Kohta 1, tuleeko tuo teksti vain silloin kun akku on (lähes) täysi? Eli ei voida talteenottaa energiaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi e-tron SUV
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viestiKohtaan 2, niin itse olen päätellyt tuon johtuvan siitä, että auto vaihtaa rekuperaatiosta tavan jarruihin. Sähkömoottorilla kun ei pystytä jarruttamaan niitä ihan viimeisiä vauhteja (ainakaan e-tronissa).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiKohta 1, tuleeko tuo teksti vain silloin kun akku on (lähes) täysi? Eli ei voida talteenottaa energiaa.
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiPysäköintijarrun automaattinen aktivointi?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Axel Näytä viesti
Mietin alkuun itse samaa, mutta se on tullut myös tilanteessa, jossa jalka jo jarrulla ja liikkeen pysäytys tehty rekuperaation jälkeen fyysisesti jarruttamalla. Fiilis on se kun pysähdyt ja moottori ikään kuin ennakoisi mahdollista lähtöä, jota ei sitten tulekaan kun jää esim punaisiin valoihin. Mietin voisiko olla ennakoivasta taloudellisuusavuustuksesta tämäkin piirre peräisin? Mutta tunne siis todella minimaalinen, kuten jo totesin.
Edit: Yritin selventää tekstiä. Onnistuikohan..Viimeksi muokannut tonnikala; 20.11.2024, 09:11.
Comment
-
No jaa, nyt tajusin itsekin mitä hait takaa. Tosiaan eka täyssähkö itellä, joten vähä vielä uutta kaikki, mutta jos tosiaan noin toimii niin onhan se sitten mahdollista tosiaan. Täytyy seurailla ja testailla vielä tolla perspektiivillä!
Comment
-
Sitä rekuperaation toimintaa voi seurata siitä mittariston vasemmassa laidassa, "tehomittarin" yhteydessä olevasta rekuperaatio-mittarista. Oot varmaan sen löytänyt ja seurannut sen toimintaa ratin viiksellä jarruttaessasi. Sitä seurailemalla itsekin huomasin tuon toimintalogiikan jarrupoljinta käytettäessä. Se työntöjarrun "muljahdus" kuvaa hyvin sitä tunnetta kun vaihdetaan jarrutustapaa. Meillä esim puoliso tuskin kiinnittää siihen mitään huomiota..
Toki niin tämä e-tron kuin esim ID4 ei ihan joka kerta tee rekuperaatiota kun jarrutat jarrupolkimella. Mistään SSP:stä tms en ole ton logiikkaa jaksanut selvittää, mut varmaan tällä estetään jarrujen jumiminen. Vaikka jarrupolkimesta painettaessa auto ei rekuperoisi, niin samalla hetkellä kuitenkin rattiviiksestä sen saa rekuperoimaan - sekä myös sillä saa rekuperoimaan jos aloittaa jarrupolkimen painamisen uudestaan.
Kun auto oli uusi niin näihin tuli itsekin kiinnitettyä enemmän huomiota, kun tuumin samaa että onkohan autossa kaikki kunnossa.
Ja onnea auton johdosta! Itse olen ajellut samanlaisella nyt 25 tkm / 11 kk ja olen kyllä ollut tyytyväinen.
Comment
-
Nyt tosiaan kiinnittänyt huomiota muutamat päivät juuri tuohon reku mittariin ja saattaa hyvin olla että tuntemus tulee juuri tuosta mistä mainitsit aiemmin. Meillä sama homma, vaimo ei ole kiinnittänyt mitään huomiota asiaan kun koitin kysellä onko huomannut moista. Noh, pikku juttuja, mutta toki kaikki tässä kiinnostaa kun on itselle uusi vekotin taas alla. Kiitos vastauksista.
Nyt sain sen kohdan 1. Tekstin myös luettua kokonaisuudessaan näytön uumenista. Eli ajoittain ajoon lähdössä vilauttanut seuraavaa tekstiä:
"Ennakoiva taloudellisuusavustin: automaat. Jarrutusenergian talteenotto ei käytettävissä. Ks. Käyttöohjekirja."
Omaa pohdintaa tässä olisi se, että lumesta yms muusta liasta johtuen joku sensori estynyt toimimasta, joka vaikuttaa sitten tuohon ennakoivan taloudellisuusavustimen toimintaan. Manuaalista en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt mitään selkeää selitystä. Tosin kuten sanottu tuo sähköinen manuaali on semi vaikea käyttöinen my Audin kautta. Tuo teksti siis näytössä vain hetken ja sen jälkeen häviää ja kaikki siis toimii normaalisti omaan silmään. Onko muille tullut vastaan?
Comment
-
Kyllä siellä myaudin manuaalissakin oikeassa ylänurkassa on suurennuslasin kuva, mistä haulla "taloudellisuusavustin" löytyy kuvan mukainen teksti. Se tutka siinä keulan Audi-rinkuloiden edestä katsoen oikealla kannattaa putsata lumesta, se kyllä on lämmittetty ja sulaa ajamalla sekä näkee missä se tarkalleen on kun lämmitys on siitä sulattanut lumet. Voi tietysti olla tuulilasin yläreunassa oleva kamerakin joka ilmoituksen aiheuttaa, tai joku muu anturi. Aikamoinen sinfonia käytössä olemattomista järjestelmien ilmoituksista tulee, kun kevyesti esilämmitetyllä lumen peittämällä autolla lähtee liikenteeseen.1 KuvaViimeksi muokannut andre_; 25.11.2024, 13:25.
Comment
-
Kiitos vastauksesta, toi kohta löytyi myös ja täytynee putsailla sensorit möhnästä. Eiköhän se juuri tuohon liity, vaikka ei ihan tota tekstiä vielä vastaan ole tullutkaan. Ei se audicenterin huoltokaan samalta seisomalta osannu luvata mistä kyse kun kysyin muissa asioissa, noita eri ilmoituksia varmaan niin monta, jotka liittyy samoihin asioihin.
Olis kova jos auto kertois vielä sivunumeron aina ku pyytä katsomaan huoltokirjaa :D
Comment
-
Onko ollut ongelma että vakionopeudensäädin tippuu pois päältä? Ilmoitta jotenkin et mukavuusavustin ei käytettävissä ECS vaikuttaa. Menee kyllä heti takaisin päälle kun vetäisee vakkarin viiksestä. Tekee tuota välillä motarilla ajaessa. Voi tehdä muutaman kerran peräkkäin tai muutaman kilometrin välein tai vain yhden kerran. Sitten voi mennä montakin päivää ettei tee.
Comment
-
Mielenkiintoinen video, jossa tutkitaan e-tronin takamoottoria ja sen kohtuu yleistä vikaa, tässäkin ketjussa käsiteltyä aihetta.Perehdytään hieman syihin ongelman takana ja mietitään olisiko jotain ratkaisuja keksittävissä.
Comment
-
Comment
-
Kysymys moottoritilan kolinasta (Q7 e-tron 2017): Töyssyissä, mukulakivillä ja koneella ylämäkeen vedätettäessä konetilasta kuuluu sarja tai naputtava jakso kolahteluita. Joskus ne tulevat töyssyn jälkeen ikäänkuin jälkijunassa. Isoissa heitoissa tms sitä ei kuulu. Ajettavuus ja ohjaus on jämpti. Jarrut eivät kolise - se on testattu.
Voisiko kyseessä olla moottorin tai vaihteiston tuki joka antaa paketin elää liikaa?
Comment
-
Vastaan itselleni (kun täällä on näköjään aika hiljaista): Vaihteiston tukien pultit olivat löysällä ja puolet hapettuneet tiukasti aukiasentoon. Syytä tähän ei ole löytynyt. Huoltohistoriassa ei näy merkintöjä tukien uusimisesta.
Eli jos jollain samanlaista oiretta, kannattaa ne tarkistaa. Kolina oli kovaäänistä.
