Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsche Cayenne Turbo '06

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Aika vähän niissä mekaanisia vikoja on ollut. Venttiilikoneisto on heikko lenkki ja se kun alkaa oireilemaan niin monesti tulkitaan väärin että olisi koko aski päreenä. Momentinmuunnin on toki kovilla ja tietyllä tapaa kulutusosa.

    Mulla on omasta kanssa venttiilikoneisto niin kulunut että kuumana esmes rata-ajossa alkaa paukkumaan, ajettu liian pitkillä öljynvaihtoväleillä joskus historiansa aikana. Pöydällä olis jo TransGo shiftkit odottamassa kun vaan sais nyt muuten ensin ajokuntoon ja vähän testikilometrejä.

    Comment


      Kasailin nyt sunnuntaipäivän ratoksi keulan muoviosia paikalleen, askartelin yhden pakoputken kannakkeen lisää kun otti pakoputki viimeisten muokkausten jälkeen vaihteistonkannattimeen kiinni. Avasin alkuputkien ja varsinaisen pakoputken väliset piippuliitokset ja laitoin pakoputkitahnaa väliin kun jäi sieltäkin viimeksi vuotamaan. Mitäs muuta, laitoin akun paikalleen ja nyt jos oils vielä inspiraatiota niin mennä korjaamaan se vaihdelaatikon johtosarjan liitin. En vaan löytänyt mistään pinnien irrotustyökalua, tarvii jostain joko tehdä sellainen tai ottaa huomenna töistä lainaan.

      Muuten lista alkaa olemaan aika lyhyt. Puskurin ja umpiot sais laittaa kiinni jo. Sisälokarit laitan samalla kun vaihdan vetarit sitten kun ne vaan tulee. Sen jälkeen pohjamuovit ja saakin ajaa varmaan suorinta tietä katsastusasemalle.

      Jos nyt jotain positiivista niin tässä kun olen autoa nyt käytellyt ja edestakaisin siirrellyt niin ei se ainakaan enää vuoda mitään.

      Comment


        Tuli jo tylsää ja menin takaisin talliin. Nakersin tytöltä pöllitystä hiuspinnistä mirkelillä sopivan työkalun johtoliittimen pinnien irrotukseen. Siinäpä olis sitten kaikki mitä auton alla oikeastaan tarvii tehdä. Vetarit ja sisälokarit sitten tosiaan samalla kerralla kiinni kun tarvii kuitenkin pyörät ottaa irti vielä edestä. Puskuri ja umpiot on sitten aika nopeet ampua kiinni. Kaikilla ohjainlaitteilla on miljoona vikakoodia, taidan vaan painaa testerillä kaikki kerralla nolliin sen paremmin perehtymättä. Tässä kun ajellut airbagin törmäystunnistimien johdot irti ja puolet moottorin ja vaihteiston naruista irti niin onhan niitä vikoja siellä muistissa.

        On tää sentään sen verran fiksu jo että esmes airbagien tai absien vikavalo ei jää palamaan muistoksi sen jälkeen kun vika on korjattu. Jarrupalojen kulumisanturin valo tosin jäi palamaan, ei palanut aiemmin eikä ne palat varmaan miksikään oo kuluneet tuolla pihalla seistessä. Liitinvikaa syytä epäillä sielläkin.

        Comment


          EBC:n paloissa se kulumisvaroittimen johto on niin hengetön, ettei se kummoista tapaturmaa tarvi, kun johto on poikki juuresta. Bitissä palaa varoitusvalo just sen takia, että johto on poikki.

          Comment


            En oo paloja irti käyttäny mutta ne liittimet oli aika täynnä kaikkee shaibaa. Aika varmasti sieltä löytyy syy.

            Comment


              Eilen tuli uudet vetoakselit. Sattui samalle päivälle vielä autonkasaamiseen liittymättömistä syistä niin ankara vitutus että oli pakko saada jotain muuta ajateltavaa. Mäiskin sisälokarit, umpiot, puskurin, vetarit, talvirenkaat ja jotain muutakin siinä sitten vielä samalla kiukulla. Yleensä ei töiden jälkeen paljon huvita tallissa riekkua arkipäivisin mutta nyt oli kyllä niin paska päivä että johonkin piti negaatioita koittaa purkaa.

              Uusien vetarien uudet päätymutterit oli toki eri kokoisella kannalla kun vanhat, pitää tänään ostaa sopiva hylsy. Kiristysmomentti on tasan 500Nm ni ei toinna vanhoja käyttää uudestaan.

              Jos oikein hövelille päälle sattuu ni tällähän pääsee viikonlopuksi ajelulle. Ehkä.

              Comment


                Eipä siinä pitkään mennytkään kun kävi loputkin askarteleen kiinni. Tai sen verran nyt ainakin että koeajolle pääsee. Kaikki konehuoneen muovit ja jotain sai-pumppujen braketteja yms sälää on vielä tallin pöydällä. Niitä voi sitten tunkata kiinni vaikka yksitellen sitä mukaa kun huvittaa kun eivät vaikuta mopon ohjaukseen. Trafitin äsken ajoon ja jospa tästä kohtapuoliin sitten lähtis tankkaamaan ja ajamaan hurua. Tarvii syödä kunnolla ensin ja pakata lämmintä vaatetta mukaan mahdollista kävelymatkaa varten.

                No, ainakin se on taas elossa ja liikkuu omin voimin.

                Comment


                  Ajelin siinä eilen iltasella vielä vähän pidemmän lenkin ja kaikki tuntuis toimivan. Sen verran olin rohkea että läksin tällä tänään töihin ja töistä iltapäivällä suoraan katsastukselle. Käsijarru perhana ei pure oikealla puolella yhtään, muuten ei ollut mitään. Päästöt mittailin työmaalla jo valmiiksi ja voin vahvistaa että kakkoskattien poisto ei vaikuta yhtään mihinkään yhtään mitään. Nythän siellä on siis hamkrapovic suorat putket kakkoskattien paikalla.

                  Ilmapuolelle vaihdoin koko viemäröinnin matkalle maffeilta ahtimien ja välijäähyjen läpi imusarjan tiivisteisiin asti kaikki uudet O-renkaat ja tiivisteet. Oli muuten paljon merkitystä. Tuossa on aina ollut semmoinen tosi ärsyttävä viive pikkukierroksilla ja liikkeellelähdöissä. Toverilla on samanlainen auto ja ihan ääneen sitä ihmetteli kanssa kun minun autoa kokeili että miten tässä on näin helvetillinen lagi. Nyt on koko matkalla uudet tiivisteet ja uudet pässit molemmin puolin. Tuntuis auttaneen, repii liki tuhat kierrosta alempaa jo ahtoviisaria.

                  Eiköhän se tästä taas iloksi ja suruksi muutu. Ainakin saa pitkästä aikaa ajella. Ja nyt kun on ne ahdistavat kakkoskatit pois putkesta ja takavaimenninta vähän modattu niin voi herranjumala miten hyvältä voi auto kuulostaa. Tiiättekö kun automaattivaihteisen auton sytkää scramblataan vaihtohetkellä sekunnin murto-osaksi? No nyt sen kuulee :) Vaikee selittää, vähän saman tyylinen kun modernimpien vehkeitten dsg fart. Se vaan kun se ääni tulee neljän ja puolen litran veekasin tuottamana niin kuulostaakin vähän paremmalta kun jostain rivinelosen perästä.

                  Vielä olis vaihteiston shiftkit ja umpioihin uudet projektorit tunkattavana. Ja se käsijarru taikoo kuntoon. Ja sit voiskin tankata ja ajaa ja jinxjinx vaan.

                  Comment


                  • Kansa kaipailee kuvia projektista ja autosta!

                    Hienoa, että toimii. Onhan se 4.5-litrainen Zuffenhausenin V8 aivan eri moottori mitä aneeminen nelosturbo, oli siinä nelisylinterisessä kuinka paljon tehoja ja kaiutinmökää sekä apusähkömoottoreita tahansa.

                    Comment


                      Ulkokuoreenhan tässä ei oo mitään muutoksia tullu ja muutenkin kovasti laiska oon ollu kuvia ottamaan. Eikä mun autot oo muutenkaan ikinä ollu mitään näyttelyvehkeitä joihin tulee vesisateessa pisaroista mikronaarmuja. Viimevuotista paskaa taitaa tossakin autossa olla vielä pinnassa ni ei siinä paljon kuvia toinna ottaa.

                      Tässä on maalipinta niin paskassa kunnossa muutenkin että tarvis vetää yli että tulis oikeasti hyvä. Lakka kesii irti ja lakan alta on maalipigmentti ihan oudosti palanu. Kerhotoveri arveli että olisko joku edellinen omistaja joskus halunnu vähän lisää blingiä ja vedetty päälle kerros lakkaa ja sitä myöten nyt tossa kunnossa. Mulla ei oo kiinnostusta (eikä varaa) maksaa ylimaalauksesta joten tällä arkikäyttispinnalla mennään jos ei sitten teippaukseen ryhdy. Puolitoista kiloo vois olla semmonen kipuraja, sen enempää en kyllä 15 vuotta vanhan auton pintakiiltoon oo valmis sijoittaan.

                      Comment


                        V8 on hyvä vaihtoehto. Itse tykkään ja on luotettava.

                        Comment


                          Ei riitä 1.5k auton ylimaalaukseen ellei siihen liittyviä töitä tee osittain tai kokonaan itse.

                          Comment


                            Omalla ohdalla porschen harrastaminen loppui juuri tuohon maalauskohtaan. Kun autoon oli hakattu tajuton määrä rahaa, kamelin selkä katkesi maalarin (maalareiden) kustannusarvioon. 3000-3500e siihen olisi uponnut, jos se olisi tehty sillä huolellisuudella, mikä itsele kelpaa. Siinä kohtaa nepan hintalappu olisi ollut jo lähellä kahta kymppiä ja aloin laskekskella, että omien (tai edes osan niistä) saaminen edes jotenkin takaisin alkaisi olla aika mahdotonta. Se jäi sitten seuraavan työlistalle.

                            Tässä on maalipinta niin paskassa kunnossa muutenkin että tarvis vetää yli että tulis oikeasti hyvä. Lakka kesii irti ja lakan alta on maalipigmentti ihan oudosti palanu. Kerhotoveri arveli että olisko joku edellinen omistaja joskus halunnu vähän lisää blingiä ja vedetty päälle kerros lakkaa ja sitä myöten nyt tossa kunnossa.
                            Tämmöstä vikaa on satunnaisiin saksalaisiin osunut. Mulla oli joskus bemari, jossa ei lakka pysynyt millään kiinni. Sitä maalattiin takuuseen 6 kertaa ja aina jostain uudesta kohtaa lakka lähti levyinä irti kun pesi painepesurilla. Oudointa oli se, että niistä korjausmaalauksistakin lähti. Sitä kävi jo ihan PPG:n ukkelitkin ihmettelemässä. Lopulta siitä maalin kaavasta löytyi joku virhe.

                            Comment


                              Ei riitä puolitoista kiloa maalaukseen ei ja se onkin tiedossa. Silläpä tässä olenkin alkanut tutuntuttua teipparia vinkumaan josko saisi edes kustannusarvion. Asia ei ole prioriteettilistalla ihan kärjessä. Jos nyt sais edes sen verran aikaiseksi että pesis ja vahais vielä ennen talvea.

                              Comment


                                Mä oon ymmärtänyt niin, että hyvin tehty teippaus ja maalaus ovat suurinpiirtein saman hintaista touhua, tai ainakaan mitään todellista säästön paikkaa siinä teippauksessa ei taida tulla maalaamiseen verrattuna.

                                Comment


                                • Pelkkä pieni suojateippaus olisi ollut useita satasia, jos olisi teippauttanut oven kulmia ja helman päätyjä uuteen autoon. Tulin siihen tulokseen, että samalla rahalla ne maalauttaa, jos tulee tarve.

                                  Comment


                                    Jos kyse uudesta, liikkeestä juuri pihalle ajetusta autosta niin silloin kyllä nuo suojateippaukset kannattaa teettää vaikka maksaisi enemmän. Maksavat kyllä itsensä takaisin. Mikään ei v*tuta niin paljon kuin mukamas ammattilaisella maalautettu auto, jossa korjatut paikat alkaa kukkia parin vuoden sisään.

                                    ainakaan mitään todellista säästön paikkaa siinä teippauksessa ei taida tulla maalaamiseen verrattuna
                                    Ja sen teipattavan pinnan tulis olla melko virheetön, jotta teippaus onnistuu (pysyy ja näyttää hyvältä). Eli kaikki alkavat kuprut ja myös varmaan noi lakkavauriotkin vaikuttaa siihen teippauksen onnistumiseen. Tietty teipin alle voi jättää kaikki pohjamaalissakin olevat, mutta äkkiä se tulee kalliimmaksi.
                                    Veät raptorilla tai vastaavalla maalilla sen Possun niin tulee rouhea? :D
                                    https://youtu.be/rcg3ouEDIcg

                                    Comment


                                      Tai sit vaan antaa olla toi kiiltävä musta joka naarmu kerrallaan lähestyy tuotekehitysmustaa anyway.

                                      Comment


                                        Helpoimmalla pääsee kun ei anna maalipinnan häiritä ja paikkailee paikkamaalipensselillä jos paikkailtavaa tulee. Uudelleenmaalauksen jälkeen saa taas autoa varjella kuin kipeää sukuelintä ja pahoittaa mielensä jokaisesta pienestä hiusnaarmusta ja niitähän musta/tumma maalipinta oikein mielellään tuo esille.

                                        Comment


                                          Eipä oo paljon tullu ajeltua, vuodenvaihteen jälkeen muutama päivä ja nyt tällä viikolla heti seuraavan kerran taas pari päivää ajossa. Tänään oli kuitenkin ensimmäistä kertaa minun omistusaikana mahdollisuus päästä vähän kokeileen ja tutustuun paremmin talviräppäilyominaisuuksiin. Jos nyt jotain niin pitoja on nyt uusilla Misukan talvirenkailla vaan hippasen paljon enemmän kuin toistakymmentä vuotta vanhoilla korealaisilla jotka auton mukana tuli.

                                          Eilen hiukan kiihottelin jossain röpelöisemmällä alustalla ja sitten alkoikin jo pakoputki kolisemaan vaihdelaatikon kannakkeeseen kiinni. Oli minun ihan omin kätösin hitsaama pakoputken ripustin pettänyt hitsauksestaan kaikessa röykytyksessä. Hiukan sitä eilen parsin ulkona lumihangessa kun ei talliinkaan päässyt, siellä kun on toinen projektiauto moottori purettuna. Jäi edelleen kolisemaan mutta sen verran vähemmän että viitsi edes reissuun lähteä. No Jämin talvipäivillä sitten puolessa välissä päivää syttyi jäähdytysnesteen määrän varoitus mittaristoon. Jostain se pikkuhiljaa mehii pihalle kun taas meni melkein pari litraa. Auton vieressä haisee jäähdytysneste mutta alle ei tule tippaa. Veikkaan että jostain syylärin nurkasta se hikoilee kun kaikki muut paikat on jo vähiinpäin parsittu ja niistä tulisi aina sitten kaikki kerrasta pihalle.

                                          Kotimatkalla syttyi ilmajousituksen vikavalo, juur pääsin Jämillä ennen lähtöä kuittailemaan että on hyvä kun on maavaraa niin ei oo anturitangot heti lumesta tukossa. Ja vitut. Sitten jossain reippaammassa kiihdytyksessä alkoi kauhee pauke kuulumaan pohjasta. Kauan sitä olenkin odottanut että koska se kardaanin keskilaakerin tukikumi ratkeaa. Sillä tuli nyt tänään tunnit täyteen. Okei, sai kyllä sikaa tänään ihan koko rahan edestä eikä täysin oireeton ole ollut tähänkään asti. Tarvii ny sekin entrata sitten, oli aika ankee ajaa kotiin 70 kilometriä kun kuulosti siltä kuin joku hakkaisi kumivasaralla auton pohjaan koko ajan.

                                          Muuten noin ensimmäiset fiilikset talvikäytöksestä pelkästään positiivisia. Menee keilakujaa ja mutkarataa kyllä uskomattoman ketterästi noin isoksi möhköksi. Tykkäsin.

                                          Comment


                                            Tämähän kuulostaa huolettomalta kamppeelta, kuitenkin ehjänä satoja kilometerejä kerrallaan!

                                            Comment


                                            • Vaikkakin Salorinne kertoo antaumuksella possun ongelmista niin ei se saa tätä allekirjoittaneen mieltä muuttumaan faktasta että tällainen laite on vielä joskus omistettava. Osan noista kaikesta vastoinkäymisestä on pakko laittaa edellisten omistajien välinpitämättömyyteen. Varmasti on nääsy kampe.
                                              Onko muuten hankalat kanavat saada varaosat näihin laitteisiin?

                                              Comment


                                                Ei oo hankalaa. Kaikkea saa kyllä helposti mutta ne possuspessu osat maksaa sitten ihan perkeleesti. Tyyliin nokkaketju euroa vaille 300€, kiristin 129€ jne. Sit taas noi VAG sukuiset kuten voimansiirron osat on ihan naurettavan halpoja, etuvetarit 150€/pari rahteineen, kardaani 80€ rahteineen jne.

                                                Tuossa mun autossa on kyllä tehty jo paljon edellisten omistajienkin aikana kaikkee mutta kilometrit vaan saa kiinni kaikki ne loputkin vikakohteet. Tällä on kohta 318tkm ajettu ja pikkuhiljaa kaikki ne kohteet jotka voi vanhuuttaan hajota, on nyt hajonnu.

                                                Mutta jos siinä edellisellä kirjoittajalla on paine tällainen saada niin tervetuloa tarjoamaan. Ei olisi varmaan ihan mahdoton vääntö saada mua luopumaan tästä. Viikon päästä tulee työsuhdeauto pihaan ja siitä kun loppuu liisarisoppari niin pitää ostaa joku oma matkavessa ihan omalla rahalla.

                                                Comment


                                                  Ilmajousitus oli viikon seisonnan aikana korjannu itte ittensä. Eilen piti pihassa hiukan siirrellä niin samalla siinä kokeilin, kamala rutina ja pauke kun kaikki umpijäiset jousituksen komponentit ajelin ääriasennosta toiseen ja takaisin pari kertaa. Nyt mahtuis auton alle korjaan sen kardaanin tukilaakerin ripustuksenkin, olis jopa ihan siedettävä lämpötilakin tehdä. Tarvii ulkona touhuta kun tallissa on edelleen kansiremontti menossa toiseen autoon ja osat/työkalut on vasta matkalla tulossa jostain maailmalta.

                                                  Comment


                                                    Kardaanin keskilaakerin tuen pajoitin tänään. Ulkona, lumihangessa selällään maaten auton alla. Vähän eri meininki tehdä kun jonkun muurahaisentappomadalluksella olevan auton kanssa. Edellisestä S6:sta kun putosi pakoputki alkuputken jälkeisestä piippujatkosta Tahkolla irti niin just ja just sai tunkin helman alle että sai nostettua ylös ja paikattua. Sekin toki tehtiin lumihangessa selällään maaten auton alla. Eikä se ollu edes tunkki vaan jostain mökin yhteydessä olevasta konesuojasta löytyny roclan pumppukärry.

                                                    Tämmösen korkeen kanssa on silleen helppoo että öljynvaihdot sun muut auton alle pääsyä vaativat hommat onnistuu ilman minkään valtakunnan nosturia tai mitään muutakaan ekstraa. Sen kun painaa jousituksen napista ylös ja hups auton alla on puoli metriä tilaa temmeltää.

                                                    Comment


                                                      Sama juttu oli aikoinaan Chevy Vanin kanssa. Sen alla oli myös reilusti tilaa pötkötellä selällään kardaaniremonttia tekemässä.

                                                      Comment


                                                        En menisi välttämättä pelkän ilmajousituksella nostetun alle. Se nimittäin voi tulla myös alas kesken kaiken... BTDT, alla ei onneksi ollut kuin jäteöljyastia.

                                                        Comment


                                                          Joo samaa oon miettiny itekin, ne pussien takaiskut ei oo järin ihmeellisiä. Oli mulla nyttenkin siinä lähimmän renkaan takana puupölkky varmistamassa. Tuo tosin jää pussit testerilläkin aivan tyhjäksi päästettynä vielä niin ylös ettei siinä henki lähde mutta pointti on kyllä aivan validi.

                                                          Comment


                                                            Eilen illankähmässä se ajatus sitten realisoitui ja ryhdyin tunkkaamaan vaihteistoon shiftkittiä. Sehän on koko omistusajan ollu suoraan sanoen aika paska. Lämpimänä varsinkin paukuttanu vaihtoja ja ollu semmonen ettei oo oikein ollu luottamusta koko askiin. Hidas mutta kankee kuten eräs kotimainen jääkiekkoilija.

                                                            No tilasin jo monta kuukautta sitten ameriikasta vähän upgrade palaa vaihteistoon ja nyt se sitten eskaloitu kun viime viikolla myin kaksi autoa pihasta pois niin oli kerrankin tallissa tyhjää.

                                                            Auto ylös, mies alle ja laatikosta öljyt pois. Öljypohja auki ja venttiilikoneisto pöydälle. Sit vaan eri näköistä koneistusta, poraamista, hiomista ja mittaamista. Uusia osia sisään mitä paketissa tuli, uudet öljyt ja kovaa ajoo. En jaksa sen paremmin mitään työselostusta alkaa laittamaan, kuvat valehtelee enemmän kun tuhat sanaa.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              Ja lisää kuvia kun ei yhteen viestiin kerralla sovi kaikki. Ero on jo ekan koeajon jälkeen ihan huomattava. Tuossa on aina ollut semmonen rasittava viime ja epäröinti vaihdoissa ja kuumana 2->3 ylösvaihto on ollu ihan kamala pamaus. Tuntuis toimivan nyt aika paljon paremmin ja kustannukset noin 10% uuden venttiilikoneiston hinnasta. Aikaa meni kyllä tuntikausia että ei ostohommana kannata välttämättä alkaa tekemään kun ei kukaan korjaamoukko alle satasella tunti tommosta hommaa ota ja jos ottaa ni ei kannata antaa.

                                                              Tässä on siis sama aski kun ekan polven Q7 ja Touareg niin arvelin että kannattaa tännekin tällaisesta välihommasta avautua. Jos joku on saman askareen edessä ni voin kyllä antaa pointereita tai jotain korvausta vastaan vaikka tehdäkin nyt kun on omaan harjoitellu.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X