Audi e-tron on TM Talvisähköauto 2020 -vertailun voittaja:
https://news.cision.com/fi/audi-finl...ttaja,c3053912
Tekniikan Maailma toteaa: ”Sähköautojen talvivertailun voittaja ei ole läheskään täydellinen talviauto. Ainakaan vielä. Se on kuitenkin niin hyvä, ettei parempaa vaihtoehtoa välttämättä löydy ainakaan edellisessä numerossa ilmestyneen polttomoottoriautojen vertailun kärkipäästä.”
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi e-tron SUV
Collapse
X
-
Joo onhan se selvää, kun näitä oikeita laatuautoja alkaa tulla markkinoille, niin alkaa ne kiinnostaa sähköautoilijoita. Silloin ei enää se "voimalinja" kumoa kaikkea :)
Leave a comment:
-
Sivuaa tuota e-Tron vs. Teslaa, joten laitanpa linkin jakoon, e-Tron myy nyt Norjassa kuin häkä (toki tätä reilusti Norjassa subventoidaan), kun samalla Teslan myynti sakkaa: Tesla sales collapse in Norway, Audi e-tron takes the lead
https://www.wheelsjoint.com/tesla-sa...MAPiaIpG9JGQVo
Leave a comment:
-
Sepä se!
Erona tässä on se, että Tesla ei ole jäänyt kiinni päästöhuijauksesta. Audi toimii nykyään ”by the book”.
Teslan toiminta on näiden etäpäivitysten suhteen vähän kyseenalainen.
Leave a comment:
-
Jos softan muutoksen jälkeen auto pitää tyyppihyväksyttää uudelleen jossa akun kapasiteettia nostetaan, niin miten Tesla tämän tekee? Tekeekö ne tyyppihyväksynnän aina jokaiseen autoon uudelleen?
Leave a comment:
-
Tälläinen artikkeli tuli vastaan: Audi Upgrades e-tron's Efficiency And Range
https://insideevs.com/news/384945/au...iciency-range/
Tuleekohan olemassaoleviin autoihin jotain akun/softan optimointia kanssa ?
Leave a comment:
-
Ei onnistu näihin ensimmäisiin versioihin jälkiasennus asennus ainakaan K Caaran mukaan. Olisin ottanut sen jo uutena, mutta ei ollut silloin mahdollista.
Leave a comment:
-
Onko kenelläkään tietoo saako etroniin jälkiasennettua 22 kW sisäisen laturin? Nyt ainakin minun autoon tuli otettua 11 kw AC laturi ja matkalla harmittaa kun kaikissa paikkaa ei ole tarjolla DC-laturia. Melkein kaikki ilmaiset latauspistet ovat myös AC-latureita.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja jupe Näytä viestiJos MMI asettaa kieleksi Suomi, niin navigaattorin puhe on sekaisin ainakin kolmea eri kieltä. Jos reitin opastusta tarvitsee kandee suosiolla valita Englanti MMI kieleksi.
Leave a comment:
-
Juu normi mallissa ne olisi ollut muovilla ja Advanced mallissa olisi saanut myös kontrastivärillä. Itse otin korinvärillä, kun en halunnut auton näyttävän allroadilta yms.
Latauksiin on tosiaan jokaiseen oma puhelimen sovellus tai sitten rfid lätkä. 7 eri "operaattorin" sovellusta ja lätkää olen saanut kerättyä, niin niillä pitäisi onnistua lataukset. Tuossa ei ole kyllä mitään järkeä miksi näitä pitää olla näin paljon eikä yhdellä sovelluksella saisi kaikkia latauspömpeleitä toimii.
Leave a comment:
-
Onko tuo vähän raskaan näköinen noilla korinvärisillä helmoilla? Olisi vissiin saanut muovilla tai kontrastivärilläkin. No makuasioita. Tapahtuuko näiden latausten maksu puhelimen sovelluksilla vai miten? Ja pitääkö joka palveluntarjoajalle olla oma sovellus?
