinnassa, ei jaksaisi säätää tai kyttäillä, meneekö laskutukset oikein. Ja kk-maksuja nyt en ainakaan halua maksaa, tuo strategia selittää sisäänheittohinnoittelun.
                Alkuperäinen kirjoittaja CED Näytä viesti
                Kuvitelkaapa tuo uusimmalla 2.5tfsi moottorilla varustettuna :)
                Joo mitäpä siitä muuta puuttuukaan kuin nuhapumppuaggregaatti autoon kiinteästi asennettuna. :P

                Comment


                  Shell Recharge aka NewMotion muutti jo laskutuksen Suomessa tuosta SEPA suoraveloituksesta sposti laskuun.

                  Comment


                  • Eli huonosta hieman vähemmän huonoon. On se kumma ettei saada onnistumaan. Muutenhan se olisi varsin kohtuuhintainen, mutta en taida käyttää kuin pakon edestä edessä.

                    Comment


                    • Tuo Shell Rechargen SEPA-suoraveloitus on kyllä kuolleena syntynyt idea. Kenties se toimii jossain muualla Euroopassa, mutta itse en ollut moisesta edes kuullut ja ainoastaan vain ihmettelin tuohon palveluun joskus aikoinani rekisteröityessä, kun mihinkään ei tarvinnut syöttää luottokorttitietoja, vaan pelkällä tilinumerolla mentiin. Pitihän se (suoraveloitus) sitten vielä verkkopankissa käydä laittamassa luvalliseksi, mutta paska osui tuon osalta tuulettimeen jo ensimmäisen varsinaisen SEPA-laskutuskuukauden osalta, kun jollain Shellin puolella olivat menneet Excel-rivit ja -kaavat sekaisin ja Suomessa taisi kaikkien Shell Recharge -asiakkaiden ensimmäiset suoraveloitukset olla virheellisiä (liian suuria). Lisäksi vähättelivät tuota ongelmaa, joten soppa oli valmis ja paha kello alkoi kilkattaa some-foorumeilla Shellin osalta.

                      Eli sekavahan tuo on, kun appsissa eivät edes näy kaikki Shell Recharge -yhteensopivat laturit (esim. ABC Lohjan HPC) ja vaikka näkyisikin, niin hinnoista mainitaan, että ne ovat alvittomia ja niissä ei näy tuo kertaluonteinen transaktiomaksu. Himmeli mikä himmeli, mutta jatkan silti käyttöä, koska hinta on halpa vaikkapa C&D:een verrattuna. Jos käytännöt tuosta muuttuvat (esim. kk-maksun suuntaan), niin vaihdan kyllä leiriä vikkelästi.

                      Comment


                        Tuo SEPA-suoraveloitus on varmaan jotain Saksan peruja, törmännyt samaan Berliinin maratonin ilmoittautumisessa, enkä missään muualla. Siinä kuitenkin oli toimiva toteutus.

                        Comment


                        • Minusta K-Latauksen uusi hinnoittelu on ihan kilpailukykyinen.

                          https://k-lataus.fi/?CID=edb7076d-32...ataus.fi%20%3E

                          Comment


                          • Mun mielestä ulkomuoto on melko onnistunut.
                            Heti tunnistaa ”Hannu Mikkolan työkaluksi”.

                            Comment


                            • Näköjään laturin tarjoavan omilla apeilla ja lätkillä saa 20c/min pikalatauksen matkan varrelle. Tilasin kaiken mahdollisen, Katsotaan miten pikkuakku selviää matkan,

                              Comment


                              • Kun tuo perheen dieselin tarve on tippunut koronan takia nollaan ja vaimokin kertoi tykkäävänsä ajaa sähkögolfilla, niin ajattelin vaihtaa Leonin Teslaan. Katsotaan millaista tarjousta saa. Nykyisen lainsäädännön ansiosta pystyn lataamaan autot ilmaiseksi työpaikalla ja omat aurinkokennot odottaa asennusta.

                                Comment


                                • Seuraan mielenkiinnolla Tesloja, joiden akkutakuu päättyy pian. Kuinka paljon hinta putoaa? Testien mukaan akun pitäisisi kestää aika paljon. Omat kriteerit on 22kW ac lataus ja elinikäinen päivitetty ilmainen ccs. Takavetoisia nuo alle 40k€ autot vielä on, mutta mielenkiinnolla seuraan, kuinka alkaa hinta laskea takuun päätyttyä.

