Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S-Tronic?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eipä selvinnyt vielä, mutta seuraavalla kerralla jatketaan. Vauhtipyörä tai joku moottorista kytkimeen välillä oleva laakeri tuli itselle joskus ekana mieleen. Merkkiliikkeessä sanoivat kuitenkin, etteivät usko, että vaihdetussa uudessa laatikossa/sen osissa olisi mitään vikaa.
    Mites voisiko tulla jostain apulaitepuolelta? Kuormitus, eli esim. jarrua vasten paikallaan ajo voimistaa ääntä ja se saattaa jopa olla tasataajuista, vaikken siitä kyllä ihan varma olekaan kun pelataan pienellä kierrosalueella. Vaimea laivan sumutorvi vois kuvastaa kans ääntä. Kuuluu paikallaan vaihde päällä ainoastaan kylmänä.

    Tarkoitus olis myös piristää konetta softalla, mutta sitäkään ei uskalla tehdä ennen kuin äänen syy selviää ja varmistuu, ettei ainakaan laatikossa ole vikaa. Takuut kun menee siinä kuitenkin.

    Comment


    • Kyllä itselläkin kaksoismassavauhtipyörä tulee oireista mieleen.

      Comment


      • Otin vielä vähän äänispektriä tuosta äänestä lämpimänä. Eli vaihde päällä paikallaan normaalin tasaisen moottoriäänen lisäksi kuulen laukkaavan äänen rousk-rousk-rousk-rousk, joka ilmeisesti kuuluu nokkaketjusta ja lisäksi nopeamman tututu-tututu-tututu-tututu äänen, joka ilmeisesti on juuri se, mikä lähtee resonoimaan kylmänä.

        Liitteenä spektri, jossa vaakaviiva on vaihteen kytkeminen D:lle ja siitä hetki ylöspäin, niin ilmestyy nuo lisätaajuudet.

        Comment


        • Paikallisella korjaamolla sanoivat, että ääni tulee luultavasti laatikosta, kun öljyt vielä kylmät ja paine nousee hetken päästä, kun vaihteen kytkee. Ehkä sitten niin, mutta onko muilla samaa, että DL501:n ääni kylmänä ylittää moottorin äänenvoimakkuuden?

          Kampiakselin stefan vaihdossa huomattiin myös ilmastoinnin kompuran hihnapyörä ja joku toinen hihnapyörä olivat heikossa jamassa. Onkohan nämä kaikki vain normaalia kulumista evätkä kerro mistään isommasta ongelmasta? 127tkm mittarissa.

          Comment


            Minulla oli '13 mallinen A4 3.0TDIq, missä DL501. Ei kyllä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut laatikosta, varsinkaan sellaista mikä ylittäisi moottorin käyntiäänen voimakkuuden. Noin vähän ajettuna se auto ei minulla kyllä ollut missään vaiheessa, kokemukset rajoittuvat lähinnä 150-275tkm välimaastoon.

            Comment


              Heps. Tommonen 8V -14 mallin S3 tuli taloon. Laatikko tuntuu pelaavan normaalsiti ja öljyt vaihdettu 60tkm välein, kuten ohjelmasa on. Silti, jotenkin tuntuu, että paikalta lähdettäessä normaalilla hitaalla vauhdilla, jotenkin töksähtelee tuo lähtö. Ainakin muihin edellisiin DSG verrattuna mitä on ollut. Auttaisko tuo sopeutus mitään? Onko kukaan tehnyt DSG "nollausta" vaikka ei mitään vikaa oliskaan? Haittaa? Tuohan kai jonkun oppimisen nollaa ja pitää ajaa rauhallsesti jonkun aikaa, että oppii uudestaan.

              Comment


              • Tervehdys kaikille!

