Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RS Etron GT tuli ajettua, eipä siitä oikein negatiivista keksi, menokin oli perin repivää ja laadukas joka puolelta, eikä mikään sähkökoppero :)

    Tai no ainoa miinus oli se piuha takakontissa, kyllä tämmönen pitäisi olla se biturbo :)

    Comment


    • Tuolla aiemmin kehuskelin Volvo XC40 P8:a Tesla Model 3:een verrattuna ja vaikka seison yhä sanomisieni takana, niin sattui silti käymään niin, että Volvo lähti lyhyen omistuksen jälkeen eteenpäin ja tilalle tuli 2020-mallinen e-tron 55. Jokainen, kenelle vaihdoksesta on tullut mainittua, on kysynyt, että "Mikäs Volvossa oli?" - paha kysymys, kun just mitään tiettyä ei pysty erittelemään. Ehkä se oli juurikin siinä, että Volvo oli lopulta niin hajuton ja mauton, että se ei missään vaiheessa tuntunut sillä tavalla uudelta, kuin uuden auton pitää tuntua. Lisäksi auton softa oli vajavaisine toimintoineen kuitenkin vielä aika raakile ja tällainen nörtti kaipaa enemmän säädettävää. Vaimo kysyi Volvoa aikoinaan tilatessa, että "Oletko tarpeeksi vanha Volvo-mieheksi?" ja ehkä en sitten ollut...

      Noudin e-tronin eilen ja fiilis tuon ratin takana on ihan erilainen. Faija on Volvo-mies ja hän kuvaili parin muunmerkkisen auton koeajon jälkeen Volvoon (jälleen kerran päätyessään) että "se oli kuin kotiin olisi palannut" ja samalta tuntui itsestä mennä e-tronin penkille. Eihän tuo samanlainen "talkkari jäiseltä katolta" -auto ole kuin XC40 P8 (ei varsinkaan paikoiltaan lähdettäessä), mutta suorituskyky on täysin riittävä ja koska itsellä kuitenkin suurin osa ajosta on maantietä, niin onhan tuo e-tronin hiljainen eteneminen (jopa 21" vanteilla!) jotain todella hienoa. Lisäksi, koska oma autoni uitettiin Saksasta Audin omasta liikkeestä ja omasta käytöstä, tuli mukaan varsin vakuuttava lisävarustelista ja 2+3 vuoden takuu, joten ehkä tällä nyt sitten rullailee vähän pidempään. Kaikki uudet sähköautojulkistukset tulee katsottua ja mielestäni e-tron 55:n speksit eivät kalpene minkään uuden (Enyaq/ID4/Q4, EV6, Ionic5 jne.) mallin rinnalla, vaikka toki uudemmista löytyy esim. pienempää kulutusta ja AR-HUDia ja muuta. Toista Teslaa ei tule, elleivät saa auton myynnin jälkeen tarjolla olevia palvelujaan samalle tasalle, mitä myytyjen autojen lukumäärä edellyttää. Ja senkin lisäksi toki pitää Teslojen speksit parantua auton ajamiseen liittyvien perusominaisuuksien osalta, jotta sellaista voisi harkita.

      Click image for larger version

Name:	e-tron.jpeg
Views:	677
Size:	307,6 Kt
ID:	1919442
      Viimeksi muokannut villho; 10.6.2021, 10:22.

      Comment


        Löytyi vanha vähän pätevämpien sähöautoilijoiden juttu. "Reissu oli sanalla sanoen helppo ja lataustauot hyödynnettiin muuhun tekemiseen". Jostakin syystä ei ole mainostettu.

        https://omaavoimaa.fi/artikkelit/sah...uomen-talvessa

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
          Tuolla aiemmin kehuskelin Volvo XC40 P8:a Tesla Model 3:een verrattuna ja vaikka seison yhä sanomisieni takana, niin sattui silti käymään niin, että Volvo lähti lyhyen omistuksen jälkeen eteenpäin ja tilalle tuli 2020-mallinen e-tron 55.

          Click image for larger version

Name:	e-tron.jpeg
Views:	677
Size:	307,6 Kt
ID:	1919442
          Komia peli

          Comment


            Ensi viikolla olisi mökkeilyreissu saimaalle Savonlinnan taakse. Ei oikein perheeltä löytynyt luottoa punaisen paholaisen kestoon, vaikka tuore leima alla ja menoa löytyy. Joten menen sinne jälkijunassa golfilla. Mikkelistä löytyy pikalaturia ja Juvalta. Savonlinna tarjoaa enää hidasta. Matkaa on sieltäkin edessä. Nyt ei tarvitse jännittää auton hajoamista, niin katsotaan sitten rangea. Tuossa olisi parempia tarjolla: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...5090#gs.3fy4tl

            Comment


              Meillä mökki samalla suunnalla. Savonlinnan laturitilanne on kyllä heikko. Mutta Mikkelissä on nyt hyvä rykelmä latausta siinä Graanissa, ja Mäkkiä, Cittaria yms palvelua. Ei aiheuta turhaa seisoskelua, kun suunnittelee kauppareissun tai syömisen siihen. Ja jos yksi laturi sattuisi olemaan täynnä, niin tuskin kuitenkaan kaikki. Reittien kulutusarvioissa voi sitten huomioida sen Mikkeli-Juva -välin hitaan ajelun (tietyö vielä kesken ainakin toukokuussa, puolet matkasta 50 km/h). Siinä säästyy akkua, eli pääsee vähän pidemmälle kuin mitä normaalin laskutoimituksen mukaan pääsisi.

              Comment


                Mikkelissä on ilmainen Lidlin pikalaturi ja Motonetin pikalataus maksaa kanta-asiakkaalle 10 snt/kWh. Minusta sekin halpa. Itse latasin tulevaa reissua varten euroja Motonetin kortille. Toki löytyy k-latauksen ja charge driven tilit. Katsotaan miten motari syö akkua, kun ei ole siitä vielä kokemusta pitemmällä matkalla.






                Comment


                • Parhaat kokemukset Lidlin latureista saa, kun suhtautuu niihin aina perusoletuksella, että laturi on joko a) varattu tai b) rikki. Tällöin ei tule pettymään, vaan itse asiassa yllättyy positiivisesti, jos sattuu löytämään vapaan ja toimivan CCS:n. Minkäänlaista matkantekoa en niiden varaan suunnittelisi.

                  Comment


                    Ja Lidlin laturit ruokkivat vain yhtä autoa kerrallaan.

                    Comment


                      En sentään matkaa suunnittele ilmaisten laturien varaan. Siirrän vain jonkun ostoksen matkan varrelle ja katson onko laturi vapaa. Motonetissa Lahdessa ei ainkaan ruuhkaa ole ollut ja aina on päässyt lataamaan, tosin pelkkä ac. Voin asioida Savonlinnan motonetissa Lahden sijaan ja ehkäpä ladata samalla. Mikkelissä löytyy pikalaturia riittävästi, joten eiköhän paikka löydy sielläkin. Sovellukset auttaa asiaa. Toki tämä tapa ei sovi dieselistille. E85:lla ajaessa olen oppinut rajoitteet ja ajanut matkoja, jotka ei täällä kaikilla asiantuntijoilla onnistu mitenkään :)

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                        Ja Lidlin laturit ruokkivat vain yhtä autoa kerrallaan.
                        Lidl laturissa toimii type2 ja CCS tai Chademo samaan aikaan. CCS tai chademo taas ei toimi.

                        Comment


                          Ja monissa Lidlin DC-latureissa mitä olen nähnyt, ei toimi Type2 lainkaan, vain CCS ja Chademo.

                          Comment


                            Sitten on laturi rikki jos näin on.

                            Comment


                              Lahdessa Kärkkäisellä on edelleen ilmaiset uudet laturit, jos ohikulkijoita kiinnostaa.

                              https://www.unifiedchargers.fi/saehk...ja-ylivieskaan

                              Comment


                                Eipa olisi paljoa paremmin voinut videota aiheesta tehda: Are Tesla Stans Going to Ruin Car Culture? - YouTube

                                Comment


                                • Meillä on pihassa Tesla ja olen tuon videon kanssa samaa mieltä; Teslojen osalta on kyse enemmän "tech enthusiasm":ista kuin "car enthusiasm":ista.

                                  Vaikka Tesla-porukoissa suurin osa on tietysti täysin normaaleja (auto-)ihmisiä, niin porukkaan mahtuu myös paljon äänekkäitä "fanipoikia", kenen mielestä Tesla ja Elon ovat Tie, Totuus ja Elämä ja että kyseessä on automaailman teknologian multihuipentuma. Ja eipä siitä toki mihinkään pääse, että Teslat ovat suorituskykynsä, käyttöjärjestelmänsä, taloudellisuudensa yms. osalta omalla tasollaan ja siitä kunnia sinne, mihin se kuuluu. Toisaalta, ärsytys on korkealla, kun samanaikaisesti julistetaan teknologista osaamista, mutta eivät saa esim. sadetunnistinta toimimaan. No, tästä tullaankin siihen, että "tech enthusiasteille" on tärkeämpää, että voivat pelata auton näytöllä uutta konsolipeliä kuin että auton tuulilasin pyyhkijät toimisivat kunnolla.

                                  Toisaalta, mielestäni kritiikinkin määrä on Tesla-ryhmissä on viime aikoina noussut - lähinnä huoltojärjestelyjen luokattomuuden vuoksi. Huoltoajat menevät todella pitkälle, autot seisovat pihassa ja viat jatkuvat korjaustenkin jälkeen.

                                  Tunnettua vegaanivitsiä mukaillen:

                                  Mistä tiedät jonkun ihmisen ajavan Teslalla?
                                  - Ei sinun tarvitse sitä tietää - hän kertoo sinulle asiasta itse.

                                  Comment


                                    Täytyy kyllä sanoa, että BMW:n huoltopalvelut toimii todella hyvin. Ei tarvitse odotella viikkoja huoltoaikaa ja huolto valmistuu just silloin kun on luvattu. Eikä tuossa koppakuoriaisessa ihmeemmin vikoja ole ollutkaan. Yhdessä takaisinkutsussa auto kävi taannoin. Mutta vaikka i3:sta ei oikein voi Teslaan mitenkään edes rinnastaa, niin sen verran pitää sanoa, että käyttöliittymässä BMW on kyllä valovuoden jäljessä Teslaa. Saksalainen insinööri on miettinyt turhankin konservatiivisesti, mitä kuljettajan on syytä tietää. Enemmänkin auto voisi kertoa kuin mitä se nyt tekee, nyt se kertoo juuri sen, mikä on ehdoton minimi ja mikä on välttämättömintä. Sama pätee MyBMW appiin myös, paljon olisi siinäkin kehittämistä vielä. Toisaalta i3:sta puuttuu amerikkalainen leikillisyys pieruistuimien muodossa, mutta sen sijaan siinä on varsin toimivat tuulilasinpyyhkimet ja sadetunnistin.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X