Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Akun optimilämpötila latauksessa on noin 25°C. Jos lämpötila on -20°C, niin aikamoinen lämmitysjärjestelmä saa olla että akun saa optimilämpötilaan. Mutta eipä se kai ole tarpeenkaan, se on vain hyväksyttävä että pakkaskeleillä ei sähköenergiaa nykyisellä akkuteknologialla ole käytettävissä samaa määrää kuin lämpimillä keleillä. Jos valmistaja on mennyt lupailemaan alaleuattomia, niin se on sitten sen ongelma.

    Comment


    • Tuossa selvennystä asiaan:

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...d-8cf659bc3aac

      Comment


        Olisikos teillä hetki aikaa puhua kotilatureista?

        Millainen, mistä ja mitä ottaa huomioon.

        Meillä luonteva laturin paikka on autotallin ulkoseinällä. Siinä hollilla on yhdelle autolle paikka. Tallissa on sähköllä alakeskus 3x16 sulakkkeilla. Talon pääkeskukselle tulee 3x25 syötöt.

        Mutta hommatakko kiinteä vai pistotulpallinen latausyksikkö.
        Itse olisin kallistumassa pistotulpalliseen. Silloin voisi joskus ladata myös tallissa sisällä. Ja toki laturin vois ottaa myös mukaan jos lähtee jonnekin.

        Comment


        • Kannustan hommaamaan seinälle kiinteitä piuhoja. Ei tartte sitten pyöritellä sitä suko-piuhaa aina kontista.
          Meillä on seinällä 3x16A kiinteä latausasema nopeampaa latausta varten sekä suko-piuha ruuvattuna kiinteästi talon seinään.

          Meillä on tontilla kaksi ladattavaa autoa
          eli kaksi Type2 -piuhaa, joten kotona molempien autojen lataaminen on helppoa. Jopa yhtäaikaa, koska 3x25 pääkarvat talossa.

          (Yritä sitten väsyneenä kirjoittaa, kiitos :) tarkkaavaisille. Ja E-Golfissa on CCS -pää…)
          Viimeksi muokannut henkkasavosta; 10.3.2022, 16:57.

          Comment


            Edellisellä kirjoittajalla on tainut mennä sekaisin Type2 ja CCS liittimet tai sitten on aika jytkyt laturit kotona :) Jos laturia haluu siirrellä, niin niitä voimavirta pistokkeella olevia latureita on jo monia saatavilla. Sitten sen on kyllä helppo siirtää paikasta toiseen. Tässä yksi vaihtoehto: https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/

            Comment


              Savon henkka lienee tarkoittanut CEE to eli kansanomaisemmin 3~ pistorasiaa.

              Comment


              • Tuollaista ajattelin aluksi: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahk...ger-home-11kw/

                Päädyin kuitenkin tällaiseen, kun ei ole pahemmin tarvetta kotilataukseen, mutta matkalle olisi hyvä ola joku tehokkaampi: https://www.kotilaturi.fi/tuote/koti...ausjohto-11kw/

                Comment


                  https://evasema.fi/tuote/accelev-v2-...nen-11kw-22kw/

                  Tässä on yksi hyvä vaihtoehto laturille myös. Kyseisestä laitteesta löytyy kuormanhallinta, jota ei monesta muusta löydy.

                  Comment


                    Tuossa EVTUN laturissa on kyllä mielenkiintoinen tämä kuormanhallinta. Ei tarvii energia mittareita yms. keskuksiin ja silloinkin paljon halvempi toteuttaa.

                    Comment


                      Ääni piuhalliselle latausasemalle täältäkin, kurjaa hommaa kaivella ja rullailla sitä piuhaa kylmässä ja märässä. Olipa se sitten lohkolämmittimen tai ajosähkön lataamiseen. Tietty tämän voi toteuttaa syrjäkylillä kevyimmillään niin, että työmaasähköön liittää matkalatausaseman (sääsuoja + varkausesto). Mikä vaan ratkaisu, jossa ei tarvitse muuta kuin kytkeä ja irroittaa piuha.

