Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    34kwh on kyllä paljon jos sen sai menemään 120km/h nopeudessa. Jos vakkarilla ajaa ja siihen asetettu 129km/h niin ei sinne ruudulle tuollaisia lukemia pitäisi tulla,



    Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
    Justiin luin Rönkön testin e-tronista missä valittaa, että kun ajaa motarinopeutta niin ei autolla pääse wltp lupauksiin. No en minä Rönkön pätevyydestä tehdä autokolumnia ole ennenkään ole vakuuttunut.

    Se lienee selvää kaikille, että nopeuden kasvattaminen syö enemmän energiaa riippumatta mitä se energia on.

    Sen huomion olen kyllä tiellä tehnyt, että varsikin täyssähköset ajelee varsin taloudellisesti, välillä jopa hidastaen normaalia liikenne virtaa. Toki on siellä niitä muitakin jotka tuota aiheuttaa. Samaa on vähän hybridiautoilijoissa. Lieneekö huono asia siltikään

    Comment


    • Itsellä on ajotapa rauhoittunut huomattavasti amperalla. Harvemmin tulee enää ajettua motarillakaan sitä 10 yli rajoituksen, yleensä mittariin lukittuu rajoituksen lukema tai hieman alle. Hyvin on ehtinyt joka paikkaan silti, eikä näytä olevan tien tukkonakaan tuosta huolimatta. Sepä siinä onkin kun useimmissa ei ole vaihteistoa, niin yli satasen ajaminen alkaa syödä sähköä tuntuvasti enemmän. Tavallaan toivoisi 2v automaattia näihinkin, mutta toisaalta siinä olisi yksi potentiaalinen vikapaikka/huoltokohde lisää.

      Comment


        Joo lienee suorastaan ihme, jos ei laatikkoa näihin ala kuulumaan. Onhan se selvää energian säästöä ja kerran hinnat muutenkin korkeat, niin tuskin liikaa nostaa.

        Comment


          ZF on aktivoitunut vaihteistoasiassa ja on tarjonnut autotehtaille omaa ratkaisuaan sähkömoottorin vaihteistoksi. ZF:n mukaan on mahdollista säästää energiaa joka tuo lisää toimintamatkaa.. Autotehtaat eivät tästä ole kovin innostuneita, koska vaihteisto lisää hintaa jo ennestäänkin kalliisiin sähköautoihin, tuo lisää painoa ja voimansiirron häviöitä.

          Comment


            Minulle on jäänyt vähän epäselväksi mitä hyötyjä vaihteistolla saavutetaan sähköautoissa?

            Ei kait se sähkömoottorin hyötysuhde juurikaan huonone sen pyörintänopeuden kasvaessa? Toisaalta nopeuden kasvattaminen/ylläpitäminen nyt vaan vaatii enemmän energiaa ja siihen ei vaihteisto auta jos sähkömoottorin hyötysuhde pysyy suunnilleen samana kierrosten muuttuessa. Jos koneessa riittää kierroksia huippunopeudelle asti niin siihenkään ei vaihteistosta ole apua. Kiihtyvyyttä pienillä nopeuksilla voidaan parantaa vaihteilla mutta, jos kiihtyvyys muutenkin on hyvä niin siinäkin vaihteisto menettää merkitystään.
            Viimeksi muokannut Ilkka L; 15.11.2023, 11:18.

            Comment


              Joo tuossa noita ajatelmia:
              https://www.google.com/amp/s/www.cne...electric-cars/

              Comment


                Niinpä, siitä vaihteistosta saatava hyöty on niin pieni, ettei autotehtaat ole kovin innostuneita. Olisko ollut TM, jossa Daimlerin sähköautojohtaja sanoi, että he ovat kantapään kautta oppineet mikä on hyvä idea ja mikä ei ja että vaihteisto sähkömoottorin jatkeeksi ei ole hyvä idea. Joissakin autoissa vaihteisto on ja näissä autoissa on vetokoukku ja siitä syystä vaihteisto on perusteltu ratkaisu.

                Comment


                • Niimpä, haitat on helposti isommat kuin hyödyt, ainakin pienemmissä autoissa joiden pitää pysyä mahdollisimman halpoina tehdä.

                  Comment


                  • Mää oon taas ilonpilaaja, ja nauran tälle "kehitykselle"

                    Comment


                      Kyllä tämä on ihan realismia, valitettavasti. On myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että sähköauton latauspaikka on lataamista varten, ei pysäköimistä varten. Niitäkin siis näkee, jotka ovat pysäköineet latausruutuun sähköautonsa, mutta eivät lataa sitä siinä. Sitäkään en ymmärrä, että miksi pikalatausasemien latauskaapelin pitää olla niin pirun lyhyt. Jos on 3 ruutua ja keskimmäisen kohdalla on latausasema (ja näin aika usein on), niin jos keskimmäinen ja oikean puolimmainen ruutu on varattuna, niin omaa patteriautoa ei saa ladattua vasemman puolimmaisessa ruudussa lainkaan, koska kaapeli ei yllä vaikka miten päin auton ruutuun pysäköisi.

                      Kyllä on kehitys tässä latausasema-asiassa todellakin vielä lapsenkengissä. Onneksi saan autoni ladattua kotona tai työpaikalla, eikä siten ole juurikaan tarvetta käyttää kaupallisia latausasemia, joissa sähkö on vielä kaiken lisäksi varsin kallista.

                      Comment


                        Aina sitä ohi pääsee, ja jos ajelee vähän yli rajotusten niin joutuu muutenkin ohittelemaan. Se ei ollut sinänsä se pointti.
                        Pointti oli se, että yleisesti jos ajetaan alle rajotusta, niin se aiheuttaa turhia ohituksia, jotka itsessään on aina riski. Myös se, ettei esim ohiteta edessä menevää rekkaa, vaan jäädään perään "säästämään" energiaa, oli se polttoainetta tai sähköä, aiheuttaa tietysti lisää jonoja. Ja kuka sähköautolija nyt lähtökohtaisesti ajelee muuten kuin säästävästi maantiellä nykysten rajallisten latauspaikkojen takia. Minä ainakin ajelisin kuin "kusi sukassa" sähköautolla pihistellen kulutusta aina kun se on mahdollista.
                        Kun akut tai toimintasäde selkeästi paranee niin nämä tuskin on matka-ajossa enään ongelmia.

                        Noi latauspaikat on tietysti monelle myös sähköauton parkkipaikka. Samallahan saa parkkiruudun kun se lataa. Toisaalta pitäs ehkä säätää joku virhemaksu autoille, jotka lojuu noilla paikoilla ilman latausta tai latauksen loputtua normaalin parkkimaksun tyyliin. Vai onko semmosta jo?

                        Comment


                          Massipäälliköt vakuuttaa Teslansa IF:ssä

                          https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...0938#gs.w1w81u

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                            Aina sitä ohi pääsee, ja jos ajelee vähän yli rajotusten niin joutuu muutenkin ohittelemaan. Se ei ollut sinänsä se pointti.
                            Pointti oli se, että yleisesti jos ajetaan alle rajotusta, niin se aiheuttaa turhia ohituksia, jotka itsessään on aina riski. Myös se, ettei esim ohiteta edessä menevää rekkaa, vaan jäädään perään "säästämään" energiaa, oli se polttoainetta tai sähköä, aiheuttaa tietysti lisää jonoja. Ja kuka sähköautolija nyt lähtökohtaisesti ajelee muuten kuin säästävästi maantiellä nykysten rajallisten latauspaikkojen takia. Minä ainakin ajelisin kuin "kusi sukassa" sähköautolla pihistellen kulutusta aina kun se on mahdollista.
                            Voin ajaa työmatkani kahta eri reittiä; Tampereen läntistä ohitustietä tai niin sanottua rantatietä pitkin. Rantatiellä on maks. 80km/h rajoitus, sitäkin lyhyehkö pätkä. Ohitustie onkin sitten 100km/h. Energiankulutuksessa näiden kahden reitin välillä on melko selvä ero hitaamman rantareitin eduksi. Sinänsä matkaan kuluva aika on molemmilla reiteillä melko sama. Jos nyt kuitenkin lähden ajamaan ohitustietä pitkin, en koe tarpeelliseksi nysvätä alle rajoituksen, sähkö riittää joka tapauksessa edestakaiseen matkaan värsin hyvin. Muutenkaan en koe tarpeelliseksi hidastaa muiden matkantekoa yrittämällä itse säästää energiaa, mutta Toyota -kuskeilla tämä piirre näyttää olevan vallitseva ominaisuus.

                            Comment


                            • Minulla sama eli kaksi vaihtoehtoista aivan erilaista reittiä. Akku kyllä piisaa vaikka polkisi reilua ylinopeutta motaria, mutta en sitä tee. Motaria ajan yleensä ihan mittarisatasta tai hieman alle, ei siinä monellakaan ole näköjään tarve ohittaa ja ne jotka haluaa, ne ohittaa sitten ihan kivuttomasti. Ne ohittajat ajaa muutenkin jo sakkonopeuksia, niin ihan sama oikeastaan miten kovaa itse ajaa. Siellä on lähes aina muutenkin vieläkin hitaampia samaan aikaan. Mieluummin ajan kyllä vanhaa hitaampaa tietä motarin vieressä. Akkua säätyy paljon enemmän ja se kaikki on pois sähkölaskustakin. Siellä rajoitus on muutenkin 3/4 matkasta 60km/h ja liikennettä todella vähän, joten se on huomattavasti rentouttavampi reitti ajaakin. Molemmat yhtä pitkiä, eikä ajallisestikaan ero ole suuri ruuhkaisempina aikoina. Mittarivirhettä ei näytä olevan juuri 3km/h enempää.

                              Tuo pysäköinti latauspaikalla lataamatta ei täällä ole vielä ollut ongelma onneksi, mutta hyvin herkästi voi sellaiseksi tosiaan muuttua. Tähän asti ainut kohdalle osunut latauspaikalla idlaaja oli vieläpä vanha hdi c5 sitikka. Enemmän epämukavuutta noissa paikoissa on aiheuttanut latureiden sijainti parkkiruutuihin nähden.
                              Viimeksi muokannut LauriJT; 14.8.2019, 21:17.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja JPohja Näytä viesti
                                Mielenkiintoinen huomio parin viikon eurooppa tourneen tiimoilta, yksikään moottoriteillä bongaamani Tesla ei ajanut yli 130kmh. Ilmeisesti latauksen riiton takia?
                                Samaa joskus ihmetellyt. Helkutin nopeita autoja ja ajetaan niillä kuin mummot :D

                                Nyt muutaman kuukauden kokemuksella: ehkä teslailijat ajelevat autopilotilla, se ei defaulttina taida huolia kuin rajoitus +8 km/h asetuksen? AP jää myös aika herkästi jää seurailemaan muita. Mä kyllä ajelen kuin ennenkin, eli sen rikesakkorajan motarilla yli liikenteen salliessa. Vasta yksi pidempi maantiereissu takana, 135-139 km/h kulutus oli vähän vajaa 300 Wh/km. Sitten kun rajoitus on 100, niin 220-250 riippuen ajonopeudesta. Ohittelu ei muuten juurikaan vaikuta, kun regen ottaa kiihdytysenergian talteen ohituksen jälkeen. Ja ohittaminen onnistuu aika räväkästi. Käytännön toimintasäde Teslan 100-akulla siis maantiellä 300..380 km, riippuen miten tyhjänä osuu pikalaturille / perille.
                                Viimeksi muokannut jpeltopuro; 16.8.2019, 10:07.

                                Comment


                                  7000 km Kung Fu Pandalla ajeltu nyt eikä ostokrapulasta tai muusta harmituksesta tietoakaan.

                                  Comment


                                    Paljonko polttoaine on tullut maksamaan? Varmaan alle satasen, vai joudutko latailemaan maksullisilla asemilla?

                                    Mulla Teslan kanssa takana n 6000km, ja lähes kaikki kotona ladattua sähköä. Kaikkine siirtomaksuineen ja veroineen luokkaa sellaisen 2,6c/km, eli vähän reilu satanen mennyt sähköön. Helppo muistaa, 2,6 sekkaa kestää 0-100 kiihdytys, ja 2.6€ maksaa 100 km. Halpaa hupia. :D

                                    Comment


                                      Lähes kaikki on kotona ladattua, 1,68c/km eli reilu satanen minullakin on sähköön kaikkiaan mennyt.

                                      Comment


                                        Kuinkahan paljon vastaavan suorituskyvyn bensa-auton kulutus olisi samalla 6000km matkalla ollut? Esmes mun maastopossu ei ihan kahdessa puolessa sekunnissa ehdi sataseen ja kulutus on nyt asettunut noin 23€/100km tasolle rahassa mitattuna. Se on about 1300€ siinä 6000km matkalla eroa Teslan hyväksi, sillä rahalla pitäisi jo aika suurta autorahoitustakin ihan helposti kurissa.

                                        Luulen että ittelle ei enää sellaista perinteistä puolivälimallin kompromissia tuu, jos nyt tulee sellainen tilanne että oikeasti tarvii enemmän ajaa. Se on joko nurkkiin joku tommonen järjetön bensarohmu tai sit pitkään matkaan sähköauto. Joku 2 litran perusmalli jossa yhdistyy molempien maailmojen huonoimmat puolet, kiitos ei kun kerran täsmäaseitakin on saatavana.

                                        Pärnussa piti tosin Jupelle sanoa että "sinä oot rikkonu motorsportin". Varikkomuurille ei kuulunu kuin rengasäänet kun e-tron meni pedaali pohjassa ohi.

                                        Comment


                                          i3 menee kyllä vähällä.

                                          Tein ennen hankintaan saman päätelmän laskettuani käyttökulua. Sähkäri kannattaa ostaa osarahoituksella juuri tuosta syystä, ellei nyt ole ihan eurojackpot osunut. Kuvittele ostavasi bensa-auto ja maksavasi omistusajan polttoaineet samalla. Auts. Toinen kohde, josta säästää, on huollot. Esim Tesloissa ei huoltoja ole ja esim jarrut kuluvat todella vähän, kun regen ottaa energian talteen. Lähinnä jarrujen herkistelyjä ja sitten vikojen korjaamisia. Akustojen takuu kattaa ekan 8v, eli kannettavaksi jää arvonalenema.

                                          Comment


                                            Maksaako se paljonkin enemmän jos latais (Teslan) latausasemalla? Asun kerrostalossa kaupungin keskustassa, joten "kotona lataaminen" ei ole mahdollista.

                                            Ajan kyllä niin vähän, että vaikka toi kutoskoneinen (+automaatti) Bemari onkin melkonen syöppö niin tuskin 150-200€/kk säästö polttoainekuluissa kattais pätkää 50k€ autoon.

                                            Huolloista ei sit puhuta mitään, Bemarithan on käytännössä huoltovapaita ja jos nyt jotain sattuis hajoamaan, mitä ei tietenkään ikinä käy, niin osatkaan maksa juuri mitään...

                                            Comment


                                              Sähköauton hankintaa suunnitellessa kannattaa muistaa, että autoilun kokonaiskulut ratkaisevat. Ei se miten paljon tai siis vähän sähköön menee euroja suhteessa polttomoottoriauton bensa/dieselkuluihin. Aika harvalla on varaa tai halua laittaa 50k sähköautoon vaikka sen käyttökulut olisi miten pienet. Nyrkkisääntöhän on auton vaihtohyvityksen suhteessa hankintahintaan puoliintuvan kolmen vuoden välein. Ja Teslan tapauksessa akuston takuun loppuminen 8v iässä mitä luultavimmin kiihdyttää arvon putoamista vielä lisää.

                                              Mutta on sen bensa/dieselkrematorionkin arvonpudotus aika kylmää kyytiä.

                                              Sikäli mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, kun käytetyt Teslat saavuttavat harrastajaystävällisen hinnan ja harrastajat pääsevät niitä roplaamaan ja virittelemään varaosa-akustoja paikoilleen.

                                              Comment


                                                Vanhemmissa Tesloissa on ilmainen supercharger, mutta vähenevissä määrin. Rahallinen etu on aika mitätön ja enemmänkin mielikuva kuin rahakysymys. Se maksullinen Supercharger maksaa 0,24€ per kWh, ja akun kapasiteetti on 70-100kWh. Eli ihan tyhjästä ihan täyteen maksaa 24€, jolla pääsee 400..500km. Tuo on tietty täysin teoreettinen tilanne, yleensä lataus aloitetaan 5...20% tasosta ja lopetetaan 80-90% tasoon. kun se loppu on niin hidasta, että kannattaa ennemmin ajaa seuraavaan lataukseen, tyhjään akkuun energiaa saadaan paljon nopeammin sisään. Superchargerit on ripoteltu pääteiden varteen, eli niiden varaan ei voi arkeaan rakentaa, se lataaminen on saatava tapahtumaan kotona tai töissä.

                                                Kerrostaloyhtiössä nämä hommat ovat toistaiseksi aika hakusessa. Normaali autonlämmityspistorasia riittäisi, kun se lataamiseen käytettävä aika on pidempi ja otettava virta matala. Mutta ennakkoluulojen vuoksi niitä ei monesti saa käyttää. Näihin on kyllä ratkaisuja, omakohtaista kokemusta ei ole, kun omakotitaloasujana homma oli helppo ratkaista, eli asennutin Wall Connector-laturin kotiin.
                                                Click image for larger version

Name:	IMG_1855.jpeg
Views:	734
Size:	281,9 Kt
ID:	1864115 Teslan

                                                Comment


                                                  i3 menee vähällä, mutta pieni on kyllä autokin. Eikä tuohon Teslamaiseen kiihtymiseen ole puhettakaan, mutta inan päälle 7 sek tuolla mopoautolla saa satasen vauhdin :) Akkutakuun loppuminen 8-10 vuoden iässä todennäköisesti pudottaa ostohaluja vanhemmalla kalustolla, mutta eihän ne akut tuossa vaiheessa vielä käyttöikänsä loppupäässä ole. Eniten kokemusta on tähän mennessä saatu Nissanin ja Teslan akustoista ja ne näyttävät akkujen kestolle pidempää aikaa kuin mitä auton käyttöikä on. Nissanin tutkimuksen mukaan käyttäikä on jopa 22 vuotta ja Teslan tutkimusryhmä on päätynyt saman suuntaiseen havaintoon. Kapasiteetti iän myötä pienenee, mutta sitä hidastaa näillä seuduilla matalat lämpötilat, Nissanin akuissa oli ikääntymisongelmia kuumemmissa maissa kun akustolla ei ollut jäähdytystä lainkaan. Myös hidas lataaminen pienellä virralla auttaa kapasiteetin säilymisessä. Ei se akku käyttökelvoton ole saman tien kun takuu loppuu.

                                                  Comment


                                                    Joo se Nissanin akkujen jäähdytyksen pois jättäminen on ollut kyllä totaalinen virhearvio. Olkoonkin että olivat ekojen joukossa markkinoilla eikä näistä asioista ollut vielä niin paljon kokemusta. Tai en tiedä onko tavoiteltu vaan kustannussäästöjä sitten.

                                                    Comment


                                                    • Nissanillakin ongelma on pahin kuumissa maissa. Hankin äsken rolec type2 latausaseman, tämä on toki vain yksivaihe 16A malli, mutta hyvin silläkin kerkee ladata kotona akun. Päivittää isommaksi jos tulee joskus tarve. Asennus on vielä tekemättä. Uusi ensi vuonna saatavissa oleva e-up!/mii electric/citigo e on nyt vakavasti hankinnassa jos hinta ei paljoa karkaa arviosta. Käytiin jo perheen voimin mallaamassa riittääkö kokoluokka käyttötarpeeseen. Tämä siksi koska tavismallin id3/el-born tulee vasta muutaman vuoden päästä ja e-golf poistuvana mallina on hieman riskialtis hankinta kun ei tiedä mitä isompiakkuisten hinnalle tapahtuu id myötä.

                                                      Comment


                                                        Se päivä vielä tulee, että talossa on 3x25a liittymä ja sähköauton laturi ottaa kolmivaiheisena osansa. Talvella pakkasilla laitat sähkökiukaan ja uunin päälle+ suora sähkölämmitys ja ihmetellään kun sulakkeet paukkuu. Sitten hankitaan 3x63a ja maksetaan vähän enemmän.
                                                        Tai sitten valitaan käykö saunassa vai lataako autoa. Meillä menee patterit tai hella pois päältä jos saunan rykäsee päälle. Onnellisia ovat ne, joilla on puukiuas ja muu kuin sähkölämmitys.
                                                        Nojoo, vitsillä heitän tämän, kun en tiedä onko mitään riskiä moiseen, että sulakkeet ei piisaa. Samahan voi tapahtua hitsaukoneen tai ison kompuran kanssa ehkä jotka hotasee paljon virtaa.

                                                        Toi näkökulma sähköauton hankkimiseen muuten jäänyt kokonaan huomaamatta, että sähköauton hintahan voi olla korkeampi, kun osarilla maksaa, koska kokonaiskuluahan tossa pitäs verrata.
                                                        Mersulta on tulossa sähkötila-auto. Tosin mun budjettiin se ei osu vasta kun 5v vanhana, joten ihan heti ei ole pihaan tulossa, mutta kiinnostava avaus tohonkin segmenttiin.


                                                        Comment


                                                          No ilman muuta ollaan ongelmissa jos rakennuksen keskukset ja etusulakkeet on jo valmiiksi alimitoitettu ja jo nykyisellään aivan rajoilla. Mutta siinä kohtaa ei sitten ole enää eroa onko kyseessä sähköauton latauslaite vai vaikka pöytäsirkkeli tai hitsikone. Tämän takia niitä latausasemakartoituksia minäkin olen tehnyt vaikka kuinka ja monta. Vähänkään kunnollisesta latausasemasta saa joka tapauksessa maksimi latausvirran valittua, yleensä välillä 6-32A ja tämän tekee tietenkin sähköasentaja joka latausaseman kytkee.

                                                          Comment


                                                            Talvi näyttää tilanteen todellisuudessa, mutta kesällä ei kyllä ole ollut ongelmia sulakkeissa. Kolmivaiheinen laturi on ehdoton, latausvirtaa voi sitten jo rajoittaa. Alkuun 1-vaiheisella matkalaturilla oli aikamoista liruttamista, jos akun ajoi tyhjemmäksi. Varsinkaan, kun ei uskaltanut vanhasta rasiasta ottaa kuin 8A. Nyt otan tallissa 3x11A, eli n 7,5 kW teholla, siellä on 3x16A sulakkeet eikä juuri muuta kulutusta. Päivän ajot lataa kolmessa, neljässä tunnissa (~35 km/h), nopeuden voisi tuplata, jos tarvetta olisi. Ei tarvitse, tyhjästä täyteenkin saa tuolla helposti yön yli, silloin kun tulee enemmän ajoa.

                                                            Luulen, että nämä ongelmat ovat pienempiä kuin luullaan. Kotona kun ei tarvita pikalatausta. 3-vaihevirta tai hyvä ns supersuko riittää, kun sen latauksen voi ajoittaa miten haluaa, eli ei pakko ladata samaan aikaan kuin saunaa lämmittää. Iso torppa meillä kylläkin ja 3x35A liittymä sen takia, mutta järjen kanssa pärjää vähemmälläkin.

                                                            Comment


                                                            • Voi että kun kerrostalossa sais vähän enemmän virtaa kuin kaks tuntia. Noi nykyiset hybridit kiinostaisi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X