Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI suuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Voisimpa itsekkin osallistua keskusteluun juuri suuttimet vaihdattaneena. Kulkine noin 300tkm ajettu 2006 A6 4F 3.0 tdi avantti.
    Ongelmia alkoi olla lämpimällä koneella ajon jälkeinen tyhjäkäynnillä savutus ja kuumalla koneella huomattavan huono käyntiin lähtö. Jos auto seisoi kunnolla lämmittyään esim tunnin verran, niin käynnistyi kohtuu normaalisti. Jos vain 15-20 min niin startti pyöräytti nopeasti ½ kierrosta ja sitten valot himmenivät kun startti teki työtään. Kone käynnistyi aina, mutta pienen savupilven saattelemana ja vaivalloisesti. Kylmänä esim yön jälkeen seisottuaan ei ongelmaa.

    Suuttimet tilasin täältä ---> https://www.eps-turbo.de/partfinder/...8888%200588ABJ

    Otin kaikki 6 kpl ja hintaa niille tuli posteineen ja pantteineen kotiin tuotuna 700€. Nyt kun palautan vanhat niin saan 300€ takasin, eli 6kpl suuttimia 400€. En pidä mahdottomana.

    Suuttimien mukana tuli mittauspöytäkirjat ja ne oli pakattu asiallisesti omiin tiiviisiin pusseihin ja päät tulpattu. Mukana myös kaikki uudet tiivisteet mitä suutin tarvitsee asennuksen yhteydessä. Koodaus onnistui ongelmitta ja suuttimet toimivat hyvin. Nyt kilsoja takana vasta noin 500 vaihdon jälkeen, mutta savutus ja käynnistysongelmat ovat kadonneet. Auto toimii normaalisti ja hyvin.

    Suuttimet eivät olleet uusia vaan huollettuja / korjattuja. Jos nämä nyt toimivat vaikka 100tkm niin hinta ei päätä huimaa. Nopea toimitus ja maksun pystyi hoitaan paypalilla.

    suosittelen :)

    Comment


    • Suuttimet vaihdettu ja koodattu, iso i sinne koodiin kelpasi. Ei kärytä enää tyhjäkäynnillä. Kallis remppa mutta toivottavasti ei tarvitse tuohon toista kertaa tehdä. O-renkaat suuttimen varteen hain merkkiliikkeestä.Työnä helppo homma. Samalla vaihdoin koneen ja etuperän öljyt.

      Comment


      • Click image for larger version  Name:	suutintieto.png Views:	0 Size:	1,7 Kt ID:	1866204
        Tätä käytin aakkosina kun omat suuttimet koodasin. Ei tarvinut arpoa tällä.

        Comment


        • Saman näköisiä ovat mutta ei tuo vastaa Rosstech:n listaa.

          Comment


          • Miggor tai joku muu onko hajua miksi tuolla on kahdella eri osanumerolla suuttimia? Itse tilasin nämä https://www.eps-turbo.de/6x-einsprit...-a6-avant.html ja nyt prkl alkoi epäilyttää käyköhän ne edes omaan?
            3.0 4F5 C6sekin 2006 mallia mut 171kw asb. Paniikissa laitoin jo saksaan viestiä ja runkonumeroa et tarkistaa ;)

            Edit: saksasta vastasivat aika pikaseen vain että pitäisi sopia viitaten koodiin... phew :)
            Viimeksi muokannut Hax0rr; 29.10.2019, 10:00.

            Comment


              Onko esp-turbon suuttimista kertynyt kokemuksia? Itellä yksi suutin vähän rajulla korjaus arvolla nii tulee varmaan jossain kohtaa ajankohtaiseksi..

              Comment


              • Mistähän kannattaisi muuten tilailla näitä suuttimien venttilikopan tiivistelätkiä? Vaihdoin kuparitiiisteet pariin suuttimeen ja yhden lätkän alta tuntuisi tijkuvan vähän öljyä.

                Comment


                • Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Potilaana A6 3.0tdi -09 236tkm (CDYA). Suurin ongelma tällä hetkellä lisääntyvä öljymäärä. Tänään laskin reilusti toistakymmentä litraa öljyä pois ja 13tkm sitten laitoin koneeseen reilut kahdeksan.
                  Eli noin kolme litraa vaihtovälillä on lisääntynyt. Suuttimia osasin epäillä jo aiemmin kun viime keväisen ohjelmoinnin ja dpf-poiston jälkeen on kiihdyttäessä välillä esiintynyt harmaata pölläyttelyä.
                  Edellisessä öljynvaihdossa tuli öljyä ulos noin 9 litraa, mutta epäilin edellisen omistajan laittaneen liikaa. Auton siis ostin vuosi sitten.
                  Tänään kävin lukemassa suuttimien korjausarvot mutta ainakaan minun silmään näistä ei voi päätellä minkään suuttimen vuotavan. Eikö arvon pitäisi silloin olla miinuksella reilusti? Nyt näyttävät olevan plussalla suurin osa.
                  Moottori käy nätisti eikä nesteitä tarvitse lisäillä.

                  group 72 2.0ms 2.0ms 2.0ms

                  group 73 -15.0ms -4.0ms 0.0ms

                  group 74 -3.0ms 0.0ms 6.0ms

                  group 75 4.0ms 9.0ms 10.0ms

                  group 76 14.0ms 5.0ms 9.0ms

                  group 77 7.0ms 13.0ms 10.0ms


                  Osaisiko kukaan sanoa missä voisi vika olla? Siinä uskossa olen ollut ettei näissä loppupään koneissa suutinvikaa olisi, mutta mikä sitten selittää öljyn lisääntymisen?

                  Comment


                  • On se ihanaa uudet suuttimet laitettu ja kiinni laittaessa ylivuotoletkuista 1 liitin halki... mistä prkl saa kiireellä uuden letkun xD auto firman hallissa ja varmaan pitäs maanantaina saada se pois. näinköhän marmorillakaan on sitä hyllyssä ja hinta on varmasti todella suolainen? sit yksi kyssäri toisen puolen suuttimia kiristäessä tuntuu että ei ota millään vastaan. 10nm oli vissiin se momentti,mutta se nyt tuntu tulevan heti kun tiukkas ja mutterit menee vielä tiukempaan vaikka kuinka paljon. jonkin aikaa tiukkailin niitä ja sit totesin että enää ei uskalla. voiko niitä vetää liian tiukkaan ja hajoittaa nyt sitten vaikka bracketin, suuttimen tai sen kupariprikan??? tee itse, säästä ja maksa vähän enemmin xD

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viesti
                      Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

                      Osaisiko kukaan sanoa missä voisi vika olla?
                      Suuttimissa.
                      Samalla tavalla noissa ns.uudemmissakin tulee suutinten käyttötunnit täyteen. Joku siellä jää kusemaan auton sammutusvaiheessa. Pikaisena kokeiluna voisit ostaa jotain suutintenputsauslitkua esim. Fortea ja laittaa melko vajaaseen tankilliseen, jos se vaikka vähän puhdistaisi ja elvyttäisi niitä auki jumivia suuttimia.
                      ​​​​Suomessa on muutamia pajoja, jotka noita commonrail suuttimia huoltaa.

                      Comment


                      • Eli on siis mahdollista että suutin vuotaa 3 litraa / 15tkm ja moottori käy silti nätisti, eikä käynnistyksessäkään ole mitään oireita. Täytyy koittaa tuo puhdistusaine vielä. Ohjelman tekijältä pitää vielä varmistaa ettei ole teoriassa mahdollista, että dpf:n poistosta huolimatta yrittäisi regeneroida. Sitten jäljelle ei muuta jää kuin suuttimet. Kaikkihan ne on irti käytettävä kun noista arvoista päässyt jäljille. Täytyy käydä paikallisesta tammer-dieselistä kysymässä pystyvätkö mittaamaan suuttimet siellä.

                        Comment


                        • Kuopion auto-dieseliin oltu yhteydessä. Suuttimet lähtee ensi viikolla sinne hoidettavaksi. Tuollainen tiputtaminen on kuulemma mahdollista pienillä paineilla, eli lähellä tyhjäkäyntiä. Kovemmilla paineilla neula sitten pitää.
                          Pidemmän "sukkasillaan" ajelun jälkeen tuo on kiihdyttäsessä harmaata pölläyttänyt, joten tästä varmaan kyse.
                          Katsoi rekkarin perusteella että tässä on 1800bar suuttimet johon ei ole kärkiä oikein saatavilla. Eli jos muilla huoltotoimilla ei ala pitää, menee uuden suutimen ostoksi.