                                  Comment


                                    Meneekö se noissa ilmaislatureissa ja halvoissa latauspaikoissa niin et lataaminen on halpaa mut sillä aikaa teet useiden kymppien edestä heräteostoksia :-)

                                    Comment


                                      "Bosch CVT Transmission For EVs Improves Performance And Efficiency" https://insideevs.com/news/520403/bo...tric-vehicles/



                                      Hyväksi ja toimivaksi todettu Multitronic tekee comebackin.

                                      Comment


                                      • Boschin mukaan hiukan marginaalisen kuuloinen 4% tehokkuushyöty tuosta ja kaupanpäälle saa kaikki cvt ihanat ominaisuudet ja lisää huoltokohteita. Kuulostaa joo hyvältä ?.

                                        Oliko muuten nuo vanhat ässäteslat päivitettävissä ccs portillisiksi, koska nuo nykyiset superit eikö ole kaikki ccs töpselillä?

                                        Comment


                                          Ymmärtääkseni kyllä kaikki vanhat voi päivittää CCS, hintaa noin 300e.

                                          Comment


                                            Mietinkin et mitä tapahtuu noille vaihteistovalmistajille kun autot sähköistyy ja vaihdelaatikoita ei tarvita.

                                            Comment


                                              1800km Q4 takana ja olen tyytyväinen valintaani.

                                              Comment


                                              • Tuli arkena sähköautoiltua n.1400km:ä. Meno 517km ja tulo 511km. Kohteesta käsin lisäksi vajaa 400km:ä. Meno- ja tulomatka 3:lla latauksella. Olisi mennyt kahdella, mutta harjoittelen vielä. Ostin aiemmin 11kW matkalaturin, jolla pystyin asemapaikassa lataamaan ns. työmaapistokkeesta. Auto ottaa vain 7.2kW eli kahdesta vaiheesta, mutta riitti hyvin. Valitettavasti tuli todettua, että täydellä tuurilla nuo pikalataukset onnistuu jonottamatta. En käyttänyt ilmaisia latureita ja tuskin olisi ollut edes vapaana. Lisäksi K-lataus ei edes toiminut pikalatauksella, vaan kumpikin laturi katkaisi heti latauksen alettua. Ilmoitti latauksen olevan valmis. Testasin type2:sta ja se toimi. Toisien pikalaturit toimivat ongelmitta. Täytyy kokeilla kotikaupungissa K-latausta uudestaan. Soitin tapahtumahetkellä asiakaspalveluun ja huomasivat tilanteen. Lupasivat ottaa yhteyttä... No otan saman matkan pian uudestaan ja katsotaan mitä sitten tapahtuu. Konallakin 64-akulla tuo matka olisi mennyt yhdellä 80% latauksella.

                                                Comment


                                                • Itelläkin eka pitempi reissu Miillä kuopio-tampere-kuopio. Sinänsä hyvä valinta autoksi kun ajo näkyy olevan 99% tätä paikallista. Mutta menomatkalla tuli ehkä turhaan ladattua kahdesti, olisi kertatäytöllä esim vaajakoskella mennyt, samoin tuli ajeltua eco+ moodilla koko menomatka kuitenkaan juuri tukkona ollen kuin ihan kiireisimmille. Aika paljon liikennettä niin ei juuri sitä 95kmh kovempaa päässyt muutenkaan missään. Takasin tullessa ei sitten säästelty yhtään, kun oli aika hyvin tiedossa nyt, mihin tuo pystyy. Latailin turhan aikaisin mennessä.Tampereelta vaajakoskelle, siellä 9min ja hikiset 5kwh akkuun kun muut oli pandalla. Siitä hankasalmelle syömään pikaisesti ja auto puoleksi tuntia 24kw ccs kiinni. Näköjään vähemmälläkin olisi kotiin päässyt helposti.

                                                  Erikoisesti nyt ekomoodilla himmailusta ei ollut näköjään mitään hyötyä tai järkeä. Tulipahan kokeiltua. Menokulutus oli 11,8kwh/100 ja paluu 11,9. Matka-ajassa ei ollut eroa kuin 10min ja molempiin suuntiin niin paljon liikennettä että ne harvat ohittajatkin tuli useimmiten perä edellä kohta vastaan. Menolataukset 11,85e ja paluu sisältäen cittarilla 95% ac täytön edellisenä iltana 12,25€. Vaikka tämä lataakin hävyttömän hitaasti, niin silti syöjät oli autoa hitaampia. Mutta jos enemmän ajaisi tämmöisiä reissuja niin id3/4 tai m3 tms olisi kivempi. Aikaperusteinen ccs on aika syöpää tällaisen kanssa. Onneksi halvalla ei vahingossakaan päässyt, siitä piti särkänniemi huolen.