                Tuli vajaa kuukausi sitten hankittua -10vm S4 B8 230000km ajettuna, nyt tuossa viikonloppuna tuli annetua vähän reippaammin kenkää sille niillä seurauksilla että 20km/h+ alkaa kuulumaan tak---tak---tak laatikosta, ääni nopeutuu sitä mukaan kun vauhti kasvaa mutta loppuu noin sekuntin viivellä kun kaasupedaalin nostaa ylös. Nosturilla saatiin paikannettua ääni vaihdelaatikon perälle lähelle mistä kardaani alkaa.

                Onko täällä noihin s-tronicin ihmeisiin vihkiytyneitä ihmisiä joka voisi kertoa mitä tässä kannattaisi nyt alkaa tekemään, olen varautunut että remonttiin menee rahaa mutta kiinnostaisi vielä kuulla jonkun audiklubilaisen suusta mielipiteitä/spekulaatioita/jotain ennen kun vien tuon korjaamolle. Saa myös ehdottaa hyviä korjaamo vaihtoehtoja eteläsavo-eteläkarjalan alueelta.
                Viimeksi muokannut psaloka; 19.4.2021, 19:17.

                Comment


                • Tuntuu vaihtavan jo kuudenkympin vauhdissa 6 vaihteelle. Onko ok? 190tkm mittarissa.

                  Comment


                  • Nosturilla saatiin paikannettua ääni vaihdelaatikon perälle lähelle mistä kardaani alkaa.
                    Tuo nyt ei välttämättä viittaa s-tronic ongelmaan vaan torseniin joka sijaitsee vaihteiston takapäässä.
                    Viimeksi muokannut evinrude; 18.11.2021, 01:37. Perustelu: Vastaus oikeaan kysymykseen.

                    Comment




                    • Okei, kiitos tästä. Mun puolesta saisi vaikka ollakkin tuo torsen sökö, ei tulisi ihan niiin kalliiksi remppa.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 19.4.2021, 21:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                      • Audi 3.0 tdi s tronic vm-2011 oireilee täristämällä 1 ja 2 vaihteella pienessä vauhdissa kun kytkin vähän luistaa.Sama juttu peruuttaessa hitaasti, peruuttaessa myös pieni kilkatus. Foorumia lukiessa oireet viittavat noihin mekatroniikka, kytkin asioihin. Varsinainen kysymys on, että onko täällä Pohjanmaalla (Vaasan tai Seinäjoen lähistöllä) muuta paikkaa viedä auto tutkittavaksi ja korjattavaksi kuin Käyttöauto. Eli onko tiedossa mitään muuta pajaa joka noita osaa korjata. Käyttöauto (audi merkkihuolto) hintalappu hirvittää jo etukäteen, mitä tässä on lukenut noita hintoja marmoritiskiltä.
                        Viimeksi muokannut Yypee; 20.4.2021, 19:55.

                        Comment


                        • Moro.
                          A6 2.8fsi -12vm kävi tutkimuksissa ja mekatroniikan korjaussarjaa paja ehdottelee, toki ei luvata että laatikko sillä kuntoon tulee. Pitäiskö tuo nyt viedä vain audi centerille koko mekatroniikan vaihtoon, ei ainakaan tulisi turhaa remonttia jos ei korjaussarjalla kuntoon tulekaan.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Yypee Näytä viesti
                            Audi 3.0 tdi s tronic vm-2011 oireilee täristämällä 1 ja 2 vaihteella pienessä vauhdissa kun kytkin vähän luistaa.Sama juttu peruuttaessa hitaasti, peruuttaessa myös pieni kilkatus. Foorumia lukiessa oireet viittavat noihin mekatroniikka, kytkin asioihin. Varsinainen kysymys on, että onko täällä Pohjanmaalla (Vaasan tai Seinäjoen lähistöllä) muuta paikkaa viedä auto tutkittavaksi ja korjattavaksi kuin Käyttöauto. Eli onko tiedossa mitään muuta pajaa joka noita osaa korjata. Käyttöauto (audi merkkihuolto) hintalappu hirvittää jo etukäteen, mitä tässä on lukenut noita hintoja marmoritiskiltä.
                            Käyttöautossa vaihdettu nyt mekatroniikka ja laatikko ei tullut kuntoon. Öljyn seassa metallihippuja Kuulemma kytkimen arvot ovat kohdillaan ja ehdottavat koko laatikon vaihtoa. Kuulemma kannattaa käytettyä heidän mielestään etsiä. He eivät tätä itse tule tekemään. Eli mikäs firma hoitaisi tällaisen vaihto laatikon etsimisen ja vaihtamisen? Ihan sama missä päin suomea on. Vai onko muita hyviä ajatuksia, mitä kannattaisi tehdä.

                            Comment


                            • Harmi homma. Nämä tulevat aina kalliiksi, kun jotain vaihdetaan, mutta ei tule sillä kuntoon. Recro:lle jotkut lähettävät laatikoita korjattavaksi. Ja jotkut ostavat ruotsista korjattuja laatikoita.

                              Comment


                              • Elikkäs sellasta kyselisin mahtaako olla vika vai ominaisuus, kun omassa autossa (A4 2.0tfsi DL501 s-tronic) laatikko vaihtelee vaihdetta liian aikaisin isommalle ja liian myöhään pienemmälle. Esim 40kmh alueelta kevyesti kiihdytettäessä laatikko napsuttelee isompaa silmään niin että kierrokset jää 1100rpm. Sitten taas nopeutta laskiessa jos rullaa ilman kaasua tapahtuu sama homma että ei suostu vaihtamaan pienemmälle ennen kuin kierrokset taas siellä 1100rpm. Autoon ajettiin juuri TVS Engineeringin softat eculle ja laatikolle, mutta tällä en toivottua parannusta laatikkoon saanut tähän ongelmaan.

                                Comment


                                • Vähän samanlaisia havaintoja olen tehnyt, ilmeisesti ominaisuus?

                                  Comment


                                    Itsellä kanssa pykältää turhan nopeaa ylöspäin mutta tuota alaspäin vaihtamista liika myöhään en ole huomannut. Tehnyt tätä samaa ennen ja jälkeen mekatroniikan vaihdon.

                                    Comment


                                    • Osaako joku suoralta kädeltä sanoa yleisimmät oireet jos mekatroniikka alkaa olemaan remontin tarpeessa. Ja siis kyseessä tämä 7 pykäläinen DL501 S-tronic. Kyseinen remontti taitaa pyöriä jossain 1300€ paikkeilla teetettynä, niin ei viitsi ihan huvikseen korjailla

                                      Comment


                                      • Minulla ainakin rupesi oireilemaan niin ettei pakilla meinannut lähteä liikkeelle, lämpimällä laatikolla oireili pahemmin. ~1300€ olisi maksanut korjaussarjan laitto. Omalla tuurilla ei kuitenkaan olisi tullut kuntoon niin menee nyt pörhölle koko mekatroniikan vaihtoon. 8kk sitten ostin liikkeestä ja maksavat osan remontista ihan ilman tappelua.
                                        Ja vikakoodit on.
                                        P2753 - valve for transmission fluid cooler - open circuit
                                        P2755 - valve for transmission fluid cooler - short to plus
                                        P17E1 - Sensor for gear actuator 2 - mechanical malfunction
                                        P179C - main pressure valve - electrical malfunction

                                        Koodit kun nollaa niin heti käynnistyksen jälkeen tulee P2753 ja P179C takaisin.
                                        ​​​​

                                        Comment


                                        • No itsellä hiukan samaa oiretta, mutta omasta mielestäni kylmänä pahempi. Siis välillä tekee sitä kun parkista lyö pakin päälle niin auto nytkähtää, mutta ”tumppaa” siihen ja melkein tuntuu kuin sammuisi. Onko tietoa voiko mekatroniikka oireilla ajon aikana ja selittää noita aikaisia vaihtoja yms?

                                          Comment


                                            3.0 TDI:llä sen kyllä vaihtaa vähän samalla lailla, mutta siinä pannus riittää vääntöä jotta ei oikein pahasti on sanottava siitä. Oiskohan Audi säätänyt S-Tronic sillee että ne toimii hyvin matalalla kieroksilla olkoon 2.0 tai 3.0 TDI.
                                            Oletko huomannut paljon eroa laatikon toimivuudessa TVS softalla S-tilassa? Ainakin omalla autolla softauksen jälkeen suurin muutos olikin S-tilassa.

                                            Comment


                                            • Kyllähän se aika paljon napakammin vaihtaa nimenomaan S-modella ja kytkinten pieni luisto pieneni/hävisi. D-modella tuossa TVS ohjelmassa onkin sellainen ominaisuus että se mukautuu kuskin ajotyyliin eli jos ajat rauhallisesti niin laatikkokin vaihtelee aikaisin, mutta olisin nimenomaan tuohon ongelmaan kaivannut muutosta

                                              Comment


                                              • Nyt meni TVS:ltä pyyntiin pieni muokkaus tuohon omaan laatikon softaan jolla saataisiin nimenomaan tuo taajamassa köröttely hieman järkevämmäksi, eli tavoitteena olisi että ei vaihtaisi enää isompaa pykälää liian aikaisin. Saas nähdä saako ton laatikon sillä toimivammaksi

                                                Comment


                                                • Onko kellään tullut dl501 laatikossa näitä oireita:

                                                  1.
                                                  Auto alkoi hytkymään punaisissa valoissa.
                                                  vaikeaa selittää, mutta tuntui kuin moottori kävisi jotenkin vajaalla ja koko auto heiluu. Kuin joku heiluttaisi autoa kevyesti kulmasta..
                                                  hytkyminen loppui kun vaihteiston asetti N tilaan.
                                                  Kun palautin D:lle, hytkyminen jatkui.
                                                  Ilmeisesti siis kytkin/kytkimet otti kiinni vaihtelevalla voimalla oskilloiden.
                                                  Tämä siis tapahtunut vasta kerran.

                                                  2.
                                                  Jos hidastaa pysähdyksiin hitaasti, juuri ennen pysähtymistä auto nytkähtää eteenpäin.
                                                  ilmeisesti tyyppivika/ominaisuus.
                                                  Mutta millä olette tästä päässeet eroon?

                                                  3.
                                                  Kun vaihteiston asettaa P tilaan ja polkaisee kaasua, tuntuu siltä kuin auto pyrkisi eteenpäin. Pari kertaa sattumalta huomannut tämän.

                                                  4.
                                                  Paikoiltaan reippaasti lähtiessä ensin auto nytkähtää liikkeelle, siten veto pois kokonaan, ja sitten vaihde kytkeytyy taas ja meno jatkuu.
                                                  Kuin 1. vaihde kytkeytyisi kahdesti

                                                  Moottori ja tcu ohjelmoitu muutama tkm sitten.
                                                  En voi tätä suoraan syyttää kun oireet ei alkaneet heti.
                                                  Nyt on toki lämpimämpää, ostin auton talvella.
                                                  Oire 2. oli jo ennen.

                                                  Ei vikakoodeja, ainakaan suoraan ajotietokoneella.

                                                  170tkm ajettu, vaihteistoöljyjä vaihdettu huoltokirjan mukaan ajallaan. Nyt olisi taas aika km mukaan.
                                                  Mutta kannattaako tehdä/teettää muuta samalla?
                                                  Viimeksi muokannut Jenze; 25.5.2021, 21:22. Perustelu: Lisätty oire

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Yypee Näytä viesti

                                                    Käyttöautossa vaihdettu nyt mekatroniikka ja laatikko ei tullut kuntoon. Öljyn seassa metallihippuja Kuulemma kytkimen arvot ovat kohdillaan ja ehdottavat koko laatikon vaihtoa. Kuulemma kannattaa käytettyä heidän mielestään etsiä. He eivät tätä itse tule tekemään. Eli mikäs firma hoitaisi tällaisen vaihto laatikon etsimisen ja vaihtamisen? Ihan sama missä päin suomea on. Vai onko muita hyviä ajatuksia, mitä kannattaisi tehdä.
                                                    Oma tarinani lopputulema oli, että Käyttöauto laittoi vielä datan tehtaalle analysoitavaksi ja sieltä tuli vastaus, että kytkin on loppu, eli mekatroniikka oli kuluttanut kytkimen. Sinällään jännä että samoista arvoista itse antoivat tuomion että kytkin kunnossa, mutta hyvä että konsultoivat tehdasta. Nyt alkuviikosta sitten vaihdettiin kytkin ja samalla kaksoismassavauhtipyörä järvenpäässä am gearissa, kun heidän hintansa oli lompakolle mukavampi, kuin merkkiliikkeessä, vaikka pieni kesäretki pitikin tehdä. Nyt laatikko vaikuttaa taas toimivan yhden päivän kokemuksella.

                                                    Comment


                                                    • Mitä tuli operaatiolle hintaa tuolla järvenpäässä?
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 12.6.2021, 10:38. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                      • 3300€,siinä tosiaan kytkin, kaksoismassavauhtipyörä, öljyt, suodatin ja toki uuden kytkimen sopeutus. Paikallisessa merkkiliikkeessä olisi ollut 1000 euroa kalliimpi. Palvelu oli hyvää ja vaikuttivat kyllä tietävän mitä tekevät. Hinta arvio piti ja aikataulukin piti. Voin suositella.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 12.6.2021, 16:27. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jenze Näytä viesti
                                                          Onko kellään tullut dl501 laatikossa näitä oireita:

                                                          1.
                                                          Auto alkoi hytkymään punaisissa valoissa.
                                                          vaikeaa selittää, mutta tuntui kuin moottori kävisi jotenkin vajaalla ja koko auto heiluu. Kuin joku heiluttaisi autoa kevyesti kulmasta..
                                                          hytkyminen loppui kun vaihteiston asetti N tilaan.
                                                          Kun palautin D:lle, hytkyminen jatkui.
                                                          Ilmeisesti siis kytkin/kytkimet otti kiinni vaihtelevalla voimalla oskilloiden.
                                                          Tämä siis tapahtunut vasta kerran.

                                                          2.
                                                          Jos hidastaa pysähdyksiin hitaasti, juuri ennen pysähtymistä auto nytkähtää eteenpäin.
                                                          ilmeisesti tyyppivika/ominaisuus.
                                                          Mutta millä olette tästä päässeet eroon?

                                                          3.
                                                          Kun vaihteiston asettaa P tilaan ja polkaisee kaasua, tuntuu siltä kuin auto pyrkisi eteenpäin. Pari kertaa sattumalta huomannut tämän.

                                                          4.
                                                          Paikoiltaan reippaasti lähtiessä ensin auto nytkähtää liikkeelle, siten veto pois kokonaan, ja sitten vaihde kytkeytyy taas ja meno jatkuu.
                                                          Kuin 1. vaihde kytkeytyisi kahdesti

                                                          Moottori ja tcu ohjelmoitu muutama tkm sitten.
                                                          En voi tätä suoraan syyttää kun oireet ei alkaneet heti.
                                                          Nyt on toki lämpimämpää, ostin auton talvella.
                                                          Oire 2. oli jo ennen.

                                                          Ei vikakoodeja, ainakaan suoraan ajotietokoneella.

                                                          170tkm ajettu, vaihteistoöljyjä vaihdettu huoltokirjan mukaan ajallaan. Nyt olisi taas aika km mukaan.
                                                          Mutta kannattaako tehdä/teettää muuta samalla?
                                                          Voisiko nuo "oireet" saada pois jos tekee lootalle adaptoinnin uusiksi?

                                                          https://www.youtube.com/watch?v=wihOLejOszE

                                                          Comment


                                                          • Kyseessä Audi A4 B9 2.0 TDI Stronic ja kilometrit 110tkm. Seuraavia oireita, voisiko johtua kaksoismassavauhtipyörän väsymisestä?

                                                            - tärisee erityisesti kylmänä liikennevaloissa seistessä vaihde D-asennossa

                                                            - ajossa tulee satunnaisesti, mutta usein pompahdus ilmeisesti juuri vaihtotapahtuman kohdalla kun painaa kaasua. Tämä erityisesti pienemmillä nopeuksilla kaupungissa

                                                            - kaasua nostettaessa saattaa pompauttaa ja antaa sen jälkeen moottorijarrulla pientä havaittavaa tärinää/pompotusta, kunnes kaasua uudestaan painaessa saattaa antaa aluksi pompahduksen

                                                            - ajossa kaasua painaessa ohjaamoon kuuluu vaimeaa rätinää, jota ei kuulu kun auto seisoo tyhjäkäynnillä paikoillaan. Rätinä kuuluu vain kun painaa kaasua eli kun "veto" on päällä ajaessa. Kaasu vapautettuna rullatessa rätinää ei kuulu

                                                            - voimakasta selkeästi havaittavaa metallista kilkatusta niin kuin joissain videoissa tai kuvauksissa ei ole kuultavissa

                                                            Olen vertailun vuoksi ajanut muutamaa uutta eri automerkkien DCT-vaihteistoilla varustettua autoa, eikä niissä tuollaisia oireita ole ollut.

                                                            Autossa olisi vielä vaihtoautotakuuta jäljellä, mutta pitäisi jotenkin saada riittävän varma diagnoosi ennen kuin ehdotan dmf:n vaihtamista.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Jenze Näytä viesti
                                                              Onko kellään tullut dl501 laatikossa näitä oireita:

                                                              1.
                                                              Auto alkoi hytkymään punaisissa valoissa.
                                                              vaikeaa selittää, mutta tuntui kuin moottori kävisi jotenkin vajaalla ja koko auto heiluu. Kuin joku heiluttaisi autoa kevyesti kulmasta..
                                                              hytkyminen loppui kun vaihteiston asetti N tilaan.
                                                              Kun palautin D:lle, hytkyminen jatkui.
                                                              Ilmeisesti siis kytkin/kytkimet otti kiinni vaihtelevalla voimalla oskilloiden.
                                                              Tämä siis tapahtunut vasta kerran.

                                                              2.
                                                              Jos hidastaa pysähdyksiin hitaasti, juuri ennen pysähtymistä auto nytkähtää eteenpäin.
                                                              ilmeisesti tyyppivika/ominaisuus.
                                                              Mutta millä olette tästä päässeet eroon?

                                                              3.
                                                              Kun vaihteiston asettaa P tilaan ja polkaisee kaasua, tuntuu siltä kuin auto pyrkisi eteenpäin. Pari kertaa sattumalta huomannut tämän.

                                                              4.
                                                              Paikoiltaan reippaasti lähtiessä ensin auto nytkähtää liikkeelle, siten veto pois kokonaan, ja sitten vaihde kytkeytyy taas ja meno jatkuu.
                                                              Kuin 1. vaihde kytkeytyisi kahdesti

                                                              Moottori ja tcu ohjelmoitu muutama tkm sitten.
                                                              En voi tätä suoraan syyttää kun oireet ei alkaneet heti.
                                                              Nyt on toki lämpimämpää, ostin auton talvella.
                                                              Oire 2. oli jo ennen.

                                                              Ei vikakoodeja, ainakaan suoraan ajotietokoneella.

                                                              170tkm ajettu, vaihteistoöljyjä vaihdettu huoltokirjan mukaan ajallaan. Nyt olisi taas aika km mukaan.
                                                              Mutta kannattaako tehdä/teettää muuta samalla?
                                                              Tuo kohta 1. on Audin Stronicin ominaisuus. Marmoritiskillä ja ihan tehtaalta saakka vastaavat, että on ominaisuus ja mitään vikaa ei ole ja kyseessä on vain mukavuusongelma. Lue lisää:
                                                              https://www.audi-sport.net/xf/thread...tronic.410923/
                                                              https://www.audiworld.com/forums/a4-...3009059/page2/
                                                              https://www.motor-talk.de/forum/audi...32.html?page=4

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X