Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pienkoneiden korjaus- ym. vinkit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuolta Hiflex:lta saa vaikka yhden nippelin eikä ne valita :) Hydromarkettia Konalassa olen myös käyttänyt, viimeksi hain painepesuriin kunnolliset pikaliittimet.

    Comment


      Hain leikkurin pois huollosta kun taloyhtiö päätti ostaa uuden Klippo Comet SH:n. Eipä tota vanhaa ollu purettu ku pakoputki irti ja todettu ettei venttiilit liiku, eli epäilen kovasti et nokka on poikki, ennemminkin nokkaa pyörittävästä rattaasta hampaat sileänä. Pitää joku kerta ottaa auki ja ihmetellä lisää, jos siitä saa varakoneen edullisesti kasattua. Toki ei oo omalla prioriteettilistalla vielä kovin ylhäällä...

      Edit. Niin, soittelin siis päivällä tonne promotorille, ja meinas siellä että nokan katkeaminen on äärimmäisen harvinaista, et just noita rattaita menee silloin tällöin. Tätä moottoria jossa sivusta ulostulo vedolle ei enää valmisteta joten vaihtokonetta ei ole saatavilla. Muuten toki varaosia on.

      Comment


      • Joskus kunnostin vetävän moottorin vedottoman "yläkerralla" ja siinä vetävässä nokka-akselista lähti veto. Jos tuossa on sama homma, niin nokka-akselilla on kyllä normaalia enemmän rasitusta.

        Comment


          Oma vetävä leikkuri lopetti tänään vetämisen. Tönin sitten omalla hiellä sen hetkisen urakan loppuun mutta pakkohan se oli ottaa talliin ja tutkia. Olin ihan varma että hihna on hypännyt tai poikki mutta se olikin paikallaan. Vetäviä pyöriä kun käsin pyöritti, ei hihnapyörä kuitenkaan pyörinyt josta päättelin että siellä vaihdelaatikon/perän/whatever sisällä on jotain rikki. B&S 4HP moottori josta veto hihnalla suoraan akselilta, hihnapyörä siinä terän yläpuolella.

          En nyt yhtään tiedä mitä siinä tapahtui, nappasin taka-akselin leikkurista irti ja avasin sen perämurikan. En nähnyt mitään selvää syytä toimimattomuudelle ja laitoin paketin takaisin kiinni ja kappas, sehän toimii. Jos nyt jotain niin voi olla että se hihnapyörältä sisään perämurikan matoruuville menevä akseli oli ehkä ennen purkua hiukan ulompana kuin kasauksen jälkeen. Voisikohan se olla vaan päässyt nousemaan sieltä jotenkin ulos ja onko tuo jokin joka saattaa helposti toistua myöhemmin uudelleen? Nyt olisi kovin helppo tehdä asialle jotain kun leikkuri on tallissa purettuna, vaikkei tuo niin kovin työläs homma ollutkaan irrottaa.

          Saapahan nyt ainakin pestyä koneen joka puolelta ja tasapainotettua/teroitettua terän samalla.

          Comment


          • Voiko ruohonleikkurin moottori täyttyä sadevedestä? Tulppa oli ihan märkä (vedestä) ja myös änkkäri puolillaan. Eikä ole eka kerta. Onhan tässä ollut kunnon sateita mutta voiko tuohon koneeseen muka sataa sisään? Vai onko asiaa naapurille...
            Attached Files

            Comment


            • Riippuu säilytätkö järvessä, vai varastossa? :)

              Comment


              • Ihan taivasalla...

                Comment


                • Voisit kokeilla sadehattua, vaikka joku muovinen muuttolaatikko koneen päälle suojaksi?

                  Comment


                  • Eipä ole vastaan tullut tapausta että olis moottorissa vettä. Yleensä muovisuojat on juuri kaasarin päällä ettei vahingossakaan mene vesi sisälle.

                    Comment


                    • Mistähän voi johtua jääkapin kanssa se, että vesikaukalo siellä kompuran päällä täyttyy eikä vesi haihdu, kuten ilmeisesti kuuluisi?
                      Välillä lykkää ihan yli laitojen. Vesikaukalo kaapin alla, niin välillä näkee kun valuttaa kaapin eteen asti vettä.
                      Attached Files

                      Comment


                        Vai tuleeko sitä vettä vain liikaa? Tiiviste falskaa ja jääkaappiin tulee koko ajan kosteutta lisää, tai sitten on muuten vain liian kosteaa ympärillä?

                        Comment


                          Kompura toimii hyvin ja lämpenee myös normaalisti, mikä auttaa kondenssiveden haihtumista?

                          Comment


                          • Kaapilla ei vielä kovin paljoa ikää ole, tiivisteet vaikuttaisi olevan ihan hyvässä iskussa. Kosteaa ei ympärillä pitäisi olla, ainoastaan sijoitus voi olla turhan tiivis, vaikka ei ihan seinässä kiinni olekaan. Mutta korkeat kaapit molemmin puolin. Liekö estää sitten kunnollista haihtumista.
                            Uskoisin myös kompuran toimivan, koska kaappi pysyy viileänä.

                            Comment


                              Varmista myös että mikään kaapin sisällä ei kosketa takaseinää (sillä oletuksella että kondessi kerääntyy siihen, ja siitä on valuma-aukko kompuran päälle).

                              Comment


                              • Onko tämä uusi ilmiö kyseisessä kaapissa? Onko kaapin sisällössä, tai ruokakunnassa tapahtunut muutoksia? Aika sameaa vettä. Ihan kuin haihtuisi tai vuotaisi jotain kaapin sisällöstä, eikä niinkään huoneilmasta tulevaa kosteutta tuo.

                                Comment


                                • Omistan muutaman vuoden vanhan Husqvarna 450 -sahan. Käyttötunteja muutamia kymmeniä laitteella ja eilen sen kaivoin muutaman kuukauden tauon jälkeen taas varastosta. Ohjeen mukainen ryypytys ja käynnistys ja lähti hyvin käymään. Ajelin kokeeksi 5-10min, että konekin lämpeni. Tänään annoin laitteen lainaan ja husse ei anna minkäänlaisia merkkejä käynnistyksestä. Tulppakin koitettiin vaihtaa. Ainakin kerran on käynyt samoin ja silloin auttoi, kun annoin koneen seistä päivän verran ja vaihdoin polttoaineet uusiin. Olen käyttänyt pienkonebensaa, kun käyttö on sen verran harvaa.

                                  Vika? Ominaisuus? Vai teenkö jotain väärin?

                                  Comment


                                    Älä lainaa konetta, se tykkää selvästi olla kotona ja poissa räpeltäjien käsistä :)

                                    Pienkoneiden lainaamisista ei, omien kokemusten mukaan, ole oikeastaan muuta kun harmia. Lähes poikkeuksetta on jotain vituillaan / rikki kun saa takaisin, eikä aina edes saa takaisin.

                                    Comment


                                    • Ehkä jollekin ammattimetsurille voisi sahaa lainata, mutta ei missään nimessä osaamattomiin käsiin. Aika herkästi saa väärällä käytöllä rikottua sahan.

                                      Moottorisahan tulppa on osaamattoman melko helppo kastella. Kun ryyppy päällä lähtee vetämään sahaa käyntiin, niin saha hörähtää jokusen vedon jälkeen. Tässä kohtaa pitäisi laittaa ryyppy pois ja jättää kaasuläppä nopealle käynnille. Tapahtuu ainakin minun sahoissa niin, että painetaan ryyppy vivusta pois, eikä kaasukahvasta tipauttamalla, jolloin kaasuläppäkin menee kiinni.

                                      Monta kertaa olen törmännyt siihen, että ei osata käynnistää sahaa oikein ja sitten valitetaan, että kun saha on huono lähtemään käyntiin, tai ei lähde ollenkaan. Ja vaikka kuinka rautalangasta koittaa vääntää ohjeet käynnistykseen, niin samoilla väärillä tavoilla niitä koitetaan jatkossakin käyntiin saada.

                                      Oletko kokeillut repiä sahaa käyntiin ilman ryyppyä, mutta kaasuläppä nopean käynnin puolella?

                                      Kerkesikö saha olemaan lainassa niin kauan, että lainaaja olisi saanut sen jo leikkaamaan kiinni, vai oliko saha jo lainaan haettaessa mykkä?

                                      Comment


                                      • Ongelma ei nyt ollut lainaamisessa. Jokainen lainaa tai jättää lainaamatta omia laitteitaan. Niin kuin kirjoitin niin on kerran aiemmin tehnyt ihan saman. Ja omassa käytössä.

                                        Saha oli tosiaan lainaan haettaessa jo mykkä, vaikka edellisenä päivänä sitä tuossa koekäytin. Sen jälkeen, kun ei käynnistynyt valmistajan käynnistysohjeilla niin ei enää pumpattu bensaa ryypyllä vaan koitettiin nykiä tuolla käynnistyskaasu -asennolla ja myös ihan perusasennolla. Ei merkkejäkään käynnistymisestä. Ja sitä ei tosiaan saatu edes käyntiin, niin kiinnileikkautuminen hieman epätodennäköistä.

                                        Todennäköisesti saha toimii huomenna ihan tavallisesti taas. Mikähän moisen voi aiheuttaa? Bensan tulvimiseltahan tuo vaikuttaa. Eikö?

                                        Comment


                                        • Vanhassa jonssin sahassa oli puola sellainen että toimi joskus kauan ja sitte taas ei kipinää ollenkaa. Vaihdoin ehjän käytetyn tilalle sen jälkeen toiminu hienosti.

                                          Comment


                                            Jos seisoo tunnin-parin käytön jälkeen ja sen jälkeen aina käynnistyy ja toimii hyvin, niin voisihan se bensaa tulvia. Jos tulvinut, niin senhän yleensä saa korjattua repimällä reilusti kaasupohjassa ilman ryyppyjä. Huuhtelee ilmalla tyhjäksi. Ellei sitten tulppa ottanut jo nokkiinsa.

                                            Tulpastahan sen periaatteessa näkee, että onko litimärkä vai ei. Tosin kokemuksesta tiedän, että sitä ulkonäköä on välillä haastava tulkita oikein.

                                            Tulppa irti ja katsomaan, antaako kipinää.

                                            Comment


                                            • Minustakin pitäisi lähteä kaasu pohjassa, vaikka olisi tulvimisesta kastunut.

                                              Puolavikainen Jonsered oli tarkka käynnistettävä, vaikka käynnissä toimi normaalisti. Puolavian pystyi toteamaan kasvattamalla tulpan ilmavälin useampaan milliin. Ehjän puolan pitäisi vielä jaksaa lyödä kipinää. Viallinen puola kadotti kipinän tuossa kohtaa, vaikka normaalisti testaten löikin, tosin hieman heikohkoa kipinää. Yleensä kipinän pitäisi pystyä hyppäämään viiden millin ilmaväli tulpassa. Jos tulppa lyö voimakasta sinistä kipinää normaalisti testaten, niin puola on todennäköisesti ok.

                                              Comment


                                                2145 Joseredi mikä makaa verstaalla hyllyn alla on kans kipinä vikanen ja siihen ensin tietenkin vaihdoin puolan ja tulpan ja kerran viellä puolan varmasti toimivaan niin kipinää ei löydy siltikääm. Loppu päätelmänä oli magneetto tiensä päässä.

                                                Comment


                                                • Juuri sama saha oli mulla kyseessä mikä puolalla tuli kuntoon. Tosi vähä käytetty saha.

                                                  Comment


                                                  • Mainitsemani puolavikainen Jonsered oli oikeasti kaksi puolavikaista Jonseredia, joista sai rakennettua yhden välttävästi toimivan. Toinen oli 2145 ja toinen taisi olla himpun isompi. Harmi kun annoin purkuosat pois. Kasassa olisi ollut vauhtipyörä ja kaikki muukin. Uusi puola oli muistaakseni melko arvokas. Sahan hintainen, eli noin satasen.

                                                    Kerran tuli vastaan sellainen Terhin perämoottori, joka ei tehnyt kipinää millään. Vaihdoin toisesta koneesta uudet sytytyslaitteet ja vauhtipyörän, niin ei tule kipinää siltikään. Koneen omat sytkälaitteet kipinöivät toisessa moottorissa. Oli kärjellinen kone ja kärjet liikkuivat ok. Pienkoneet menevät joskus yli ymmärryksen.

                                                    Comment


                                                    • Jos joku tarvitsee purkuosia sahaan tai trimmeriin tai raivaussahaan ni löytyy satoja kappaleita.

                                                      Comment


                                                        Isä oli saanut muuttoavusta palkaksi vanhan "myyrä" puutarhajyrsimen. Ko. vekotin oli seissyt yli 20 vuotta ladossa toimimattomana.
                                                        Pieni tutkimus paljasti että kipinä hukassa. Toimiva puola lainaksi ruohonleikkurista. Tuoretta bensaa tankkiin ja loraus tulpan reiästä.
                                                        24mm hylsy vetokäynnistimen tilalle ja porakoneella pyöräytys.


                                                        https://youtu.be/KgO-dmpr5Qc

                                                        Comment


                                                          Husqvarnan rider 216 on alkanut öljyä vähän vuotamaan vaihteistosta. Vuoto näyttäisi tulevan vaihteiston päällä olevan mustan tulpan välistä. Netistä koitin kuvia kaivella ja ilmeisesti tuon tulpan alla on magneetti. Miettinyt vaan, että saako tuota tiivistettyä mitenkään (jos käyttää irti ja laittaa jotain tiivisteliimaa) tai auttaako uusi tulppa, kun tuota ei ole koskaan edes avattu. Samoja Tuff torq:n vaihteistoja taitaa löytyä useammasta merkistä. Kellään kokemusta vastaavasta?

                                                          Comment


                                                          • Oletko katsonut, että tulppa ei vain ole päältä halki? Se on muovia/kumia, reunassa kupari tms, joka tiivistyy kun painetaa paikalleen. Löytyy todennököisesti lähes kaikista pienkonehuolloista. Maksoi muistaaksen kiskurimaiset noin 20€, en muista tarkkaan. Huollossa viisastelivat vielä vaihteiston sarjanumerosta, vaikka tuskin niitä erilaisia edes on.

                                                            Comment


                                                              Eilen kävin jo hakee uuden tulpan ja vaihdoin, 15€ maksoi uusi tulppa. Vanha oli pykinyt reippaasti, tuota vaan oli hankala nähdä paikallaan ollessa kun on niin ahtaassa paikassa. Vuorokauteen ei ole nyt vuotanut, mutta tosin ei ole koneella nyt ajettukaan. Tarkoitus oli tänne kirjoittaakin kun olen ajanut koneella, mutta vuoto oli hyvin suurella todennäköisyydellä tuossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X