Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 4000s quattro -85 takaisin ajoon..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Virallisesti pitäisi olla valmistajan tekemä vertailu/selvitys, mutta sellaista ei nykypäivänä välttämättä kovin helposti saa. Aika monella konttorilla kuitenkin hyväksyvät Audin tiskiltä tulostetut etkan laput, joista on tehty eroavaisuus selvitys. Verrokkimalliksi määrittely voi jossain kohden olla hankalaa, jos konttorin mielestä ovat eri mallisarjaa tms.

    Kaikkinensa kannattaa kuitenkin käydä konttorilla ja pyytää ohjeet kirjallisena aseman päälliköltä, että mitä pykäliä tulkitaan miten ja millä lapuilla leimaa.

    Tällöin toivon mukaan välttyy suullisten puheiden pyörtämiseltä, kuten joskus on itselle käynyt.

    Comment


    • #62
      Alkuperäinen kirjoittaja v6ee Näytä viesti
      Onko kellään pitoo jos tämmöiseen nakkaa AAN pannun tilalle?
      Lähinnä mietin öljypohjaa, kannakkeita, vaihteiston sopivuutta jne swapin myötä.
      Apulaitteet?
      Muut huomiot?

      Rohkeasti kommenttia, nyt on mahdollisuus vaikuttaa siihen kuinka laukalle tää rojekti lähtee :D

      Ja saako muutos katsastettua?
      Minun autolla on 3B lohko peräisin 200 Quattrosta, oletan että öljypohja kuuluu siihen.
      Apulaitteet käyttää kiilahihnat, dampperi kuuluu 3B:lle ja entisen omistajan värkätty kiinnike ohjaustehostinpumpulle. Laturi sijaitsee alempana kuskin puolella, kiinnike otettu alkuperäiseltä JT koneelta. Alkuperiäinen ilmastointi purettu pois entisen omistajan toimesta, itse purin kaikki jääneen sähköjohtimia pois.
      Moottorin kannakeista en ole varma, joko peräisin JT tai 3B koneelta. Oli AAN mallisen imusarja ja syyläri käänetty vistoon jotta paineputket mahtuisi väliin, mutta tuli ostettua vuosia sitten Furans käänetty imusarja jotta saan järkevämpi putkien reititys ja syyläri alkuperäisasentoon.
      Alkuperäinen 016 laatikko sopii suoraan koneelle, pulttijako ihan sama. Itsellä on 3B:n kiinteä vauhtipyörä ja muistaakseni vaihdelaatikon akselin neulalaakeri sijaitsee kampiakselin päässä, eikä vauhtipyörällä kuten 01A ja 01E sovelluksiin. 016 laatikolla paksumpi akseli joten kaipaa sopiva kytkinlevy. Itsellä on SRE 707 asetelma ja 8-laipainen sintteri.
      Sitten makuuasia mikä ohjainlaite käyttää moottorille, itsellä on AAN:lle sopiva Bosch Motronic, sen saa suht helposti kytketty auton omaan johtosarjalle. Tässä mulla on työ kesken jo vuosia, poistaa kaikki ylimääräiset johtimet jotka kuuluvat JT koneelle ja yhdistää AAN johtosarja autolle kunnolla ja siististi.

      Comment


      • #63
        Eiköhän tuo verrokki ole 90 quattro 100kw mitä konttorilla haluavat käyttää. Alusta ja jarrut on samat varmaan 4000:ssakin. Eli siitä laskemaan teho/painosuhdetta. Sitten puntarilla kattovat vielä katsastuksessa että ei jää alle. Muistaakseni joskus laskeskelin että reilu 200hp pitäs onnistua helposti.

        Comment


        • #64
          AAN = 3B suorasytkällä ja moniurahihnakäyttöisillä apulaitteilla. Imusarja on myös erilainen näissä. Siihen sopii ABY tai 3B typ89-ympöristöstä, jos ei halua askarrella kovasti putkien ja letkujen kanssa.
          Perusmoottori on siis sama.

          Mulla 200:ssa AAN-perusmoottori, johon kasasin alkuperäiset 3B apulaitteet, imusarjan jne. En jaksanut alkaa modaamaan välijäähyn ja moottorin jäähdyttimien paikkoja sekä letkutuksia, hydraulijärjestelmän letkutuksia..

          Comment


          • #65
            Viikkoraporttia:

            Ja kiitokset kommentoijille! Hyviä pointteja.

            Hallilla ollu hiljaista, pari viikkoa menny kovassa kuumeessa.

            Aina välillä availtu varaosanumeroita ja tutkittu noita UR quattron eroja jos tähän joskus joutuu tekemään isompia muutoksia.
            Alustassa näyttäisi kaikki muu olevan samaa paitsi
            Jouset ja iskarin tolppa, tolpassa luonnollisesti erona laakeri ja napa koska pulttijako muuttuu.
            Paino näissä on sama joten alusta ei eroa käytännössä paljoakaan.

            Vaihteistossa sisukaluissa pieniä eroja.

            Etu vetoakseleissa boorit eri ja ulkonivelissä pienet erot. Toki tässäkin osan voi selittää ABS.
            Ulkonivel on UR isompi ja samoin vaihteiston tumpit mutta tiivisteet samat.
            En usko itse että vetareiden kestävyyksissä juuri eroja 200-300hp tienoilla vai mitä raati mieltä?
            Onko kellään ajatusta mikä tuolla on ns heikoin lenkki?

            Takana näytäis olevan samat 100mm nivelet ja ehkä vetarin akseli poislukien ulkonivel?

            Yllätys oli suuri kun kaikki alustan tukivartta ja puslia myöten on samaa tavaraa.

            Saattaa massan kanssa tulla ongelmia, meillä on otteessa varaa lihoa käytännössä 0kg :D
            Toki ilmastointi on itsessään jo 35-40kg mutta se ei pitkälle auta. Auto on otteessa Audi 90 100kw ja 1230kg.

            Viikonloppuna pitäis tulla sähkötyökalua että pääsee sähköjä korjaamaan. Samalla pari nippelinappelia konehuoneeseen.
            Velipoika ottaa sisustan osaa entisöintiin ja putsaukseen. Etuvalot lähtis samalla jenkkivaloille malliksi.

            Tallilla laitettu paikkoja järjestykseen pulteille ja nippeleille lokerot hankittu. Nyt alkaa kaikelle olla oma paikka seinällä.

            Taitaa taas kevät tulla äkkiä rojektin kanssa.
            Viimeksi muokannut v6ee; 26.9.2025, 07:26.

            Comment


            • #66
              Työkaluseinä tuli tosiaan tehtyä vanhan kaapin taustalevystä joka oli jotain 2x2m. Tuohon saa aika hyvin porattua kolot torx jne ja loput koukuilla ja ruuveilla.
              Haluisin kapean "tason" johon hylsyt ja jatkot ettei mene tilaa mutta on helposti saataville. En myöskään koskaan oo tykännyt niistä metallista "hylsytelineistä"
              Työkalu vaunu jäi suosiolla pois koska tilaa ei ole riittävästi.

              Ehkä jälkeenpäin mietittynä työkalu seinä siirtyy reuna seinälle että on helpompi ja lyhempi matka työkaluilla.

              Tulevaisuuden haavena kuvan Porsche, täytyy siirtää toiseen paikkaan näytille sitten.

              Nippelilaatikko tuli Class Ohlsonilta hintaan 40€ jossa riittävästi laatikkoa, eikä pääse pöly ja paska niin helposti
              sisään.

              Autosta mahtuu ovet auki ja toinen seinä on leveetä hyllyä.
              Saksinosturi vois olla tulevaisuuden hankinta.
              Täytyy vähä justeerata piirin termaria pienemmälle, sisällä näyttää olevan 23 lämmintä.
              Pikkuhiljaa jiiriin!

              Comment


              • #67
                Vetareita tuskin vituttaa vielä, ainakaan jos ei olla menossa ottamaan liimaradalle lähtöjä sliksien kanssa.

