Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S-Tronic?
Collapse
X
-
Havainto viime kesältä 0B5//DL501 öljyjen lämmöistä. Otin öljylämmöt ajonaikaiseen seurantaan, ja Febin öljyllä lämpö nousi kaupunkiajossa vaihtelevasti 10-20C korkeammalle kuin orkkisöljyllä. Lieneekö perusöljyissä eroa vai lisäaineissa, ja voisiko tuo johtua siitä, että vireistetyillä väännöillä kytkimet saattaa luistaa enemmän? Kytkinpaineet ovat molemmissa askisoftatun mukaiset max 15,6bar, ja irroituspaineet kylmänä 2,9bar/kykä1 ja 2,7bar/kykä2 (lämpimänä 0,3bar korkeammat). Ei nuo Febi -lämmöt mitenkään letaaleja olleet, koska ei lähelläkään suojarajoja, kävin kuitenkin vaihdattamassa orkkisöljyt.Viimeksi muokannut marre; 24.6.2025, 10:48.
-
A6 C7 2011 S-tronic laatikko rupesi oireilemaan 05/2024, pari viikkoa ison moottoriremontin jälkeen. Oireena oli liikkeelle lähtö hidastamisen jälkeen, jolloin vaihteisto ikäänkuin meni vapaalle ja kierokset vain nousi. Kaasun kun nosti ylös ja painoi uudelleen, niin matka jatkui. Aluksi teki tätä satunnaisesti, mutta pikku hiljaa oire rupesi esiintymään useammin. Missään kohtaa ei antanut mitään vikakoodeja. Tämän vuoden maaliskuun alussa vaihdettiin kytkinlevyt ja mekatroniikkaan laitettiin korjaussarja (BorgWarner) + yksi lisä solenoidi. Oireet katosi kolmeksi kuukaudeksi ja toukokuun puolivälissä teki taas kertaalleen saman oireen ja nyt reilun kuukauden jälkeen taas. Edelleenkään ei mitään vikakoodeja anna.
Kytkimestä oli pienet levyt totaalisen loppu ja selkeästi oli lluistamista tapahtunut kun metallilevytkin oli aivan värjääntyneet lämmöstä. Isot massa ja metallilevyt oli ihan ok kunnossa. Kulumaa uusiin levyihin verrattuna oli todella vähän. Pienemmistä massalevyistä oli pinnat irti kahdesta levystä täysin.
Ei kiinnostaisi taas ruveta laatikkoa kaivamaan pois, jos vain jatkaa ajamista ilman että tuon mekatroniikan sielunelämään koittaisi perehtyä. Oirehan ei tule kuin siinä vaiheessa kun autolla hidastaa esim. kiertoliittymään tullessa ja siitä kun taas mennään kaasulle niin tekee tuon edellä mainitun oireen. Tätä on todella vaikea saada ajossa kiinni, että pystyisi arvoja seuraamaan, kun se tekee sitä harvoin ilman mitään ennakkovaroitusta. VCDS kaapeli löytyy omasta takaa, joten jos joku osaa kertoa mitä sieltä kannattaa seurata, niin olisin kyllä kiitollinen.
Muutenhan laatikko toimii hienosti. Ei nyi liikeelle lähdössä ja vaihdot on kuten pitää.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maaria Näytä viestiA 4 vm. 2020 vaihteenvaihto nykii
Joko 125000 kilsoilla voi ilmetä vaihdelaatikko/kytkinvikaa? Automaattilaatikko on. Vaihteistoöljyt vaihdettu viimeksi 112000 km kohdalla.
Vaihteenvaihdossa ajoittain nykinää.
- Likes 1
Leave a comment:
-
320tkm Quu. Vitosella mittarissa.
Saksan tuonti ja saksan ajoilta kuitti megatroniikan vaihdosta… muuten ei ole kuin öljyjä vaihdeltu tasaseen. Jossain vaiheessa varmaan pitää kytkimet vaihella.
Leave a comment:
-
A6 C7 3.0tdiq (CRTD. ymmätääkseni DL501 aski) vaihdettiin varsinaisen vaihteiston puolen öljyt ja suodatin. Ei käsittääkseni tehty mitään resetointeja tms ohjelmistoon. Öljyvaihdon jälkeen laatikko käyttäytyy kummasti: ei vaihda kylmänä 7. vaihteelle nopeudella 90km/h, ei edes ratin läpysköistä. Ja kun paikat lämpenee (?), niin vaihtaa mutta kun laitan dynanicsin päälle, vaihde vaihtuu D7 --> S7, muttei kuitenkaan tapansa mukaan heitä heti pienenpää silmään vaan jatkaa sillä 1200rpm ajamista. Onko tää normaalia, onko sopeutus mennyt jotenkin sekaisin kun öljyt on vaihdettu? Ajettu 179tkm.
Toinen aiheeeseen liittyvä: eikös se ole nimenomaan niin, että virallisesti varsinaisen vaihteiston öljyjä ei tarvitse koskaan vaihtaa, mutta mekartoniikan puoli + sen suodatin vaihdetan 60tkm välein?
Leave a comment:
-
Täällä ajettuna 305tkm. Hyvin on kestänyt ja toiminut moitteetta.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Tuli ostettua 170tkm ajettu A6 quattro vm14 claa moottorikoodilla ja s-tronicilla. Hyvä huoltohistoria ja 3x vaihdettu loota öljyt. Tätä ketjua lueskellessa ei voi välttyä kysymykseltä iskinkö käteni paskaan? Hajoaako nämä kaikki vai onko jollaki ihan toimivakin s-tronic laatikollinen auto yli 250tkm ajettuna?
Leave a comment:
-
Lopputulos mekatroniikan vaihdon ja kytkinten sopeutuksen jälkeen, oire ei poistunut kokonaan vaan kylmänä nykäisee pysähtyessä jonkun verran, kytkimet vaihtoon seuraavaksi jos haluaa oireettomaksi. Autolla ajettu 265 tkm.Viimeksi muokannut pappa; 5.3.2025, 14:12.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Mekatroniikka vaihdettu lukuunottamatta ohjainlaitetta, näin sanoivat pajalla. Uudet öljyt ja suodattimet myös.
Huomattavan vähän nyt nykäisee pysähtyessä, en tiedä pitäisikö olla täysin huomaamaton tuo vaihe.
Odotellaan enemmän pakkasta niin todellinen vaikutus ilmenee.Viimeksi muokannut pappa; 29.1.2025, 14:17.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Miulla välillä tuntuu että nytkäyttää vaihdetta. Ajettu nyt 320tkm. Megatroniikka vaihdettu saksan aikana pikkasen alle 200tkm ajettuna.
Öljyt vaihdeltu säännöllisesti
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja pappa Näytä viestiAudi Q5 3.0 tdi stronic -vm11 nykäisee pysähtyessä
Terve, koittanu lueskella vikavaihtoehtoja, liikaa löytyy?
Eli kun pysähtyy risteykseen, juuri kun auto pysähtynyt niin voimakas nykäisy voimansiirrossa eteenpäin, varsinkin kylmällä autolla saattaa jopa sammua. Öljyt vaihdettu 60tkm välein. Lämmetessä vaiva vähenee.
Kuitenkin ykkösellä lähettäessä ja sillä pysäyttäessä ei minkäänlaista nykäisyä tule.
Muuten loota toimii ok.
Olisiko hyviä ajatuksia mistä voisi johtua tai mikä auttaisi vaivaan?
- Likes 1
Leave a comment:
-
Kiitos vastauksista, olisiko tietoa onko Oulun seudulla korjaussarjan vaihtajaa?
Leave a comment:
-
Jos mekatroniikka vika niin ei se sopeutus sitä poista. Hetkellisesti voi helpottaa, mutta kyllä se vika sieltä päätään uudelleen nostaa. Korjaussarjalla kuntoon.
Leave a comment:
-
Audi Q5 3.0 tdi stronic -vm11 nykäisee pysähtyessä
Terve, koittanu lueskella vikavaihtoehtoja, liikaa löytyy?
Eli kun pysähtyy risteykseen, juuri kun auto pysähtynyt niin voimakas nykäisy voimansiirrossa eteenpäin, varsinkin kylmällä autolla saattaa jopa sammua. Öljyt vaihdettu 60tkm välein. Lämmetessä vaiva vähenee.
Kuitenkin ykkösellä lähettäessä ja sillä pysäyttäessä ei minkäänlaista nykäisyä tule.
Muuten loota toimii ok.
Olisiko hyviä ajatuksia mistä voisi johtua tai mikä auttaisi vaivaan?Viimeksi muokannut pappa; 9.1.2025, 22:35.
Leave a comment:
-
Onko täällä kokemusasiantuntijoita, kuinka paljon "uusi" 7-vaihteinen DL382 kestää vääntöä?
Tehtaalta tuo on rajoitettu 400 Nm. On olemassa lisäksi vahvistettu DL382+ malli, jossa on kaksi ylimääräistä kytkinlevyä ja sillä rajoitus on 500 Nm. Jopa 3.0 TDI 218 hv -moottori on rajoitettu 400 Nm tämän laatikon takia.
Tästä on aika vähän englanniksikaan netissä mitään. Jotkut eivät pidä kovin isoa vääntöä mahdollisena, koska valmistaja on itse turvautunut vahvistettuun malliin ja siirtynyt käyttämään ZF -lootia nykyään tehokkaammissa moottoreissa. Suomalaiset pajat näyttivät tuohon tarjoavan n. 440-460 Nm, mutta ulkomailla esim. Integrated Engineering Stage 1 on jopa 530 Nm, joka kuulostaa hurjalta.
Leave a comment:
-
Jo vain auttoi tuollainen pikasopeutus, kun kokeilin vielä toisilla ohjeilla. Auto käyttäytyy nyt lähes "täydellisesti". Jos olis tehnyt soputusajon kuin noissa RossTechin ohjeissa, niin ehkä olis tullut vielä parempi, mutta tämä on jo oikeasti hyvä.
1. Car must be on park position with handbrake
2. Press the gas all the way down
3. Start now the car, but don't start the engine. With the foot on the gas wait at least 40s
4. Now turn the car off, but don't go off the gas
5. Wait now 10s more on the gas
6. Now you can go off the car and go outside the car
7. Lock the car and unlock
8. Do now a test drive!
Tuosta vielä linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=NA4EsBFnfkk
Leave a comment:
-
Öljynvaihto vaikuttaa saman verran kuin manuaali vaihteisen öljynvaihto. Suositeltavaa toki mutta ei korjaa vikaa. Vaihteistoöljy ja hydrauliöljy ovat erikseen. Huuhtelu ym. on turhaa. Dq200 taitaa olla tyyppi ja kytkimien sopeutus testeriä apuna käyttäen vaikka aluksi.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Potilas on vaimon 280tkm ajettu 2011 Audi A3 1.6D etuveto. Ilmeisesti tässä mallissa kuivakytkin DSG7, kun ei ole kertaakaan vaihdettu DSG-öljyjä, tai ainakaan niistä ei ole tietoa (vaikka kaikesta muuta on). Vauhtipyörä vaihdettu 10tkm sitten, mutta mistään muista toimista ei mainintaa, eli olettaisin että on menty halvimmalla, eli että siinäkään ei ole vaihdettu lootaöljyjä eikä tehty itse kytkimelle mitään. Tuo on siis tehty autoliikkeen lukuun, ennen tälle aiemmalle omistajalle siirtymistä.
Ja sitten se ongelma. Auto on todella hyökkäävä kylmänä ja nykii helposti. Lämmetessään käytös paranee, mutta saisi olla vielä vähän pehmeämpi. Vaihteisto vaihtaa myös aivan liian ison vaihteen esimerkiksi mäkisessä maastossa, ja tasaisilla kaupunkinopeuksilla (alkaa helposti "jyrisemään"), mutta tälle jälkimmäiselle ei kait ole yhtään mitään tehtävissä?
Kokeilin jotain sopeutusta Youtube-ohjeilla, jossa pidetään kaasupoljin pohjassa 30 sekuntia virrat päällä, mutta en havainnut ainakaan mitään positiivistä vaikusta. Tosin noitakin ohjeita oli ainakin kymmenen erilaista, joissa osassa piti mennä autoon ja laittaa ovet lukkoon tätä tehdessä, osassa piti sammuttaa radio yms. Kokeilin vaan yhtä simppelimpää.
Eli mahtaisko öljynvaihdosta olla apua edes tuohon hyökkäilyyn, ja onko esimerkiksi Öljypisteestä hyviä kokemuksia? Kannattaako näihin ottaa vaihteiston pesua tai muita lisukkeita?
Entä voisiko tällainen sopeutus auttaa (ja mistä näen että mikä loota tässä tarkalleen ottaen on): http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...arbox_(DSG/0AM)
Leave a comment:
-
Samaa mieltä noiden oireiden perusteella, että kannattaa tarkistaa/tarkistutaa öljyn määrä ennen muita toimenpiteitä
Leave a comment:
-
S-Tronic on todella tarkka öljyn määrästä, muutama desi ylimääräistä aiheuttaa huohotusta ja siten tuoksuu ohjaamoon.
Täytin oman DL501:sen hieman liian täyteen, auto oli pukkien ja tunkin varassa hieman kallellaan.
Huohotus ja käryäminen loppui, kun laskin n.2dl öljyä vähemmäksi
- Likes 1
Leave a comment:
-
Kommentteja S-tronicciin liittyen:
Auto on A5 coupe 180Kw 3.0TDi Q Stronic, 2013, ajettu tällä hetkellä noin 206tkm.
Autoon vaihdettiin laatikon öljyt vuosi sitten, jonka jälkeen laatikkoöljyn käry alkoi tulla ohjaamoon. Tekijä vaihtoi uudet Febi Bilsteinin öljyt mutta käry on edelleen, tulee ja menee.
Lisänä alaspäin vaihdellessa 3-->2 on vähän tilanteesta riippuen vaihdot olleet vähän rajuja ja ikään kuin kytkin vetäisi muutaman kerran auki-kiinni ennen kuin kytkee kakkosen kunnolla.
Nyttemmin on joitakin kertoja tullut 4-->3 vaihdossa myös samanlaista "nykimistä".
Autossa on erään kotimaisen tunnetun tekijän custom-softa koneessa ja askista on vaihtoajankohtia paranneltu samalla sekä D että S/Man -asennoilla, mm. siten että manuaalilla ei vaihda isompaa itsestään.
Jos arvaan niin parviäly ehdottanee mekatroniikan vaihtoa?
Leave a comment:
-
Turha arvailla. Vikakoodit ihan ensiksi, kunnon lukijalla esim. Vcds.
Leave a comment:
-
Oisko täältä apua dsg murheisiin. Käsittääkseni kyseessä dg200.
Mennyt vikatilaan ja pelkästään 2 vaihde toiminut. Kaikki muut jumissa mukaan lukien pakki. Sammutuksen jälkeen toiminut normaalisti, mutta ei ajettu muutamaa kilometriä enempää.
kuulostaako megatronikka vialta vai joltain muulta?
Leave a comment:
Leave a comment: