Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AdBlue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Harjula
    vastasi
    Muutkin on kattellu Juutuupia. Tässä linkki aihetta käsittelevään videoon niille, ketkä ei ole vielä nähny:

    Leave a comment:


  • Juke350
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
    Kemionilta on mahdollisesti ensi vuoden aikana tulossa tarjolle korvaava aine Ad-Bluelle. Lähtötietojen mukaan sopii käyttöön suoraan Ad-bluen tilalle tai Ad-bluen kanssa sekoitettuna. Pakkaskesto pitäisi olla paljon parempi. Vaikuttaa ihan hyvältä, kotimainen firma, kotimainen tuote. Mulla on tasan yhden kerran hajonnu adblue vehkeet pakkasen takia omasta autosta ja silloin oli sinä päivänä juuri noin 10 astetta pakkasta. Jos pakkasta olisi ollut vähemmän, ad-blue ei olisi päässyt jäätymään. Jos olis ollu kunnolla enemmän pakkasta niin koko järjestelmä olisi ollut disabloituna eikä aine olisi päässyt tankissa jäätyessään rikkomaan mitään, se syöttöputkihan imaistaan aina tyhjäksi kun moottorin sammuttaa. Se on juuri tuossa 10-12 miinusasteen kohdalla kun jäätyy ja niin se oli minullakin jäätynyt ja halkaissut muovisen putken.

    Se on aika yleinen vikaskenaario noissa ja jos pelkistysaineen vaihdolla saa kokonaan yhden ongelman poistettua niin vallan hienoa.
    Defrosta on aineen nimi ja tulee ensin raskaan liikenteen ammattikäyttöön ja myöhemmin myös normikuluttajalle. 100% kestää -30 C,50/50 seoksena Adbluen kanssa -20C, on kalliimpaa kuin Adblue ja takuut on förbi, ennen kuin autonvalmistajat hyväksyvät. On kuitenkin laillista käyttää.

    Leave a comment:


  • wwilho
    vastasi
    No nyt selkeni tuo rakenne. Eli pumppu onkin tuossa toisessa säiliössä kiinni.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Kemionilta on mahdollisesti ensi vuoden aikana tulossa tarjolle korvaava aine Ad-Bluelle. Lähtötietojen mukaan sopii käyttöön suoraan Ad-bluen tilalle tai Ad-bluen kanssa sekoitettuna. Pakkaskesto pitäisi olla paljon parempi. Vaikuttaa ihan hyvältä, kotimainen firma, kotimainen tuote. Mulla on tasan yhden kerran hajonnu adblue vehkeet pakkasen takia omasta autosta ja silloin oli sinä päivänä juuri noin 10 astetta pakkasta. Jos pakkasta olisi ollut vähemmän, ad-blue ei olisi päässyt jäätymään. Jos olis ollu kunnolla enemmän pakkasta niin koko järjestelmä olisi ollut disabloituna eikä aine olisi päässyt tankissa jäätyessään rikkomaan mitään, se syöttöputkihan imaistaan aina tyhjäksi kun moottorin sammuttaa. Se on juuri tuossa 10-12 miinusasteen kohdalla kun jäätyy ja niin se oli minullakin jäätynyt ja halkaissut muovisen putken.

    Se on aika yleinen vikaskenaario noissa ja jos pelkistysaineen vaihdolla saa kokonaan yhden ongelman poistettua niin vallan hienoa.

    Leave a comment:


  • wwilho
    vastasi
    Muuttuu näemmä tuo systeemi uudempaan. Mulla oli ehkä enemmän tuon näköinen (kuvat netistä). Vuosimalli on siis 2015. Pumppu lienee siis tuo pikkuinen pötikkä ekan kuvan vasemmassa alalaidassa ? tåhänastisen haun perusteella näyttäis, että ei edes saa tuota pumppua irrallaan, vaan on ostettava koko tankkisysteemi. Kuten heisja tuossa aiemmin oli tehnyt.

    Leave a comment:


  • karhunik
    vastasi
    Click image for larger version

Name:	IMG20251128163625.jpg
Views:	354
Size:	222,2 Kt
ID:	1991064
    Tossa 2018 A4 Allroadin pohjasta, ohjainlaite etualalla säiliön alapuolella, ja taaempana näkyy pumppu.

    Leave a comment:


  • wwilho
    vastasi
    Sieltähän se varaosanumero pohjasta löytyi, kun ryömi auton alle. Nyt vain metsästämään. Tuo koko tankin vaihto hilppeineen vaikuttas järkevämmältä, kun niitä näkyy paremmin olevan saatavilla kuin pelkkää pumppua.

    Vähän vielä hämärän peitossa tuo rakenne ja kuvat poikkeaa jonkin verran toisistaan - onkos tuo pumppu ja ohjainlaite tuon muovikuoren sisällä vai itse tankin päällä?
    Viimeksi muokannut wwilho; 30.11.2025, 09:58.

    Leave a comment:


  • wwilho
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja heisja Näytä viesti
    Näyttäisi että löytyi korjaus tuohon minun viestin 342 ongelmaan

    Kyselin korjauksesta muutamalta PK seudun korjaamolta ja äkkiä kävi selväksi että uudet osat on jäätävän kalliitta. Pumppu luokkaa 2k ja sitten siihen uutta ohjausyksikköä + koodausta ja tietty asennus (joka oli muuhun nähden halpaa).

    Ratkaisin ongelman ostamalla käytettynä koko Adblue tankin pumppuineen. Tankki tuli Espanjasta ja oli samalla versionumerolla kuin vanha tankki. Asennus oli Plug & Play ja systeemi lähti heti toimimaan. Paineanturit on elossa ja pumppu on mekaanisesti paljon hiljaisempi kuin vanha.
    Tankki maksoi kotiin kannettuna vajaa 600€.

    Toki käytetty tankki ei ole tietenkään uuden veroinen, mutta ongelma siirtyi nyt joksikin aikaa eteenpäin. Luovuttaja oli 100tkm vähemmän ajettu.

    Näyttäisi että käytettyjä pumppuja ei ole kovin hyvin tarjolla ja jos on niin ne on kalliimpia kuin koko tankki pumppuineen.
    Terve!

    Taitaa olla sama operaatio mulla edessä, P204B vikakoodi uusiutunut muutamaan kertaan (oli välissä jopa 2kk ja 5tkm poissa), mutta palannut ja tällä kertaa vaikuttaisi pysyvältä. Näyttää paineanturin lukemaksi vikahetkellä -500 (hPa?)

    Kesällä tutkivat vikaa Atoylla mutta turhaan. Paineistivat järjestelmän ja koeajoivat testeri kiinni ja pumpun paineet koko ajan ok. Kiteitä ei edelleenkään näy missään. Marmoriosana pumpun osto on kyllä viimeinen vaihtoehto.

    Löysitkö jostain järkevästi varaosanumeroa tuolle koko kokoonpanolle?
    Viimeksi muokannut wwilho; 29.11.2025, 21:15.

    Leave a comment:


  • karhunik
    vastasi
    Ovokolta tilattu purkki 4M0907355D saapui tänään, ja on nyt jo autossa paikoillaan. Vikakoodien nollaus VCDSllä, ja nyt saa taas ohjainlaitteeseen yhteyden. Hintaa tuolle tuli pikarahdin kanssa 234€, tässä oli tuo takakansi vielä täysin kiiltävä. Teippasin nyt parilla kerroksella teippiä tuon reiän umpeen, joku kiinteämpi modaus tähän kyllä tehtävä kunhan varmistuu toimivuudesta todella. Tänään n. 60 km parilla eri stopilla kaupoilla, ja viat ei tulleet takaisin.

    Tuon irroitus ja vaihto ei tosiaan kummoinen operaatio ole, Allroadiin onnistui ihan suht kätevästi lattialta ilman auton nostoa tai tunkkailua.

    Leave a comment:


  • horch
    vastasi
    G-loppuinen sopii kyllä.

    Leave a comment:


  • karhunik
    vastasi
    Oma B9 A4 Allroad 2018 DETA koneella aloitti sunnuntaina vaihteeksi Adblue herjat, ajattelin että on taas vailla ainetta, mutta vikakoodit ei olleetkaan tällä kertaa tuo alhaisen paineen koodi kuten aiemmin tämän kanssa on ollut. Tällä kertaa olikin liikaa painetta, pinnanmittauksessa jotain ja ohjainlaitteelle yhteys katkennut. Näillä oireilla ajattelisin että on tainnut purkki haukata vedet sisään:

    P203E00 - Reductant Level Sensor "A" Circuit Intermittent/Erratic
    Intermittent
    P20E900 - Reductant Pressure Too High
    Intermittent
    U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module
    Intermittent​

    Eilen käytin tuon purkin pöydällä, melkoinen määrä oli sontaa laitteen ja säiliön välissä, se huohotusreikä oli täynnä tuota hiekkamujua. Eli eiköhän siinä ole juurisyy hyvinkin pitkälti. En tuota nyt vielä tässä kohti lähtenyt itse aukomaan. Mulla on tuo osanumeroa 4M0907355D, Oemvwshop ja lllparts sanoo tuon korvautuneen versiolla G, osaako joku vahvistaa että tuo G loppuinen tuohon kävisi? Vai pitääkö olla tuota D versiota? Uudempi H tätä topickia lukemalla ei tuohon sovellu.

    Laajentaisi vähän saatavuutta, mikäli tuo G tähän sopisi.

    Leave a comment:


  • Jage
    vastasi
    ripo

    Mahdollista mutta oma A4 aikanaan oireili myös kuten sinulla kunnes porsi ohjainkortti kokonaan.

    Leave a comment:


  • ripo
    vastasi
    Tänään audi yllätti taas keltaisella jakoavaimella ja 1000km laskurilla. Kerkesin jo miettiä, että näinköhän pitää taas uusia se ohjainlaite kun nykyinen on ollut autossa jo kauemmin kuin se ensimmäinen alkuperäinen.

    VCDS antoi tällaiset koodit

    P20FE 00 Malfunction
    P20E8 00 Pressure too low

    Lisäsin adlbue nestettä ja nollasin vikakoodit. Vikakoodit nollaantuivat ja moottorin vikavalo sammui. 2 käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen myös jakoavain ja laskuri hävisivät mittaristosta.

    Tällä kertaa näin ja toivon mukaan ei tule heti pian uudestaan. Tuli mieleen sellainen, että onkohan tuo auton mittaussysteemi sekaisin eli aine vaan oli päässyt loppumaan

    Leave a comment:


  • PJ01
    vastasi
    P20C0 Control circuit for Reductant Heating 2 vikakoodi Audi A4 B9:ssä.
    Vika viitannee adblue syöttöputken lämmittimeen​. Syöttöputki on kolme osainen (8W0 131 962A on aivan takimmainen putki säiliöltä lähtevä, välissä on 8W0 131 961A ja 04L 131 960B on suuttimelta lähtevä).
    Millä tavoin viallinen putken osa voisi olla löydettävissä?

    e. Ecuhan se siellä oli päässyt hapettumaan. Teipin kohdalta ok, mutta kyljistä päässyt piirilevylle. Syöttöputket testattu ehjiksi.
    Viimeksi muokannut PJ01; 13.11.2025, 21:12.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Mikä se vika sitten oli, ja miten se korjattiin?

    Leave a comment:


  • atpluu
    vastasi
    Ei ollut ohjainlaite vika. Ostin mertelliltä pumpun, oli merkki pumppu G- loppuinen 1450€, asensin, vikakoodit vex ja pari päivää, ilmoitus ei tunnista pelkistinaine määrää(anturi) mutta käynti kajaanissa autosähkökorjaamo ÄSSÄ, laittoi piuhat kiinni ja löysi vian mutta aluksi kädet pystyyn mutta eivät luovuttanu tutkivat tarkemmin, ja korjaaminen onnistui, erinomainen palvelu ja asiantunteva asiakaslähtöinen informaatio. Suosittelen.

    Leave a comment:


  • vier
    vastasi
    Löytyy tästäkin ketjusta useampi maininta P204D koodista. Yleinen syyllinen ollut ohjainlaite, jonka kunto kannattaa tarkistaa. Löytyy lisää lukemalla ketju läpi.

    Leave a comment:


  • Massikkamies
    vastasi
    Onko muille tullut tällästä koodia B9 3.0tdi:in kuin P204D/$07e8 ? Viittaisi pelkistinaineen​ paineanturiin. Marmorilla kehuvat ,että kyseinen anturi on adblue pumpun sisällä. Pumppu vissiin valettu säiliöön kiinni ettei sitä saa erikseen vaihdettua, vaan pitää vaihtaa koko säiliö ohjain laitteineen?
    Moottorin vikavalo paloi, mutta sen sai lukijalla pois. Adblue jakoavain jäi ja 1000km range tauluun.

    Leave a comment:


  • Jage
    vastasi
    Muistaakseni D loppuinen käy kyllä, mutta vastauksen löytäneet varmuudella tästä ketjusta.

    F-loppuinen ei käy.

    Leave a comment:


  • Mattis1
    vastasi
    atpluu onko sinun ongelma ratkennut jo? Auttoiko ohjainyksikön vaihto? vai vaihdoitko koko tankin? Minulla tulee sama pressure too low P20E8 koodi, intermitted, vikakoodien luvussa. Ei mittaritauluun ole vielä tullut jakaria ja 1000km rajoitusta. Pitäisi katsastukseen viedä kuukauden kuluttua, mutta ilmeisesti ei vikakoodia saisi olla ureajärjestelmässä. Minulla on 4M0907355B numeroinen boxi. Tietääkö kukaan käykö D loppuinen boxi tilalle, vai tarvitseeko jotain sopeutusta? Näyttäisi käytettynä löytyvän D loppuisia helpommin.
    Viimeksi muokannut Killeri; 13.9.2025, 17:46. Perustelu: Tägäys kuntoon.

    Leave a comment:


  • Mattis1
    vastasi
    A4 B9 allroad 2,0 tdi, 2017. Onko purukat tehneet kosteutta ennalta ehkäiseviä Adblue ohjainboxin reijän tukkimisia? Tänään öljynvaihdon yhteydessä katsoin samalla myös ADblue ohjainboxia. Oli alumiinikuori yläpuolelta reijän ympäristöstä aika hapettuneen oloinen. Mitään vikakoodia ei ole vielä tullut mittaritauluun. Putsasin alueen varovasti ja täytin alueen reilusti elastisella muoviliimalla. Nyt se ei pääse "hengittämään" mutta mielenkiintoista seurata miten jatkossa menee. Oletettavasti se ei kovin pitkäikäinen kuitenkaan enää olisi. Ei noille B9:lle paljon alustapesuja kannata tehdä, eikä vesilätäkköihin ajella.

    Leave a comment:


  • atpluu
    vastasi
    A4 140kw 2015 vikailmoitus pressure too low. P20E8. Vaihdettu pumpulta keulaan ureaputki, ei vaikutusta, kuulemma lysmä mutta ei vuotoa, seuraavana sanottiin jotta pumppu vaihtoon. Nulliotsassa irroittelin johtosarjoja ja puhdistelin kaikki liittimet ajatuksella ENTÄ JOS, ja ranke yllätykseksi jakarineen hävisi, kolmeksi päiväksi palatakseen range 1000:na takasi. Autosähkäri tarkisti johtosarjat, ei löytänyt vikaa. Käytin toisaalla ja sanottiin jotta paineanturi pumpussa mykkä antaa miinus lukemaa(-500 jotakin), pumppu kuitenkin pyörii (3000rpm/ jotakin) anturia ei saa osana vaan koko pumppu vaihtoon. Kysymys kuuluu olisiko vielä ohjain yksikköä kokeiltava vaihtaa ennen pumpun ostoa? Onko jollakin tullut vastaan? Pumpun ostopäätöstä hankaloittaa nuo kirjaimet vag numeron perässä,
    alkuperäinen 8K0131969E
    Korjaamo. 8K0131969G
    Itse löytämä. 8K0131969F
    alkperäistä ei näytä löytyvän, G- loppuinen tarvitsee ohjainpäivityksen, F-loppuinen sopisi suoraan.
    ohjainyksikön vagnro 4H0907355D tuo kirjain loppu taas mietityttää. Täällä palstalla kuitenkin tuotetaan ymmärrettävää tekstiä. Arkajalka ostamaan.

    Leave a comment:


  • Rik3
    vastasi
    Tuohon edelliseen viestiin liittyen, tubettaja Simolammikko eli Vagen-autokorjaamon perustaja sanoi viimeaikaisella videolla, että tukkivat tuon ohjainlaitteen reiän kokonaan: https://www.youtube.com/watch?v=5BHKs8aLDjY

    En ole insinööri enkä osaa sanoa onko järkevää. Hänen mukaansa ongelmia ei ole tullut. Reikä ilmeisesti liittyy paine-erojen tasaukseen ja mahdollisesti tuotantolinjalla olevan ilmankosteuden kondensaation poistoon.

    Leave a comment:


  • Vekeh
    vastasi
    Audi b9 adblue murheita

    ​Moi, ajattelin jakaa oman kokemuksen jos vaikka joku joskus saisi ongelmansa ratkottua tällä.

    Tuli siis adblue vikakoodi ja se 1000km ajoaikaa, jonka jälkeen moottori ei enään käynnisty. Vikakoodeina pysyvä oli U140C.

    Lähdin sitten tutkimaan eri syitä kunnes löysin videon: https://youtu.be/08mgecCHmDQ?si=g5-JESxo2VJECCD-

    Nappasin oman adblue ecu:n auton takaa (menee noin 5min irroittaa) ja avasin uteliaisuuden vuoksi. Vesivahinko tarra oli sisältä hajonnut, ja jotain nestettä oli päässyt piirilevyllä siitä pienestä reiästä tietokoneessa.

    Tilasin uuden tietokoneen ovokosta ja varmistin että kaikki sarjanumerot ovat samat, jotta voisi säästyä ohjelmoinnin tuomista vaivoista. Kiinnitin autoon ja vikakoodit lähtivät.

    Tällä kertaa aion tehdä jonkun suojakotelon tai vastaavaa, sillä onhan tietokone merkittävän älyvapaassa paikassa jos ei vesivahinkoa halua. Koodi itsellä ilmestyikin sen jälkeen kun ajoin kaatosateella lätäköitten päältä mökkitiellä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 11.8.2025, 13:18. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    Juu ei se adblue mitään polta, vaan dpf:ää poltellaan ylimääräisestä noesta.

    Leave a comment:


  • Kermaani
    vastasi
    Hei, minulle kävi näin:
    - viime talvena huomasin jonkun kerran, että tuulettimen flekti tuntui jääneen päälle, vaikka oli ajettu normaalia ajoa eikä suurella teholla. Keväällä huoltoon viedessä mainitsin asiasta ja minulle kerrottiin, että se AdBlue järjestelmä siellä yrittää polttaa nokea pois eikä kyseessä ole mikään jäähdytyshuoli.
    - luettuani näistä AdBlue ongelmista päätin alkaa käyttää kristallisoitumista vähentävää lisäainetta jatkossa. Laitoin Motonetistä saatavaa LiquiMoly -merkkistä AdBlue-lisäainetta ensimmäisen kerran toukokuussa samassa yhteydessä kun täytin AdBlue säiliöön 10L ainetta
    - ja eikös perhana vieköön parin viikon päästä syttynyt minullekin näyyttöön AdBlue System Fault -ilmoitus moottoritiellä Varsovan lähellä ja 1000km jäljellä. Sain auton korjattavaksi Prahaan ja reilu pari tonnia meni pumpun vaihdossa. 5-6 päivää meni siinä säädössä.

    Tämän kokemuksen jälkeen muutama kysymys foorumille:
    - onko nuo jo tulevan AdBlue ongelman orastavia ensioireita jos flekti pyörii ajon jälkeen?
    - Onko mahdollista, että siellä AdBlue systeemissä oli sitä kristallisoitumista jo tapahtunut ja se lisäaineen käytön aloittaminen "sai mujut liikkeelle" ja siitä alkoi varsinainen ongelma?
    - Onko foorumilla suosituksia AdBlue lisäaineista ylipäätään?
    - Mitä AdBlue ainetta kannattaa käyttää kun haluaa välttää ongelmia jatkossa? Jos on esim asiaa Norjan puolelle niin kannattaako tankata sieltä saatavaa pakkasenkestävää?
    Viimeksi muokannut Kermaani; 25.6.2025, 16:03.

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    M-I lue tämä ennen kuin kirjoitat lisää, kiitos! https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...on-huono-juttu

    Leave a comment:


  • M-I
    vastasi
    Adblue ongelmaa? Mikähän voisi olla mahdollinen vika näillä koodeilla..mittaristoon adblue fault, rangea jäljellä 500km..suutin putsattu, ei auttanut..pumppu, ohajainlaite?

    Onko näissä Audi A6 3.0 tdiq vm 2015..tuossa ohjainlaitteessa tuo "kosteudenpoisto" reikä..mikä näkyy tuossa aikaisemmin linkatussa vagen.comin youtube videolla?
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Jukis
    vastasi
    Ja päivitystä. Ovokon paketti tuli perille asiallisesti eurolavalle (!) pakattuna. Oli vielä bonuksena adbluen täyttöputki sekä syöttöputki täydellisenä mukana! Auto oli jo valmiiksi tallissa purettuna eli romut vaan kiinni kiinni, ureaa pönttöön ja elevenillä tsekkaamaan. Useampi herja tuli alkuun, jopa gateway sekä herjasi myös tuntematonta ohjainboxia. Kuitenkin, auto käyntiin ja kas, kilometrirajoitus oli hävinnyt ja livedata näytti ihan järkeviä. Ajamassa en vielä käynyt kun auto seisonnassa mutta lähipäivinä. Toistaiseksi näyttää hyvältä!

    Leave a comment:


  • Jukis
    vastasi
    Tilaus tehty ja riskillä mennään:) Ovokon kautta puolasta tankki pumpulla ja otin vielä ohjainboxinkin kun oli sopivassa rahassa. Numerot ja myös kirjaimet samat kun omassa Q5 vaikka macanista purettu. Katsotaas kuinka käy….

    Leave a comment:

Working...
X