Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI suuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Missähän rajoissa nuo arvot pitäisi olla?
    Se vcds pitäisi näyttää ohjearvot kun vie hiiren kursorin siihen arvolaatikon päälle. Myöskin tämän ketjun lukemalla saat vähän tietoutta noista arvoista ja alustiivisteprikkojen vaihdosta jos sen teet. Kyllä nuo suuttimet korjaa semisti plussalle,eli syystä tai toisesta (tukkeutuminen?) ne pidentää ruiskutusaikaa. Ei toisaalta mikään paha ole tilanne kun eivät vuoda sylintereihin?


    E.
    Noita varmaan saa suomesta ihan tarvikkeen? Muistaako joku noiden kokoa?
    Koko tiivistesarja kannattaa vaihtaa jos hommaan ryhtyy:
    https://spareto.fi/tuotteet/elring-t...suutin/883-680
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20211217_174820_de.autodoc.gmbh_edit_108928992515148.jpg Views:	0 Size:	48,7 Kt ID:	1931955
    On sulla jo sen verta hurjat noi arvot että varmaan tiivisteet vuotaneet jo pitkään ja aiheuttaneet hallaa itse suuttimillekin. Mutta ei se paljoa maksa kokeilla pelkkien tiivisteiden vaihtoa, voi se ainakin pienentää korjausarvoja.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 17.12.2021, 18:24.

    Comment


      Miulla 3/6 suuttimesta oli vuotanu/fuskannu kun kupariprikka kulunut. Mistä tietää että vuoto olis vaurioittanut ite suutinta?
      Laitoin nyt RVS pumppu/suutin putsaus aineet vielä lisäksi.
      Onko kellään kokemuksia noitten vanhojen suuttimien kunnostuksesta, jos vaikka diesel asennukseen kiikuttaa. Kannattaako homma jos vertaa uusien/valmiiksi kunnostettujen hintaan.

      Comment


        Mistä tietää että vuoto olis vaurioittanut ite suutinta?
        Jos korjausarvot ei asetu normaaliksi tiivisteprikat vaihtamalla?
        Kai ne suuttimen kärjen juuresta vuotavat puristukset ja lämpö vaurioittaa itse suuttimen runkoa ja pahimmassa tapauksessa sitä suutinpoteroa kannessa. Voi murentua paloja tiivistepinnasta eikä uusi tiivisteprikka enää tiivistä.

        Comment


          Suuttimen kolon pohjat kävin kalvaimen kanssa läpi. Pitäs olla tasanen pinta uutta prikkaa vasten. Pitää tuossa jonkun ajan päästä kattoa nuo suuttimien arvot.
          Muutaman tankkauksen perusteella tuntuu kuin veisi vähemmän ainetta mitä aikasemmin.
          Tiedä häntä ..

          Comment


          • Millaista kalvainta näihin kannattaa käyttää? Ihan joku Motonetin sarja vai jotain muuta? Onko kokemuksia saako noita M14x1,5 kierteellä olevia liukuvasarasarjoja kotimaan kauppiailla vai pitääkö itse tehdä?

            Comment


              Mie ostin ihan tuon Motonetin setin missä tuli 5 kärkeä. Suuttimien ulosvetäjän muistaakseni tilasin tooloutletista tms. Puljusta.

              Comment


              • Harri: oliko tämä se ulosvetäjä mitä tarkoitit? https://www.tooloutlet.fi/product/38...n-bosch--lucas Näyttäisi sopivan M14x1,5 UK:lle.

                Toinen kysymys teille kaikille. Aiemmin tässä ketjussakin on pariin kertaa viitattu railiputken paineensäätimeen josta uudempi versio poistaa paineet jolloin vuotava suutin ei jää paineistetuksi kun moottori sammutetaan. Onko kellään antaa BUG koneeseen sopivaa varaosanumeroa? Anturi lienee tuo N276 joka säätelee railin painetta?

                edit: lisätty kysymykseen N276 anturi
                Viimeksi muokannut -Jake-; 19.12.2021, 16:34.

                Comment


                  Ihan oikea ulosvetäjä, taitaa olla jo kolmannen kerran linkattu tähänkin ketjuun.
                  Jos ne prikat ei olisi vuotaneet liian kauaa niin suutin saattais nousta kevyestikin ilman ulosvetäjää.

                  Comment


                    Oikea ulosvetäjä joo. Tein uuden varren kuskin puolen suuttimille ku paino ei kunnolla mahtunu liukumaan. Helpotti tuo ulosvetäjä myös ei vuotaneiden suuttimien poistossa.
                    Samalla vaihdoin kaikki kolme tiivistettä.

                    Comment


                      Tuli suuttimen osto eteen. Onko tänä päivänä inhimillisen hintasia huoltajia, vai tilatakko kerralla uus?

                      Onko kokemuksia nuista ebayn korjatuista? https://www.ebay.de/itm/143023662012...MAAOSwpcBeaeBg

                      Comment


                      • Tiivisteiden vaihto täälläkin edessä. Liekköhän miten tähellinen tuo ulosvetäjä ja käyneenkö tuo motonetin vedin tähän hommaan jos tarpeellinen. ? https://www.motonet.fi/fi/tuote/7652...en-aluslevylle

                        Comment


                          Miulla nuo suuttimen aluslevyt tuli ihan suuttimen mukana ylös. Ei tarvinnu siihen mitään ulosvetäjää erikseen.

                          Comment


                            Mulla taas piti kaikki onkia rautalangalla sieltä pohjasta.. Tätä kun ei tiennyt, niin tuurissaan oli ettei tippunut yhtään nokka-akselien sekaan,kun oli rikat semiheikosti enää kiinni.
                            Viimeksi muokannut bonus; 2.2.2022, 09:32.

                            Comment


                            • Mullakin on nuo aina jäänyt sinne poteron pohjalle. Joskus jopa olleet senverran kiinni siellä, että on pitänyt kalvaimella pyöräyttää irti. Mutta siis ihan rautalangalla minäkin ne sieltä onkinut.

                              Comment


                                Köyhän miehen versio (obd11) ei näytä ohjearvoja kuten vcds, niin mitä on arvon raati mieltä? Prikat uusiks 4 ja 5 pyttyyn?
                                4 suutin veivas tyhjäkäynnillä -30 ja -55 välillä, pääsääntösesti noin -45.
                                5 suutin taas turhan korkee plussan puolelle?

                                Edit. Auto C7 bitdi CVUA-motilla.
                                Attached Files

                                Comment


                                  Taitaapa täälläkin olla suutinoperaatiota edessä... Toiselle puolen pohjaprikat ja tiivisteet tuli vaihdettua vuosi sitten ja sisälle käryttäminen helpotti hetkeks. Nyt viimeaikoina sisällä haissu taas koko ajan enemmän ja enemmän.

                                  Tänään sitten startatessa pari sekunttia kävi ensin hiemat rytkyttäen ja sitten tasaantui, mutta savutus onkin sitten melkoista. Vähääkään kun kaasua antaa ei tarvitse paljoa taustapeileistä katsella.

                                  VCDS:llä ruiskutusmäärät ja korjausarvot seuraavanlaiset
                                  Click image for larger version

Name:	time 1.PNG
Views:	2436
Size:	82,3 Kt
ID:	1936275 Click image for larger version

Name:	ruiskutusmäärät 2500rpm.PNG
Views:	2407
Size:	81,5 Kt
ID:	1936274 Click image for larger version

Name:	ruiskutusmäärät1.PNG
Views:	2402
Size:	112,7 Kt
ID:	1936273 Click image for larger version

Name:	time 2.PNG
Views:	2398
Size:	82,3 Kt
ID:	1936272
                                  Pitäiskö vaihtaa kaikki heti, vai lähdetäänkö parilla pahimmalla liikkeelle. Hintaahan noilla tuppaa olemaan että mieluusti kyllä ensin pakolliset ja "seuraavassa huollossa" sitten seuraavat.

                                  Comment


                                  • Täälä bingo myös. Järkyttävä käry lähtee autosta tyhjäkäynnillä ja lämpimänä selvästi yks pytty ahdistaa käynnistyksessä.

                                    Löyty pari varmasti hyvää suutinta kätöseen ja ajattelin nyt ensiapuna vaihtaa ne. VCDS antaa seuraavia arvoja :

                                    72=. -14. 0. 0

                                    73=. -28. -4. 0

                                    74=. +8. +14. +6

                                    75=. -4. 0. 0

                                    76=. -20. 0. 0

                                    77=. -10. 0. 0



                                    Cyl1. Cyl2. Cyl3.

                                    13=. -0.47. -0.66. +0.99

                                    Cyl4. Cyl5. Cyl6.

                                    14=. -0.05. -0.14. +0.38


                                    Pari kertaa kahlasin keskustelun läpi, ja sanoisin itse että kolmonen on ihan selvä vaihtoon. Mutta mikäs muu noista ?
                                    Kakkonen vai kutonen ? Kutosella ZQC näyttää paremmalta mutta Injection Quantity Deviation on plussalla ?

                                    Ja ymmärtääkseni, kolmosta lukuun ottamatta, nuo kaikki on vielä rajoissa ?

                                    Comment


                                    • Älkää sit helvetissä tilatko suuttimia eps-germanylta.... oon nyt niitten paskoista kärsiny yli vuoden. Viimeviikolla laitoin 2 esp:n suutinta ja yhden autossa aluksi olleen kuopion autodieselille testattavaksi ja korjattavaksi. Tässä vastaus

                                      Saksasta ostetut eivät ole tehdaskorjaus laatua. Kärjet on vanhat, suutinneulat hiottu, vanhoilla kärkimuttereilla koottu.
                                      Spraymaalilla päällystetty. Ei siis sisällä uutta osaa, kuten Boschin oikeat vaihtosuuttimet.
                                      Kuten testikortti osoittaa, tuottoarvot poikkeavat monessa kohtaa
                                      Joten laittakaa se boikottiin. Itse meinaan vielä ottaa kyseiseen puljuun yhteyttä ja vähän kyseenalaistaa heidän toimintaansa. Tuskin vastaavat mutta saanpahan mielihyvää päänaukomisesta...
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 22.3.2022, 19:21. Perustelu: Lainaus kuntoon.

                                      Comment


                                        Kumma että näinkin pitkään on EPS Germany saanut jatkaa tuota perseilyä. Ilmeisesti joillekin sattuu tulemaan sieltä kerrasta ok-kuntoiset suuttimet ja toiset joutuu palauttamaan ja vaihtamaan suuttimia useamman kerran. Suomessa yrityksillä on sentään jonkinlainen laatuluokittelu ja huonot kokemukset kyllä leviää nopeasti sosiaalisessa mediassa. On tuosta EPS:stä aika paljon jo negatiivista kirjoitettu tässäkin ketjussa, silti aina joku luulee säästävänsä ja erehtyy sieltä tilaamaan. Lopputulemana auto vaan seisoo pitempään kun pitää lähetellä suuttimia takaisin ja odottaa korvaavaa tilalle.

                                        Comment


                                        • Sitähän se bisnes varmaan on. Laitetaan maalatut ja hiotut paskat eteenpäin tekemättä muuta. Hyvällä tuurilla toimii js saavat rahat ja uusia suuttimia kusetukseen. Selittää paljon kun mukisematta palauttavat rahoja, niin tietävät että siellä on on pelkkää paskaa mennyt eteenpäin. Voitolle jäävät aina varmasti koska nuo hiotut,kiillotetut ja maalatut suuttimet voi toimia vähän aikaa ihan ok. Itsellä oli heti osassa ongelmia ja jatkuu edelleen. vaikea katsoa kun suuttimen korjausarvot näyttää 0 vieläkin. Toivon että noi kolme saksan paskaa vaihtamalla loppuu ongelmat....

                                          Comment


                                          • 3 ja 6 suutin vaihdettu ja loput kävi ultraäänipesurissa. Kaikki tiivisteet vaihdettu ja suutinpesät kalvattu.
                                            Eipä juurikaan käry hälventyny, edelleen puskee sinertävää tyhjäkäynnillä ja jos käväsee vaikka kaupassa niin startissa huomaa edelleen että meinaa melkeen "lukottaa" koneen.

                                            72=. -14. 0. 0

                                            73=. 0. 0. 0

                                            74=. 0. 0. 0

                                            75=. -4. 0. 0

                                            76=. -20. 0. 0

                                            77=. 0. 0. 0



                                            Cyl1. Cyl2. Cyl3.

                                            13=. -0.05. -0.05. +0.28

                                            Cyl4. Cyl5. Cyl6.

                                            14=. -0.05. -0.28. +0.24

                                            Kai ne loputkin suuttimet vuotaa vaikka vcds mukaan arvot onkin ok. Näitä suuttimia vissiin ei pahemmin huollot korjaile ? Varmaan vaan hakemaan Bossia 300€/ kpl esim. Autodoc ?

                                            Comment


                                              Kyllä korjaa, esim Kuopion Auto-Diesel Oy. Kannattaa kysyä huoltohinnat ja verrata uuden suuttimen hintaan, itse päädyin uusiin suuttimiin.
                                              Tämän päivän alennuksilla Autodocin sovelluksessa näkyy uudet Boschit olevan 211e/kpl ja Boschin uudelleenvalmistamat 188e/kpl ja vanhat palautettava. Hinnat on tulleet alaspäin parissa vuodessa.

                                              E. Parin vuoden takainen kustannusarvio tuolta Kuopion Auto-Dieseliltä:
                                              Suuttimet voidaan huoltaa joko hiomalla kärjet tai vaihtamalla ne uusiin.

                                              Kärkien hionta ja suuttimien koodaus 120eur/kpl
                                              Kärjen vaihto ja koodaus 220eur/kpl.
                                              ​​​​​​Jos ei nuo huoltohinnat ole laskeneet niin kyllähän ne uudet kannattaa ostaa. Muistaakseni 2v sitten uuden boschin hinta oli jonkun verran päälle tuon kärkien vaihdon+koodauksen.

                                              E2.
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Greivi Näytä viesti
                                              Eipä juurikaan käry hälventyny, edelleen puskee sinertävää tyhjäkäynnillä ja jos käväsee vaikka kaupassa niin startissa huomaa edelleen että meinaa melkeen "lukottaa" koneen.
                                              Sininen kärytyshän ei viittaa vuotaviin suuttimiin vaan ennemmin väljään ahtimen ja palavaan öljyyn. Hailakan harmaata ja imelän hajuista se suuttimista johtuva käry. Ja tuo jymähtävä startti voi johtua myös lopussa olevasta starttimoottorista.
                                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...rtti-suuttimet
                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 28.4.2022, 15:52.

                                              Comment


                                              • Jatketaan kokeiluja. Nyt on siis vaihdettu 5 suutinta varmasti hyviin käytettyihin. Uusilla tiivisteillä kasattu.
                                                Arvot näyttää nyt seuraavalta:

                                                72=. 0. 0. 0

                                                73=. -6. 0. -2

                                                74=. 0. 0. 0

                                                75=. 0. 0. -2

                                                76=. 0. 0. -2

                                                77=. 0. 0. -2



                                                Cyl1. Cyl2. Cyl3.

                                                13=. +0.33. -0.66. +0.05

                                                Cyl4. Cyl5. Cyl6.

                                                14=. +0.52. -0.05. -0.24


                                                Pikanen lenkki vedetty ja jotain muutosta havaittu. Nyt ei enää tyhjäkäynnillä tule sellaista hirveää savuverhoa minkä näki ikkunasta. Kuitenkin, savua vielä selvästi tuottaa. Samoin pahaa käryä. Suutin nro. 2 on vielä alkuperäinen, joutaisko vielä senkin uusimaan ? Voiko yksi vuotava suutin aiheuttaa tuollaista käryä ? Muutosta on siis tapahtunut, mutta ongelma ei poistunut.

                                                Turbo vaihdettu 40 tkm sitten eikä tunnu pahaa välystä. Startti pyörittää kylmänä hyvin, samoin tuossa kun on ollu suuttimia irti ja tulee pitkä startti niin ei ole ollut mitään ongelmaa. Ainoastaan tämä kun käväsee pikasesti kaupassa ”15min” ja starttaa niin tuntuu että potkasis takasin.

                                                Seurataan käryytystä sekä starttailuja nyt noilla 5 uudella suuttimella

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                                  Kyllä korjaa, esim Kuopion Auto-Diesel Oy. Kannattaa kysyä huoltohinnat ja verrata uuden suuttimen hintaan, itse päädyin uusiin suuttimiin.
                                                  Tämän päivän alennuksilla Autodocin sovelluksessa näkyy uudet Boschit olevan 211e/kpl ja Boschin uudelleenvalmistamat 188e/kpl ja vanhat palautettava. Hinnat on tulleet alaspäin parissa vuodessa.

                                                  E. Parin vuoden takainen kustannusarvio tuolta Kuopion Auto-Dieseliltä:
                                                  Kyllä se tuota samaa hintaluokkaa oli viimekesänä mitä kysyin. Aika suolainen hinta minusta jos suuttimet tuo muovipussissa tiskille.
                                                  Ilmeisesti sen verran riittää asiakasta, ettei tarvitse hinnalla kilpailla.

                                                  Comment


                                                  • Heitetään nopee update tänne kun luvattiin. Nyt kun vähä tullu ajeltua niin varmaan korjausarvot on vähän alkaneet muuttua suuttimille sopivimmiksi. Enään ei tarvitse katsella peilistä savua liikennevaloissa. Sillai jännä juttu oli että kun koodaa suuttimia niin VCDS ehdottaa että laittaa value 0, käyttää virrat pois 30s ja sitten koodaa uuden suuttimen. Kuitenkin jos valueksi laittaa 0 niin valittaa että mahdoton arvo.

                                                    Alla kuvissa auto tyhjäkäynnillä suurinpiirtein sama matka ajettuna, ei varmaan tarvitse selvittää kumpi ”uusilla” suuttimilla. Tuolahan oli alkuperäset ”Piezot” ja 350tkm mittarissa. Josko bossilaiset kestäisi sen aikaa kun tuollaista diesel autoa lompakko kestää pitää..

                                                    Comment


                                                      Joudun egr ongelman vuoksi irrottamaan ccwa koneesta imusarjan ja sen tieltä todennäköisesti myös kaksi noista suuttimien korkeapaine putkista. Pitääkö/pystyykö niitä kiinnityksen jälkeen ilmaamaan jollain tavalla?

                                                      Comment


                                                        Ei tarvii erikseen ilmata. Voihan sitä varulta ottaa suutinten liittimet irti ja startata pari kertaa pitkään niin kaikki putket täyttyy varmasti ja kun laittaa liittimet kiinni niin starttaa heti.

                                                        E. Omaan BKN-koneiseen vaihdoin taannoin uudet Boschin suuttimet, nyt kaikkien seisotusten ja remonttien jälkeen ajanut muutama tkm ja 072-077 kanavien zero quantity calibration arvot -12ms - 0ms välillä, miinusta siis melkein kaikissa. Mitä tämä kertoo? Todennäköisesti ei mitään, kovaa ajoa vaan.

                                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 25.7.2022, 16:13.

                                                        Comment


                                                        • Eli otsikon mukainen vekotin. Alkoi jumittamaan startasessa ja öljynmäärä lisääntymään . Tuttavalla vcds ja tutki jotkut korjausarvot . Kolme osoittautui täysin lopussa oleviksi. Sain toiselta tuttavalta lähes ilmaiseksi kolme käytettyä hintaan 50e/kpl . Tuohon hintaan mietin että miks en kokeilisi vaikka käytetyt .

                                                          No tuli laitettua ja tässä kohtaa minun tietotaito/ymmärrys loppuu kun en tajua tuon taivaallista koko hommasta . Mutta siis alettiin koodaamaan nämä vaihdetut ja homma oli valmis.

                                                          No lopputulos : auto potkii startatessa edelleen . Tämä minun tuttava alkoi tutkimaan uudestaan näitä korjausarvoja ja kolme joita en vaihtanut näytti niitä arvoja jotka ovat kuulemma jees mutta nämä kolme vaihdettua näytti nollaa kaikki. Käskettiin ajamaan koska auto kuulemma alkaa ajamisen aikana tekemään korjauksia. No eilen sitten katottiin taas niitä arvoja reilun 2000 kilometrin ajamisen jälkeen ja edelleen nämä kolme vaihdettua näyttää kaikki nollaa eli ei plussaa eikä miinusta.

                                                          pahoittelut mutta en tajua tuon taivaallista ja pyydänkin tyyliin että joku tyyliin vääntäisi rautalangasta tämän mulle

                                                          kysymys : mistä ulkomailta saa helpoiten ja halvimmalla kunnostetut suuttimet ? Olen yrittänyt tutkia ebayta mutta kun tyhmyyden lisäksi kielitaitokin on surkea . Englanti taittuu jotenkuten mutta saksa ei mitenkään. Olen täältäkin foorumilta yrittänyt ostopaikkoja katsella keskusteluketjuista mutta ei ole onnistunut.

                                                          eli lyhyesti : miksi vaihdetut ei näytä mitään arvoja , ja kuinka paljon tässä pitää ajaa että tulee arvoja toisekseen voiko joku neuvoa hyvän ja edullisen paikan mistä tilata kaikki kuusi ?

                                                          Comment


                                                            Tarviaakos suuttimia koodata kun vaihtelee?

                                                            Comment


                                                              Kyllä pitää

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X