Laitanpa tässä omia kokemuksia tuosta A1:stä. Olen nyt työkeikalla Saksassa ja alla on Audi A1 1.4TFSI 5-ov vuosimallia 2015, autolla oli ajettu 13km, kun hain sen vuokraamosta. Kun lähdin ajamaan ensimmäistä kertaa niin luulin, että alla on sittenkin diesel, sen verran raaka tuon käyntiääni. Piti oikein pysähtyä ja tarkastaa mitä papereissa ja takaluukussa lukee =)
Saksalaiseen tyyliin tuo on ns. hyvin varusteltu. Löytyy navit yms. pelit ja vehkeet. Jousitus on omaan makuun sopivan kova, joku voisi haukkua liiankin kovaksi, mutta Riesan jälkeen tuo on oikein hyvä. Voimaa on tarpeeksi, mutta kyllä sitä saisi olla lisääkin (se 185Hv versio voisi olla maukas).
Niitä huonoja puolia. Taustapeili on mitättömän kokoinen, suorastaan naurettava. Peileissä olevat vilkut valaisee koko auton, varsinkin pimeässä. Ekalla kerralla sain puolittaisen sydärin, että kuka on tulossa kylkeen kun keltainen vilkku välähti kirkkaasti. Miksi noi on tehty noin, että kuskikin häikäistyy? Kävin lentokentällä hakemassa perheen tuolla (ovat syyslomalla täällä). Meinasi olla tekemätön paikka saada matkatavarat kyytiin, taakse ei mahtunut kuin yksi laukku eli ne 3 muuta piti sovitella sitten lasten ja matkustajan syliin. Oikein mukava ajomatka Kölnistä Aacheniin =) Lapset on 10 ja 7v ja ei heilläkään kyllä sitä jalkatilaa enää ylimääräistä ole (ilman matkatavaroitakaan).
Mä olen tässä pidempään jo odotellut milloinkas tulisi Nettiautoon 185Hv A1 myyntiin niin vaihtaisin tuon nykyisen kauppakassin. Nyt tämän 3:n viikon kokeilun jälkeen jää kyllä A1 kauppaan. Kauppakassina se menisi, mutta ei tuolla pysty juurikaan muuta tekemään eli lähtemään esim. viikonlopuksi mummolaan yms. Aivan liian pieni meille =(
Ainoa ärsytys on tuo keskikyynärnoja, joka pitää raivostuttavaa räminää.
Omaani jouduin jälkiasentamaan ja ajattelin, että asennuksessa joku muovi jäänyt huonosti, mutta näyttää olevan ihan tehdasominaisuus. Kyynärpäätä kun siinä lepuuttaa, niin ääntä ei kuulu.
Jatketaan yksinpuhelua, jos joku vaikka erehtyy harkitsemaan moisen pelin hankintaa.
+Todella mainio ajettava, menee maantiellä ja moottoritiellä vakaasti ja on kaupungissa ketterä pyöriteltävä. Jos sokkona istutettaisiin kyytiin niin ei tietäisi kyllä näin pienessä autossa istuvansa.
+Todella hauska ajaa pikkutiellä vauhdikkaasti, vaikka onkin vain etuvetoinen
+Varsin hiljainen kokoisekseen, vaikka alla 18" rengastus
+Sporttipenkit on hyvän tuntuiset, vaikkakin kaipaisi tuota istuinosan pituudensäätöä
+122hv teho riittää päivittäiseen etenemiseen mainiosti, automaatin kanssa oikein mukava voimalinja. Ei tuo mihinkään kiihdy 120 km/h jälkeen, mutta ei liene siihen tarkoitettukaan.
+Bosen sointi on varsin hyvä näin autonvalmistajan paketiksi. Äänenvoimakkuutta tuossa saa enemmän kuin korvat kestää itsellä ilman, että ääni alkaa särkemään.
+Täydellä s-line paketilla erottuu massasta.
+ei tule ihan jokanurkalla vastaan
+vaikka on teknisesti Polon sukuinen, niin ajettavuudeltaan ei juuri yhtäläisyyttä omaan mieleeni onneksi löytynyt (Blue GT vertailukohtana).
+laatuvaikutelma. Sisustan viimeistely on tuttua Audia
-s-line alusta ja lyhyt akseliväli on terävissä töyssyissä hieman pompottava. Tämä korostuu lähinnä kaupungissa. Tämä korjaantunee, kun iskee alle eibachin tai H&R:n jouset, jotka ei ole niin pintakovat.
Pari viikkoa A1llä takana ja on kyllä todella mainio peli. Menee kesäkelissä yhtä vakaasti kuin tuo A5 :-)
Ainoa ärsytys on tuo keskikyynärnoja, joka pitää raivostuttavaa räminää. En ole keksinyt vielä mikä tuossa rämisee, joten jos jollain vinkkejä niin otetaan mielellään vastaan.
Luvan mennä kauppaan ostamaan tuollaisen. :) Vaikea hintaa on kohtuulliseksi sanoa mutta esim. A3 1.8 TFSIq S-tronic Business Sport maksaa kai 38.000€ ja pienellä varustelulla ollaan tuossa 43.000€ hintaluokassa. Toki S1 on manuaalilaatikolla. Varman päälle pelaaja ostaa A3:n mutta pelimiehen liike on hankkia S1. Epäilemättä hauska kaikin puolin!
No hyvä tietää tuo.
