Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AdBlue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sohhhvi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Simopanssi Näytä viesti
    Nyt meni mielenkiintoiseksi.

    Lueskelin eilen tätä, ja tarkastinpa sitten äsken sulakkeet. Sieltä löytyi todella rapsakassa kunnossa oleva sulake, joka vaihtamalla poisti ensin herjaviestin ja lyhyen lenkin jälkeen myös merkkivalon. Ohjekirjan mukaan molemmat takakontin sulakeboksissa olevat sulakkeet ovat AdBluen lämmityksen sulakkeita. Sulake vaikuttaa ihan orkkikselle, ja tiedossa ei ole, että sulakkeita olisi merkkiliikkeessä edes kummemmin tarkasteltu. Eli parhaassa tapauksessa paljon toimivaa osaa vaihdettu tässä vaiheessa aivan turhaan. Katsotaan mitä marmorilla tästä ollaan mieltä...

    ts. Jos järjestelmäsi vikaantuu niin tarkasta sulakkeet, varsinkin pakkasilla.

    Tosiaan tähän palaten, niin vika oli hapettuneessa ohjainboksissa, mutta sulakkeet irti ottamalla saa aina sen 1000km "lisäajoaikaa", jos on pumppuvikaa, ohjainlaitevikaa tms. Toki pidemmän päälle asia kannattaa korjata ja tässä se korjaantu boksin vaihdolla ehjään, ja sit sen jälkeen noiden sulakkeiden pinnien suoristuksella. Meillä ei myöskään tarvinu vaihtaa muuta sen boksin kanssa samalla, en tie asiasta sen enempää, muutakun korjaamolla se koodattiin autoon ja tyyppi tilas sen jostain ulkomailta sopivana kyseiseen autoon. 4M0 907 355B tällä osanumerolla. Et ei laitettu sitä "uudistettua" versiota.

    Leave a comment:


  • jjaaskel
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja jjaaskel Näytä viesti
    Mulla on kuulemma B loppuinen tuo ohjainlaite ja tosiaan uusi säiliö vaatii tuon H loppuisen. Eli pitäisi löytää säiliö mikä toimii B loppuisen kanssa. Valitettavasti eivät pystyneet antamaan tarkkaa koodia kun ei kuulemma näy testeriltä eikä niiden systeemeistä.

    ​​​​​​Yksi vaihtoehto olisi katsoa nykyisen säiliön koodi ja yrittää metsästää sellaista suunnilleen samanikäisestä purkuautosta. Osaako joku sanoa missä tuo säiliö tarkalleen on / miten siihen pääsee käsiksi ja näkyykö koodi säiliön pohjasta eli ilman että itse säiliötä arvitsee irroitella?
    No niin, pääsyin sitten uusimaan sekä säiliön että ohjainlaitteen uutena, autolla kun kuitenkin ajettu vasta 140t eikä oikein hinkuja vaihtaakaan..lompakko kyllä repesi pahasti :/
    Viimeksi muokannut jjaaskel; 2.2.2024, 20:35.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    No puolet tai enemmän "massatuotteista" on 24-volttisia... tämän lisäksi lämmönkestävät materiaalit, kuten anturi-boxin elektroniikka ei ole ihan ilmaista.

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Mutta mikä siinä anturiosassa edelleen maksaa sen 200e? Niitä antureitahan on tehty miljoonia, eli on massatuote.

    Leave a comment:


  • Poikarukka
    vastasi
    Ilmeisesti Nox anturiin on mahdollista vaihtaa se anturikärki johtoinen ja käyttää vanhaa yksikköä. Kolvailuhommia. Tällainen tuli jossain facebook-ryhmässä vastaan (anturiosan hinta luokkaa 200€). Ihan vain jos joku haluaa jatko selvitellä aihetta.

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Korjaaminen ei ole isotöistä, mutta ne komponentit siinä systeemissä riistohinnoiteltuja. Esim volkkarin NOX anturi orggiksena on jotain tonnin luokkaa. Kuka tietää toimiiko tuo systeemi muulla edes samalla tasolla jollain tarvikkeella.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Aika uusia mersuja, ooppeleita ja bemareita on koko ajan pajalla samojen adblue-, egr-, dpf-, nox-anturi ja scr-kattien vikojen takia. En pidättäisi hengitystäni että samat romut toimisi Audissa tai Volkkarissa yhtään sen paremmin.

    Leave a comment:


  • peiponen
    vastasi
    Onko VAG saanut 2020-luvulla mitään merkittäviä teknisiä parannuksia AdBlue-järjestelmiin niin etteivät olisi ihan niin vikaherkkiä mm. pakkaselle vai johtuuko nämä ongelmat pitkälti siitä että koko konsepti (adblue) on huono ja vikaantuu ennemmin tai myöhemmin? Ainakin ketjussa olevat ongelmatapaukset on pitkälti 2010-luvun autoissa.

    Pohdinnassa on ollut käytetyn 2020-> 2.0TDI Tiguanin (joo VW mutta samat moottorikoodit Audeissa) osto ja nyt mietin että onko adblue-ongelmat odotettavissa ennemmin tai myöhemmin. Kustannuksena kuitenkin merkittävä kun tässäkin ketjussa on ihan taannoin raportoitu jopa 4000 euron korjauskuluja.

    Leave a comment:


  • Mxwll
    vastasi
    Tuli laitettua lisäainetta mutta kokemusta ei vielä ole kun vaihdoin sähköautoon.

    https://www.bardahlshop.com/Bardahl-OptiBlue/3158

    Jos jotain kiinnostaa niin melkein täyden pullon saa hakea multa ilmaiseksi (Lempää - Tampere).

    Leave a comment:


  • JuhaPeL
    vastasi
    Onko kellään kokemusta Adblue lisäaineesta esim. https://www.ikh.fi/fi/adblue-laittei...50ml-kent86864 ? Toinen kysymys, mikäs on helpoin tapa tyhjentää säiliö vanhasta adblue-aineesta auto on Audi A4 Allroad 2.0 tdi -17?

    Leave a comment:


  • jjaaskel
    vastasi
    No se oli lyhyt ilo, tänään taas syttyi moottorin varoitusvalo:/

    Leave a comment:


  • jjaaskel
    vastasi
    Vaihdoinpa piruuttaan aamulla noi 2 adblue sulaketta vaikka päällisinpuolin näyttivät oklta. Töistä lähtiessä ajamaan kotiin moottorin varoitusvalo sit sammuikin. Eli aika pistää tää paskaläjä myyntiin :D

    Ei vaan, katotaan miten käy..

    Leave a comment:


  • Simopanssi
    vastasi
    Nyt meni mielenkiintoiseksi.

    Lueskelin eilen tätä, ja tarkastinpa sitten äsken sulakkeet. Sieltä löytyi todella rapsakassa kunnossa oleva sulake, joka vaihtamalla poisti ensin herjaviestin ja lyhyen lenkin jälkeen myös merkkivalon. Ohjekirjan mukaan molemmat takakontin sulakeboksissa olevat sulakkeet ovat AdBluen lämmityksen sulakkeita. Sulake vaikuttaa ihan orkkikselle, ja tiedossa ei ole, että sulakkeita olisi merkkiliikkeessä edes kummemmin tarkasteltu. Eli parhaassa tapauksessa paljon toimivaa osaa vaihdettu tässä vaiheessa aivan turhaan. Katsotaan mitä marmorilla tästä ollaan mieltä...

    ts. Jos järjestelmäsi vikaantuu niin tarkasta sulakkeet, varsinkin pakkasilla.

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    No seuraavaksi pestään nox-anturi tai vaihdetaan uuteen. Sano niille, että varmasti laittavat sen tiivisti kiinni paikalleen. Nimimerkillä ihan riittävästi adblue ongelmien takia autoa merkkihuollossa käyttäneenä. Tiedä vaikka minulla olisi ainoa goodwillinä vaihdettu scr katti, tosin volkkarissa.
    Systeemi on yksinkertainen, mutta niin helkutin herkkä kaikille vuodoille yms.
    Luotettavista lähteistä kerrotaan, että noita adblue ongelmia on ihan kaikissa merkeissä ja niitä korjaillaan jatkuvasti. Ja että se tavara kun mene kiteeksi niin vesi liuottaa sen.
    Viimeksi muokannut Puuhapete; 4.1.2024, 12:19.

    Leave a comment:


  • Simopanssi
    vastasi
    Jeps, eli ei taida järjestelmän uusiminenkaan tätä adblue-järjestelmän toimintaa taata kovin pitkäksi aikaa. Sain eilen auton takaisin K-autolta, B9 A4:seen vaihdettiin säiliö+pumppu-kokonaisuus sekä ohjainyksikkö, ja vika poistui. Tänään vika palasi. Mukavasti kilometrit rajoittui taas tuhanteen, eli eipä autolla taas oikein mitään tee. Pakkasten takia tuntuu olevan joka paikka tukossa, joten korjausajat tuntuu menevän tulevaisuuteen. Kummastuttaa kyllä myös espoolaisten mielenkiinto omaa työtään kohtaan, kun heti uusineen vian korjaaminen ei tunnu kiinnostavan...

    Ilmeisesti ainakin joissain malleissa vikoja on ollut myös systeemin letkuissa ja putkissa, mutta B9:stä näitä ei ole sattunut silmään.

    Leave a comment:


  • jjaaskel
    vastasi
    Mulla on kuulemma B loppuinen tuo ohjainlaite ja tosiaan uusi säiliö vaatii tuon H loppuisen. Eli pitäisi löytää säiliö mikä toimii B loppuisen kanssa. Valitettavasti eivät pystyneet antamaan tarkkaa koodia kun ei kuulemma näy testeriltä eikä niiden systeemeistä.

    ​​​​​​Yksi vaihtoehto olisi katsoa nykyisen säiliön koodi ja yrittää metsästää sellaista suunnilleen samanikäisestä purkuautosta. Osaako joku sanoa missä tuo säiliö tarkalleen on / miten siihen pääsee käsiksi ja näkyykö koodi säiliön pohjasta eli ilman että itse säiliötä arvitsee irroitella?
    Viimeksi muokannut jjaaskel; 2.1.2024, 21:17.

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Ohjauslaite näyttäisi netti-etkan mukaan vaihtuneen 4M0907355E --> 4M0907355H

    E. Siis tuossa yo A4:ssa

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    EU kun haluaa uhrata aikaa kaiken maailman direktiiveihin, kuten kiinni pysyviin muovikorkkeihin, niin miksi se ei pysty määrittelemään direktiiviä päästölaitteistojen kunnossapitoon vastuuta valmistajille? Alkaisi varmaan kestämään, jos valmistajan vastuu olisi luokkaa 10 vuotta tai 300tkm. Nimittäin noi osat on järjettömän kalliita ja niitä menee aivan kaikista merkeistä jatkuvasti.

    Leave a comment:


  • jjaaskel
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
    Tankin tasoanturia herjaa.
    Itsellä 2017 A4ssa hajosi ohjainlaite joulukuun alussa ja vaihdettiin uuteen (1300eur), joulun alla syttyi sitten moottorin varoitusvalo ja tänään auto marmorilla -> ad blue säiliön anturi rikki. Ja koska on saatavilla vaan "uuden mallin" säiliötä niin tietenkään tuo joulukuun alussa vaihdettu ohjainlaite ei toimi sen kanssa vaan pitää sekin vaihtaa -> arvio 3100eur :/

    Suostuisivat kuulemma vaihtamaan esim purkuosa säiliön jos jostain löydän sellaisen mikä toimii nykyisen ohjainlaitteen kanssa. Onko kokemuksia tuollaisesta kuviosta / mitä mahdollisesti maksaisi?
    Viimeksi muokannut Killeri; 2.1.2024, 14:49. Perustelu: Lainaus lisätty.

    Leave a comment:


  • Pelmies
    vastasi
    hopsis: itsellä Q5 2018 2.0TDi (Euroclass 6). Ihmettelin itse jo kesällä samaa. Kun auton sammuttaa ja hyppää ulos ja kävelee takakontin luo, kuului selvä pärisevä ääni, jota ihmettelin pitkän aikaa mistä johtuu. No, oletin että on normaalia. Syttyi tuossa joitain viikkoja sitten adblue häiriövalo (se pakokaasujen valvontajärjestelmän keltainen vikavalo). Meni auto korjaamolle ja tuomio oli että Adblue kiteet tuhonneet pumpun. Meni säiliö pumppuineen kaikkineen uusiksi. Oli toki vakuutusturva otettu auton oston yhteydessä. Ei korvannut adblueen liittyviä ongelmia tietenkään. Osien uusinta maksoi 4118€ ja rapiat omasta lompakosta. Nyt uusitun säiliö-pumppusysteemin jälkeen en ole enää kuullut autosta vastaavaa pärinää. En nyt halua huolestuttaa, mutta kannattanee tarkistuttaa. Olisko kiteet tukkimassa pumppua ja pumppu huutaa hoosiannaa aina auton sammuttamisen jälkeen?

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    No semmonen tilanne tässä just on että omisaja huolestuu kun ei tiedä mitä tapahtuu :)

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    En olis tosta äänestä huolissaan. Ainakin jos autossa sattuu istumaan sisällä kun adblueta tyhjennetään, on ääni sellainen josta voisi huolestua ellei tietäisi mitä tapahtuu. 4K A6/A7 Etkan mukaan sama pumppu tuossa kuin esim. viestin #232 Q5.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Vähän on alkanut jännittään tuo nykyinen 4K. Adblue pumppu pitää aika kovaa ääntä kun moottorin sammuttamisen jälkeen se hetken aikaa käy "väärään suuntaan" ja imee linjaa tyhjäksi. Pitääkö se muilla kuinka selvästi ääntä? Ei oo mikään pieni hurina vaan ihan semmonen autoon sisälle tai mille tahansa puolelle auton viereen ulos kuuluva purlutus vähän aikaa moottorin sammuttamisen jälkeen.

    '20 vuosimallin A6 2.0tdi siis kyseessä, oletan että samoja pumppuja ne muissakin kun on.

    Leave a comment:


  • juuhok
    vastasi
    Aloittaisin ohjainlaitteen vaihdosta. Tästä ketjusta löytyy paljon asiaa aiheesta.

    Leave a comment:


  • Simopanssi
    vastasi
    Laitetaanpä pieni päivitys täältä aiheeseen, kun todennäköisesti joku muukin voi tästä olla kiinnostunut.

    A4 Allroad B9 vm. 2017 vikaantui sopivasti joulun alla, eli tuo "AdBlue fault. no restart in 1000 km. See owner's manual". VCDS:llä ei vikakoodia näkyvissä, nollaus ei poista vikaa. Ajelin marmorille Espooseen diagnoosiin ja ajaessa vika poistui (eli ilmeisesti järjestelmä tunnisti itsensä toimivaksi). Epäily, oli, että pumppu ei tilapäisesti ole jaksanut nostaa painetta ja vika päälle. Eivät siis löytäneet vikaa, mutta heti huollosta pois ajaessa vika uudelleen päälle.

    Uudella yrityksellä vika paikantui pumppuun, eli säiliö pumppuineen vaihtoon kun integroitu, ja samalla ohjausboksi vaihtoon. Hintaa tälle n. 3 keur.

    Korjauskustannuksiin ei vastaantuloja maahantuojalta, koska auto yli 3v wanha. Olisikin mielenkiintoista kuulla, onko muille tosiaan goodwillia annettu näihin? Järjestelmähän on vähän vihkoon suunniteltu. Vikaantuvaa osaa (=pumppua) ei pysty vaihtamaan ilman, että samalla uusit osia, jotka ei ole rikki.

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    Tankin tasoanturia herjaa.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    VCDS:llä se tarttis katsoa. Joku Ad-Blue vikahan tuo on, nuo käännökset on aina enemmän tai vähemmän päin persettä eikä niistä oikein selviä.

    Leave a comment:


  • jjaaskel
    vastasi
    Alkoi muutama päivä sitten moottorin varoitusvalo palamaan 2017 A4 TDIssä, käytin tänään motomaatissa lukemassa vikakoodit.

    Sieltä löytyi P203C "pelkistimen tason tunnistimen virtapiiri alhainen".

    Valo sammui juuri ennen motomaatille ajoa eikä ole syttynyt uudestaan, mutta eipä se mitään takaa. Osaako joku selittää suomeksi, mitä tuo tarkoittaa ja onko mahdollisesti millainen remppa kyseessä? Googlella löytyi joitain englanniksi, mutta en kyllä niistä oikein saanut aukeamaan asiaa.

    Kiitos!

    Leave a comment:


  • ari
    vastasi
    Q5 -18 Sytytti adBlue vikavalon koodi on P20E900.Kävi tammerdiiselissä tutkittavana,tuomio pumppu rikki.Onneks on kamux turva+

    Leave a comment:


  • Mikkomörkö
    vastasi
    Jos tuo ohjainlaite menee sököksi, niin käykö se uuden mallin ohjailaite sen vanhan tankin kanssa? Eli jos nyt uusin ohjainlaitteen ja kuukauden päästä menee tankki/pumppu niin käykö se juuri ostettu ohjainlaite siihen.

    Leave a comment:

Working...
X