Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A8/S8 ostamassa.
Collapse
X
-
Itsellä on ja kiikarissa a8 4.2 bensa vm2004 ajeleeko kuka ympärivuoden onko kulutus miten hurja?
-
Varmaan aika erilaisia riippuen siitä, onko kyseessä
D2 + zf4hp
D2 + zf5hp (slippy)
D3 + zf6hp + ilmajouset
D4 + zf8hp + ilmajouset.
Ja ajaako enimmäkseen kaupungissa vai pitkää siivua.
Leave a comment:
-
Onko kellään jatkuvassa ajossa ympärivuoden a8 4.2 bensa. Millaisia on sen käyttökulut ja kulutus
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiD4:ssä 2010 vuosimallisissa on tietyt komponentit vähän erilaisia kuin 2011->. Vaikuttaa lähinnä retrofit-juttuihin, ei niinkään ominaisuuksiin. Joidenkin osien kanssa (mm perä) on marginaalisesti isompi riski, että osuu alkupään tuotantoon liittyviä ongelmia kohdalle, mutta vaatii jo huonoa tuuria. Itse katsoisin kuitenkin 2011 mallivuotisia ja uudempia, jos on tarjolla.
4.2tdi on aika pirun varma kone, samoin 8hp laatikko myös. D4 on aina 8HP ja erot eri moottoreiden välillä on oikeastaan vain laatikon väännönkestossa tiettyjen osien suhteen. Jakoketju kestää hyvin sinne 300tkm asti ennen kuin alkaa venymään ja rallattamaan. Laatikko pitäisi kestää myös samoihin lukuihin ilman mekatroniikan huoltoa oli öljyjä vaihdettu tai ei. Ilma-alusta alkaa kaivata huoltoa pikkaisen ennen 300tkm.
Edit: 4.2tdi:ssä on tiettyjä osia erilaisia muihin A8seihin nähden, joten tietyt kulutusosat maksaa enemmän, esim. jarruosat. Mutta eipä niitäkään alle 300tkm pitäis olla mitään tarvetta vaihdella.
Muista tarkistaa näin kesälläkin, että Eberi toimii täysin kaukosäädöllä yms. Kun 10 talvea on käytetty, niin vaatii takuulla huoltoa (=uutta osaa), jos yhä alkuperäinen.
Leave a comment:
-
Tarpeet on toki ihmisillä erilaisia ja onhan kontti toki iso sedaniksi, suksiluukuton auto tuntuu vaan perin kankealta Avantin jälkeen kun kärryä saa olla aina virittelemässä. Aeromotorsilta/Ebaysta saa takasatuloita n. 160€ hintaan ilman panttia ja on muutaman kuukauden toistaiseksi pelittänyt, katsotaan miten pitkään. Satula itsessään toimii mutta käsijarrumoottorin tiivisteet alkaa vuotamaan (tyyppivika), nuo saa toki korjattua jos jaksaa harrastaa mutta itse en tuohon rahaan viitsinyt.
Leave a comment:
-
"mitään suurempa", kyllä tonne pari ruumista/henkilöä menee nätisti takapaksii ja suksiluukullisessa saa jotain penkistäkin läpi (joku perkele oli mun autosta pöllinyt jääkaapin ajan saatossa...) Mutta joo, esimerkiksi koottua kirjahyllyä/sänkyä kuskatessa joutuu etsimään jotain muuta kuljetuskalustoksi.
Ja tosiaan en tiedä mikä on tullut noissa takasatuloissa suunnittelukukkasena, kun mullakin mennyt toinen vaihtoon, ja ovat kivan kalliita takasatuloiksi
Leave a comment:
-
Kasikoneiset bensat ja dieselit pitkälti 6HP26 laatikolla mutta samat mekatroniikka/turbiinimurheet ym. niissäkin on mitä pienemmässä. Vanhoja kun D3:t ovat niin sinkkikuplaa voi olla jo kopassa, MMI näytön rattaat porsii, pyöränlaakerit ja takajarrusatulat on omaan laitettu eli kuluvaa kamaa. Alustan pusseja jonkun verran menee mutta ei tuossa saman ikäiseen A6 verrattuna ole eroa. Muuta kuin että hiljaisempi ja parempi kyyti ja todella huono auto kuljettaa mitään vähänkään isompaa kun ei takapenkit kaadu :)
Leave a comment:
-
D3 V8 on vissiin sillä vahvemmalla laatikolla (6HP24?).