                UrQ vetonivel lie sama kuin 200 20V? Se oli muistaakseni se viritysosa, jota kiihotusmiehet käytti joskus 20..30 vuotta sitten. Taisi olla se ensimmäinen päivitystarve voimansiirrossa kytkimen jälkeen.

                Foorumilta kannattaa kahlata S2 ja Urs4/6 viritys- ja alusta juttuja. Aiheesta on tarinaa aika kattavasti.
                Tepon rapeen tarina kannattaa myös lukea läpi. Sille on noin about kaikki.

                Comment


                • #68
                  Viikkoraporttia:

                  Taka jarruputket vihdoin saatu pöydälle. Uudet tilattu.
                  Samalla tulee uus kytkinsylinteri lootan kupeeseen kun piiri pitää ilmata. Siihen ei enää letkua löytynyt niin täytyy sovittaa Alfaromeon letku tuohon tilalle.

                  Jenkkivalon frame ei istu EU maskiin niin täytyy sellainen hankkia. Samalla jostain lista framen alle, nyt siellä loimottaa 3cm aukko. Jenkkimalleissa näköjään on aika tökerö toi valojen alalista niin kait rosterista ite tekee samanlaisen tai paremman.

                  Yks huohotin letku vielä postista ja sitten sielläkin olis uutta 90%

                  Kytkimen ja jarrujen ilmauksen jälkeen olis tarkotus tehdä sähköt kuntoon. Kassillinen liittimiä ja pinnejä tulossa postiin. Osa liittimien pinneistä lähtee karkuun ja pari on korjattu niin lyhyeksi ettei meinaa yltää. Sytkän piuhat on osittain poikki ja muutenkin päin persettä niin ne kuntoon samalla.
                  Oishan tuolla varmaa yhden johtosarjan verran uusittava ku alkais tekee mut säästetään se sitten uudelle moottorille.

                  AAN koneen hommia selvitty:
                  Plan a)
                  moniurahihnalla uudet apulaitteet koneen mukana konehuoneeseen, ilmastointi jää pois painon säästön vuoksi

                  Öljypohja joko hommataan sopiva tai 10vt öljypohja modilla

                  AAN johtosarja soveltuvin osin konehuoneeseen
                  (kardaani tunneli/taakse kulkevat johdot/sisälle tuleva nippu vielä selvityksessä)

                  Kova vauhtis ja auton oma voimalinja uudella kytkimellä x

                  Vakio ecu alkuun

                  Kysymysmerkit:
                  Johtosarja erot?
                  Kannakkeet joko nykyiset jos käy tai b3,b4?
                  Imusarja on ?
                  Jarrut
                  Uusi alusta
                  Mistäs AAN ottaa kampuran asento tiedon?
                  Viimeksi muokannut v6ee; 3.10.2025, 20:57.

                  Comment


                  • #69
                    Kampiakselin asento luetaan vauhtipyörältä. Anturi on kytkinkopan kupeessa, kuskin puolella. Jotakuin jarrunestesäiliön alapuolella. Ainakin 3B on ihan samalla systeemillä, veikkaan, että muutkin aikakauden 5 zyl koneet.

                    Comment


                    • #70
                      3B, ABY ja ADU johtosarjat sopivat paremmin B2 konehuoneeseen kuin AAN mikä tulee C4 korisarjasta. AAN toki saa lyhentää ja muokata johdot oman maun mukaan. Toki jos käyttää 3B ja sen sytytyssysteemillä se tarvii johtosarjan ja ECU 3B:stä.

                      Kaikissa 20V koneissa se on samassa paikassa, kytkinkopan yläpuolella.

                      Click image for larger version

Name:	Flywheel Timing Mark (1).jpg
Views:	1300
Size:	142,8 Kt
ID:	1989332

                      Comment


                      • #71
                        Nuo valonkehykset ei sovi kun sulla on facelift. Nuo on vanhempaan sopivat. Niinku mulla.
                        Ovokolla näkyy olevan valojen raudat myynnissä. https://ovoko.fi/auto/mpv362-audi-80...ini-1981-100kwClick image for larger version  Name:	20240727_132704.jpg Views:	0 Size:	347,9 Kt ID:	1989348
                        Viimeksi muokannut Japi; 4.10.2025, 23:08.

                        Comment


                        • #72
                          Johtosarjoista tuli mieleen, nehän rupeaa olemaan tuoreimmillaankin 30 vuotta vanhoja ja sitä myöten pikkihiljaa rapeita. En pitäisi huutavana vääryytenä tehdä uusiksi tässä kohdin, kun on tilaa häärätä pannun ympärillä ja konehuoneessa.

                          Comment


                          • #73
                            Audi täytti just 40v!

                            Osat tulee tolkuttoman hitaasti, tänään tuli vasta paketti kotiin.

                            Takajarruputket oli kyllä 6/5 investointi, suoraan mittaan nippojen kanssa. 0,5m ja 1,5m pätkät tuli, hintaa niille jotain 30-40€. Ei oikein maksa vaivaa alkaa värkkäämään itse.

                            Äkkiseltään näyttäisi että työsylkän osatki kävis pienellä modilla.

                            Mietin että askertelen rengaspaine venttiilistä jarruneste säiliöön paineen niin sais itsekseen ilmailtua. Akkukäyttösellä painetta pönttöön ja ilmaukseen?

                            Huohotin putki oli pikkasen liian suuri täytyy kattoo saako sitä fiksusti paikallensa vai sovelletaanko jotain toista letkua.
                            Huojotin linja on nyt uusittu niiltä osin kun letkua löytyy markkinoilta.

                            Kertokaas fiksut miksi tehostimen banjo ei käy paikallensa? Varaosien perusteella pitäis olla 14mm ja sellainen putki oli vanhasta tallella mutta ei tuohon pumppuun kyllä 14mm banjo mene. Halkasija pumpulla joku 14,5mm eli oisko kierteen ulkohalk. jotain 15mm.
                            Isompi on 18 niinkun edellisessäkin se kävi suoraan.

                            Nyt pitäis jostaan keksiä ratkaisu millä sais tuon nippuun, ei jaksais enää uutta pumppua banjoilla metsästää.
                            Pumpun osanunero on:049145155

                            Joissakin malleissa ilmeisesti letku tulee kierteellä tuohon mutta kierre pitäs olla kuitenkin sama.
                            Olisko Liettuan pojat vähän modanneet?
                            Jos ei löydy sopivaa banjoa niin kokeilen poraa 16mm ja siihen sopivat liittimet ja letkut.

                            Sähköliittimet ja pinnit tulee "kuriirilla" viikonloppuna.

                            Tosiaan AAN mottia miettiessä arto s kommentoi sähköjen tekemistä alusta. Mietin että jos saadaan malliksi motin mukana sähköt niin tekisi siitä uusiksi sarjan. Varastossa olis sopivasti about konehuoneen kokonen vaneri mihin saisi mallinnettua pituudet ja sais koko kimpun seinälle tehtäväksi.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut v6ee; 16.10.2025, 21:58.

                            Comment


                              #74
                              Komeita pelejä! Tuosta 10vt öljypohjasta, sinne kandee tehdä jonkinlaista loiskelevyä, hyvin maltillisessa nopeassa ajossa pumppu alkaa muuten imeskelemään ilmaa sekaan. Liittenä kuva 20vt pohjasta jonka välirivoja on hieman ummisteltu ja päällä vielä loiskelevy, 10vt versio on pelkkä laakea amme.
                              Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	1125
Size:	347,4 Kt
ID:	1989791Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	1127
Size:	375,4 Kt
ID:	1989792

                              Kylläpä aika juoksee, näköjään 9v sitten otettuja kuvia :F​​

                              Comment


                              • #75
                                Viikkoraporttia:

                                Aattelin nopsaan käydä terapiapajalla vaihtamassa liittimen josta pinnit karannu kolostaan.
                                Löyty 5cm päästä johtosarjasta korjaus josta kaikki piuhat hapettuneet, osa melkein poikki.

                                Loppu tulos oli 16 paikattua johtoa ja 7 liitintä.
                                Tähän on tehty joku sähkötyöt joskus liittimeltä lähteviltä johdoilta mittaamalla kuoren läpi = kaikki johdot huonossa kunnossa koska melkein poikki liittimen juuresta.
                                Kjetin piuhat jäi käteen kun liittimen irrotin.
                                About puolet johdoista korjattu juottamalla 3-10cm päästä liittimeltä.

                                Näillä näytöillä voidaan todeta että ens talvena tulee 50m eriväristä jolla tehdään se uuden moottorin sarja.

                                Ainiin, tuli hankittua uus lelu. Dremelin Versatip aka butaanikolvi. Joskus edellisessä elämässä tuolla tehny autosähköjä ja toi johdollinen pöytämalli on kyllä jotenki tönkkö konehuoneessa.
                                Ja tuolla butaanitohottimella saa muutakin tehtyä esim sulattaa ja käydä kutistesukat läpi jne.
                                Ainut miinus on ettei kolvii saa lukittua käsittääkseni päälle vaan "liipasinta" on painettava koko ajan.

                                Vanha kolvi on mallia ysäri? Sanotaan että varakolvinakin aiheuttaa vaan vitutusta. Kerkesin sillä Audin johdot kolvaamaan ja sanotaan että aavistuksen verenpainetta nostatti.

                                Tässä kohtaa paljastetaan sen verran että ostettava tekniikka on löytynyt ja jos se on oletetussa kunnossa niin ensi kesänä saataisiin se käyttöön. Ja kone olis AAN apulaitteineen.

                                Ja kiitos qbo otetaan vinkin käyttöön, meillä peltinen öljypohja niin siihen on "helppo" tehdä muutokset kotipajalla.

                                Onko kellään jemmassa nippua banjo pultteja mallia 80 luku?
                                Toinen ostettava artikkeli oli putkisto "downpipe"lta taakse, saatai siitä mallia 2,5" putkiston suunnittelussa. Ja ei tosiaan tarvi olla ehjä. Sais siitä mutkat malliksi.

                                Edit: onko kellään ajatusta millä tekis kattoverhoilun?
                                Tuo alkuperänen kermanvärinen on ihan palasina.
                                Vai vedetäänkö race look ja putsataan maalipinnalle.

                                Kulut: työsylinteri, jarrulutket, kytkinletku, jarrusatula pultteja, ja. Neste, huohotin putki 100€
                                Butaanikolvi ja aine 70€
                                Liittimet ja pinnit 30€
                                Klemmarit, pultit, kutistesukat 22€
                                Jarrusatulamaali ja kuparispray 39€
                                Tälle syksyä on päästy about lukemaan ~1100€ + työkalut about 600€
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut v6ee; 25.10.2025, 16:16.

                                Comment


                                • #76
                                  Viikkoraporttia:
                                  Liittimien korjaus jatkuu, ei ollu sopivia pinnejä hyllyssä niin kaks napaiset jäähytysnesteen lämpötila anturin piuhat korjattiin kutistesukalla (kuorihalki) ja toinen tinaamalla. Olisin vaihtanu uudet pinnit suoraan jos olis ollu nii ei ois tarvinnut tinailla.

                                  Jarrujen ja kytkimen ilmaus jäi tekemättä kun säiliön/sylinterin välinen letku oli myyty jarrunesteen kestävänä mutta tihkui läpi nestettä jo nyt. Onneks hyllyssä oli Gatesin jäähäriletkua jäänyt joka on EPDM ja sen luulis kestävän DOT4 nesteitä. Sopivat mutkat sattui kerralla. Osa tästä jo hyödynnetty huohottimeen.

                                  Tuntuu ettei homma edisty töiden lomassa mutta päivittäin ajatuksen tasolla suunnitellaan. On vielä semi mahkut saada tää ens kesäks elokuun rientoihin.

                                  Edit: ei menny kytkennät ihan tuubiin. Ei enää lupaa käyntiin.
                                  Täytyy joku päivä kattoa vanhat liittimet läpi menikö kaikki oikein ja sitte vaihdella pinnit oikeeseen järjestykseen. Onneks tuli merkattua säästettyä liittimet tätä skenaariota varten.
                                  Toki onhan tässä puuhattu muutakin välissä, kaikki imu ja huohotin letkut ollu auki jne.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut v6ee; 2.11.2025, 12:28.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Lyhyt viikko raportti:

                                    Sähköt tutkittu, pinnit oikein ja maadotus vielä korjattu mutta ei käy.
                                    Vähän samanlainen lupaamattomuus mitä oli vanhalla bensalla, liekö sitä sitten päässyt kiertoon vai mikä on.
                                    Täytyy vähän tutkailla lisää.

                                    Kytkin oli aika jumissa ja alkuun kytkin poljin jäi pohjaan ja sitä ihmeteltiin. Oli jääny kytkin ja jarrupolkimen tappi laittamatta karatessa. Muutaman kerran kun paineli niin tuntuu irtoavan ja saatiin ilmattua. Ei toki testaamaan pääse kun vivusto uupuu vielä. Tuskastuttavan hitaasti mutta tunti kerrallaan eteenpäin.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Viikkoraporttia:

                                      Varaosakuvia tutkailtu ja päädyin siihen lopputulokseen että ei tämä kovin iso työmaa välttämättä ole saattaa "sport quattron" alustaa vastaavaksi. Täytyy selvittää kuka katsuri tätä lähtisi kilvittämään ja mistä saadaan vertailuajoneuvon lappu keskeisistä eroista.



                                      Joku häikkä on tullu polttoaine puolelle, pilotilla hörähtää mutta muuten ei, täytyy sitä vähän tutkailla.
                                      Oisko pumppu hörpänny vanha bensaa kun tunkkailtu nurkkia ylös. Saatiin hetkeksi käymään mutta käy kyllä huonosti eikä meinaa tulilla pysyä.

                                      Penkin kiskoja vähän aloitettu suunnittelemaan.
                                      Olisko kellään tietoa mitä vaatimuksia penkin vaihtoon on? Penkki on siis henkilöautosta joten kiskojen ja penkin kiinnitys ainut "ongelma"
                                      Ajateltiin hitsata laput kiskojen eteen ja taakse mihin sitten pultataan penkin liikkuva kisko kiinni.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Keskiviikko raporttia:

                                        Foorumin innoittamana Motonetista uudet pukit. Tekee aikapaljon tuo 40cm vs 50-60cm korkeus.
                                        Heräteostoksena Lidlistä asentajan alusta 25€.

                                        Sain putken mallailtua hitsuuta varten. Oon huomannut et itselle sopii parhaiten mallinnus esim. lankulla että hahmottaa kulmat. Sattu sopivat kepit et sai työnnettyä "downpipe" sisälle jämptisti ja rakennettua ruuuviliitoksella "mutkat" josta suoraa taakse asti.
                                        Lopuksi pahvista mutkien mallit ja teippaamalla vekit putkeen. Tuli kyllä yllättävän hyvä ekaks tekeleeks.
                                        Lopuks kannakkeet kun on täpätty kunnolla kiinni.
                                        Takapönttö ostetaan valmiina jostain, joten taka apurungolle tulee yks mutka. Putkisto olis 2,5" taakse asti.
                                        Paljonkos jättäisitte voimansiirtoon väliä? Nyt on semmonen 2-4cm vähä riippuu putken asennosta.
                                        Saman verran jää koriin jos ei halua tuhota maavaraa.

                                        Askartelin lasinpesuneste purnukan korkista ja rengaspaineventtiilistä jarrunestesäiliöön painekorkin ilmausta varten. Laitoin venttiilin kaks komponentti liimalla kiinni. Parkside akkupumpulla sekunniks ilmaa ja pysyhän se! Piti kierteen väliin laittaa kierre teippiä kun korkin kierre on niin lyhyt ettei tiiviste yllä.
                                        Miinuksena mainittakoon, painetta täytyy lisätä jokaisen satulan jälkeen ja nestettä ilmauksen puolivälissä.
                                        Hintaa ilmaustyökalulle tuli jotain 10-15€ ja pussillinen venttiileitä varastoon.

                                        Taistelimpa vielä käppärilinkun kanssa kardaani päällä. Oli ruostunut ja turvonnut eikä saanu uuteen vaijeriin kiinni. Luonnollisesti heitin vielä testimielessä väärinpäin linkun kun tuolla auton alla on nii mukavaa. No, uudestaan ku otti pöydälle ja vähä mietti nii menihän se sinne. Siinä sitten kattelin et mitäs helvettiä toisessa satulassa on tehtaalta laitettu letkun ja nipan paikka väärinpäin. Ei siinä, kattoo ettei ota renkaaseen kiinni, vittumainen palauttaa ku kalut sisäs ja maalattu satula.
                                        Piirsin varuiks viel uuden linkun jos haluaa askarrella uuden joskus.

                                        Seuraavaks:
                                        Putki loppuun
                                        Vaihdevivusto (ekalla kerralla ei menny paikalleen)
                                        Sitte takas käynti ongelmien pariin

                                        Marraskuun kulut:
                                        240€ pukit
                                        15€ painekorkki
                                        Putkisto 80€
                                        Alusta 25€
                                        Tälle syksyä on päästy about lukemaan ~1300€ + työkalut about 900€


                                        Kerrankin näyttää siltä että homma etenee!
                                        Edit: jarrukuvat hyppäsi sekaan vääräs järjestyksessä, letkun pitäs lähtee suoraan sivulle eikä ylös niinkun jälkimmäisessä kuvassa.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut v6ee; 19.11.2025, 16:24.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Tuommonen nopeuttaa kyllä ilmaamista vaan näistä ilmautuu jarrut helposti ihan valuttamallakin. Ite oon vaan avannut kaikki ilmaruuvit ja laittanut säiliön täyteen ja kyttäillyt ettei vaju tyhjäksi.
                                          Perämurikkaan mulla on pakoputkesta sen verran että sormet mahtuu väliin. Riippuu tietysti miten jämäkät kannatinkumit on. Aika lailla samalla tavalla kuin sulla muutenkin omassa istuu putki. Mulla on kahdella vaimentajalla. Siihen taka-akselin etupuolelle tein itse kun ei oikein sopivan kokoista löytynyt. Mukavampi ajella matkaa. Jossain vaiheessa aikomus etsiä 6 vaihteinen aski jos saisi vielä parannettua matka-ajomukavuutta.
                                          Mielenkiinnolla seuraan tätä sinun projektia.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Mielenkiinnosta avaako Japi millaisen ja miten teit vaimentinet tuonne väliin? Ja jos kuvia niin sekin auttaisi. Tuo on kyllä yhellä pöntöllä aika äänekäs kampe.
                                            Viimeksi muokannut v6ee; 20.11.2025, 15:57.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Ihan semmosen pyöreän läpihengittävän joka pituuden puolesta mahtui. En muista mittoja eikä mahda kuviakaan valitettavasti olla. Reikäputkea ja vaimenninvillaa. Kuori jostain nurkista löytyneestä isommasta putkesta ja pellistä leikkelin päädyt ja turasin migillä kasaan. Takana niin iso kuin poikittain sopii. Aika hiljainen on maantieajossa.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Jees, kokeillaan ilman tota väli pönttöä alkuun miltä kuulostaa.
                                                Seuraavaks olis tarkotus tehdä takavetarin yli mutkat valmiiksi.

                                                Tänään vähän säikäytti et onko jarrusylinteri antautunut, oli melkeen kaikki nesteet lattialla. Huomasin sitten siinä aikani tutkittua että takapiirin nippa kiristys about 5 kierrosta. Onneks ei sen isompi juttu ollu.

                                                Eihän kellään olis myydä jostain apunrungosta vakaajan korvakkkeita? Olis vähä suunnitelussa apuja, siitä lisää myöhemmin. Liitteenä kuva. Kaiketi Quattro/80/90 etukelkassa samanlaista.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Viikko raporttia:

                                                  Käytiin tutustumassa elintenluovuttajaan pk-seudulla. Päädyttiin lopulta ostamaan käyntikuntoinen tekniikka että saataisiin yhdestä osoitteesta kaikki tarvittava.
                                                  Syyllinen löytyy tältä foorumilta, kiitokset hyvästä ¨palvelusta¨, saat ottaa krediitit kommentoimalla!
                                                  Auto olis ens kesänä tarkotus leimata vakiotekniikalla ja talvella 26-27 ajan kanssa tehdä elintensiirto meidän koriin.
                                                  Tekniikka on meidän käsityksen mukaan vakiota vastaava ja sellaisena alkuun pysyykin.
                                                  Meille tosiaan tarjottiin kaiken kaikkiaan 6-7 moottoria joista käyntikuntoisia oli 2kpl. Seassa oli laidasta laitaan 10v sekä 20v kalustoa laatikoissa sekä muuten vajaana.​

                                                  Putkistoa tehty eteenpäin, nyt alkais olla mallinnus takavetarin yli valmiina. Alkuun oli tarkoitus hommata Marteliuksen vaimennin ja takavetarin lenkki valmiina mutta hinta oli sen verran suolainen että koko putkiston tekee samaan rahaan.
                                                  Päädyttiin tekee loppu pätkä takakelkalta taakse suoraan 3¨ rännillä ettei tarvi sitten joskus tehdä sitä uusiksi jos tämä lähtee ihan lavasta. Sanotaan että on kyllä ihan maksimi mitä tuolta akselin yli mahtuu.
                                                  Rakoa jää vähän asettelusta riippuen 1-2cm per puoli. Kaikista vaikein on tuo takavetarin kohdalle tuleva sauma, täytyy se tehdä hitsaamalla että saa liitoksen tehtyä tuonne vetarin ¨tunneliin¨
                                                  Ei tuota palettia muuten ujuta pois ikinä jos ei tee liitoksia takakelkan molempiin päihin. Maavara kärsii pari senttiä perän kohdilta mutta sille ei oikein näillä kaluilla mahda mitään.
                                                  Syy miksi etupätkä on 2,5¨ on se että se meni suoraan tuohon downpipen päälle.
                                                  Olis tarkotus tehdä koko putkisto täppäystä vaille valmiiksi kun saadaan takavaimennin paikalleen. Nyt on mallia poraruuvi, teippi, nippuside että saadaan kaikki osat hankittua valmiiksi ja oikeaan kulmaan ennen hitsaajan tuloa.

                                                  Tilattiin vakaajan palikkaa ja huoltokamaa lisää, kustannusta blackfriday tarjousten kanssa tuli 107€ (joista korjaamo kamaa 20€)

                                                  Marraskuun kulut:
                                                  240€ pukit
                                                  15€ painekorkki
                                                  Putkisto 80€ + 100€
                                                  Alusta 25€
                                                  Vakaajan kilut 40€
                                                  Öljyt 40€
                                                  Öljyastia vajaa 20€
                                                  Tälle vuotta on päästy about lukemaan ~1400€ + työkalut about 920€
                                                  AAN kustannukset tässä vaiheessa pysykööt salaisuutena, mutta sanotaan näin että markkinaan verrattuna kauppa oli asiallinen kun ottaa huomioon mitä rahalla sai.

                                                  Mitä sitten seuraavaksi?
                                                  Etupenkit mallia Recaro? Siihen täytyy suunnitella kiskojen kiinnitys koska ovat toisesta autosta.
                                                  Putkisto valmiiksi kiinnikkeineen että saadaan koekäyttöä tehtyä vähän paremmin. Kotiväki ei oikein arvosta seinänaapurissa pakosarjalla käyvää Audia, en käsitä miksi. :D
                                                  Attached Files

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X