Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsche Cayenne Turbo '06

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Porsche Cayenne Turbo '06

    Tällä kertaa teki mieli vähän muhkumpaa. Varmaan puoli vuotta koitin taas sopivaa kohdetta löytää "omalta" merkiltä mutta eihän Audia oo kiinnostanu 2000-luvulla tehdä yhtään järkevää bensamoottoria siinä hintaluokassa johon itse pystyi. Q7 oli tapetilla pitkään ja naapurista Touareg, välillä D3 A8 tai viimeisenä oljenkortena joku hinnat alkaen 4G A6. Joka kerta lopputulos oli sama, dieselkoneisia olisi ollut heti 200 nettiautossa mutta bensakoneet oli jotain todella laiskan ja aika lussun välimaastosta. Tommonen Cayenne ilmestyi putkelle ihan vahingossa, ekalla kerralla dissasin heti sen kummemmin miettimättä. Vaan johonkin alitajuntaan se sitten jäi kummittelemaan koska aika pian putkella ei muita ollutkaan. Pari konsultointia aiheesta etukäteen enemmän tietäneiltä ja yhden pitkän puhelun myyjän kanssa se vaati. Puhelun päätteeksi sanoin vielä pari yötä nukkuvani asian yli mutta seuraavana päivänä jo soitin että aletaas jiiraan aikatauluja että saan ostaa menolipun junaan.

    Lähtötietoina oli vanha paljon ajettu erikoisauto. Just the way I like it. Tuolla oli tönätty 313tkm kun minä ostin. Toisaalta hanskalokero tursuaa kuitteja, joista lähes kaikissa lukee Porsche. Auto on uutena myyty jollekin firmalle Ruotsiin josta se on kahden yksityisomistajan jälkeen tuotu noin vuosi sitten Suomeen. Isot kilometrit oli aika helppo hyväksyä ajattelemalla että olisi voinut maksaa 100tkm vähemmän ajetusta 10000€ enemmän ja korjata kaikkia tyyppivikoja seuraavan parin vuoden aikana 5000 eurolla. Tässä on lähes kaikki mallin tyypilliset vikakohteet jo korjattu. Plussana muihin verrokkeihin oli myös koko lailla fully loaded, just the way I like it.

    Piti tulla näyteikkuna mallinen topikki mutta projektihan tästä tulee. Kaikkea pientä on vähän joka puolella ja pari vähän isompaakin juttua. Aloitetaan ny tässä vaiheessa kuitenkin auton esittelyllä ja turataan sitten myöhemmin.

    - Mallivuosi 2006, valtaosa myynnissä olevista on '03-'04 vuosimallisia joissa on kaikenlaista lastentautia joita näissä jo korjattu
    - 4.5 V8 Turbo, 450hp/620Nm. Vapaastihengittävä ei ollut vaihtoehto, ensinnäkään 340hp ei riitä viemään tuota 2500kg omamassalla olevaa tankkia mihinkään, toisekseen vaparien lohkojen sylintereissä käytetty lokasil-pinnoite kesii epidemiaksi asti irti, varsinkin alueilla joissa moottorille tulee kylmäkäynnistyksiä. Turboissa käytetty samaa Nikasil pinnoitetta kuin Audin koneissa ja näissä ei samaa ongelmaa esiinny.
    - Varustelista on aika kivaa luettavaa, kaikki normaalit sähköhimmelit tietenkin. Lisänä panoraama kattoluukku, Entry & Drive, sähköinen vetokoukku, ilmajousitus, Boset, On-board air, lämmitetty ratti, alennusvaihteisto, keskilukko, sähköpenkit ja ratti, navi, puhelin ja kaikki muu mitä jo unohdin.

    Mitä nyt tiedossa on laittoa niin pienempinä juttuina ovien lukkojen mikrokytkimet tunnustaa sukuaan ja kessyn kahvoista vain takaovien kahvat toimii täydellisesti, molemmista etuovien kahvoista tunnistimia rikki. Navin kartat on ajalta jolloin kuljettiin vielä härkävankkureilla, yleinen putsaus ja puleeraus sisältä ja päältä tarvii tehdä ennen talvea. Ja fiksata pari pientä ruostepaikkaa, oven kahvan juuressa, jonkun sivulistan alla ja toisen takaoven päädyssä. Ihan VAG sukua näiltäkin osin, ei mitään vakavampaa onneksi vaan hyvin pieniä.

    Isompi ongelma realisoitui Pärnun ratapäivillä. Viimeisten kierrosten jälkeen alkoi kuulumaan kolinaa jostain. Auton sisälle sitä on ajossa koko lailla mahdoton paikantaa, on tuo sen verran hyvin äänieristetty. En sitä reissussa alkanut selvittämään vaan ajelin kotiin meiningillä hajoaa jos hajoaa. Lopulta kotona ääni tarkentui apukuskin puolelle sylinterikanteen. Venakopan tiivisteet oli joka tapauksessa vaihtolistalla ja niitä vaihtaessa selvittelin asiaa enemmän. Parin päivän salapoliisityön jälkeen vika löytyi imunokan ennakonsäätimestä joka jostain syystä pääsee klappaamaan edestakaisin, jotain sieltä on rikki, en tiedä selviääkö koskaan mitä. Siltä Variocamin solenoidilta kun irrottaa liittimen niin lakkaa metelöimästä, auto on nyt kuitenkin ajokuntoinen. Alavääntöä siinä hiukan menettää mutta fullboostilla menee kyllä ihan perkeleesti. Ainoa järkevä reitti on kuitenkin ottaa jakopää auki ja vaihtaa se säädin, tai samantein vaikka molemmin puolin. Uusi jakoketju kaikkine hiluineen ilman muuta samalla kerralla. Empä ole koskaan tällaista moottoria purkanut, vähän jänskättää mutta hyvällä tavalla. Ihmiset niitä muuallakin purkaa ja kasaa. Ja ompa taas yksi sulka hattuun lisää kun voi sanoa sellaisenkin homman tehneensä.

    Vaihteistoöljyt ja suodattimen jo vaihdoin, oli muuten mukavaa lutrata kun ei tarvi nosturia ollenkaan. Ilmajousitus vaan korkeimpaan asentoonsa ja rullaili alustan kanssa auton alle. Kunhan nyt hamassa lähitulevaisuudessa saa osat ja työkalut tuohon jakoketjun tunkkaamiseen niin seuraavana listalla on tottakai virisofta ja sitä myötä kun alkaa osat ahdistamaan ja hajoamaan niin parempaa rautaa tilalle. Softalla tuosta koneesta on otettu ~500hp/720Nm. Secondary cat delete, parempi intake plenum, välijäähyjä, ahtoputkia jne hipopaloja saa aika hyvin joilla pääsee vakiosisuskalujen kanssa vielä 50hp korkeammalle ja luonnekin muuttuu vielä herkämmäksi. Ameriikan joe on ottanu 650hp/800Nm suuruusluokan lukemia vakioahtimilla ja jos hyrriä lähtee speksaan ni teholukemat heilahtaa luokkaan 800hp/1200Nm eli potentiaalia moottorissa kyllä riittää. Moottorista yksi pykälä eteenpäin onkin sitten Aisinin valmistama 6-vaihteinen automaatti joka sopii erinomaisesti vaikka V10 TDI Touaregilla jumbojetin vetoon mutta sporttisempaan ajotyyliin se on kyllä kuin vanha lätkäpakki, hidas mutta kankea. Eikä sille oikein ole mitään edes tehtävissä. Mutkaradalla on ihan koko ajan väärä pykälä päällä ja vaihdot on hitaita. Suoralla pätkällä kaasu pohjassa upshiftit on sentään kohdillaan eikä tää nyt paikaltaan lähtiessäkään mikään kovasti hidas ole, 80km/h vauhdista rekan ohituksessa ensimmäinen auto minulla jota ei oikein kannata kaasu pohjassa koko matkaa vedättää. Uskomattoman hienosti vie tuo moottori noinkin painavaa autoa jo vakiotehoilla.

    Ja se tärkein. Se tunne kun parkkipaikalla pitää autolta pois kävellessä kääntyä ympäri katsomaan. Eräänä aamuna kaksi kertaa. Se on se jonka takia näitä kaiken järkevän perustelun ulkopuolella olevia vehkeitä kai jaksaa harrastaa vuodesta toiseen vaikka helpommalla ja halvemmalla pääsisi kun hakisi kaupasta uuden Focuksen.

    Pärnun kuvat lainattu kerhon galleriasta, eiköhän niitä fotoja jossain vaiheessa tule lisää.


    #2
    Pärnuussa istuin pelkäämässä muutaman kierroksen. Menee kyllä eleettömästi kovaa. Varikon muurilta vauhtia ei tajunnut ennen kuin vertasi kulkua taustaa vasten.

    Myös sellaisia simply clever juttuja tuossa oli. Esim se renkaan täyttö sydeemi.

    Comment


    • #3
      Hitto, täähän alko kiinnostaa. Mitäs kaikkia tyyppivikoja tuossa on? Nyt on nykyinen kakkosauto ollut pari vuotta ja varmasti toisen mokoman sitä harrastan, mutta jos tarvitsee vetokykyä tulevaisuudessa(ja huonon tien ominaisuuksia joskus), niin tuommoinen voisi olla oikein mukavakin, etenkin jos siitä saapi edes säällisesti voimaakin ulos :)

      Comment


      • #4
        Hienoa, että joku näkee yli 300tkm rullatussa turbo possussa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia!

        Comment


          #5
          Onhan noissa vikapaikkoja. Starttimoottori on aika yleinen vikakohde, ei oo loputtoman kallis osa eikä edes älyttömän vaikea vaihtaa. Se on koneen päällä, imusarjan alla. Imusarjan ja startin välissä on vielä sellaisia muovisia vesiputkia jotka alkaa jossain vaiheessa vuotamaan. Ei nekään mahdottoman kalliita ja upgradettua vesiputkea saa alumiinisena joka kestää. Sytkäpuolia menee kuin leipää. Jakovaihteiston kyljessä oleva askelmoottori menee kaikista jossain vaiheessa, tässäkin pari kertaa sytyttänyt vikavalon. Päälle perus yleiset Touareg/Q7 suvun murheet ilmajousituksen venttiilien vuodoissa, ovilukoissa, parkkitutkan antureissa jne. Kardaanin tukilaakeri on ilmeisesti hiukan alimittainen, osat siihenkin saa parilla huntilla.

          Ylipäätään kaikki on auton ikä huomioiden aika normaalia ja diy kotimekaanikolle ihan kohtuuella tehtävissä, ohjeita on ameriikan netti pullollaan ja osiakin saa. Ne tosin maksavat S-Audin osahinnoitteluunkin tottuneelle aika paljon. Toisekseen, kaikki moottoriin tehtävä on todennäköisesti hyvin ahdasta ja epämukavaa. Kone on lusikoitu kenkälusikan kanssa paikoilleen, monessa kohdassa kirjaimellisesti millipelinä. Ainut jota itse oikeastaan pelkään on laturi, se on vesijäähdytteinen, ei saa tarvikkeena ja oem maksaa kuulemma jotain 1800€ ja vaihto vaatii keulan purkamisen tai moottori/vaihteistopaketin pudottamisen alas. Vaan mehän mennään sen sillan yli sitten kun sen aika on. Ahtimien irrotus ei myöskään onnistu kone paikallaan mutta se nyt on tän forumin biturbomiehille tuttua huttua. Kokonaisuutena tuo on kyllä kestävää tekoa ja huollettavaksi tehty.

          Vetokykyä ja metsätieominaisuuksia kyllä riittää. 3500kg saa vetää jarrullista enkä epäile etteikö sellainen patti perässä tulisi ihan kiltisti. Youtube on täynnä 1gen Touareg maastoajovideoita, tässähän on sama alusta joten niitä videoita voi katsella ja todeta miten pätevä laite oikeasti on jopa oikeassa maastossa. Eniten rajoittava tekijä on sileäkuvioiset katurenkaat joilla ei paljon mudassa möyritä, auto menisi kyllä mutta tossuista loppuu pito. Tavallisella mökkitiella ei tarvi väistää mitään eikä ketään ja kahluusyvyyttäkin on yläasennossa 50cm. Voimanpaskaa saa luotettavuudesta tinkimättä hyvinkin helposti 550hp/750Nm suuruusluokan numeroita joilla ollaan varmaan jossain 5s 0-100 km/h lukemissa joka on jotain todella väärin tämän kokoiselle autolle.

          Comment


          • #6
            Noh, uhatkin näyttää olevan aika hyvin tiedossa...

            Comment


              #7
              Yks paha paikka taitaa olla ohjauspylväs ja sen lukko ja ajonestosysteemit. Noita on vissiin mennyt enemmänkin ja korjaus maksaa aika rouhean kasan käteistä. Silti näissä vehkeissä on kyllä jotain semmosta ihanalla tavalla täysin järjetönta meininkiä. Mä tykkään.

              Comment


                #8
                Iso peukku ylös täältä, silmailin itsekkin noita kun olin vaihtamassa autoa. ;)

                Comment


                  #9
                  Jakopään tekeminen on nyt siinä vaiheessa että ajoitustyökalut ja ennakonsäädin on tilattu eilen. Ja '98 vuoden Mazda 626 ostettu tänään väliaikaiseksi vessaksi että pääsee kulkemaan sen aikaa kun possu on tallissa levällään. Luulisi remonttimotivaation ainakin olevan huipussaan kun tuommoisella maksalaatikolla hetken kulkee.

                  Oma työhän minulle ei maksa kuin aikaa. Jakopään ajoitusvehkeet, ennakonsäädin ja kaikki uutta jakopäähän tarvikkeena on yhteensä joku 800€ paukku. En ole jakopään rojuja vielä tilannut, meinasin olla sen verran tuhma että kokeilen saako tuota pelkkää ennakonsäädintä mitenkään vaihdettua purkamatta ketjua irti. Silloin selviäisi pelkällä venttiilikopan avaamisella. Jos ei onnistu niin siinä vaiheessa on sitten ihan sama tilata uudet jakopään rojut ja purkaa osien saapumista odotellessa loputkin edestä irti. Venakopat tarvii anyway ottaa edestä pois kun ketjun vaihtaa niin turhaa työtä siinä ei tule tehtyä. Onnien onni että suunnittelija on piirtänyt ketjun koneen etupuolelle johon sen pääsee vaihtamaan. Ainut ulkopuolinen työ on ilmastoinnin tyhjennys ja täyttö jos kenno pitää purkaa edestä irti. Meinasin kyllä sitäkin ensin tutkia jos saisi siirrettyä kennon edestä pois liitoksia avaamatta.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                    Yks paha paikka taitaa olla ohjauspylväs ja sen lukko ja ajonestosysteemit. Noita on vissiin mennyt enemmänkin ja korjaus maksaa aika rouhean kasan käteistä. Silti näissä vehkeissä on kyllä jotain semmosta ihanalla tavalla täysin järjetönta meininkiä. Mä tykkään.
                    Noita pylväitä olen korjannut jo useamman eri autoista, osat maksaa <5 eur (sieltä menee releet ja mikrokytkimet). Mulla on hyllyssä yksi Porsche Cayenne:n ehjä rattiakseli (sama käy kaikkiin VAG konsernin autoihin A6/A8/S8, VW, Porsche jne.). Uusi maksaa toki tuhansia töineen.

                    Comment


                      #11
                      Minullakin nämä oli puolivakavissaan harkinnassa vuosi sitten, kun autoa etsin, ja nimenomaan turbo em. seikoista johtuen. Totesin kyllä nopeasti käyttökulujen olevan sitä luokkaa, että minun kilometreillä ja kuljetustarpeilla tällaisen pitäminen on paitsi järjetöntä, myös jäätävän kallista. Asiaa ei helpottanut se kevyt antipatia maastureita kohtaa, jota olen potenut suunnilleen siitä lähtien, kun näitä alkoi ilmestyä kuin sieniä sateella.

                      Ei se laitteesta kaikkea hohtoa silti vienyt. Vetokyvyllä ja metsätieominaisuuksilla tällainen olisi kyllä itsellekin perusteltavissa. Ensin toki pitäisi tarvita sellaisia. Ehkä minusta tulee joskus niin vanha, että mukavuus menee niin paljon edelle.

                      Comment


                      • #12
                        Jos näissä citymaastureissa olisi enemmän pääntilaa, niin ehkä sitten. Se, että auto on metrin korkeampi, ei tunnu tuovan mitään tilaetua kabiinissa. Auton sivut kaartuvat silti ohimolle ja tuulilasi tulee naamalle. Ehkä G-mesessä ois tilaa, siinä on suorat linjat. Muistaakseni koeistuin tuon ajan possua jossain Autocenterin kellarissa, eikä herättänyt sen kummempia omistamisen haluja ainakaan vieressä istuneeseen mustaan S8:iin verrattuna.

                        Comment


                          #13
                          Möhkömaasturit oli itelläkin aika pitkään nou-nou, koska tyhmiä ja tarpeettomia isoja rohjoja. Silti samaan aikaan nautti kun kaupungissa oli helpompaa ajaa NV400 pakulla työajoja vaikka auto oli about tuomiokirkon kokoinen. Korkeammalla istuen näkee paremmin ja pidemmälle, isot peilit ja kunnon maavara teki ajamisesta helppoa. Sama se on tuossa maastopossussakin. Eikä tuo nyt mikään valtavan iso auto ole, hiukan henkilöautoa leveämpi ja saman mittainen kuin perus Audi A6. Korkeutta korilla on toki enemmän mutta sinne päin yleensä on tilaa.

                          Kävin yhden Cayennen koeajamassa ennen ostopäätöstä, sillä kerralla kyllä poistui antipatiat maastureita kohtaan. Ajossa tuo tuntuu puolta kokoistaan pienemmältä, jopa ketterältä. Ei varmasti oikeiden Porsche-miesten mielestä ole oikea Porsche mutta väittäisin että ei tuollaisen korin kohdalla paljon lähemmäksi sporttista ajotuntumaa voi päästä. Ja sitten kun haluaa vaan matkustaa mukavasti niin painaa napista iskunvaimennuksen comfortille niin menee heitoissa ja huonoillakin teillä ihan mukavasti, jopa noilla järjettömillä 22" matalilla renkailla. Oikein ilolla odotan että tulee talvi ja saa painaa alkuperäiskokoiset 19" pullakumit alle.

                          Siinä toveri edellä on toki oikeassa että järjetöntä ja jäätävän kallista on muunmuassa kaikki. Vakuutukset, verot, kulutus, varaosat, renkaat... I love it, tuntee ajavansa jollain speciaalilla. Meidän kylällä on yksi samankorinen Cayenne. Saman värinenkin. Näkyi olevan jossain vaiheessa nettiautossa myynnissä. 3.2 V6 hinnat alkaen demarimalli. Tähän kohtaa Jeremy Clarksonin äänellä "Permission to look smug?"

                          Comment


                            #14
                            Nyt kun on Pärnut ja Alastarot ohi niin toimeennuin viallista nokka-akselin ennakonsäädintä vaihtamaan. Tässähän se on nokka-akselin ketjurattaaseen sisäänrakennettu. Jakopään lukitustyökalut ja uusi säädin oli valmiina, meinasin että puran sen verran romua edestä että saa palikat lukittua työkaluilla ajoitusmerkkeihin, päästän ketjunkiristimen löysälle, otan viallisen nokkapyörän pois ja vekslaan toisen väliin. Kaikki tämä siis jakoketjua varsinaisesti paikaltaan irrottamatta. Sitä kun siinä aikani tuumailin niin totesin että sehän menikin yllättävän nopeasti vituiksi koko homma. Purkaessa en vissiin ihan tarpeeksi antanut respektiä vanhalle jakoketjun laahaimelle joka mureni kahteen osaan irrottaessa. Tämähän nyt sitten eskaloitui koko jakopään uusimiseen ja sitä myöten siihen että se on otettava puskuri ja lamput ja keulapala ja kaikki kennot ja lukkopelti ja ja ja ja ja edestä irti. Noin 12h on pelkkää purkutyötä tiedossa ennenkuin ketju on näkyvissä. Ja maksaa se jakopääsetti 750€.

                            Sinänsä en nyt ihan älyttömän loputtoman murheissani ole kun venynyt se ketju jo oli ja vaihto olisi joka tapauksessa ollut edessä seuraavan vuoden aikana mutta nyt jäytää kun se on pakko tehdä tässä välissä eikä sitten kun olisi ite halunnut. No nytpä tulee tehtyä. Hetki tarvii kyllä rauhoittua tänään nuotion ääressä brändypullon kanssa, sen verran raskaasti alkoi vituttamaan tuon laahaimen porsiminen [pun intended].

                            Comment


                              #15
                              No positiivisesti ajatellen on hyvä että mureni nyt eikä sitten kun koneessa täysvedot päällä.Nyt tuli vähemmän remonttia ehkä kuitenkin Ja pääsee katsomaan muittenkin osien kunnon niin tarttte olla kk päästä aukomassa uudestaan.

                              Comment


                                #16
                                Eihän nämä autot koskaan kysy lupaa milloin saa hajota :)

                                Comment


                                  #17
                                  Onhan se noinkin. Kuitenkin 315tkm jo rullailtu tuolla ketjulla. Öljyjä tähän on kyllä selvästi vaihdettu hartaudella, niin putipuhdasta oli yläkerrassa kaikki eikä huohotinkanavissa tai venttiilikopissa ollut yhtään karstaa. Ja ajettu, keskimäärin 24tkm vuodessa joka sekään ei ole huono asia moottorin sisäkalujen kunnon puolesta. Sitä ajatellen jakoketjukin saattaa olla vielä ihan ok mutta eihän se nyt enää uusi ole.

                                  Sparetolta tuli aamulla viestiä että ei heillä olekaan enää tuota Febin sarjaa varastossa ja lisää tulee vasta lokakuun lopussa. Toveri sitten bongasi jostain saksmannin verkkokaupasta saman sarjan -68% hinnoittelulla. Tilasin siltä istumalta samantein jonka jälkeen verkkokauppakin näytti ettei ole enää tilattavissa heiltäkään. Olisiko käynyt niin kova munkki että olisin saanut jonkun viimeisen varastopoiston. Hinnaksi jäisi rahteineen vähän reilu 250€ joka ei kuulosta enää ollenkaan yhtä pahalta kuin 750€.

                                  Samalla kun sisälokareita ja puskuria irrotellut ja osia tulee näkyviin, totesin välijäähyjenkin olevan ihan kuran peitossa. Saa nekin pestyä samalla. Tilasin valmiiksi uudet tulpat ja pari uutta puolaa kun löytyi kaksi haljennutta. Kaikki 8 niitäkin kannattaisi kerralla vaihtaa mutta jos nyt edes jotain tähän aaltoon ja loput seuraavasta tilistä.

                                  Sillä se näköjään lähtee millä on tullutkin. Vitutus siis. Tänään on jo ollut taas ihan kivaa tunkata tallissa. Se on tuurillaan tän päivän aikana vielä jakopää näkyvissä. Huomenna viimeistään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ilon kautta, niin kyllä se siitä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eilen noin kolme tuntia ja tänään noin 5 tuntia purkua. Vielä vähintään 2 tuntia ennenkuin jakopää on auki. Ameriikan joe interwebseissä sanoi forumilla että 12h meni purkamiseen. Siihen nähden en enää ihmettele jos quotet jakopään tekemiselle on laskettu 30 tunnin mukaan. No huomisen päivän aikana pitäis olla kaikki vanha purettuna ja odotella vaan että saa uudet osat.

                                      On mulla siitä operaatiosta jotain kuviakin mutta en tiiä jaksanko niitä ja kuinka paljon tänne tunkea kun ei niistä kukaan mitään hyödy.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tee 9xxfin forumille projekti-kertomus, vaikka täältä suoraan copy-paste sinne. Siellä on muitakin Audifinns-väkeä Porsastelemassa. Vähemmän on toki tee-se-itse-mies meininkiä sillä puolella, mutta harrastajakuntaa varmasti kiinnostaa, esimerkiksi kuvat jakopään purusta kotitallissa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jaa niin semmonenkin olis. No tarvii kattoo jos jaksaa jonkun yhden viestin hit-n-run postauksen laittaan sit kun on koko homma valmiina. Ei pysty jaksaan projektitopikkia rakentaan monelle eri forumille.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jokos talvirenkaat on hankittu?
                                            En voinut olla lisäämättä tänne.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Noita tapauksia kyllä näkee.. :D

                                              Comment


                                                #24
                                                Eilen ja tänään taas puolivillaisesti rauhaksiin purkanut. En oo pitäny kamalaa kiirettä kun ei oo uudet osat vielä edes lähteny liikkeelle. Nyt olis viimeiset pultit jakopään kannesta irti, en tiedä onko vaan vanhoista tiivisteliimoista kiinni vai onko vielä joku kiinnike jossain piilossa. Ei arvaa oikein väkisinkään alkaa vääntään auki. Piti tulla hetkeksi räjäytyskuvia katteleen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Heti kun alko orionin ohjelma soimaan radiossa ni jakopään suoja läks irti. Nyt on vanhat ketjut ja laaharit ja kaikki irti. Noin 20h työtä tallissa tässä vaiheessa takana. Menee omalla kokemuksella suoraan top kolmoseen vaikeusasteella. Irrotettuja osia ja pultteja on yhteensä joku 500 kappaletta pitkin tallia, auton alla, peräluukussa, pihalla. Täydet 10/10 vaikeustasosta, tykkään haasteista ja uusien juttujen opettelemisesta mutta tää remontti tulee jo uniin. True story.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Märkä uni mutta tuskan hiestä vai innostuksesta?

                                                    ​​​​​​

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Taitaa olla ns LiskoDisko luokassa nää unet.

                                                      Ei se Eteläbaijerin serkun V8:n ketjujakopää sekään kiva ollu... nyt sit lahonnu vaan ihan uusia vasta 18v täyttäviä mustia muoviosia pitkin jäähdytyspiiriä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkoi vastustamaan varaosien saanti. Alkuperäisiä Porsche oem jakopään osia sais mutta hinta karkaa tavallisen palkansaajan ulottumattomiin. Tuota Febin tarvikekittiä koitin sillä ~250€ hinnalla ostella Saksasta mutta myyjä ei jostain syystä suostu toimittamaan osia Suomeen. Onneksi on kontakteja joilla on lisää kontakteja ja muutaman viestinvaihdon jälkeen asiat on nyt sillä mallilla että lähetin Saksassa asuvalle yksityishenkilölle tänään paypalilla rahat ja hän ostaa nyt ensin siellä osat itselleen ja lähettää sitten postipakettina tänne. Keissi on vielä kesken mutta toiveet on korkealla että jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa pääsisi kasaamaankin tuota kattilaa. Nyt on hyvin aikaa ainakin putsailla osia ja tehdä muunmuassa kampiakselin dampperille jonkinlainen kiinnipitotyökalu. Ei sopinut tallista valmiiksi löytyvä Audiin käypäinen vaan tarvii kaivaa hitsikoneet esiin ja turata sopiva.

                                                        Tuossa on ny muutama kuvakin.

                                                        edit: kuvat näköjään ihan hassussa järjestyksessä mutta en ala säätämään uudestaan
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tsemppiä!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kaksirivinen riimu. No, samalla vaihtaa rattaat, laahurit ja kaikki tiivisteet. Jos ennakkosäätimet nokissa niin niillekin huolto.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X