                      Comment


                        Meillä on ollut kiinteällä piuhalla oleva latausasema hallissa käytössä marraskuusta asti. On kyllä helppo ja hyvä ratkaisu. Tosin, kun sitä suunnittelee niin kannattaa miettiä asennuspaikka ja piuhan pituus. Tuossa yhdellä naapurilla on omaan liikkumiseensa johdosta kätevintä ajaa auto etuperin ruutuun, mutta latauspistoke on ristikkäisessä takakulmassa. Neljän metrin kaapeli ei riitä joten kaapeli kulkee osin auton peltipintojen päällä ja vaikka kuinka olisi varovainen, tulee siitä väkisin jälkiä maalipintaan. Mutta se on hänen valintansa se. Meillä puolestaan latausasema on siten, että kaapelin pää yltää auton vasemmassa etulokarissa olevaan töpseliin niin hyvin, ettei tarvitse edes ottaa kaapelia pois kiepiltä yhtään kierrosta.

                        Comment


                          Kuorman hallinnasta vielä, meillä iso talo (= paljon kulutusta) ja ennestään 3x35A sulakkeet. Auto ajastettu ottamaan virtaa 22:00-> (yöllä sähkönsiirron halvempi hinta), ja autosta rajoitettu virtaa eli tehoa. Laturi antaisi max 22kW, auto ottaisi 16.5kW, latailen sitä nyt noin 10kW tehoilla ongelmitta. Paljon matalampikin teho riittäisi, mutta ei tuokaan aiheuta mitään ongelmia. Ainut kerta kolmen vuoden aikana, että sähköauton lataus olisi aiheuttanut ongelman, oli kun vahingossa oli lataus käynnissä samaan aikaan saunan kiukaan kanssa. Softapäivitys oli sekoittanut ajastuksen, sulakkeen vaihdolla selvisi tästä vaivasta.

                          Olen sitä mieltä, että tuosta kuormantasauksesta puhutaan turhankin paljon. Toki taloyhtiötyyppisessä yhteisössä huomioitava asia, mutta omalla aivon käytöllä saa kyllä helposti vältettyä ongelmat, jos asuu omakotitalossa.

                          Comment


                          • Jos on kiinteä sähkösoppari, niin sitä auto voi letkuttaa pienellä virralla lähes milloin tahansa. Kuormanhallinta on kiva lisä, mutta ei varmasti välttämätön. 11kW riittää aivan varmasti ja ainakin itsellä menisi omat lataukset 1x6A-16A tehoilla. Toki voi sen 3.6kW jakaa kolmelle vaiheelle, niin ei tarvitse siitäkään murehtia.

                            Comment


                              Golffihan ottaa oman laturinsa läpi maksimissaan kahden vaiheen 7.2kw. Laturia hankkiessa tulee myös miettiä että seuraavakin autoja tarttee varmasti ladata.

                              Nyt tuolla sukolaturilla ladatessa on ehkä eniten ongelmana lataukseen menevä aika. Toki kun töistä tulee kotiin niin ennen seuraavaa töihin lähtöä on kerennyt ladata. Mutta saattaa tulla hetki kun kotiin saapuminen menee niin myöhälle ettei latausta ehtisi tehdä.

                              Comment


                              • Meille jo edellisen GTE:n kaveriksi asennettiin VW:n Elli wallbox. On toiminut kuin junan vessa. On nyt nyt kytketty 3x16A, mutta rajoitettu laturin päästä 3x10A. Pääsulakkeet 25A niin 16A menisi vähän tiukille. 7.2kW lataus on toistaiseksi riittänyt nykyiselle täyssähkölle hyvin ja hybridi ei joka tapauksessa tehoa ottanutkaan kuin 1x16A / 3.6kW.

                                Comment


                                  Jonkun sortin wallbox on jo poltelut pidemmän aikaa ja nyt sitten tämäkin asia lähti laukalle ja homma meni siihen, että tulee aurinkopanelit. Ei - en ole pelastamassa maailmaa, vaan protestoin sähkön hintaa. Nyt on vielä "halpa" sopimus, mutta kun se menee umpeen, niin siitä on sitten halpuus kaukana. Kun nyt kilpailutin, niin uusi sopimus havimmillaan olisi vain 100% kalliimpi.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                    Aurinkovoimalan takaisinmaksuaika on vielä sitä luokkaa, että kiinnostavuus on nolla, etenkään kun sähköä ei voi varastoida millään järkevällä tavalla kustannustehokkaasti.
                                    Nopeasti se mieli muuttuu :)



