Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 3.0 TDI / 4.2 TDI ostoharkintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TeroPee
    vastasi
    Nostetaas tätä ketjua pitkästä aikaa. Aiemmin ollut 3.0TDI 2006 vaihtui loppukesästä vuodelta 2011 olevaan 4.2 V8 TDI -versioon. Moottorin sylinterimäärän lisäksi laatikon pykälät lisääntyivät myös kahdella.

    En ole koskaan kulutuksia katsonut tai laskenut tankkausten perusteella mutta ei tämä nykyinen kyllä edes maantiellä mene vähemmällä polttoaineella kuin vanha. Osasyynä on varmasti rengaskoko, vanhassa oli kesät talvet 18" vanteet ja 235 tai 255 -leveät kumit. Uudemmassa talvella on 20" ja 275 ja kesällä 21" ja kumin leveys on 295. Jousittamatonta massaa on todella paljon enemmän ja saa auton tuntumaan aika tahmaiselta etenkin pienissä nopeuksissa. Vastaavasti isommissa vauhdeissa meksikolaisella takapihalla kasin 340hv/760Nm (näitä on myös 800Nm) peittoaa softatun pikkukoneen n. 290hv/650Nm lukemat. Kesän Saksan reissua silmällä pitäen täytyy vielä tehdä retki Lemille ja tarkoitus on mitata auto ennen ja jälkeen sen käynnin.

    Mutta oikeastaan edelleenkin olen sitä mieltä että edullisimman pään 3.0TDI antaa eniten vastinetta rahalle, mutta ei tällainen keskikokodiesel ole ihan pöllö vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • Harjula
    vastasi
    Jos polttoainelämmittimen komentaminen on päälimmäinen tarkoitus Audin tarjoamassa etäkäytössä, niin siihen saa workaroundina vaikka Danhagin tekemän mokkulan ohjaamaan lämmitintä. Tuo esimerkin tuote ei tosin ole mikään mediaseksikäs nykypäivänä, kun ohjataan tekstareilla tai puheluilla. Mutta ei ole kyllä sitten kiinni millään lailla siitä, miten Audin tarjoamat palvelinyhteydet toimivat.

    Leave a comment:


  • Shuttle
    vastasi
    Tässähän kävi sit sillain, että hankin 2015 valmistetun Q7:n jossa EL3 ja IT1. Ei etäkäyttömahdollisuuksia, eikä retrofit ole ilmeisesti mahdollista. Mutta eipä näitä olisi muissakaan vaihtoehdoissa ollut tarjolla - eikä budjetti olisi riittänyt 2018+ malliin

    Leave a comment:


  • mudst
    vastasi
    Tuo 3G romujen käyttö on tosi validi pointti tarkistaa. Volvo tunki vielä 2017 valmistettuihin 3G motukkaa eikä mitään tietoa päivitysmahdollisuudesta.

    Leave a comment:


  • Shuttle
    vastasi
    Sattuneesta syystä on isompi auto hakusessa. Nykyisen Kodiaqin (2018) tilalle pitäisi hankkia joku 6-8 -paikkainen vehje ja lyhkäseen speksilistaan (neliveto, automaatti, muistipenkit, peruutuskamera) osuu hinnaltaan lähinnä Q7, Sharan/Alhambra ja Multivan (tietyt tapaukset).

    Nyt on Skodan kanssa käytössä Connect, jotta näkee puhelimella auton tilatietoja ja saa mm. webaston päälle.
    Miten tuo menee audissa? Mitä PR-koodia pitäisi löytyä? Riittääkö EL3? Skodassa on ainakin EL5, mutta nämä ei tietenkään ole yksi-yhteen merkkien välillä.
    Missä vaiheessa näissä oli vielä käytössä 3G-moduulia ja milloin LTE-palikat tuli käyttöön?

    Toki jos noita muita autoja tulee mieleen, niin pitäisi huomioida mm. keskipaikalla isofix takana jne.
    Tällöin laskuista tipahtaa pois mm. Caddy Maxi, XC90, Kodiaq ... ja moni muu.

    Saa myös kommentoida jos tulee Q7:n osalta mieleen jotain negatiivista (7-paikkaisen osalta)

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Pari vuotta nyt täynnä Q7 4,2TDI:llä. Pyöränlaakerijunpan jälkeen on ollut mukavan hiljaista. Toissa kesänä kompuran vaihto ja muutama pienempi juttu ilmapussien kanssa. Toinen läppämoottori vaihdettu. Eikä sitten oikein muuta. 360tkm. Niin ja vaihteiston öljyt huuhteluvaihto, se auttoi vähän tuohon Aisinin laatikon pikkuvaihteiden purukumimaisuuteen.
    Kulutus pitkillä siivuilla 8.2-8.5. Muuten jossain kympin tienoilla, mutta kokonaiskilometrejä tulee niin vähän, että tuon sietää.
    Tosi pitkillä reissuilla aika pistämätön peli ajella.

    Leave a comment:


  • kolomonen
    vastasi


    Katsoisin myös vanhemmasta sukupolvesta jos mittarissa jo lukemaa :

    -ECU:n kohdalta apukuskin kohdalta tuulilasin alareunan ja muovilistan liitoksen onko tiivis. Vesi tippuu ecun päälle ja ilmareiästä sisälle piirilevylle.

    -moottorilohkojen väliin taskulampulla tarkasti onko öljyä

    -rivakalla kiihdytykseltä paikallaan onko välyksiä etuperässä tms.

    -kuskinpuolen pyyhkijän kiinnityksen varteen, ihan vaan sillä, ettei ekalla sadekelillä se väljäliitos tipahda irti ?

    Toki sit vikakoodit.
    Viimeksi muokannut kolomonen; 15.10.2022, 17:18. Perustelu: Poistettu väärä lainaus

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Dogg1s Näytä viesti
    Ikinä en ole vielä puikkoihin päässyt mutta haaveena olisi kyllä.

    Sattuuko kukaan tietämään miten ostettava käytetty Q7 kannattaisi kiikuttaa että tietäisi mitä siitä on menossa seuraavaksi ja mitä se tulisi kustantamaan?
    Mulla on nyt oma poissa liikenteestä tällä hetkellä, mutta kyllä sitä pääsee katsomaan ja ihmettelmään noin muuten.

    Audia tutkiessa vikakoodien luku on tärkeä toimenpide. Nää osaa aika hyvin kertoa mikä niitä harmittaa. Suuttimien korjausarvot etenkin kannattaa katsoa. Mulla on VCDS ja läppäri niin voin kyllä vilkaista jos saadaan aikataulut natsaamaan.

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    Ilman ajanvarausta varmaan hankala saada mihinkään. Konttorille tarkastukseen?

    Leave a comment:


  • Dogg1s
    vastasi
    Juu no siis mua ei vakuutukset ja verot nyt niin haittaa. Se tarve kun on ni siitä pitää maksaa sille vaan ei voi mitään. Ja lähinnä tätä talveakin kun miettii niin tollaset pikku kirput oli mahastaan kiinni jokapuolella ja epäilen että tollanen laiva mikä toikin on ni ei heti jää kiinni.
    Joudun meinaan rakennustyömaille menemään tuon kanssa ni tuolla sentään pääsisi ehkä määränpäähän eikä tarvitsisi jättää sitä kilometrin päähän työmaasta..

    Ikinä en ole vielä puikkoihin päässyt mutta haaveena olisi kyllä.

    Sattuuko kukaan tietämään miten ostettava käytetty Q7 kannattaisi kiikuttaa että tietäisi mitä siitä on menossa seuraavaksi ja mitä se tulisi kustantamaan?

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Järkevät kulut ja Q7 ei kyllä mahdu mitenkään samaan lauseeseen... Itsellä verot ja vakuutukset (täydet bonukset, kaskon ov. 400e) on luokkaa 5e/päivä ja kulutus tuntu olevan mieluummin yli 10l/100km kuin alle sen. Renkaat on isot ja ne maksaa aika paljon. Mutta kiva autoa se kyllä on jos unohtaa tuon kulupuolen ja pääsee ajamaan vähän isommalle tielle. Kaupungissa itseä häiritsee tuon Aisinin laatikon ominaisuus, jossa kolme alinta vaihdetta ei lukitse momentinmuunninta. Turhan venyvää kuminauhaa omaan makuun.

    Leave a comment:


  • Dogg1s
    vastasi
    Juurikin näin. Aina on jotain mitä pitää laittaa mutta se että se ei heti kättelyssä maksaisi yli 2k euroa olisi jo hienompi juttu. Aina löytyy laitettavaa ja vanhat autot yleinsäkkin on ns huonoja sijoituksia mutta siksipä juuri kyselin että saisi vähän kättä pidempää kun ei tuollaista vielä ole ja sellainen perheen tarpeisiin olisi oiva soiva peli. Kulutus ei haittaa lähinnä pitäisi olla auto joja suht mutkattomasti sut järkevillä kuluilla menisi sen muutaman vuoden heittämällä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 22.3.2022, 15:55. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    3.0 TDI varsinkin softattuna riittää oikein hyvin noille Q7:n ajo-ominaisuuksille, jarruille ja massalle. Suhteellisen simppeli laite nykypäivän mittapuulla katsottuna. Reilun vuoden verran on itsellä ollut ihan halvimman pään yksilö, jolla on nyt mittarissa noin 395tkm. Ei ihan ongelmatonta menoa, mutta eipä mitään isoakaan. Hammastanko piti vaihtaa leimalle (kustannukset luokkaa 150e + muutama tunti työtä ulkona vesisateessa) , yksi rele akun luokse vaihtaa ja ilmajousituksen o-renkaita vaihtelin myös kun ei keula pysynyt ylhäällä.

    Mitä tuossa katsellut markkinoita, niin jälleen ostaisin sen edullisimman ehjän* ja siistin** alkupään yksilön. On makuasia ottaako 171kW koneen vai tuon hiukan uudemman 176kW koneen jos jatkeena on 6-vaihteinen Aisin. Tietysti voisi yrittää etsiä myös faceliftin, jossa on sitten ZF8HP -laatikkona ja sitä kautta miellyttävämpi ja taloudellisempi voimalinja. Hintojen erotusta ei tosin sillä alemmalla kulutuksella ja pienemmällä vuosittaisella verolla ei koskaan saa kuitattua, mutta jotain arvoa voi ehkä laskea faceliftin mukana tulleille parannuksille ja ulkonäköeroille.

    * mikään ei ole ehjä, mutta sellaisen minkä viat tulee helposti ilmi ja jotka on korjattavissa
    ** mikään ei ole siisti, mutta esim. omassa yksilössä on ovenkahvojen ympäristöt ruosteettomat, läheskään kaikissa ei näin ole

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    3.0TDI 176kw versiona(2008-2011) jakopään osalta varmin versio noista. Eli semmoista itse katselisin ja mahtuu just budjettiin.

    Leave a comment:


  • vier
    vastasi
    Jaa tänne olikin ehtinyt jo muut väliin. Se tosiaan on nämä 3.0 ja 4.2 vaihtoehtoina. 90% myynnissä olevista on 3.0
    Viimeksi muokannut vier; 22.3.2022, 12:50. Perustelu: Olin hidas ja muut ehti väliin

    Leave a comment:


  • Dogg1s
    vastasi
    Ei ole hintahaarukka 9k-17k väliin
    Viimeksi muokannut Killeri; 22.3.2022, 13:41. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    No vaihtoehtojahan on tasan kaksi: 3.0TDI ja 4.2TDI. Kuusi pyttyinen luonnollisesti hieman halvempi ylläpitää. Teknisesti samanlaiset motit muuten. Joku tietty vuosimalli haitari hakusessa?

    Leave a comment:


  • Dogg1s
    vastasi
    Audi Q7 Diesel ostoa harkitsemassa

    Millaisia kokemuksia / suositteluita raadilla ja millä moottorilla kannattaisi ostaa? Ensinmäinen Audi olisi hankinnassa ja siis lähinnä Q7 siitä syystä että 3:n pojan jääkiekkokassit pitäisi saada samaan aikaan kyytiin. Toki iso auto tuo myös turvallisuuden tunnetta naisväen käyttäessä autoa.
    Diesel siitä syystä että polttoainekortti olisi tulossa joten ne menee muiden piikkiin. Eli olisiko kokemuksia / tietoa millä tekniikalla olisi luotettavin peli? Laittakaas kommentteja ja mielipiteitä tulemaan.

    ps. osaatteko sanoa mihinkä huolto liikkeeseen mieluinen peili olisi hyvä viedä suoraan tarkistukseen ENNEN ostoa?

    Kiitos raadille jo etukäteen!

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Puolen vuotta ihmetellyt tämän 4L Q7 V84.2TDI:n laatikon sielunelämää. Suodatin ja öljyt huuhteluvaihdettu. Sen jälkeen suoritettu sopeutusajo, minkä jälkeen vaihteet kytkeytyy järkevämmin. Jäljellä on kuitenkin (ainakin A6 3.0TDI verrattuna) sellainen hohhailuhetki aina liikkeelle lähdöissä ja risteystilanteissa. Aloittaa vetämään kunnolla vasta 1400 rpm tienoilla. Onkohan tämä sama ominaisuus muillakin?

    Leave a comment:


  • tetk
    vastasi
    4M korissa 7-paikkaisen vetomassa 3500kg kun ilmajousitus, ja 2800kg rautajousitetussa.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Kyllä ne Q7 e-tronit mitä itse olen katsellut niin ovat 3500kg vetomassalla.

    Vanhakoppaisessa vetomassassa on eroa paikkaluvun mukaan: 5-paikkaisessa 3500kg ja 7-paikkaisessa 3200kg. Olisiko uudessa samaa? Toki Q7 e-tron on aina viisipaikkainen.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Tuli tänään vahingossa katottua noita uuskoppasia Q7 (4M), niin pisti silmään 2800kg vetomassa, pitääkö tuo paikkaansa kaikissa noissa? Sitten jossain vilahti, että facelift (2019) olisi sitten taas 3,5t massoilla. Ei, että olisi just nyt ajankohtainen ja olisi paketti, mikä olisi yli 3t, mutta kun tulevaisuudessa tuo on mahdollista ja pitäisi jo hieman alkaa katsomaan vetoautoja. Ennen tätä aamua TDI-etroni oli kärkipäässä, mutta jos massat jää pieniksi, niin sitten pitää miettiä plan B tai C

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Tuosta korjaamisen vaikeudesta ja kalleudesta, riippuu ihan minkä ikäpolven ilmajousitus on kyseessä. Ensimmäiset allroadit on todella helppoja/"halpoja" korjata, ja vikakohtia ei ole montaa. Toki ovat hieman vikaherkempiä sitten kuin nämä uudemmat. Uudemmat sitten ovat huomattavasti monimutkaisempia sähköiltään/ohjaukseltaan, mutta samat periaatteet vianhaussa kyllä pätee. Osat maksaa hieman enemmän, esim C7 kompura maksaa pari satkua enemmän kuin tuon C5:n, molemmat "saman" näkösiä, mutta tuotossa eroa, ja hieman sähköpuolessa. Jouset uudemmissa maksaakin sitten parin munuaisen verran, kun ovat integroituna iskareihin, tosin ovat HUOMATTAVASTI kestävämpiä, kuin nuo alkupään tuotokset. Meillä 340tkm ajettu C7 allroad, ja ainoat jousitusviat on tähän mennessä ollut apukuskin puolelta etupään anturin johdon poikki hinkkautuminen ja kompuran väsyminen. Päivääkään en vaihtais pois.

    Leave a comment:


  • Jari74
    vastasi
    No minä voin vastailla omiin kokemuksiin perustuen:
    1. Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa? -->On, jos siis etsii mukavaa ja hiljaista kyytiä. Alustan korkeuden nostaminen ja esim. perän automaattinen korkeudensäätö on käteviä ominaisuuksia joita ei osaa kaivata ennen kuin on itse päässyt kokeilemaan.
    2. 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä? -->Jos alkuperäinen alusta niin alkaa olla kohta paljon mahdollisia vikakohtia.
    3. Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe? --> On, jos komponentit ehjiä ja ei aivan loppuun kuluneita. Kuluneet tiivisteet/stefat yms. tahtoo alkaa vuotamaan kovalla pakkasella ja tuo onkin yksi erinomainen testi jos pääsee seisottamaan autoa kovassa pakkasessa päivän tai pari. Ehjä alusta pysyy ylhäällä, kulunut ei.
    4. Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km? --> Voi toki (pussi hajoaa täysin tai kompura laukeaa ja alusta vuotaa eli menee pohjiin), mutta aika epätodennäköistä.
    5. Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa? --> Itseasiassa on jos on hiukankaan perehtynyt, pitää olla vain järjestelmällinen eli komponentti kerrallaan.
    6. Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat? --> On, mutta ei enää niin älytön kuin joskus aikaisemmin. Markkinoilla paljon vaihtoehtoisia tuotteita (laatuun en ota kantaa). Kalleimmat on pussit ja kompura.
    7. Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi? --> Hankala sanoa, ehjä alusta kestää vuosia ja mukavuus yms. toista maata. Rautajousitus on halpa/helppo eli siinä mielessä jos oma osaaminen vajavaista (joutuu liikkeessä tutkimaan/korjaamaan) niin on järkevämpi.
    Itse olen kovasti tykästynyt ilmajousitukseen, tosin esim. Q5:n on jotenkin "kova" eli sekin menee auton mukaan. Tallissa on ollut ns. kovia autoja ja ne on arkikäytössä yhtä tuskaa, mutta ehkä ikä on tuonut tuohon hiukan erilaista näkemystä. Ennen piti olla ns. kivireki ja ilmaa alustan ja asfaltin välissä mahdollisimman vähän =) Nyt taas mitä enemmän niin sen parempi....

    Leave a comment:


  • shadow_fi
    vastasi
    Jassoo, kysymykseni meni tänne sitten, ja sit vielä viitataan pitkään vianhakuviestiketjuun. Noh, ideana oli saada ytimekkäät vastaukset esille, jolloin ehkä tämä säästäisi aikaa muillekin.

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    Keskustelu ilmajousituksen ongelmista tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a-ilmajousitus

    Leave a comment:


  • shadow_fi
    vastasi
    Hei vaan kaikille lukijoille,

    Haluaisin päästä asian ytimeen tämän Q7 ilma-alustan kanssa.
    1. Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa?
    2. 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä?
    3. Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe?
    4. Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km?
    5. Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa?
    6. Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat?
    7. Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi?
    Ja mielipiteet saa kertoa. Ihmettelen kovasti kun Q7:ja tuodaan suomeen pääasiassa ilma-alustoilla. Onko se Suomalaisten vai Saksalaisten valinta? Ovatko ne järkeviä?

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Joo. Niinpä siinä tosiaan on kuin onkin Aisinin laatikko, sikäli suora vertaus ei ihan osunut tähän.
    Noissa Aisineissa on ollut ilmeisesti venttiililohkon ongelmia jonkin verran, mutta niistä on tullut sitten isompia vaihtamisongelmia.

    Tämä vaihtoi suht siististi muuten. Mutta voisi olla öljyn vähäisyyttä, mikä selittäisi myös sitä risteyksissä liikkellelähdön empimistä.
    Täyttö/öljynvaihto ei välttämättä onnistu ihan heittämällä kun lauhduttimen ja laatikon välissä on sulkeutuva/avautuva termostaatti.

    Joka tapauksessa tuon tapainen ääni ei oikein voi olla vakio-ominaisuus. On voinut olla ehkä joskus 70-80-luvun Usa-autoissa...

    Leave a comment:


  • vV8m5
    vastasi
    Noissa quuseiskoissa onkin eri valmistajan (Aisin) laatikko, joten ihan suoraan ei kannata verrata zf tippiin.

    Joissain tapauksissa alhainen öljymäärä tai halpa tarvikesuodatin (vaikuttanee öljynvirtaukseen?) on aiheuttanut ujellusta autom.laatikosta.
    Viimeksi muokannut Killeri; 25.9.2020, 18:18. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

    Leave a comment:


  • Jukuri
    vastasi
    Kävin koeajamassa tommosta kohtuullisesti ajettua yksilöä (noin 300 tkm) ja mietin, että kuuluuko näissä aina laatikosta sellainen hydraulikoneikolta kuulostava ujellus.
    Ääni ei tule moottorista, eikä perästä eikä edes pyöränlaakereista.

    Jota kuinkin samalla ZF:n 6-vaihteiselle automaattilaatikolla ainakaan mikään ajamistani A6:sta ei pidä minkäänlaista ääntä.
    Ääni nyt ei hirveän kova ole, vaihteet vaihtuu ihan ok, risteyksissä vähän mietiskelee ja vaihtaa kiihdytyksissä oikein.
    Tuo ujellus nyt kuitenkin mietityttää.

    Onko kenellä vastaavaa käytössä?

    Leave a comment:

Working...
X