Leave a comment:
-
Nyt sain vihdoin tämän auton pihaan ja sillä tullut vähän yli 1000km ajettua ja tässä jotain tietoja ja kokemuksia siitä.
Auton tilasin tammikuun lopulla ennakkotilauksena pitkän pohdinnan jälkeen, kun silloin ei vielä koeajo autoja ollut. Ainut mistä pikkasen enemmän sai tietoja oli Youtube videot jossa autoa oli koeajettu ja näki millainen se oikeasti oli. Toimitusaika oli aika tarkalleen 6kk tilauksesta.
Auto on kyllä ollut ihan sellainen minkä käsityksen siitä saikin eikä mitään ihme yllätyksiä ole tullut eteen. Todella hyvä ajaa myös hiekkatiellä vaikka painoa on tähän kokoluokkaan aikakin riittävästä. Painopiste senverran alhaalla, että ei kallistele mutkissa mitenkään ihmeellisesti. Rauhallinen, hiljainen ja hyvä ajaa kyllä joka pinnalla.
Kulutus on ollut 22-24kwh matka-ajossa joka ei minusta nyt ihan virheen paha ole. Kaupungissa vähemmän tullut ajettua ja siinä nyt kulutus ollut 25-29kwh.
Lataukseen olen käyttänyt 3-vaihe 16A voimavirtapistorasiaan mökillä ja duunissa 11kw tai 50 kw latureita. Muuten toiminut ok. paitsi kerran K-latauksen 50kw laturi ei halunnut ladata autoa. Latauspiuhan uudelleen kytkentä poisti ongelman ja sen jälkeen kun sai silläkin laturilla ladattua.
Uusi MMI vai miksi sitä nyt sanotaankaan vaatii kyllä pikku opettelun, jos sitä ei ole ennen käyttänyt. Menut on ihan loogisia kun ne pari kertaa käy läpi niin muistaa mikä on missäkin. Jos MMI asettaa kieleksi Suomi, niin navigaattorin puhe on sekaisin ainakin kolmea eri kieltä. Jos reitin opastusta tarvitsee kandee suosiolla valita Englanti MMI kieleksi.
Otin autoon virtuaaliset peilit ja pikku peruutusharjoitukset on paikallaan näiden kanssa ennekun niihin tottuu. Nyt kun enemmän ajanut osaa katsoa oikeaan paikkaan missä näytöt on ovissa.
Kokonaisuutena auto on kyllä sisältä ja ulkoa varmaa audia eikä siitä ole yritetty tehdä mitään avaruusalusta mistä itse pidän. Osan mielestä se on varmasti vanhanaikaista :)
Viimeksi muokannut jupe; 14.8.2019, 20:47.
Leave a comment:
-
Carbuzzilla viittaus/asia-virheitä julkaisussaan, vaikka heillä linkki alkuperäiseen julkaisuun. Enpä ollut itsekään huomannut tuota ekalla lukaisulla.
Leave a comment:
-
Jännä sinänsä että kaikki uutiset viittaavat samaan lähteesee jota on lainattu viestissä #116. Hieman on Brysselin sanomien uutissisältö muuttunut päivien kuluessa.
Alkuperäinen kirjoittaja Sama kuin #116Reports claim the German automaker is not receiving enough lithium-ion battery cells from its supplier, LG Chem. Apparently, LG Chem is against Volkswagen’s decision to set up battery gigafactories with other suppliers. To turn up the pressure, LG Chem is purposely slowing down production. Instead of running eight hours a day, it’s now working six, and will soon reportedly drop from five weekly working days to four.
On top of that, there’s a strike currently taking place at Audi’s factory in Hungary that’s responsible for building the electric motors. Internal documents uncovered by Brussels sources claim Audi initially planned to build 55,830 e-tron SUVs in 2019 but now that production forecast has been reduced by 10,000 units.Alkuperäinen kirjoittaja Uusi uutinenCarmaker Audi has lowered the 2019 production forecast for its Brussels plant where it builds the electric e-tron, by more than 10.000 cars to 45.242 units.
