Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
2018 Audi A4 Avant TDI 2.0 (177 Tkm) tuli myös tuo kehotus korjaamolle AdBlue ongelman takia. Käytin testauksessa ja tulokset alla. Myyjäliike tulee mukaan kustannuksiin, eli tilaa jostain käytetyt osat (voihan kele). Auto ollut käytössä reilun kuukauden ja ajanut sillä vajaa 3t km. Korjaamosta arvio 3.3 t€ niin parempi kuitenkin saada myyjäliikkeen kanssa sovittua. Menisi siis tankki , pumppi ja ohjain uusiksi. Jotenkin haluaisi vielä uskoa että joko liittimet tai ohjain olisi vaan rikki mutta... Onko kellään parempaa tietoa noista tuloksista kertoa onko tosiaan kaikki uusittava?
a
Leave a comment:
-
Mistä kannattaisi lähteä etsimään uutta adblue ohjainyksikköä? Uusi/käytetty?
Leave a comment:
-
En pysty varmuudella sanomaan, kun en tiedä varaosanumeroiden kirjainkoodeja, mutta olisikohan sinulla käynyt sama virhe mikä meillä. Eli on asennettu liian uusi ohjainlaite, eikä vanha AdBlue-säiliö tue sitä. Eli joudut ostamaan uudenmallisen AdBlue-säiliön.
Leave a comment:
-
Seuraava Adblue ongelma ja potilaana A4 B9 2018 TDI. Vikaantunut SCR boxi on vaihdettu (4M0907355B > D päätteisellä) mutta edelleen seuraavat vikakoodit ilmenevät:
Fault code: P20BC00
Lost Communication with Reductant control module
Fault code: U02A200
Vaihtoehtona boxi ei vastaa aikaisempaa mallia tai se on rikki ja/tai vika jossain muualla. Apuja kaivataan
Leave a comment:
-
Noniin pari päivää ajeltu autolla ilman adblue ongelmia. Tilasin Puolasta tankin, jossa oli pumppu ja moduuli paikoillaan. Moduulin vaihdon jälkeen vika jäi päälle, mutta pumpun vaihdon jälkeen vcds.n kuitilla vika kuittantui.
Puolasta tuo varaosien tilaaminen on aika riskiteko, vaikka omani nyt toimiikin, niin pumppua on selvästi avattu tai paikattu jollain sikamassan tapaisella aineella.
Laitoin myyjälle kuvia tuotteesta ja kyselyä, mitä tuolle on tehty, niin ei enää minkäänlaista vastausta kuulu WhatsApin kautta ja kyseessä on kuitenkin iso varaosapulju.
osat ostin vastaavilla koodeilla, mitkä autossa olikin
Pumppu: 4077801AE F malli (marmorikoodi 4G0 131 969 J ?)
Moduuli: 4G0 907 355 G (alapuolella koodi B )
Marmorilta uusi pumpun tiiviste 4G0 131 357
- Likes 1
Leave a comment:
-
Itselleni tuli P20e800 vikakoodi (low pressure) A6 C7 3.0TDi
Ajoin VCDS.llä basic settings->scr metering quantity test.n
Pumppu ajaa 40-50%n alueella ja suutin aukeaa 100%.iin
Pressure sensor for reducing agent näyttää -500hPa, eikä muutu mihinkään... Pystyykö tuon paineanturin vaihtamaan vai onko se kiinteänä pumpun sisässä?
Konehuoneessa ei näy vuotoja, eikä myöskään auton alla lorise adblue.
Miten kannattaisi jatkaa?
E: Suutin irti pumppu ajaa adblueta kannuun, joten pumpussa pitäisi jotain älyä olla
E2: Auto käytetty nosturilla. Ei näkynyt vuotoja paineputkessa, joten taitaa olla pumpun vaihto edessäViimeksi muokannut mvai; 20.7.2024, 23:15.
Leave a comment:
-
Meillä kävikin sellainen hassu tilanne reklamaatiossa, että autoliike oli tilannut vahingossa uudenmallisen AdBlue-ohjainlaitteen. Autokorjaamo asensi ja ohjelmoi sen. No se ei sitten toimi meidän vanhanmallisen AdBlue-säiliön kanssa ja tuli AdBlue <1000 km range juuri ennen juhannusviikkoa. Korjaamon mukaan olisi voinut tilata myös vanhanmallisen ohjainlaitteen uutena.
Onneksi korjaamo joustaa ja voi ensi viikon alussa asentaa uuden säiliön. Hyvä puoli siis on se, että saadaan samalla säiliökin nyt sitten autoliikkeen piikkiin, vaikka joudutaan juoksemaan korjaamolla turhaan. Nyt sitten sormet ristiin, että päästövehkeet kestää auton käyttöiän loppuun, kun kaikki paitsi NOx-anturi on vaihdettu (EGR jäähdytin myös vaihdettu).
Leave a comment:
-
Laitetaan tännekin talteen ongelma ja ratkaisu yhdestä AdBlue -ongelmasta. Autona A7 C7.5 3.0TDI (2015).
A7 alkoi ilmoittelemaan AdBluen lisäämisestä ja pyyntö ei poistunut vaikka ainetta lisäsikin. AdBlue fault -ilmoitusta tms. ei tullut mittaristoon, ainoastaan pyyntö lisätä nestettä. Vikakoodi kuitenkin löytyi, ja sen mukaan AdBlue-tankin sensori oli jumissa. Tarkemmin kun tutki, niin tasoanturi antoi tosiaan jatkuvasti samaa lukemaa. AdBlue -järjestelmä toimi muuten täysin normaalisti eli nestettä kului tankista jne.
Ensimmäinen korjausyritys oli auto ylös ja AdBlue -tankki tyhjäksi. Pumppua en vielä irroittanut, vaan tankin ollessa tyhjänä pari kevyttä kopautusta kädellä pumppuun (tasoanturi on perinteinen kohomallinen) ja tankki uudelleen täyteen. Ainoa muutos oli, että tasoanturin antama lukema muuttui edellisestä, mutta ei lähtenyt muuttumaan nestemäärän mukana.
Tasoanturi on kiinteä osa pumppua ja uudet pumput ovat suht kalliita, joten seuraavaa korjausyritystä varten hankin Puolasta käytetyn, mutta ehjän pumpun. Vanha pumppu irroitettiin Samppasportilla (taas kerran isot kehut hienosta palvelusta!). Vanhan pumpun tasoanturi ei näyttänyt olevan fyysisesti jumissa, joten tilalle laitettiin varaosapumppu. Vikakoodit pois ja kaikki toimii taas hienosti!
Tuolla on vielä muutamia kuvia -> Linkki
Viimeksi muokannut tuomaspitkanen; 8.8.2024, 14:23.
Leave a comment:
-
Ei A6:ssa käytetä noita PR-koodeja. 7MM Emission standard EU6 plus = Adblue.1 Kuva
Leave a comment:
-
Ei minullakaan ole tarrassa mainintaa. Alla noita AdBlue-tankkeihin liittyvä PR-koodeja.
FK0 SCR Without additional tank for SCR
FK1 SCR With additional tank for SCR (12 liters)
FK2 SCR With additional tank for SCR (24 liters)
FK3 SCR With additional tank for SCR (8 liters)
Leave a comment:
-
Ainakaan oman vanhan samanikäisen 4G Compen tarrassa ei ole tuommosta.Alkuperäinen kirjoittaja ripo Näytä viestiTankin koko pitäisi löytyä varustetarralta PR -koodina. Varustetarra löytyy huoltokirjasta tai autosta. FK1 = 12 litran tankki, FK2 = 24 litran tankki. Mahdollisesti on muitakin kokoja ?
https://www.audiclub.fi/audifinns/fi...tch?id=1645216
Mutta tuon saman 17 litraa olen lukenut myös jostain.
Leave a comment:
-
The Ad Blue tank capacity is approximately 4 .5 gallons (17 liters).
https://procarmanuals.com/pdf-online...owners-manual/
Leave a comment:
-
Tankin koko pitäisi löytyä varustetarralta PR -koodina. Varustetarra löytyy huoltokirjasta tai autosta. FK1 = 12 litran tankki, FK2 = 24 litran tankki. Mahdollisesti on muitakin kokoja ?
Leave a comment:
-
A6 C7 korinen? 17 litraa lukenut jostain (oma CVUA koneella).
edit: SSP622 löytyy ainakin maininta A6 / A7 (löytyy muutenkin lisätietoa Adblue systeemin toiminnasta ja rakenteesta jos kiinnostaa), muistelen myös ihan auton ohjekirjassa tuon lukeman olleen.Viimeksi muokannut Poikarukka; 7.6.2024, 08:29.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Mikähän tässä CVUB-moottorisessa on AdBlue-tankin koko? En onnistunut googlesta löytämään selkeää vastausta. Jossain puhutaan 12 litrasta, toisaalla 14:sta ja jossain oli 20.
Varaosanumero pitäisi olla 4G0 131 879 (F).
Leave a comment:
-
Kyllähän se NOx-anturi on edelleen vaihtamatta - ei ole vielä ehtinyt (= saanut aikaiseksi) vaihtamaan. Jospa aloittaisin nyt siitä ja katsotaan mitä sen jälkeen sanoo.
Onko siis mahdollista, että sillä pelkästään korjaantuu ongelma?
Leave a comment:
-
Jos tuon linkin ketjun oikeen ymmärsin niin NOX anturin vaihto auttoi P207F 00 vikaan.
https://www.audiworld.com/forums/q5-...-help-3041012/
Eiköös sulla NOX ole hälytellyt jo pidemmän aikaa?
Ja tuo Sensor für Luftgüte on ilman laadun anturi.
Leave a comment:
-
Tänne(kin) tuli AdBlue-vikailmoitus, engine-vikakoodit alla. Mille tämän kanssa pitäisi alkaa?
Address 01: Engine (J623-CVUB) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 X23 0004
Revision: 54X23--- CVN: 78A3247D15D91B8DB866C2AD92F1EF3C9B0058CB
Coding: 122A403A256603030000
Shop #: WSC 92521 052 00000
ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589F 001004
ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589F_001.rod
VCID: 372BD7612FCEDBD2A69-8062
VINID: 9D196AAAA11719678020214908C6EFA6F8
3 Faults Found:
4794 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0101 00 [01100000] - Implausible Signal
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 140563 km
Date: 2024.05.08
Time: 14:53:55
Engine RPM: 1064.50 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 44 km/h
Coolant temperature: 85 °C
Intake air temperature: 9 °C
Ambient air pressure: 1020 mbar
Voltage terminal 30: 14.520 V
Unlearning counter according OBD: 25
Mean injection quantity: 0.00 mg/stroke
Control Module temperature: 30.7 °C
EGR_governor_deviation: -163.9 mg/stroke
Inj Ctl q Curr: 0.00 mg/stroke
Standardized air flow ratio: 1.1674
Air mass at air mass meter 1: 96.3 kg/h
Actual charge pressure: 1058 hPa
9567 - NOx Sensor 2 Bank 1
P229F 00 [01100101] - Implausible Signal
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 140795 km
Date: 2024.05.17
Time: 12:35:56
Engine RPM: 1991.00 /min
Normed load value: 56.1 %
Vehicle speed: 49 km/h
Coolant temperature: 87 °C
Intake air temperature: 26 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 14.340 V
Unlearning counter according OBD: 40
Exh r N Ox Pres Comp No Cat2 Ds: 225 ppm
NOx-Sensor 2: O2-Concentration: 0.13373
Oxygen sensor 1 bank 1: voltage raw value O2 signal: 762.4 mV
Measured NOx conversion: 0.000
EGR Solen.val.: actual value: 63.12 %
Mean injection quantity: 9.85 mg/stroke
Exhaust gas temperature sensor 4: 213.2 °C
18612 - Reductant Quality Performance
P207F 00 [01100101] - -
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 140703 km
Date: 2024.05.14
Time: 17:38:10
Engine RPM: 2938.00 /min
Normed load value: 46.7 %
Vehicle speed: 91 km/h
Coolant temperature: 89 °C
Intake air temperature: 46 °C
Ambient air pressure: 1020 mbar
Voltage terminal 30: 14.260 V
Unlearning counter according OBD: 40
SCR efficiency test overall: 0.00 %
SCR error threshold of efficiency test: 0.00 %
SCR efficiency test 2: 0.218
SCR efficiency test 1: -0.009
Particle filter: unburned fuel calculated: 0.063
Mean temperature of SCR catalyst: 286.6 °C
Long-term adaptation of reduction agent dosage: 1.00
Readiness: 0 0 0 0 0
08-Auto HVAC löytyi myös vikakoodi (alla). Liittyvätköhän tähän?
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels:| 4G0-820-043-4Z.clb
Part No SW: 4G0 820 043 CD HW: 4G0 820 043 CD
Component: KLIMA 4 ZONEN H14 0112
Serial number: 26031500040368
Coding: 361211B83D0000
Shop #: WSC 02391 785 00200
ASAM Dataset: EV_AirCondiComfoUDS 003008
ROD: EV_AirCondiComfoUDS_003.rod
VCID: 63935331CBD6E7722A1-8036
1 Fault Found:
0404 - Function Restriction due to Faults in Other Modules
U1113 00 [00001000] - -
[Sensor für Luftgüte: unplausibles Signal]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 9
Reset counter: 187
Mileage: 140550 km
Date: 2024.05.08
Time: 09:56:26
Voltage terminal 30: 14.09 V
Outside temperature: 5.0 °C
Engine RPM: 823 /min
Leave a comment:
-
Meillä menee AdBlue-ohjainlaitteen vaihto 100 % autoliikkeen piikkiin, vaikka ei ollut mitään lisäturvaa. Aluksi diagnisoitiin koko säiliön vaihto, mutta kuulemma pelkkä ohjainlaite riittää. Oli hapettunut sisältä. Vikakoodi oli P20E800 - Reduktioaine paine liian pieni.
Tiskillä kysyin, että miten nuo ohjainlaitteiden yhteensopivuudet menee säilöiden kanssa, niin jotain nopeasti sanoi että kuulemma nykyään saisi enemmän ristiin asennettua. Taitaa kuitenkin olla niin, että jos säiliö menee tulevaisuudessa rikki, niin sitten myös tuo ohjainlaite uusitaan? Mutta eipä tässä voi valittaa, voi vaan olla tyytyväinen että autoliike korvaa nyt kaiken.Viimeksi muokannut Rik3; 1.6.2024, 01:03.
Leave a comment:
-
Itsellä myös adblue ongelmia, todennäköisesti menee säiliö vaihtoon, korjaus vaan pitkittynyt itsestäni riippumattomasta syystä. Onnistuuko tuo "lisäajan" saaminen sulakkeet irti käyttämällä myös A7:ssä? Missä ko. sulakkeet sijaitsee?Alkuperäinen kirjoittaja Sohhhvi Näytä viesti
Tosiaan tähän palaten, niin vika oli hapettuneessa ohjainboksissa, mutta sulakkeet irti ottamalla saa aina sen 1000km "lisäajoaikaa", jos on pumppuvikaa, ohjainlaitevikaa tms. Toki pidemmän päälle asia kannattaa korjata ja tässä se korjaantu boksin vaihdolla ehjään, ja sit sen jälkeen noiden sulakkeiden pinnien suoristuksella. Meillä ei myöskään tarvinu vaihtaa muuta sen boksin kanssa samalla, en tie asiasta sen enempää, muutakun korjaamolla se koodattiin autoon ja tyyppi tilas sen jostain ulkomailta sopivana kyseiseen autoon. 4M0 907 355B tällä osanumerolla. Et ei laitettu sitä "uudistettua" versiota.
Leave a comment:
-
Minunkin vuosimallin 2018 Audi A5 valittaa nyt AdBlue-vikaa.
1000 km ajomatka on alkanut alusta kahdesti, kun olen lisännyt AdBlueta. Onkohan kyseessä vuoto?
Olisiko Espoon seudulla ystävällistä henkilöä, joka voisi lukea autosta vikakoodit ja auttaisi paikantamaan vikaa?
Huonon taloudellisen tilanteen takia en harkitse huoltoon vientiä. Tiedustelin Audin merkkihuollon hintaa ja pelkkä vian etsintä kustantaisi 255 €. Tyrkyttivät K-auton huoltotiliä…
Muokkaus/Lisäys:
Sain lainaan vanhan vikakoodinlukijan. Ensimmäisellä kerralla ennen nollauksia esiintyivät vikakoodit:- U140C
- P20C4
- P208D
- P20BC
- U140C
- U140D
- P208D
Tietäisikö joku miten korjata viat kotikonstein, vai onko se edes mahdollista?
Viimeksi muokannut Avelyn; 5.5.2024, 20:00.
Leave a comment:
-
Kaikki vikakoodit löytyy [VCDS]:
P204D00
[J880]
65805 - Reductant Pressure Sensor Circuit
P204D 00 [008] - Short to Plus
[SCR_Pressure_sensor_Shortcut_to_actuator]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
[Moottorin ohjainlaite]
16921 - Reductant Pressure Sensor Circuit
P204D 00 [036] - Short to Plus
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
P20BC00
[J880]
262413 - Control Circuit for Reductant Heating 1
P20BC 00 [008] - Short to Plus
[SCR_Tank_Heater_Shortcut_to_actuator]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
[Moottorin ohjainlaite]
16932 - Control Circuit for Reductant Heating 1
P20BC 00 [039] - Short to Plus
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
P20E800
[Moottorin ohjainlaite]
9645 - Reductant
P20E8 00 [237] - Pressure too Low
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
F mallin ohjainlaite on poistunut varaosavalikoimasta n.04/2023. Ja Korvautunut K mallin ohjainlaitteella, jolloin vaihtoon menee myös säiliö ja syöttöyksikkö. Maailmalla hinnat vähän kohtuullisemmat..
https://ifinterface.com/page/page3.php?lnid=2
Sattuneesta syystä minulla on ylimääräisenä F mallin osia, ohjainlaite (ebaysta), säiliö, syöttöyksikkö, jollakin vialla, ehkä olisi vielä korjattavissa?? (Nyt kuluttajariitalautakunnassa, niin en viitsi enempää kommentoida)
Leave a comment:
-
Audi Q5 2.0 tdi -18: Tammikuun lopusta on tuo keltainen AdBlue 1000km & kiintoavaimen kuva vaivannut. Menee aina aika nopeasti pois mutta kyllähän tälle asialle pitää jotakin tehdä. Merkkihuolto tutki tilannetta ja totesi, että vikakoodeja on liikaa ja että Adbluesäiliö kaikkineen pitäisi vaihtaa. Erittäin kallis lysti, kuten tiedetään...
Sen verran vääriin ja liioiteltuihin diagnooseihin olen törmännyt vuosien varrella, että halusin lisää selvyyttä tähän ongelmaan. OBDeleven meni hankintaan ja sillä on luettu koodeja. Tilanne on seuraava:
Virheilmoitukseen on aina liittynyt seuraava koodi (eikä viimeisen kuukauden aikana ole ilmestynyt muita Adblue-virhekoodeja):
P204D00 - Reductant Pressure Sensor Circuit High
Tammikuun puolessa välissä (pakkasta...) oli myös
P20BC00 - Reductant Heater "A" Control Circuit High
ja muutama päivä ennen kuin ensimmäinen P204D00 tapahtui:
P20E800 - Reductant Pressure Too Low
Google löytää huonosti P204D. Olisiko kellään kokemusta vastaavista koodeista? Voisikohan ratkaisu pääongelmaan olla paineanturin (80A131225) vaihto? Toinen vaihtoehto on ehkä vika ohjainlaitteessa.
Leave a comment:
-
Miltä sivustolta hollannista tilasit ~100€ hintaan D-version?Alkuperäinen kirjoittaja Txtrx Näytä viestiKiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, näillä ohjeilla löysin myös omasta Audi A4 2.0 2016 170tkm dieselistäni keltaisen jakoavaimen adblue hälytykseen ratkaisun.
Omassa kulkineessa vika alkoi välittömästi pesukadun tehopesun jälkeen. Autocom diagnostiikkamokkula näytti mm. vikakoodia P208D00 ym. pelkistimen hälyjä. Päättelin tästä että adblue ohjainkortti 4M0 907 355 B on mennyt vikatilaan, tilasin pienellä riskillä kortista D-version hollannista ~100€, Suomessa pyynti samasta oli 1100€. Muutamaa päivää myöhemmin laitoin kortin paikalleen ja nollasin vikakoodit ja tehtiin niin sanottu "pelkistimen sopeutus". Ihmetys oli suuri, koska vaikka vikakoodeja ei näkynyt, niin keltainen jakoavain häly ei poistunut, useista käynnistyksistä yms. huolimatta. Vasta kun autolla ajoi pienen testilenkin hälytys poistui. Mutta siis voin vahvistaa että D-versio kävi B-version tilalle.
Alla kuva kortin vaurioista ja vuotokohdasta, uskaltaisin väittää että tästä tulee tyyppivika. Alla olevassa kuvassa tarrassa on reikä tökättyäni sitä ruuvarilla, kun en sitä lian alta meinannut löytää:
Omassa autossa ei ole muita ongelmia ollut, niin ei ole tullut hankittua noita diagnostiikkamokkuloita ennen tätä. Nyt tilasin OBDelevenin, osaako joku kertoa saako siitä tuollaisen tekstitiedoston hälytyksestä niin kuin monet olivat laittaneet ongelmakuvauksen lisätiedoksi? Näytti olevan paljon tietoa ja tiiviissä paketissa.
Tai onko vinkata muuta sivustoa mistä saisi D-versio järkihintaan?
Itsellä viime viikolla adblue meni vikatilaan ja antoi vikakoodin P21CA00. Koitan vielä avata ohjainkortin ja katso auttaako hapettuman puhdistus mitään.
Leave a comment:
-
Tiedoksi
Audilla on Laadunparannuskampanja S405 krit. 00, 01, 02, 03. Sisältää AdBlu-järjestelmän päivityksen ja nesteen lisäyksen. 3 täyttökertaa ilmaiseksi (kysyin chatissa mikä tää on). En tiedä mitä kaikkia autoja koskee, ainakin mulle antoi tälläisen tarjolle kun varasin huoltoa. Oma kulkine A6 C6 (2015) 3.0TDI CRTD
Leave a comment:

Leave a comment: