Eilisen silikoni-pielavetisen jäljiltä edelleen vuotaa mutta merkittävästi vähemmän kuin aiemmin. Ajoin tänään vajaan 400km ja aika vähällä putsaamisella pääsi. Lääpin kunnon kourallisen samaa tiivistejankkia myös linjan ja muovikotelon ulkopuolelle. Jospa nyt kestäis edes muutaman tuhannen kilometriä vielä. Uusi syöttöputki on siis jo tilattuna mutta menee siinä nyt aikaa että ehtii saapumaan, saati vaihtamaan ja auto on koko ajan ajossa.
Kahdesti päivän aikana herjasi mittaristoon vikaa. Sitten se taas omia aikojaan poistui ja adblue-range palasi näyttämään sitä mitä pitääkin. Kunnes taas parin tunnin päästä herjasi uudestaan. On varmaan aivan siinä ja siinä rajalla että joku painearvo alittuu aina välillä. Hyvä juttu tässä on se, että jos välissä hetken toimii niin se 1000km laskuri alkaa aina uudestaan alusta. Itseä enemmän jännittää se konehuoneeseen vuotava aine joka tunkee itsensä joka paikkaan ja kiteytyy sitten sinne mihin on ensin nestemäisenä päässyt. Ei oikein arvaisi mitään satojen kilometrien siirtymiä ajaa kerralla jos alkaa tunkemaan vaikka aivan vieressä olevan jakopääkotelon sisään sitä kusipaskaa. Ei myöskään kiinnosta alkaa puolen tunnin välein vetämään vehkeitä tien sivuun että saa putsattua.Kai siihen joku muovipussi tarvii viritellä vielä sen putken ympärille niin että nestemäiset vuodot valuu hallitusti johonkin jossa ei sotke mitään sen enempää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiEdellisen viestini ensimmäisessä kuvassa on "connection for heated metering line N474" eli se linja tankilta pakoputkessa olevalle venttiilille on lämmitetty, sähköllä.
Lisäksi ELSA kertoo AdBlue-systeemin toiminnasta seuraavaa (A7 2015 BiTDI):
Reducing agent heater
As the reducing agent freezes at -11 °C, the reducing agent metering
system is equipped with a heater.
The swirlpot has an integrated heating mat which heats the swirlpot
together with all its internal components (resistance heater).
The metering line to the external reducing agent injector N474 is
heated by a resistance heater.
K.o. kohdassa puhutaan siis jos purkaa tuon AdBlue-venttiilille menevän linjan, niin pitää odottaa 10min jotta AdBlue on keretty imemään takaisin tankkiin. Eli kun auto seisoo pakkasessa, on tuo linja tyhjä sekä lämmitetty... ajossa siis, ja voisin olettaa ettei AdBlueta syötetä ennenkuin laitteisto on lämmitetty toimintakuntoon.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Pikkuautoista tietämättömänä, niin onko henkilöautoissa minkälainen ureantyhjennys auton samuttua? Työkonepuolella törmännyt sellaiseen tapaan, että järjestelmä tyhjää letkut yms ureasta moottorin saatua tietyn signaalin (esimerkiksi virtalukkotieto poistuu) Tällä estetään letku/suutinvauriot pakkasella ja urean kiehuminen kovalla lämmöllä, kun ei ole jäähdyttävää viimaa konehuoneessa. Onko vastaavia juttuja henkilöautoissa? Selittäisi osaltaan letkujen halkeamiset
Leave a comment:
-
Jep. Tuo oli hyvä pdf, selasin tässä aamukahvilla nopeasti. Pitää lukea uudestaan ajatuksella kun ehtii paremmin.
Tälleen maallikon silmin näyttää siltä että nuo hentoiset muoviosat ei kestä jäätymistä vaan joku paikka sitten pettää ja alkaa vuotamaan. Autohan on nyt 7 vuotta vanha joten taattuun vag-tapaan muoviosat alkaa mureneen. Sinänsä ärsyttävää mutta toisaalta autolla on myös ajettu jo lähes 200tkm ja jos kolmen huntin osalla pääsee taas seuraavan 200tkm niin eipä siitäkään oikein valittamaan pääse. Menee vähän metafyysisen filosofoinnin puolelle mutta olisiko se sitten sen parempi jos kaikki tuollaiset alimitoitetut osat olisi korvattu kestävämmillä jo tehtaan tuotantolinjalla ja auto olisi maksanut uutena vaikka 5000€ enemmän?
Se on kyllä surkeaa että pakkanen on se joka rikkoo vehkeet, eikä olla edes missään ääriolosuhteissa vaan tällainen perus pohjoismainen talvi 10-20 astetta pakkasta. Pitäis varmaan siirtyä ajamaan talvet bensavehkeillä.
Leave a comment:
-
Tuo lämmitysvastus-oletettu on syöttölinjan vastuslankojen oikosulku.
https://procarmanuals.com/pdf-online...sign-function/
Leave a comment:
-
Saattaa kyllä hyvinkin pitää paikkansa teoria jäätymisestä ja helpomman reitin löytymisestä. Otin syöttöputken suuttimelta irti ja purin muovisen kotelon ympäriltä auki. Siellä on ilmeisesti lämmitysvastus tuossa kopan sisällä, tai sellaiseksi minä sitä tässä vaiheessa luulen kun en sen paremmin ole selvittäny.
Aamulla huuhtelin tosiaan kaikki entiset mönjät pois ja tänään iltapäivällä noin 25km ajon jälkeen tuon kotelon molemmista päistä kasvoi valkoista mähmää.
Vaikka minä olen aika älykäs niin en ole kovin viisas. Putsasin sen kopan ja putken kaikkineen hyvin ja tuuppasin koko paskan täyteen kentin tiivistesilikonia. Jos se jankki pitää kuuman moottoriöljyn niin kai se kestää tuollaisen vesiliukoisen mehunkin. Ja jos ei kestä niin sitten ostetaan ja vaihdetaan uusi putki. Tässä nyt lähinnä tarve saada vehkeet toivottavasti siihen kuntoon että voi lähteä pitempään työreissuun ensi viikolla.
Vajaan kolme hunttia tuo putki maksaa merkkarilla ja jostain muualta saa varmasti vielä halvemmalla vaan eipä tässä ehdi sellaisia tilaamaan ja vaihtamaan just nyt ja olisi joku 2000km ajettavaa reiluun viikkoon, pakko koittaa vaan vaikka väliaikaisestikin saada kuntoon ja korjata sitten oikeasti paremmalla aikaa.
Muutamat kuvat taas seuraavalle askartelijalle malliksi.
Leave a comment:
-
Huuhtelin aamulla puhtaaksi kun ei ton mäskin läpi näe mistä on vuotanut. Seuraavaksi mennä katsomaan pystyykö sieltä helposti löytämään jonkun vuodon vai tarviiko vaan sukkana ostella uusia osia
Leave a comment:
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiNo jäässä varmaan se on, eihän sen pitäisi edes toimia pakkasilla. Tuollainen on/off vika on sitten tosi ärsyttävä. Netissä mainitaa Adblue systeemeissä olevan lämmittimiä, mutta kuinka se on VAG laitteissa?
Leave a comment:
-
Tässä ketjussa on puhuttu adbluen jäätyvän -11 asteessa. Eilen aamulla kun lähdin, auton mittari näytti -10. Olisko se sitten ollu siinä just rajalla että yrittänyt toimia kun ei "tarpeeksi" kylmä mutta kuitenkin ollut niin kylmä ettei sit ole toiminut normaalisti.
Tänä aamuna auto lähti +15 asteisesta tallista eikä mitään ongelmia tai vikavaloja, ainakaan tässä lyhyellä työmatkalla kotoa toimistolle.
Leave a comment:
-
Tänäpä koitti täälläkin se päivä kun ekan kerran tuli Adbluen vikavalot mittaristoon. Ajoin vajaan 500km työmatkan ja siinä se aina välillä näytti normaalia "rangea" adbluelle ja aina välillä heitti sen 1000km varoituksen ja kaikki vikavalot ruutuun. 2016 vuoden 2.0 tdi kyseessä.
VCDS näytti vikakoodia P20E8 00 [232] - Pressure too Low.
Ajoin nyt lämpimään talliin yöksi. Olkoon siellä huomisaamuun asti ja sitten tutkitaan enemmän jos ei sulatus riitä. Aamulla oli just semmonen kymmenisen astetta pakkasta että on se saattanut olla jäässä.
Leave a comment:
-
Kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, näillä ohjeilla löysin myös omasta Audi A4 2.0 2016 170tkm dieselistäni keltaisen jakoavaimen adblue hälytykseen ratkaisun.
Omassa kulkineessa vika alkoi välittömästi pesukadun tehopesun jälkeen. Autocom diagnostiikkamokkula näytti mm. vikakoodia P208D00 ym. pelkistimen hälyjä. Päättelin tästä että adblue ohjainkortti 4M0 907 355 B on mennyt vikatilaan, tilasin pienellä riskillä kortista D-version hollannista ~100€, Suomessa pyynti samasta oli 1100€. Muutamaa päivää myöhemmin laitoin kortin paikalleen ja nollasin vikakoodit ja tehtiin niin sanottu "pelkistimen sopeutus". Ihmetys oli suuri, koska vaikka vikakoodeja ei näkynyt, niin keltainen jakoavain häly ei poistunut, useista käynnistyksistä yms. huolimatta. Vasta kun autolla ajoi pienen testilenkin hälytys poistui. Mutta siis voin vahvistaa että D-versio kävi B-version tilalle.
Alla kuva kortin vaurioista ja vuotokohdasta, uskaltaisin väittää että tästä tulee tyyppivika. Alla olevassa kuvassa tarrassa on reikä tökättyäni sitä ruuvarilla, kun en sitä lian alta meinannut löytää:
Omassa autossa ei ole muita ongelmia ollut, niin ei ole tullut hankittua noita diagnostiikkamokkuloita ennen tätä. Nyt tilasin OBDelevenin, osaako joku kertoa saako siitä tuollaisen tekstitiedoston hälytyksestä niin kuin monet olivat laittaneet ongelmakuvauksen lisätiedoksi? Näytti olevan paljon tietoa ja tiiviissä paketissa.
Leave a comment:
-
Auto: Audi A4 B9 2.0 TDI DETA, ajettu 175 000 km.
Adblue vikavalo mittaristoon: AdBlue system fault. No restart in 1000 km.
Vikakoodit:
P203D00 - Reductant Level Sensor Circuit High
static
Date: 2022-12-21 18:47:07
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 837.50 1/min
Normed load value: 84.7 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 56 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.260 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D37FFF17B4FFFF17AF0017B10017B20000 15270AAB
U140E00 - Reductant Control Module Function restriction due to insufficient voltage
static
Date: 2022-12-21 18:47:10
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 866.50 1/min
Normed load value: 66.3 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 54 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.940 V
Dynamic environmental data: 209628106C0311A600001139032010FB128A16250AD312FB0B 5A
P20C000 - Reductant Heater "B" Control Circuit High
static
Date: 2022-12-21 18:47:10
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 864.00 1/min
Normed load value: 68.6 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 55 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.860 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D37FFF17B4FFFF17AF0017B10017B20000 15270AAB
U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module
Intermittent
Date: 2022-12-21 18:41:28
Mileage: 175459 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 1770.00 1/min
Normed load value: 75.7 %
Vehicle speed: 97 km/h
Coolant temperature: 89 °C
Intake air temperature: 87 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.920 V
Dynamic environmental data: 20962811A603FE17E202100D06
Vikakoodien perusteella (erityisesti U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module) arvelin vian olevan tuossa kontrolliyksikössä, joka on siis siellä oikean takarenkaan takana auton alla, yhden suojamuovin alla. Auton akku tyhjeni vanhan yksikön vikaannuttua ja tallissa seisoessa 6 vrk aikana.
SCR Control Unit autossa asennettuna oli versio: 4M0907355, jonka vaihdoin versioon 4M0907355B. Vanhasta yksiköstä valui pois ottaessa hieman vettä liittimen kautta, joten sieltähän vikaa löytyisi. Vanha yksikkö oli ulkoisesti tarkasteltuna kuitenkin ehjän näköinen.
Korvaava osa tuli Saksasta täältä: https://auto724.eu/ FedEx kautta 4 vrk: ssa. (23.12-27.12). Osa maksoi 658 e rahteineen. (K Auto Audi hinta oli kysyttäessä 1050 e). 4M0907355D osaa olisi saanut uutena Saksasta 320 e, mutta varaosamyyjä vakuutti sen vaativan uudempaa SCR pumppua, kuin mitä tässä autossa on runkonumeron perusteella. 4M0907355D versio pitäisi kyllä olla saksalaisen Audi-foorumin mukaankin yhteensopiva vaihtoehto. Se jäi nyt kuitenkin kokeilematta.
Ohjausyksikön vaihdon ja akun latauksen jälkeen, toisella uudelleenkäynnistyksellä AdBlue vikavalo hävisi. Vikakoodien nollauksen jälkeen auto on nyt toiminut toistaiseksi normaalisti. Vaihtotyö on helppo, osa on yllättävän hyvin saatavilla siellä auton alla renkaan ja suojamuovin irroituksella. Sähköiselle ohjausyksikölle tuo renkaasta ohjautuva vesi,- suola-, hiekkahuuhtelu ei kyllä näytä tarjoavan kovin monen vuoden käyttöikää.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Näytti olevan kaikki taas normaalina, eikä moottorivalokaan (keltainen) ollut päällä. OBD Elevenillä katselin datat läpi ja liitteissä lisää informaatiota, jos se valaisee tilannetta yhtään.
Leave a comment:
-
Nämä tiedot auttavat varmasti! Katsotaan mitä sieltä löytyy ja palaan asiaan viimeistään kun on osa vaihdettu ja auttoiko tilannetta mihinkä suuntaan.
Leave a comment:
-
Ebay.de on hyvä paikka osien naaraamiseen. Ohjainlaitteen saa tosiaan helposti näkösälle kun irroittaa apukuskin puolelta takaa suojamuovin. Suojamuovi on kiinni muistaakseni kuudella ruuvilla/muovimutterilla ja onnistuu tehdä vaikka pyörät olivat maassa. Toki esim. tunkki + tukipukki yhdistelmä helpottaa hieman.
Olen itse siinä ymmärryksessä, että 4M0 907 355 / 4M0 907 355 B ja 4M0 907 355 D toimivat kaikki ristiin. Tämän tiedon löysin muistaakseni jostain polakkifoorumilta, joten pieni disclaimer tähän. E-loppuinen boksi vaatii sitten jo uudemman pumppuyksikön.
Leave a comment:
-
Onko mikä nykyään hyvä paikka tilata osia tai mistä kannattaisi kysellä oikeaa osaa. Osanumero toki pitää ensin selvitellä, kunhan saa ohjainlaitteeseen näköyhteyden.
Leave a comment:
-
Ohjainlaitteen vaihto onnistuu ihan maassa jos saat ajettua takarenkaat jonkun pienen korokkeen päälle tai laitat pukit alle. Homma ei ole vaikea ja jos katsoo kuvan ohjainlaitteesta etukäteen niin löytynee muovien alta helposti jos sama rakenne kuin 2-litraisen kohdalla
Tein kyllä itse nosturilla kun oli mahdollisuusViimeksi muokannut ripo; 30.12.2022, 18:42. Perustelu: En ensin huomannut, että kyseessä eri konekoko
Leave a comment:
-
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Tämäkin kävi mielessä mutta tätä oli tapahtunu myös plussakeleillä. Onko se miten haastava homma katsoa tuota ohjainlaitetta oikealla takarenkaan kohdilla ja mitkä muovit tarkalleen sieltä pitäisi irroitella? Ja onko edes mahdollista ilman että auto olisi ilmassa?
Leave a comment:
-
Olisiko säiliön lämmitin rikki ja siitä syystä tavara säiliössä jäässä? Ja siksi paine liian pieni kun ei jäinen adblue liiku niinkuin pitäisi.
Leave a comment:
-
Hei kaikille käyttäjille. Palstat luettu läpi ja ilmeisesti tarkimman avun saa, mikäli laittelee vikakoodit joten tässäpä olisi.
Alustuksena vielä, että tosiaan tällä hetkellä vain moottorivalo on jääny tohon ja aiemmin herjannu keltaisella jakoavaimella sekä 1000 km jälkeisellä käynnistämättömyydellä. Jakoavain ja kilometrirajoitus toki lähteny myös vikakoodit poistamalla.
Marmorilla kävin valohoidossa lokakuussa ja arvelivat tyypilliseen tapaan, että vaihetaan kaikki uusiin eli säiliö pumppuineen, säätimineen ja ohjainlaitteineen. Ja kokonaisuudessa puhutaan tuhansista euroista...
Korjaamon havainnot: havaittu vikamuistissa:
P20E800 reduktioaine paine liian pieni
P20C400 lämmityksen 3 ohjaus z167 säiliön lämmitin 2 oikosulku plussaan
Tpi 2055742/4 mukaiset tarkastukset tehty, valutettu adblue säiliö, oli yli 3L adblueta. Ohjatun mukaan tehty tarkastukset, tuloksena ohjainlaite viallinen. Mahdollisesti myös säiliön lämmitin 2 lisänä, jolloin pitäisi uusia koko säiliö + syöttöyksikkö + ohjainlaite. Huom. säiliön uusinnan yhteydessä uusittava myös ohjainlaite
Vikakoodit:
01 Engine
System description: 3.0l V6 TDI
Software number: 8W0907311B
Software version: 0003
Hardware number: 059907309F
Hardware version: H21
ODX name: EV_ECM30TDI0118W0907311B
ODX version: 001004
Long coding: 1225403A0536050324080000000000000000000000000000
Trouble codes:
P203C00 - Reductant Level Sensor Circuit Low
static
Date: 2022-12-27 20:42:13
Mileage: 193998 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 2
Unlearning counter: 255
Engine speed: 663.00 1/min
Normed load value: 33.7 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 68 °C
Intake air temperature: 2 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 15.060 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D30AA117B4FFFF17AF0017B10017B20A00 15270F99
---------------------------------------------------------------
AC Reductant Control
System description: SCR-Stg-G3
Software number: 4M0907355
Software version: 0003
Hardware number: 4M0907355
Hardware version: H10
ODX name: EV_RDCMINERGAU736
ODX version: 005009
Trouble codes:
P203C00 - Reductant Level Sensor Circuit Low
static
Date: 2022-12-27 20:42:11
Mileage: 193998 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 16
Unlearning counter: 91
Dynamic environmental data: 029C3AEF029D3B3A2661137B58B600003F4D000058B7000042 2B0329A41388422700422F3242302929AA2629B5039D58B000 E958B2FE58B40058BD0058BE0058BF8E58C10058AC0058AD3B 58B80029CD00
Kaikki neuvot ja ideat tarpeen. Itsellä ei myöskään tuttuja, joilla olisi mahdollisuus nostaa autoa ylös Kuopion suunnilla.
Hyviä uusia vuosia kaikille, toivottavasti seuraava vuosi olisi parempi.
Leave a comment:
-
Yksi puolituttu on VW:n merkkihuollossa mekaanikkona ja hän auttoi vaihtamaan laitteen työpaikallaan työvuoron jälkeen. Vaihto itsessään on yksinkertainen mutta helpotti paljon kun sai auton ilmaan. Lisäksi sieltä sitten löytyi Audin testeri jolla saatiin katsottua että kaikki pelaa ja nollattua koodit ns. "kunnolla".
Leave a comment:
-
Noniin hieno homma. Teitkö vaihdon itse vai teetitkö jollain toisella?
Leave a comment:
-
Noniin. Ohjainlaite vaihdettu, vikakoodit nollattu ja ei enää auto herjaile eli toivotaan että homma korjaantui tällä.
Leave a comment:
-
Päivitystä tähän. Pääsin avaamaan tuon ohjainlaitteen ja kyllähän se oli hieman päässyt hapettumaan. Selvisi myös noista osanumeroista VW:n huollon järjestelmistä että -335 loppuinen ohjainlaite on korvattu 2017 -335B loppuisella ja näiden pitäisi molempien toimia ristiin. Itselläni oli autossa -335 ja tilasin sellaisen nyt Hollannista 110€ posteineen. Ensi viikolla pääsee aikaisintaan vaihtamaan.
Vielä pitää antaa myyjäliikkeelle kehuja. Ostin auton 2019 kesällä Sakalta ilman mitään lisäturvia ja nyt kun laitoin reklamaatiota ja korvauspyyntöä niin siellä oltiin hyvin avuliaasti auttamassa ja alkoivat selvittämään uusien osien hankintaa omista kanavistaan yms. Antoivat myös ymmärtää ilman mitään vastaväitteitä että tulevat osallistumaan kuluihin.
Leave a comment:
-
Joo nollasin koodit toissailtana, mutta yhtä koodia en saanut OBD elevenillä nollattua. Nollauksella se pakokaasujärjestelmä-vikavalo sammui mutta se syttyi uudestaan eilen aamulla heti ja koodit tulivat sitten siinä yhteydessä varmaankin uusiksi.
Leave a comment:
-
Nollasitko koodit ja katsoit mitä tulee uudestaan testilenkin jälkeen?
Lähinnä siksi kysyn kun noissa laittamissasi koodeissa ei ole mitään tietoa koska ne ovat tulleet.
Leave a comment:
-
Tuon voisi kyllä tehdä. Audicenterin näkemys oli että kun on paljon erilaisia vikakoodeja niin kaikki vaihtoon mutta kyllä kävisi jopa enemmän järkeen että useat sekalaiset vikakoodit viittaisivat hapettuneeseen ohjainlaitteeseen joka tuottaa erilaisia vikakoodeja. Myös se, että adblue työkalu valo ei ole syttynyt tukisi sitä että auto itse ei ajattele että järjestelmä ei toimisi.
Itselläni auton ropauskokemukset rajoittuvat raitisilmasuodattimen vaihtoon mutta työkalut pysyy kyllä käsissä kun tietää mitä tehdä. Auto varmaan pitäisi saada operaatiota varten ilmaan? Onko vinkkejä Espoon suunnalla missä pääsisi auton nostamaan tai onko mahdollisesti foorumilla jollain paikkaa jossa tarkistaa tämä?
Leave a comment:
Leave a comment: