Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autonosturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Minun bilteman nosturi ei alaslaskunapista irroituksen jälkeen ainakaan laske yhtään mielestäni itsekseen, vaan pysähtyy niinkuin kuuluu. Josnyt oikein ymmärsin mitä tarkoitit. Kaikinpuolin muutenkin ihmetyttää mikä tuossa olevinaan on riski.
    Mielellään tuon toki palautan, niin saan upotettavan version tilalle. Onneksi en ehtinyt tuota vielä upottaa lattiaan.

    Onko täällä kokemuksia launch tlt330a matalanostimesta?
    Tuon sais upotettua tai pintaasennettua .

    Comment


      Eli vaikka se lukituskäpälä olisi mennyt alimmaisen lukituspaikan alapuolelle niin sullako se nostin pysähtyy kun päästää alaslaskunapista irti ?Onko se kahdella napilla oleva malli ?Kaverilla on tuosta vanhempi kolmella napilla oleva malli (ei Biltema) ja se pysähtyy kans jos päästää alaslaskunapista irti.Lukitus on laitettava erikseen kolmannesta napista päälle.

      Comment


        Mulla kanssa pysähtyy siihen paikkaan kun joko nosto- tai laskunapista irrottaa. Ainoa mitä itse keksin, niin alimmainen lukitus "hammas" on vasta kun nosturi on ehkä 40 cm korkeudella, jolloin mekaanista lukista ei ole tämän alapuolella ollenkaan.

        Comment


        • 2 napilla oleva versio. Eli tuotenumero 15-8406 mistä uutisoitiin. Täysille säädin tuon laskunopeuden ja tyhjänä kokeilin eilen, niin edelleen pysähtyy turvallisen nopeasti napista irroittaessa (lukitus kynsien jälkeen). Auto paikallaa pitää toki säätää pienemmälle tai sitten voi käydä hullusti.
          Ainut riski mitä itse tuosta testatessa löysin, on juurikin jos ruuvaat säätöruuvin ääriasentoon (nopealle) ja auto on nosturilla niin saat sen helposti laskettua vieressä seisovien pällistelijöiden varpaille tai auton ollessa epätasapainossa saattaa keikata..
          Itse pidin säädön niin hitaalla, että mitään riskejä ei pääse syntymään.

          Comment


          • Tukesilta sain kattavan vastauksen koskien bilteman nostinta. Olkaapa hyvä ja pahoittelut pitkästä tekstistä.

            Bilteman nostimessa havaittiin seuraavia puutteita:


            -Tahattoman liikkeen esto on toteutettu salpalaitteella. Ratkaisu ei ollut standardin mukainen, sillä standardi edellyttää
            kuormanlaskuventtiiliä. Salpalaite toimi vasta yli 750mm nostokorkeudesta. Nostokoneiston rikkoutuessa kuormauselin voi pudota alas ja henkilö jäädä sen alle.
            -Kuorman varmistinlaite on salpalaite. Tämä toimi vasta yli 750mm nostokorkeudesta (vaatimus varmistaa kuorma 500 mm lähtien).
            Nostokoneiston rikkoutuessa kuormauselin voi pudota alas ja henkilö jäädä sen alle.
            -Suojaamaton hydrauliletku sijaitsi ohjauspaikan lähellä. Letkun vaurioituessa korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.
            -Ylipaineventtiili: Tehtaalla asetettu säätö ei mahdollistanut nimelliskuorman nostamista ala-asennosta.
            Paineen säätöarvoja ei ollut ohjeistettu, eikä nostimessa ollut painemittaria tai mittausnippaa. Luvatonta säätöä ei ollut estetty. Käyttöohjeessa neuvottiin säätämään paineventtiiliä tarvittaessa. Ylipaine voi vaurioittaa laitetta ja korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.
            -Liitäntä painemittaria varten puuttui. Paineen säätöarvoja ei ollut ohjeistettu, eikä nostimessa ollut
            painemittaria tai mittausnippaa. Väärän säädön aiheuttama ylipaine voi vaurioittaa laitetta ja korkeapaineinen
            hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.
            -Säädettävä kuristusventtiili oli sijoitettu hydraulikoneikkoon. Kuristuksen ja sylinterin
            välissä ei saa olla letkuja. Väärin säädettynä tai hydraulivuodon sattuessa kuormauselin voi laskeutua suurella nopeudella alas.
            Nostettava ajoneuvo ei antanut riittävää suojaa. Suojakaari oli puutteellinen, jolloin jalka voi jäädä alas lasketun kuormauselimen alle. Vaaditut vähimmäisetäisyydet jalkaterän suojaamiseksi eivät täyttyneet.
            Koneen merkinnöissä, käyttöohjeissa ja konekilvessä oli puutteita.

            Tahattoman liikkeen esto liittyy tilanteisiin, joissa nostavaan hydraulipiiriin tulee vika. Vikatilanteessakin nostimen kuorman pitää olla varmistetusti hallinnassa kaikissa liikesuunnissa, kun toimitaan yli 500mm nostokorkeudessa. Bilteman nostimessa "hainevät" ottivat kiinni vasta 750mm korkeudelta. Jos auto on nostettu 600mm:iin kuorma on vain nostopiirin varassa.

            Viittasit muihinkin testaamiimme nostimiin. Näissä viimeksi testatuissa nostimissa oli kaikissa ongelmaa tahattoman liikkeen estossa ja salpalaitteen toiminnassa. Toki muitakin puutteita esiintyi.

            Uutta nostinta valittaessa voisi myyjältä tiedustella miten tahattoman liikkeen esto on toteutettu ylöspäin ja alaspäin mentäessä. Toteutus on standardin mukainen jos siinä on käytetty esiohjattuja vastaventtileitä.

            Comment


              No nuo on kyllä ihan oikeasti vakavia juttuja. Vaan miksi ne pitää erikseen lypsää Tukesilta? Eihän siinä ole mitään järkeä että nyt joka toinen Bilteman nosturin omistaja kysyy samat asiat. Miksei tuota tekstiä voi olla suoraan siellä Tukesin sivuilla ko. laitteen tiedoissa.

              Comment


                Sain samanlaisen vastauksen Tukesilta. Samaa mieltä kuin hopsis, sillä lisäyksellä, että nyt uskallan varmuudella sanoa, että kun Bilteman asiakaspalvelusta sanottiin ettei heillä ole tarkempaa tietoa, niin sieltä valehdeltiin päin naamaa.

                Jos yritetään puolustautua sillä, ettei nimenomaan asiakaspalvelulla ollut tarkempaa tietoa, niin ilmaisulla "meillä ei ole ..." annetaan kyllä tahallisesti se valheellinen kuva, ettei Biltemalla ole tietoa. Putosi kyllä B - Raudan osakkeet meikäläisin silmissä aika roimasti.
                Viimeksi muokannut nomoreford; 15.5.2020, 11:54.

                Comment


                  B-raudan kohdalla "Meillä ei ole..." lauseen lisäksi toinen minkä olen kuullut, kun olen jonkun rikkonaisen tavaran palauttanut ja pyytänyt uutta takuuseen on: "Kyllä tämä mulla on ihan hyvin kestänyt" Ja ihan samaa sanoi kaverinikin, joka sieltä paljon osti työkaluja yms. Tulimme siihen tulokseen, että niillä työntekijöillä täytyy olla melkoiset tallit ja varastot kotonaan kun melkein minkä hyvänsä rikkoontuneen tuotteen kohdalla kuulee saman.

                  Comment


                    2 napilla oleva versio. Eli tuotenumero 15-8406 mistä uutisoitiin. Täysille säädin tuon laskunopeuden ja tyhjänä kokeilin eilen, niin edelleen pysähtyy turvallisen nopeasti napista irroittaessa (lukitus kynsien jälkeen).
                    Juurikin tuo laite mullakin. Ei voi mitään, täytyy todeta että se on ollut sitten mulla uudesta asti rikki jos se noin pitäisi toimia. Tuo minun nostin tulee kyllä hitaasti tonttiin jos se on mennyt jo viimeisimmän lukituskynnen ohi. Siinähän oli jo uutena temppuilua kun ei suostunut nousemaan tyhjänäkään ylös ennenkuin niitä säätöruuveja ruuvaili.
                    Laittakaas linkkiä jos jostain löytyy laillisia tuon hintaluokan vehkeitä. Tuskin ne nyt ensi viikolla on sitä pois hakemassa eli varmaan tämä vuosi aikaa metsästää uutta.

                    Noista muista Tukesin vaatimuksista, ei minulla ainakaan ole tapana olla auton alla laskettaessa tai nostettaessa sitä nostinta joten sinänsä pitäisin riskiä niin vähäisenä että tuota uskaltaa nyt käyttää sen aikaa kun uuden saa hankittua.

                    Comment


                      Aika nopeaa vauhtia tyhjenee maahantuojien varastot noista parin tuhannen euron nostimista. Kannattaa pitää kiirettä jos meinaa vielä kesäksi saada uuden nostimen.Bilteman nostin lähtee tällä viikolla pois omasta tallista ja uusi tilattu.

                      Comment


                      • Mikä tulee tilalle?

                        Comment


                          Tilasin Elekmalta matalanostimen, varmistin myyjältä että oli varmasti hyväksytty nostin.Kolme oli eilen aamupäivällä myynnissä ja iltapäivällä ehdin viimesen ostaa itselle. Oli synttäritarjouksessa vielä eilen, nyt näkyy hinnat jo nousseet. Bilteman nostinkin noudettiin jo pois, aika haastava oli saada kyytiin kun ei oltu kuljetusliikettä ihan infottu millainen nostin kyseessä ja perälaudan kanssa ei mahtunut tallin sisälle.Pihamateriaali hiekkaa niin ei siinä kovin hyvin pumppukärry liiku 500kg kuorma kanssa :-) Uusi nostin on jo lähetetty Elekmalta niin tämähän kävi melkein kuin elokuvissa :-)

                          Comment


                            Itse saattaisin saada talliin just ja just mahtumaan Jeman nelipilarin. Onko kellään kokemusta? Ainakin yksi malli oli tällä Tukesin kierroksella kokenut Bilteman kohtalon.

                            Comment


                              Itse tilasin täältä tällaisen 6 vuotta sitten ja hyvin toiminut. Sähköiset lukot ja pysähtyy heti kun päästää napista ylös- alaspäin. Alaspäin tultaessa pitää viimeiset 10cm vaihtaa nappia ja parkkeerata ja sama ylöspäin kun haluaa lukkoon.

                              Comment


                                Ei oo todellista! Haluaisin hankkia nostimen, joka täyttää vaatimukset ja esitin tätä varten tarkentavan kysymyksen Tukesille. Olen sanaton.

                                "Viesti:
                                Moro,

                                sain jo aikaisemmin vastauksen viiseimällä autonosturi kierroksella olleiden nosturien tarkempaan vikalistaukseen, suuri kiitos siitä. Kun tässä uutta hankkiessani yritän varmistaa myyjältä vaatimustenmukaisuutta, niin tarvitsisin hieman tarkennusta tahattoman laskeutuminesen määräyksien tulkintaan.

                                Lainaus vastauksesta: "Nostimen hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota mm. tahattoman liikkeen eston toteutukseen. Tämän pitää toimia myös kuormaa laskettaessa automaattisesti 500mm nostokorkeudesta lähtien. Voi tulla tilanne, että kuorman korkeutta halutaan säätää alemmas käytön aikana vaikkapa 600mm:iin, ja tahattoman liikkeen eston mekanismin pitää automaattisesti pysäyttää putoaminen myös alemmasta käyttökorkeudesta, jos hydrauliikka pettää."

                                Mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa "pitää pysäyttää automaattisesti"? Monessa nostimessa (tässä tapauksessa nelipilari) lukitukset menevät alaslasku tilanteessa päällä vasta kun lukituksen vapautuksesta päästää irti. Täyttääkö tällainen ratkaisu vaatimukset vai ei?

                                Onko "automaattisesti" tulkittava siten, että täysin riippumatta käyttäjän toimista nostin lukittuu esim. letkurikon sattuessa. Eli siis vaikka sellaisessa tilanteessa, ettei käyttäjä tajua irrottaa otettaan lukituksen vapautuksesta, alaslasku nappista jne?"


                                Ja vastaus:

                                "Hei

                                Ohjauslaitteista standardi sanoo seuraavaa: 5.22.1 Ohjauslaitteet
                                Tahattomien liikkeiden välttämiseksi yhden vian esiintyessä on nosto- ja laskuliikkeiden ohjauspiirien sekä myös hätäpysäytystoiminnon
                                vastattava standardin EN ISO 13849-1:2008 suoritustason d vaatimuksia. Kaikki standardissa
                                EN ISO 13849-2:2008 mainitut ominaiset viat on tarkasteltava.

                                Valitettavasti meillä ei ole tuota standardia, joten en voi tarkistaa mitä kuvaamastasi käyttötilanteesta tuolla mainitaan.
                                Perusajatuksena nostinstandardissa on, että nostettava ja laskettava kuorma on koko ajan joko käyttäjän hallinnassa tai pysähdyksissä, jos on sattunut onnettomuustilanne. Kuorma pitää siis kuvaamallasi tavalla lukittua tahattoman liikkeen estolaitteella automaattisesti, jos nosturille sattuisi vaikkapa letkurikko.

                                Hydraulikäyttöisessä nostimessa esiohjattu vastaventtiili öljyn syöttöpuolella tai paluulinjassa täyttää tahattoman liikkeen eston vaatimuksen. Venttiili lukitsee hydraulinesteen sylinteriin ellei ohjausta venttiilille tule. Venttiili vaatii työpuolelta ohjauksen avautuakseen. Näin ollen pitäisi olla kaksi painelinjaa, toinen ylös ja toinen alaspäin, jolloin kuorma on varmistettu koko ajan tahatonta liikettä vastaan.

                                Nähtävästi tuossa nelipilarinostimessa lukot toimivat käyttäjän operoimana. Tarkemmin kyseistä nostimen rakennetta tuntematta voin vain sanoa, että vaatimuksena on, että sekä lukot että tahattoman liikkeen esto toimivat automaattisesti. Jos käyttäjä vielä painaa käyttönappia, ja lukot ovat auki, käyttäjä nähdäkseni operoi nostinta. Jos tässä yhteydessä sattuisi vikaa työpiiriin, pitää tahattoman liikkeen eston olla käytettävissä ja lukita kuorma. Nähtävästi vain toteutus, jossa on kaksi esiohjattua vastaventtiiliä, pystyy pitämään kuorman paikoillaan."

                                Comment


                                  Minä oon aika sanaton että ne jaksaa noinkin syvällisesti vastata yksityisille sähköpostiin :)

                                  Comment


                                    Anssi vaan liian tottunu oleen pieni hiekanjyvä ison koneiston rattaissa :)

                                    Comment


                                    • QuickJackia käytellyt...ei mitään isompia ongelmia pientä öljyvuotoa näyttäisi olevan. Isot rohjakkeethan nuo on ja tuntuu että aina haitolla lattialla kun ei viitsi siirrellä syrjemmäksi. Siitäpä onkin sitten tullut mieleen että onkohan sellaista tuotetta jossa olisi neljä erillistä pienempää riittävän tukevaa nostinyksikköä, esim sellainen pullotunkkisysteemi mekaanisella lukituksella, joita voisi vaikka 1 - kaikki 4 kerralla käyttää? Tai voisiko jopa sellaiset tehdä käyttäen tuota QuickJackin koneikkoa?

                                      Comment


                                        Bilteman nosturi ei ollut ainoa joka joutui käyttökieltoon. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...1044#gs.6tssyz

                                        Comment


                                          Onko kukaan löytänyt mistään tietoa viimevuosina tehdyissä tutkimuksissa puhtaat paperit saaneista nostureista? Olen kovasti yrittänyt etsiä, mutta tuloksetta.

                                          Comment


                                            Tilaukseen lähti Kärkkäiseltä STEYRTEK ST-P30Q. On tuossa ainakin letkurikkoventtiilit.

                                            Comment


                                              Biltemasta palautui rahat parissa päivässä ja uusi Elekman nostin on koeajettu A6:en kanssa.Huomattavasti nopeampi ja sulavampiliikkeinen kuin Bilteman nostin.Ehkä aavistuksen leveämmät ajosillat myös silmämääräisesti. Lukituksessa on kaksi tappia per puoli eli yhdet enemmän kuin Bilteman nostimessa.Paineilmakompuran äänihän tuosta jäi nyt pois kun lukitus on sähköllä.Muutoin aika vastaava peli Bilteman kanssa.Josko sitä tuolla nyt sit mentäs jokunen vuosi..

                                              Comment


                                              • Elekman matalanostin näyttää vastaavalta kuin omani MST-lifts SL-3000. Yksipiirinen hydrauliikka ilman letkurikkoventtiileitä on siinäkin, mutta lukot on automaattiset ja menevät päälle jo alhaalta asti.
                                                Letkurikkoventtiilit voisi toki itsekin tuohon laittaa. Vastusvastaventtiilin laitoin letkuun koneikon päähän, niin sai laskun toimimaan rauhallisemmin.

                                                Comment


                                                  Jema ilmoitteli etteivät pysty nostureita vaihtamaan tai palauttamaan rahoja. Nosturin kuulemma saa palauttaa pihalle ja jos jatkaa käyttämistä niin omalla vastuulla (pitää allekirjoittaa vastuuvapauslappunen). Itselläni ei sattunut juuri tuo malli olemaan joka epäonnistui testissä, mutta samaa kauraa.

                                                  Comment


                                                    Miten niin eivät pysty? Ei kai se mihinkään myyjän vapaaehtoisuuteen voi perustua jos tukes määrää järjestämään tuotteelle palautumenettelyn?

                                                    Comment


                                                      Konkkaan koko paska?

                                                      Mitään en siis tiedä, mutta yksi skenaario jossa eivät "kykenisi" vaihtoja / palautuksia tekemään.

                                                      Edit: Eiku jaa johtuisikohan tuosta "Itselläni ei sattunut juuri tuo malli olemaan joka epäonnistui testissä, mutta samaa kauraa." Kohdasta että kieltäytyvät.

                                                      Comment


                                                        Jeps, ei kassa kestä. Koronan takia myynti kuulemma lähes nolla, sanoivat että saattavat syksyyn asti pärjätä ja sitten konkurssi uhkaa...

                                                        En ole hakenut korvauksia, sillä omani ei ole juuri tuo kyseinen malli. Jema vain otti yhteyttä nosturin heiltä ostaneisiin ja kertoivat tilanteesta

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viesti
                                                          Varmasti ihan hyvä noin. Kiila-ankkureita moni tuntuu menestyksellä käyttävän noissa. Betonissahan on semmoinen ominaisuus että pitkään kuormitettuna se hiipuu, eli betoni "väistyy". Kiila-ankkuri löystyy. Tai Virolaisessa kylpylässä rakennuksen alimitoitetut betonipalkit "roikkuu". Tämän takia varsinkin tämän tyyppisiin suositellaan kemiallisia ankkureita. Lisäksi kun noihin ankkureihin vaikuttaa autonosturin tapauksessa vetävä voima, niin kemiallinen ankkuri monesti kestää sen tyyppistä kuormaa enemmän kuin kiila-ankkuri, mikä aiheuttaa halkaisuvoimia betoniin.

                                                          No, käyttöaste noilla ankkureilla on yleensä niin pieni että se on vähän kuin junnupeleissä: "kaikki pelaa". Moni toki varmaan henkisesti luottaa "mekaaniseen kiinnitykseen" enemmän kuin kemialliseen massaan.
                                                          Nojooh. Valmistajille riittäisi ohjeiden mukaan yleensä jopa 16mm kiila-ankkuri noiden kiinnittämiseen. Luotettava se on kun valmistaja lupaa 20kn / ankkuri vetovoimaa ja onha noita nyt 5 / tolppa. Kaverina K37 betoni. Ehkäpä
                                                          tuo kestää sen verran mitä tarvii :P

                                                          Comment


                                                            Onko tuossa Bilteman nostamisessa nyt se vika, että letkujen räjähtäessä se voi tulla alas omalla painollaan? Siinähän on molemmilla puolilla ne rautakynnet, mihin lukot loksahtaa aina, kun tarpeeksi nostanut ylös. Ja aina tarvitsee erillisen paineilman, että saa lukot auki.

                                                            Tuollainen ollut tosi kauan käytössä ja aina nostaessa otan sen noiden lukkojen (kynsien) varaan. Ostettu muistaakseni 2011 tai 2012.

                                                            Comment


                                                            • Itelläki nosturin hankinta mielessä, löytyykö seuraavista kokemuksia. https://www.elekma.com/tlt235sba
                                                              https://suomenkorjaamokoneet.com/tuo...ipilarinostin/
                                                              http://www.jemaautolifte.fi/fi/products/JA3500T/133
                                                              https://www.suomentyokalu.fi/korjaam...in-p-3539.html
                                                              https://www.virtasenkauppa.fi/2-pila...in-busch-33685
                                                              Nuita olen miettinyt hallin korkeus vähän vajaa 4m

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X