Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei juuri näy okt:n sähkölaskussa meilläkään auton lataaminen, keskikulutuksesta laskemalla vajaa 400 euroa vuodessa.

    JPohja 0.12 €/kWh maksaa sähkö siirtoineen, veroineen yms. sähkö okt:n seinästä meillä. Sikäli kohtuullinen veloitus sähköstä.

    Comment


      Tuo kiinteä kk-maksu on aika kallis. Tässä mitä itse olen kuullut niin selvästi alle 5e/kk on ollut kk-maksut pk-seudulla kerrostaloissa kaupallisen operaattorin sopimuksissa. Sähköenergia on sitten ollut taloyhtiön sähkön hinta + 0,02e/kWh.

      Käytännössä tuo iso kk-maksu nostaa laskennallisesti energian hintaa aika paljon. Esim. jos kuukaudessa käyttää energiaa 200kWh niin hinta onkin 0,195e/kWh. Toki se taitaa silti olla edullisempaa kuin bensalla ajaminen.

      Comment


        Niin, minä maksan tyhjästä tallista siirtoyhtiölle liki 18€/kk perusmaksua ja sähköä kuluu muutamalla eurolla kuukaudessa.

        Comment


          Huh, mikä perusmaksu. Tämä kotilatauksen tarve yhdistettynä taloyhtiöiden sekoiluun ja saamattomuuteen latausasioissa lisää okt-asumisen haluttavuutta.

          Sähkösoppari pitäisi uusia ja pörssisähkön tuoma lähes ilmainen yösähkö houkuttaisi. Mutta kun kilsoja tulee niin vähän koronan suoman etätyön ansiosta, niin ei taida viitsiä lähteä puljaamaan. Öisin on kyllä niin halpaa sähköä, että paljon ajavana ilman muuta kannattaisi.

          Comment


            Tässä kk-maksussa mukana aseman asennus ja hankintakulut. Ensimmäinen tässä taloyhtiössä, ei taida ekaan vuoteen vielä paljoa katetta tulla.

            Comment


              Niin, unohtui mainita, että tuo 0.12€/kWh on siis keskiarvo kaikista sähköön liittyvistä maksuista ja kokonaiskulutuksesta. Yölataus maksaa 9,7snt/kWh.

              Latausasema kuluttajalle helposti maksaa 400-500 euroa, jos siihen peilaa 15 euron perusmaksua, sitä saa hetken kyllä tienata.

              Comment


                Ei se sitten kovin paha ole, riippuen kuinka pitkä soppari. 3.7 kW on myös ihan järkevä teho, sillä nyt latailee ainakin pienempiakkuista täyssähköäkin kotona ihan ok. Eikä luulisi kuormantasausta tarvittavan, vaikka naapuritkin ottaisivat vastaavat.

                Comment


                  En ole oikeastaan koskaan tarkemmin seurannut kulutusta, olempahan vain katsonut auton hankinnasta alkanutta keskikulutusta, joka on tasaantunut 15.5kWh/100km. Nyt olen hetken seurannut osamatka-ajotietokoneen lukemia, ja pendelöintiajon keskikulutus pyörii 12kWh/100km nurkilla keskinopeuden ollessa noin 60 km/h. Piakkoin teen taas pidemmän reissun maantieajoa ja sitten näen mitä kulutus on kun mennään pääasiassa 80-100km/h tuhannen kilometriä ja millaiseksi keskinopeus siinä asettuu.

                  Comment


                    Olisi mielenkiintoista kuulla toteutunut keskinopeus lataus- ja muine taukoineen. Ennen mulla oli nyrkkisääntö 100 km == 1h pidemmissä vedoissa, mutta sähkärillä ei siihen pääse, jos akkua joutuu täyttelemään. Vaikka ne tauot eivät juuri vessatauoista poikkeakaan, ennen pystyi pidättelemään :D

                    Parhaimmillaan on mulla 90 km/h tienoissa etenemä noissa 350++ km matkoissa.
                    ​​​​​​
                    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                    Kisan tulokset ja muu info. Olin kartturina Tesla Model 3 Dual Motorissa. Reilun 150km lenkki meni 12,7kWh keskikulutuksella, mikä on ihan kohtuullista.
                    [/url]
                    Noi kulutuskeskustelut ovat mielestäni vähän väsyneitä, kuluuko 15.5 vai 20 niin pieniä rikkoja rokassa joka tapauksessa. Esim tuo Teron autokunnan kulutus olisi bensan energiamääränä alle 1.4 l / 100 km (!)

                    Comment


                    • Amperalla näkyy kulutus sähköllä olevan omassa ajossa kesäaikaan 14kwh/100km +-0,5kwh. Sitä ei näe mistään mutta laskemalla selviää.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                        Olisi mielenkiintoista kuulla toteutunut keskinopeus lataus- ja muine taukoineen. Ennen mulla oli nyrkkisääntö 100 km == 1h pidemmissä vedoissa, mutta sähkärillä ei siihen pääse, jos akkua joutuu täyttelemään. Vaikka ne tauot eivät juuri vessatauoista poikkeakaan, ennen pystyi pidättelemään :D

                        Parhaimmillaan on mulla 90 km/h tienoissa etenemä noissa 350++ km matkoissa.
                        ​​​​​​

                        Noi kulutuskeskustelut ovat mielestäni vähän väsyneitä, kuluuko 15.5 vai 20 niin pieniä rikkoja rokassa joka tapauksessa. Esim tuo Teron autokunnan kulutus olisi bensan energiamääränä alle 1.4 l / 100 km (!)
                        Se on kyllä ihan totta että varsinaisella kulutuslukemalla ei ole samanlaista rahallista merkitystä mitä nestepolttoaineautossa on. Mutta kun nyt sattui olemaan kisa, niin toki absoluuttinen kiinnosti ja mahdollisimman pieni kulutus oli tavoitteena.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                          Olisi mielenkiintoista kuulla toteutunut keskinopeus lataus- ja muine taukoineen. Ennen mulla oli nyrkkisääntö 100 km == 1h pidemmissä vedoissa, mutta sähkärillä ei siihen pääse, jos akkua joutuu täyttelemään. Vaikka ne tauot eivät juuri vessatauoista poikkeakaan, ennen pystyi pidättelemään :D

                          Parhaimmillaan on mulla 90 km/h tienoissa etenemä noissa 350++ km matkoissa.
                          ​​
                          Ajomatka 531 km, ajoaika 6h 24min ja keskinopeus 85 km/h. Kokonaisaika 8h 10min lataus-ja kahvitaukoineen, jolloin keskinopeudeksi tulee noin 65 km/h.

                          Lataussähköä meni kaikkiaan 62,39 kWh, joko maksoi yhteensä 33,65 € eli 0,54€/kWh. Bensalla tuotettiin sähköä reilu 28 kWh, bensaa kului 13,2l eli vajaa 0.5l/kWh. Bensa masoi 18,61€, eli bensalla tuotetun kilowattitunnin hinta oli 0,7€/kWh. Siis hivenen kalliimpaa kuin lataussähkö. Keskimääräinen yhdistetty sähkönkulutus oli 17.1kWh/100km.

                          Koko reissun hinnaksi tuli 52,26€, eli 9,8€/100km. Vertailukohdaksi voisi ottaa kotitalouden 1.4TFSI 8V A3:n, joka matka-ajossa vastaavalla keskinopeudella suorituu 5.5l/100km, eli se olisi tullut noin 12 € halvemmaksi samalla polttoaineenhinnalla.

                          Mutta, hommassa on sellainen juju, että olen käyttänyt rexiä koko ajan "väärin". Rexin käyttötilassa on kaksi vaihtoehtoa; joko se pitää latauksen max 75% tai sitten se käynnistyy vasta kun lataus on tippunut alle 7%. Minä ole ajellut tällä jälkimmäisellä vaihtoehdolla, eli ajanaut akun tyhjäksi ja sen jälkeen bensalla. Mutta, tällä käyttötavalla bensaa kuluu reilu 8l/100km, eli kohtuullisen janoinen auton koko ja paino huomioonottaen. Tulomatkalla valitsin Äänekosken lataus-/tankkaustauolla käyttötilaksi HSOC 75%. Nyt bensankulutus samalla ajotyylillä putosi alle 6l/100km. Näköjään on niin, että kun akun päästää tyhjäksi, niin rex tekee henkensä edestä töitä pitääkseen akuston latauksen 5-7% välillä ja samalla tuottaa sähköä etenemiseen 80-100 km/h nopeudella. Ja sen kyllä kuulee äänestä, rex käy korkeilla kierroksilla ja sen kuulee kyllä sisälle. Ei voimakkaana, mutta kuitenkin jotain murinaa. Mutta kun valitsi HSOC 75%, niin rexin ääntä tuskin edes kuulee, vaikka sitä kovin yrittäisi tarkkailla.

                          i3 pienellä akustolla ei ole erityisen hyvä ratkaisu taloudellisessa mielessä, jos ajelee pitkiä matkoja paljon ja joutuu latailemaan kallista sähköä julkisista latauspisteistä, tai ajelemaan rexin voimalla. Sitä ei juuri ole tehty pitkiä matkoja silmälläpitäen, joskin nekin kyllä onnistuu ilman suurempaa tuskaa. Mutta tällaisessa taajama- /esikaupunkiajossa se on taloudellinen kyllä, kun saa ladata kotona tai työpaikalla.




                          Comment


                          • Sähkärin odottaminen on niin kivaa. Ikävästi meinaa kuukauden päästä tulla vuosi odotettu auto, niin tilattiin toinenkin että saadaan jatkaa odottamista :D

                            Comment


                              Sähkäriä odotan minäkin, että saan latausaseman katoksen seinään ;) Nyt täytyy odotusaika taas latailla ilman erillistä laskutusta sähköstä. Onneksi edellinen asukki oli rikkonut kellon sopivasti niin ei tarvitse käydä kahden tunnin välein kiertämässä lisää aikaa. Ei oikeasti haittaa tuleeko akku täyteen 2:ssa tai 4:ssä tunnissa yön aikana.

                              Comment


                                Aika vahva usko, että Mii on ihqu :) -mulla yksi ratkaiseva tekijä eTron vs Tesla oli toimitusaika (2019 kevät). Tesla oli pihassa 3:ssa viikossa, eTronilla oli odotusaika 9 kk.

                                Comment


                                • Koodasin VCDS:llä takavalot palamaan DRL:n kanssa. Ei tarvitse enää takana valoja räpsytellä valaistulla kadulla kaupungissa, kun vähän hämärtää. VW:n maahantuoja ei tuota koodausta tee edes maksusta. Kesäksi voi palauttaa sitten takaisin. Parkkeihin voisi tuunata ledit, kun ne palaa nyt samalla.

                                  Comment


                                  • Mishalla Audi RS e-tron GT:n prototyyppi testissä:
                                    https://www.youtube.com/watch?v=JrpgUX_RA58

                                    Comment


                                      Myös Carwow päässyt testaamaan https://youtu.be/BVN6Tlg_raQ

                                      Comment


                                      • Kävin koeajamassa Mazda MX-30. Ihan kätevä varmasti kaupunkiin. Oli sentään parempi kokekemus kuin ID3. Mutta kyllä ei ollut tässäkään sitä loputonta voimaa mikä sähköautoissa kaikkien hypetysten mukaan on. Ehkä siihen metron ulinaankin ajan kanssa tottuisi. Palauttaessa myyjä kertoi, että kunnolla palkastaessa auto tuottaa keinotekoista moottorin ääntä. En tätä kyllä kuullut, tosin radiokin oli aika pienellä.

                                        Kolmas sähköauto jota ajan, kahdessa olen lisäksi ollut kyydissä. En näillä kokemuksilla allekirjoita sitä, että kun kerran ajaa sähköllä niin se vie kuin kokaiini. Kyllä en vielä vaihda dieseliä sähköön.

                                        Nii ja se hud näyttö sai minut voimaan pahoin. Ikävän näköinen sellainen ilmassa leijuva infopaketti. Sama efekti kuin aikoinaan Allun todella kaarevat sivupeilit tekivät merisairaaksi, ne meni heti vaihtoon.

                                        Comment


                                          Tämä Mazda on yksi harvoista, joka tuon on ääneen myöntänyt: voimantunnetta ei ole, kun ei haluta häiritä polttomoottorimallien myyntiä. “Mazda’s engineers have also tuned the torque delivery of the MX-30’s electric motor to be less frenetic than is often the case with EVs, reasoning that they want the MX-30 to feel less like a dramatic change from a typical internal combustion engine vehicle.”

                                          Comment


                                            BMW:ssä eikä Teslassa ole moista kainostelua voimantuoton suhteen. Joskin oman i3:n suorituskyky on ripeähkön perheauton luokkaa ja Teslan suorituskyky on urheiluautojen luokkaa.

                                            Comment


                                            • BMW i3 ole saanut vain kyytiä, mutta sehän lähtee kuin tykin suusta. Tesla Model S ajaneena se tuntui taas hypetykseen nähden ihan tuhnulta. Tesla Model 3 kyydissä oli ripeähkö, muttei mikään raketti, en tiedä millä moottorilla se oli. Bemariin laittaisin ensimmäisenä rahaa, toisena Mazda, kolmantena ID3 ja vihonviimeisenä Tesla. Bemari pääsee kärkipaikalle ihan vain sillä, että hinta-laatusuhde käytettynä paras omalle lompakolle.

                                              Comment


                                              • Tänään Peugeot e208 koeajolla muistin, että olenhan minä etroninkin koeajanut. Sitä ei kyllä sovi sotkea näihin hinnat alkaen malleihin. Kyllä sillä Pösöllä suurinpiirtein liikenteen seassa pysyi, mutta motarin rampilla liikenteeseen liittyminen oli jo aika tuskaista. Liikennevaloista lähtee kivasti, mutta luistonesto antaa renkaitten vinkaista, ja antaa tehdä sen aika huolella. Aika sivistymätöntä melestäni.
                                                Infoteinment oli kyllä sekava, eikä sen logiikkaan oikeen päässyt parin tunnin lenkillä perille. Mittaristo oli kyllä hieno, ja tämä sama taitaa olla uusissa Pösöissä läpi linjan. Tämän viikon koeajojen perusteella lähtisin Mazdalla.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja HiTec Näytä viesti
                                                  BMW i3 ole saanut vain kyytiä, mutta sehän lähtee kuin tykin suusta. Tesla Model S ajaneena se tuntui taas hypetykseen nähden ihan tuhnulta. Tesla Model 3 kyydissä oli ripeähkö, muttei mikään raketti, en tiedä millä moottorilla se oli. ....
                                                  Onhan nämä jutut samaa tasoa, kuin jos mä sanoisin että "olin kerran Audi A4:n kyydissä ja oli ihan tuhnu. Sitten kerran VW Golfin kyydissä ja se kyllä lähti". Ei se 1.9 TDI A4 vertaudu vaikka RS4 kanssa, vaikka sama kori sattuu olemaankin. Golf voisi tässä esimerkissä olla R. Eli onhan noissa sähkäreissäkin erilaisia voimalinjoja. Tesloissa on lisäksi mallisarjan sisällä ihan älyttömän isoja eroja, eli ulkoa samalta näyttävät voivat olla ihan eri speksiä.

                                                  Comment


                                                    Voiman tunne on varsin subjektiivinen kokemus ja sillä on tapana laimentua ajan mittaan. Se mikä nyt tuntuu lähtevän kuin tykin suusta, ei enää hetken päästä tunnukaan sille, kun siihen ripeyteen on ehtinyt tottua.

                                                    Comment


                                                      Tuo Ludicrous ei tunnu laimenevan kovin nopeaan. Asiaan auttaa se, että talvirenkaiden kanssa tulee aina ~6 kk vaisumpaa kiihtyvyyttä. Talvikumeilla ei taida mennä alle 3s 0-100 edes kuivalla asfaltilla, varmaan jotain nelosia kelistä riippuen. Ja enimmäkseen on kosteaa, eli sisäkorvan kalibrointi tapahtuu ja keväällä taas vaikea olla nauramatta nilkkaa oikaistaessa. :D

                                                      Viiveettömyys kieltämättä muuttuu uudeksi normiksi, se tunne kalibroituu sitten ainoastaan ei-sähkärillä ajaessa.

                                                      Comment


                                                      • Ja ainakin Teslan (ja toki muidenkin sähköautojen) suorituskyvyn kanssa on iso merkitys akun lämpötilalla ja varaustasolla. Normaaleissa tilanteissa kylmälläkin akulla suorituskyky on tietysti täysin riittävä ja enemmänkin, mutta jotta syödyn lounaan saa kunnolla selkärankaa vasten, niin kyllä se tarvitsee lämpimän akun ja hyvän varaustason. Ja vaikka nämä tekijät vaikuttavat kaikkiin Tesloihin, niin ei kaikkia Tesloja voi tosiaan silti niputtaa samaan tuhnu-settiin; siellä on nelivetoa ja takavetoa, eri kokoista akkua ja bitit eri järjestyksessä, ja näiden mukaan on sitten takaluukussa merkintöjä osoittamassa kunkin auton hauskuuskerrointa. Ei minun kyydissä ainakaan ole ollut yhtään Tesla-neitsyttä, kuka ei olisi ryhtynyt spontaanisti nauramaan sen jälkeen, kun nilkka on ojennettu ensimmäisen kerran suoraksi. Muistan itsekin tehneen näin alussa.

                                                        Sekin muuten auttaa tuossa kalibroinnissa, jos välillä istuu itse matkustajan paikalla.

                                                        Comment


                                                        • Joku 100D luki mittaristossa siinä Model S jota ajoin.

                                                          Honda E on kyllä vain ja ainoastaan kaupunkiauto. Myyjäkään ei tiennyt, saako sitä näyttökompleksia koskaan täysin kiinni. Tosin se ei varmasti katuvalojen katveessa ketään häiritse. Tämä oli kuitenkin tunnin lenkillä ihan hauska, mutta en ostaisi. Iso näyttösysteemi oli huomattavasti helppokäyttöisempi kuin Peugeot. Ja tottakai noihin kaikkii pääsee ajan kanssa paremmin sisään. Mutta tuollainen koeajon perusteella tehtävä nopea arvio voi ratkaista tiukan kisan jonkun merkin hyväksi kun tehdään valintaa.

                                                          Comment


                                                            https://www.youtube.com/watch?v=h6WhoegInUI

                                                            Comment


                                                              "Kuukauden rölli"-arvonimi ansaittu Anssi, 100D menee noin 4s sataseen. Ehkä sulle lainatussa autossa oli ns. valet-mode päällä :D

                                                              Tuossa P100D:ssä on aika vähäinen vaikutus sillä varausasteella. Alle 20% latauksella havaitsee, ettei revi samalla tavalla kuin 50+%. Kylmää akkuakaan ei oikeastaan kiihdytyksessä huomaa persdynolla, regenerointi on kyllä heikkoa, jos ei ole lämpöä akussa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X