Kuulutus

Collapse

Foorumi päivitetty uuteen versioon

Audifinns -keskustelufoorumi on päivitetty uuteen versioon 26.5.2019. Seuraa keskustelua ja raportoi mahdollisia bugeja täällä. Kiitos! Tapatalk on toistaiseksi huoltokatkolla 30.5.2019 alkaen ja toiveessa palauttaa mahd. pian.
Juho Komulainen / Webmaster
Näytä lisää
See less

Nyt alkaa 1.8t viritys..

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Tuota.. eikö tossa just kyselty? Itseäni kiinnostaa samat asiat. Omassa motissa myös säädettävä hihnapyörä, ketjuratas vielä hyllyssä. Vitoskone, mutta varmaan pätee aika liki samat lait.

Että jos Donalla on dataa aiheesta, saa valaista.

Comment

Täältä olen nyt itse asiaa tavannut:
      https://www.audi-sport.net/xf/thread...a-1-8t.159131/
      https://forums.vwvortex.com/showthre...t-data-IVO-EVO

Laskeskelin tuossa nokan rattaan piikit ja totesin että kyllä 360/21 on likaa, vaikka pääsisi säätämään takaisinpäin. Mikäli oon nyt ymmärtänyt oikein, overlappia on rahtusen verran liikaa. Ehkä 1/3-1/4 piikin verran pitäis saada pakonokkaa myöhäisemmälle ja kun koko yläkerta menee aavistuksen myöhässä, sitä tarttis sitten saada vähän aikaisemmalle. Tuolla audi-sportin topickissa joku jamppa oli laittanut pakopuolen rattaan puoli hammasta sivuun ja se yksin ei ollut vaikuttanut juuri mitään, mutta sen jälkeen ajoituksen aikaistaminen nokkapyörästä niin, että tuo puoli hammasta puolittui 1/4 hampaaseen, oli vehkeet alkaneet rokkaamaan. Taidan metsästellä jostain toisen adr pakonokan ja kokeilla. Kun noista ADR-nokista on paljon kaikkea tarinaa ja osassa väitetään, että ovat samat turbonokkien kanssa, niin taitaa olla niin, että parhaan nokat löytyy isoreikäisestä ei VVT kannesta. Pikkureikäisen ADR:n pakonokka voi tosiaan olla sama kuin muissa turbokoneissa. Tuota imunokkaa voisi kyllä koittaa ohjata VVT:llä, kun mulla on semmonen ecu, että se taipuisi siihen.

1.8 N/A cams in a 1.8t?

Muutenkin tää koko nokka-asia on semmosta salatiedettä. Noita ADR nokkia on kai aika paljon erilaisia ja tuntuu, että niistä on yhtä paljon erilaisia kokemuksia, kun on kokeilijoitakin. Omassa penkityksessä mielenkiintoista oli se, että kone antoi ADR-tehot jo ennen kuin ehdin teki oikeastaan edes painetta. Toisaalta alle 3000r oli kyllä aika vaisua, mutta en mä oo nähnyt ADR käppyröitä, että en sitten tiedä, miten pajon oltiin niistä perässä. Omasta aikaistin nyt ajoiutusta 4 astetta ihan kokeilumielessä. Kunhan saan tuon katsastettua, niin kerron sitten oliko sillä jotain vaikutusta ajettavuuteen. Mä kyllä tiedän, että ei toi mun 0,83 pakopesä syty ikinä kovin alhaalta, mutta tutkitaan.
      Viimeksi muokannut JM; 31.5.2019, 13:08.

Comment

• Ite oon ajottanu nokat pelkällä heittokellolla ykk. Omat kokemukset karkeasti: pakonokan ajotuksella ei huomattavaa merkitystä. Jättäny välille 0.3-0.8mm ykk. Imunokka parhaimmillaan 1.1-1.2mm ykk. Siitä aikasemmalle säätäessä alavääntö paranee, mutta kone menee tukkoon yläkierroksilla.
        Tuo hampaalla aikasemmalle säätö tai prässillä leikkiminen on hullun hommaa. Säätö on hyvinkin tarkkaa puuhaa eikä sitä saa ikinä kohalleen kuin rattaalla. Mulla on ollu kolmen eri valmistajan rattaita eikä ikinä ongelmaa.
        Viimeksi muokannut Dona; 1.6.2019, 00:52.

Comment

On toi mun kone kyllä eriskummallinen kokoonpano. Joka paikasta saa lukea, kuinka hemmetisti sitä viinaa tarvii lappoa tuonne, että lähtee tulille. Mulla ei auttanut pätkääkään, vaikka mitä rikastuksia kokeili, mutta kun naksuttelin ihan kaikki rikastukset nolliin ja jätin vain ihan vähän prime pulsea sekä crank enrichmentiä ja nyt lähtee tulille eikä kasta enää. Joka paikasta luin, että nokkia pitäisi ajoittaa aikaisemmalle, että alkaisi hyrrä herätä alempaa. Mulla meni käynti vaan ihan onnettomaksi, sopat paksulle ja tyhjäkäyntikin alkoi olla todella hankala säätää ja mikä ikävintä, ahdin heräsi entistä huonommin. No päätinpä sitten koittaa, että mitä tapahtuu jos laitan nokkapyörän 4 astetta myöhäisemmälle ja kas, käynti siistiytyi ja vetoa löytyy nyt riittävän alhaalta. Myös tyhjäkäynti alkoi pelata nätisti ja sopat meni presiis kohdalleen. Ehkä piirun laihemmalle puolelle. Kaikki sellainen nuhaisuus ja hengettömyys katosi ja kone pelaa nyt ihan riittävän hyvin mulle. Ahdin alkoi niin ikään osoittaa heräämisen merkkejä 500r alempaa, eikä ainakaan perstuntumalla ole yhtään tukossa ylhäältä. Täytyy varmaan kokella vielä jossain kohtaa, mitä se tuumaa, jos laitetaan vielä aste tai kaks lisää. Nyt on homma kuitenkin tuubissa, auto katsastettu ja kaikki pelaa.

Noita ADR nokkia on tosiaan monenlaisia ja varmaan jollain toisella setupilla kone reagoisi eri tavalla. Nää mun nokat on -95 vuoden isoreikäkannesta.

Edit:

Haltechin foorumilta löysin seuraavanlaista ohjeistusta. Jos kone ei hyrähdä heti tulille, se johtuu usein liian pienestä prime pulsesta. Jos kone lähtee tulille, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä, cranking fuel on liian pienellä. Mun cranking fuel taulu on 7sek ja olen laittanut arvot 150-140-130-120-110-100-100. Crank enrichment on aika matalalla ja lisäillään sitä sitten tarvittaessa. Tuossa omassa tapauksessa oli käynyt juuri niin, että kone sammuu liian vähän sopan takia ja sitten se pentele ehti vielä kastaa ne tulpat sammuessaan.

Nokkapyörä on nyt hakeutunut -6 astetta myöhäisemmälle. -7 astetta on liikaa ja ahdin ei enää herää kunnolla, alkaa ampua putkeen vaihdoissa. Toiseen suuntaan mentäessäa alavääntö vähenee selkeästi jo -5 asteessa ja siitä aikaisemmalle mentäessä. Ei tuo hyrrä paljoa ahtopainetta tee matalilla kierroksilla, mutta pienellä ylipaineella ollaan jo 2500r nurkilla. Ihan älytön vaikutus tolla nokan ajoituksella kyllä on. Nyt käy todela nätisti tyhjäkäyntiäkin, reagoi herkästi kaasun muutoksiin ja pintakaasulla ajettaessa vetää herkän tuntuisesti veikkei oltaisi edes ylipaineen puolella. Tähän varmaan vaikuttaa aika paljon vakiota korkeampi puristussuhde.
          Viimeksi muokannut JM; 7.6.2019, 18:51.

Comment

Working...
          X