Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI suuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Oma BUG savuttaa siihen malliin että pitäisi ainakin 3 suutinta vaihtaa arvojen perusteella. Mieluiten tietysti kaikki. Mutta kun oon pihi ostamaan uusia niin onko kellään noista 400e+pantti / 6kpl ebayn EPS Germany korjatuista tuoreita kokemuksia? Aiemmat kokemukset tästäkin ketjusta on huonoja, mutta olisko ne kehittyny...? Korjatut Boschit näyttäs olevan n. 200e+pantti / kpl

    Comment


    • Mulla on tuoreita kokemuksia, eikä ole mitään hyviä. Jouduin palauttamaan kaikki suuttimet ja onneksi sai rahat takaisin mukisematta. Huollatin omat Kuopiossa Mankisen Jukalla ja hyvät tuli.

      Comment


        Mä vaihdoin uudet boschit ja koodasin ne, mutta nyt alkanut lämpimänä esiintymään hivenen 'misfireä' ja kone hytkähtelee. Imuvuotoa epäilin alkuun, koska jostain imusarjan tietämiltä kuului pieni kurlaava ääni misfiren sattuessa. Mutta eikös dieselissä imuvuoto vaikuta vasta ahdoilla?
        ​​​​​​Vikakoodeja ei tule ja kaikki anturitiedot ja muut vcdsllä nähtävät arvot vaikuttaa järkeviltä, pois lukien yksi lämpötilatieto (-40ast, temperature 3), josta tosin ei tiedä mikä anturi tms. sen antaa.

        E. Lienee määränsäädin joka oireilee, osasyynä voi olla myös 1.5v vanhat talvilaadun löpöt.
        ​​​​
        ​​​​​
        Viimeksi muokannut vV8m5; 3.9.2020, 16:53.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
          Oma BUG savuttaa siihen malliin että pitäisi ainakin 3 suutinta vaihtaa arvojen perusteella. Mieluiten tietysti kaikki. Mutta kun oon pihi ostamaan uusia niin onko kellään noista 400e+pantti / 6kpl ebayn EPS Germany korjatuista tuoreita kokemuksia? Aiemmat kokemukset tästäkin ketjusta on huonoja, mutta olisko ne kehittyny...? Korjatut Boschit näyttäs olevan n. 200e+pantti / kpl
          Enhän mä uskonut.. halvin ebaystä oli joku dieselfixneuss 399e/6kpl + 300e pantti niin sinne suhasin rahat viikonloppuyönä. Näytti jo tänään maanantaina lähteneen postiin. Kokemuksia näistä parin viikon sisällä.

          Comment


            Nuo ebay suuttimet (399e+pantti) tuli viikossa UPS:lla. En ole vielä palauttanut vanhoja, toivottavasti palautus onnistuu ja raha palautuu yhtä kätevästi kuin se Paypalista lähti :)

            Tulleet suuttimet oli puhtaat ja siistit, Bosch testilapuin varustettu. Mutta kuka niistä sitten tietää tai ymmärtää. Suuttimissa oli myös tarralla printattu uusi koodi, jotka syötin VCDS:llä vaihdon jälkeen.

            Suuttimien vaihtohan on aika helppoa, etenkin jos vanhat poterot on siistit. Minulla 5/6 oli siistejä ja tiivistepinta puhdas. Juuri se yksi hankalin (Q7 BUG) kuutossuutin takanurkasta oli vuotanut kupariprikasta. Siinä on pa-suodatin ja jäähdytin hankalasti edessä putkineen joten vaati aikaa ja hermoa saada poteroa puhtaaksi ja yleensäkin vanha prikka pois kun se oli hajonnut ja juminut pohjalle :(

            Suuttimien mukana tuli kaikki uudet tiivisteet, joista huomion kiinnitti yhden paluupuolen pikkutiivisteen repeämä, vaihdoin tähän siis tilalle ehjän vanhan. Myöskin mukana tulleet pohjaprikat oli paljon leveämmät kuin alkuperäiset, josta syystä laitoin alkuperäisen kokoiset kun sattui hyllyssä olemaan. Korkeus niissä oli sama.