                          Comment


                          • Joku tietäjä kertoisi minkä kokoinen on 3.0tdi koneen suutinpesän kalvaimen koko!

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                              Suuttimissa.
                              Samalla tavalla noissa ns.uudemmissakin tulee suutinten käyttötunnit täyteen. Joku siellä jää kusemaan auton sammutusvaiheessa. Pikaisena kokeiluna voisit ostaa jotain suutintenputsauslitkua esim. Fortea ja laittaa melko vajaaseen tankilliseen, jos se vaikka vähän puhdistaisi ja elvyttäisi niitä auki jumivia suuttimia.
                              ​​​​Suomessa on muutamia pajoja, jotka noita commonrail suuttimia huoltaa.
                              Suutimet kävi Kuopiossa mutkan. Lopputulos: kaikki suuttimet ehjiä. Yksi ei mennyt ihan toleransseihin testissä, mutta ei senkään pitäsi tuota vuotoa aiheuttaa. Tiputusvuotoa ei ollut yhdessäkään.
                              Suuttimet säädetty ja koodattu uusiksi. Kunhan saan auton nippuun ja kilometrejä alle, niin nähdään vieläkö öljyt lisii.

                              Comment


                                No jopas. Jäähd.nestettä ei siis näkyvästi häviä paisarista, mutta pysyykö neste kirkkaan värisenä?

                                Comment


                                • Ei katoa jäähdytysnestettä ja neste on kirkasta. Vaihdettu öljy oli mustaa niinkuin normaalistikin.
                                  Jos öljyn lisääntyminen nyt loppui niin pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona, että tankkiin laitettu puhdistusaine tai ennen suutintestiä tehty ultraäänipersu on irrottanut karstaa tms, joka aiheuttanut vuodon.
                                  Tänään sain auton ajoon ja muutaman kymmenen kilometrin ajeluiden perusteella pelaa nyt hienosti eikä peilissä pöllytystä näkynyt. Aika näyttää...

                                  Comment


                                    Pitäisikö suuttimien vaihdon ja koodauksen jälkeen heti näkyä korjausarvot group 72-77, moottorin ollessa käynnissä? On tilanne päällä huollettujen suuttimien kanssa. Jätti tienvarteen, suuttimien vaihdon jälkeisellä testiajolla, 3.0tdi BMK 4F, uutena vikakoodina Fuel pressure regulation P1063 -001, control range not reached. Nettiä selatessa tullut vastaan, että suutin voisi vuotaa sisäisesti. Ulkoisia vuotoja ei näkyvissä suutinputkissa tms.

                                    Havaittavissa oli parin starttauksen perusteella pientä käyntiin sahaamisen tarvetta ja ensimmäisellä käynnistyksellä oli aika paljon savutusta pakoputkesta. Savutus rauhoittui hetken tyhjäkäynnillä olon jälkeen kyllä. Group 72-77 näyttävät kaikki nollaa, group 13-14 arvot elävät kyllä.

                                    Group 13-14

                                    1. -0,52mg/str
                                    2. -0,24
                                    3. -0,14
                                    4. 1.79
                                    5. -0,61
                                    6. -0,14

                                    Comment


                                    • Omassa 3.0d näytti tehdasuudet suuttimet pitkään 0 korjausarvoa, ainakin satoaj kilometrejä.

                                      Comment


                                        Tämä alkoi selviämään toisien suuttimien kokeilun kautta. Huolletuista suuttimista yksi tai useampi vuoti sisäisesti tai jotenkin muuten. Ulospäin ei ollut vuotoja, mutta ilma polttoaineen seassa paljasti epäilyt suuttimien suuntaan. Korvaavilla suuttimilla ei enään ollut ilmavaivoja, eikä vikatila/koodi enään uusinut ja aina kerrasta lähtee käyntiin. Nämä huolletut suuttimet olivat testipenkissä todetut hyviksi ja koodattu uudelleen, mutta ei näköjään voi huollettuihin täysin luottaa.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viesti
                                          Ei katoa jäähdytysnestettä ja neste on kirkasta. Vaihdettu öljy oli mustaa niinkuin normaalistikin.
                                          Jos öljyn lisääntyminen nyt loppui niin pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona, että tankkiin laitettu puhdistusaine tai ennen suutintestiä tehty ultraäänipersu on irrottanut karstaa tms, joka aiheuttanut vuodon.
                                          Tänään sain auton ajoon ja muutaman kymmenen kilometrin ajeluiden perusteella pelaa nyt hienosti eikä peilissä pöllytystä näkynyt. Aika näyttää...


                                          Taisi tämä tapaus viimein selvitä. Tuli tehtyä Joulukuun puolivälissä reissu Viroon jonka jälkeen totesin öljymäärän jälleen lisäntyneen. Lisäksi pari kertaa reissun aikana tyhjäkäynnillä tuli ohjaamoon palaneen öljyn katku.
                                          Otin uudelleen ohjelman tekijään yhteyttä ja kerroin jälleen epäilykseni dpf-poltosta. Dpf-kennon poistin ennen softausta, mutta paineanturin jätin paikalleen. Asiaa tutkittuaan ja paineanturin käynnin aikaisia arvoja katsottuaan totesi, että
                                          paineanturin arvo menee miinuksen puolelle. Ohjelma ei tätä ymmärrä vaan ilmeisesti polttelee dpf:ää miten sattuu. Ohjelmassa anturin arvo on pakotettu nollaan silloin kun mitattu arvo on nolla tai enemmän. Nyt sen mennessä miinukselle tapahtuu jotain odottamattomia asioita. Nyt ohjelma muutettiin niin ettei anturin arvolla ole väliä. Ainakaan kärytystä en ole saanut nyt aikaiseksi. Öljyn lisääntymiseen ei näin lyhyellä testiajolla uskalla vielä sanoa mitään.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja qbo Näytä viesti
                                            Onko esp-turbon suuttimista kertynyt kokemuksia? Itellä yksi suutin vähän rajulla korjaus arvolla nii tulee varmaan jossain kohtaa ajankohtaiseksi..
                                            Anyone?

                                            CDYA:n suuttimet 6kpl/600e tältä firmalta ebayssä, voisi 500tkm ajettuun käyttikseen uusia ihan vaikka varuiksi kaikki? Ei ne ihan kuraa myy kun palautteet on "eps-germany2006 (26540), 99.8% Positive feedback"

                                            Comment


                                              Vänkärin puolelta suuttimien irroitus on ainakin helppo (A6 4F), ilmanputsari vain edestä. Huonoon kuntoon menee nuo pohjatiivisteet ja suuttimien alaosa oli todella tahmassa pikeä tai mitä lie, bräkleenikään ei auttanut mitään, mattoveitsellä enimmät.

                                              Vinkkejä:

                                              - ole varovainen kun irroitat suutinputkea suuttimesta, normi kiintoavain lipsahtaa helposti ja särkee paluuputken. Ite uhrasin yhden 17mm lenkin johon rälläköin kolon jarruputkilenkin tapaan, tuli hyvä
                                              - suutimien irroitukseen kannattaa varata jotain, migillä kiinnitin liukuvasaran päätykappaleeseen romulootasta vanhan suutinputken kierteet
                                              - vaihda pohjatiivisteen lisäksi o-rengas, hinta mitätön
                                              - putsaa poterosta paskat hyvin, kaverin vinkkinä kalvaimeen vaseliinia ja sillä pyörittelee puhtaaksi ja samalla pinta tasaiseksi niin että vähän lastua tulee

                                              Starttausta vaati parikymmentä sekuntia ja remontti tuntui onnistuivan, kuskin puolella pitää ainakin paisari irroittaa ja sen teen tässä seuraavana.

                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Vaihdoin myös kuskin puolen pohjatiivisteet, oli tuplasti aikaa vaativa, meni tässä puolessa 3h. Paisari lähtee edestä ja siirtyy tarpeeksi sivuun ilman tyhjennystä mutta vähän joutuu enemmän johtoja järjestelee edestä ja nippusiteitä katkomaan. Lisäksi nelospytty, eli etummainen, on hankalasti imuputkien takana ja onnistuin kaksi niitä 4mm kuusiokolopulttia tiputtamaan moottoritilaan mutta en onneksi kannen sisälle :) pitäs sijoittaa magneettihylsyyn noissakin... ja uusien etsimisessä romulootasta meni tietysti oma aikansa.

                                                Kannattaa siis varata hyviä työkaluja ja aikaa, muutoin tämä on kokonaisuudessaan halpa ja leppoinen <10e projekti joka kannattaa käyttöautoon tehdä ajoissa, säästyy tympeeltä poteron putsaamiselta kun mikään ei vielä vuoda.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • Suuttimien vaihto edessä.
                                                  Pitäisi tilata uudet.

                                                  Mistä tiedän mikä näistä kolmesta moottorista minulla on kyseessä?
                                                  2011–2020 3.0 TDI quattro, Diesel CDUC,CKVB,CKVC, 180kW

                                                  Comment


                                                    Luet moottorikoodin huoltokirjan ekan sivun tarrasta (tai varapyöräkotelosta, tai takapenkin alta, missä ikinä se tunnistetarra onkaan huoltokirjan lisäksi). Tai sitten konehuoneesta;
                                                    https://www.a5oc.com/threads/engine-...e-block.89450/
                                                    Lonkalta heitän nyt kuitenkin että samanlaiset suuttimet on ainakin nuissa CKVB ja CKVC 245hp 3.0tdi-koneissa ja samalla logiikalla pitäisi olla vastaavat myös CDUC-koneessa?
                                                    Minkälaisilla oireilla päädyit siihen, että suuttimet vaihtokunnossa?


                                                    E. Onko tämän suhteen mitään muutosta
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viesti
                                                    Öljyn lisääntymiseen ei näin lyhyellä testiajolla uskalla vielä sanoa mitään.
                                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 23.3.2020, 23:33. Perustelu: Tarkennus+lisäys

                                                    Comment


                                                    • Sen verran tullut nyt ajeltua öljyn vaihdon jälkeen että uskallan sanoa vian olleen softa-bugissa. Dpf:n tyhjennyksen yhteydessä kannattaa siis paine-ero-anturilta ottaa liitin irti, niin näin ei pääse käymään. Keskikulutuskin tippui viime kesän pohjoisen reissusta (6,2l/100km), ollen viime viikon Sodankylässä käynnillä tasan 6 litraa sadalle.

                                                      Comment


                                                        Tässähän kävi niinku Aakman yllä varotteli, eli onko näihin kukaan vaihtanut nippoja erikseen, vai onko edes vaihettavissa? Hiukan se vääntyi, ei kuitenkaan rikkipoikki mennyt kokonaan..
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Ei taida olla tuo nippa vaihdettavissa. Yhteen muuten hyvään suuttimeen korjasin semmoisen vähän vinossa olleen paluunipan muovihitsaamalla (=sulatin varovasti muovia liitoskohdan ympäriltä). Lisäksi laitoin jotain tosi lujaa 2K-muoviliimaa. Oiskohan puteli jossain tallella...

                                                          Muistaakseni se suutin oli alkupään 3.0 TDI:n AA-lopouinen suutin. Sinä oli muistaakeseni tuo nippa ja suuttimen runko samaa materiaalia ja samanvärinen. Sun kuvassa se nippa on ainakin eri värinen kuin runko.

                                                          Vähän semmoin puuhakorjaus oli, mutta tulipahan kokeiltua :)

                                                          Comment


                                                            Tuo minun suutin on 2.0 tdi moottorista, ei sopivaa ketjua löytyny. :D Mutta joo sehän saattas parantua kun vähän kolvilla sulattelis ym.

                                                            Comment


                                                              Vaihdoin eilen CGQB biturboon suuttimien prikat kuljettajan puolelle. Ajettu 107tkm.
                                                              4 ja 6 suuttimien prikat oli vielä inhimillisessä kunnossa. 5 suuttimen prikasta löytyi vain jämät.
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut Pönni; 15.4.2020, 08:47. Perustelu: kuvan kanssa säätöä..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X