Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi e-tron SUV

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • välkky
    vastasi
    Liittyy ilmastointiin, tuolta viestistä 4 löytyy vastaus ja linkki TSB: hen: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...30992-0001.pdf

    https://www.audiworld.com/forums/aud...nsors-3062575/
    Viimeksi muokannut Killeri; 29.3.2024, 10:36. Perustelu: Linkki lisätty.

    Leave a comment:


  • eeja
    vastasi
    Kertokaa kokeneemmat mikä huollon toimenpide on 87H9?

    Leave a comment:


  • eeja
    vastasi
    Tulossa 2020/2021 E-tron. Mieli teki 2022/2023 mallia mutta kymppitonnilla, joka hinnoissa eroa, saa tehtyä vähän vikojen korjausta sillä ei tuossa uudemmassakaan ole tehdastakuuta jäjellä kuin "½ vuotta".

    Toivottavasti tein hyvän valinnan.

    Leave a comment:


  • vegelius
    vastasi
    20 ja 21 on samoja, ei eroa. Etronissa ei ole akun esilämmitystä, eikä se sellaista tarvitsekkaan. Pohjoisen autoissa on tuplalämmittimet, 2x 5kW ja muissa vain yksi. Kokemuksesta voin sanoa että yhdellä pärjää ja lämmintä riittää.

    Leave a comment:


  • Diissellenkkari
    vastasi
    Tervehdys arvon palstalaiset!

    Osaamista ja tietämystä täältä varmasti löytyy ja tässä pitkässä viestiketjussa aihetta varmaankin jo aiemmin sivuttu, mutta silti rohkenen kysymään, koska voi olla nopeampi tapa kuin kahlata kaikki viestit läpi.

    Elämäni ensimmäinen sähköauton hankinta on todennäköisesti edessä ja harkitsen Audi e-tron 55, joko vm 2020 tai 2021, alle 50tkm ajettu. Auto tulossa omaan ajoon ja keskimäärin max 200km/pv. Perheen pidemmät reissut tehdään toisella autolla. Te kenellä kokemuksia muistakin sähköautoista, niin onko kyseinen auto "vörtti"?

    Onko vuosimallien välillä jotain eroja mikä puoltaisi erityisesti jompaa kumpaa(-20 vs -21)? Ja tuttuni nosti esille, että sähköautossa olisi oltava akun esilämmitys, jotta lataaminen talvella olisi joutuisampaa. Onko tällaista toimintoa kyseisissä autoissa?

    Jotenkin tuntuu, että kyseisiä autoja tuodaan paljon myös ulkoolta ja mietityttääkin, että onko näissä autoissa maakohtaisia eroja? Esim auton lämmitysjärjestelmässä tms? Onko suomiautoissa jotain pohjoisen olosuhteiseen tarkoitettuja lisälämmittiä tms, mitä eteläeuroopan versioissa ei ole? Onko teillä muuten kokemusta jostain lisävarusteista/ominaisuuksista mikä olisi mielestänne erityisen tärkeä tai vastaavasti mitä tulisi välttää esimerkiksi vikaherkkyyden osalta tms?

    Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksistanne ja avustanne!

    Leave a comment:


  • ilyx
    vastasi
    8 kohtaan: mulla sama vm ja 6tkm kohdalla tehty ruotsissa kampanja 93H6: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...86582-0001.pdf

    "On Audi e-tron vehicles manufactured within a specific period, water may enter at the connector for the charge level indicator, and, as a result, it may only be possible to open the charging flap via the manual release mechanism"

    Tuosta kannattaa ainakin kysyä huollossa. Ei ole kyllä mitään ongelmia ollut latausluukun kanssa mun aikana, eikä muitakaan tuossa listassa mainittuja, mitä nyt avaimet joskus painelee taskussa omiaan. Huonosti muotoiltu tuo avain kun napit eniten koholla siinä.

    Leave a comment:


  • heiki
    vastasi
    2. Taitaa olla ominaisuus. Muutaman kerran tehnyt minullakin.

    Leave a comment:


  • vegelius
    vastasi
    5. Auto nojaa P vaihelukkoa tjsp vasten. Eli jätetty P:llä mäkeen ilman kässäriä.

    8. Luukun/luukkujen mikrokytkin menossa napista. Alkaa pakkasilla oireileen. Muut latausporttiviat kulkee käsikädessä, toisen vikaantuessa ei ehjäkään toimi :)

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    6. ja 7. on 100% avaimet housuntaskussa huonosti ja painelee nappuloitaa kun istuu alas. Mulla tekee nykynen ja teki edellinen auto samaa kun nyklat farkuntaskussa. Nykysestä onneksi saa avausnapista takaluukun kiinni, edellisen kanssa piti kiivetä autosta ulos sulkeen takaluukku.

    Leave a comment:


  • JR71
    vastasi
    Audi e-tron 50 vm2020 ajettu 55tkm.

    Kesäautona kiva mutta talven tultua tässä vikalistaa jos joillakin jotakin ratkaisua ongelmiin niin otetaan mielellään vastaan. Auto menossa viikon päästä huoltoon niin nähdään mitä ratkaisuja löytyy.

    Vikalista
    1. Autossa palanut kohta kk poistumisvaroitus aja huoltoon. 2kerta 9kk aikana
    2. Kuskin muistipenkki palautuu joskus taka-asentoon noin 1/100 kerrasta.
    3.Navi sekosi viime kesänä ja kun kirjoitti osoitetta niin tuli aina väärä kirjain vaikka mitä olisi yrittänyt kirjoittaa. Tämä vika ollut vain kerran.
    4.Pakkasella oikean takapään kolina
    5. Vaihteen laitettua D asentoon auto tärähtää vähän tulee mieleen ihan kun jonkun agrikaatin sammuttais. Tehnyt 3kertaa 9kk aikana.
    6.Takaluukku aukeaa itsestään. Saattaa olla avaimet pahasti taskussa tai lukon mikrokytkin rikki. Tehnyt kymmeniä kertoja.
    7. Hätävilkut vilkahtaa autoon istuessa. Saattaa olla avaimet pahasti taskussa tai lukon mikrokytkin rikki. Tehnyt kymmeniä kertoja.
    8. Suurin ja inhottavin ongelma kun molemmat latausluukut oli jumissa ja joutu avaamaan "konehuoneen" puolelta vetonaruista. Lataa normaalisti ja napista vapauttaa latauspiuhan. Luukut ovat vaan käsikäyttöiset ja repsottavat osittain auki. Ongelma alkoi kun rupesin talvella käyttämään autoa automaattipesussa. Onko sattumaa vai syy ja seuraus.

    Vinkkejä otetaan vastaan ja kokemuksia vastaavista ongelmista ja korjauksista.

    Leave a comment:


  • ilyx
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
    Nyt menee minullakin tuo kytkentärasia vaihtoon. Auto on 2020 ja 36tkm mittarissa. Jarruttaessa tuntui kova nykäisy, luultavasti takamoottorista, jonka jälkeen iso liuta vikailmotuksia tauluun. Esim: "Sähköjärjestelmä: häiriö! Uudelleenkäynnistys ei mahdollista. Hakeudu huoltoon." ja "Voimalinja: häiriö! Hakeudu huoltoon."

    Puoliteholla antoi sentään ajaa Audicenterin pihalle asti. Tänään soitettiin, että akkutakuun piikkiin menee koko homma, mutta vaihto ottaa kolme työpäivää, kun joutuu koko akkupaketin pudottamaan alas että rasian saa vaihdettua.

    voihanlol osaatko sanoa liittyikö sinulla tuo kytkentärasian ja takamoottorin hajoaminen jollain tapaa toisiinsa? Miksi takamoottori menee vaihtoon? Minulla tuli jarruttaessa tuo kova nykäisy, mikä tuntui vähän siltä kuin moottori olisi lyönyt kerralla regeneroinnin täysille. Mietityttää jos se on jollain tapaa voinut vioittaa moottoria.
    Tämä homma ei mennyt ihan putkeen Espoon K-Autossa. Auto ei tullut kuntoon pelkällä kytkentärasian vaihdolla, vaan parin päivän ihmettelyn jälkeen vaihtoivat myös takamoottorin tehoelektroniikan. Autoa noutaessa huomasin heti että kuskin oveen on ilmestynyt pitkä pystynaarmu. Kiistivät tietty ensin mutta hetken aikaa väännettiin siitä kättä, ja ehdotin että myllyttävät sen oven. Naarmu oli sen verran kevyt, että varmaan 98% siitä lähti pois pelkällä myllytyksellä. En halunnut että ovea maalataan, niin ihan hyvä näin.

    Auto alle ja kotimatkalle. Pääsin noin 40km päähän kun kuului jälleen jotain kolinaa takapäästä ja luistoneston valo vilkahti. Auto seis seuraavalle bussipysäkille ja auton alle kurkkaaminen vahvisti epäilyt. Vasen takavetari oli irronnut sisäpäästä ja nojasi pohjamuoviin. Oli asentaja unohtanut kiristää pultit moottorin irrotuksen jälkeen. Onneksi irtosi "vain" 60km/h vauhdissa, eikä mitään tuhoa ehtinyt syntyä.

    Rakentava puhelu K-Autoon ja hinuria odottelemaan. Audin liikkumisturva hoitaa kyllä auton liikkumisen korjaamolle, mutta itse saat hakea sijaisauton lähimmästä vuokraamosta virka-aikaan. Erittäin kätevä jossain korpitaipaleella keskellä yötä. Vuokraamo ehti mennä kiinni ennen kuin hinuri saapui paikalle, joten seuraavana aamuna sitten kolmatta kertaa taas sijaisauto alle.

    Audi oli korjaamolla yhteensä reilun kuukauden. Ainoa hyvä asia, että itse ei tarvinnut maksaa penniäkään koko hommasta. Nyt on toiminut taas oikein hyvin remontin jälkeen, mutta pikkasen söi kyllä luottamusta näitä sähkövehkeitä ja K-Autoa kohtaan.

    Leave a comment:


  • vegelius
    vastasi
    Frunkissa

    Leave a comment:


  • Mika50
    vastasi
    Pikainen kysymys. Missä sijaitsee 2021 e tron 50 rengastyökalut?

    Leave a comment:


  • mhaanpaa
    vastasi
    55 SUV, 1.katsastus, 29,-, ei huomautettavaa, 109 Mm.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    https://www.audi.fi/fi/web/fi/audi-approved-plus.html

    1. Takuun kohde ja voimassaolo

    Takuun kohteena on Audi-jälleenmyyjän myymä käytetty Audi henkilöauto, jonka ensirekisteröinnistä on luovutushetkellä kulunut enintään kahdeksan vuotta, ja jolla on luovutushetkellä ajettu enintään 150 000 km. Auto on käynyt läpi 110 kohdan teknisen tarkastuksen ja kunnostuksen ja auton huoltohistoria on luotettavasti selvitetty. Takuu on voimassa takuutodistukseen merkityn ajan tai takuutodistukseen merkitystä mittarilukemasta enintään takuutodistukseen merkityn kilometrimäärän, riippuen siitä kumpi täyttyy ensin. Takuu on voimassa EU:n alueella. Takuun voimassaolon edellytyksenä on, että määräaikais-huollot on tehty valmistajan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti. Huolloista on vaadittaessa esitettävä näyttö (huoltokirja tms.).

    Leave a comment:


  • takke
    vastasi
    Moro! Paluu Audiin alkaa näyttää todennäköiseltä kun 3v on ehditty toipua 3.0TDI:n täystuhosta ja E-tron 55 olisi itsellä kiikarissa. Paikallisessa kävin käytettyä kokeilemassa, mutta ei ihan varusteiden osalta oltu sillä tasolla, että kauppoja olisi syntynyt. Kaikin puolin oli kyllä matkanteko mukavinta ja hiljaisinta mitä tähän asti on omissa kulkupeleissä ollut. Ajatuksena oli -21 tai 22vm suomiauto, jotta takuut/maahantuojan vastaantulot olisivat sujuvampaa, mutta Ruotsissa ja Saksassa valikoimaa sen verran paremmin, että katse kääntynyt sinne päin. Jos tuollaisen audi approved auton ostaa saksasta/ruotsista niin onko kokemusta tuleeko niissä tuo 12kk takuu suomeen asti jos tehdastakuu ei ole enää voimassa? Ymmärtääkseni näissä on 24kk takuut Suomi/Ruotsi/Saksa?

    Sitten hieman muuta pohdintaa.. Omalla käytöllä tuo runsaahko kulutus ei häiritse, sillä 95% kilometreistä on rangen puitteissa, mutta 1 - 2 kertaa vuodessa tulee täältä hämeen perukoilta ajettua lappiin suksiboksin kanssa. Kolme - neljä latauskertaa taitaa olla realistinen latausmäärä tuolle 900km pätkälle vaikka ABRP optimistisesti 3 latauksella näyttäisikin pääsevän?

    Huoltoväli E-Troneissa ilmeisesti 30tkm/2v?
    Onko ACC:ssa vakiona myös tuo parannettu "pilot assist" eli, että ohjaa viivojen sisällä myös mutkissa? Itselle ne ns. pakolliset varusteet tällä hetkellä Matrix, HUD, ACC, muistipenkit, B&O ja vetokoukku, mutta onko jotain muuta mikä ehdoton must?

    Leave a comment:


  • mhaanpaa
    vastasi
    100 Mm 55 SUViin nyt rullattu Click image for larger version

Name:	Screenshot_2023-10-15-19-33-04-45_25ebc0dd811b3437996d47adcc549dec.jpg
Views:	13870
Size:	30,5 Kt
ID:	1962508
    Keväällä oli autokuumetta, mutta 50 k€ väliraha uuteen Q8 eTroniin ei houkuttanut. Jäätävä arvonalenema 3,5 vuotta 60%.
    Auto toimii, joten ajetaan toinen 100 tkm, pääomakustannus nyt huomattavasti alempi.

    Leave a comment:


  • voihanlol
    vastasi
    En usko että liittyi toisiinsa ainakaan minulla.

    Kytkentärasia on mennyt aika monelta ennen sataa tonnia mitä olen naamakirjan etron ryhmistä lukenut. Juurisyytä tuon vialle en tiedä enkä usko audinkaan tietävän.

    Takamoottorista luulen ite että meni laakeri vastaavalla tavalla kuin Teslan ajomoottoreistakin mennyt. Tuohon viittaa se että mulla ääni koveni pikku hiljaa ajan saatossa. Uuden moottorin kun sai niin moottorin ääni katosi täysin. Sen mitä oon lukenu niin näissä jäähdytysneste kiertää moottorin sisällä ja jos joku tiiviste sieltä pettää niin neste huuhtoo moottorin laakerista rasvat jonka jälkeen alkaa ensin ulisemaan ja myöhemmin rahisemaan.

    Audin mielestä kaikki edellä mainitut viat luonnollisesti "yksittäistapauksia" ja goodwillistä saa vääntää. Etron ryhmää kun lukee facessa niin löytyy ainakin viisi muuta autoa heti joissa mennyt nuo täysin samat osat melkeen samoilla kilsoilla.
    Viimeksi muokannut voihanlol; 20.5.2023, 11:55.

    Leave a comment:


  • ilyx
    vastasi
    Nyt menee minullakin tuo kytkentärasia vaihtoon. Auto on 2020 ja 36tkm mittarissa. Jarruttaessa tuntui kova nykäisy, luultavasti takamoottorista, jonka jälkeen iso liuta vikailmotuksia tauluun. Esim: "Sähköjärjestelmä: häiriö! Uudelleenkäynnistys ei mahdollista. Hakeudu huoltoon." ja "Voimalinja: häiriö! Hakeudu huoltoon."

    Puoliteholla antoi sentään ajaa Audicenterin pihalle asti. Tänään soitettiin, että akkutakuun piikkiin menee koko homma, mutta vaihto ottaa kolme työpäivää, kun joutuu koko akkupaketin pudottamaan alas että rasian saa vaihdettua.

    voihanlol osaatko sanoa liittyikö sinulla tuo kytkentärasian ja takamoottorin hajoaminen jollain tapaa toisiinsa? Miksi takamoottori menee vaihtoon? Minulla tuli jarruttaessa tuo kova nykäisy, mikä tuntui vähän siltä kuin moottori olisi lyönyt kerralla regeneroinnin täysille. Mietityttää jos se on jollain tapaa voinut vioittaa moottoria.

    Leave a comment:


  • Anamonta
    vastasi
    Onko muilla tullut vastaan että 1-vaihe laturista E-tron ei enää lataa kuin 9A teholla? Eli ollut tapana latailla vehjettä 1-vaihe 16A laturilla. Nyt noin viikko sitten aloin ihmettelemään kun ei akku lataudu yön aikana niin kuin ennen.
    Huomasin että vaikka laturi on 16A asetuksessa niin auto ei ota vastaan kuin 7A, eli jotain 1,8kw.
    Koitin toisella laturilla. Sillä sama juttu
    Koitin 3-vaihe laturilla. Sieltä kyllä tulee 3x16A (11kw) ihan hienosti.
    Rämpyttelin 1-vaihelaturia läpi:
    8A asetuksella lataa 7A
    10A asetuksella lataa 9-10A
    13A asetuksella lataa 8A
    16A asetuksella lataa 7A

    Eli melko omituinen. Mitä enemmän laitan lataustehoa laturista niin sitä vähemmän lataa. Vaikea uskoa että on laturissa kun tosiaan kahdella eri laturilla olen nyt kokeillut. Mutta miksi 3-vaihe toimii ok?
    Saako tota latauspiiriä autosta jotenkin bootattua? Jos siellä on bitti vinossa...

    Leave a comment:


  • voihanlol
    vastasi
    Joo eipä ole tämä Etron ollut mikään mutkattomin auto. Ajomukavuus ja muut peruspalikat erinomaisella tasolla mutta korjauksia tulee paljon ja kalliilla.

    Käytettynä ostettu 2019 vm Etron, ostaessa ajettu 93tkm. Puolessa vuodessa mennyt vaihtoon akun kytkentärasia (6200e) ja nyt menossa takamoottori vaihtoon (7000e). Lisäksi ovet jäätyy ja koko talven niitä korjauttamassa juosseena totesin lopulta että on ominaisuus eikä vika eli ei tule kuntoon lopultakaan.

    Eli noin 14 000 euroa puolessa vuodessa korjauksiin. Onneksi nämä mennyt kaikki joko takuuseen, goodwilliin tai myyjän piikkiin (akkutakuu 160tkm asti) ja itselle maksettavaa jäänyt "vain" noin tonni. Silti mietityttää kuinka kauan uskaltaa pitää ja varsinkin se, että kuka näitä ostaa enää kaikkien takuiden ja GW:den loputtua...

    Leave a comment:


  • Kai_Kataja
    vastasi
    Mikä iäkäs? Vastahan se uudistettiin Q8 e-troniksi!

    Leave a comment:


  • Anamonta
    vastasi
    Takuu on 48kk ja autolla ikää vähän tämän yli. Onhan E-tron SUV jo melko iäkäs malli.

    Leave a comment:


  • Janis Petke
    vastasi
    Ihmeen lyhty on takuu, ”investoinnin” hintaan nähden. Voisi kuvitella että nuo päivitykset menisi automaattisesti takuun/ylläpidon piiriin.

    Leave a comment:


  • Anamonta
    vastasi
    Kyllä. Takuu oli jo ummessa joten 105e tai pissapoikasäiliö peräkonttiin.
    Kyllä noiden softabugien korjailu mielestäni pitäisi kuulua vuosihuoltoon... mutta minkäs voit?

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    Jouduitko maksamaan päivityksestä 105€, oikeasti?

    Leave a comment:


  • Anamonta
    vastasi
    No niin, auto on nyt huollettu. Samaa mieltä edellisen kanssa, että todella paljon huoltoneuvojasta kiinni. Tai sitten minun viikko sitten puhelimessa turhautuminen on antanut leiman papereihin.
    Kasvotusten huoltoneuvoja tunnisti heti tämän "ominaisuuden", totesi että zekkaavat onko softa päivitetty (ei ole) ja jos ei ole niin 105eur hintaan sen päivittävät.

    Auton hakiessa sitten softa oli päivitetty ja tästä tuli hintaa 105eur. Tyytyväinen sai olla, mutta sääliksi kävi niitä jotka ei aiheesta osaa haastaa ja olla "huono asiakas".

    Tiedoksi että 2022-2023 vuodenvaihteen tienoilla E-tron SUV:eihin on julkaistu Audilta kamppanja jossa vaihdetaan etualapallonivelet. Tämä nyt tehtiin samalla kun auto kävi huollossa.

    Leave a comment:


  • vegelius
    vastasi
    Ainakin Audicenter elää sillä asenteella että asiakas maksaa senkin työn selvityksen mihin on tehtaalta valmis kamppis. Kiva laskuttaa ilmaa vaikka tiedetään että softalla XYZ saa suoraan ko ongelman korjattua tai ainakin 90'% kyseisistä tapauksista tulee kuntoon. Toki poikkeuksia on ja riippuu todellapaljon siitä huoltoneuvojasta kuka ottaa auton vastaan ja toisekseen sen että kuka sitä sitten huoltaa, että paljon siellä kiinnostaa koko homma.

    Itse ainakin törmänny niihin "voi voi" huoltoneuvojiin joiden kohdalla pitäis heti tehdä ugemit ja etsiä seuraava kuka palvelee.
    Viimeksi muokannut vegelius; 31.1.2023, 10:29.

    Leave a comment:


  • Anamonta
    vastasi
    Meinasi melkein höyryjä päästää audin huoltoneuvoja meikäläisestä. E-tron menossa 60tkm huoltoon ja pyysin samalla korjaamaan ton tutkan käyttämän pissapoika-ongelman. Olin juuri ajanut autolla 15km ja kuulin ainakin 4 kertaa pissapojan lorottavan skannerille, joten hermot oli jo valmiiksi vähän kireät...

    Kuulemma tämä työ menee mekaanisen vian selvityksen kautta ja maksaa 240e/alkava tunti. Tämä ei sisällä softan päivittämistä. Eli tähän päälle tulee vielä "muutama satanen" jos vika on softassa. Yritin vähän haastaa että eikö vain katsoa koneelta audin ilmoituksen asiasta (5min) ja ajaa sen jälkeen oikean softan sisään. Kuulemma ei voi koska toi koneella surffailu menee tuohon 240e/alkava tunti kategoriaan ja softan päivitys on sitten ihan erillistä työtä mihin ehkä joudutaan menemään kun selvitys valmistuu.
    Lupasi vielä jutella huoltajan kanssa että kuinka asian kanssa tehdään. Pissapojan litku maksaa reipas euro/litra joten kyllähän tuolla esim 450e softapäivityksellä luontoa pelastaa ja rahallisesti tulee kannattavaa ehkä vuodessa. Eli ROI on kohdallaan...

    Leave a comment:


  • vegelius
    vastasi
    Heittämällä paras talviauto tämä torni, vielä jos on ruksattu virtuaalipeilit nii lähes täydellinen. Harmikseen puuttuu helikopterivalo mutta muita vikavaloja onneksi lisätty paikkaamaan puutetta

    Edellisien audien kanssa pääsin välttämään muun muassa jäätyvät ovet/lukot mutta tämän kanssa ne tuleekin korkojen kanssa. Jossei MMI jumita lähtiessä niin seisontajarru varmasti, onneksi auto osaa senkin kertoa vikavalolla ja piippauksilla.

    Takapenkkien ilmastoinnin siivet pitää räpsräps ääntä, kertovat kai että toimivat. Jesarilla niitä jo huollossa paijattpaijattiin. Koliseva ja nariseva etupään akselisto pitää kanssa mielen virkeenä.

    Mutta kesä tulee ja sähkö on joskus taas halpaa etyä voi säilytellä lämpösessä tallissa.

    Leave a comment:

Working...
X