Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Foorumilaisten autotallit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jos meinaa perustaa 2-pilarinosturin tolpat kauemmas toisistaan kuin tehtaan ohje, niin kannattaa varmistaa tasausvaijereiden ja hydrauliletkun riittävyys. Niissä ei välttämättä ole juurikaan varaa. Lattiavapaassa mallissa, jollainen itselläni on, yläpäät yhdistävä teräsrakenne sanelee nosturin leveyden tarkalleen, joten sitä ei ihan helposti muuteta. On hyvä muistaa että jos pilarien yläpäitä ei ole yhdistetty, niin lattiaan kohdistuva momentti kasvaa samalla kuormalla, kun tolppia viedään kauemmas toisistaan. Joissain autoissa (esim. BMW E90) on nostopisteet niin lähellä toisiaan pituussuunnassa, että auton pitää olla sentilleen oikeassa kohdassa jotta käpälät saa osumaan. Tässä auttaisi jos pilarit olisi hieman etäämpänä. Eipä siinä pilarin ja auton kyljen välissä oikein mitään pysty tekemään, tietyissä hommissa kyljet vapaaksi jättävä matalanostin olisi parempi.

    Comment


      Meillä on tuossa Nussbaumissa tehtaan ohje 3 metriä tolpan ulkolaidoista. Tolppien väliin jää silloin 2.46 metriä. Tuo on siis kahdella moottorilla ja johdot tolppien välillä kulkee katossa. Sen puolesta tolpat vois sijoittaa vaikka miten kauas toisistaan kunhan johto riittää. Huomioiden tietysti tuon lattiaan kohdistuvan momentin. Tuossakin saisi olla tolpat vähän kauempana. Esim tuota R129:ä nostellessa auton pitää olla just eikä melkein keskellä. Auto on suht leveä ja akseliväliltään lyhyt. Kynkät lyhimmillään saa just nostokohtiin.

      Comment


        Hei herrat, kirjoitin että "niin etäälle kuin nostin sallii". Tarkoitin tällä sallimisella juuri sitä nostimen ohjetta, en suinkaan tallin leveyttä. Sen verran olen itsekin opiskellut fysiikkaa että en itse ainakaan uskaltaisi mennä auton alle, jos valmistajan ohjeessa maksimietäisyys tolpille on 3m ja joku asentanut ne neljään. (Eikä siinä sitten kyllä onneksi riitä varsien pituudetkaan :) )

        Comment


          Itse kyllä tollasta saksinosturia haaveilen, ei ton kokoseen läpeen voi laittaa tolppia viemää tilaa. Kysymykseni siis oli että paljon siinä auton ympärillä pitää olla tilaa, edessä ja takana, tokihan sen lattian paikan katson sitten valmistajan ohjeesta.

          Tosin yllättävän kallis tollanen korkeelle nostava, nykyään on käytössä sellanen metriin nostava, oon tykänny.

          Comment


          • Onko kenelläkään kokemuksia hyväksi havaituista LED loisteputkivalaisimista autotalliin? Vaihtoehtoja ja nettikauppoja riittää, joten mielipiteitä otetaan vastaan ettei mene ihan hakuammunnaksi.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja HanSolo Näytä viesti
              Onko kenelläkään kokemuksia hyväksi havaituista LED loisteputkivalaisimista autotalliin? Vaihtoehtoja ja nettikauppoja riittää, joten mielipiteitä otetaan vastaan ettei mene ihan hakuammunnaksi.
              Itse tilasin erikseen tehokkaat ledloisteputket (Osram 3600lm 22w) ja erikseen tyhjät loistevalaisin rungot. Monesti markettien valmiit ledloisteputkivalaisimet on aika heikko tehoisia 2000-2400lm 20-24w. Ledin käyttöikään kannattaa myös kiinnittää huomiota. Laadukkaimissa on luokkaa 50 000h

              Comment


                Kysymys 2-pilari nosturin perustuksiin liittyen. Kuinka paksuja ja minkä kokoiselle alueelle laatan vahvennoksen on porukka tehnyt? Entä onko alle laitettu eristettä styroksia tai uretaanilevyä? Nusbaun ohjeistaa p1600x l3500x s200mm laatan ilman eristettä.
                Viimeksi muokannut settari; 22.7.2021, 15:05.

                Comment


                  Minä tein 120x120x25cm laatat, 2kpl 235x200cm 10mm raudoitusverkko 6mm päälle. Laattojen alla styrofoamit.
                  Viimeksi muokannut holkeri; 22.7.2021, 20:33.

                  Comment


                  • Omassa tallissa jätettiin pilarin kohdalta päällimmäinen 50mm styroksi pois, eli sille kohtaa tuli ehkä noin 180mm valua kun muuten on 130mm. Yksinkertainen 8x150mm verkko.

                    Comment


                    • Joo, muualla tais olla 150mm finfoamia ja nosturin kiinnityksen ja ajourien kohdalla 50mm vähemmän. Paksumpaa raudoitusverkkoa ja pari päällekkäin "limittäin" myös niihin kohtaan....

                      Comment


                        Huomenna pitäisi asentaa Nussbaumin 3500kg 2-pilari lattiaan ja kiinnityksessä on hieman epäselvyyttä. Pilareissa on yhteensä 16kpl kiinnitysreikiä, reiän halkaisija 20mm. Asennusohje ohjeistaa käyttämään Hiltin HIT-V-5.8 M12x150 (nro 387061) ankkuritankoja ja kiinnitys ankkurointimassalla. Hieman ihmetyttää noinkin ohut tanko kun kiinnitysreiät on kuitenkin 20 milliset...

                        Ajattelin ostaa 8.8 M14 kierretankoa ja sille kaveriksi Wurthin WIT-P 200 ankkurointimassaa. Pitääköhän ankkurointimassan kanssa M14 kierretankoa käyttäessä porata 14mm vai 16mm reikä? Nosturin asennusohje neuvoo poraamaan Hiltin ankkuritankoa 2mm suuremman reiän, joku nettiohje taas neuvoo poraamaan saman kokoisen reiän mitä kierretangon paksuus on.

                        Minkäslaisilla kiinnityksillä muut ovat näitä laittaneet?

                        Comment


                          16mm reikä M14 kierretangon kanssa.

                          Comment


                            Hah luin eilen tuota samaa sivua, mutta meni oikean alareunan taulukko täydellisesti ohi silmien. Kiitos Kimmo! Nyt on 16mm poranterä ja M14 kierretangot ostettu.

                            Comment


                            • Onpas mahtavia rakentelutiloja ukoilla. Itse on tyytyminen tähän 20m2 talliin.
                              Toki tämä riittää, kun ei tarvitse isompia puuhata. Toki tässäkin tallissa olen vaihtanut -70 Corvetteen isolohkon, pikkulohkon tilalle vuonna 2003.
                              Viimeksi muokannut Seafire; 13.8.2021, 19:37. Perustelu: [url=https://aijaa.com/1KO1UP][img]https://img.aijaa.com/m/00895/14999494.jpg[/img][/url]

                              Comment

                              Working...
                              X