                                                  Ainoastaan tampereella oli enemmän autoja latauksessa samaan aikaan, mutta ruuhkaa ei vielä missään. Mutta kaupunkiauto on kaupunkiauto, vaikka mukava on ajaa ja pärjää pitkää matkaa, niin ominaisuudet ei tue oikein matkailua.

                                                  Comment


                                                  • Itsellä oli mennessä ja tullessa sama keskikulutus eli 13.6kwh/100km. Minusta tosi pieni, kun oli kuitenkin motariajoa lahti-lusi ja kuopion osuus. Ne ajoin navin mukaan tasan 120km/h, samoin satasen alueet tasan sata, kun siihen pystyi. Kuitenkin aika lailla possujunassa 85-90km/h meni 100km/h:n yksikaistaiset tiet. Kiitos rekkojen ja karavaanareiden. Ohittelin silloin, kun tuntui hyödyttävältä. Ja usein minut ohittaneet tuli perä edellä vastaan seuraavassa possujunassa. Mennessä pikalatasin 45kwh ja maksoi 10.66€. Sillä meni 517km:ä ja jäi rangea 27km:ä, kun pääsin perille.10km oli ajoa täydeltä akulta, kun töissä lähtiessä latasin. Väre ei ole vielä päivittänyt palatessa tullutta latausta. Mutta latasin 31%:sta 85%:iin 26minuutissa, joten meni kait 5.2€. Varkaudessa 12.7kwh/4.32€ ja mikkeli 20.8kwh/2.08€. Kotiin jäi rangea 68km:ä. Latasin sitten töissä auton täyteen. Varkaudessa oli minua ennen ehtinyt toinen e-golf 50kw pikalataukseen varmaankin pari minuuttia ennen, kun sähläsivät vielä latauksen kanssa. Otin sitten 24kw laturin, kuten olin suunnitellutkin. Itse latasin 30%:sta 70%:iin. Viereinen e-golf 70=>100. Se auto oli viimeiset 10min täysin ladattuna ja kuskia ei näkynyt missään, kun itse jatkoin matkaan. Siinä id3:sen kuski ihmetteli myöskin asiaa. Pääsi sentään odottelun jälkeen minun paikalle. Jonotteluksi menee tuollaisten urpojen takia lataukset.

                                                    Comment


                                                    • Joskus ihmettelin mihin tarvitaan niitä 24kw ccs, mutta halvemman minuuttihinnan takia ne on olleet yllättävän hyviä. Vähän kuin saisi 22kw ac laturin. Minä oon suosinut niitä jos vaan on saatavilla. En pistäisi pahaksi vaikka niitä olisi enemmänkin.

                                                      Comment


                                                      • E-golf ottaa 25kw 90%:iin asti. 40kw pitäisi olla maksimi, mutta aina on jäänyt 38:iin maksimi, kun on latauksen aloittanut. 80%:n jälkeen tippuu jyrkästi alas. 24kw laturi tuli maksamaan n.34c/kwh ja 50kw 38.9c/kw, kun lopetin latauksen 80-85%:iin. Motonetin 10c/kw on kyllä edullinen. Siellä lataan aina täyteen.

                                                        Comment


                                                          Tarina Teslamaailmasta, totta vai tarua?
                                                          Click image for larger version  Name:	183252.png Views:	0 Size:	66,2 Kt ID:	1922598

                                                          Comment


                                                            Ilmeisesti sinänsä aivan täyttä totta. Toki raflaavasti vaan jätetty kertomatta että Tesla oli hyvittänyt/peruuttanut korttivaraukset samantein koska kyseessä oli selvä (ohjelmisto)virhe. No, eipä olisi lööppejä jos lukisi vain että "Tesla veloitti virheellisesti 14k$ asiakkaan kortilta mutta palautti rahat kun huomasi virheen" ja jenkkihän sanoo notta there is no bad publicity.

                                                            Comment


                                                            • Tällä viikolla on koeajettu ID4 tv, Audi Q4 e-tron q ja Tesla M3 tv. Ei ole crossoverit ja suvit minun autoja tulevaisuudessakaan. Jos joskus mieli muuttuu, niin Q4 on sitten hyvä valinta. Tesla oli kyllä ketterä ja kiva ajaa. Tiloiltaan riittäisi ihan hyvin meidän perheelle. Kuitenkin auto näytti hyvin pelkistetyltä ja halvalla tehdyltä, joten pelkästä suorituskyvystä en ole valmis maksamaan nykyisiä hintoja. Katsotaan sitten vuoden tai parin päästä. Täytyy vielä käydä ajamassa vanhempaa Tesla S mallia. Sinäänsä mukavaa, että ei ole harmitanut kertaakaan lähteä kotiin golfilla näiden koeajojen jälkeen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X