Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt alkaa 1.8t viritys..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    No jos kuvittelisi että ei poraustarvetta(220tkm ajettu) niin mihin asti niillä vakioilla sit pääsisi?

    Comment


      Ihan saman niilläkin saa, virhemarginaali jää vain pienemmäksi, kun jotain alkaa mennä pieleen.

      Comment


        Niin että ei tarvi jännittää mäntien puoleen jos viittäsataa vaikka tavottelis? Kö?

        Comment


          Eipä ne männät siitä mikskään mee jos kaikki kohillaan. Kannattaa varmaan helmat tutkia hyvin ettei halkeamia ole. Männänrenkaat uusia.

          Comment


            Nyt on sitten käyty kaupoilla hommaamassa heittokello sekä tulpanreikään, että nokkien säätelyyn. Sen jälkeen on tehty nokkien ajoitusta laihoin tuloksin. Donin ehdottamilla ajoituksilla yläpää meni tukkoon ja alhaalta veti vähän paremmin, mutta kaikenkaikkiaan huonmpi. Koitin vielä vähentää rahtusen overlappia vakioajoituksista pakonokkaa kääntämällä, mutta eipä sekään hyödyttänyt. Näitä kaikkia ajoituksia on testattu myös nokkapyörää säätämällä. Lopputulemana on, että tuo T3 billettimurkula toimii kyllä parhaiten (muttei toivotusti) vakioajoituksilla niin, että nokkapyörästä aikaistaa yläkertaa n. 1-2astetta. Kyllä nuo jutut vähän vaikuttivat, mutta ei niillä vanhanaikaista ja painavalla pakosiivellä olevaa ahdinta paremmaksi taiota ja yläpään kunnon raivo katoaa pois. Ensi kesänä vaihtuu turbo ja ihmetellään sitten näitä juttuja uudestaan.Ei mun pakosarjakaan varmaan paras ole, mutta tämmöstä tää joskus on. Onko porukoilla kokemusta Airwerks sarjan S200 ahtimesta? Nuukuus edelleen ohjaa toimintaa...Mulle riittäis, että herää 3000r jälkeen ja puskee sen vähän yli 400hv. Nyt heräilee 4000r murkilta ja on täydessä laulussa 4500r kohdalla. Ylipanetta alkaa syntyä yli 0,5bar 3500r jälkeen. Haluaisin, että tuossa kohtaa kone olisi jo kunnolla laulukunnossa.

            Edit:

            Pakosiipi on 57mm ja A/R .63
            Viimeksi muokannut JM; 9.10.2019, 14:07.

            Comment


              Kun kukaan ei heitä mitään muuta, niin miten toimisi GTX2860r gen2? toki hintaahan sillä on..

              Comment


              • Mihin jätit imunokan nyt? Toi on hiton tarkkaa puuhaa löytää kultainen keskitie ajotuksissa. Mukava alavääntö vs tukkoinen yläpää.

                Comment


                  Imu 1,1mm ja pako 0,8, sit laitoin takas vakioks ja sen jälkeen käänsin vain inan pakonokkaa kiinnipäin. Molemmilla setupeilla kääntelin kokonaisajoituksella useita eri asentoja ja lopputulos oli se, että sen sai kyllä tekemään enemmän painetta alempana, mutta paine tuli sellaisella alueella, että ei siitä ollut mitään iloa. Tolla koneella on ihan sama, onko siellä 0,3 vai 0,7 bar 3000-4000r, meno ei muutu mitenkään. Vaparialue meni kyllä selkeästi tahmeamman tuntuiseksi. Ykkösellä ja kakkosella ei kerää täysiä paineita ilman kamalaa repimistä ja oikeastaan kolmosella alkaa vasta kulkea niin, että ahtimesta on enemmän iloa. Jos vakioasetuksilla koko yläkerran kääntää 5-6 astetta aikaisemmalle, alkaa kone herätä ehkä siinä 4100-4200 nurkilla, mutta sitten ollaan jo pahasti tukossa ylhäältä. Tuo tuntuu olevan vähän semmonen, että teki mitä vaan, niin ei se vaan lähde kunnon laukalle alle 4500. Toisaalta siitä se lähtee vetämään kunnolla oli ne nokat ihan miten vaan. Moottoritienopeuksissa ehkä 4000r jälkeen alkaa olla paremin vetoa. 5000r kohdalla ääni muuttuu semmoseksi suihkukoneen vislaukseksi ja sitten tapahtuu paljon ja nopeasti. Silti rajoittajaa lähestyttäessa (6800r)kone ei oo sen oloinen, että se haluaisi vain kiertää lisää jos ajoitusta on aikaistettu vähänkin. Ilman mittariakin tietäisi, että nyt ei oo enää mitään iloa kierrättää enempää. Veikkaan, että ainoa toimiva juttu olis se VVT. Pitäis sen päällä 4500asti ja sit vakioajoituksilla siitä eteenpäin. Nii juu, se pesä oli .63 eikä .80. Hukista tarvitaan vasta 5500 jälkeen, sitä ennen saa olla kokonaan kii, eikä sekään oo ku 38mm.
                  Ennakkoa pitää olla tosi paljon 3500-4500 välillä, että hyrrä ei tipu ihan kokonaan kyydistä vaihtojen välissä.

                  Edit:
                  Kyllähän se EFR tai GTX olis varmaan game changer, mut on niillä sit hintaakin. Maailma on täynnä ahtimia joilla saa+300hv, mut jos haluaisi kohtuullisesti heräävän ja vähän yli 400hv työntävän, niin eipä niitä sitten ihan jonoksi enää olekaan. Tuo borg warner S200 vois ehkä olla kun siihen saa parempaa pakopesää, jolla pitäis herätä ihan mukavasti 3000r nurkilta.

                  Tän mukaan tommonen S256 tai S258 vois mennä omaan speksiin:
                  https://forums.vwvortex.com/showthre...1#post44917183

                  Tässä kävi sit vielä semmonen säätö, että tilasin finturbolta pienemmän pesän tuohon ja vaihtelin sen autoon. Sit ihmettelin, kun ahdin ei herännyt enää ollenkaan alle 5000r. Kaivoin turbon pöydälle siitä sitten kivasti sain todeta, että tää pesähän on saman kokoinen, mutta kairattu aavistuksen väljemmäksi. Tais olla pakosiiven jättöpäässä 0,7mm eroa reiässä ja sit se ärrä oli 0,4mm kauempana siivestä. No vanha pesä vaan nöyrästi paikoilleen ja sit kaikki pelas taas niin kuin ennen. Tältä se toimiva pesä ja siipi näyttää. Jättö tuossa on n. 57mm

                  Viimeksi muokannut JM; 13.10.2019, 18:39.

                  Comment


                    Onks kukaan putkittanut näitä 1.8t lohkoja? Näyttää olevan ongelmana tässä kun mennään 82.5 poraukseen ja 2litrasen kampuralla, niin lohkot halkeaa vesitilaan päin, peruskäytössä 420-430hp/l tehoilla. Toki ottamalla porausta vähän taaksepäin vaikka 81.5 saa vähän tukevuutta seinäille, mut onko se vielä tarpeeksi?

                    Comment


                      Joo niin peruskäytössähän tuollasia koneita on noilla tehoilla lähes joka kylillä. :D
                      Asiaan. Käytin yhden lohkon koneistamolla vähän tutkittavana. Ei ollu varmuutta että saako alapäähän koneistettua tarpeeksi hyvän "pedin" putkelle vai meneekö lohko sitten muuten heikoksi. Muuta tietoa ei asiasta ole. Ehkä se ois hyvä kun sais ihan minimi ylikoolla edettyä. Jotku Dartonit tietenki ois parhaat mutta kuka on ensimmäine joka kokeilee.

                      Comment


                        N75:lla ulkoisen hukkiksen ohjauksesta; Miten tuo venttiili tarkkaan ottaen pelaa? Mulla oli aluksi N75 vain kompurakotelon ja kellon alapuolen välisessä letkussa. Myöhemmin laitoin sen niin, että kellon alapuolelle tulee jatkuva paine ja yläpuolelta sitten vuodetaan painetta pois (ideana se, ettei pakopaine ainakaan avaisi porttia). Jousi on 1bar ja ja fuelcut tulee 1.6bar. Tää ratkaisu ei nyt kuitenkaan tunnu toimivan oikein hyvin. Vaikka duty cycle olis 100, ei portti aukea kunnolla. Solkku kyllä toimii, sen olen testannut. DC taulu on RPM/TPS pohjainen. Tuntuu myös siltä, että ilma jää jumiin tuonne letkuun, kun joskus fuelcutin jälkeen ahdin ei meinaa herätä millään (veikkaan, että ilma jumissa N75 ja kellon välissä ja portti raollaan). On kytketty niin, että pitkä letkukara menee atmosfääriin.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja MikaSS Näytä viesti
                          Joo niin peruskäytössähän tuollasia koneita on noilla tehoilla lähes joka kylillä. :D
                          Asiaan. Käytin yhden lohkon koneistamolla vähän tutkittavana. Ei ollu varmuutta että saako alapäähän koneistettua tarpeeksi hyvän "pedin" putkelle vai meneekö lohko sitten muuten heikoksi. Muuta tietoa ei asiasta ole. Ehkä se ois hyvä kun sais ihan minimi ylikoolla edettyä. Jotku Dartonit tietenki ois parhaat mutta kuka on ensimmäine joka kokeilee.
                          Varmaan kuivaputki olis kokonaisuudessaan kestävin ratkaisu voimanoton kannalta, jos ei älyttömän paksua seinää saa putkeen. Putkikaman pitäisi olla kuitenkin sen verran kovempaa matskua, verrattuna valulohkoon, että vaikka korvais vaan poratun matskun verran, niin päästään tukevampaan lopputulokseen. Ei ole tullut hirveesti vastaan tietoa aiheesta.

                          Comment


                          • Tarkottaako diffas nyt vanhoja apuakselilohkoja vai uudempaa 06a lohkoa. Vanhempien yli 400hv viritysten kestosta ei Suomessa hirveästi ole esimerkkejä ja ne jotka tiedän halenneen on ollu kaikki kovilla pulteilla kasattuja. Uudempaa lohkoa itseni mukaanlukien on moni ponnistanu isommillakin tehoilla ja muista paikoista ne on rikki menny. Nukunko ruususen unta vai mikä tää juttu nyt on?

                            Comment


                              Niin se tuo diffas kirjotteli että 400+ / litra hevosilla hajoaa. Eräässäkin punaisessa kiihdytyshommista tutussa b6 tuntuu lohkon kesto olevan haasteena.

                              Comment


                                06a/b lohkosta kyse tuossa lohkon putkitus kyselyissä.

                                Comment


                                • No niinhän olikin litrateho... Ihmettelinkin, että ei nyt 400hv tossa moottorissa riko vielä mitään...

                                  Comment


                                  • Tuota nokkien ajoitusta vähän sivuten. Sattuisiko joltakulta löytymään tietoa miten tuo VVT ohjaus toimii näissä 1.8T-koneissa alkuperäisellä ECU:lla, esimerkiksi vaikka ARX? Ensinnäkin meneekö on/off-tyyliin vai portaattomasti? Ja miten ajoitusta ohjataan kierrosten ja kuormituksen funktiona?

                                    Ignitronin ECU:n perusasetuksissa on joku lähtökohta tuolle, mutta en tiedä varmaksi onko miten optimaalinen vai vaan jotain hihasta ravistettua...

                                    Comment


                                      On ihan on/off (öjlynpaineventtiili auki tai kiinni) ja toimii lähinnä kylmäkäynnistyksessä.

                                      Comment


                                      • Maxxecun vvt ohjeessa on ilmeisesti kopioitu motronicin säätö, käytännössä 1800r-5500pm aktiivinen,

                                        Väittäisin ettei tuota ole keksitty vain kylmäkäynnistystä parantamaan
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          Noitahan on ohjelmoitu toimimaan useissakin softissa eritavalla, kuin tehdas on tuon alunperin suunnitellut. Maxxecun softaan on varmaan tää ominaisuus kopioitu jostain virisoftasta. Mun tietääkseni tehdas ei ole tuota käyttänyt varsinaisesti VVT:nä, tosin en mä tätä ihan kauheen syvällisesti oo netistä kaivellut, muutamalta foorumilta vain. Toimii kyllä semmosenakin, mutta se aikaistus oli aika raju, n. 20 astetta. Vähempikin voisi hyvin riittää. Omassa vehkeessä vois käännellä pois päältä jossain 4500r nurkilla viimeistään.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Dona Näytä viesti
                                            No niinhän olikin litrateho... Ihmettelinkin, että ei nyt 400hv tossa moottorissa riko vielä mitään...
                                            Joo tässä ihan joutuu miettimään että millä saisi motin kestämään vähän useampaa kisaviikonloppua. Ikuisia varmasti ei ole mikään enään näillä voimilla, ellei sitten
                                            siirry ihan johonkin tehtyyn billettimottiin jne. Ei toki ihan halpa sekään reitti. Jotenkin hintsusti tietoa löytyy tai sit on vähä väärät hakusanat googelissa. Saksassa on rakennettu 1.9tdi lohkoon ihan kohtalaisen paljon tehokkaampia sitten kanssa, liekö sieltä apinoitava ajatuksia.

                                            Comment


                                              Saiskos sen kiisselin lohkon 20V hatun alle? Boba-motoringin golfissa semmonen ainakin on, mut siinä on KR-hattu. Köykäset 4,4bar ahtoa ja +1200hv.
                                              http://www.boba-motoring.de/?knopf=2...att#schliessen

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                                                Noitahan on ohjelmoitu toimimaan useissakin softissa eritavalla, kuin tehdas on tuon alunperin suunnitellut. Maxxecun softaan on varmaan tää ominaisuus kopioitu jostain virisoftasta. Mun tietääkseni tehdas ei ole tuota käyttänyt varsinaisesti VVT:nä, tosin en mä tätä ihan kauheen syvällisesti oo netistä kaivellut, muutamalta foorumilta vain. Toimii kyllä semmosenakin, mutta se aikaistus oli aika raju, n. 20 astetta. Vähempikin voisi hyvin riittää. Omassa vehkeessä vois käännellä pois päältä jossain 4500r nurkilla viimeistään.
                                                Ignitronin lähtöasetuksissa tuo menee päälle 1800rpm kohdalla ja pois jossain neljän tonnin nurkilla. Lisäksi ehtona on myös TPS, jonka pitää olla yli 70%. Lähinnä tällä hetkellä pohdin, että kannattaakohan tuota pitää päällä myös pintakaasulla jos sillä vaikka olisi vaikutusta myös kulutukseen. Noin perstuntumalta väittäisin, että tuolla on positiivinen vaikutus kulkupuoleen tuossa keskikierroksilla.

                                                Aikaistus on tosiaan melko raju, jotain päälle 20 asteen lukemia mullakin softa näyttää. Ignitronilla kai olisi mahdollista tehdä myös portaaton säätö, mutta en ole kokeillut miten hyvin se käytännössä toimii.

                                                Comment


                                                  Ihan varmasti onkin. Oon kokeillut 7 asteen aikaistusta nokapyörästä ja sillä iso ahdin alkaa jo herätä aika kivasti. Menee kyllä tukkoon yläpäästä ihan totaalisesti, mutta sehän tän modin koko pointti onkin, että sit sais olla yläpäästä noi vaparin nokat ihan tehdasasetuksissa. Taitaa mennä kiristin vaihtoon :D

                                                  Comment


                                                    Tässä on nyt tehty hemmetisti erinäköistä kokelua ja R&D:tä ton mosan kanssa ja nyt talven kynnyksellä alkaa olla aika valmista. Läppäri sylissä on nyhjätty autossa tuntikaupalla ja lopulta ahdinkin on alkanut heräämään. Siihen suurimpana lääkeenä on ollut ennakon lisääminen ja oikea ruiskutusajankohta. Se tarvii sytkäennakkoa tosi reilulla kädellä sinne 2800-3500 välille, paljon enemmän kuin osasin edes kuvitella. Sytkäkartassa on nyt semmonen aikamoinen patti 70-180kpa 2800-3500 välillä ja sen ansiosta tuo vetää nyt aika hyvin. Paljon on taisteltu myös sähköisen vesipumpun ja sen ohjauksen sekä letkutusten kanssa. Yläkerran ajoituksetkin on käännelty takaisin tehdas-asetuksiin, kun sillä pelaa parhaiten. Tähän alkaa olla hyvä päätellä kautta, 8000tkm mittarissa ja kone edelleen ehjänä ja toimivana. Hukkikseen täytyy vielä hankkia toinen jousi, jolla sen saisi vähän tiukemmalle, kun pakopaine taitaa raotella sitä siinä syttymiskohdan tuntumassa. Lieko sitten hyrrä pahasti tukkona, ennen kuin ehtii kerätä kunnolla kierroksia. Nyt kuitenkin alkaa kehitellä ylipainetta jo 3000r nurkilla ja 4000r->punaraja mennään kunnon veto päällä. Mukavaa on ollut se, että tuo kartan yläpää on ajettu jo pekissä kuntoon ja siihen ei ole ollut tarvetta kajota. Tulpiksi tuli tilattua vielä Briskin preium EVO:t, saas katsoa ehdinkö niitä vielä koeponnistamaan ennen talven tuloa.

                                                    Comment


                                                      Vielä ihmetyttää tuo turbon sirinä. Kylmänä käynnistäessä kovempi ja hiljenee kun kone lämpenee. Kuuluu kun turbo ottaa kierroksia.
                                                      Välyksiä ei ole muuta kun normaali sivuttais. Siivet imupuolella näyttää siistille.
                                                      Nyt muutamien kilometrien jälkeen ajoin auton montulle ni turbosta näyttää tulleen öljyä ulos. Vielä ei selvyyttä et mistä kohdasta.

                                                      Comment



                                                      • Hukkaportti vika vai mikä?
                                                        Viimeksi muokannut 2fast4you; 26.3.2021, 22:37.

                                                        Comment


                                                          Miten tuo maksimivääntö tuntuu hieman alhaiselta? Luulis tulevan enempi tuolla ahtimella ja noilla ahdoilla...

                                                          Comment


                                                            Pakosiiven halkaisija vs. A/R

                                                            Uutta turbo katselessa on pistänyt silmään semmonen juttu, että lähes kaikissa noissa edullisemmissa 400hv kantturoille riittävissä ahtimissa pakosiipi on ottopäältään tosi paljon isompi, kuin nykyisessä. Holset HX35 super ja BW S200SX-E hyrrien pakosiivet ovat 70mm tai ylikin ja nykyisessä huonosti pelaavassa turbossa pakosiiven ottopää on 62mm ja jättö 56mm. Sormin pyöritellenkin tuo nykyinen siipi on todella painava. Kumpi sitten tuohon heräämiseen vaikuttaa enemmän, nielun koko vai siiven halkaisija? Nykyinen .63 pesä kuitenkin on kaiketi aika sopiva tuohon n.400hv lukemaan. 0.2-0.5bar syntyy jo alle 3000r, mutta täyttä ahtoa ei alle 4300r tule. Käytännössä alkaa heräillä kunnolla 4000 eteenpäin. Internetistä lueskellut sen verran, että S200SX-E S252 hyrrän pitäis lykätä täydet paineet jo 3000r kohdilla ja se riittäisi mainiosti mulle. https://www.turbozentrum.de/BorgWarn...9-aka-S252SX-E

                                                            Onks jollain kokemusta tuollaisesta S200 turbosta 1.8T:n kyljessä?

                                                            Comment


                                                            • Ei vielä kokemusta, mutta toivottavasti piakkoin. Holset vs. BW: https://d.facebook.com/story.php?sto...794&__tn__=C-R

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X