            Ajoa nyt takana 300km ja auto ainakin toimii. En ole oikein ehtinyt tutkia savuttaako edelliseen malliin tai mitä VCDS arvot nyt näyttää.

            Comment


              Suuttimien palautus yllättävän kätevä. Palauttaminen on lähettäjän piikissiä ja nopealla vertailulla DHL sekä UPS olivat törkyisen hintaisia >100e. Aina luotettava posti.fi toimitti paketin pakettiautomaatista 20 eurolla Saksaan neljässä työpäivässä ja viidentenä 300e palautui Paypaliin.

              Harmillisesti kuitenkin suuttimien laatu on nyt noussut epäilyksiin. Savutus väheni huomattavasti, en tiedä mikä on normaalia kun DPF on poistettu. Mutta auto alkoi vähän tärisyttämään 80kmh nopeudesta kiihdyttäessä matalilta kierroksilta. Aluksi epäilin vian olevan voimansiirrossa, mutta saattaisi olla myös vika jossain suuttimessa kun alkoi samoihin aikoihin. Korjausarvot on edelleen 1000km jälkeen lähellä nollaa ms, mutta palaan tähän aiheeseen kun kerkeän vähän tutkimaan enemmän.

              Comment


                BMK teki lievää "hydrolockia" pari kertaa ja toissa aamuna ei suostunut pyörähtämään kone ympäri startattaessa. Korjausarvojen perusteella syypääksi epäiltiin 6. suutinta joka on nyt vaihdettu. Vanha suutin näyttää aika uudehkolta päätäpäin mutta en ole ennen nähnyt tuollaista kirkasta (ilmeisesti sinkittyä) osaa noissa. Onko mahdollisesti jonkun nyrkkipajan kunnostama suutin vai mikä?



                Click image for larger version

Name:	IMG_20201028_212900.jpg
Views:	2336
Size:	181,9 Kt
ID:	1902670

                Comment


                  En oo kyllä nähnyt tuommoista suuttimen alaosaa minäkään.

                  Kerronpa samalla lisäkokemuksia aiemmin kerrotusta Dieselfixneuss tilauksestani. Selkeästi siis yksi suutin oli viallinen, aiheutti tärinää kiihdytyksissä. Näkyi kanavien 12-13 Idle Stabilization arvoissa joissa tämä yksi oli tyhjäkäynnillä arvossa >5. Logitin myös kiihdytyksessä (kuva). Myyjä suostui enempää kyselemäti lähettää uuden suuttimen, kunhan lähetän ensin viallisen takaisin.

                  Summa summarum, noiden korjattujen suuttimien käyttäminen tuntuu olevan tuuripeliä enkä kyllä voi suositella jos vähänkin tärkeämpi käyttöauto eikä itse ole kiinnostunut värkkäilemään. Minulla esim. onneksi oli hyllyssä toimiva extrasuutin jonka voin laittaa tuohon. Mutta onko kaikilla, tai onko aikaa odottaa pari viikkoa että yksi suutin matkustaa maailmalla takuuvaihtoon?

                  Attached Files

                  Comment


                  • Näiden syiden takia ostin omaan Q7 (BUG) Boschin tehdasuudet suuttimet. Mitään ongelmia ei ole ollut.

                    Vanhat on vielä varastossa jos joku sattuu tarvimaan, kaikilla auto käy nätisti ja nykimättä, tosin korjausarvot osassa on jo liian isot.

                    Comment


                    • Mikä kierre suuttimien päissä on, M14x1,5 osui jossain silmään, mutta onko se juurikin 2,7 ja 3.0 koneisissa? Ulosvetäjään sopivaa päätä tekemässä...
                      Näyttäis että saan vaihdella molempiin autoihin, toinen sutkuttaa isommin, toinenkin jo selvästi...

                      Comment


                        Juurikin tuo M14x1, 5.

                        Comment


                        • Minkä kokoinen kalvain hommaan tarvitaan? Sarjoissa näyttää olevan melko reilusti variointia, osassa kalvaimista jopa näyttäs olevan olake, ilmeisesti sitä varten ettei saa liian syvään vedettyä?

                          Comment


                            En tiedä kalvaimen koosta, mutta jos ei kovin pitkään ole tiivisteet vuotaneet niin karstat lähtee kyllä ihan messinkisellä pulloharjalla ja sopivalla puukepillä+rätillä, lopuksi pitkällä kärsällä paineilmaa perään.
                            Rumpukapulaksi kelvoton vater 7A sopi rättiin käärittynä hyvin suutinpoteroiden putsaukseen.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20200813_200628.jpg
Views:	2680
Size:	156,4 Kt
ID:	1903080

                            Comment


                            • Nnnoooooooo, näyttäs olevan sulaneet jääkiekot pakosarjan päällä just oikeella kahdessa ekassa suuttimesta valuneena, et on se ehkä heeeeeetken aikaa supsutellu :D

                              Comment


                                Juur losahti yhdestä mesestä kansi paskaksi kun oli tarpeeksi kauan jo puhaltanu vuotavan tiivisteen välistä. Siihen asti kävi (huonosti) ja sitten kun putsas ja pyöritti kalvaimella ni kävi huonosti.

                                Kansi kun otettiin irti ni näki oikein kuinka oli syöpyny ihan rehti kolo siihen kohtaan.

                                Comment


                                  Suurin syyllinen taisi löytyä..


                                  Click image for larger version

Name:	1cyl_suutin.jpg
Views:	2019
Size:	165,4 Kt
ID:	1903368

                                  Mahtaakohan motonetin suutinpesäkalvainsarjasta löyty sopiva kalvain pesän kunnostukseen, jos poteron puhdistuksen jälkeen näyttää siltä että, pitää pesä kalvata? https://www.motonet.fi/fi/tuote/8040...lsuutinpesille

                                  Comment


                                  • A4 bkn koneella savuttaa reilusti tyhjäkäynnillä, öljyt lisääntyy ja lämpinänä startatessa tekee tuota hydrolockia. Voiko tähän vaivaan olla muuta syytä vai onko selvä suutinvika? Dpf ja egr ohjelmoitu pois ja dpf tyhjennetty.

                                    Edit. Testasin tuommosella itse tehdyllä suutinpenkillä noita suuttimia ja 150 bar näyttäis vähän vuotavan kärjestä läpi. Sitten käytin paikallisella diesel pajalla jossa 400 bar paineella ei kärki kostunut yhtään. Voiko olla niin että pienellä paineella vuotaa, mutta paineen lisääntyessä vuoto loppuu.
                                    Viimeksi muokannut Pete23; 18.11.2020, 13:26.

                                    Comment


                                    • Noilla oireilla selvä suutinvika.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja Pete23 Näytä viesti
                                        Voiko olla niin että pienellä paineella vuotaa, mutta paineen lisääntyessä vuoto loppuu.
                                        Näin ne joissain tapauksissa tuntuis tekevän, varsinkin sammuttaessa saattaa yksi tai useampi suutin jäädä liruttamaan ainetta männän päälle.

                                        Comment


                                        • Semmonen kysymys vielä että käykö AH tai BD loppuinen suutin tuohon mun autoon kun paikallaan olevat on AB loppuisia? Näyttäis tuolta aeromotorsilta saavan noita tehdaskunnostettuja suuttimia kohtuu halvalla. https://aeromotors.fi/kataloog/artic...-435-358-bosch

                                          Comment


                                            Ainakin Q, AA, AB, AH ja BD-loppuiset pitäis käydä. Melko hyvän panttimaksun hyvittävät vanhoista suuttimista.
                                            X-pääte kertoo uudelleenvalmistuksesta (re-manufactured). Kyllä nuo siis sopii BKN:än.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 19.11.2020, 15:53.

                                            Comment


                                            • Onko teillä vaikuttanut suuttimet paljon kulutukseen? Oma 4F -korinen menee sukkasiltaan ajellessa matka-ajossa parhaimmillaankin ajotietokoneen mukaan hieman alle 7 l/100 km. Moottoritiellä saa lisätä litran tuohon. Kaiken lisäksi ajotietokone tuntuu olevan 0.5 - 1 l/100 km liian optimistinen.. Taajama-ajossa saa 12 l/100 km menemään aika helposti.

                                              Suuttimien korjausarvot:

                                              Tyhjäkäynti syl 1-6: -0.57, 0.47, -0.52, -0.24, -0.24, 1.08 (mg/str)

                                              Kalibrointi arvot:

                                              Syl 1: 0.0, 0.0, 0.0 (ms)
                                              Syl 2: -12.0, -2.0, 0.0 (ms)
                                              Syl 3: -26.0, -4.0, 0.0 (ms)
                                              Syl 4: -20.0, -2.0, -2.0 (ms)
                                              Syl 5: -16.0, 0.0, 0.0 (ms)
                                              Syl 6: 16.0, 28.0, 22.0 (ms)

                                              Autolla ajettu yli 360 tkm. Hiukkassuodatin paikallaan ja kaikki muutenkin vakiota. Nyt alkanut kaikenlisäksi pysähtymään kesken startin. Akku tosin taitaa olla sökö, joten kannattanee varmaan se vaihtaa nyt ihan ensimmäiseksi.

                                              Comment


                                                Osaisiko joku sanoa suuttimien arvoista jotain suuntaa antavaa, autossa havainnut pientä öljyn ”lisimistä” viimeisen 500km aikana.

                                                kyseessä n.200tkm ajettu SQ5 230kw
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Ei minun mielestä vaikuta vielä pahalta nuo korjausarvot (ohjearvojen mukaan -45ms alkaisi olla vaihtokuntoinen). Ettei olisi dpf-polttoon liittyvää tuo öljyn lisääntyminen?
                                                  Tietysti kuumana sammuttaessa ne suuttimet saattaa jäädä auki ja vuotamaan sylinteriin, tämä ei kyllä selviäis muuten kuin suuttimet irroittamalla ja testaamalla ne testipenkissä.
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 19.2.2021, 16:53.

                                                  Comment


                                                    Onko muita vaihtoehtoja saada oikea suutin tilattua kun irrotella vanha ensin? Kokemuksia Romanian poikien suuttimista? Elikkä totaldiesel.eu

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Wege83 Näytä viesti
                                                      Onko muita vaihtoehtoja saada oikea suutin tilattua kun irrotella vanha ensin? Kokemuksia Romanian poikien suuttimista? Elikkä totaldiesel.eu
                                                      Suuttimen yläosassa on tyyppinumero esim. 059130277

                                                      Click image for larger version

Name:	eng_pm_INJECTOR-VW-TOUAREG-III-3-760-18-3-0TDI-059130277EP-32375_3.jpg
Views:	1157
Size:	48,3 Kt
ID:	1914048

                                                      Comment


                                                        Tuolta näet listauksen -05 3.0tdi kutoseen sopivista suuttimista, osa22.
                                                        https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6...130-130070/#22

                                                        A4 BKN ja A6 BMK ym. koneissa keskenään ristiin sopivat suuttimet, toisin sanoen samat kaikissa.
                                                        Oikean suuttimen löytäminen ei pitäis olla vaikeaa, eri asia saako noitten kakkipajojen 'kunnostamista' suuttimista toimivaa sarjaa vai meneekö auton oireilu vain pahemmaksi.

                                                        E. Esim. Autodocilta Boschin kunnostamat suuttimet n.215e/kpl ja uudet Boschit n.250e/kpl.
                                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 28.3.2021, 16:43.

                                                        Comment


                                                          Comment


                                                            Onko tuo alin numerosarja boschin oma osanumero?

                                                            Comment


                                                              On, mutta kuvasta puuttuvat kolme viimeistä numeroa.
                                                              Viimeksi muokannut Killeri; 28.3.2021, 20:20. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X