Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsche Cayenne Turbo '06

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tekeekö Mobil hyviä öljyjä? Bemariin en laita.

    Comment


      En minä siitä tiedä mitään mutta sellaista valmistaja pyytää laittamaan. Luotan Porschen suunnittelijoihin ja insinööreihin enemmän kuin keskustelupalstojen kaikentietäjiin.

      Käyntiin se ainakin lähti nyt kun oli akku ladattu. Ekana agendalla oli ohjaustehostajan ilmaaminen joten katoin Elsasta Touaregin ilmausohjeet ja tein niiden mukaan. Sainkin sen koko lailla ilmattua ja jäähdytysnestettäkin meni taas pari litraa kun webasto lähti hetkeksi käyntiin ja vesipumppu painoi nestettä kiertoon.

      Sitten alkoikin sataa niin paljon vettä että sai lopettaa kasaamiset tältä päivää. Ei tuolla niin kova kiire enää tässä vaiheessa ole että viitsisin vesisateessa tehdä. Ekat savut kuitenkin otettu.

      Comment


        Siinä ei juuri ole insinööreillä paljoa valtaa, kun öljy-yhtiöiltä kysellään tarjouksia käytettävistä öljyistä. Sitä laitetaan, jonka kanssa saadaan paras sopimus. Luulisin, että oem v.a.g öljypurkeissakin on ollut jos minkä valmistajan öljyjä sisällä vuosien saatossa, mutta eipä niistä ole tuoteselosteessa mainintaa, riittää että on öljy joka täyttää luokitukset. Paras konsti on kokeilla, mikä öljy omalle moottorille on paras. Mobil on tiettävästi perus-öljyltään lievimmästä päästä, joten joillekkin moottoreille se voi maistua, kirjaimellisesti. Ei toki huono öljy ole, eihän se muuten markkinoilla olisi niin kauan ollutkaan.

        Comment


          Mulla on sen verran tiheet öljynvaihtovälit harrastevehkeissä että se on lopulta ihan se ja sama paljonko sitä maistuu. Kerran vuoteen oon öljyt vaihtanu ja yleensä siinä vaiheessa on jotain muutamia tuhansia kilometrejä kertyny.

          Urssin kasissa Mobil ei oikein toiminu, eikä oikein Castrolikaan vaikka se taas on toisilla pelannu hyvin. Oon Audin kaseissa ajanut vallan Valvolinen öljyillä, niillä on pysyny venttiilikoneisto hiljaa ja kuluu just sopivasti. En luota oikein siihenkään jos yli 300tkm ajettu moottori ei kovassa kuormituksessa yhtään kuluta öljyä. Kova kuormitus nyt tässä tapauksessa tarkoittaa vaikkapa ratapäiviä.

          Ostin nyt tota Mobilia vähän sillä että se oli ennen alennuksia melkein puolet kalliimpaa kun Valvoline ni kai sen on pakko olla melkein puolet parempaa. Sinänsähän vuonna 2020 nykyöljyt on varmasti kehittyneet siitä mitä vaatimukset on olleet joskus 2000-luvun alkuvuosina kun tommosta Cayennen moottoria on piirretty ja melkein mikä vaan alahyllyn rainbow tai pirkka toimis ihan yhtä hyvin. On kuitenkin niin pisara meressä joku öljynvaihto autoilun kustannuksissa että sama toisaalta sitten ostaa sitä brändituotetta.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
            Tunkit ja pukit ja käsityökalut, niillä sitä ennenkin (kuulemma) pärjättiin. Väitän että ne pärjääjät ei oo tommosta 600kg limppua repiny autosta irti, tuli oikein hiki.
            https://youtu.be/fc9wOpFz_7U
            Hirveätä hifistelyä tuollainen 4400dollarin moottori-vaihteisto-paketin laskupöytä. Onhan tuo kyllä melkein kuplan kokoinen paketti kokonaisuudessaan.

            Comment


              Ja toi on vielä Cayenne S jossa on noin 100x vähemmän kaikkee romua kun mulla. Mut joo, olishan se jollain tommosella kalustolla ja kunnon tallissa ollu puolta nopeemmin irti ja todennäköisesti aika paljon vähemmällä kiroomisella ja hikoilemisella. Oh well, kasvattaa karvoja perseeseen.

              Comment


                Tuollaisella pöydällä olisi kyllä ilo harrastaa. Voisi luvata pari per päivä tekevänsä, jos tekniikkoja olisi hyllystä ottaa.

                Comment


                  Nyt vasta katoin ton Hooviesin videon. Pääpiirteissään noin minäkin sen tein. Tunkki alle ja ruuvit irti :)

                  Comment


                    Siistit vermeet ja näkyi tuossa yksi Autokin olevan.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti

                      https://youtu.be/fc9wOpFz_7U
                      Hirveätä hifistelyä tuollainen 4400dollarin moottori-vaihteisto-paketin laskupöytä. Onhan tuo kyllä melkein kuplan kokoinen paketti kokonaisuudessaan.
                      Oli siitä muutama tunti jätetty näyttämättä niinku johtosarjan/ecun irroitus, lämppärin nesteet tallin lattialle ja veemäisessä paikassa liitännät jotka haperuuttaan hajoaa, laatikkoöljyt varmaan kiertää syylärin päädyssä kuten Audeissa, ei lähde liittimistä irti ja hajoaa plus kauhee sotku jne jne... :)

                      Comment


                        Laatikkojäähy on sentään erikseen. Ei tarvi pelätä että aski hajoo kun syyläri tihkuu vanhuuttaan glykolit laatikkoöljyjen sekaan.

                        Mulla meni tosiaan joku vähän toistakymmentä tolleen kenttäolosuhteissa että kyllä sen työpäivän aikana varmasti pudottais tommosilla vehkeillä ja ehtis pitään jo vähän taukojakin.

                        Comment


                          Tänäpä sain ajettua auton talliin sisälle jatkojalostusta varten. Ei ihan ongelmitta mennyt sekään tosin. Olen onnistunut irrottaessa rikkomaan yhden vaihdelaatikon johtosarjan liittimen lukitusklipsun eikä se pysy kiinni. Tämän liittimen läpi kulkee laatikon input speed sensor, output speed sensor ja laatikon öljynlämpöanturin tieto. Sain sen verran sitä jemmattua kiinni että sai askin pois vikatilasta mutta ei vaan mene eteen eikä taakse. Tarvii laittaa keskilukko kiinni, sitten liikkuu. En ihan ymmärrä miksi näin. Tarvii vähän raapia päätä ja vaihtaa tuo liitin ainakin ehjäksi ennen kun enempää hermostuu. Laatikkoöljyt jo tarkistin, vajaan litran verran joutui lisäämään eli sen verran mitä laatikkojäähyltä oli valunut irrottaessa pihalle. Ei oo mitään käsitystä miksi se liikkuu ihan hyvin kun on keskilukko kiinni mutta ei liiku yhtään kun lukko on auki.

                          Pakoputki vuotaa ihan huolella, tarvii sekin tiivistää ja yhden polttoainesuuttimen johto oli murentunut poikki, kone käy seitsemällä. Nuo nyt on aika helppoja vikoja vielä korjata. Tehostajan ja jarrut sain ilmattua sen verran että uskaltaa siirrellä.

                          Vaan on sitä hommaa vielä aika paljon jäljellä. On se nyt sentään sisällä jo, jätin vielä rakennuslämmittimen pöhisemään talliin että kuivuu kun joka paikka oli niin paljon täynnä kosteutta.

                          Comment


                            Eihän nyt oo vaan vetari eestä irti, tai kardaani jäänyt laittamatta kiinni? Jos jokin nurkka on "auki", niin sehän ilman lukkoja kaikki voima karkaa jonnekin.

                            Comment


                              Vetareita en oo irti käyttänytkään. Kardaani kävi itelläkin mielessä mutta kyllä ihan omalla hiellä sen sinne jumppasin kiinni. Tarvii jonkun apurin kanssa vielä tarkistaa, ei arvaa yksinään mennä auton alle ihmettelemään vaihde päällä.

                              Comment


                                Juu, ei ehkä kannata mennä alle poikittain, se sattuu kylkiluihin, kun tommonen Panzerkampfwagen ylittää mahan.
                                Niin, se koko etupakettihan tuli kokonaisena mukaan, eikä tarttenu mitään nähtävästi käyttää irti tallissa. Ehkä se liittimen ehjäys on nyt helpoin tehdä ja tarkastella tilannetta sen jälkeen :) Itsekin tulee välillä punnerrettua suorituksia ilman mitään nostimia, mutta itse sentään teen yleensä sisätiloissa kaiken aina. On pakko antaa peukkua harrastuneisuudesta, kun tuommoista pikkuremonttia värkkää pihalla :)

                                Comment


                                  Ylipäätään olen öljynvaihdot sun muut tehnyt täysin ilman tunkkeja tai pukkeja kun alle mahtuu jousitus yläasennossaan ihan mainiosti. Nyt kun irrotteli jousipusseista ilmalinjat niin näki miten pienen varassa se koko jousipussin tiivistys ja sitä myöten auton paino on. Siinä kun on auton alla ja sattuu vaikka o-rengas tai joku muu pettämään just sopivalla hetkellä niin sehän tulee alas. Ehkä se tunkki varmistukseksi ei ole yhtään turha idea.

                                  Ameriikan Joen forumeilla ehdoteltiin että jos lukko päällä liikkuu niin vika ei olisi vaihteistossa. Makes sense. Voimahan menee silloin vaihteistosta läpi mutta jää keskitasurille. Sitä myöten kun laittaa keskilukon päälle niin vetää. Kardaani on ainut joka on ollut irti joten eiköhän siellä oo nyt jotain feelua sitten voimansiirrossa takakardaanille. Vaihde selvästi kytkeytyy päälle mutta auto ei liiku, tarvii ehkä ottaa sen verran vielä pukeille pyörät irti maasta että näkee oikeasti mitä siellä alla tapahtuu ja missä tilanteessa mikäkin palikka pyörii.

                                  Comment


                                    Kun tätä ketjua lukee, tulee väistämättä korvamato Göstan erään biisin sanoituksesta: "läpi kiven perse edellä puuhun kun yötä myöten kiivetään". Tässä rakennettiin taloa, mutta samanlainen Iisakin kirkko tuntuu tämäkin projekti olevan. Ihan vilpittömästi, ja ilman jaxuhaleja, täytyy hattua nostaa. <Peukku tähän>

                                    Comment


                                      Kiitoksia vaan. Eihän mulla ressukalla oo mitään muita harrastuksia ni tarvii sitten tämmösiä ropeltaa. Tallissa kävin vikakoodit lukemassa moottorilta, vaihteistolta ja keskitasurilta. Moottorilla oli kaikkia flektien ja ulkolämpöanturien vikakoodeja, ne kun on vielä autoon kiinnittämättä mutta laatikolla tai tasurilla ei mitään, kaikki anturit ja arvot näyttää ihan oikein. Keskitasuri surisee ja kolisee alennusvaihdetta ja keskilukkoa kytkiessä just kuten kuuluukin ja stepperin virta-arvot näyttää ihan oikeilta. Tarvii mennä nyt oikein auton alle katsomaan että vituttaako sitä takakardaania tosiaan joku niin paljon että kaikki voima pystyy hukkumaan jonnekin.

                                      edit: Joo, kyllä siellä keskitasurilla on sisällä jotain mekaanisesti nyt pielessä. Jarrua vasten kun seisoo ja valitsee R tai D vaihdelaatikosta niin jostain sieltä jakolaatikon sisältä kuuluu kahinaa, joku osa siellä selvästi pyörii vaikka pyörät ei. Jokin siellä sisällä on tässä temmeltäessä särkynyt tai irronnut. Takakardaanin laippa tms. En tunne tuon tasurin rakennetta (vielä), tarvii se ottaa autosta irti ja avata. Onneksi tuo nyt liikkuu edes lukko päällä niin saa vähän helpommin siirreltyä paikasta toiseen. Kovin paljon ei tarvi ajaa kun en tiedä kuinka paljon siellä lukko päällä sitten silti joku osa sorvaa, noi tasurit ei älyttömän kalliita ole ja kai tässä saa joka tapauksessa alkaa varaosaa etsimään, jos sieltä joku osa on oikeasti sisältä rikki niin sisuskalut maksaa sitten taas jokainen yksinään enemmän kuin kokonainen ehjä murkula.
                                      Viimeksi muokannut hopsis; 25.10.2020, 12:31.

                                      Comment


                                        Huoh. Ugemi olikin oikeassa. Mamma tuli töistä ja rekrysin sitten autoon sisälle jarrua painamaan ja vaihteita vekslaan samalla kun menin ite auton alle katseleen. Auto paikallaan jarrun varassa, vaihde päällä, etukardaani pyörii ja toinen etuvetoakseli. Sinne se voima hukkuu ja se jauhava ääni kuului vetarilta, ei tasauspyörästöltä. Vetonivel on päässyt irtoamaan akselista sokan yli tossa kun siirrelty ilman olka-akseleita.

                                        Whew. Helppo ja ilmainen korjaus tiedossa :)

                                        edit: Itse asiassa etuoikean vetoakselin sisänivel oli purkaantunut. Suojakumin läpi ei ulospäin näkynyt mitään mutta kun otti vetarin autosta irti niin sisäpäästä putoili kuulat ihan omalla painollaan pois.
                                        Viimeksi muokannut hopsis; 25.10.2020, 15:42.

                                        Comment


                                          Jestas mikä pilipalipalapeli sen vetarin nivelen kasaaminen. Sain eilen tehtyä mutta olipa taas jo niin pimeää ja märkää että ei viittiny ulkona mennä ährään paikalleen. Tämä kun piti ottaa sunnuntaina jo taas tallista ulos kun tuli nosturin tarve toiselle autolle. Purin siinä sitten ulkona vetarin irti ja ulkona se sitä myöten tarvii kasatakin. Vaan tämän jälkeen toivottavasti saa loput läjätä sisätiloissa.

                                          Comment


                                            Just joo. Eilen vein sen vetarin auton luokse ja kasasin kaiken takasin kiinni, oikein varta vasten varovasti niin ettei vaan pääse se sisänivel purkaantumaan ja siinä vaiheessa kun kaikki oli kiinni ja aloin kiristämään vetarin päätymutteria lopulliseen momenttiin niin että kiristys tapahtuu ikäänkuin voimansiirtoa vasten niin johan se perkeleen sisänivel taas räjähti ja purkaantu kuulat sinne suojakumin sisään. Se on vaan niin kulunut ja varmasti vielä kärsinyt tuosta kun on laippa ja ulkokooli pyörinyt mutta sisäkooli ei silloin kun sitä tuolla pihalla ihmettelin vaihde päällä että miksi ei vehkeet liiku.

                                            Lopputulos on nyt se että tilasin tänään molemmat uudet etuvetoakselit ja vanhat löytyy jostain about niin kaukaa kuin jaksan heittää.

                                            Comment


                                              Niin siis Cayennen vetarin sisäpää ei ole samanlainen kuin Audeissa esim?

                                              Comment


                                                Volkkarin osanumero niissä on. Sisäpään nivelen rakenne on käytännössä samanlainen kuin ulkonivelenkin. 6 laakerikuulaa, ulkokoolissa ja spiderissa niille urat ja välissä se donitsin muotoinen häkki.

                                                Comment


                                                  En voi millään uskoa että se varakkaamman-vagin vetari olis yhtään eri kuin treg/q7 kun muu alustaon samaa kuten aisinin aski?

                                                  Comment


                                                    Niin just. Mutta siis poikkeaa näistä kansanautoista.

                                                    Comment


                                                      Mystinen vetoakseli.

                                                      Comment


                                                        Eikö turbo-kajakissa ollut joku muu aski kuin tukkireessä, muistaisin, että porsche halusi kestävämmän askin

                                                        Comment


                                                          Mun C5 bitissä etuvetareiden sisäpäät on tripodit, sitä tarkoitin.

                                                          Comment


                                                            Juu ei oo tripodit. Noi on mulla vaan 317tkm kohdalla jo niin holoksi kuluneet että purkaantuu ihan ravistamalla. Ei ne uutena ja ehjänä tuommosia ole.

                                                            Aski ja koko voimansiirto ylipäätään on ihan samaa kun Torakassa. Poislukien ne kaiken pienimmät Volkkarin 2.5 dieselit joiden kanssa vissiin käytetty T5 napoja jne. Näissä oikeankokoisissa moottoreissa on Touareg/Cayenne keskenään ihan sama Aisin TR-60SN (tai volkkarin designaatio 09D). Jos sama laatikko kestää V10 TDI väännön Touaregissa niin kai se kestää V8TT bensakoneen väännön Cayennessa, ei siinä oo ollu mitään syytä lähteä Porschen sooloilemaan mitään laatikon suhteen. Keskitasauspyörästössä on sitten eroa, tai rauta mahtaa olla niissäkin ihan 1:1 samaa mutta ohjainlaitteen softassa on eroa Touaregin ja Cayennen välissä. Vaikuttaa muunmuassa etu- ja takapään voimanjakosuhteisiin, Cayenne on takapainoisempi ja eron kyllä huomaa jos vaikka vähän märällä koittaa driftailla, Porschea pystyy viemään pienessä nelipyöräsladissa kun vastaava Volkkari taas ei oikein haluaisi mennä poikittain yhtä vaivattomasti. Jousituksen ja iskunvaimennuksen virityksessäkin on varmasti eroa mutta edelleen kaikki palikat ovat alustassa samaa ja erot on tehty softalla.

                                                            Comment


                                                              Siinä se onkin, kun se lodju ei taida oikein kestää sitä kympin vääntöä

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X