Muutaman päivän nyt ollut E-tron 55 käytössä. Ei se nyt v8:lle pärjää tunnelmassa mutta työmatkaa taittaa leppoisasti.
On kyllä Audin softat vielä pahasti kesken ja varmaan nyt alkaa näkymään kun autoilla alkaa olemaan ikää ja vaihtavat ensiomistajilta eteenpäin. Yli 4h meni puhelimessa Audin teknisen tuen kanssa että auto saatiin myaudissa meidän nimiin. Aluksi poistin käyttäjät autosta, mutta aina kun auton käynnisti uudelleen ilmestyi vanha käyttäjä takaisin. Vaikka palautti tehdasasetukset niin autoa ei saanut rekisteröityä omiin nimiin ja jostain aina palautui alkuperäinen omistaja. Audin tuessa tätä ihmeteltiin, mutta taisi olla todella tuttua koska suoraan osasivat kertoa mitä tehdä ja testata. Ihan näppärä kun videokuvaa pystyi livenä lähettämään niin saivat aina ajantasaiset tiedot autosta. Lopulta parin päivän yrittämisen jälkeen vetivät jostian palvelimelta auton tiedot sileeksi tai vastaavaa. Sen jälkeen ei enää vanha käyttäjä kummitellut ja jopa omat tunnukset pystyi luomaan. Ihan ihme homma, mutta selkeästi aika yleistä koska netistä löytyy vastaavaa ja tosiaan kaikki audin teknisessä tuessa osasi välittömästi neuvoa mitä testata yms.
Myaudi palvelu on myös kyllä aika heikko. Sanoo vain "Auton rekisteröinti ei onnistu", mutta ei kerro mitään miksi. Yksi syy oli että "ilmaiset sähköpostit" ei kelpaa. Eli gmail yms mailit ei kelpaa myaudille, systeemi vaan ei osaa kertoa siitä. Tämän jälkeen tuli vielä ehkä 4 eristä syystä tuli sama ilmoitus, esim. käyttäjäehdot piti käydä jostain henkilötiedoista hyväksymässä. Aivan älytöntä että ei voi virheviestissä kertoa mistä johtuu. Noh, audin tuki oli kyllä tässäkin tilanteessa todella avulias vaikka varmasti tuskastuneita kun muutkin ihmettelee näitä.
Tässä kyllä tuntee ittensä vanhaksi kun luin jopa auton manuaalin! Näihin en silti löytänyt vastausta, osaako joku sanoa?
-Saako mittaristosta käynnistäessä "Apukuljettajan airbag aktiivinen" -hälyytyksen pois? Omassa käytössä tästä hälystä ei ole hyötyä ja ärsyttää kun kellot soi ja tulee popup joka käynnistyksessä pariksi sekunniksi.
-Saako adaptiiviseen kruiseen asetettua ns. offsettiä? Eli että ajetaan vaikka 6kmh yli rajoituksen? Nyt kruisea ei voi käyttää kun on liikenteen tukkeena kun se tahtoo ajaa 80kmh alueella mittarinopeutta 80kmh. Muuten toi liikennemerkkitunnistus ja sen mukaan nopeuden korjaus on melko ok, mutta auto ajaa liian hiljaa.
-Saako adaptiiviseen kruiseen korjattua kuinka kovaa korjaa nopeuden pienemmäksi kun nopeusrajoitus tippuu? Työmatkalle osuu 120->80kmh tiputus ja kruisella ajaessa tämä on sellainen nenä tuulilasiin muutos.
-Tukeeko audin mukana tullut "matkalaturi" 2-vaihetta? Eli mulla olisi käytettävissä latauspiste josta saa 2x16A, mutta kolmas vaihe puuttuu. Ei tällä merkitystä kun kotona on 11kw lataus, mutta kivahan se olisi matkan päällä saada nopeammin akku täyteen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi e-tron SUV
Collapse
X
-
Lämpöpumppu kaikissa. Suomessa tupla lämmittimet ja osassa pohjoismaitakin, eli 2x 5kw. Muuten yhdellä 5kw lämmittimellä jolla pärjää kovallakin pakkasella ihan hyvin
- Likes 1
Leave a comment:
-
Onko näissä E-troneissa jotain varuste eroja pohjoismaissa? MBE pohjaisissa taitaa olla että pohjoismaissa ilmalämpöpumppu vakiona, onko E-tronissa jotain vastaavaa?
Kuten Arto kirjoittelinkin niin valkoinen, harmaa tai musta ei nyt oikein kiinnosta. Suomesta vaan ei 55:ia oikein muilla väreillä löydy jos toiveina sähköpenkit muistilla. Galaxy blue vai mikä olikaan tumman sininen toimii omaan silmään hyvin, mutta harvassa ovat suomessa ja ruotsissa.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Minä taas tykkään tuosta väristä. Saisi olla enemmänkin ns. värillisiä laitteita liikenteessä. Muitakin kun leasing-valkoisia, arjen harmaita ja aukkoa mustempia.
Leave a comment:
-
E-tron tulikin koeajettua heti viestin kirjoittelun jälkeen. Jotain audissa vaan on mikä toimii omaan hermoon, koska sähköauto ja tesla vastainen vanhapartakin oli että tämähän on ihan hyvä käyttöauto. Ei se mikään raketti ollut, mutta kivan lepposasti kiihtyi vielä 80kmh vauhdista.
Tämä tuli koeajettua:
https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/12600694
Väri on aika raju, vaatisi kyllä hieman totuttelua. Mutta tuo tuskin tulee, koska tultiin siihen tulokseen että sähköpenkit muistilla olisi tarpeellinen päivitys vanhaan autoon. Me kun käytetään vain yhtä autoa ja molemmat meistä ajaa samalla autolla lähes joka päivä. Eli penkkiä vekslataan useita kertoja päivässä.
Hirveän vähän on 55:ia pk-seudulla tarjolla joten siksi tuo tuli valittua ensimmäiseksi.
Katselin jo että Ruotsista löytyisi kivalla värikombolla ja sopivilla varusteilla. Noihin taitaa edelleen tulla veroa noin 1500-2000e. Eli ei mahdoton idea käydä sieltä hakemassa jos löytyy omiin tarpeisiin sopiva paketti.Viimeksi muokannut Anamonta; 1.4.2022, 08:02.
- Likes 1
Leave a comment:
-
50 Mm mittarissa 1/20 rekisteröity eTron55. Kaikki toimii. Yleensä säännöllisesti poden autokuumetta, mutta tällä hetkellä markkinoilla ei ole mitään mielenkiintoista johon haluttaisi päivittää. Auto Espoossa/Helsingissä jos kiinnostaa nähdä/jutella.
- Likes 2
Leave a comment:
-
e-tron ei turhaan voittanut Tekniikan Maailman vuoden talviauto titteliä vuonna 2020.
Erittäin hyvä auto edelleen ja latauskäyrissä omaa luokkaansa. Niitä saa tällä hetkellä uutenakin n. 4-5kk toimitusajalla.
Täysin erilainen auto kuin Q4 / Enyaq, koska Audin omaa suunnittelua. Suosittelen käymään koeajolla!
- Likes 1
Leave a comment:
-
Mites on foorumilaisilla kertynyt kokemuksia E-tronista?
Vaimo saanut päähänpiston että sähköauto on saatava. Tietyllä tavalla tilanteesta pitää nauttia kun vaimo on ihminen joka ennen ei ymmärtänyt autoista mitään eikä voinut käsittää että joku ostaa auton mikä maksaa enemmän kuin hevonen. Tietty veekasimiehelle on vielä vähän pureskeltavaa.
Mutta joo, meillä tarve ajaa talvella noin 160km päivämatkoja 2-3x / viikko ja kesällä samat + noin 130-150km matkoja mökille jossa ei ole venesatamassa latausmahdollisuutta. Eli kesällä pitäisi päästä 300km. Talviajot on moottoritietä.
Vaimo ehdotteli Skoa Enyaqia. Muuten ei vikaa, mutta tässä vähän nafti peräkontti kun koira+tavarat pitää mahtua. Oma ongelma on se että tuntuu hölmöltä ostaa omaan budjettiin pirun kallis auto mikä on melko hidas, verrattuna dinosauruksia polttavaan, saati sitten "tottunut että sähköauto on teslan tapainen niskan taittaja".
Nyt kuitenkin tajusin, että eihän tuo 55 e-tron ole aivan mahdottomasti kalliimpi kuin Enyaq, varsinkin jos ostaa sen 2v vanhan kärryn jonka saa heti. Enyaqissa kuulemma noin 10-12kk toimitusaika! Neliveto on meillä pakko joka nostaa vähän enyaqin hintaa.
Mutta nyt tarvitsisin kaikenlaista kokemusta e-tronista että saisin tämän hankinnan itselleni perusteltua. Ajatus käydä lähiaikoina potkimassa muutaman renkaita. Auto menee kyllä vaihtoon aikaisintaan 3 viikon päästä kun on vielä yksi Lapin reissu edessä ja se on vaan niin paljon helpomi taitaa dieselillä.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mhaanpaa Näytä viestiABRP antaa eTron 50 Vantaa-Kajaani välille 3 latausta, 1h13 min
Leave a comment:
-
ABRP antaa eTron 50 Vantaa-Kajaani välille 3 latausta, 1h13 min1 Kuva
- Likes 1
Leave a comment:
-
Oolrait kiitos tiedosta. Joo varmaan täytyy kallistua sitten plugarin puolelle kun ei oikeen tuommoiset "turhat" extrastopit sovi omaan matkafilosofiaan. Tähän asti menty lähinnä "kahden pysähdyksen taktiikalla".
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja voihanlol Näytä viestiKellään kokemusta tuon Etron 50 mallin käyttökelpoisuudesta pitkän matkan ajosta? Pitäis lähimatkojen lisäksi säännöllisen epäsäännöllisesti ajella Vantaa-Kajaani väliä (myös talvisin) ja ei viittis bensaplugaria ostaa kun kulkee maantiellä kuitenkin pelkällä polttomoottorilla. Lähinnä että meneekö ihan täydeksi säädöksi latailujen suhteen. 55 malli on noista huomattavasti hintavampi niin siksi olisi melkeen oltava toi 50
- Likes 1
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viestiAinakin omassa Compact-laturissani lukee takapuolen tietolätkässä "AC/DC 30 mA / 6 mA". Luen tätä niin, että itse latauslaitteessa on sekä type A että type B -vikavirtasuojat sisäänrakennettuna. Ja teho on tosiaan säädettävissä 100 % ja 50 % välillä. Sukopäätä käytettäessä nuo prosentit eivät suoranaisesti pidä paikkaansa.
Kun taas verkkoon liitettävät latausasemat vaihtelevasti, selviää spekseistä tarviiko vielä erilliset AC- ja/tai DC-vikavirtasuojat.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja tetk Näytä viestiSsp sivulla 121 kerrottiin seuraavaa compact latauslaitteesta:
Maximum charging level if connected to AC power:
> Household socket 1.8 kW (8 A)
> Industrial socket1) 11 kW (48 A, single-phase or three-phase)
Tokihan noita compact latauslaitteita on tuosta saatettu muuttaa, jolloin latausteho säädettävissä, kuten villho lla.
Minulla myös 2-asentoinen Compact-mokkula.
Mhaanpaa: miksi mökille walle 16M latauskaappi, jos pelkkä voimavirtapistorasia riittäisi, kun siihen liittää compact latauslaitteen voimavirtapistokepäällä ?
Voit ensin kokeilla pelkästään tuolla 3-vaihe pistorasialla ja kun kyllästyt tuolla irtopiuhalla värkkäämään, niin sitten kiinteällä piuhalla oleva tilalle, tuo Walle on 3-vaihe töpselillä eli käy suoraan pistorasiaan kiinni.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja voihanlol Näytä viesti55 malli on noista huomattavasti hintavampi niin siksi olisi melkeen oltava toi 50
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mhaanpaa Näytä viestiNämä pistorasiaan liitettävät sisältävät vaadittavat vikavirtasuojat.
Leave a comment:
-
Kellään kokemusta tuon Etron 50 mallin käyttökelpoisuudesta pitkän matkan ajosta? Pitäis lähimatkojen lisäksi säännöllisen epäsäännöllisesti ajella Vantaa-Kajaani väliä (myös talvisin) ja ei viittis bensaplugaria ostaa kun kulkee maantiellä kuitenkin pelkällä polttomoottorilla. Lähinnä että meneekö ihan täydeksi säädöksi latailujen suhteen. 55 malli on noista huomattavasti hintavampi niin siksi olisi melkeen oltava toi 50
Leave a comment:
-
Ssp sivulla 121 kerrottiin seuraavaa compact latauslaitteesta:
Maximum charging level if connected to AC power:
> Household socket 1.8 kW (8 A)
> Industrial socket1) 11 kW (48 A, single-phase or three-phase)
Tokihan noita compact latauslaitteita on tuosta saatettu muuttaa, jolloin latausteho säädettävissä, kuten villho lla.
Mhaanpaa: miksi mökille walle 16M latauskaappi, jos pelkkä voimavirtapistorasia riittäisi, kun siihen liittää compact latauslaitteen voimavirtapistokepäällä ?
Leave a comment:
-
Tuollanen SSP osui silmään kun noita latureita kuuklettelin: https://electroavtosam.com.ua/doc/Audi-e-tron.pdf
Leave a comment:
-
Compact: https://www.audi.com.pk/dam/nemo/pl/...wnsize=706px:*
Tämä on se auton mukana tuleva matkalauspiuha, suurella välimokkulalla ja vaihdettavalla suko/3-vaihe pistokkeella. Nämä pistorasiaan liitettävät sisältävät vaadittavat vikavirtasuojat.
Jos tallissa riittää kapasiteettia 11 kW lataukselle, suositus kotimaiselle Walle-laturille. Itsellä mökillä Walle 16M, 3-vaihe pistokkeella, vaadittavilla vikavirtasuojilla, 5 m kiinteällä latauspiuhalla ja kWh-mittarilla.
Leave a comment:
-
Kannattaa huomioida, että Compact- ja Connect-laturit ovat eri laitteita. Connect on se paljon edistyksellisempi. En nyt löydä speksejä netin uumenista, mutta muistelen kyllä tsekanneeni, että näissä Audin omissa latauslaitteissa on B-vikavirtasuoja.
Voimavirtaliitintä käytettäessä laturin ottoteho on säädettävissä 11 kW / 5,5 kW.
Sukotöpseliä käytettäessä laturin ottoteho on säädettävissä 2,2 kW / 1,4 kW (joissain virallisissa lapuissa lukee max. 2,3 kW sukosta, mutta tuon 2,2 kW mittasin energiamittarilla).
Suosittelen liittymään (mikä FB-tunnukset löytyvät) tähän ryhmään: https://www.facebook.com/groups/972105473348212
Leave a comment:
-
e-tron ostettu, ja talliin pitäisi latausmahdollisuus asentaa. Onko tuossa 3x16A 11kW compact/connect latauslaitteessa type B vikavirtasuoja, vai tarvitseeko sähkärin asentaa erillinen type B vikavirjasuoja 3x16A voimavirtapistokkeelle? Kysymys 2: onko compact/connect latauslaitteessa säädettävissa virta 10Ampeeriin, esim mökkilatausta varten, jossa vaan 10A sulakkeella ulkopistorasia?
Leave a comment:
-
e-tron 50 ja 55 eroaa mm. tehojen (230kW/300kW) ja väännön (540Nm/664Nm) osalta sekä akkukapasiteetiltaan (netto:64kWh/86kWh).
Myös DC lataustehossa on pieni ero (120kW/150kW).
Akkuteknologia on molemmissa sama, 50 -mallissa akku on vain pienempi, mistä johtuu nuo käytännön erot toimintamatkassa ja DC lataustehossa.
Riippuu pitkälti teikäläisen ajoprofiilista kumpi malli kannattaa valita. Nurkka-ajossa pärjää hienosti e-tron 50 -mallilla kun taas jos ajelet pidempää matkaa on 55 -malli huolettomampi pidemmän toimintamatkan ansiosta.
Leave a comment:
-
Löytyykö foorumilta tietäjää, jolla olisi kokemuksia etronin 50:stä verrattuna 55:een? Harkitsin etronin ostoa, mutta suurin asia on päätös näiden välillä. Hintaero on melkoinen ja nyt puhutaan käytetystä autosta, eli 2020-2021 ja 20 tkm ajetusta. Luulin ensin, että noiden ero on akun koko, mutta ilmeisesti akkuteknologiassa on muutakin eroa. Testien mukaan 55 ottaa tasavirralla mm. noin 20 kW/h latausta nopeammin vastaan. Saattaa myös olla, että talvirangessa on muutakin eroa kuin vaan akun koon tuottama ero. Mutta onko jollain faktatietoa?
Leave a comment:
-
FYI: Audi e-tron 55 quattro saa lisää toimintamatkaa: mallivuoden 2019/2020 autoihin ohjelmistopäivitys: https://news.cision.com/fi/audi-finland/r/audi-e-tron-55-quattro-saa-lisaa-toimintamatkaa--mallivuoden-2019-2020-autoihin-ohjelmistopaivitys,c3467439
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viestiEnsimmäinen todellinen ongelma auton kanssa: kuskinpuoleinen latausluukku ja/tai sen nappi kenkkuilee.
Leave a comment:
-
:D Hyvä kuitti, jotenkin hämmästyttävän romanttista lueskella koodeja ja kaivella erwiniä.
No toivottavasti tulee kuntoon helpolla. Jotenkin muistelen eTronin kehitysvideoita katselleena, että tuon kanssa oli häikkää vielä loppumetreillä.
Leave a comment:
-
Ei, mutta pystyn soittamaan huoltokeskuksen puhelinnumeroon ja siellä minulle vastaa ihminen.
(No, itse asiassa laitoin appsin kautta viestin Espoon AC:iin ja mukaan linkin kuvaamaani videoon, missä näkyy latausluukun vika)
- Likes 1
Leave a comment:
-
Ja tuotako ei voi appin kautta laittaa korjattavaksi tai diagnosoitavaksi etänä?
Leave a comment:
-
Ensimmäinen todellinen ongelma auton kanssa: kuskinpuoleinen latausluukku ja/tai sen nappi kenkkuilee. Viimeisen parin viikon aikana on esiintynyt vähän sitä, että ensimmäisillä napin painalluksilla luukkua ei ole saanut auki/latauskaapelia ei ole saanut irti. Olen ajatellut vain, että olen painanut nappia huonosti tjsp, mutta eilen homma eskaloitui, kun en meinannut saada johtoa irti lainkaan ja kun sain, niin ajon jälkeen ei luukku enää auennut. Tai aukeni sekin sitten lopulta nappitaistelun jälkeen, mutta en kytkenyt kaapelia, kun en halunnut käydä samaa taistelua kaapelin irroittamiseksi. Onneksi autossa on matkustajan puolella toinenkin latausportti, joten type2-lataus onnistuu normaalisti. Siltä puolelta ei toki pikalataus onnistu, joten ennen korjausta ei pidä pidempään reissuun lähteä.
Tätä vikaa on ilmeisesti esiintynyt enemmänkin näissä e-troneissa. Komea listaus vikakoodeja tuolla laturin ohjainlaitteessa ainakin on tallessa:
Koodi:OBDeleven data log Date: 2021-09-06 20:37 VIN: WAUZZZGE0LB0xxxxx Car: Audi e-tron Year: 2020 Body type: SUV Engine: Mileage: 18196 KM --------------------------------------------------------------- C6 Battery Charger System description: OBC KOSTAL Software number: 5QE915684J Software version: 0023 Hardware number: 5QE915684J Hardware version: H24 Serial number: -------------------- ODX name: EV_OBC3Phase1KLOMLBev14B ODX version: 002001 Long coding: 7B588C6742080E000000 Trouble codes: P33E200 - Charge socket B Electrical error Intermittent P33EB00 - Battery management system Read event memory Intermittent Date: 2021-08-08 03:54:51 Mileage: 16884 km Priority: 2 Malfunction frequency counter: 2 Unlearning counter: 2 P33E300 - Charge socket A Communication error Intermittent P33E400 - Charge socket B Communication error Intermittent Date: 2021-07-30 10:42:15 Mileage: 15883 km Priority: 2 Malfunction frequency counter: 7 Unlearning counter: 35 U112100 - Databus missing message Intermittent Date: 2021-08-04 10:16:11 Mileage: 16582 km Priority: 6 Malfunction frequency counter: 6 Unlearning counter: 34 P33E000 - Target/actual current deviation too high Intermittent P33E000 - Target/actual current deviation too high Intermittent Date: 2021-08-12 22:24:23 Mileage: 17060 km Priority: 6 Malfunction frequency counter: 1 Unlearning counter: 8 P33E000 - Target/actual current deviation too high Intermittent Date: 2021-08-12 22:24:23 Mileage: 17060 km Priority: 6 Malfunction frequency counter: 1 Unlearning counter: 8 B1A8604 - Tailgate 1, function button Malfunction Intermittent U15C900 - Safety module (FuSi) Function override Intermittent U15AC00 - Signal damping log Malfunction Intermittent
Leave a comment:
Leave a comment: