Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt alkaa 1.8t viritys..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -1000cc suuttimet riittää itsellä 500hv luokkaan etanolilla, varmaan passelit sinullekkin
    -Vakio kaasuläppä riittää pitkälle, vakioläpällä otettu käsittääkseni +800hv stroukatusta 1.8t koneesta tässä lähikunnassa. Pääsisikö isommalla läpällä sitten samoihin tehoihin pienemmällä paineella?
    -Itse vahvistin suosiolla kampuran rattaan (billet). Jos se vakiorattaan kiila pettää niin täystuho seurauksena
    -Griddlelle tuskin tarvetta noilla tehoilla.
    -Onko sulla nyt vakiomännissä minkälaiset välykset? Riittääkö tehon lisäyksen myötä lisääntyneelle lämpökuormalle?

    Mainitsen vielä etten ole tällä saralla ammattilainen vaan oman harrastuksen myötä asiaan perehtynyt, herätellään keskustelua.

    Itse tutustuin aiheeseen mm. IE:n sivuilla, jossa aiheesta on kattava kirjoitus.
    https://performancebyie.com/blogs/ie...ght-first-time

    Comment


      Se on girdle, ei griddle... eli korsetti.

      Comment


        Sen kiilan tarkoituksena on vaan saada pyörä oikeaan asentoon ei siirtää mitään voimia.

        Comment


          Näin on. Puristuskitka pitää rattaan paikoillaan.

          Comment


            joo mutta tappisettiä on silti myynnissä, ja arp tarjoaa "kitkaprikkaakin" tuohon pultin alle, missä vaiheessa näitä kannattaa harkita?

            Comment


            • Korjasin alkuperäiseen postaukseeni Mikon huomaaman kirjoitusvirheen, hyvä että mainitsit!

              Sylinteriputket oli hoonauksen jälkeen 81.02mm mitassa ja seuraavat välykset oon kirjannut ylös
              kasausvaiheessa männänrenkaista. 0,05 tarkkuudella otin vaan mitan kun speksien sisään meni,
              mutta tuota luokka ne oli.

              1. Sylinteri, Öljyrengas 0,45 Puristusrenkaat: alempi rengas 0,35 ylin rengas 0,40
              2. Sylinteri, Öljyrengas 0,45 Puristusrenkaat: alempi rengas 0,35 ylin rengas 0,45
              3. Sylinteri, Öljyrengas 0,45 Puristusrenkaat: alempi rengas 0,35 ylin rengas 0,40
              4. Sylinteri, Öljyrengas 0,45 Puristusrenkaat: alempi rengas 0,35 ylin rengas 0,45

              Männät oli siinä vakiossa 80.95mm mitassaan.

              Kattelin kanssa että 058 lohkon hihnapyörään tarjoavat pelkästään tappisarjaa, eikä lyhyellä googlettelulla
              tullut vastaan 058 sopivaa billetti hihnapyörää. Eli onko silloin orkkis hihnapyörä ARP pultin, kitkaprikan ja
              lisätapituksen kanssa paras kombo? mikäli billetti hihnapyöriä ei saa mistään, teetättäminen voi olla tyyristä.

              Kaasuläppien kokojen vaikutusta tehoon ja vääntöön on näköjään tutkittukin pikkukanava kannessa:
              https://forums.vwvortex.com/showthre...le-Body-Sizing

              Kovin suuria eroja tehoissa ja väännöissä ei näytä olevan, mutta 75mm RS4 kaasuläppä on ollut testin paras
              tuoden 8-16hv lisää tehoa samalla paineella vrt 60mm kaasuläppään tuolla SEM:n imusarjalla.

              Onko joku tietty suutin edukseen erottuva +1000cc kokoluokassa? käyttöautossa kun pitää päästöt olla kondiksessa,
              nii suuttimet saa olla hyvin säädettävät :)

              Mites ahtoputket tuossa teholuokassa? 2" putket paikoillaan ja EFR lähtö on samankokoinen. Ilmanvirtausnopeus
              on tottakai suurempi 2" putkella vrt vaikka 2,5" putkeen, joten tuleeko sen kanssa ongelmia? 2,5" ahtoputket ainakin
              riittää tehotavoitteeseen.
              Viimeksi muokannut Zami; 7.9.2020, 18:30. Perustelu: Lisätty mietintöjä.

              Comment


                Zami, millaisella pakosarjalla. Valu/rosteri/itsetehty? Jus tulin Jimmy's Garagesta ja sillä piti olla T25 -laippanen vaan eipä ollutkaan... tilas uuden.

                Comment


                • Ajatuksena on diy tuubisarja 38mm vesijohtoputkesta, niin että tekee samanpituiset putket joka sylinteriltä kollektorille.

                  Comment


                    En tiedä miten paljon 1.8t koneissa on noiden hihnapyörien kanssa ollut ongelmia, mutta laittaisin sen kitkashimmin ja kovemman pultin sinne jos on ollut. Biturbossa on se shimmi (ihan vanhoissa ei), eikä niissä ole ollut mitään ongelmia kiinnipysymisen kanssa.

                    Comment


                    • https://www.bar-tek-tuning.com/1-8t-...rbelwelle-race

                      Edit 2: Laittelin bar tekille viestiä tuon tuotteen osalta 058 kampuraan käymiseen liittyen, nii saa varmuuden tähän eikä mene mutuna ja vastasivatkin jo että ei sovi eli tuo käy vain uudempiin 06A/06B lohkoihin.
                      Viimeksi muokannut Zami; 8.9.2020, 16:16. Perustelu: Korjaus nro 2

                      Comment


                      • Aloin tutkimaan tuota OEM ilmansuodatinkotelon hyödyntämistä isommissa tehoissa. Audizine foorumilla on paljon keskustelua aiheesta ja tähän liittyen eräs henkilö on kirjoittanut että dynossa ois testattu et +400hv asti riittäisi ilmavirtaus sellaisenaan, tiedä sit mikä on totuus kun ei vielä ole löytynyt sitä väitettä tukevaa materiaalia.

                        On tuolla foorumilla kyllä aihetta testailleet (ranetelleet), mutta eivät ole suodatinkoteloon keulalta tulevaa kylmänilmanottoa suurennelleet.

                        Suurin osa tuolla kun on tähän mennessä löytyneiden aiheiden mukaan tehnyt joko K&N paneelin tms vaihdon tai sitten laittaneet kartiosuodattimen vakiokotelon sijaan. Jotkut on jopa muistaneet laittaa lämpösuojan turbon ja kartiosuodattimen väliin. Sit on persdynossa näiden muutoksien jälkeen myös tehot kasvaneet näillä jne...

                        Tutkimukset jatkukoon.

                        Comment


                          Asian voi mitata mittaamalla tarkasti alipainetta suodattimen jälkeen. Ei tarvitse mennä mutulla.

                          Comment


                          • Petri on aivan oikeassa. Tähän liittyen Honda foorumilla tuli tämmöinen mekaaninen alipaineenilmaisija vastaan:

                            https://www.summitracing.com/parts/knn-85-2444

                            Vaikka nuo onkin tarkoitettu ilmaisemaan että kuinka tukossa ilmansuodatin on, niin luultavasti ajais asiansa tämmöisessä testailussa ainakin jollain tarkkuudella.
                            Hyvänä asiana on se että suurin mitattu lukema jää näkyviin mitta-asteikkoon. Mikäli haluaa tarkempia tuloksia, niin sitten pitää viritellä herkempiä laitteita.
                            Viimeksi muokannut Zami; 13.9.2020, 20:36. Perustelu: Korjattu linkki

                            Comment


                              https://1drv.ms/v/s!AirKnAjqia4wg69_...TB7RA?e=0oL0tg

                              Esimerkin vuoksi tässä tilanne on todella huono ja suodatinpäivitys on tarpeen. Ennen parhaan tehon kierroksia jo imaistaan toistakymmentä millibaria alipainetta.
                              Viimeksi muokannut porkkis; 9.9.2020, 09:47.

                              Comment


                              • Itseasiassa omasta ja yhden tutun moottorista on kampuran kiila murentunu ajossa ja aikaansaanu kansiremontin. Ite kiristän pultin käyttäen lukitusrautaa, joka pitää hihnapyörän paikallaan. Ns jarrua vasten kiristäessä kiilan saa kyllä rikki.
                                Eli ei nuo ylimääräiset lukitustapit ihan huuhaata ole.

                                Comment


                                  Onkohan puolissa vikaa vai tulpissa, kun voimakkaammin kiihyttäessä alkaa pätkimään...
                                  siis tuo bertta vitonen

                                  Comment


                                    Omassani aikanaan isommilla ahdoilla oli puola vika kun pätki ja rötäsi. Jos nyt ei oo hajuakaa millon viimeksi tulpat vaihdettu ni niistä vois lähteä liikkelle. Tai sitten jos sattuu olemaan joutilas puola, niin sillä testailet vuoron perään.

                                    Comment


                                      Tulpilla ajettu varmaan vajaa 20tkm. Puolia löytyy 4kpl hyllystä. Ei varmana kannata kaikkia vaihtaa vaan selvittää viallinen. Antaako hajallinen puola vikakoodia?

                                      Comment


                                        Yleensa ei anna ennenkuin on kokonaan rikki poikki ja p*skana.

                                        Comment


                                        • Koodia eivät tosiaan anna ennen kuin ovat särki, mutta VCDS tai OBD11 avulla voisi olla hyödyllistä seurata misifre count -arvoja.

                                          Jos misfirejä alkaa kertymään nopeahkolla tahdilla, niin melko suurella todennäköisyydellä puola on entinen.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Dona Näytä viesti
                                            Itseasiassa omasta ja yhden tutun moottorista on kampuran kiila murentunu ajossa ja aikaansaanu kansiremontin. Ite kiristän pultin käyttäen lukitusrautaa, joka pitää hihnapyörän paikallaan. Ns jarrua vasten kiristäessä kiilan saa kyllä rikki.
                                            Eli ei nuo ylimääräiset lukitustapit ihan huuhaata ole.
                                            Kun tuota mottia kasasin niin käytin tuollaista lukitusrautaa. Olin jostain silloinki lukenut näistä samaisista kiilan murtumisista, nii oli parempi pelata varman päälle. Täytyy nyt tuo lisätapitus tehdä, ku on halpa lisäturva suuremmille tehoille. Alla esimerkiksi linkki mistä tämmöisen tapitussarjan voi hankkia:

                                            https://prorace-engineering.co.uk/pr...-and-2-0-tfsi/

                                            Onkos porukka käyttäny perus jakohihnasarjaa hydraulisellakiristimellä suuremmissa tehoissa vai ootteko käyttäneet näitä vahvempia hihnoja manuaalisella kiristimellä?
                                            Viimeksi muokannut Zami; 18.10.2020, 13:45. Perustelu: Lisätty linkki

                                            Comment


                                              Aika vähä teho vaikuttaa jakopään osien kuormitukseen.

                                              Comment


                                                mites korkealle kierrättäminen/rajoittimeen paukuttelu? jäykemmät venajouset vissiin ainakin?
                                                itsellä on 16v kakkiksen manuaalikiristin omassa, mutta se nyt on hieman muista syistä tuohon koneeseen aikanaan laitettu..

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                  Aika vähä teho vaikuttaa jakopään osien kuormitukseen.
                                                  Eli perus hihnalla ja hydraulikiristimellä voi kasata huoletta.

                                                  Manuaalikiristimeen vaihtamisen ymmärtää kyllä esimerkiks siinä tapauksessa, jos jakopäätä jatkuvaan ropeltaa. Silloin tuollaisesta manuaalisesta kiristimestä on hyötyä.

                                                  Tuossa muutama vertailukuva eläköityneen K03 ahtimen ja EFR 6758 välillä.

                                                  Pohdiskellut tässä sitä että käytänkö Efr:n vakio bypassia vai päivitänkö säädettävään GFB DV+ T9354 bypassiin.
                                                  Jos jollain on kokemusta tuosta Efr:n orkkis bypassista, niin mielellään kuulisin siitä kokemuksia. Onko hyvä vai
                                                  onko parantamisen varaa?
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 3.11.2020, 14:34. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                  Comment


                                                  • Mitenhän esim Flexfuel toimii näissä virityksissä? Haitat / hyödyt?

                                                    Comment


                                                    • Jos tarkoitat esim. eFlexfuel muunnossarjaa, niin sillä saa kyllä auton toimimaan flexfuelina mutta hyöty ei ole niin hyvä kuin että auton oma moottorinohjain ohjelmoitas etanolille.
                                                      Tämä johtuu siitä, että nämä muunnossarjat eivät vaikuta sytytykseen.

                                                      Itse suosittelen ennemmin moottorinohjaimen säätämistä etanolille, kuin näitä muunnossarjoja -> Jotta myös sytytys tulee säädettyä etanolille sopivaksi parhaimman tehon saavuttamiseksi.

                                                      Tietääkseni esim. ME7 moottorinohjaimiin saa ohjelmoitua kahdet polttoaine- ja sytytyskartat, että saat napista painamalla vaihdettua esim. 98E ja E85 karttojen välillä. Ei toki ole aito flexfuel ratkaisu mutta hyvä kompromissi.
                                                      Itsellä on ME3.8 moottorinohjain, jossa karttojen vaihto tapahtuu lastun tai moottoriohjaimen vaihdolla, eli hyvin harkiten on tehtävä polttoaineesta toiseen siirtyminen :)
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 16.11.2020, 10:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                        Mikäs on AEB:hen käypänen loiskelevy öljypohjaan? Näkyy olevan muovista ja sitä isoa peltistä tarjolla.

                                                        Comment


                                                          Muovisia on ainakin omista löytynyt. Peltiseen en ole törmännyt.

                                                          Comment


                                                            Tämmönen on omassa. Vähän suurennetuilla reijillä jotta öljy valuis paremmin takaspäin. Ei estä mitään mutka loiskumisia.
                                                            FebiBilstein osanro: 10906

                                                            ​​​​

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X