225/40/18" nastat eivät kuulemma mahdu tuossa pyörimään. Eipä tässä muuten mikään hoppu olisi, mutta ebay on täynnä edukkaita 17" vanteita tuohon :-)
Edit: Tuossahan tuo vahvistus näyttäisi olevankin
Mulla on nyt talvivanteina 17" vanteet 215/45-17 hakka 7 nastoilla...
Mulla oli talvirenkaina 195/55-16 joka oli suositeltua kokoa 195/50-16 hiukan suurempi. Ei ollut mitään ongelmia mahtumisen suhteen. Voisin kuvitella että 215/45-17 mahtuu mukavasti.
Tulipa ostettua kauppakassiksi tämmöinen A1. Piti ostaa ensin Polo, mutta sen muovisuus ja ajettavuus ei vakuuttanut vaimoa.
Tekniikkana 1.4 tfsi 122hv S-tronic.
-brilliant musta metalliväri
-täysi s-line varustelu, eli sisäpaketti nahkoilla, ulkopaketti ja alusta ja 18" rotorit
-automaatti ilmastointi
-kaukosäätö webasto
-xenonit ja ledit taakse
-vakkari
-mmi navi
-bose
-parkkitutkat eteen ja taakse
+ jotain perus varusteita mm. valo ja sadetunnistin, hill hold, rengaspainevalvonta, sisävalopaketti, säilytyspaketti jne.
Kaippa tuolla pari vuotta kauppareissut taas heittää.
Mukavuus ja vaivattomuus ovat vaan ikävä kyllä tietyllä tapaa ajofiilistä latistavia asioita. Kyllä, kärsin kulttuurishokista ajaessani ensimmäistä talvea automaattivaihteisella autolla. :) Läpyskävaihtaminen ei todellakaan ole edes lähelle sama asia kuin oikea kova aski. Sitä minä tässä vaan, että ei kai kaikista autoista ole tarkoituksenmukaista tehdä kuljettajansa uneen tuudittavia pehmeitä ja tunnottomia lullia? Isoissa korimalleissa se on tietysti jopa jossain määrin tavoiteltavaa.
Kyllä S-tronic vaan on todella mukava pienessäkin autossa, se tekee ajamisesta varsin vaivatonta. Jos haluaa itse jossain määri päättää vaihdoista, niin onhan noissa tippitoiminto ja rattiin sää vielä läpyskätkin.
Tuo nyt ei ole kokonsa puolesta missään määrin "touring", niin parasta tuossa autossa lienee keveys, pieni koko ja yksinkertaisuus.
Ei ole "touring" kokonsa puolesta, mutta sen voin sanoa, että tuolla kipolla ja kaikkien kunnon audistien kiroamilla vakiojakkaroilla, tuolla helposti ajelee 5-6 tuntia ilman että on tarvetta nousta välillä voimistelemaan. Onhan keveys ja lyhyt akseliväli yhdistelmä, jolla autosta tulee jossain määrin pompottava, mutta muuten ajomukavuus ei isommilleen juurikaan häviä.
Manuaali on ihan jees, keep it simple. Tuo nyt ei ole kokonsa puolesta missään määrin "touring", niin parasta tuossa autossa lienee keveys, pieni koko ja yksinkertaisuus. Toivottavasti ei ole liikaa vaimennettu myöskään ohjaustuntoa ja tehty ylimukavaa jousitusta..
Ei malliston pienin ässä voi olla nopeampi kuin suuremmat mallit, siksi tuskin on otettu tuon enempää voimaa ulos. Epäilemättä hauska laite tuollaisenaankin. Toki S-tronic olisi ollut ehkä piste iin päälle. Maanantaina ajelin uudella S3:lla ja siihen kuusivaihteinen S-tronic sopi erinomaisesti.
Olisivat nyt ottaneet kunnolla irti potkua tuosta 2-litraisesta. Aika perusvireinen ja mitä katsoo tämän vuotisia 2-litraisia niin 300 revitään jo golffeissa. Ei nyt minusta ihan Ässäläisen lukemia ole, joskaan ei huonot ottaen huomioon auton painon. Ompahan varaa viritellä. RS1 joskus?
On ärhäkän näköinen peli ja statsit kuulostaa ihan kohtuullisilta. Ykkösautoa ei tähän talouteen tuosta saa kokonsa puolesta ja kakkoseks uuten todnäk. liian hintava. Mutta ehkä käytettynä Saksasta ;)
Emäntä on kinunnut tuollaista A1:stä kauppakassiksi, mutta en ole vielä moista suostunut hankkimaan. Kaksi syytä, Audin pitää aina olla nelari ja tuo nykyinen kauppakassi ei ole edes vuotta vanha. Kuhan tuo S1 tulee niin pitää palata asiaan, siinä kun on tarpeeksi oviakin tuohon speciaali malliin verrattuna (vaikka erinomaisen hieno muutoin onkin)
Mukavia lukemia: 231hv, 370Nm, alle kuusi sekuntia nollasta sataan ja huippunopeus rajoitettu lukemaan 250km/h. Itseasiassa nuo arvot ei valtavasti poikkea ABY-moottorisesta S2:sta.
Niin, no ne halus tehä siitä quattro A1:stä exklusiivisen erikoiserän, maksohan se vissiin joku 80k€. Ei kai ne halvemmasta versiosta halua tehä räyhäkkäämpää.
Leave a comment: