Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuossa viikonloppuna tuli käytännössä mieleen yksi sähkärin etu: vesiliirto (tai sen puute). Eihän tuollainen tonnikeiju nouse vesipatjan päälle läheskään yhtä herkästi, vaikka kulutuspinta alkaa olla vähän nafti. Ja sattumalta löytyi ihan mielenkiintoinen video aiheesta, ja autona Audi e-Tron.

    Comment


      Tosin, eikö painavassa ole yleensä suht leveät renkaat, joten taitaa se lähteä luistoon ihan yhtälailla, jos renkaissa urat loppu.

      Comment


        Teslassa 245/265, eTron näytti olevan myös 255/265 eli ei sen leveämmät kuin polttiksessakaan. Aika perusfysiikkaa, että ei lähde yhtä herkästi samalla renkaalla irti. Ellei sitten "ulosmitata" vähäisemmällä kuvioinnilla (jota noissa EV-renkaissa kyllä tehtiin, melun vähentämiseksi).
        Viimeksi muokannut jpeltopuro; 15.9.2021, 14:37.

        Comment


        • Milloinkohan minä pääsen koeajolle: https://www.iltalehti.fi/autotestit/...5-708f5e68c8a4

          Comment


            Joku aika sitten muut naureskeli Toyotan innolle kehittää polttokennoautoja ja osa automerkeistä oli kokonaan hylkäämässä teknologian. Mutta muutkin alkavat heräämään siihen, ettei täyssähköauto ehkä sittenkään sovi kaikkialle.
            Sitä en kiistä etteikö täyssähkö riittäisi valtaosalle bensan korvikkeeksi, mutta aina löytyy niitä joille lataukset aiheuttaa kohtuutonta vaivaa ajomatkoken ja sijainnin vuoksi.

            https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...bmwn-leirissa/

            Bemarilla on ollut aiemminkin vetyprotoja, mutta Audi on ollut aika vahvasti suuntautumassa täyssähköihin.

            ​​​​​​​Ehkäpä polttokennoista tulee tulevaisuuden diesel, joilla taitetaan pitkää matkaa. Erityisesti raskaalla puolella maantieajossa se on toimivampi, kun niihin ei voi laittaa riittävän isoja akkuja kuormakantavuutta pienentämään. Toisaalta ei niihinkään mitään 1000 km:n akkuja tarvita, kun ajo- ja lepoaika säädökset rajoittaa kerralla ajettavaa matkaa.

            Ehkä suurin huolenaihe täyssähköjen yleistyessä on akkumateriaalien riittävyys. Koko autokannan sähköistäminen globaalisti ei vaan ole kestävää kehitystä. Tietyillä alueilla kaivostoiminta on jo tehnyt pahaa tuhoa. Ja pahimmassa tapauksessa ulkomaiset kaivosyhtiöt voivat tulla pilaamaan Suomenkin luonnon, koska meidän kaivoslaki on pahasti jälkeenjäänyt.

            Kannattaa katsoa https://areena.yle.fi/1-50482461 Likaista vihreää energiaa

            Comment


              Ei sillä oikeastaan ole mitään merkitystä onko se sähköautoilu ympäristöystävällistä vai ei. Se tulee menemään läpi joka tapauksessa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin aina haluaa mennä sinne suuntaan minne kaikki muutkin menee jolloin faktoillakaan ei ole mitään merkitystä. Jos asiaa vielä höystetään riittävän korkealta ja arvovaltaiselta taholta niin viimeisetkin lopulta kääntyy jos ei ole ehtinyt monttuun ennen sitä.Ihmisluonto vaan nyt on sellainen et se kaipaa eniten sitä hyväksyntää ja sitä saa helpoiten tekemällä kuten kaikki muutkin.

              Comment


                Mä luulen, että se vety on kyllä tulossa kovaa vauhtia. Akkumalmien tuotanto on tällä hetkellä semmosissa käsissä, että halua varmasti olisi siirtyä mihin tahansa muuhun vaihtoehtoon. Kaiken lisäksi tuo vety ratkaisisi kaikki tämän hetken sähköautojen ongelmat kertaheitolla. Sen tuotanto voisi tapahtua omilla markkinoilla, mikä olisi kansantaloudellisesti huikea juttu. Sen takia en ihmettele yhtään, että saksalaisillakin on kova hinku saada sitä hanketta eteenpäin. Ei se varmaan ole kenenkään etu, että sähköautojen tuotanto on käytännössä venäläisten ja kiinalaisten toimijoiden varassa. Ilman näiden akkumalmien tuotantoa ei paljon pattereita tehdä. Kaivetaan niitä toki muuallakin, mutta esimerkiksi Kiina on tainnut tehdä valtauksia jo aika isolla kädellä pitkin kehitysmaita. Ihan hyvää hyvyyttää tuovat töitä köyhille...

                Comment


                  Akkuteknologia kehittyy siinä missä muutkin ja saksalaiset auton valmistajat ovat jo onnistuneet pudottamaan akkujen valmistuksessa tarvittavien harvinaisten maametallien määrää. Suomen maametallivarat ovat melko huomattavat jopa siinä määrin, että täällä kannattaa akkujen valmistus isommissamäärinkin. Kunhan eivät vaan anna kaivosoikeuksia ausseille, kanukeille tai kenellekään muullekaan ulkopuoliselle.

                  Comment


                    No sitä sopii toivoa. Jos yhtään katselee historiaa, niin käteen menee melko varmasti ja ellei siitä tule ympäristökatastrofia, niin ainakin raha liikkuu jonnekin rajojen ulkopuolelle.

                    Tää ei putoa ovin kauas omista ajatuksista.
                    https://yle.fi/uutiset/3-12107776
                    Viimeksi muokannut JM; 26.9.2021, 11:26.

                    Comment


                      Nyt kun britit ja Saksa alkaa kilpailemaan nord poolin sähköstä niin millä ylimääräenergialla sitä vetyä tuotetaan? Se tarvii selkeesti sitä ylijäämätuottoa että olisi kannattavaa nykymenetelmillä ja varmaan jatkossakin toimii parhaiten juuri energiasäilönä ylituotolle.

                      Comment


                        Ei tää maapallo pelastu millään muulla kuin kulutuksen vähentämisellä ja ihmisten määrän radikaalilla pienenemisellä. Nuo sähköautot tai vetyautot on vain pikku näpertelyä jolla ei lopputulokseen ole isoa merkitystä niin kauan kun kulutustottumukset ja ihmisten määrä ei pienene.

                        Comment


                          Ympäristöystävällisyys ja CO2-päästöjen vähentäminen on jeesustelua ja huono peruste liikenteen sähköistämiselle. Suomen CO2-päästöt yhteenlaskettuna on vain 0.11 % koko maailman CO2-päästöistä. Piikkipaikkaa pitää Kiina ja hyvänä kakkosena USA. Vaikka koko Suomi olisi CO2-päästötön, sillä ei maapallon mittakaavassa ole mitään merkitystä.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                            Ei tää maapallo pelastu millään muulla kuin kulutuksen vähentämisellä ja ihmisten määrän radikaalilla pienenemisellä. Nuo sähköautot tai vetyautot on vain pikku näpertelyä jolla ei lopputulokseen ole isoa merkitystä niin kauan kun kulutustottumukset ja ihmisten määrä ei pienene.
                            Niin vastenmielistä kuin se onkin, niin Linkola oli oikeassa. Valitettavasti.

                            Comment


                              Tottahan se on että nämä kuluttajavalinnat on vähän näpertelyä isossa kuvassa. Tosin maapallo itsessään pärjää ihan mainiosti ilman meitäkin, mutta se siitä. Hiton mielenkiintoisia juttuja - ja autoja- tämä teknologian kehitys on tuonut, ja epäilemättä tuo lisää!

                              Comment


                                Ja vety. Kyllä se tulee, mutta ei autoihin. Teollisuus, laivat, lentäminenkin jossain vaiheessa, autot nyt vaan on niin paljon helpompi (ja energiatehokkaampi) hoitaa akkusähköllä. Tuossa sitä vertailua.

                                Ja kai mä olen vastarannan kiiski, mutta en allekirjoita tuota väestöjuttuakaan. Rest in peace Linkola, mutta ei toteudu ne pessimistisimmät arviot. Ongelmat on ratkottavissa teknologialla, mutta ihan samalla tavalla pellossa ei voi jatkaa elämistä. Tästä on hyvin puhunut mm. ilmastopaneelin johtaja Petteri Taalas.

                                Comment


                                  Mielenkiintoinen kirjoitus sähköntuotannon ongelmista:
                                  https://yle.fi/uutiset/3-12107776

                                  Oma ongelmansa on sitten sähkön varastointi eli akkuteollisuus ja heidän tarvitsemat raaka-aineet.

                                  Kyllähän tämä oman pesän eli maapallon sotkeminen on nimenomaan aiheutunut länsimaisesta kulutusyhteiskunnasta. Täällä pallolla on ihan liikaa ihmisiä, jotka käyttävät luonnonvaroja täysin holtittomasti. Mutta siihenhän meidät on pienestä pitäen opetettu. Kuluta kuluta kuluta, koska kulutus on hyvästä ja sillä talous pyörii. Sarkastisesti ajateltuna veikkaan, että huonosti tässä vielä käy.

                                  Comment


                                    autot nyt vaan on niin paljon helpompi (ja energiatehokkaampi) hoitaa akkusähköllä.
                                    Aika vaikea nähdä mitään järkevää akuilla toteutettua kokonaisuutta vaikka raskaampaan kumipyöräliikenteeseen. Lastataan ensin tonnikaupalla akkuja kuormuriin ja katsotaan sitten, mitä sinne sais kytiin ja jos sinne jotain sais painon poulesta menemän, niin ei sillä sitten enää ainakaan perille pääsis. Tekniikka kehittyy joo, mutta kaukana kyllä ollaan siitä, että tuo toimisi. Sitten jos raskas kulkis vedyllä, siitä ei oo enää pitkä matka siihen, että voishan ne henkilöautotkin kulkea. Eikähän sen olis pakko kulkea vain vedyllä, vois olla myös hybridi ja varmaan pitäiskin. Kai se polttokennokin puskuriksi tarvii akkuja.

                                    OT:

                                    Harvassa kirjassa kissa nostaa omaa häntää yhtä raivokkaasti, kuin Taalaksen viimeisessä. Oli kyllä aika pannukakku ja oman kehun ylistys. Petteri taalaksen CV ja henkilökohtaiset saavutukset olis ollu ehkä oikeampi nimi kirjalle. Konkretiat jäi kyllä minimiin... Se tuli kyllä selville, kenen kaikkien merkkihenkilöiden kanssa herra on syönyt päivällistä tai juonut kahvia.
                                    Viimeksi muokannut JM; 28.9.2021, 19:41.

                                    Comment


                                      Akkuteollisuus, kuten kaikki teollisuus, on oma ympäristöhaasteensa. Vety itse asiassa on yksi ratkaisu tuohon Kaaron maalailemaan ongelmaan, heikommasta energiatehokkuudesta huolimatta se on tapa varastoida uusiutuvaa energiaa.

                                      Ja samaa mieltä raskaammasta kumipyöräliikenteestä. MAN on tuomassa 2024 markkinoille 500km rangella (eTGM), mutta lienee paremminkin jakeluauto kuin kuljetusrekka.

                                      Comment


                                        Oma käsitykseni on se että vetytalous tulee olemaan iso osa energian tulevaisuutta. Itse myös koen että akuilla toimivat autot on välivaihe tässö hommassa. Esimerkiksi Tanska on jo painottanut vetytalouden ratkaisuja sähköautojen ohitse.

                                        Comment


                                          Jos tuo ympäristöystävällisyys ja edullisemmaksi tuleva käyttö/omistaminen on kumottu sähköautojen osalta niin mitä siihen sit jää. Miten sähköautot eroaa siitä kaikkialle tunkevasta ostomaniasta mitä ihmisillä on. Koko ajan pitää saada uudempaa ja parempaa kun uskotaan et kun vielä tämän ostan niin sit on taas hyvä mieli.Hetkeksi. Kunnes tulee seuraava uusi materia mikä on onnistuttu markkinoimaan hyvin. Se on ihan loputon suo jos sieltä ei älyä hypätä pois. Miten se meni, kellä on eniten materiaa kerättynä kuollessaan on voittaja tms...

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                                            . Miten sähköautot eroaa siitä kaikkialle tunkevasta ostomaniasta mitä ihmisillä on.
                                            Minulle sähköllä ajaminen e-Golfilla on maksanut 10tkm:n jälkeen vajaa 25€. Tuolla summalla on ajettu n.2tkm:ä maakuntamatkailua itä- ja pohjois-Suomessa, josta summa muodostuu. Kotinurkilla sähkön tarjoaa työpaikka tai paikallinen ilmainen pikalaturi. Aurinkopaneleita en ole vielä tarvinnut kotilataukseen.

                                            Comment


                                              Materian määrän keräämisestä en tiedä mutta yleensä materian määrä uudempaa autoa hankkiessa ei varsinaisesti kovin paljon lisäänny. Uusien sähköautojen akkumateriaalit on toki tuoreempaa tavaraa kuin alumiini, teräs, muovit, lasit jne joita niissä käytetään mutta nämä jälkimmäiset on hattuvakiona yli 90% kierrätysmateriaaleista tehtyjä. Aivan kuten ne on niissä polttomoottoriautoissakin. Jos mietitään vaikka 10 vuotta sitten kun uusi auto oli lähes poikkeuksetta polttomoottorikäyttöinen niin sama materialismin kitinä oli jo silloin aina kun joku osti uuden auton. Uudemmat autot kuitenkin poikkeuksetta tehdään ylipäätään säästeliäämmin kuin ne tehtiin vaikka 20 vuotta sitten.

                                              Henkilökohtaisesti ostaisin ja ajaisin ilman minkäänlaisia omantunnontuskia aina niin uutta autoa kuin vain suinkin mahdollista. Vaikka ei minkään muun niin jo pelkän turvallisuuden takia. Uuteen autoon ei tässä maassa kuitenkaan ole tavan palkansaajalla varaa koska autot on verotettu kuin joku ylellisyystuote ja kilohinta lähentelee uraania. Sen takia olen erittäin iloinen niistä materialismin alttarille uhratuista luonnonvaroista jotka tänäkin vuonna uutena myytyihin autoihin on käytetty. Se tarkoittaa että noin 10 vuoden päästä minullakin on varaa hankkia joku 2020-luvun auto joka todennäköisesti on taas hiukan turvallisempi kuin nuo nolkytluvun autot joilla tällä hetkellä on tuomittu kulkemaan.

                                              Luonnonvarojen ja ympäristön kannalta vanhalla dieselillä tai neljän ja puolen litran tilavuuksisella bensa-veekasi maasturilla ajaminen vielä seuraavan 10 vuotta ei varmaan ainakaan pienempää vaikutusta tee kuin uuden patteriauton valmistaminen.

                                              Comment


                                              • Kauppalehdestä vähän tukea meille V-koneilla ajaville(tai vain meille köyhille jotka ei raaski uutta sähköä ostaa):
                                                Sähköauton hyödyt ympäristölle ja sen lataamiseen käytetyn sähköntuotannon tyyppi vaikuttavat ratkaisevasti uudenlaisten ajoneuvojen elinkaaren ekologisuuteen, kertoo uusi Kyushin yliopiston tutkimus.

                                                Japanilaistutkimuksen mukaan näyttäisi olevan parempi ajaa jo valmistetut bensiinikäyttöiset autot loppuun, kuin vaihtaa vielä hyvässä kunnossa oleva, kohtuukulutuksinen polttomoottoriauto täyssähköön.

                                                Tutkimusta johtanut professori Shigemi Kagawa toteaa yksinkertaistettuna sitä enemmän hiilidioksidia vapautuvan maapallon kokonaiskiertoon, mitä uudemman polttomoottoriauton vaihtaa sähköautoon. Tutkimuksen mukaan pidempään vanhoilla autoilla ajaminen ei siis lisännyt kokonaispäästöjä. Tämä johtuu pääosin uusien autotehtaiden, uuden auton ja akkujen valmistamisen sekä niihin liittyvän logistiikan aiheuttamista päästöistä.

                                                ”Auton hiilijalanjälkeen kuuluu valtava määrä kaikkea muuta kuin siinä käytetyn polttoaineen päästöt”, Kagawa sanoo.

                                                Japanissa auton keskimääräinen eliniän odote on 13 vuotta. Ensimmäisellä omistajallaan uusi auto pysyy noin seitsemän vuotta. Maan kasvihuonepäästöistä noin yhdeksän prosenttia on johdettavissa autoiluun.

                                                Tutkimuksessa seurattujen autojen aikajänne ulottui vuodesta 1990 vuoteen 2016. Tuon ikäisten autojen pitäminen tieliikenteessä 10 prosenttia pidempään vähensi elinkaaren kokonaishiilidioksidipäästöjä yhdellä prosentilla.

                                                Comment


                                                  Japanissa auton eliniän odote on 13 vuotta ja täällä se on käytössä olevan auton keski-ikä. Siinä on muuten iso ero. Taloudellisessa mielessä autoon laitettu raha lähtökohtaisesti on menetetty raha, joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Mutta kannattaako sähköauto kustannusmielessä valita jonkun muun käyttövoiman sijaan, riippuu ihan siitä miten sen laskee. Jos ajatellaan, että on kokolailla sama vaikka käyttöauto olisikin 13 vuotta vanha muutaman satasen tai tonnin auto, niin ei silloin uudehkoa sähköautoa saa millään ilveellä taloudellisesti kannattavaksi. Jos verrokkipari on suunnilleen samanikäinen ja samanhintainen, vaikkapa E-Golf ja bensaa polttava Golf suunnilleen samantehoisina, niin silloin sähköauto alkaa jo olla varteenotettava vaihtoehto, jos se kulkutarpeet muuten täyttää. Valinnan sitten ratkaisee henkilökohtaiset mieltymykset.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                                    Jos verrokkipari on suunnilleen samanikäinen ja samanhintainen, vaikkapa E-Golf ja bensaa polttava Golf suunnilleen samantehoisina, niin silloin sähköauto alkaa jo olla varteenotettava vaihtoehto, jos se kulkutarpeet muuten täyttää. Valinnan sitten ratkaisee henkilökohtaiset mieltymykset.
                                                    Näköjään osaat lukea ajatukset :) Kun katsoin pitkäaikaiset ajotiedot, niin keskinopeus viimeisen n.2tkm:n jälkeen on 36km/h. Vaikka olisin kotona ladannut, niin 1- 2€ olisi 100km:ä maksanut. 95E10 maksaa >1.65€/l ja sitä menee kaupungissa kesälläkin helposti 10€/100km saman ikäisellä/tehoisella bensa golfilla. Omalla Passatilla n.20€ E85:sta. Talvella sitten esilämmitetään kotona sähköllä saman verran, jolla ajan töihin sähköllä. Itse en enää jaksa pelleillä vanhoilla romuilla, joita pitää korjata jatkuvasti. Oma autotalli ei ole sopiva ropaamiseen, kun en taloa rakentaessa tiennyt ajautuvani siihen. Oma moka, kun luulin ajavani edelleen uudehkoilla autoilla ja toiset korjaa. Nyt voin tallivuokralla maksaa uudempaa autoa. Tosin on sitten hiljaista harrastepuolella. Valitettavasti verotus huolehtii siitä, ettei edes itseäni miellyttävät tulot riitä mihin olisi kiinnostusta.

                                                    Comment


                                                      Sähkön hinta korkealla. Ei varmaan enää kannata hankkia sähköautoa? Hyvä kirjoitus TM:ltä aiheesta.

                                                      Comment


                                                      • Ei kai se sähköautolla ajaminen erityisen kalliiksi tulisi, vaikka sähköenergia maksaisi 10-20snt/kWh. Jos vertaa 95:lla tai 98:lla ajeluun.

                                                        Comment


                                                          Tän asian pessimistinä olen aivan satavarma, että tämä veroetu kyllä katoaa. Rahaa tullaan aivan varmasti keräämään autoilusta se sama määrä tai enemmän, keinot vain muuttuvat. Se tarvitaan kun kassa on tyhjä, eikä täällä oo koskaan ennenkään mitään porkkanoita ollut ilman ankaraa keppiä möyhemmin. Olihan meillä diesel-maastureillekin aikanaan verohelpotuksia, ja kun niitä oli sitten tarpeeksi saatu myytyä, ne muutettiin taas ennalleen ja tietysti myös korkeammiksi. Siitä voisin lyödä vetoa, että autoilu ei tuu tässä maassa muuttumaan koskaan edullisemmaksi. Ne hetket, kun joku on edullista, ovat vain suuremman ryöstön alku.

                                                          Comment


                                                          • En minä kyllä hirveesti veroetua näe siinä että maksan ajoneuvoveroa ja käyttövoimaveroa pienestä mii electricistä melkein tuplat esim vanhaan 1.6t b-mersuun verrattuna. Ja sähkössäkin taitaa olla aikalailla puolet veroa. Ainut etu on ollut hankintatuki, mikä oli käytännössä vain alennus alvista. Muutenhan se ajaminen on halpaa kun kulutus on pientä. Vähän kuin ajaisi litran kulutuksella ja kolmen litran tankilla.

                                                            Sitä en kyllä epäile yhtään etteikö kulut nousisi vielä tästä lisää. Vuosittainen vero nousee varmaan jossain vaiheessa ja sähkön hinta nyt on noussut jatkuvasti, etenkin perusmaksujen suhteen, vaikka ei sähköautoja olisi koskaan ollut olemassakaan.
                                                            Viimeksi muokannut LauriJT; 1.10.2021, 13:29.

                                                            Comment


                                                              Joku ehkä käynyt kusematta Lapissa ruskareissulla? Tuossa saman tien varrella ID4 volkkari melkeinpä joka päivä parkissa. Tällä alueella ei taida yhdelläkään taloyhtiöllä olla latauspaikkoja, mutta kilometrin päässä prismalla on lähin laturi. Ja toki, jos töissä saa ladata, niin ei varmaan ongelmaa.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X