                                    Comment


                                      Tiesin että tämä aikasempi statementti kaivetaan esiin, mutta silti olen valmis muuttamaan mieltä hyvinkin nopeasti. Tuon lausumani aikana en olisi uskonu missä tilanteessa nyt ollaan ja se on melko selvää nyt, että sähkön hinta -eikä muunkaan energian hinta- ole laskusuunnassa. Nyt kun sain kohtuuhyvän (omasta mielestä) diilin sähköyhtiön kanssa, niin ajattelin että jos ei niistä paneleista muuta iloa ole, niin ei ne ainakaan kiinteistön arvoa laske.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                        Tiesin että tämä aikasempi statementti kaivetaan esiin, mutta silti olen valmis muuttamaan mieltä hyvinkin nopeasti.
                                        Oli pakko ja tuskin tuli yllätyksenä :) Itsekin tein kaupat 5/21 ja asennus oli 8/21. Korottomalla ja kuluttomalla lainalla kun tarjotaan, niin ihan kohtuu hyvä sijoitus omasta mielestäni. Sähköyhtiön kautta omakin paketti tuli. Toki olisin voinut ostaa lessumafialta tuplahintaan ja kovalla rahoituksella.

                                        Aikoinaan työyhteisössä tuli paljonkin kritiikkiä sähköauton ja myöhemmin paneleiden hankinnasta. Kummasti on kritiikki loppunut ja tilalle on tullut ajatus omasta hankinnasta. Niin se maalilma muuttuu. 2023 tulee sähköyhtiöille pakolliseksi tuntinetotus, joten hyöty parenee: https://yle.fi/uutiset/3-11767604




                                        Comment


                                        • Tuollainen Niro tai Kona alkanut hieman kiinnostamaan. Oliko näistä jo kertynyt kokemuksia? Kona vissiin vähän pienempi tiloiltaan mutta hieman sirommalla kulutuksella. Lisäksi konaan jostain -20 alkaen ollut se mobiili äppi etälämmitykseen yms, onko Niroon vastaavaa?

                                          Vai onko joku muu merkki/malli, mikä menisi tuon kolmisensataa km myös talvella?

                                          Alkaa kaasun hintakin kohoileen sen verran, että kohta jotain tehtävä matkakulujen alas saamiseksi.

                                          Comment


                                          • Minä vaihdoin -18 e-golfin uuteen Kia e-Niro Business Premium 64kWh joulukuun alussa. Nyt on kilsoja kertynyt 7600km:ä ja keskikulutus tältä ajalta on 20.3kWh/100km:ä. Auto on Konaa vähän suurempi joten kulutuskin on hieman suurempi. Tekniikka on sama ja tässäkin on äppi toiminnassa ja 11kW 3-vaihe ac-lataus. DC on max. 80kW, käytännössä 77kW. Mitään vikaa ei ole ollut ja takuu on 7v, joten ei nyt hirveästi jännitä. Talvella kulutus maantieajossa -20c 21-22kWh/100km:ä. -10c 19-20kW, 0c 17-18kWh. Kävin Konaa katsomassa ja se riitti, joten valinta oli helppo.

                                            Paljonhan netissä löytyy vertailuja ko. autoista, joten kannattaa niitä lukea ja katsella. Tuossa eräs poiminta: "Kiaa pidetään konsernissa vallitsevan ajattelutavan mukaisesti kaksikosta premiumimpana tuotteena. Sitä se onkin."

                                            Minulla oli hintakattona 50k€ ja olisi sillä muutakin saanut, mutta tämä oli valinta.

                                            Comment


                                            • Kävin tuollaista Niroa koe istumassa ja katselemassa, vaikutti kyllä ihan mukavalta. Kontti vain oli kovin pieni, eikä ollut mielestäni sellaista verkkoa tarjolla kontin / takapenkin välille. Jokin aftermarket ratkaisu tuohonkin varmaan löytyy. Mutta jos Kona on tuota pienempi, niin se jää kyllä laskuista jo pois.
                                              Miten tuo etäohjaus äppi toimii, saa etäältä auton lämpiämään / jäähtymään, pystyykö ajastamaan lämmityksen? Vaatiiko oman Sim kortin autoon, vai mitä kautta tuo etähallinta toimii? Voltin kanssa ongelma, kun voi vain sen 10min esilämmityksen tehdä, kaukosäätimellä. Ei pysty ajastamaan eikä vastaavaa.
                                              Vertailuja ja koeajoja on tullut netistä selailtua, varsinkin näiden kahden osalta. Kumpaakaan ei varsin ole moitittu, mutta tosiaan tuo koko ratkaisee paljolti.

                                              Comment


                                              • Etäohjausäppi on nimeltään UVO. Saa ajastettua tai etänä aktivoitua ilmastoinnin, lasien-/peilien- ja ratinlämmityksen yms. ja tietenkin latauksen parametrit. Ilmainen takuuajan eli 7v. Autossa itsessään on simmi, joten ei tarvitse hommata. Kontti ei todellakaan ole suuri, mutta itse pystyn elämään sen kanssa. Boxin voi heittää katolle, mutta siellä ei pahemmin elukoita kuskata :) Meillä menee tuolla kaikki mahdolliset perheen ajot. Dieseliä käytetään vasta pakosta. Harkitsin kyllä EV6:sta, mutta ei ollut tarvetta niin suurelle autolle. Tämä on valmiimpi tuote, vaikkakin polttiksen koriin tehty. Siinä tulee juurikin nämä tilarajoitteet. e-Golfissakin oli kontti aika pieni. Muutenhan e-Golf on laadultaan ID3:sta paljon parempi. Minä en vain pitänyt ID:stä. Tesla 3 oli pitkään harkinnassa, mutta sekin vähän tökki.Korealaiset vei voiton, toki 7v takuukin antaa mielenrauhaa. Tälläinen kompromissi sitten.

                                                Comment


                                                • Mitenkäs nuo tänäpäivänä toimii, nuo yleiset laturit? Onko vielä yhtään paikkaa, missä selviäisi ihan pankkikortilla? Vai vaatiiko jokainen jonkun sovelluksen ja kk maksun + tägejä ja turhaa rihkamaa? Näyttää siltä, että pitää alkaa näitä tutkimaan oikeasti. Ei vain turhia sopimuksia haluaisi tehdä, satunnaisien latauksien takia.

                                                  Volttia tullut ladattua vain parissa julkisessa paikassa, näissä lataus ollut ilmaista ja käynnistynyt ihan tekstiviestillä.

                                                  Comment


                                                  • Olikis ipace Jaggesta kellään kokemuksia. Pikkuhiljaa alkaa nuo kiinnostaa ja tuo ei olis laiska etuveto, jos nyt ei konsernituotekaan. Tulis sq5 tilalle.

                                                    Comment


                                                      Kovasti aikanaan kehuivat Jaggen ajettavuutta. Lataus oli vaan hidas niissä alkusarjan autoissa, ei muistaakseni osannut käyttää kolmivaihevirtaa. Ei omaa kokemusta.

                                                      Comment


                                                        Itse olen tykästynyt Autotalo Ampeerin sivuihin. Sieltä saa hyvää perustietoa eri sähköisistä autoista. https://www.autotaloampeeri.fi/sahko...guaripaceev400

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                                                          Mitenkäs nuo tänäpäivänä toimii, nuo yleiset laturit? Onko vielä yhtään paikkaa, missä selviäisi ihan pankkikortilla? Vai vaatiiko jokainen jonkun sovelluksen ja kk maksun + tägejä ja turhaa rihkamaa?
                                                          Itse kohta kolme vuotta sähkärillä ajelleena en ymmärrä kritiikkiä tägejä kohtaan. Kulkevat helposti sellaisessa pienessä lompakossa auton mukana ja laturille pysäköimisen jälkeen voi rauhassa kaivaa lompakosta sopivan tägin ja käydä käynnistämässä latauksen. Toki tilanne muuttuu, jos tuon "rihkaman" kiinnittää siihen eniten käyttämäänsä avainnippuun, minkä vuoksi rihkama kulkee aina taskun pohjalla mukana.

                                                          Ja ainoa kuukausimaksullinen tili minulla on Virralta (1 e/kk, mikäli tilillä ei ole lataustapahtumia), mutta senkin pystyisi kiertämään, kun tägin hankkisi Helen:in kautta.

                                                          Comment


                                                            EU regulaatio vaatii v 2025 alkaen, että voi maksaa julkisilla luottokortilla ja myöhemmin tulee vielä uusi standardi, että laturi tunnustaa auton (jossa luottokortti).

                                                            Comment


                                                            • Saattaa nuo tägit hieman arveluttaa esim. seniorikansalaisia, joille sähkövoimalinja muutoin olisi mitä mainioin vaihtoehto. Ja onhan tuo hieman erikoista että rahalla/kortilla voit nykymaailmassa ostaa kaikkea muuta, paitsi wirtasta autoonsa. Tai hoplopissa lasten mönkkäreihin ajoaikaa. Hieno homma että nuo korttimaksut runnotaan lähitulevaisuudessa läpi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X