Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 3.0 TDI / 4.2 TDI ostoharkintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jukuri
    vastasi
    Puolen vuotta ihmetellyt tämän 4L Q7 V84.2TDI:n laatikon sielunelämää. Suodatin ja öljyt huuhteluvaihdettu. Sen jälkeen suoritettu sopeutusajo, minkä jälkeen vaihteet kytkeytyy järkevämmin. Jäljellä on kuitenkin (ainakin A6 3.0TDI verrattuna) sellainen hohhailuhetki aina liikkeelle lähdöissä ja risteystilanteissa. Aloittaa vetämään kunnolla vasta 1400 rpm tienoilla. Onkohan tämä sama ominaisuus muillakin?

    Leave a comment:


  • tetk
    vastasi
    4M korissa 7-paikkaisen vetomassa 3500kg kun ilmajousitus, ja 2800kg rautajousitetussa.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Kyllä ne Q7 e-tronit mitä itse olen katsellut niin ovat 3500kg vetomassalla.

    Vanhakoppaisessa vetomassassa on eroa paikkaluvun mukaan: 5-paikkaisessa 3500kg ja 7-paikkaisessa 3200kg. Olisiko uudessa samaa? Toki Q7 e-tron on aina viisipaikkainen.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Tuli tänään vahingossa katottua noita uuskoppasia Q7 (4M), niin pisti silmään 2800kg vetomassa, pitääkö tuo paikkaansa kaikissa noissa? Sitten jossain vilahti, että facelift (2019) olisi sitten taas 3,5t massoilla. Ei, että olisi just nyt ajankohtainen ja olisi paketti, mikä olisi yli 3t, mutta kun tulevaisuudessa tuo on mahdollista ja pitäisi jo hieman alkaa katsomaan vetoautoja. Ennen tätä aamua TDI-etroni oli kärkipäässä, mutta jos massat jää pieniksi, niin sitten pitää miettiä plan B tai C

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Tuosta korjaamisen vaikeudesta ja kalleudesta, riippuu ihan minkä ikäpolven ilmajousitus on kyseessä. Ensimmäiset allroadit on todella helppoja/"halpoja" korjata, ja vikakohtia ei ole montaa. Toki ovat hieman vikaherkempiä sitten kuin nämä uudemmat. Uudemmat sitten ovat huomattavasti monimutkaisempia sähköiltään/ohjaukseltaan, mutta samat periaatteet vianhaussa kyllä pätee. Osat maksaa hieman enemmän, esim C7 kompura maksaa pari satkua enemmän kuin tuon C5:n, molemmat "saman" näkösiä, mutta tuotossa eroa, ja hieman sähköpuolessa. Jouset uudemmissa maksaakin sitten parin munuaisen verran, kun ovat integroituna iskareihin, tosin ovat HUOMATTAVASTI kestävämpiä, kuin nuo alkupään tuotokset. Meillä 340tkm ajettu C7 allroad, ja ainoat jousitusviat on tähän mennessä ollut apukuskin puolelta etupään anturin johdon poikki hinkkautuminen ja kompuran väsyminen. Päivääkään en vaihtais pois.

    Leave a comment:


  • Jari74
    vastasi
    No minä voin vastailla omiin kokemuksiin perustuen:
    1. Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa? -->On, jos siis etsii mukavaa ja hiljaista kyytiä. Alustan korkeuden nostaminen ja esim. perän automaattinen korkeudensäätö on käteviä ominaisuuksia joita ei osaa kaivata ennen kuin on itse päässyt kokeilemaan.
    2. 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä? -->Jos alkuperäinen alusta niin alkaa olla kohta paljon mahdollisia vikakohtia.
    3. Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe? --> On, jos komponentit ehjiä ja ei aivan loppuun kuluneita. Kuluneet tiivisteet/stefat yms. tahtoo alkaa vuotamaan kovalla pakkasella ja tuo onkin yksi erinomainen testi jos pääsee seisottamaan autoa kovassa pakkasessa päivän tai pari. Ehjä alusta pysyy ylhäällä, kulunut ei.
    4. Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km? --> Voi toki (pussi hajoaa täysin tai kompura laukeaa ja alusta vuotaa eli menee pohjiin), mutta aika epätodennäköistä.
    5. Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa? --> Itseasiassa on jos on hiukankaan perehtynyt, pitää olla vain järjestelmällinen eli komponentti kerrallaan.
    6. Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat? --> On, mutta ei enää niin älytön kuin joskus aikaisemmin. Markkinoilla paljon vaihtoehtoisia tuotteita (laatuun en ota kantaa). Kalleimmat on pussit ja kompura.
    7. Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi? --> Hankala sanoa, ehjä alusta kestää vuosia ja mukavuus yms. toista maata. Rautajousitus on halpa/helppo eli siinä mielessä jos oma osaaminen vajavaista (joutuu liikkeessä tutkimaan/korjaamaan) niin on järkevämpi.
    Itse olen kovasti tykästynyt ilmajousitukseen, tosin esim. Q5:n on jotenkin "kova" eli sekin menee auton mukaan. Tallissa on ollut ns. kovia autoja ja ne on arkikäytössä yhtä tuskaa, mutta ehkä ikä on tuonut tuohon hiukan erilaista näkemystä. Ennen piti olla ns. kivireki ja ilmaa alustan ja asfaltin välissä mahdollisimman vähän =) Nyt taas mitä enemmän niin sen parempi....

    Leave a comment:


  • shadow_fi
    vastasi
    Jassoo, kysymykseni meni tänne sitten, ja sit vielä viitataan pitkään vianhakuviestiketjuun. Noh, ideana oli saada ytimekkäät vastaukset esille, jolloin ehkä tämä säästäisi aikaa muillekin.

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    Keskustelu ilmajousituksen ongelmista tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a-ilmajousitus

    Leave a comment:


  • shadow_fi
    vastasi
    Hei vaan kaikille lukijoille,

    Haluaisin päästä asian ytimeen tämän Q7 ilma-alustan kanssa.
    1. Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa?
    2. 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä?
    3. Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe?
    4. Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km?
    5. Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa?
    6. Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat?
    7. Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi?
    Ja mielipiteet saa kertoa. Ihmettelen kovasti kun Q7:ja tuodaan suomeen pääasiassa ilma-alustoilla. Onko se Suomalaisten vai Saksalaisten valinta? Ovatko ne järkeviä?

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Joo. Niinpä siinä tosiaan on kuin onkin Aisinin laatikko, sikäli suora vertaus ei ihan osunut tähän.
    Noissa Aisineissa on ollut ilmeisesti venttiililohkon ongelmia jonkin verran, mutta niistä on tullut sitten isompia vaihtamisongelmia.

    Tämä vaihtoi suht siististi muuten. Mutta voisi olla öljyn vähäisyyttä, mikä selittäisi myös sitä risteyksissä liikkellelähdön empimistä.
    Täyttö/öljynvaihto ei välttämättä onnistu ihan heittämällä kun lauhduttimen ja laatikon välissä on sulkeutuva/avautuva termostaatti.

    Joka tapauksessa tuon tapainen ääni ei oikein voi olla vakio-ominaisuus. On voinut olla ehkä joskus 70-80-luvun Usa-autoissa...

    Leave a comment:


  • vV8m5
    vastasi
    Noissa quuseiskoissa onkin eri valmistajan (Aisin) laatikko, joten ihan suoraan ei kannata verrata zf tippiin.

    Joissain tapauksissa alhainen öljymäärä tai halpa tarvikesuodatin (vaikuttanee öljynvirtaukseen?) on aiheuttanut ujellusta autom.laatikosta.
    Viimeksi muokannut Killeri; 25.9.2020, 19:18. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Kävin koeajamassa tommosta kohtuullisesti ajettua yksilöä (noin 300 tkm) ja mietin, että kuuluuko näissä aina laatikosta sellainen hydraulikoneikolta kuulostava ujellus.
    Ääni ei tule moottorista, eikä perästä eikä edes pyöränlaakereista.

    Jota kuinkin samalla ZF:n 6-vaihteiselle automaattilaatikolla ainakaan mikään ajamistani A6:sta ei pidä minkäänlaista ääntä.
    Ääni nyt ei hirveän kova ole, vaihteet vaihtuu ihan ok, risteyksissä vähän mietiskelee ja vaihtaa kiihdytyksissä oikein.
    Tuo ujellus nyt kuitenkin mietityttää.

    Onko kenellä vastaavaa käytössä?

    Leave a comment:


  • Valmet
    vastasi
    Mulla 2013 ja 180kW eikä urea. Sähköpenkit muisteilla. Tunnistaa myös avaimesta.

    Leave a comment:


  • Harjula
    vastasi
    Ei ole kaikki 180kW dieselit kusivehkeillä, riippuu vuosimallista ja näin ollen moottorin päästöluokituksesta onko adblueta vai ei.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Koneilla ei lie suunnattomia eroja, olikohan tehokkaammassa eli tuoreessa jo urealaitteisto, en ole satavarma. Noissa kolmenlitran dieseleissä ei jakopäämurheita ole ollut ihan riesaksi asti. Kyllähän sielläkin ketju venyy ja kiristimiä saattaa mennä, mutta pääsääntöisesti ne ovat olleet enemmän ajettujen murheita.Monesti käynnistyksessä saattaa kuulua pärähdys, mutta jos se ei jatku paria sekuntia pidempään, ei ole välttämättä hätiä. Jos sepelimylly ei hiljene hetkessä, on ketjuremppaa tiedossa.

    Jos autossa on sähköjakkarat muistilla, siinä on napit niitä muistipaikkoja varten ja avaimeen tallennetaan asetukset. Eli kulkevat yhdessä.

    Leave a comment:


  • EsaL
    vastasi
    Elämäni ensimmäinen Audi katselussa ja olen päätymässä Q7 3.0TDI facelift 2010-13 vuosimalliin, S-Linen paketilla ja ilma-alustalla. Noilla spekseillä auto pysyy lompakolle sopivana.

    Koneita on tarjolla 176kw ja 180kw. Mitä eroa noilla koneilla on oikeasti ja onko molemmissa jakopää ongelmaa, joista olen lukenut foorumilta? Kumpaa konetta pidetään parempana/kestävämpänä?

    Monessa näyttää olevan sähköpenkit ilman muistia. Osaako joku sanoa, onko noissa kuitenkin avainmuisti, jotta penkkiä ei tarvisi aina hakea säätöihin vaimon ajon jälkeen?

    Mitä muuta tekniikkaan liittyvää olisi hyvä tietää? Ilma-alusta ongelmat ja käyttökustannukset on jo tiedossa, eli eivät tule yllätyksenä.

    Nykyinen autoni on Volvo XC60 R-Design vm.-11 joka menee vaihdossa.

    Leave a comment:


  • jünther
    vastasi
    Alkaa tässä taas pieni autokuume olemaan päällä ja edelleen näiden vanhojen kanssa mennään. Audi q7 vois vaihteeksi olla semmonen mikä kiinnostais tuon s8 tilalle. Isojen moottorien ystävänä toki tuo 4.2 tdi kiinnostais, lienee jakopään osiltaan ym aika lähelle tota 3.0 tdi:tä?? Tässä nyt noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä puntaroin. Eipä tuo isompi taida paljoo janoisempi olla?

    Leave a comment:


  • TT-76
    vastasi
    Moi

    Ajatuksena siirtyä takasin rinkelikeulaan. Onko ko. kamppeesta kokemuksia? Perus disuli moottorilla tarkoitus katella ja vuosi malli jotain 2016.
    Kiitos näkemyksistä.

    T. Tomppa

    Leave a comment:


  • vaaltone
    vastasi
    Audi Q7 e-tron, akkujen takuu 160 000km.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Tehojen mukaan rajaamalla saa PHEV-Porschet helpoiten mobilesta sortattua.

    https://de.wikipedia.org/wiki/Porsch...A)#Ottomotoren

    https://de.wikipedia.org/wiki/Porsch...chnische_Daten

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
    Niitä on molempia. Olikohan niin että hybrid on itselataava ja e-hybrid PHEV.
    Kappas, niin näyttäis olevan, vaikea vain löytää mobilestakin tuota, kun näemmä unohtavat käyttää tota PHEViä, niin massasta vaikea löytää, jos ny katoin oikein, niin 2kpl oli mobilessa. (E-hybrid lisällä löyty hieman paremmin) Mutta näemmä paras tuntomerkki näytti olevan "tankkausluukku" myös kuskin puolella, jos on plugari. Pitääpä alkaa seuraan noiden hinnankehitystä, kun kuitekin Allroadi on menossa vaihtoon tässä parin vuoden sisällä...

    Leave a comment:


  • McJones
    vastasi
    Jotenkin miellän arvonaleneman merkittävämpänä kuin käyttöverot, joten se ei itselleni tuntuisi olevan se deal breaker. Uusiin verratessa eroa ei ehkä olisi niin pahasti, jos osaisi ostaa uuden kulimallin. Harmillisesti ainakin itselläni on se varustenälkä pahimmillaan uusien kanssa ja käytettyjen osalta osaa jotenkin tehdä paremmin kompromissejä.

    MMI näissä taisi olla jälkikäteen päivitettävissä? Erona olen huomannut, että 2018-> taitaa olla suomi valikkokielenä saatavilla.

    Lastentautien osalta samat ajatukset, mutta ehkä 3-4 vuoden aikana niistäkin suurimmat saatu korjattua alkupään yksilöissä?

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Niitä on molempia. Olikohan niin että hybrid on itselataava ja e-hybrid PHEV.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Onko nuo Cayennet edes plugineja? Mitä mulla tullu vastaan tuntuu olevan järjestään pelkkiä "normaaleja" hybridejä, vain onko ollut vain luetunymmärtämisessä mulla ongelmia?

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Meillä on ihan samat pohdinnat menossa. Vielä ei ole taloyhtiössä latausmahdollisuutta joten hankinta ei ole ihan ajankohtainen. Meillä yksi kriittinen valintakriteeri on vetomassa ja Q7 e-tron, GL 500e ja X5 sekä Cayanne täyttää kriteerit. Kaikissa muissa paitsi Audissa on vaan ongelma säilytystilojen suhteen, ei mahdu ego mukaan. ;)

    Q7:n huono puoli on iso käyttövoimaveron määrä. Kokonaisvero on luokkaa 700e vuodessa, siitä kiittäminen pientä co2-päästöä joka laskee perusveron määrää. Itseasiassa kokonaisvero on samaa luokkaa kuin nykyisessä farkku Passatissa, jossa co2 on noin 140g. Sen mitä kulutus on Q7:ssa enemmän, sen voisi kompensoida sähköajolla.

    Sen verran olen järkeillyt että ihan ensimmäisissä vuosimalleissa saattaisi olla eniten lastentauteja ja ns. kummallisia vikoja, mutta ei niistä minulla sen enempää tietoa ole. Itse pitäisin myös kaistanvaihtoavustinta tärkeänä varusteena noiden jo mainittujen lisäksi.

    Saksassa ei älyttömästi ole tarjontaa ja jos katselee 2017-2018 käyttöön otettuja autoja niin kokonaishinta alkaa olla kuluineen laskettuna lähemmäs 80ke ja se alkaa olla niin lähellä uuden Q5 TFSI e:n hintaa että täytyy miettiä sitäkin. Siinä tosin vetomassa on liian pieni. Eikä uusi bensakoneinen Q7 TFSI e ole myöskään ihan älyttömän paljon kalliimpi. Jotain arvoa kun lasken noissa vehkeissä myös takuulle, erityisesti tuntien konsernin takuukäytännön Suomessa.

    Leave a comment:


  • McJones
    vastasi
    Moro,

    Audikantaan paluu harkinnassa Q7 plugarin muodossa. Mitähän näistä Q7 diesseli-plugareista pitäisi tietää tai katsoa? Oma näppituntuma parin koeajon jälkeen on, että aika hyvin rakennettuja laitteita, mutta vuosimallikohtaisia eroja viihdepuolelle löytyisi. Ihan täydellistä komboa ei ole vielä sattunut vastaan (väri, varusteet, kilsat, hinta), mutta potentiaalisia kyllä. Pakkovarusteina olin ajatellut vetokoukku + Matrix LED + 360 parkkikamera, mutta kieltämättä lasikatto olisi myös hieno ja ne paremmat hifivehkeet.

    Oikeasti haen tilavaa, vetokoukullista nelivetopluginia n. 60 keur budjetilla ja kilpailijakandejakin voisi vielä kuutioida. Oma kandilista on:

    Käytetyt:
    - Audi Q7, ehkä vahvin vaihtoehto, mutta hieman tarpeettoman iso
    - Mersu GL 500e, ei jatkoon akkutoteutuksen takia ja myös iso
    - Porsche Cayenne, hameväen suosikki mutta ehkä alkaa olla jo hieman yhdistelmä urheiluauton ja maasturin huonoja puolia, nätein ja muuten sopivin kyllä, mutta budjettia pitäisi ehkä nostaa jos hyvä haluaisi
    - BMW X5, nykyisin alla bemari ja jotenkin käytetyn bemarin osto on aina tuntunut vaikealta, haluaisin jotain muuta
    - Mersu GLC 350e, aika sopiva ja kohtuullinen kandikin tiedossa, mutta ehkä pikkuisen isompi saisi olla
    - Volvo XC60/XC90, varmasti paperivalinnassa hyvä, mutta en tykkää voimalinjan toteutuksesta

    Uudet:
    - Mitsu Outlander, tuntui vähän ämpäriltä ja tästä puuttuu kyllä jotain mentaalipuolelta (joko minulta tai autosta)

    Ajatuksia ja elämänohjeita?

    Leave a comment:


  • vV8m5
    vastasi
    Noi 8-vaihteiset on AISINin laatikoita Q7:ssa, lienee yhtä hyviä/huonoja kuin ZF:n 6Hp laatikot.
    Viimeksi muokannut Killeri; 14.8.2019, 17:48. Perustelu: Aiheet yhdistetty, Kiitos vinkistä!

    Leave a comment:


  • Jusu8
    vastasi


    Okei eli olen lukenut vaan kiireessä väärin, pr numero G1G ja vaihteistokoodi MHP jostain luin että olis ollu multi. On siis luotettava edelleen kuten vanhempi 6-vaihteinenkin?
    Viimeksi muokannut Killeri; 14.8.2019, 17:44. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • aakman
    vastasi
    Multitronicissa ei oo vaihteita, niitä ei oo tehty nelivetoihin eikä Q7 oo tehty etuvetoisena.

    Leave a comment:


  • Jusu8
    vastasi
    Moi.
    En hirveästi hakunappulalla löytänyt, olis kiikarissa tuollanen 2011 mallinen ja siinä tosiaan vaihteisto näyttääkin olevan 8-vaihteinen multitronic vanhan 6-vaihteisen tipin sijaan.. Onko näissä ollut ongelmia?

    Leave a comment:

Working...
X