Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 4000s quattro -85 takaisin ajoon..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Virallisesti pitäisi olla valmistajan tekemä vertailu/selvitys, mutta sellaista ei nykypäivänä välttämättä kovin helposti saa. Aika monella konttorilla kuitenkin hyväksyvät Audin tiskiltä tulostetut etkan laput, joista on tehty eroavaisuus selvitys. Verrokkimalliksi määrittely voi jossain kohden olla hankalaa, jos konttorin mielestä ovat eri mallisarjaa tms.

    Kaikkinensa kannattaa kuitenkin käydä konttorilla ja pyytää ohjeet kirjallisena aseman päälliköltä, että mitä pykäliä tulkitaan miten ja millä lapuilla leimaa.

    Tällöin toivon mukaan välttyy suullisten puheiden pyörtämiseltä, kuten joskus on itselle käynyt.

    Comment


    • #62
      Alkuperäinen kirjoittaja v6ee Näytä viesti
      Onko kellään pitoo jos tämmöiseen nakkaa AAN pannun tilalle?
      Lähinnä mietin öljypohjaa, kannakkeita, vaihteiston sopivuutta jne swapin myötä.
      Apulaitteet?
      Muut huomiot?

      Rohkeasti kommenttia, nyt on mahdollisuus vaikuttaa siihen kuinka laukalle tää rojekti lähtee :D

      Ja saako muutos katsastettua?
      Minun autolla on 3B lohko peräisin 200 Quattrosta, oletan että öljypohja kuuluu siihen.
      Apulaitteet käyttää kiilahihnat, dampperi kuuluu 3B:lle ja entisen omistajan värkätty kiinnike ohjaustehostinpumpulle. Laturi sijaitsee alempana kuskin puolella, kiinnike otettu alkuperäiseltä JT koneelta. Alkuperiäinen ilmastointi purettu pois entisen omistajan toimesta, itse purin kaikki jääneen sähköjohtimia pois.
      Moottorin kannakeista en ole varma, joko peräisin JT tai 3B koneelta. Oli AAN mallisen imusarja ja syyläri käänetty vistoon jotta paineputket mahtuisi väliin, mutta tuli ostettua vuosia sitten Furans käänetty imusarja jotta saan järkevämpi putkien reititys ja syyläri alkuperäisasentoon.
      Alkuperäinen 016 laatikko sopii suoraan koneelle, pulttijako ihan sama. Itsellä on 3B:n kiinteä vauhtipyörä ja muistaakseni vaihdelaatikon akselin neulalaakeri sijaitsee kampiakselin päässä, eikä vauhtipyörällä kuten 01A ja 01E sovelluksiin. 016 laatikolla paksumpi akseli joten kaipaa sopiva kytkinlevy. Itsellä on SRE 707 asetelma ja 8-laipainen sintteri.
      Sitten makuuasia mikä ohjainlaite käyttää moottorille, itsellä on AAN:lle sopiva Bosch Motronic, sen saa suht helposti kytketty auton omaan johtosarjalle. Tässä mulla on työ kesken jo vuosia, poistaa kaikki ylimääräiset johtimet jotka kuuluvat JT koneelle ja yhdistää AAN johtosarja autolle kunnolla ja siististi.

      Comment


      • #63
        Eiköhän tuo verrokki ole 90 quattro 100kw mitä konttorilla haluavat käyttää. Alusta ja jarrut on samat varmaan 4000:ssakin. Eli siitä laskemaan teho/painosuhdetta. Sitten puntarilla kattovat vielä katsastuksessa että ei jää alle. Muistaakseni joskus laskeskelin että reilu 200hp pitäs onnistua helposti.

        Comment


        • #64
          AAN = 3B suorasytkällä ja moniurahihnakäyttöisillä apulaitteilla. Imusarja on myös erilainen näissä. Siihen sopii ABY tai 3B typ89-ympöristöstä, jos ei halua askarrella kovasti putkien ja letkujen kanssa.
          Perusmoottori on siis sama.

          Mulla 200:ssa AAN-perusmoottori, johon kasasin alkuperäiset 3B apulaitteet, imusarjan jne. En jaksanut alkaa modaamaan välijäähyn ja moottorin jäähdyttimien paikkoja sekä letkutuksia, hydraulijärjestelmän letkutuksia..

          Comment


          • #65
            Viikkoraporttia:

            Ja kiitokset kommentoijille! Hyviä pointteja.

            Hallilla ollu hiljaista, pari viikkoa menny kovassa kuumeessa.

            Aina välillä availtu varaosanumeroita ja tutkittu noita UR quattron eroja jos tähän joskus joutuu tekemään isompia muutoksia.
            Alustassa näyttäisi kaikki muu olevan samaa paitsi
            Jouset ja iskarin tolppa, tolpassa luonnollisesti erona laakeri ja napa koska pulttijako muuttuu.
            Paino näissä on sama joten alusta ei eroa käytännössä paljoakaan.

            Vaihteistossa sisukaluissa pieniä eroja.

            Etu vetoakseleissa boorit eri ja ulkonivelissä pienet erot. Toki tässäkin osan voi selittää ABS.
            Ulkonivel on UR isompi ja samoin vaihteiston tumpit mutta tiivisteet samat.
            En usko itse että vetareiden kestävyyksissä juuri eroja 200-300hp tienoilla vai mitä raati mieltä?
            Onko kellään ajatusta mikä tuolla on ns heikoin lenkki?

            Takana näytäis olevan samat 100mm nivelet ja ehkä vetarin akseli poislukien ulkonivel?

            Yllätys oli suuri kun kaikki alustan tukivartta ja puslia myöten on samaa tavaraa.

            Saattaa massan kanssa tulla ongelmia, meillä on otteessa varaa lihoa käytännössä 0kg :D
            Toki ilmastointi on itsessään jo 35-40kg mutta se ei pitkälle auta. Auto on otteessa Audi 90 100kw ja 1230kg.

            Viikonloppuna pitäis tulla sähkötyökalua että pääsee sähköjä korjaamaan. Samalla pari nippelinappelia konehuoneeseen.
            Velipoika ottaa sisustan osaa entisöintiin ja putsaukseen. Etuvalot lähtis samalla jenkkivaloille malliksi.

            Tallilla laitettu paikkoja järjestykseen pulteille ja nippeleille lokerot hankittu. Nyt alkaa kaikelle olla oma paikka seinällä.

            Taitaa taas kevät tulla äkkiä rojektin kanssa.
            Viimeksi muokannut v6ee; 26.9.2025, 07:26.

            Comment


            • #66
              Työkaluseinä tuli tosiaan tehtyä vanhan kaapin taustalevystä joka oli jotain 2x2m. Tuohon saa aika hyvin porattua kolot torx jne ja loput koukuilla ja ruuveilla.
              Haluisin kapean "tason" johon hylsyt ja jatkot ettei mene tilaa mutta on helposti saataville. En myöskään koskaan oo tykännyt niistä metallista "hylsytelineistä"
              Työkalu vaunu jäi suosiolla pois koska tilaa ei ole riittävästi.

              Ehkä jälkeenpäin mietittynä työkalu seinä siirtyy reuna seinälle että on helpompi ja lyhempi matka työkaluilla.

              Tulevaisuuden haavena kuvan Porsche, täytyy siirtää toiseen paikkaan näytille sitten.

              Nippelilaatikko tuli Class Ohlsonilta hintaan 40€ jossa riittävästi laatikkoa, eikä pääse pöly ja paska niin helposti
              sisään.

              Autosta mahtuu ovet auki ja toinen seinä on leveetä hyllyä.
              Saksinosturi vois olla tulevaisuuden hankinta.
              Täytyy vähä justeerata piirin termaria pienemmälle, sisällä näyttää olevan 23 lämmintä.
              Pikkuhiljaa jiiriin!

              Comment


              • #67
                Vetareita tuskin vituttaa vielä, ainakaan jos ei olla menossa ottamaan liimaradalle lähtöjä sliksien kanssa.

                UrQ vetonivel lie sama kuin 200 20V? Se oli muistaakseni se viritysosa, jota kiihotusmiehet käytti joskus 20..30 vuotta sitten. Taisi olla se ensimmäinen päivitystarve voimansiirrossa kytkimen jälkeen.

                Foorumilta kannattaa kahlata S2 ja Urs4/6 viritys- ja alusta juttuja. Aiheesta on tarinaa aika kattavasti.
                Tepon rapeen tarina kannattaa myös lukea läpi. Sille on noin about kaikki.

                Comment

                Working...
                X