- Likes 1
Comment
-
Tyyppivika takamoottorin hajoaminen saattaa saada halvemman korjausvaihtoehdon mitä marmorin noin 7000€ moottorin vaihto (asiasta videon loppupuolella)
https://youtu.be/5kduXsmpgTA?si=EWKfwmpprxonK4ga
- Likes 1
Comment
-
Sain omaan autoon stereoita koeponnistaen oveen räminän ja luulin sen olevan ovessa oleva koristelista. Redditin foorumilta löysin oheisen videon missä selitetään mikä ovessa oikeasti rämisee. Tuo taitanee sijaita vähän oven koristelistan alapuolella ja sen pystynee painamaan paremmin paikalleen oven verhoilun läpi.
https://youtu.be/y9Jy9Phbwd0
Toisaalta ovipahvin irroituskaan ei ole paha homma.
https://youtu.be/RSjGH8Wdsbc
Comment
-
-
Mites se meni, jos ei ole hyvää sanottavaa niin parempi pysyä hiljaa? :D
Ei vainen, sellaisen reilun vuoden ajan taloudessa on ollut e-tron 55 ja toistaiseksi ilman ongelmia. Sopii meidän ajoprofiiliin hyvin, ajetaan lähinnä kylillä. Just tosin tänä vklna käytiin Savossa eli sellaisen 450 km/suunta. Kiva matka-auto, mutta kulutus on kova. Mennessä 29,4 kWh/100km keskinopeudella 96 ja tullessa 28,3 kW/h/100km keskinopeudella 99 km/h. Lämpötila vaihteli viiden ja kymmenen asteen välissä ja tiet oli pääosin kuivat.
Suurin ärsytys on se, kun oma puhelin ottaa kiinni langattomalla AA:lla ja jos samaan aikaan haluaisi toistaa takapenkkiläisille vaimon Applesta äänikirjaa, niin se ei onnistu. Ei vaan saa vaihdettua lähdettä toisen puhelimen bluetoothiin.
Niin, ja sekin on huono puoli ettei tiedä mihin tämän sitten vaihtaisi kun tehdastakuu loppuu.
Comment
-
E-tron 55 SUV -20 oli 10/2020-2/2025, 6-145 Mm, Porin Käyttöauton esittelyauto.
Vaihtui Q8 e-tron 50 Sportback -24, 2/2025, 4 Mm ajettuun AC Hki esittelyautoon.
Surkea päätös Audilta lopettaa valmistus. Kävin viime syksynä ajamassa Q6 e-tronia, laatu vaikutelma ei vakuuttanut.
Onko Terolla takuulaajennus, vai miten tehdastakuu vielä voimassa? Välillä näkyy myynnissä -24 mallisia Q8, missä 5 vuoden jatkotakuu.
Nykyisessä Q8 on tilausvaiheessa ruksittu jatkotakuu kolmeen vuoteen.
Comment
-
Itsellä ollut alla noin 2 kk Saksan tuonti äSSä -22 missä 5 vuoden tehdastakuu. Ei mitään valittamista, päinvastoin. Todella hyvä ajaa, ilma-alusta, pimeänäkö jne plussaa. Melkeen vois sanoa että kulutuskin on plussaa (26,5 kWh/100 km ajomatka 4300 km) koska itselle sillä ei ole merkitystä. Kotoa seinästä saa tankin täyteen.
Comment
-
Itsellä ollut 55 sportback toukokuusta lähtien. Kilsoja tullut 9070km ja ihan pelkkää naatiskelua. Johtunee myös siitä, kun yleensä pystyn ajamaan vain viikonloppuisin, vaimo ajelee töihin viikolla yms.On äärettömän mukava ajaa matkaa. Ja omiin tarpeisiin tuo "huono" rangekin on ollut ihan riittävä. Kesällä käytiin 1395km verran ajelemassa ees taas ja ei tullut sellaista oloa, että olisi koko aikaa tarvinnut olla laturilla. Ainut mikä on mennyt rikki, oli keskimmäinen takavalo. Kannattaa muuten vetää ppf kalvolla toi koko takavalo, silloin ei pääse pakkivalon ja parkin välisestä saumasta, ilmeisesti tyyppivika. Valo vaihdettiin liikkeen piikkiin.
Comment
Comment