While Audi does not officially comment, internal sources say battery deliveries are not going as planned. According to the same sources, the manufacturer is postponing the next electric car from Audi, the e-tron Sportback production to 2020.
Trouble competing
Audi Brussels only produces electric cars, like the new e-tron. Batteries for the model come from LG, which caters to many automotive manufacturers. Because of its dominant position, LG is pushing up prices. The VW Group, which includes Audi, is in post-dieselgate austerity and has trouble competing with the likes of BMW and Mercedes-Benz to get batteries from LG.
Besides battery delivery shortages, slow delivery of electric engines is to blame for production delays. This is due to the recent strike at the Audi plant in Györ (Hungary), where the engines are produced.
Consequences
The plant is running 6 hours a day instead of 8 to match production to parts availability. But soon, the plant will go to a 4-day working week, leading to one day of technical unemployment.
Delivery times for the e-tron have gone up by 2 months to 6 to 7 months. "Not an exceptional waiting time for an all-new Audi", says Audi's spokesperson in Belgium, Sofie Luyckx. During the Brussels Motor Show in January, delivery times of 4 to 5 months were assumed. It is not clear if the 2 additional months are due to production capacity or high demand (up 15%).
Leave a comment:
-
Suomeksi tuo tarina kuulostaa toisenlaiselta:
Lehden mukaan LG Chem olisi nostanut hintojaan, mikä on ajanut Audin ahtaalle.
Akkujen lisäksi myös e-tronin sähkömoottorit ovat viivästyttäneet e-tronin tuotantoa. Moottorit valmistetaan Unkarin Gy?rissä sijaitsevassa tehtaassa, jonka työntekijät lakkoilivat aiemmin tänä vuonna.
Viivästysten seurauksena Audi on joutunut kutistamaan e-tronin tuotannon yhteen kuusituntiseen vuoroon. Saksalaisvalmistajan kerrotaan harkitsevan myös neljäpäiväistä työviikkoa tehtaallaan.
Leave a comment:
-
Ihan samaa kuin mitä isot öljyntuottajamaat on tehny kymmeniä vuosia. Ei mitään muuta uutta kuin öljy vaihtunut litiumiin.
Leave a comment:
-
Taitaa olla lähinnä perinteisten akkuvalmistajien viimeisiä parahduksia, ennen kuin VW ja muut merkit alkavat tuottamaan akkuja oikeasti suurella voluumilla sähköautomarkkinoille.
Ei ole ainoastaan kyse siitä, että LG:ltä jäisi akkuja myymättä, vaan siitä että valmistuskapasiteetin pumppaaminen ylös johtaa vääjäämättä akkujen hinnan laskuun ja täten myös muiden akkuvalmistajien katteen pienenemiseen.
Leave a comment:
-
Samaa mieltä juu, tossa sen näkee heti, että aletaan ohjailemaan autotehtaita heti, kun saadaa tilauskantaa. Vaikea tilanne, kun jääty yhden kortin varaan.
Leave a comment:
-
Tuossa nyt tulee aikalailla selväksi tämä sähköautotuotannon pullonkaula eli se akku. Ja kyllähän jokaisen isoksi tekijäksi sähköautomarkkinoilla aikovan valmistajan on pakko rakentaa oma akkutehdas, eihän tuosta muuten tule mitään.
Leave a comment:
-
No niimpä niin, jotenkin arvasin että lg nysvää tahalleen. No ne menettää sillä vaan asiakkaita. Mulla on myös lg chem akku ja toimitusvaikeuksien takia vaihtoakkua onnpitänyt odottaa jo puoli vuotta. Hyundai kialla taitaa olla sama hidaste. Toivottavasti joutuvat vastuuseen tuosta kiristämisestä
Leave a comment:
-
Juu liika hype unohtuu vähitellen ja realiteetit iskee. Sen jälkeen toki alkaa homma rullata realiteettien mukaan hissukseen. Vähän kuin koko poliittinen keskustelu.
Leave a comment:
-
Huonoja uutisia e-tronin tilanneille;
Reports claim the German automaker is not receiving enough lithium-ion battery cells from its supplier, LG Chem. Apparently, LG Chem is against Volkswagen’s decision to set up battery gigafactories with other suppliers. To turn up the pressure, LG Chem is purposely slowing down production. Instead of running eight hours a day, it’s now working six, and will soon reportedly drop from five weekly working days to four.
On top of that, there’s a strike currently taking place at Audi’s factory in Hungary that’s responsible for building the electric motors. Internal documents uncovered by Brussels sources claim Audi initially planned to build 55,830 e-tron SUVs in 2019 but now that production forecast has been reduced by 10,000 units.
Ei muuten tällä menolla sähköautot tule yleistymään.
Leave a comment:
-
Tuli yksi kevyt vertailu aiheeseen sopien netin syövereissä vastaan.
https://www.autoexpress.co.uk/audi/e...c-car-showdown
Laadun tuntuun ja voimalinjaan olin itsekin tyytyväinen.
Leave a comment:
-
Bensalla ja dieselillä siis hikoillaan talvet ja hytistään kesät. Sähköllä pitää vaan opetella paleleen talvet ja hikoileen kesät. Käytännössä sama asia.
Leave a comment:
-
Fakta on se, että range tippuu pakkasilla niin sähköautossa kuin millä tahansa muulla käyttövoimalla.
Kannattaa muistaa, että noita -20 asteen tai kylmempiä päiviä on vain muutamia vuodessa. Joku voisi kaivaa tuostakin ihan faktaa esiin.
Leave a comment:
-
Niin, ei se mitään puolustelua ole. Eri tekniikoilla vaan on erilaiset ominaisuudet ja sitä on vaan osattava muuttaa ajatusmallia. Eihän bensallakaan ajeta niinkuin diiselillä, samalla lailla niissäkin pitää ymmärtää se ero, kuten ettei se diiseli vaan välttämättä lämpene ilman lisälämppäriä talvella niinkuin bensa. Kyllä minullakin ajomalli muuttuu ihan automaattisesti sen mukaan ajanko bensakutosella, sähköllä vai etanolilla. Miksi ne lämmöt esimerkiksi talvella käännetään täysille jos kesälläkin pärjää vähemmissä vaatteissa siinä 19 asteessa? Tottakai se silloin syö rangea ja ihan jokaisen oma valinta se on, se vaan pitää myös sitten osata tiedostaa eikä syyttää tekniikkaa omista valinnoistaan niinkuin mikko sanoi.
jos muiden sähköautojen kulutuksia tosielämässä haluaa tietää niin teslabjörn juutuubissa on testannut todella kattavasti toimintamatkoja ja kulutuksia eri autoista.Esim dual motor tesla on energiatehokkaampi kuin yksimoottorisena, monessako bensanelikossa menee noin päin. E-tron sanoi taas olevan todella hiljainen, mutta janoinen. Viimeisin vaihe on että hänen model x vaihtuu model kolmoseen koska x on kokonsa ja ikänsä vuoksi janoinen, minkä taisi huomata kun ajoi oslosta kakslauttaseen.Viimeksi muokannut LauriJT; 29.3.2019, 23:15.
Leave a comment:
-
Onhan se toimintasäde pienempi kuin polttomoottoriautossa mutta onko se sitten suhteessa enemmän pienempi kuin ilmoitettu. Tarkoitan sitä keissiä kun autolle ilmoittaa valmistaja vaikka 4,0L/100km kulutukseksi ja TM mittaa 7,4 litraa.
En ihan äkkiä itekään lähtisi tohon toppatakkihommaan. Siinä on vaan valittu väärät vehkeet käyttöä ajatellen jos noin pitää toimia. Ei se käyttövoimasta riippumatta autosta tai tekniikasta sen huonompaa tee jos on puhdas user error kyseessä.
Leave a comment:
-
Samaa mieltä kyllä, kyllä tuon hintaluokan autolla pitää saada ajaa mukavuudet päällä lämpöineen, sen kummemmin miettimättä pihistelyjä.
Leave a comment:
Leave a comment: