Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
    Tuossa dokkarissa sanottiin että sähköautossa on kuparia 80kg enemmän kuin polttomoottoriautossa ja muitakin harvinaisia metalleja. Kupari ei tule ihan nätisti maan uumenista. Loppupeleissä kyse on kuitenkin siitä että raakamateriaaleja ja harvinaisia raakametalleja tarvitaan toki kaikkeen mahdolliseen mutta sähköauton valmistamiseen enemmän kuin polttiksen, joten kuormaa nyt vaan tulee väkisin sitä kautta ( en missään tapauksessa väitä että polttis olisi käytössä tai käytövoimansa takia vähemmän saastuttava kun sillä pertsa ajelee).
    Ja kun suurimmat kaivokset sijaitsee jossain muualla kuin kehittyneissä maissa ( paitsi että Suomeenkin yritetään niitä saada kokoaika lisää, toivottavasti ei tule koska ne eivät muuta tee kuin tuhoa luontoa ja rahakaan ei jää Suomeen), siirtää se saastekuormaa noihin kehitysmaihin jotta kehittyneet maat voi elää vihreässä kuplassa.

    Sähkärilasit tiukasti päässä oleville tätä on turha selittää, koska tämähän on vain polttiskuskin puolustelua " ettei kiinnosta 0-100kmh" kun se oma krematorio ei pärjää mannerheimintien valoissa. Ja sitten on Exxon Valdez.
    Kuinka moni Teslakuski olisi ostanut Teslan jos se olisi kiihtynyt 0-100 vain 8 tai 10 sekunnissa... Tai jos nyt Tesla ilmoittaisi että jatkossa tehdään vain max 160 kulkevia autoja ja 0-100 on 10s.


    Pointtina siis se että sähköautokaan ei ole meidän pelastus, pallolla on liikaa porukkaa ja kun kulutus kasvaa koko ajan, loppuu resurssit kesken jossain vaiheessa. Minusta lopussa proffa osui oikeaan: " Ei auta että mietitään miten voidaan ekologisesti kuluttaa ja kasvaa, pitäisi lopettaa kuluttaminen ja kasvaminen ja nimenomaan tuottaa vähemmän". No menee ehkä viherhörhöilyn piikkiin, en ole itsekkään valmis muttamaan maakuoppaan maailman pelastamiseksi mutta kyllä siinä pointti on.
    Kyllähän tässä oli sanottu aika hyvin se kokonaiskuva, millä itsekkin asiaa tarkastelen.

    Tuo Tesla viittaus oli kyllä loistava, kyllä ne 8s ja 100 kiloeuron autot olisi jäänyt kauppaan ja naurettu vielä päälle. Kyllä se 0-100 on suurin argumentti, mihin törmää aina :)

    Comment


      80kg enemmän kuparia, no jaa. Voi olla mutta paljonko vähemmän alumiinia, magnesiumia, kumia, muovia, koko käyttöiän aikana voiteluöljyjä, polttoaineita jne. Kaikki ne jostain maan uumenista kaivetaan.

      Ja kupari sentään saadaan käytännössä 100-prosenttisesti kierrätettyä, toisin kuin vaikka poltettu bensiini tai diesel. Kyllä nekin toki kierrättyy takaisin maaperään lopulta, siinä vaan menee vähän pidempään.

      Comment


        Paljon on ollut juttua siitäkin, että ainakin jollain matematiikalla laskettuna vihreää teollisuutta ja energiatuotantoa ei ole edes olemassa. Tämä perustui siihen, että kun lasketaan valmistuksen kaikki kulut ja energia ja verrataan sitä tavaran/tuotteen elinkaareen saadaan enimmäkseen minusmerkkistä tulosta. Ts. valmistukseen ja käyttöön menee enemmän energiaa, mitä nuo vehkeet tuottavat elinkaarensa aikana säästöä. Tuulimyllyt yhtenä esimerkkinä. Lisäksi niistä jää jäljelle erittäin hankalasti kierrätettävää materiaalia (lavat). Kaikkea voi laskea niin, että se saadaan näyttämään ihan miltä vaan, mutta on tuo aika murheellista, jos se on oikeasti totta. Jos haluaisi oikeasti perustaa hankintansa siihen olettamaan, että se on hyväksi ympäristölle, tulee hommasta todella vaikeaa, ellei mahdotonta. Sähköautokuviossa kummaa on myös se, että niiden valmistamisen pitäisi olle halvempaa kuin polttomoottoriautojen ja silti ne maksavat about 2x enemmän kuin vastaavat fossiilisella kulkevat vehkeet. Raaka-aineita toki menee enemmän, mutta eiköhän ne suurimmat tuotantokulut synny ihan muista jutuista.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
          80kg enemmän kuparia, no jaa. Voi olla mutta paljonko vähemmän alumiinia, magnesiumia, kumia, muovia, koko käyttöiän aikana voiteluöljyjä, polttoaineita jne. Kaikki ne jostain maan uumenista kaivetaan.

          Ja kupari sentään saadaan käytännössä 100-prosenttisesti kierrätettyä, toisin kuin vaikka poltettu bensiini tai diesel. Kyllä nekin toki kierrättyy takaisin maaperään lopulta, siinä vaan menee vähän pidempään.
          Kuten sanoin, jonkun kulmasta tuokin dokkari oli tehty. Mutta faktaa siinä on kuitenkin mukana ja antaa hyvin sen kuvan että vaikka yhdestä paikasta säästetään, toisessa se kuitenkin otetaan, jolloin se on ihan plus miinus nolla. Ja siihen päälle kiihtyvä kulutus niin miinuksella ollaan.

          Mitä muuten tulee noihin voimaloiden lapoihin, niin nykyään tuuliturbiinien siivet voi kierrättää ja ne myös kierrätetään. Itse asiassa koko tuuliturbiini hässäkkä on nykyään 100% kierrätettävissä. Lasikuitu siivet murskataan ja käytetään betonissa vahvikkeena. Niistä voidaan tehdä myös pellettejä mitä käytetään liimoissa, maaleissa jne... Ja tollasen tuuliturbiinin kestoiäksi on laskettu 30v. Valmistusviat ja salamat niitä yleensä aiemmin rikkoo. Se oli tossa dokkarissa siis vedetty omaa agendaa kohti, ei kaivettu faktaa.

          Comment


            Käytännössä kaikki tommoset peruskipothan myydään joka tapauksessa joko tappiolla tai aivan nollakatteella ja raha tulee vasta jälkimarkkinoinnin kautta huolloista, lisävarusteista jne. No sähkömoottorissa on melko paljon vähemmän huollettavia osia kuin polttomoottorissa ja vaihdelaatikossa. Siinä jää niin paljon rahaa saamatta huolloista että se lienee pakko siirtää jo ostohintaan. Toki uuden tekniikan kehityskulutkin pitää kuolettaa.

            Comment


            • Minusta Teslan myyntivaltit ovat 1) Suorituskyky, suorituskyky, suorituskyky 2) Edelläkävijän ja ehkä myös hankintahinnan tuomalla vauraalla/trendikkäällä statusarvolla (iPhone tyypinen statusarvo jne.) 3) Edulliset ajokustannukset ja ajosuoritteen ympäristöystävällisyys. Ja nimenomaan tuossa järjestyksessä

              Väittäisin silti, että ilman suorituskyvyn tuomaa etumatkaa monet Teslakuskeista ajelisi edelleen uusilla Audi/BMW/Mercedes/Volvo -akselin polttiksilla/plugareilla.

              Comment


                Tämä ketju on kyllä huikeaa viihdettä, yksi fanboy provosoi keskustelua muita "hei nollasta sataan alle kolme sekkaa, ei kiinnosta muu" -tyylisillä argumenteilla ja ~kaikki muut koittaa selittää ettei se tessu nyt ole vielä mikään jumalauto. Jatkakaa.

                Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                Kuinka moni Teslakuski olisi ostanut Teslan jos se olisi kiihtynyt 0-100 vain 8 tai 10 sekunnissa... Tai jos nyt Tesla ilmoittaisi että jatkossa tehdään vain max 160 kulkevia autoja ja 0-100 on 10s.
                Tuo Jeren kommentti on varmaan koko ketjun tärkein yksittäinen kommentti, olisi kiva kuulla rehellisiä vastauksia teslakuskeilta.

                Comment


                  Aika ohueksi jäi nyt ne extrasuorituskyvyn tuomat maailman tuhoajat. Joo kaikki kulutus tuhoaa maailman jne. Minä ainakin olen ostanut ihan suorituskyky edellä autot, jos se nyt ei profiilista jo aukea (vaikka tuossa yllä olleen lehtijutun otsikkoon valitsivat ekon toimituksellisista syistä). Eli ei, en ostaisi 8 tai 10s 0-100 kiihtyvää Teslaa. Tai Audia, tai mitään kulkinetta.

                  Tuossa videossa muuten availtu performance-mallin voimayksikön rakenteita. Sorry kun nyt väärän merkin, olisi mielenkiintoista nähdä vastaavia Taycanista, mutta ei ole vielä romuja availtavaksi. Ns anorakkikamaa, mutta kun ainakin itselle sähkärin tekniikka on vierasta, niin oli mielenkiintoista katsella. On kyllä helppo myös ymmärtää, miksi tuolla rakenteella ylikuumenee. https://youtu.be/MQV3D8F6gvw

                  Comment


                  • Teslaa jonkin verran ajelleena positiiviset ajatukset:
                    - Suorituskyky
                    - Ulkonäkö

                    Negatiiviset:
                    - Vaikka se iso näyttö on kiva ja sinne saa takan loimuamaan ja muuta kivaa, niin se on vähän kuin iso pädi eri softilla (tai sellainenhan se onkin), jotenkin liikaa tulee sellainen android-pädi-Tesla-äpillä fiilis. Gen 1 penkit on rumat Model S mallissa. Kalliit huollot tällähetkellä, ja huoltoliikkeiden määrä muissa kuin perushuolloissa.

                    Joillekin siitä tulee ekopihistelijän imagolle plussaa, mutta en tiedä. Ite en ostais. Audi e-tron kelpais..

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja +RISU Näytä viesti
                      Tämä ketju on kyllä huikeaa viihdettä, yksi fanboy provosoi keskustelua muita "hei nollasta sataan alle kolme sekkaa, ei kiinnosta muu" -tyylisillä argumenteilla ja ~kaikki muut koittaa selittää ettei se tessu nyt ole vielä mikään jumalauto. Jatkakaa.

                      Tuo Jeren kommentti on varmaan koko ketjun tärkein yksittäinen kommentti, olisi kiva kuulla rehellisiä vastauksia teslakuskeilta.
                      Entinen Tesla-kuski vastaa omasta puolestaan.
                      Syksyllä -18 päätös sähköautoon siirtymiselle. Vaatimuksia: neliveto, ilma-alusta, koukku. Vähissä olivat vaihtoehdot, Tesla Model X 90D täytti speksit. Kiihtyvyys 5 sek., huiput 250 km/h. Eivät olleet kriteereinä, mutta tulivat paketissa mukana. Vuoden vanha käytetty Model X 90D, edellisestä plugarista(Volvo V90 T8, kiihtyvyys <5 sek., huiput 250 km/h, eivät olleet kriteereinä tässäkään) hyvä hyvitys vaihdossa Teslaan, kaupat tehtiin ei virallisen maahantuojan kanssa.

                      Pari vuotta Teslalla, ei ongelmia, toimiva peli. Syksy -20 autokuume päälle, yritin hieroa kauppaa Teslan kanssa auton vaihdosta uuteen Model X, mutta koska Suomen Teslan jälleenmyyjä ei ota käytettyjä omaan riviin, niin hyvitys vanhasta olisi ollut tosi huono, niin ei päästy kauppoihin. Nyt oli vihdoin Audillakin vaihtoehto tarjolla, e-tron. Virallisen Audin jämy:n kanssa päästiin kaupoihin e-tron 55, MY2020 esittelyautosta, kiihtyvyys <7 sek., huiput 200 km/h, tässäkään tapauksessa nämä arvot eivät vaikuttaneet hankintapäätökseen.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja +RISU Näytä viesti
                        Tämä ketju on kyllä huikeaa viihdettä, yksi fanboy provosoi keskustelua muita "hei nollasta sataan alle kolme sekkaa, ei kiinnosta muu" -tyylisillä argumenteilla ja ~kaikki muut koittaa selittää ettei se tessu nyt ole vielä mikään jumalauto. Jatkakaa.

                        Tuo Jeren kommentti on varmaan koko ketjun tärkein yksittäinen kommentti, olisi kiva kuulla rehellisiä vastauksia teslakuskeilta.
                        Rehellinen vastaus: Kyllä, jos Tesla olisi ollut 8 sekunnin 0-100 auto, ajaisin varmaan edelleenkin A8:lla. Olen ehkä siinä mielessä epätyypillinen Teslakuski, että voisin (ja jopa todennäköisesti) vaihtaa merkkiä. Olen jopa naksutellut niin A8:n kuin e-tron GT:nkin konfiguraattoreita :) En voi kieltää, etteikö A8 kiinnostaisi edelleen vaikka onkin "hidas". RS e-tron GT:tä kohtaan kiinnostus yllättäen vähän laimeni, kun näki konfiguraattorin loppusumman sopivilla varusteilla.

                        Comment


                          Paljonkas sait hinnaksi? Ei tuossa mielestäni varusteet olleet yhtä suolaiset kuin Taycanissa. Jo markkamiljoonalla (~170k) saa ihan järkevän.

                          Comment


                            Joo, vähän yli 170 k€ tuli hinnaksi. Nykyisestä saisi kuitenkin alle satkun, niin aika iso väliraha pitäisi jostakin kaivaa.
                            Edit: Hiukka tainnut inflaatio iskeä, ei markka-aikaan muistaakseni pahemmin puhuttu että "jo miljoonalla saa ihan järkevän auton" :)

                            Comment


                              No on v'ähän :D Silloin tehtiin asiallisia omakotitaloja puolella millillä.

                              Comment


                                OK, ollaan siis samoilla linjoilla. Taycanin perusmallia koitin speksata kerran itselle, siihen tuli 25-30k ihan perusvarusteista ja hups, se oli Plaidin hinnassa. Selvyyden vuoksi, liian suolaista mulle. Mutta kyllä tuo Teslankin uudistetun S/X-malliston hinta on lähtenyt keulimaan, ja toimitusajassa nyt taitaa peli olla saksalaisten eduksi. Onneksi ei etätöissä paljon kilsoja tule, eli ei ole hoppua vaihtaa.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
                                  Olen ehkä siinä mielessä epätyypillinen Teslakuski, että voisin (ja jopa todennäköisesti) vaihtaa merkkiä.
                                  Muitakin epätyypillisiä on. Itsellä on niin paskat fiilikset Teslan huollosta, että en rahojani enää Kaliforniaan työnnä. Tai ainakin sieltä saa tulla jotain muuta kuin faceliftiä uudella softalla höystettynä ennen kuin uusi transaktio tapahtuisi.

                                  Autona Model 3 on hyvä, kaukana kuitenkin täydellisestä, ainoastaan hyvä. Suomen teslailijoilla kun ei ole kunnon foorumeita, niin keskustelut tapahtuvat Facebook-ryhmissä ja luultavasti osa niissä pitää minua mul**una, koska jaksan kyllä kritisoida autoa siltä osin kuin se kritiikin ansaitsee. Tai ainakin pyrin tuomaan esille sen, että usko oman ajoneuvon täydellisyyteen ja sen julistamista ainoana totuutena ei välttämättä edistä muiden kokemaa kuvaa kyseisestä automerkistä ja/tai kyseisestä kirjoittajasta. Tässä Audi-foorumin sähköautoketjussa keskustelu on mielestäni kaikkien merkkien suhteen ollut varsin objektiivista ja todelliset fanboyt ovat loistaneet poissaolollaan.

                                  Comment


                                    Se on kyllä harmi, että webbifoorumit ovat korvautuneet informaatioroskakorimaisella Facebookilla, samat kysymykset toistuvat todella taajaan noissa Tesla-ryhmissä, ja kiinnostavat keskustelut uppoavat kadoksiin.

                                    Miksei sitä voisi vaihtaa, nythän nuo itse autot alkavat olla hyvinkin mielenkiintoisia. Paperilla suorituskyvyltään riittäviä mulle esim Etron S, kiinnostelisi farkkukorinsa ansiosta, tuoreimpana Bemarin iX50 (ok _vähän_ ruma...). Mutta se pikalatausverkko vielä vaan tosi vaiheessa. Vai onko villho Volvon kanssa jokin muu näkemys asiaan? Olet päässyt vertailemaan kuitenkin Superchargereiden kanssa matkantekoa elämään ilman niitä.

                                    Comment


                                    • Yhtään pidempää reissua ei ole vielä Volvolla tehtynä (kaukaisimmat Hämeenlinnassa ja Naantalissa), mutta sen voi sanoa varmana, että ei pääse kusematta Lappiin eikä edes Keski-Suomeen saakka. Kulutus ei haittaa mitään päivittäisessä käytössä, mutta pisaralla pisimmälle -ajoja tällä autolla ei voiteta. Lähiaikoina pitää käydä hakemassa peräkärryllinen polttopuuta Keski-Suomesta ja Volvolla on tarkoitus mennä (Teslan vetomassa vain vaivaiset 500 kg) ja kulutuksesta voi tulla varsin miehekäs. Jos ei olisi Etronin hinta Volvoa vastaavilla varusteilla karannut todella pahasti yli kipurajan, niin olisin todennäköisesti Volvon sijaan päätynyt konsernin tuotteeseen. Audin latauskäyrä on vaan niin helkkarin hyvä. Volvossa taas.... noh, paperilla 150 kW maksimit, mutta käytännössä tuo jää harvinaiseksi ja kaiken lisäksi 80 % SOCin jälkeen putoaa jonnekin 20-30 kW paikkeille :|

                                      Tänään tuli muuten ensimmäinen OTA-päivitys Volvoon. Hieman nuo hakevat vielä suuntaansa, koska päivityksen sisältö on vähän epäselvä, vaikka siitä release notesit julkistettiinkin. Volvolle autovalmistajana tuo on tietysti hyvä, koska tuolla kuittautui myös pari viikkoa aiemmin julkistettu takaisinkutsu ilman korjaamokäyntiä.

                                      Comment


                                        OK, se pidempi matka-ajo on siis vielä näkemättä, pistä raporttia sitten aikanaan. Varmaan se osaa kuitenkin hakea Naviin pikalatauspisteet, ettei itse tarvitse ABRP:n kautta speksata reittiä?

                                        Comment


                                        • Osaa hakea pikalaturit ja jos latureita uupuu kartasta, niin jokainen voi lisätä laturin Googlen karttaan, josta se sitten putkahtaa viikossa-parissa kaikkien saataville. Tosin siitä huolimatta speksaan kyllä reitit etukäteen itse ABRP ja latauskartta.fi avulla. Lisäksi SOC-arviot ovat olleet varsin tarkkoja navigoinnin yhteydessä (Teslan tosin tätäkin tarkempia - Teslalla heittoa yleensä 1-2 %, Volvossa 2-3 %).

                                          Comment


                                          • Se viimeisin päivitys vidan mukaan sisälti jotain parannusta lataukseen ja sen vakauteen. Android 10 siellä mainittiin myös, mutta ei ole hajua onko se sellainen muutenkin. Vidan mukaan nämä oli polestariin, mutta lienee sama xc40 kanssa. Olettaisin että ajan mittaan tulee optimointia kulutukseen liittyenkin.

                                            Comment


                                            • Mitään uutta en itse käyttöjärjestelmässä tuon päivityksen jälkeen havainnut. Myöskään kulutus ei mielestäni muuttunut. Ennen tätä ensimmäistä OTA-päivitystä auto kävi joskus helmikuun alussa päivitettävänä Volvon diilerillä, missä autosta enabloitiin mahdollisuus OTA-päivityksiin ja tuon jälkeen näkyi selvä droppi kulutuksessa (luokkaa 20-30 Wh/km) ja samalla havaitsin eron ilmastoinnin/lämmityksen toiminnassa. Volvon kohdalla tuntuukin ongelmana olevan varsin epätaloudellinen lämmityksen käyttö; jotkut ovat testailleet ja havainneet että ilmastointi kytkemällä kokonaan pois kulutus putoaa radikaalisti. Siis jopa suhteettoman paljon. Tästä on lähtenyt liikkeelle tornihuhu, että autossa olevaa lämpöpumppua ei vielä edes kunnolla käytettäisi. Aika näyttää, miten saavat tuota parannettua.

                                              Eilen kävin koeponnistamassa kulutusta tyhjän kärryn kanssa. Tässä alla lainaus muualle kirjoittamastani tekstistä. Terassilautoja ja puutarhamultaa K-raudasta tai kerran vuodessa muutaman tunnin ajomatkan päähän mökille kärryn kanssa menisivät vielä, mutta jos kärryä vetäisi säännöllisesti pidempiä matkoja, niin käyttövoima pitäisi olla joku muu kuin sähkö. Tai ainakin autona joku muu kuin Volvo.

                                              Ajomatka edestakaisin (eli mahdollisen tuulen vaikutus kumoten) 50 km, keskinopeus 81 km/h, ulkolämpötila 3 astetta, kuiva asfaltti, ilmastointi pois, puhallin ykkösellä, pyynti 19 astetta, penkki ja ratti ykkösellä. Mittaus aloitettu niin, että auto oli aloittaessa lämmin.

                                              TULOKSET:
                                              Tyhjän kevytkuomukärryn kanssa 335 Wh/km.
                                              Samoilla spekseillä ilman kärryä: 236 Wh/km.

                                              PÄÄTELMÄT:
                                              Kärryä pitäisi kesäkelissä pystyä 80 km/h nopeudella vetämään täydellä akulla vähintään 200 km, mutta vastatuulen sattuessa tai kovemmalla nopeudella tai kevytkärryn maksimikuormalla ei varmasti yhtään enempää (minulla oli menomatkalla vastatuuli ja kääntöpaikalla kulutus oli n. 370 Wh/km. Jos pidemmästä matkasta on kyse, niin suunnittelisin latausväliksi 160 km eli parisen tuntia, koska latauskäyrä ei suosi tien päällä yli 80 % lataamista. Ts. en lähtisi P8:lla kärryä viemään Lappiin saakka, ellei aivan pakko olisi.
                                              Lisämaininta siitä, että Pilot assistia ei saa päälle, kun koukun sähköihin on laite kytkettynä. Ymmärrän peräkärryn kanssa, mutta en ymmärrä, kun perään laitetaan fillariteline
                                              Viimeksi muokannut villho; 25.3.2021, 10:42.

                                              Comment


                                                Kuomusta tulee kyllä reilu ilmanvastus. Mitenköhän 250-400kg kuorma tuohon vielä lisää vaikuttaisi...

                                                Kiitos kun jaoit, mielenkiintoinen info!

                                                Comment


                                                  Yllättävän iso nousu. Massa tuskin tuollaisessa maantieajossa hirveästi muuttaisi tulosta, vastus tulee ilmanvastuksesta. Hauska nähdä tuleeko ajan myötä jotain aero-mallisia peräkärryjä. Ihan oma tarinansa on sitten vielä se, että miten laturille saa ajettua, kun kärry on perässä (riippuu latauspisteestä ja latausliittimen sijainnista).

                                                  Comment


                                                  • En itsekään jaksa uskoa, että kärryyn laitettava kuorma ihan hirveästi vaikuttaa kulutukseen, mutta sen näkee sitten myöhemmin polttopuukuorman kanssa. Pyöräkiilat pitää ottaa matkaan, koska kärry pitää latausta varten irroittaa useimmissa latauspaikoissa. Ajomatka tosin (onneksi) sellainen, että se pitäisi hoitua yhdellä välipysähdyksellä, kunhan matkaan pääsee täydellä akulla.

                                                    Harkitsen tässä, että kävisin tänään Teslan kanssa ajamassa samat testit, mitä tein Volvolla eilen. Tuo meidän M3 on harvinainen yksisarvinen: performance vetokoukulla, mutta tuosta johtuen vetomassa tosiaan vain 500 kg. Kärryn omamassa on jo puolet tuosta, joten lakia noudattaen sinne ei paljoa polttopuita saisi lastattua.

                                                    Comment


                                                    • Noh eiköhän se siitä tasoitu vielä päivitysten myötä. Huomasin tuolla 75hp raakaa voimaa omaavalla golfilla että tyhjä kuomukärri jarruttaa menoa suunnilleen yhtä paljon kuin täysi matala hiekkakuorma.

                                                      Meillä alkaisi olla kuukausi jäljellä toisen miin odotusta. Käytiin vasta nollakelillä ensimmäinen pitempi reissu ajamassa ja vaikka se on ihan mukava ajaa matkaa, latausnopeus ccs laturilla on kyllä melko säälittävä. Paljon jos pitkiä matkoja ajaisi, niin pitäisi olla ihan eri auto.

                                                      Kilometrejä on tullut 3kk aikana 4000. Melkoisesti enemmän mitä alkuun arvioin. Johtuu varmaan siitä, että tällä tulee aika pienellä kynnyksellä lähdettyä toimittamaan edemmäskin aivan tyhjänpäiväisiä asioita.

                                                      Talliin on nyt asennettu kiinteät 11kw laturit molemmille autoille. Eihän se pakollista olisi ollut mutta parantaa kivasti elämänlaatua. Samalla tuli pääkeskukseen kiinteistön ylijännitesuoja. Toiseen latureista tulee vielä tehtyä dynaaminen kuormanhallinta kun se sitä tukee.
                                                      Viimeksi muokannut LauriJT; 28.3.2021, 10:01.

                                                      Comment


                                                      • Oli sen verta mukava detalji jonka löysin by Tesla niin laitetaas tähän:

                                                        Comment


                                                          Ei olisi uskonut, että korealainen kiinnostaisi ikinä, mutta ajat muuttuvat. Kia laittaa ihan mielenkiintoista kattausta, alkaa suorituskyvylläkin mitaten olla Taycan/eTron GT:n haastaja. Hauska nähdä, millaiseen hintaan päätyvät. https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html
                                                          Laajempi juttu Tekniikan Maailmassa: https://tekniikanmaailma.fi/tallaine...DUhR4S__Kbizhg
                                                          Viimeksi muokannut jpeltopuro; 30.3.2021, 14:35.

                                                          Comment


                                                            Ei ole kyllä mikään kovin häävin näköinen kottero tuo, suoritusarvot toki kivat.

                                                            Kertooko tämä enemmän saksalaisista (tuulivoimaloitakin alettu siellä hylkimään, ja siksi niitä tuulivoimapuistoja=teollisuusalueita suunnitellaan nyt jopa tänne keskisuomen koskemattomiin korpimaisemiin) vai alkaako ihmiset menettää uskon sähköautovouhotukseen:
                                                            https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...d-71c918dff399

                                                            Eniten oli lisääntynyt yleinen epäily sitä, ovatko sähköautot ylipäätään ympäristöystävällisiä. Sen saamat maininnat olivat lisääntyneet vajaasta 49 prosentista 57 prosenttiin.
                                                            Tutkijat huomauttavat, että sähköautoihin suhtaudutaan kaikkein suopeimmin nuorissa ikäluokissa. Ostovoimaisemmat keski-ikäiset kansalaiset eivät ole taas niistä aivan niin innostuneita.

                                                            Merkillepantavaa myös se miten maailman suurin autonvalmistaja Toyota (Toyota myi 2020 9,53 miljoonaa ajoneuvoa, Volkswagen-konserni 9,3 miljoonaa) tekee edelleen enimmäkseen hybridejä eikä kunnon täyssähköautoja ole valikoimissa. Toki päämarkkialueellaan Toyotan myyntivaltti on nuo pienet bensakoneiset autot, mutta tietääkö tojohojo jotain paremmin ja ennakoivatko jo polttokennojen yleistymistä vai onko Toyota vaan jäänyt jälkeen sähköautobuumissa.

                                                            Comment


                                                              Ulkonäkö on makuasia, tuo kyllä ihan varmasti jakaa mielipiteet. Mutta vetokoukullinen, nelivetoinen farkku, niitä ei juuri ole tarjolla.

                                                              Juuri tänään oli huhuja, että Toyota ja Tesla suunnittelisivat yhteistyönä pikkuautoa, Tesla pääsisi Japanin markkinoille ja Toyota taas saisi kiinni takamatkaa täyssähköissä. https://n.news.naver.com/article/023...GpOKEOIi2lHjVA

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X