Kyllä mekatrooniikka voi oireilla noilla kilsoilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S-Tronic?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maaria Näytä viestiA 4 vm. 2020 vaihteenvaihto nykii
Joko 125000 kilsoilla voi ilmetä vaihdelaatikko/kytkinvikaa? Automaattilaatikko on. Vaihteistoöljyt vaihdettu viimeksi 112000 km kohdalla.
Vaihteenvaihdossa ajoittain nykinää.
- Likes 1
Comment
-
A6 C7 2011 S-tronic laatikko rupesi oireilemaan 05/2024, pari viikkoa ison moottoriremontin jälkeen. Oireena oli liikkeelle lähtö hidastamisen jälkeen, jolloin vaihteisto ikäänkuin meni vapaalle ja kierokset vain nousi. Kaasun kun nosti ylös ja painoi uudelleen, niin matka jatkui. Aluksi teki tätä satunnaisesti, mutta pikku hiljaa oire rupesi esiintymään useammin. Missään kohtaa ei antanut mitään vikakoodeja. Tämän vuoden maaliskuun alussa vaihdettiin kytkinlevyt ja mekatroniikkaan laitettiin korjaussarja (BorgWarner) + yksi lisä solenoidi. Oireet katosi kolmeksi kuukaudeksi ja toukokuun puolivälissä teki taas kertaalleen saman oireen ja nyt reilun kuukauden jälkeen taas. Edelleenkään ei mitään vikakoodeja anna.
Kytkimestä oli pienet levyt totaalisen loppu ja selkeästi oli lluistamista tapahtunut kun metallilevytkin oli aivan värjääntyneet lämmöstä. Isot massa ja metallilevyt oli ihan ok kunnossa. Kulumaa uusiin levyihin verrattuna oli todella vähän. Pienemmistä massalevyistä oli pinnat irti kahdesta levystä täysin.
Ei kiinnostaisi taas ruveta laatikkoa kaivamaan pois, jos vain jatkaa ajamista ilman että tuon mekatroniikan sielunelämään koittaisi perehtyä. Oirehan ei tule kuin siinä vaiheessa kun autolla hidastaa esim. kiertoliittymään tullessa ja siitä kun taas mennään kaasulle niin tekee tuon edellä mainitun oireen. Tätä on todella vaikea saada ajossa kiinni, että pystyisi arvoja seuraamaan, kun se tekee sitä harvoin ilman mitään ennakkovaroitusta. VCDS kaapeli löytyy omasta takaa, joten jos joku osaa kertoa mitä sieltä kannattaa seurata, niin olisin kyllä kiitollinen.
Muutenhan laatikko toimii hienosti. Ei nyi liikeelle lähdössä ja vaihdot on kuten pitää.
- Likes 1
Comment
-
Havainto viime kesältä 0B5//DL501 öljyjen lämmöistä. Otin öljylämmöt ajonaikaiseen seurantaan, ja Febin öljyllä lämpö nousi kaupunkiajossa vaihtelevasti 10-20C korkeammalle kuin orkkisöljyllä. Lieneekö perusöljyissä eroa vai lisäaineissa, ja voisiko tuo johtua siitä, että vireistetyillä väännöillä kytkimet saattaa luistaa enemmän? Kytkinpaineet ovat molemmissa askisoftatun mukaiset max 15,6bar, ja irroituspaineet kylmänä 2,9bar/kykä1 ja 2,7bar/kykä2 (lämpimänä 0,3bar korkeammat). Ei nuo Febi -lämmöt mitenkään letaaleja olleet, koska ei lähelläkään suojarajoja, kävin kuitenkin vaihdattamassa orkkisöljyt.Viimeksi muokannut marre; 24.6.2025, 09:48.
Comment
Comment