Nopealla vilkaisulla D3 taitaa olla vähämurheisempi, mitä nyt iän puolesta alkaa olla kaikkea huoltotarvetta. D4 saa taloudellisemmat moottorit, mutta hintakin pomppaa toisella mokomalla.
Leave a comment:
-
Kaikki D3 3.0TDI on ASB:llä ja hiukkasloukulla (tuli vuonna 2003 ''uutuutena''), 6HP19 aski myös ja A-versio löytyy viimeisistä, en osaa sanoa mitä siellä on mahdollisesti päivitetty - ainakin A6 4F prefacelift verrattaessa A6 4F FL / A8 D3 FL näiden autojen tuoreempi laatikko pelaa perstuntumalla huomattavasti nätimmin.
Leave a comment:
-
D4:ssä 2010 vuosimallisissa on tietyt komponentit vähän erilaisia kuin 2011->. Vaikuttaa lähinnä retrofit-juttuihin, ei niinkään ominaisuuksiin. Joidenkin osien kanssa (mm perä) on marginaalisesti isompi riski, että osuu alkupään tuotantoon liittyviä ongelmia kohdalle, mutta vaatii jo huonoa tuuria. Itse katsoisin kuitenkin 2011 mallivuotisia ja uudempia, jos on tarjolla.
4.2tdi on aika pirun varma kone, samoin 8hp laatikko myös. D4 on aina 8HP ja erot eri moottoreiden välillä on oikeastaan vain laatikon väännönkestossa tiettyjen osien suhteen. Jakoketju kestää hyvin sinne 300tkm asti ennen kuin alkaa venymään ja rallattamaan. Laatikko pitäisi kestää myös samoihin lukuihin ilman mekatroniikan huoltoa oli öljyjä vaihdettu tai ei. Ilma-alusta alkaa kaivata huoltoa pikkaisen ennen 300tkm.
Edit: 4.2tdi:ssä on tiettyjä osia erilaisia muihin A8seihin nähden, joten tietyt kulutusosat maksaa enemmän, esim. jarruosat. Mutta eipä niitäkään alle 300tkm pitäis olla mitään tarvetta vaihdella.
Muista tarkistaa näin kesälläkin, että Eberi toimii täysin kaukosäädöllä yms. Kun 10 talvea on käytetty, niin vaatii takuulla huoltoa (=uutta osaa), jos yhä alkuperäinen.
Viimeksi muokannut jasso; 26.7.2023, 16:17.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Ainakin mun FL on ASB-moottorilla, ero alkupään moottoreihin taitaa olla hiukkasloukku
Edit: ja vaihteistona KZC(6A), mikä kuukkelin mukaan näyttäisi olevan juuri 6HP-19(A)
Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 25.7.2023, 13:01.
Leave a comment:
-
Olenkohan ymmärtänyt oikein, 3.0 TDI on D3-kopassa aina 171 kW moottorikoodilla ASB? Ei vaihtunut faceliftin kohdalla? Laatikko lienee aina 6HP-19 V6 jatkona?
Leave a comment:
-
Löytyihän se sopiva ketju lopulta kun näytti että saa keskustella vain uusien ja wanhojen audien hankinnasta, ei näiden keski-ikäisten.
"Ihan pikkasen" hotsittais D4 A8 laittaa ja kun en näistä juuri mitään tiedä niin tyhmä ja laaja kysymys: mitä pitäisi osata tsekata ostopäätöstä tehdessä tai mihin katastroofeihin varautua jatkossa? V8 pitää olla. Bensa vai diesel, ei hirveästi väliä, enempi ratkaisee muuten sopiva yksilö ja hinta. Budjetti ajanee 2010-12 vuosimalleihin kun haluan kuitenkin kohtuu vähän ajetun yksilön, ei kovin paljon yli 200 000 km saisi olla.
Tuossa edellä mainittiin vaihteistoista, onkos mainitsemissani vuosimalleissa mitä vaihtoehtoja ja mistä saa selville mikä autossa on, jos sillä nyt jotain merkitystä on? Jaa wiki väittää että olisi 8hp eli se "paras"?
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti5hp sarjan laatikot on sen verran vanhaa tekniikkaa, että kestävät ihan eri lailla, kun oikein mitään ominaisuuksia ei ole. Varsin hitaita ja kuluttavat menovettä turhaan. 8hp:ssa venttiileitä ajetaan oikeastaan koko ajan, joten varsinkin tietyt kuluvat ihan erilailla. Hieno laatikko 8hp on, ei sen puoleen. 6hp sarjalaisiin nähden merkittävästi kestävämpi ja vastaavia tyyppivikoja kuin 6hp:ssa ei juuri ole.
Jos on jotain kommenttia noista yksilöistä niin saa kertoa. Tai jos tiedät ostettavissa mutta ei julkisessa myynnissä olevan hyvän yksilön niin saa vinkata!
Leave a comment:
-
Niin annoin ymmärtää, että moottoria saisi erikseen, mutta se sopivan varaosanumero oli vaikea löytää.
Leave a comment:
-
Siihen A8 D2:een saa sovitettua sen Boschin puhaltimen moottorin, mikä on varaosanumeroltaan yhden vai kaksi "Boschin numeroa" suurempi. Muuten sama moottori, kuin se alkuperäinen, mutta akselissa ei ole sitä lovea, vaan akseli on pyöreä. Rälläkällä tein itse sen loven koko matkalle. Puhallinmoottorin hinta jokunen vuosi takaperin oli jotain ehkä noin 60-70 €.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Kuten edulliset tuulettimen puhaltimet. Uusia vielä saa, mutta on aika kalliita. Käytetyt alkaa olemaan vähän mitä on. Varsinkin tälläinen aurinkopaneelikattolluukulla varustettu syö noita puhaltimia. Pyörittelee pahimmillaan päivät pitkät turhaan puhallinta pihalla kesäsin.
Leave a comment:
-
Toi manuaali vaihdelaatikko oli itsellä yksi ominaisuus mistä en halunnut tinkiä. Aika harva Audin automaatti kestää tuollasia ikävuosia ja kilometrimääriä ilman huoltoa. Tuolle ei ole tarvinnu tehdä mitään.
Muutenhan nää on ihan samanlaisia kun muutkin vanhat Audit, ei mitään ihmeellistä ja erikoista tekniikan korjaukseen liittyen. Jotkut osat alkaa tosin olla jo kiven alla johtuen iästä.
Leave a comment:
-
Ego kestää hyvinkin ajaa vanhalla A8:lla. Tekniikka sulla tuossa on ehkä se, mikä ei A8:ia etsivää niin innosta, mutta toisaalta kaikki nämä V8 koneiset on varmasti jollain tavalla jo raihnasia. Osat ei paljoa maksa.
Meillä A8 joutui käyttöauton rooliin puhtaasti finanssi syistä Caddy mentyä lunastukseen. Sen käyttöarvo oli hurjasti kovempi, kuin mitä lunastuksesta sai.
Tähän mun yksilöön ei ole tarvinnut vaihtaa vielä mitään isompaa alustaan normi iskareita ja tukivarsia lukuunottamatta. Satulat nyt on tyypilliset -90 luvun audeista, eli vaatinut jo huoltoa kerran tai pari. Moottori ja vaihteisto vaatisi jo kunnostusta, mutta ei taida enään kannattaa. Jos niihin tulee vaihtoa vaativaa vikaa niin on järkevämpää ostaa tonnilla joku pommi. Ehkä vielä korjautan ton vuotavan öljyjäähdytin/lauhdutin jutun. Isoin ongelma on öljyvuoto.
A8 koriltaan on edelleen ihan näyttävä vanhaksi autoksi. Matala, leveä ja pitkä. Ja V8:lla ajaminenkin on edullista, kun ei tarvitse maksaa autolainaa. Kylällä menee ainetta, mutta ei se haittaa.
- Likes 1
Leave a comment:
-
100tkm välietappi
Dodii, en olis uskonut mutta 12v vuoden jälkeen sain ensimmäiset 100tkm ajettua samalla autolla.
Pitkä on ollut matka ja haasteita on piisannut. Oppiakin on tullut. Viimeiset vuodet tämä
A8 2.8 ACK 142kw 1996, etuveto, manuaali on toiminut enää talviautona koska kesäisin ollut käytössä avoauto ja moottoripyörä.
Mittarissa on nyt 383tkm ja osa on todennäköisesti jo ennen minua ruuvattu pois. On 100tkm yhteenvedon aika.
Matkan varrella tuli vaihdettua lähestulkoon koko tekniikka kuten :- moottori (ensimmäinen söi öljyä n.6l/10tkm) sillä ajeltiin ekat 5v
- vaihdelaatikko + kytkin
- ohjausvaihde
- etuapurunko
- taka-apurunko
- kaikki iskarit ja jouset ainakin kerran
- kaikki pyöränlaakerit
- jarrusatulat taakse
- edestä on satulat huollettu
- osa tukivarsista eteen ja taakse, yläpään tukivarret kestää lyhimpään
- sisusta vaihdettu kangaspenkeistä nahkapenkkeihin
- bensapumppu
- laturi
Alkuperäistä on siis enää hyvin vähän jäljellä. Käsijarruvaijerit kesti 26v ennen kuin hajosivat ja pakoputkisto (haponkestävää terästä ) on jousto-osia lukuunottamatta alkuperäinen 27v katit mukaanlukien. Myös lukot ja sähköikkunat on edelleen alkuperäisiä eli kyllä ne osaisi tehdä niistä kestäviä jos haluaisivat toisin kuin noissa 2000-luvun jälkeen valmistetuissa Audeissa. Sisätilan puhallin on alkuperäinen samoin ilmastoinnin näyttöpaneeli, tosin valoja sammunut siitäkin.
Muuten ei sähkövikoja ole juuri ollut, akkukaapeli tosin piti vaihtaa hapettumisen takia jossain vaiheessa kun lataus alkoi hyytyä.
Etupuskuri on paikattu 11 eri kohdasta lasikuidulla kun se jotenkin suorastaan imaisee itseensä lumipenkkoja ja rotvallin reunoja :-)
Muita heikkoja kohtia on veden tulo sisälle, se loppuu kun ottaa pyöränkotelosta ne kumitutit pois kokonaan. Samoin ECU kerää kosteutta koteloon ja hapettuu, se piti vaihtaa 26v jälkeen. Ajonesto lopetti matkankulun 26v kohdalla, sen pystyi ohittamaan Kiinasta tilatulla piirilevyn palalla.
Rouva keksi jossain vaiheessa pari vuotta takaperin putsata koko auton metallilapiolla lumesta jonka seurauksena katto ja takaluukku on pitkiä ja syviä naarmuja täynnä. Noh, se on sitä ajan patinaa, ei jaksa stressata. Alumiinikorihan muuten on kestänyt aikaa hyvin. Muutama röpelö ja lakkavaurio on mutta sallittakoon se 27v autolle.
Tuo 2.8 ACK 142kw moottori on omasta mielestä Audin paras kone. Se vie pari litraa/10tkm öljyä ja jäähdytysnestettä jonkin verran mutta perustekniikka on vahvaa. Heikot kohdat on laturin remmin kiristäjä, sytytyspuola + johdot ja vuotavat venttiilikopan tiivisteet mutta nuo taitaa tulla vastaan jokaisessa vanhemmassa Audissa. Lämpötila-anturia lukuunottamatta yhtään anturia ei ole tarvinnut vaihtaa. Vääntävä kone tekee sen että normaalisti kierroksia ei yli 2000rpm tarvii nostaa kuin maantiellä. 90Km/h mittarinopeudessa kierroksia on nipin napin 2000rpm. Parhaimmillaan päässyt matka-ajossa 7,5L keskikulutukseen. Normaaliajossa talvella 8.8 ja kesällä 0,5l vähemmän. Voi olla että asiaan auttoi A4 B5 korista siirretty moottori + vaihdelaatikko jossa välitykset oli eri.
Tässä autossa oikeestaan mikään ei ole kallista varaosissa. Kalleimmat remontit oli jakopään sarja (n.300e osat) ja nuo apurungot kun ostohinnan lisäksi piti käyttää ruostesuojauksessa. Muista selviää paljon halvemmalla. Kone ja laatikkokin löytyi 500e autosta ja osien myynnistä loppuraadosta sai sen verran et ei oikeestaan maksanut mitään muuta kuin vaihtamisen vaivan.
En kyllä ostaessa olettanut että tätä tulee pidettyä niin kauan. Kyyti on kuitenkin hyvä ja antaa rahalle vastinetta paljon enemmän kuin ruosteinen perus Corolla. Joskus 5v takaperin yritin myydä tätä 1500e hintaan 6kk mutta ei ollut kiinnostuneita niin ajattelin et ajetaan sit loppuun. Ei ole vaan vielä tullut mitään niin kallista remonttia et olis viittinyt lopettaa ajamisen tällä :-)
Nyt tästä on tullut jo sellainen periaatteen auto et ihan mielenkiintoista on katsoa milloin tulee se viimeinen niitti jota ei enää viitsi korjata. Periaatteessa moottori jos laukee niin sitä ei ehkä enää jaksaisi vaihtaa. Tai mistä sitä tietää, aika lailla loputtomiin tätä pystyy korjaamaan ja on kustannusmielessä jopa ihan järkevääkin jos arvonalennusta ei enää tule, korjauskulut on vuodessa ihan mitättömät kun lähes kaikki on jo vaihdettu ja kyyti on tasaista.Oma egokin kun vielä kestää nousta ylös 27v vanhasta autosta niin mikäs siinä kun ajaa ja päästää :-)
- Likes 2
Leave a comment:
-
Jakopäätä ei tarvitse tehdä, ellei käynnistäessä rallata. Mutta se alkaa todennäköisesti 300tkm jälkeen. Itsellä rallattaa sekunnin lämpimänä käynnistäessä. Kylmänä ei. Osat odottaa hyllyssä, mutta kun vaatisi nosturin useammaksi päiväksi, että saa koneen pudotettua irti ja korin nostettua ylös. Sen ketjun voi tehdä myös laatikon irrottamalla kone paikoillaan. Itsellä oli laatikko irti noin samoissa kilometreissa kuin sinulla nyt, mutta ei jakopää vielä silloin rallattanut lainkaan, joten en tehnyt. Näin jälkikäteen olisi kannattanut jo tehdä, kun oli mahdollisuus.
Leave a comment:
-
Ok, oikein paljon kiitoksia tiedosta Jasso, taidetaankin jatkaa kauppaneuvottelua. Täältä varmaan löytyy joku joku voisi mahdollisesti tulevaisuudessa tehdä ketjurempan, itsellä ei ole oikein sopivia tiloja siihen hommaan ja korjaamoiden veloitukset on mitä on. Autolla on nyt ajettu noin 280 tkm.
Leave a comment:
-
Olen tehnyt ja onnistuu. Rintapelti pois (keskiosa on irrotettava) ja muut tavarat sivuun, jonka jälkeen onnistuu. Itselläni oli putket myös irti, joten en muista tarkalleen mahtuiko ilman niiden irrotusta tekemään vai ei. Veikkaus on, että mahtuu.
Sanoisin, että enemminkin max päivän työ, jos itse tekee.
Edit: Katsoin vielä tehtaan ohjeen, ja ei tarvitse edes rintapeltiä irrottaa. Oikeaoppisesti tehden lukitaan kampiakselista (öljyt pois ja erillinen roppu, johon lukitustyökalu laitetaan), jotta pumpun pyörät saa kiristettyä, mutta onnistuu se muistaakseni ilmankin lukitustyökalua. Eli sanoisin tehtaan ohjeajan olevan varmaan pari tuntia koko työlle.Viimeksi muokannut jasso; 26.10.2022, 11:01.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Et kerro onko D3/4E vai D4/4H se auto mitä olet ostamassa. Kuitenkin kerran nähnyt Mr.Crossfire :n pajalla D3:n 4.2TDI kone irti ja samalla oltiin vaihtamassa tuota hihnaa siitä syystä. Tuollaiset remontit on sellaisia että samalla kun kone on irti kannattaa tehdä jakopää, anturit, ym:t jotka on helppoa vaihtaa ja mahdottomia kun kone kiinni.
Leave a comment:
-
Onko kellään kokemusta saako otsikon mukaisen kulkineen (A8 4.2TDI) CDSB moottoriin vaihdettua korkeapainepumpun hihnaa konetta irrotamatta? Huoltoliikkeen arvio oli 25 h töitä + osat. Jos noin on, niin taidetaan jättää ostamatta vaikka muuten olisi kyllä varmaan messevä auto.
Leave a comment:
-
Muistelin, että ainakin 4.2tdi:ssä öljypohjan ei irtoa ihan noin vain, ennen kuin purkaa sitä sun tätä tieltä pois. Mutta katsoin 4.2 FSI:n ohjeen öljypohjan irrottamiselle, niin ei ole paha ollenkaan. Kallistuksenvakaajan runkokannakkeet irti ja taittaa sivuun, sitten joku jäähdytysnesteen letkun kannake pitää irrottaa, mutta letku itsessään jää paikoilleen. Ei muuta.
Kunhan on se öljypohja joka vuotaa, eikä liruta jostain ylempää öljypohjaa pitkin.
Leave a comment:
-
Silti v8 ei ole v10. Se kympin äänimaailma on vaan läpät auki tosi hieno.
Leave a comment:
-
En minä siis sillä tavalla autoa tarvitse. Ehkä tosta hinnasta vois tingata tonnin vielä pois, kun kesärenkaiden arvo 0e ja kone vuotaa öljyä. 4.2L V8:a tehty D4:een vain 2010-2012, ja vielä ilman kattoluukkua.. aika harvinainen kombo. Suurin osa myydyistä autoista on dieselillä, ja suurin osa on ottanut myös kattoluukun. Jos renkaat ja öljypohjan tiivistys on ainoot hommat (se selviää sitten auton tarkastuksessa), niin ei kai se niin paha olis.
Leave a comment:
-
Tonnipommit on just näitä tilanteita varten. Edullinen, leimalla varustettu auto, jonka voi myydä heti, kun uusi on löytynyt. Jos ei mene, vahinko ei ole iso.
Leave a comment:
-
Hyvä tietää. Tuolla näyttää niistä olevan juttua. Audin Technical Service Bulletinin kuvissa liittimet uivat jäähdytysnesteessä: https://www.audiworld.com/forums/a8-...-leak-3006934/
V8 FSI:n myyjä sai nyt toimitettua varustelistan, ja siinä lukee selvästi "double/acoustic glazing with tinted windows". Niin. Huolloista, vioista tai kolareista tiedustellessa kommentti oli "huollot on tehty". Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa. Olisipa auto liikkeessä myynnissä. Ei tässä muuta, jos olisi auto ja/tai asuisi lähempänä. Julkisilla auton tsiigailu on vähän työlästä, ja lähtemismotivaatio heikko heikoilla esitiedoilla.
Edit: noniin nyt tuli vastaus, että 15tkm välein vaihdettu öljyjä. Tämähän rupeaa vaikuttamaan lupaavalta.
Edit2: vikana kulemma alemman öljypohjan "hikoilu". Hikoillut jo edellisen omistajan aikana, eli pahimmillaan ainakin 2018 alkaen -> pian 4 vuotta. Eikä ole viitsitty korjata, noh. Eihän se olis kun kallistuksenvakaaja ja joku letku pois ja parikymmentä pulttia, ja uus tiivisteViimeksi muokannut Ihmemies; 23.3.2022, 23:19.
Leave a comment:
Leave a comment: