Hei, olen uusi foorumin jäsen, hakusessa olisi Q7 3.0 TDI ja olen lueskellut foorumia jokusen aikaa, hyvin on foorumilta tietoa löytynytkin. Tieto lisää tuskaa mutta Q7 kuume ei ota hellittääkseen.
Lähinnä olen kattellut myöhäis gen 1 version Q7 (-->2014) . Olisi muutama kysymys kyseisen automallin tietäjille.
Olen ymmärtänyt että moottorikoodilla CASA suositettu etsimään jos sellaisella moottorilla vaihdokkia myynnissä. Miten tämä CASA eroaa esim BUG/CRCA/CJMA moottoreista?
Jakopään ongelmista kirjoiteltu jonkin verran, onko moottorikoodilla CASA turvallisin vaihtoehto jakopään osalta?
Entä gen2 moottorit, on joku tietty moottorikoodi jota kannattaisi välttää?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Q7 3.0 TDI / 4.2 TDI ostoharkintaa
Collapse
X
-
Kyllä ei ole mulla muita henkilöautoja ikinä ollut kun Audeja.. Ja niistä 4g A6 ilma-alusta oli murheeton.
Ostin nyt tuollaisen 4M Q7, katotaan miten toimii.
Leave a comment:
-
Noista 3:sta autosta kuinka moni ollut VAG (jos mersun ilma-alusta on ainoa kokemus, niin otan osaa...)?
Meidän 4M:ssä ei ole vielä tarvinnut tehdä jousitukselle yhtään mitään, tosin ei sillä ole ole kilometrejäkään kuin 240tkm vasta takana.
Verrokkina perheen edellinen A6 allroad, jolla ehdittiin ajaa melkein puoli miljoonaa, ja siihen ei vaihdettu kuin kompura kerran... (me ajettiin yli 250tkm itse sillä)
Leave a comment:
-
Miten on nämä uudemmat Q7 pelanneet ? Onko se sitten 4M?
3.0 tdi 160kW katellut jotain n.180tkm ajettua.
Ilman hybridiä.
Onko näissä ilma-alusta miten pelannut?
Tähän mennessä ollut 3 autoa missä ollut ilma-alusta ja niistä yksi on ollut täysin murheeton.
Leave a comment:
-
Nostetaas tätä ketjua pitkästä aikaa. Aiemmin ollut 3.0TDI 2006 vaihtui loppukesästä vuodelta 2011 olevaan 4.2 V8 TDI -versioon. Moottorin sylinterimäärän lisäksi laatikon pykälät lisääntyivät myös kahdella.
En ole koskaan kulutuksia katsonut tai laskenut tankkausten perusteella mutta ei tämä nykyinen kyllä edes maantiellä mene vähemmällä polttoaineella kuin vanha. Osasyynä on varmasti rengaskoko, vanhassa oli kesät talvet 18" vanteet ja 235 tai 255 -leveät kumit. Uudemmassa talvella on 20" ja 275 ja kesällä 21" ja kumin leveys on 295. Jousittamatonta massaa on todella paljon enemmän ja saa auton tuntumaan aika tahmaiselta etenkin pienissä nopeuksissa. Vastaavasti isommissa vauhdeissa meksikolaisella takapihalla kasin 340hv/760Nm (näitä on myös 800Nm) peittoaa softatun pikkukoneen n. 290hv/650Nm lukemat. Kesän Saksan reissua silmällä pitäen täytyy vielä tehdä retki Lemille ja tarkoitus on mitata auto ennen ja jälkeen sen käynnin.
Mutta oikeastaan edelleenkin olen sitä mieltä että edullisimman pään 3.0TDI antaa eniten vastinetta rahalle, mutta ei tällainen keskikokodiesel ole ihan pöllö vaihtoehto.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Jos polttoainelämmittimen komentaminen on päälimmäinen tarkoitus Audin tarjoamassa etäkäytössä, niin siihen saa workaroundina vaikka Danhagin tekemän mokkulan ohjaamaan lämmitintä. Tuo esimerkin tuote ei tosin ole mikään mediaseksikäs nykypäivänä, kun ohjataan tekstareilla tai puheluilla. Mutta ei ole kyllä sitten kiinni millään lailla siitä, miten Audin tarjoamat palvelinyhteydet toimivat.
Leave a comment:
-
Tässähän kävi sit sillain, että hankin 2015 valmistetun Q7:n jossa EL3 ja IT1. Ei etäkäyttömahdollisuuksia, eikä retrofit ole ilmeisesti mahdollista. Mutta eipä näitä olisi muissakaan vaihtoehdoissa ollut tarjolla - eikä budjetti olisi riittänyt 2018+ malliin
Leave a comment:
-
Tuo 3G romujen käyttö on tosi validi pointti tarkistaa. Volvo tunki vielä 2017 valmistettuihin 3G motukkaa eikä mitään tietoa päivitysmahdollisuudesta.
Leave a comment:
-
Sattuneesta syystä on isompi auto hakusessa. Nykyisen Kodiaqin (2018) tilalle pitäisi hankkia joku 6-8 -paikkainen vehje ja lyhkäseen speksilistaan (neliveto, automaatti, muistipenkit, peruutuskamera) osuu hinnaltaan lähinnä Q7, Sharan/Alhambra ja Multivan (tietyt tapaukset).
Nyt on Skodan kanssa käytössä Connect, jotta näkee puhelimella auton tilatietoja ja saa mm. webaston päälle.
Miten tuo menee audissa? Mitä PR-koodia pitäisi löytyä? Riittääkö EL3? Skodassa on ainakin EL5, mutta nämä ei tietenkään ole yksi-yhteen merkkien välillä.
Missä vaiheessa näissä oli vielä käytössä 3G-moduulia ja milloin LTE-palikat tuli käyttöön?
Toki jos noita muita autoja tulee mieleen, niin pitäisi huomioida mm. keskipaikalla isofix takana jne.
Tällöin laskuista tipahtaa pois mm. Caddy Maxi, XC90, Kodiaq ... ja moni muu.
Saa myös kommentoida jos tulee Q7:n osalta mieleen jotain negatiivista (7-paikkaisen osalta)
Leave a comment:
-
Pari vuotta nyt täynnä Q7 4,2TDI:llä. Pyöränlaakerijunpan jälkeen on ollut mukavan hiljaista. Toissa kesänä kompuran vaihto ja muutama pienempi juttu ilmapussien kanssa. Toinen läppämoottori vaihdettu. Eikä sitten oikein muuta. 360tkm. Niin ja vaihteiston öljyt huuhteluvaihto, se auttoi vähän tuohon Aisinin laatikon pikkuvaihteiden purukumimaisuuteen.
Kulutus pitkillä siivuilla 8.2-8.5. Muuten jossain kympin tienoilla, mutta kokonaiskilometrejä tulee niin vähän, että tuon sietää.
Tosi pitkillä reissuilla aika pistämätön peli ajella.
Leave a comment:
-
Katsoisin myös vanhemmasta sukupolvesta jos mittarissa jo lukemaa :
-ECU:n kohdalta apukuskin kohdalta tuulilasin alareunan ja muovilistan liitoksen onko tiivis. Vesi tippuu ecun päälle ja ilmareiästä sisälle piirilevylle.
-moottorilohkojen väliin taskulampulla tarkasti onko öljyä
-rivakalla kiihdytykseltä paikallaan onko välyksiä etuperässä tms.
-kuskinpuolen pyyhkijän kiinnityksen varteen, ihan vaan sillä, ettei ekalla sadekelillä se väljäliitos tipahda irti ?
Toki sit vikakoodit.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Dogg1s Näytä viestiIkinä en ole vielä puikkoihin päässyt mutta haaveena olisi kyllä.
Sattuuko kukaan tietämään miten ostettava käytetty Q7 kannattaisi kiikuttaa että tietäisi mitä siitä on menossa seuraavaksi ja mitä se tulisi kustantamaan?
Audia tutkiessa vikakoodien luku on tärkeä toimenpide. Nää osaa aika hyvin kertoa mikä niitä harmittaa. Suuttimien korjausarvot etenkin kannattaa katsoa. Mulla on VCDS ja läppäri niin voin kyllä vilkaista jos saadaan aikataulut natsaamaan.
Leave a comment:
-
Ilman ajanvarausta varmaan hankala saada mihinkään. Konttorille tarkastukseen?
Leave a comment:
-
Juu no siis mua ei vakuutukset ja verot nyt niin haittaa. Se tarve kun on ni siitä pitää maksaa sille vaan ei voi mitään. Ja lähinnä tätä talveakin kun miettii niin tollaset pikku kirput oli mahastaan kiinni jokapuolella ja epäilen että tollanen laiva mikä toikin on ni ei heti jää kiinni.
Joudun meinaan rakennustyömaille menemään tuon kanssa ni tuolla sentään pääsisi ehkä määränpäähän eikä tarvitsisi jättää sitä kilometrin päähän työmaasta..
Ikinä en ole vielä puikkoihin päässyt mutta haaveena olisi kyllä.
Sattuuko kukaan tietämään miten ostettava käytetty Q7 kannattaisi kiikuttaa että tietäisi mitä siitä on menossa seuraavaksi ja mitä se tulisi kustantamaan?
Leave a comment:
-
Järkevät kulut ja Q7 ei kyllä mahdu mitenkään samaan lauseeseen... Itsellä verot ja vakuutukset (täydet bonukset, kaskon ov. 400e) on luokkaa 5e/päivä ja kulutus tuntu olevan mieluummin yli 10l/100km kuin alle sen. Renkaat on isot ja ne maksaa aika paljon. Mutta kiva autoa se kyllä on jos unohtaa tuon kulupuolen ja pääsee ajamaan vähän isommalle tielle. Kaupungissa itseä häiritsee tuon Aisinin laatikon ominaisuus, jossa kolme alinta vaihdetta ei lukitse momentinmuunninta. Turhan venyvää kuminauhaa omaan makuun.
Leave a comment:
-
Juurikin näin. Aina on jotain mitä pitää laittaa mutta se että se ei heti kättelyssä maksaisi yli 2k euroa olisi jo hienompi juttu. Aina löytyy laitettavaa ja vanhat autot yleinsäkkin on ns huonoja sijoituksia mutta siksipä juuri kyselin että saisi vähän kättä pidempää kun ei tuollaista vielä ole ja sellainen perheen tarpeisiin olisi oiva soiva peli. Kulutus ei haittaa lähinnä pitäisi olla auto joja suht mutkattomasti sut järkevillä kuluilla menisi sen muutaman vuoden heittämällä.
Leave a comment:
-
3.0 TDI varsinkin softattuna riittää oikein hyvin noille Q7:n ajo-ominaisuuksille, jarruille ja massalle. Suhteellisen simppeli laite nykypäivän mittapuulla katsottuna. Reilun vuoden verran on itsellä ollut ihan halvimman pään yksilö, jolla on nyt mittarissa noin 395tkm. Ei ihan ongelmatonta menoa, mutta eipä mitään isoakaan. Hammastanko piti vaihtaa leimalle (kustannukset luokkaa 150e + muutama tunti työtä ulkona vesisateessa) , yksi rele akun luokse vaihtaa ja ilmajousituksen o-renkaita vaihtelin myös kun ei keula pysynyt ylhäällä.
Mitä tuossa katsellut markkinoita, niin jälleen ostaisin sen edullisimman ehjän* ja siistin** alkupään yksilön. On makuasia ottaako 171kW koneen vai tuon hiukan uudemman 176kW koneen jos jatkeena on 6-vaihteinen Aisin. Tietysti voisi yrittää etsiä myös faceliftin, jossa on sitten ZF8HP -laatikkona ja sitä kautta miellyttävämpi ja taloudellisempi voimalinja. Hintojen erotusta ei tosin sillä alemmalla kulutuksella ja pienemmällä vuosittaisella verolla ei koskaan saa kuitattua, mutta jotain arvoa voi ehkä laskea faceliftin mukana tulleille parannuksille ja ulkonäköeroille.
* mikään ei ole ehjä, mutta sellaisen minkä viat tulee helposti ilmi ja jotka on korjattavissa
** mikään ei ole siisti, mutta esim. omassa yksilössä on ovenkahvojen ympäristöt ruosteettomat, läheskään kaikissa ei näin ole
Leave a comment:
-
3.0TDI 176kw versiona(2008-2011) jakopään osalta varmin versio noista. Eli semmoista itse katselisin ja mahtuu just budjettiin.
Leave a comment:
-
No vaihtoehtojahan on tasan kaksi: 3.0TDI ja 4.2TDI. Kuusi pyttyinen luonnollisesti hieman halvempi ylläpitää. Teknisesti samanlaiset motit muuten. Joku tietty vuosimalli haitari hakusessa?
Leave a comment:
-
Audi Q7 Diesel ostoa harkitsemassa
Millaisia kokemuksia / suositteluita raadilla ja millä moottorilla kannattaisi ostaa? Ensinmäinen Audi olisi hankinnassa ja siis lähinnä Q7 siitä syystä että 3:n pojan jääkiekkokassit pitäisi saada samaan aikaan kyytiin. Toki iso auto tuo myös turvallisuuden tunnetta naisväen käyttäessä autoa.
Diesel siitä syystä että polttoainekortti olisi tulossa joten ne menee muiden piikkiin. Eli olisiko kokemuksia / tietoa millä tekniikalla olisi luotettavin peli? Laittakaas kommentteja ja mielipiteitä tulemaan.
ps. osaatteko sanoa mihinkä huolto liikkeeseen mieluinen peili olisi hyvä viedä suoraan tarkistukseen ENNEN ostoa?
Kiitos raadille jo etukäteen!
Leave a comment:
-
Puolen vuotta ihmetellyt tämän 4L Q7 V84.2TDI:n laatikon sielunelämää. Suodatin ja öljyt huuhteluvaihdettu. Sen jälkeen suoritettu sopeutusajo, minkä jälkeen vaihteet kytkeytyy järkevämmin. Jäljellä on kuitenkin (ainakin A6 3.0TDI verrattuna) sellainen hohhailuhetki aina liikkeelle lähdöissä ja risteystilanteissa. Aloittaa vetämään kunnolla vasta 1400 rpm tienoilla. Onkohan tämä sama ominaisuus muillakin?
Leave a comment:
-
4M korissa 7-paikkaisen vetomassa 3500kg kun ilmajousitus, ja 2800kg rautajousitetussa.
Leave a comment:
-
Kyllä ne Q7 e-tronit mitä itse olen katsellut niin ovat 3500kg vetomassalla.
Vanhakoppaisessa vetomassassa on eroa paikkaluvun mukaan: 5-paikkaisessa 3500kg ja 7-paikkaisessa 3200kg. Olisiko uudessa samaa? Toki Q7 e-tron on aina viisipaikkainen.
Leave a comment:
-
Tuli tänään vahingossa katottua noita uuskoppasia Q7 (4M), niin pisti silmään 2800kg vetomassa, pitääkö tuo paikkaansa kaikissa noissa? Sitten jossain vilahti, että facelift (2019) olisi sitten taas 3,5t massoilla. Ei, että olisi just nyt ajankohtainen ja olisi paketti, mikä olisi yli 3t, mutta kun tulevaisuudessa tuo on mahdollista ja pitäisi jo hieman alkaa katsomaan vetoautoja. Ennen tätä aamua TDI-etroni oli kärkipäässä, mutta jos massat jää pieniksi, niin sitten pitää miettiä plan B tai C
Leave a comment:
-
Tuosta korjaamisen vaikeudesta ja kalleudesta, riippuu ihan minkä ikäpolven ilmajousitus on kyseessä. Ensimmäiset allroadit on todella helppoja/"halpoja" korjata, ja vikakohtia ei ole montaa. Toki ovat hieman vikaherkempiä sitten kuin nämä uudemmat. Uudemmat sitten ovat huomattavasti monimutkaisempia sähköiltään/ohjaukseltaan, mutta samat periaatteet vianhaussa kyllä pätee. Osat maksaa hieman enemmän, esim C7 kompura maksaa pari satkua enemmän kuin tuon C5:n, molemmat "saman" näkösiä, mutta tuotossa eroa, ja hieman sähköpuolessa. Jouset uudemmissa maksaakin sitten parin munuaisen verran, kun ovat integroituna iskareihin, tosin ovat HUOMATTAVASTI kestävämpiä, kuin nuo alkupään tuotokset. Meillä 340tkm ajettu C7 allroad, ja ainoat jousitusviat on tähän mennessä ollut apukuskin puolelta etupään anturin johdon poikki hinkkautuminen ja kompuran väsyminen. Päivääkään en vaihtais pois.
Leave a comment:
-
No minä voin vastailla omiin kokemuksiin perustuen:- Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa? -->On, jos siis etsii mukavaa ja hiljaista kyytiä. Alustan korkeuden nostaminen ja esim. perän automaattinen korkeudensäätö on käteviä ominaisuuksia joita ei osaa kaivata ennen kuin on itse päässyt kokeilemaan.
- 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä? -->Jos alkuperäinen alusta niin alkaa olla kohta paljon mahdollisia vikakohtia.
- Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe? --> On, jos komponentit ehjiä ja ei aivan loppuun kuluneita. Kuluneet tiivisteet/stefat yms. tahtoo alkaa vuotamaan kovalla pakkasella ja tuo onkin yksi erinomainen testi jos pääsee seisottamaan autoa kovassa pakkasessa päivän tai pari. Ehjä alusta pysyy ylhäällä, kulunut ei.
- Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km? --> Voi toki (pussi hajoaa täysin tai kompura laukeaa ja alusta vuotaa eli menee pohjiin), mutta aika epätodennäköistä.
- Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa? --> Itseasiassa on jos on hiukankaan perehtynyt, pitää olla vain järjestelmällinen eli komponentti kerrallaan.
- Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat? --> On, mutta ei enää niin älytön kuin joskus aikaisemmin. Markkinoilla paljon vaihtoehtoisia tuotteita (laatuun en ota kantaa). Kalleimmat on pussit ja kompura.
- Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi? --> Hankala sanoa, ehjä alusta kestää vuosia ja mukavuus yms. toista maata. Rautajousitus on halpa/helppo eli siinä mielessä jos oma osaaminen vajavaista (joutuu liikkeessä tutkimaan/korjaamaan) niin on järkevämpi.
Leave a comment:
-
Jassoo, kysymykseni meni tänne sitten, ja sit vielä viitataan pitkään vianhakuviestiketjuun. Noh, ideana oli saada ytimekkäät vastaukset esille, jolloin ehkä tämä säästäisi aikaa muillekin.
Leave a comment:
-
Keskustelu ilmajousituksen ongelmista tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a-ilmajousitus
Leave a comment:
Leave a comment: