Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

220VT -palapeli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Toisella puola/sytkävahvari-paketilla ei päässyt niinkään pitkälle. Vika ei oletettavasti ole siis siinä. Alla vikakoodilista.


    Address 01: Engine Labels: None
    Control Module Part Number: 895 907 404
    Component and/or Version: MTM MOTOR PMC 9
    Software Coding: 0261200484
    Work Shop Code: 1267356530
    VCID: 5EB3712DDAAA60BFCB-4AEA
    5 Faults Found:

    00528 - Barometric Pressure (Altitude) Sensor (F96)
    30-00 - Open or Short to Plus

    00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
    30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

    00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
    29-10 - Short to Ground - Intermittent

    00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
    08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

    F96 ja G42 vikakoodit ovat olleet aiemminkin. Voisiko jompikumpi sekottaa ecun, vai onko tämä lambda lähtöistä? Control limit taas kertoo, että vika voisi olla bensapumpussakin. Se ei ole uusi ja pitää kyllä ääntä. En vaan osaa sanoa, mikä on tuollaiselle kova ääni, kun vehkeestä puuttuu sisusta. Kyllä se auton ulkopuolellekin kuuluu selkeästi. Että alanko vaihtaa bensapumppua vai tilaamaan antureita? Vai molemmat?

    edit
    Koeajolenkillä ensimmäisenä takaisin tuli F96. Sen jälkeen pihassa poleksiessa 537, eli lambda-säädön raja. Oisko se nyt sitten tuo b-pumpen meteli liian kova kuitenkin ja se kuolee kohta?
    Viimeksi muokannut arto s; 16.8.2020, 20:09.

    Comment


    • Tässäkin ehdottaisin kokeilemaan lambda-anturin pistoke irroitettuna.

      Comment


        Sopivasti viallinen nakuanturi osaa myös lyödä koneen polvilleen. Mulla vei ilmeisesti uudesta asti jollain tapaa rikki ollut Boschin nakuanturi vedot pois vähitellen pahentuen. Viileällä kelillä veti hyvin, mutta lämpimällä alkoi puutuminen pahemmin ja pahemmin. Vikakoodi tuli vasta siinä kohtaa, kun kun 3B meni kuin 7A. Ahtoja ei pudottanut, seokset oli ok, ainoa missä näkyi muutosta oli pakolämmöt, jotka hiipi ylöspäin ennakoiden kadotessa.

        Comment


          Itse ihan ekaksi hoitaisin nuo kaikki vikakoodit pois, sitä ennen aika turha arpoa mitään.

          Imulämpökorjaus tekee aika paljon kaikkea. (ko. anturi nykyään huonosti saatavissa eli kallis)

          Barometrinenkin korjaus voi vetää aika pahasti johonkin suuntaan.

          Uusi Bosch lambda maksaa kymppejä, väärä paikka säästää.



          Comment


            On näköjään osunut kaikki halvimmat anturit listalle. Lämpötilaanturi maksaa ~150€ ja barometrinen 250€.
            Nakuanturit on kyllä aika karussa kunnossa, ei ne minusta asentaessa noin huimalta näyttäneet. Uudet tilattu, samassa kyydissä on se lambda, joka kelpaa pihan muihinkin vehkeisiin, jos tässä ei vikaa ollutkaan. En muista nyt kuolemaksenikaan, menikö sinne uusi vai onko tuokin käytetty.

            Öljynpainemittari toimii, mutta ajotietokoneessa loimottaa silti koko ajan punainen öljykannu. Öljyä on ja painettakin mittarin mukaan, jopa liiankin kanssa. Laitan sisäänajoöljyjen piikkiin. Otin nyt ne markan öljynpainekytkimet samalla. Oli tarjolla 0,2 ja 1,8 bar versiot, joten painoin tilaten molemmat, kun ei ollut varmuutta, mikä siellä kuuluisi olla. Isommalla varmaan piippaa tyhjäkäynnille pudotessa ja matalampi kuulostaa ehkä turhankin alhaiselta. Katsotaan, kumpi sinne nyt sitten menee.

            BEnsapumpun vaihtoa aloittelin j atyhjensin tankkia vaihtopumpulla. Möykkäähän se sekin, mutta taas, nyt on kansi auki, eli suora vertailu ei oikein onnistu. Sepä vaan ei meinaa irrota paikaltaan ilman sitä varsinaista työkalua. Perinteisin menetelmin, eli lyömällä ei liikahdakaan. Että kai se on metsästettävä jostain ihan oikea työkalu.

            Comment


              Jos/kun imulämpöanturi on se kolvattu versio niin tsekkaa kumin alta missä kunnossa tinaukset on, VCDS näyttää myös mitä lt-arvoa se antaa.

              ursseja kun on purettu tai vaihdettu ohjelmoitavalle eculle niin noita baro-antureita varmasti on käytettynä tarjolla, itselläkin sellainen jossain laatikon pohjalla.

              Comment


                Komppaan Teppoa, nuo viat ensin kuntoon. Voisi tosiaan arvella, että mikä tahansa noista vioista voi aiheuttaa monen näköistä kummallisuutta käytökseen.

                Ja lötkön orkkis bensapumppu pitää kyllä sellaista meteliä tyhjässä kopassa, että itselläkin muutaman kerran jännittänyt, joutuuko tien päällä remonttihommiin. Tästä huolimatta, siellä se silti 10 vuotta surisi ongelmitta menemään.

                Comment


                  VCDS ei näytä tuosta ECUsta kuin yksittäisiä arvoja. Vieläkun olisi joku selitys, mitä mikäkin lukema on.
                  Ajotietokone näyttää imusarjan paineeksi 0,8 bar, kun kone on seis.Mistä lie saa sen lukeman, vai siltä barolta?

                  Comment


                    Ajotietokone saa tietonsa mappianturilta raakana ja jos boksiin on vaihdettu 250kpa tehtaan 200kpa tilalle, tuo lienee aika jiirissä.

                    Baroanturin perusteella lasketaan ahtoja ettei ahdin pyörittäisi itseään (vuoristossa) hengiltä mahdotonta yrittäessään. Imulämpöjen mukaan tehdään samaa (mutta tehtaalta toiseen suuntaan kuin luulisi) ja passaillaan myös esim sytkäennakkoa ja lisärikastusta. Imulämpö- & barokoodit pitää saada nyt ekana pois.

                    3B ei laske ahtoja nakun kautta, mutta suorasytkät kyllä.

                    Tsekkaa nyt vaan ne kaikki ilmavuodot ja paineistamalla. Kylmärikastuksella jos toimii, mutta lämpimänä ei, viittaisi juuri siihen, että ilma ei mene massamittarin läpi.

                    Kannattaa lukea SSP 111.

                    Comment


                      Lämpötila-anturi on älyissään, noin 400 ohmia navoista. Ecun päässä nastojen 44 ja 30 välillä onkin sitten jo 660 ohm, eli johdot ei ole kaikki ihan A1. Ettei vaan olisi jotain muutakin johtosarjavikaa.. liitinten 2 ja 30 pitäisi kai olla yhdessä, vaan ei ainakaan tässä.

                      Comment


                        Nyt on vikakoodit hukattu. Lämpötila-anturin lukemat normalisoitui, kun käytti ecun liittimen auki, tiedä sitten, mikä hitto siinä on ollut. Baroanturi pelaa paljon paremmin, kun sen kytkee..

                        Oli miten tai näin, vika ei poistunut. Kokeilin vielä erikseen vaihtaa puolan johdon ihan kostoksi, mutta ei.

                        Maanantaina pitäsi olla kädessä repullinen antureita, josko se olisi niistä nakuista kiinni. Tai lambdasta.

                        Comment


                          No joo. Vaihdettu pyörijä ja nakuanturit. Ei vaikutusta. Lambdan johdon irrotuksella ei ole vaikutusta. Siitä ei tule itseasiassa edes vikakoodia, mikä on vähän jännä. Välillä pihassa poleksiessa vikakoodeja tuli imuilman lämpöanturista ja nollauksen jälkeen saattoi tulla G28 imlausible signal. Samat arpajaiset jatkui muutaman iteraation ajan, jonka jälkeen vikakoodeja ei tullut enää ollenkaan. Sain taas paikallaan vehkeen sellaiseen tilaan, ettei kaasua kestä painaa ollenkaan. Kierrokset alkoi laskea tyhjäkäynnin noin 800 kaasupainettuna. Normalisoitui kun nosti jalan kaasulta. Vikakoodeja vaan ei näkynyt..

                          edit
                          Painetestillä löytyi yksi avonainen huohotusyhde venttiilikopan takakulmasta, repsikan puolelta. Sen jälkeen järjestelmässä kestää 2 bar ainakin hetken ja öljykorkki aukeaa suhahduksen kera.
                          /edit.

                          Sattui muuten ensimmäinen kerta, kun ei päästy koeajolenkiltä omin voimin takaisin. Yhden pompun jälkeen kuului kilahdus, kolahdus ja sen jälken ilkeää laahaavaa ääntä. Kuvittelin alkuun, että putki irtosi jostain kiinnityksestään, vaan mikään ei roiku. Hetken jo kelasin, että kardaanin tukilaakeri irtosi tms. Kone käyntiin, eli ainakin vauhtipyörä on kustannuspaikalla. Vaihde sisään ja varovainen kytkimen nosto, ei mihinkään. Perästä kuului ikävä kahina, josta ensimmäisenä ajatuksena oli perän leviäminen. Soitto kaverille, otahan kärri ja tule noukkimaan..
                          Mitään valumajälkiä ei näkynyt, joten ihan ulos asti mitään ei ole tullut, joten ihan piti kaivaa asennusmatto paksista ja heittäiytyä auton alle tutkimaan tarkemmin. Kappas, toinen vetarin sisäpää on irti. Voisi olla niin peikkomainen flaksi, että tuo riittäisi? Soitto kaverille perään, unohda se kärry. Kyyti saapui ja käytiin hakemassa tallista tunkki ja työkalut, sekä lisää vetärin laipan pultteja. Auton perse ilmaan ja pukeille siinä vanhalla käytöstä poistetulla bussipysäkillä ja auton alle. Kaikki pultit edelleen tallessa, vain irti. Toisella puollella sama homma hyvällä alulla, joten nekin tiukkaan samalla kertaa ja ajaen kotiin. Kissalan pojatki ajoivat ohi, kun oltiin pudottamassa autoa takaisin pyörilleen, mutta touhu ei näyttänyt sataman porttia vastapäätä olevan mitenkään erityisen mielenkiintoista, kun eivät edes jutulle tulleet. Toisaalta ihan hyvä niin. Vehkeet eivät ilmeisesti herätä ylimääräistä huomiota.

                          Seuraavaksi avaan weissbierin ja siirryn kääntämään sitä SSP:tä. Alkaa ideat loppua.

                          Comment


                            Viimeiseen asti, vaan ei, ei pelaa vieläkään.

                            kaasuläpän asentotunnistimen johdon irrotus ei vaikuta vikaan. Ehkä jopa hieman pahentaa sitä, ehkä. Lambdan vaihto ei parantanut oireita. Painetestikin tehtiin uudelleen, nyt tulpattiin kaasuläpältä toinen pää. Pitää. Jostain huohotuksen tai aktiivihiilijärjestelmän kautta laskee läpi kaasuläpän takapuolelle kylläkin. Liekö tällä miten vaikutusta asiaan.

                            Otin tulpatkin ylös ihan vaan nähdäkseni. Aika tasaisen näköistä minun silmään. Rakotulkkia en löytänyt, liekö tallilla vielä, joten kärkiväliä en osaa sanoa.
                            Attached Files

                            Comment


                              Oletko kokeillut multivika anturin johto irroitettuna, jos olisi ylilämpö tiedosta kyse ?

                              Comment


                              • Tasaisen näköistä? No ei kyllä, nelonen ihan musta ja öljyisempi kuin muut..

                                Comment


                                  Taas on kokeiltu. Lämpötila-anturien irrotus aiheuttaa esim. käynnistykseen ja kylmänä kaasun vasteeseen oireita, mutta varsinaista vikaa se ei poistanut.

                                  Maffia mittailtu ja se tuntuisi olevan järjissään.

                                  EVAP-venttiililtä johdon irrotus ei aiheuta miuta kuin vikakoodin ilmestymisen. Toiminta sama.

                                  Sytytysjohdoissa vastukset 6k ohm kieppeillä kaikissa, eli niiden pitäisi olla kunnossa.

                                  Perimätiedon mukaan luovuttaja-auto on aikanaan ajettu kärriä vetävän letkan perässä Rovaniemelle turbo punaisena ja hirveällä polttoaineen kulutuksella. Muusta toiminnasta, tai sen puutteesta silloin, ei ole tietoa.

                                  Puristuspaineet ykkösestä taaksepäin
                                  9,7 bar
                                  9,6 bar
                                  11,5 bar
                                  10,7 bar
                                  10,3 bar

                                  ​​​​​​​Lukemat noin, mittarina kuitutilla varustettu mittapää, joka nojasi jo venttiilikopan reunaan. Ei siis ylettömän luotettava.
                                  Viimeksi muokannut arto s; 7.9.2020, 11:28.

                                  Comment


                                    Nyt ei anna enää koodeja ? Mites bensanpaineen mittaus ?

                                    Comment


                                      Luin pari sivua ketjua taaksepäin. Miulla koneen hyytymisen syy löytyi läpilyövästä tulpanjohdosta, viileällä koneella toimi, lämpimällä ei kestänyt kaasua.

                                      Comment


                                        Tuon ikäluokan Motronic ECUja olen kolvannut. Aika samoilla oireillakin. Juotosmurtumien takia ei välillä jäksanut sytkätä ja varsinkin lämmettyään teki sitä.

                                        Comment


                                          Sisuunnuin sen verran, että levitin ecun pöydälle. Kappas, lutikan jalka on taittunut. Vääntelin jalan suoraksi ja painoin laitteet läjään ja tulille. Kone jo käyntilämmöissä ja edelleen laulaa kivasti. Pieni stoppi kotipihaan ja muutaman minuutin paussi, jonka jälkeen lisää testilenkkiä. Ekojen valojen jälkeen taas tuttua kakistelua..

                                          Keli on toki viileämpi kuin viimeksi. Nyy pääsi paljon pidemmälle kuin pitkään aikaan. Jostain tarvii nyt toisen boksin, että pääsee sulkemaan sen pois listalta. Voiko yksittäinen tulpanjohto oikeasti kyykyttää koko koneen noin täysin? Luulisi, että vain yksi sylinteri putoaisi pois.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                                            Nyt ei anna enää koodeja ? Mites bensanpaineen mittaus ?
                                            Mitattu. Sain viimein hankittua tarvittavat lelut. Näytyää siltä, että paine romahtaa. Vaihdetaan siis bensapumppu ja -suodatin seuraavaksi.

                                            Bensapumpun irrotus oli jo kertaalleen menossa, mutten silloin saanut sitä irti kehikostaan. Tyhmäpää ja ruumis ja miten se meni..

                                            edit
                                            Suodatin ei riittänyt. Boschin 0580254019 vaihtui liki pitäen samaan -031 loppuiseen. Paikalleen mennyt on varustettu Audin osanumerolla, toisin kuin edellinen. Samalla pumpun päähän palautui dampperi. Nyt pysyy paine polttoainekiskossa ja kone tuntuu pelaavan. Samaa älämölöä se pitää tämäkin, mutta toimii.
                                            Viimeksi muokannut arto s; 15.9.2020, 19:12.

                                            Comment


                                              Sisuunnuin sen verran, että levitin ecun pöydälle.
                                              Juotosten kuntoa et pysty paljaalla silmällä tarkistamaan. Mutta hyvä jos vika löytyi bensapuolelta.

                                              Comment


                                                Käyntihäiriön ratkettua otettiin tähtäimeen Ahvenisto. Auto kampesi hieman oikealle, joten oletus oli, että takapään kulmat ovat menneet jotenkin poskelleen takapään kanssa tunkkaillessa. Puhelin kouraan keskiviikko iltana ja soitto Terhon Pajalle. Perjantaina olisi tilaa katsoa kulmat kohdalleen. Torstaina yleistä testilenkkiä vaihtelevilla teillä, edelleen pelaa.

                                                Kelin ollessa viittä vaille kamala, ei haitannut, vaikka lämppäristä ei tullut kuin kuumaa ilmaa. Seikka tulisi kyllä vaivaamaan heti, kun keli yhtään lämpenisi ja radalla pärryytys on perinteisesti ollut hikistä puuhaa. Koska lämppärin kennon kierron sulkeva venttiili näytti liikkuvan aivan ok, tuomitsin kennon lomalle. Letkut irti ja jatkopätkällä yhteen. Ei keitä enää kuljettajaa.

                                                Mäntsälään lähdettiin pieni jännitys puntissa. Huoli osoittautui turhaksi ja vei perille. Nosturilla selvisi syy venkoiluunkin. Repsikan puolen taka-alatukivarren etummaisesta kiinnikkeestä olivat mutterit pyörineen löysälle. Kulmissa ei lopulta ollut suurta virhettä, aurausta otettiin molemmilla akseleilla vähän pienemmäksi. Lopulliset lukemat ovat jossain 10 minuutin huitteilla. Camberit edessä 2,5 asteen kieppeillä, kun pienemmäksikään saa. Takana noin varttia vaille aste. Siinä nosturilla autoa hämmöstellessä löytyi syy myös laturin hihnan jatkuvasti takaisin ilmestyvälle ulinalle. Taas yksi karanut pultti. Laatikosta uusi ja hihna tiukkaan. Sittemmin sekin on pysynyt kustannuspaikalla.

                                                Comment


                                                  Onnistuneen suorituksen perään huikkasin Terholle lähteissäni, että soittaisin sitten, kun vehje jättää tien poskeen. Eehhehe..

                                                  Mäntsälästä Porvooseen on alle 40 kilometriä. Noin 30 km jälkeen tuntui tuttu nykäys. Polttoaineen painemittarissa näkyi paineiden putoaminen. Pysäytin ensimmäiselle vastaan tulleelle levähdysalueelle ja jäin tuijottamaan mittaria. Mielessä juoksi kaiken maailman sähköviat. Pumppu vain edelleen pyöri. Sitten nenään leijaili tukeva bensan käry.

                                                  Kone seis ja peltiä auki. Autosta noustessa jo näki lätäkön. Yritin painella tukkia paremmin paikalleen. Edelleen suuttimen ja tukin välistä kupli. Näytti siltä, että vitospytyn suuttimen tiiviste oli pettänyt.

                                                  kello noin viisi perjantaina, eikä o-renkaita kenelläkään hyllyssä lähellä. Tai ainakaan auki olevalla. Kotoa kyllä löytyisi.. Soitin kerhotoverille siinä toivossa, että tämä pääsisi tuomaan osia. Kävi ilmi, että kaveri on Porvoossa, ihan viiden kilometrin päässä. Auto jäi sivuun ja toisella tunnin matka Kotkaan hakemaan kilkkeet.

                                                  Pari tuntia myöhemmin osien kanssa takaisin pellin alle. Suuttimet paikalleen ja kokeilemaan. Tällä kertaa kisko hyppäsi toisesta päästä. Suuttimien paikkojen vaihtoa ja kiskoa nippusiteillä imusarjan runnereihin kiinni. Nyt pitää ja autolla pääsi kotiin asti. Edessä on siis suuttimien tiivisteiden uusinta ja AAN-bensakiskolle parempien kiinnikkeiden keksintää.

                                                  Seuraavaksi illasta vielä sisäänajoöljyjen pois vaihto. Sisäänajoa kertyi noin 650 km.

                                                  Näillä eväillä startattiin lauantaiaamuna Ahvenistolle. Kone lauloi kivasti kolmostielle asti. Moottoritiellä ohittamaan lähtiessä kone nykäisi kertaalleen. Uudelleen kaasua painaessa ei enää tuntunut mitään ihmeellistä. Radalla ensin muutama kierros tutustumisvuoroa. Muutaman kerran taas kiihdyttäessä nyppäys. Seuraavalla yrityksellä käynnistäessä pölähti sininen pilvi. Paikallaan poleksiessa savu oheni, joten uudestaan yrittämään. Sivullisen huomiona aina kiihdyttäessä pölisee. Tuomitsinbjo turbon vaihtoon, kunnes Hammun kysymys, "mites sulla oli se huohotus?" ja sitä seurannut luento aiheesta palauttivat mieleen jutut vitoskoneen taipumuksesta nostaa tiukassa mutkassa öljyt huohotukseen. Imuputki irti ja tutkimaan. Akselissa ei tunnu väljää ja imupuoli on maffia myöten öljyssä.

                                                  Päivän mittaan pari kolme muutaman kierroksen kokeilua. Ei juuri pöllyttelyä, mutta pätkimistä kyllä. Kotimatkalle lähdettiin varovasti. Auto pelasi hyvin ja kesti nostaa nopeudet normaaliin moottoritienopeuksiin. Porvoossa uskalsi rampilta kokeilla jo vähän reippaampaakin vetoa. Ei mitään ihmeellistä. Uusi yritys myöhemmin moottoritiellä ja nyt täyskaasuvedossa pätkii. Osakaasulla nelos- tai vitosvaihteella reipaskaan veto ei aiheuta rykimistä.

                                                  Ensimmäisen reissun ajot jäivät siis vähiin ja menivät muutenkin lähinnä tunnusteluksi, mutta radalla on käyty ja vehkeet toimittivat myös takaisin. Talvella keskitytään huohotuksen paranteluun, sekä penkkien ja vöiden asennukseen. Paitsi että kuppipenkki on tukevampi, sen kanssa saa tilaa ylöspäin. Nyt vakiopenkissä joutuu rötväämään, eikä se tue sitäkään vähää. Lisäksi tietysti yleistä kevennys toimintaa tiedossa. Ensi kausi mentänee vielä tällä raudalla ja viritysasteella ajamaan opetellen.

                                                  Comment


                                                    Olipa mukava lukea että vehkeet alkaa olla kuitenkin jo kohtalaisessa ajokunnossa! Hienoa!

                                                    Comment


                                                      On sitten viittä vaille helppo tapa polttaa auto, jos ei suutintukki pysy mestoilla. Että sen kiinnityksen kans sellaset over-engineering housut jalkaan.

                                                      Comment


                                                        Se on täysi totuus. Tuli meinaan hieman jopa kiire pistää vehkeet seis levikkeellä, kun alkoi haju tuntua nenässä.

                                                        Otin maffilta letkua irti ja ruiskin jarrukliinerillä. Tällä ei ei ollut vaikutusta, pätkii edelleen. Tulpista mittailin kärkivälejä. Tulokset yli 0,7 ja alle 0,8 välissä rakotulkilla. Yhteenkään ei siis 0,8 mennyt, kaikkiin ei 0,7 ja 0,05.

                                                        Tulpat siis NGK PFR7B. Valmistajan suositus autokäytössä 0,8 -0,9 ja mopokäytössä 0,7 - 0,8. Liekö suurta merkitystä ja johtuneeko siitä.

                                                        Viimeksi muokannut arto s; 24.9.2020, 18:59.

                                                        Comment


                                                          Miksi siellä on aan kisko, 3b sarja kuitenkin on?

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X