Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vr6T B5 avant

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tehtiin syylärin tunnelista nyt evo2 versio, evo1 hylättiin jo melkein alkutekijöihinsä kun se näytti about siltä että kasettisoittimella saa näkymään tv satellittikanavatkin tytyrin kaivoksen pohjalla. Kuvissa näkyy myös vallilan takomossa teetetty 25mm vakaaja ja jotku ebayn random yleismallin vakaajan kannakkeet. Kaikki syylärin kolot ja aukot tilkitään tiivistenauhalla, tunneli asentuu alapuolelta paikalleen, yläpuolelta syyläri kumityynyjen varaan ja koppa päälle. Luultavasti jotain hajoo kuitenkin niin pitää olla helppo remontoida.

    Sisäänotettavan ilman ikkunaskuuppien aukkojen pinta-ala oli muistaakseni 170cm2 per puoli jos nyt en aivan päin honkia muista, poistoilmatunneli on ~450cm2 ja puhalletaan alipainealueelle. Ikkunaskuupeista on nyt eka koeversio 3d tulostumassa niin nähdään menikö mitat oikein.





    Comment


      Tehtiin vähän lisäjäykkäriä vielä tunnelin sisään ettei pärise aivan hulluna, toiset irtopalat vielä pitänee niitata kiinni.



      Ikkunaskuupin ensimmäinen versio 3d tulostettu ja soviteltu että näkee suunnilleen onko lähellekkään järkevää. Kai tosta ilmaa sisään saadaan, vielä kun sisäpuolen suunnittelee 5" letkulähdöille.





      Comment


        Paljon on taas duunattu, joko vanhoja uusiksi tai muutettu jotain.

        01E ei nyt varmaan millään muutu nopeaksi eikä kevyeksi askiksi vaikka sinne piimää kaatais sisään, niin ähmäröitiin sinne gripperin lukko, uudet tasurin laakerit ja torsenin prikkamodi.
        NP-partsin bmw-shifteristä modattu keppi tuntui jämäkältä, mutta silti jossain oli klappia. Tutkin asiaa ja siirtotangon päässä oleva muovikuppi-teräspallo hässäkkä joka kiinnittyy askin vaihdevalitsimeen oli elämänsä ehtoopuolella. Nopealla googlen perkaamisella mitään käyttökelpoista valmisratkaisua ei löytynyt (paitsi caen 1500e shifterihässäkkä), joten tehdään sitten ite parempi niin tulee just semmonen ku sattuu tulemaan. Kaivelin rikkinäisen siirtotangon päästä suojakumin alta muovikehdosta sen pallon esille ja aloin mittaamaan että minkäslaista ratkaisua tähän lähtis rakentamaan. Yleismallin uniball pesästä sorvaamalla saatiin sopiva tuote 12mm kuulanivelelle sinne orkkis siirtotangon päähän. Orkkis siirtomekanismistä pikku sipasu pyörivällä työkalulla teräskuula kierrätykseen ja tigillä tappi kiinni. Tappiin koneistettu 12mm osuus menee pari milliä vajaa kuulanivelen läpi, pohjassa on koneistettu m8 sisäkierre senkkauksella, tappi lukitaan kuulaniveltä vasten senkkiruuvilla. Kuulanivel on pesässä seegerirenkaalla.











        Comment


          Moottoripuolelle asennettiin RSR performancen 264/260 11mm nostolla olevat nenäkepit ja koitettiin niitä kellottaa, mutta ei tästä saatu mitään järkevää dataa koska hydraulinostajat. Onneks pyörittelemällä konetta saatiin mitattua nokkien keskinäistä eroa ja pienellä imunokan käännöllä päästiin ehkä toivottuun tulokseen. Samalla vauhdilla tehtiin lisää poistoa VVT systeemiin, lempattiin solenoidit kuikkaan ja tulpattiin ketjukopasta niiden reiät. Pyörivä työkalu kävi myös hieman vierailulla vvt-solenoidikehdossa, nokkien takapäiden ympärillä olevat öljynkiertosysteemit poistettiin eli se on pääasiassa nykyään nokkaketjun laahuri, varuilta tulpattiin öljynkierto pois kokonaan tästä. Hydraulinen ketjukiristin vaihtui myös mekaaniseen.

          Takapäähän asennettiin vielä Verklinen apurunko, jonka sopivuudesta ei pysty olemaan täysin tyytyväinen, mutta parempi se on kun Saalastilla. Pyörät sai passattua millilleen ja tukivarret asentui hyvin paikalleen. Askiin muuten kun duunailtiin noita tilavampia kannakkeita, niin nyt 4" downpipen jousto on ahtaimmassa kohtaa ja tilaa on vielä vaikka muille jakaa. Toki tossa kohdassa on se pienehkö ruostekorjaus tehtynä mikä tuo vielä lisää helpotusta. Kuvassa 4" putki tuloillaan kannakkeen maastoon.














          Comment


            Hiukan huonosti on jaksanu päivitellä tätä monologia, mut käytiin eilen muutoskatsastaa tää mosse. Muutoskatsastukseen otettiin 389hp lappu, tarina kertoo että suljetuissa olosuhteissa on ehkä naksun enempi. Muutosprosentteja tuli 35.5, tilavuutta 2999cm3 ja kaks precisionin 5558 kun garretti meni yhteen vitosmottiin.

            Ahvenistolla kerettiin testaamaan muutama kymmentä kierrosta klubin ratapäivillä ja yhteensä loppukesästä tuli varmaan tuhannen kilometriä.

            Comment


              Jatka ihmeessä monologia ku kerkiit, tää on oikeasti hiton mielenkiintoinen projekti :)

              Comment


              • Ilmeisesti leimattu uusien säädösten mukaan, jaksatko hieman avata miten tuo nykyisin menee? Yritin tätä kysyä konttoriltakin, mutta ne ei osanneet sanoa tehorajoista mitään. Vai onko tässä vertailuautona S/RS4?

                Komeaa tekemistä kyllä yleisellä tasolla, varmasti paljon arvokasta tietoa muille kuvien kera.

                Comment


                  Uusien säännösten mukaan leimattu. Käytin vertailumallina prefacelift b5 s4, mikä on trafin näkökulman mukaan sama auto a4 kanssa. A4 mallisarjan tehokkaimman mukaan teho/painosuhde on mitälie päälle 10.9kg per kW ja ja s4 menee alle 10kg per kW. Ne löytyy kaikki siitä uusimmasta trafin dokumentista miten sai olla.
                  Tehon puolesta sillon a4 saa tiputtaa 7kg per kW ja s4 menee 5kg per kW. Koneen tilavuudella ei oo mitään väliä, vaan kaikki perustuu teho/paino suhteeseen.

                  Näiden "uusien" pykälien kanssa on täsmennetty mitä asioita verrataan, eli alusta, jarrut ja voimansiirto. Tähän operaatioon tulostelin 7zapin varaosakatalogista osalistat jotka kelpasi ainakin mun leimaukkelille. Jarrut piti todistaa että on riittävän tehokkaat, siihen riitti että minkä tehoisista ja painoisista vehkeistä ne on. Etusatulat on alconit jostai xjrkfrs mikälie v8 remmiahdin jaguarista mikä painaa 2500kg ja siinä on 560hp ja takapään setuppi vastaa b7 s4.


                  Jos on jotain tarkempia kysymyksiä esittää niin antaa tulla vaan, kaikenlaista tyhmää täs on tullut leimailtua. Tarvittaessa voidaan jatkaa vaikka soitellenkin jos tuntuu helpommalta.

                  Comment


                    Samalla konseptilla kuin hammu, leimasin oman tdi:n kans vuosi sitten 290kwlle ja ei mitään napinaa siitäkään tullut. Tarpeeksi oikeita papereita mukaan niin ei oo mitään ongelmaa.

                    Comment


                      Meillä myös erikoisemman auton rekisteröinnistä mainintana, trafi vaati että, RWB Stella 2 eli japanilaisen porsche rakentajan tekemä auto, täytyi viedä viralliselle porsche merkkikorjaamolle jossa tarkistettiin jarrujen pätevyys että ne vastasivat sitä mitä paperilla sanottiin. Tästä merkkiliike teki mustaa valkoisella paperin joka toimitettiin trafille.
                      Autohan on siis alkujaan porsche 911. 964 vapaasti hengittävällä moottorilla joka jälkikäteen ahdettu ja alusta sekä jarrut päivitetty vastaamaan tehoja.

                      Comment


                        Syksyn katsastusepisodin jälkeen ei oo paljoo jaksanu tehä muuta kun käyttää mossen muutaman kerran lämpimäks ja vähän käydä sudittelee semeillä lumella. Nyt otin asiaksi korjata sen ratapäivillä havaitun ohjaustehostinmehujen kiehumisen.

                        Parista latanpätkästä leikkelin autoracingilta ostettuun pwr valmistamaan kennoon telineet tonne syylärikaukalon sisälle. AN6 letkutukset kennolle ja bulkheadit koppaan, kennon ja säiliön väliin vielä lämpömittaus niin eiköhän se oo sillä ratkaistu. Jos ei, niin isomman kennon saa heitettyä tilalle pienillä letkumodiksilla ja reiän keskellä olevan kannakkeen siirrolla.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20230226_161829.jpg?img=medium.jpg
Views:	3238
Size:	181,2 Kt
ID:	1953540

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20230227_185806.jpg?img=medium.jpg
Views:	3222
Size:	186,5 Kt
ID:	1953541

                        Comment


                          Purin keulalta vähän romuja pois maalaukseen, onhan toi melko tiukasti pakattu väli mutta kaikkeen pääsee kohtuullisesti käsiksi. Löysin puhelimesta pari vanhempaa kuvaa kun kolvailin pikaclamppeja ja hukkikset pakopesiin. Ohjaustehostinhässäkkä tuli myös letkutettua loppuun ja testattua ettei vuoda mistään.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20230303_194606.jpg?img=medium.jpg
Views:	2955
Size:	212,3 Kt
ID:	1953638

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20220427_190129.jpg?img=medium.jpg
Views:	2927
Size:	187,8 Kt
ID:	1953640

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20220719_121425__01.jpg?img=medium.jpg
Views:	2927
Size:	121,3 Kt
ID:	1953639

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20230303_195056__01.jpg?img=medium.jpg
Views:	2932
Size:	204,5 Kt
ID:	1953641

                          Comment


                            Tässä ollaan nyt metsästetty ärsyttävää pientä yläkierroksilla yli 1.5bar buustilla esiintyvää pätkimistä joka on selkeästi ollu sytkäpuolella. On kokeiltu Denson IXU27 ja kaikenlaisia muita iridium platina titaani ketamiini unobtainium tulppia ja ei millään meinaa lähteä. Aemin puoliin on lisätty latausaikaa ja tulpanjohdot mittailtu ja tutkittu. Sama vaan toistuu aina lämpimänä. No arvelin että kokeilen halpis markan tulppia (NGK DCPR9E) mitkä oon alunperinkin ruuvannu tähän ensistarttikäyttöön, mutta lähdettiin sitten hienostelemaan erään varaosamyyjän hehkutuksesta näillä IXUilla. NGK:lla laulaa puhtaasti rajoittimelle asti ilman pienintäkään ongelmaa.

                            Ripottelin sitten pikkusen lisää suolaa buustikarttaan 3500rpm:stä 6000rpm asti ja kävin testailemassa. Kakkosella ainaki piirtää kaikilla, kolmosella tekee samaa mutta ei niin herkästi. Rullilla tuli 1.4barilla(muistaakseni) vääntöhuipun kohdalla 880nm, nyt siinä on 1.7bar ja reilummin ennakkoa. Varmaan alkaa tonni mennä torkkia rikki kun tuntuu melko raikkaalta, pitäis mennä rullille vielä hieromaan kun alkaa olla kadulla melkonen työmaa saada säädettyä niin että kortti pysyy taskussa.

                            Testireissulta takas tullessa vetäsin kolmosen rajottimelle niin painelaakeri suoritti jonkunlaisen rituaali-itsemurhan, joka oli tavallaan odotettavissa kun se laakeri on rohissu viimeset 2000km. Se oikeastaan onkin ensimmäinen ennalta aikatauluttamaton huoltopurku, koska se ensimmäinen vetarin murroksen räjäyttäminen oli kyllä ihan hakemalla haettua.

                            Karkeasti mitattuna seka-ajossa keskikulutus on nyt ollu etanolilla jotain 20-22l luokkaa kun tulee turhan useasti kiihdyteltyä ripeästi suurimpaan sallittuun. Kilometrejä on nyt kertyny tähän alkukesälle noin 1500.

                            Comment


                              Voiman määrään nähden kulutus on suorastaan alhainen.

                              Comment


                                No eihä se laakeri sieltä ollu mihinkää purkautunut vaan speedflown liitin ja mehut pitkin motaria. Taitaa olla aika vaihtaa prässättyyn HEL tuotteeseen.

                                Comment


                                • Onko noi "HIPO" tulpat ollut vastuksettomia?

                                  Comment


                                    Ilmeisesti on olleet vastuksettomia ainakin nopean googletuksen tuloksena.

                                    Comment


                                    • Olisi suorastaan mielenkiintoista, että tekisikö samaa vastuksettomilla perustulpilla...
                                      Viittaisi häiriöihin (maat / suojaukset).

                                      Comment


                                        Saattaisin viritysasteen huomioiden itse siirtyä Denson lämpökartalla 31 tulppiin, NGK vissiin huutelisi lämpöarvoksi 10

                                        Comment


                                          Sen verran aiheutti turhaa duunia toi letkun räjähtäminen, niin päätin tehä pienen modiksen ettei tartte enää askin sisällä muklata yhtään letkua, koska nyt taas markan vikaa saa korjata useamman tunnin. Kolvasin tommosen putkihässäkän ja porasin askiin reiän että kaiken saa asennettua yläkautta. T-haaraan kyljestä neste sisään ja ylöspäin lähtevästä jarruputkella ilmausnippa iskaritornin viereen niinku olikin jo. On nimittäin kohtuullisen paljon helpompi ilmata muutenki kun ei tartte auton alla olla könyämässä.




                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja harrastaja Näytä viesti
                                            Olisi suorastaan mielenkiintoista, että tekisikö samaa vastuksettomilla perustulpilla...
                                            Viittaisi häiriöihin (maat / suojaukset).
                                            Saattaapa olla jotain perää tässä, koska näillä tulpilla rupes in-ear vastamelunapit myös lopettamaan häiriöäänien tekemisen.
                                            Uudella painelaakerilla päästiin lähemmäs asetelmaa noin 5mm ja nyt vaihteiden vaihto on huomattavasti sujuvampaa.

                                            Comment


                                            • Yleensä se toisiovastus (kokonaisketju) on 5-6kohm luokkaa.
                                              Ei ole väliä niinkään missä se vastus on (johdossa/liitoskappaleessa vai tulpassa) mutta kunhan on jossain.

                                              Liikaa vastusta (vastuksellinen tulppa, sekä johdot/liitin) = energia ei riitä väännön maksimissa, rötää yms

                                              Liian vähän vastusta (vastukseton tulppa sekä johdot/liitin) = hallitsematon toisiovirran nousu, järjetön EMC humu - takavaloilta voi oskilloskoopilla tarkistella palotapahtuman paloaikaa.

                                              Comment


                                              • Pakko vähän korjata, vaikka offtopikiksi menee.
                                                Ei voi paloaikaa kyllä "häiriöistä" tarkistella. Paloajan aikainen virta ei muutu (merkittävästi), oli johdon+tulpan resistanssi mitä tahansa (järkevissä rajoissa).
                                                Läpilyönnin hetkellä virta kyllä kasvaa, jos vastus pienenee, mutta kesto on jotain mikrosekunteja.

                                                Comment


                                                  Noniin taas on käytetty aikaa ja rahaa että tehtiin sutta ja sekundaa. Koitettiin korvata kattoikkunaa hiilari + alsalevyllä ja kattoskuupilla mutta eihän siitä tullu yhtään mitään, liikaa muotoja koko asiassa. Palataan alkuperäiseen toimintasuunnitelmaan eli jo revision techin skannaama kattoluukun kuva on Terholla, jonka viimeistelyn jälkeen JTK compositesin Jarno duunailee hiiliversion. Näyttäis mittailujen perusteella sama kalikka käyvän ainaki 8L ja B5, eli luultavasti B6-B7-C5 on samat mitat ja jos tarttis arvata niin 8P käy sama tuote.

                                                  Comment


                                                    Orkkistankki jätti ammottavan aukon ja nyt rapajälkiä kattellessa todettiin että pitää tukkia vähän pohjaa ettei ilma pyörteile ihan päättömästi. Vanerilla mallinnettiin jonkunlaisia paloja, pitänee tehdä jotku kuitujudanssit joko noihin päälle tai kokonaan uusiksi noita mallina käyttäen. Alastaroon pitäis keretä nypläämään noi kuitenki valmiiksi. Etulippaakin pitäis keretä tekemään ja mahdollisesti joku diffuusorikötöstelmä testiksi.





                                                    Comment


                                                      Nyt se keksi taas hajota jo kolmannen kerran. Pari päivää ennen alastaroa meni kepin pohjasta se alumiininen siirtotangon ja kepin yhdistävä alumiinikalikka katki. Hyvinkään SM driftingissä oliki sit sen verran motorsporttia kun vaihdettiin kilpuriin vielä moottori torstaina ennen kisoja niin ei jaksanu tehä uutta versiota siirtotangosta että olis päässy alastarolle ajamaan. Duunailin teräsakselista ja latasta uuden sen alsan tilalle ja tuntuu et pykälät menee huomattavasti paremmin koteloon kun keksintö painaa varmaan viis kertaa sen mitä alumiiniversio. Paitsi että eilen ei enää mennykkään kun kytkin hukkas paineen johonkin. Luultavasti wilwoodin sylkkä pedalboxissa laskee läpi osittain kun kytkin yrittää toimia, mutta ei irrota kokonaan ja mitään ei vuoda ulos. Pitää vaihtaa tiltonin sylkkä hyllystä ja kattoo kuin käy.

                                                      Comment


                                                        Vaihdoin tiltonin sylkän. Toimiiko? No ei. Otetaan sit aski taas irti kun kiinnostaa.

                                                        Comment


                                                          Kuulostaa ihan motorsportilta

                                                          Comment


                                                            Pikku motivaatiopaussin jälkeen otettiin eilen DMECin top32 ja top16 vaiheen välisellä tauolla auto ylös ja aski lattialle niin sieltähän se vika löyty kohtuullisen selvästi. Kytkinlevyissä boorit hieman saanu uutta muotoja, niittejä poikki, osa venyny ja vääntynyt. Ilmeisesti tällä väännöllä kakslevyselläkään kytkimellä ei oo ihan kovin turvallinen tila olla. Pitää huomenna varmaan kävästä PO-metallin juttusilla mitä sieltä löytys lääkettä tähän.



                                                            Comment


                                                              Paljonko siinä on vääntöä? Ja mikä kytkin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X