Oiskohan arvon raadilla heittää ajatuksia DL501 s-tronicin ongelmaan. Potilas 150tkm ajettu A6 CLAA koneella. Kytkin remontin jälkeen laatikko toimi sopeutusten jälkeen nätisti jonkun kymmenen kilometriä,mutta sitten koeajon lopussa, hitaassa vauhdissa 3-2 vaihto rupesi töksähtelemään. Tulet risteykseen, hidastat, laatikko jättää 3 tupaan ja kytkimet on auki, palaat jarrulta kaasulle, vaihtaa töksähtäen 2 sisään. Jos palaa kaasulle äärimmäisen varovasti niin saattaa vaihtaa ihan nätisti tai sitten hidastaa reilulla jarrulla jolloin myös vaihtaa ennen kaasulle palaamista 2 nätisti. Manuaalilla jos näpyttele vaihteita niin ainakin kovemmasta vauhdista vaihtaa ihan normaalista 3-2. Sopeutuksia tehty, kaikki ei syystä X ole onnistunut (listaan alle tehdyt)
Tehdyt remontiremontin
135tkm mekatroniikan korjaussarja (OE) öljyt ja suodattimet febin romuilla.
150tkm kytkimen sisuskalut (borg warner), kytkinakselin tefloniset öljyrenkaat (oe), vauhtipyörä (LUK) öljyt ja suodattimet febin romuilla.
Sopeutukset tehty rosstecin listan mukaan:
Step 1:
Ignition on, engine off
- Erase counter for start/stop procedure Tämä OK
Step 2: Engine on
- Clutch valve calibration Tämä ei onnistu, aloittaa mutta loppuu sanomaan Abordet by safety reasons. Ideoita miksi ei onnistu, kokeiltu öljyn lämmön ollessa 40-60ast. Yli 60 asteen herjaa liiasta lämmöstä.
Step 3: Engine on
- Distance sensor calibration Tämä OK
Step 4: Ignition on, engine off
- Reset start point of adaptation to factory settings
- Start engine
- Clutch engagement point adaptation Tämä OK
Step 5: Ignition on, engine off
- Advanced measuring values
* Adaptation status of the engagement point 1
* Adaptation status of the engagement point 2
- Drive in drive mode then Sport mode until both points are shown as broken in. Tämä OK
Käytössä myös ODIS, mutta se valittaa että tarvittavia parametrejä ei löydy ( voi olla user error, sen verran vähän touhunnu sen kanssa)
Käytössä myös delphi, josta löytyy vaihteen valitsimen sopeutus, etäisyys sensorin sopeutus ja kytkimen ottopisteen sopeutus. Kytkimen ottopisteen sopeutuksen kun tekee niin vaikuttaa toimivan hetken, mutta sitten aloittaa uudelleen. Jonkun tietolähteen mukaan tuo ongelma olisi johtuva noista tefloneista, mutta kun nekin vaihdettiin ihan sen takia että ei ne jää kummittelemaan. Ennen kytkin remonttia toimi muuten ok, mutta parittomien kytkin luisti kovassa vedossa reilusti. Molempien kytkimien kitkapinnat sekä teräkset oli kylläkin täysin valmiit.
Onko tämä vielä mekatroniikka vikaa, menikö kytkimessä joku pieleen vai auttaisko TCUn päivitys/ohjelmointi?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S-Tronic?
Collapse
X
-
Ihan niin kuin KimmoL lainasi vastauksen tuolla ylhäällä, nimim. aamuetana raportoi että Valvolinen öllyillä laatikon toiminta palautui normaaliksi.
Febin öljyt ilmeisesti myös toimii: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...3%B6ljynvaihto
Leave a comment:
-
No voi ***** sanon minä siinä kohtaa! Muutenki piti ylimääräinen käynti käyttää pajalla kun meni takajarrulevyjen ja palojen vaihtoon niin oli satuloista kumit paskana niin piti sitten nekin vielä tilata erikseen.. No se nyt ei tähän kytkimeen nyt vaikuta, mutta mitkä öljyt sinne nyt sitten pitäisi laittaa? Ja huuhtelemalla uuden suodattimen kera sitten kun kerta väärät aineet oon molemmat nyt sisässä.
Kävin juuri pari vetoa ottamassa luistonesto pois päältä ihan vaan sen takia, että se ei nyt vastusta tässä kokeilussa ainakaan. Niin D vaihteella tuli enemmän sitä vedon katkeamista/lagimista kuin S vaihteella. Toki D:llä otin useamman vedon ja S vain kaksi kertaa. Ekan D vaihteella otetun vedon jälkeen tuli käryn haju hyttiin.. Tällä hetkellä on myös moottori öljynä comman syner-g 5w40.. En tiedä kumman tai minkä takia haju voi tulla. Konehuone toki on myös kans likainen.Viimeksi muokannut japema; 12.6.2024, 17:12.
Leave a comment:
-
Shudder Fixxhän on tarkoitettu momentinmuuntimen kitkapintojen entraamiseen perinteisessä momentinmuunninautomaatissa. En osaa sanoa mitä se sitten tekee kaksoiskytkinvaihteiston öljyjen tai kytkinlevyjen kanssa vai tekeekö yhtään mitään.
Leave a comment:
-
Sinulla kaksoiskytkinvaihteisto ja shudder fixx on tarkoitettu momenttimuuntimen vaihteistoon.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiEikä sen parempia saman valmistajan momentinmuunninlaatikoiden öljyistä.
Mutta sitä enemmän ihmettelen että minkä ihmeen takia kaksoiskytkinvaihteistoon on laitettu shudderfixxiä? Sehän ei sinne kuulu ollenkaan.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viesti
Näistä comman DSG öljyistä ei ilmeisesti kauhean hyviä kokemuksia täällä ole.
Leave a comment:
-
Eikä sen parempia saman valmistajan momentinmuunninlaatikoiden öljyistä.
Mutta sitä enemmän ihmettelen että minkä ihmeen takia kaksoiskytkinvaihteistoon on laitettu shudderfixxiä? Sehän ei sinne kuulu ollenkaan.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuetana Näytä viestiComman DSG vaihteistoöljy vaikuttaisi todella olevan myrkkyä S-Tronicille. Ajoin ko. öljyillä muutaman tuhannen kilometrin verran ja laatikon käytös oli etenkin alemmilla vaihteilla töksäyttelevää.
Nyt ajeltu pari tuhatta km Valvolinen öljyillä ja laatikon käytös palautui normaaliksi. Myös vaihteiston ärsyttävä sivuääni poistui. Sivuääni muistutti laturin kuivaa laakeris.
Leave a comment:
-
Mulla on Audi S3 8P 178tkm ajettu, joka kävi stronic öljyjen vaihdossa huuhtelemalla + puhdistusaine, jonka jälkeen suodatin vaihdettiin ja comman öljyt + Lubegard Shudder Fixx lisäaine. Samalla haldex ölynvaihto + suodatin. Nyt kun autolla ottaa ripeän kiihdytyksen niin veto katkeaa hetken päästä hetkeksi, joka on todella tympeää.. Luistaako nyt sitten kytkin? Käyn vielä tänään paremmin testaamassa D ja S vaihteella ilman luistonestoa, että miten käyttäytyy, mutta mikähän siinä on nyt sitten vikana? Edellinen stronic öljynvaihto tehty n. 50tkm sitten..
Leave a comment:
-
P-asennossa ja käsijarru päällä auto yrittää tasaain väliajoin eteenpäin, tai nytkähtää pikkasen.
N-asennossa ei tätä tee.
Leave a comment:
-
Kiitokset tiedosta. Juuri samanlaiselta kuulostaa käytös. Milloin tuo ohjelmointi on tehty? Ja mikä softaversio on laatikossa ollut pohjalla ennen ohjelmointia: 0005, 0008 vai 0010 ?
Leave a comment:
-
Minulla on TVS:n laatikkosofta kyseisessä askissa ja ei tosiaan koko aikaa rauhallisessa ajossa pysy päivitetyillä kartoilla, vaan haluaa välillä laittaa isompaa silmään. Pariin otteeseen kävin ottamassa uutta versiota sisään, vaan ei auttanut. Jos napauttaa vakkarin päälle, niin tokenee heti ja vaihtaa vaihteen (jos on ollut ns. väärällä vaihteella eli yleensä minun mielestäni pykälää liian isolla). Tietyissä lämpötiloissa myös ryntää vaihteita liian nopeasti isommalle, ja tätä kestää ehkä minuutin, jos sitäkään. Tokenee toki vakkarilla tai S-moodissa käyttämällä. Tietenkin tuon kanssa on oppinut elämään, mutta ei tuotakaan softaa siis varauksetta voi suositella. Radalla toki mukava tuo, ettei manuaalimoodilla vaihda itsekseen isompaa, kun punaraja lähestyy.
Leave a comment:
-
Timppi ei ilmeisesti forumia lueskele, niin kertokaapa muut, että onko TVS:n softaus pelannut ja tullut jopa ihan kertakäynnillä toimiva versio. Ja erityisesti tämä kysymys koskee nyt DL501 laatikon Gen 2 versiota (2013->). Omasta on tuota laatikkoa softattu muualla kolmeen eri otteeseen, mutta ei se vaan pysy rauhallisessa ajossa koko aikaa päivitetyillä vaihtokartoilla. Tekijä vaikuttaa nostaneen kädet pystyyn asian suhteen.Viimeksi muokannut Wesku79; 5.4.2024, 10:34.
Leave a comment:
-
Eipä oikeastaan. Nyt jälkeenpäin miettien ehkä saattoi olla jonkilainen välys voimansiirrossa, mutta se ei kuitenkaan ollut se, minkä takia hommaan ruvettiin.
Laakerin ääni oli sellainen kahiseva, joka lakkasi, kun vedon (tai moottorijarrutuksen) hellitti. Ääntä ei kauheasti noteerannut, ennenkuin tajusi, että kun vetoa ei ollut yhtään, niin ääni katosi. Jonkun akselin päässä oleva kartiorullalaakeri oli vainaa.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Timppi Näytä viestiNyt meni TVS:ltä pyyntiin pieni muokkaus tuohon omaan laatikon softaan jolla saataisiin nimenomaan tuo taajamassa köröttely hieman järkevämmäksi, eli tavoitteena olisi että ei vaihtaisi enää isompaa pykälää liian aikaisin. Saas nähdä saako ton laatikon sillä toimivammaksi
Leave a comment:
-
8P S3:sta alkoi laakeri pitää ääntä ja pajalla huomattiin myös, että tasurin ristitappi oli syönyt itselleen hieman lisää tilaa. Autolla on ajettu n. 220 tkm. Kaikki magneettinen oli täynnä metallia ja oliskohan se metalli sitten juurisyynä laakerin hajoamiseen.
Uusi käytetty löytyi firmasta nimeltä Maktrans. Tuolla oli melkoisesti kaikenlaista käytettyä ja uutta romua laatikoihin. Kuittailen tänne, kun selviää kuinka hyvin tai huonosti osan kanssa kävi.
e: Hyvin kävi osan kanssa. Tasauspyörästö oli aivan uuden veroinen. Vähän joutui odottelemaan kun sattui pääsiäinen väliin, mutta vain 5 arkipäivää meni toimituksessa.Viimeksi muokannut nomoreford; 15.4.2024, 09:31.
Leave a comment:
-
FEBI BILSTEIN 171783
Tuossa setissä tulee öljypohjasta lähtien kaikki ilmeisesti.
Soitin k-autolle niin 480€ maksaa heillä öljynvaihto DSG vaihteistoon. Eivät avaa öljypohjaa.
Pitänee tilailla tuo setti jos se öljynvaihto onnistuu yhtä helposti kuin moottoriin.
Tuleepahan suodatin vaihdettua samalla.
Leave a comment:
-
Ostin jokunen kuukausi sitten merkkiliikkeestä Audi A4 B9 2.0tfsi -17vm. Koeajolla ei löytynyt ongelmia ja auto tuntui erittäin hyvältä ja sen takia kaupat syntyi. Kauppaan kuului muun muassa vaihteistolaatikon(s-tronic) öljynvaihto. Kyseinen öljynvaihto tapahtui firmassa, jossa käytetään tarvikeöljyjä vaihteistoihin. Öljyn merkistä ei tietoa tässä vaiheessa. Tämän tiedon sain vasta jälkikäteen. Vaihtamisen jälkeen ilmeni heti ongelma vaihteistossa. Laittaessa peruutusvaihteen päälle ja nostaessa jarrupolkimelta jalan, alkaa auto pakittamaan, mutta veto katkeaa. Tuntuu, että vaihteisto potkaisee pakkivaihteen pois. R-näkyy mittaristossa koko ajan, vaikka veto katkeaa. Saattaa tehdä tätä vedonkatkeamista useamman kerran putkeen ennen kuin antaa pakittaa. Tekee kylmänä että lämpimänä. Lisäksi pakittaessa tuntuu, että auto kulkee erittäin kovasti ilman kaasua - onko normaalia?
Olin yhteyksissä myyjään ja asia selvityksessä edelleen. Audi on käynyt merkkiliikkeessä vaihteiston diagnosoinnissa noin 4 tunnin verran ja ei mitään vikakoodeja / ongelmia löytynyt. Ainut, että tarvikeöljyä oli laitettu laatikkoon liian vähän ja oli näin ollen vajaa hieman. Samalla vaihteisto "resetoitu". Tällä hetkellä tilanne se, että vaihteistoöljyt vaihdettu alkuperäisiin ja nyt ajetaan 1000km, jonka jälkeen puhdistetaan ja vaihdetaan vielä kerran uudet alkuperäiset öljyt laatikkoon. Tuon ensimmäisen vaihdon jälkeen paljon vähemmän on tehnyt tuota vaihteen potkaisua/vedon loppumista pakittaessa. Voiko olla mekatroniikka menossa rikki vai kerkesikö tarvikeöljyt tekemään jo tuhoa sen verran, että edes nämä vaihdot alkuperäisiin öljyihin eivät auta enää?
Ennen auton ostamista audiin oli tehty merkkiliikkeessä noin reilu 60tkm sitten viimeksi laatikkoon öljynvaihto huolto-ohjelman mukaisesti.
Leave a comment:
-
Auto teki tänään niin että kun pakilta vaihdoin d vaihteelle niin putosi kierrokset hetkeksi normaalista tyhjäkäynnistä noin 200-300rpm alaspäin. Melkein siis sammui. Onko selkeä merkki viasta vai satunnaisia ”ominaisuuksia”? Autolla oli ajettu noin 30 minuuttia ja oli hetken lämpöisessä parkkihallissa ja sieltä kotiin missä parkkipaikalla tämän teki. En saanut tilanne uusittua vaikka yritin renkkailla r —> d edes takaisin. Autona s3 8v -17 eli laatikkona tuo dq381. Muuten en ole ongelmia havainnut eikä obd11 anna vikakoodeja.
Leave a comment:
-
S-tronicin öljynvaihto on ensimmäinen asia mitä kannattaa kokeilla, kun laatikko-ongelmia ilmenee. Jos öljyjä ei ole vähään aikaan vaihdettu. Se auttaa ehkä tai sitten ei mutta kannattaa kuitenkin kokeilla, jos ongelma ilmenee usein. Vikakoodit myös lukuun.
Leave a comment:
-
Akku uusittu vuosi sitten ja nyt ku pakkasta oli vähemmän,ihan ok..Samaten ku töistä lähtee ollut ok..Kahtena aamuna temppuilut kylmän yön jälkeen..Kytkin uusittu keväällä (auto on audi A3 vm.15)
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petsku Näytä viestiAamulla oli se ongelma,ett lähdin liikkeelle ,laatikko ei vaihtanut vaihdetta isommalle..Ei käsikäytölläkään..Sammutin auton ,sen jälk.toimis..Pitääkö olla huolissaan? Mekatroniikka?
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Avantbre20tdi Näytä viestiHei, minkälaisia ääniä vaihteistosta voidaan pitää vielä "normaaleina".Olen huomannut autossani pientä rominaa tyhjäkäynnillä, tämä hieman vaimenee kun kytkee D:n tai R:n, kylmänä ei juurikaan ääntele mutta lämmettyään selvästi.
Ääntä voisi kuvailla että se on epätasaisesti resonoiva romina.Huollon mukaan "ei vielä huolestuttavaa" eikä vaihteisto antanut vikakoodeja.Oma epäilykseni äänen aiheuttajaksi on vauhtipyörä.
Ajossa kaikki toimii mielestäni normaalisti.Auto on A7 3.0tdi cduc koneella vm.2011 ja ajettu 265tkm.Huoltotiedoissa ei merkintöjä vauhtipyörän tai kaksoiskytkimen vaihdosta.
Leave a comment:
-
Huollon vastaus..Eihän toi nyt noin mene,vai mitä sanoo viisaammat
Moi
Kylmissä olosuhteissa ei välttämättä vaihda heti isompaa. Sillä estetään ettei moottori sammu. Se on normaalia.
Leave a comment:
-
Aamulla oli se ongelma,ett lähdin liikkeelle ,laatikko ei vaihtanut vaihdetta isommalle..Ei käsikäytölläkään..Sammutin auton ,sen jälk.toimis..Pitääkö olla huolissaan? Mekatroniikka?
Leave a comment:
-
Kyllä on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti öljyt vaihteistoon.Verrokkina tallista löytyy myös A6, pari vuotta uudempi, vähän enemmän ajettu, n. 300tkm, tähän vaihdettu mekatroniikka, kytkin ja vauhtipyörä n.200tkm ajettuna.Tässä vastaavaa rominaa ei kuulu..
Leave a comment:
Leave a comment: