Hyviä vehkeitä. Menee pienellä ja kulkee hyvin liikenteen mukana. Löytyy kaksoiskytkinvaihteisto, haldex ja ultra quattro. Siinäpä ne suurimmat vikakohteet varmaan on. En tiedä kuinka herkkä tuo laturistartti on hajoamaan, kun siitä ei vielä ihan kauheasti taida olla interneteissä juttuja, mutta veikkaisin sen olevan myös yksi kalleimpia vikapaikkoja. Ajan myötä sitten normaalit egr ja adblue viat. Perus tekniikkaa ja ainakin nyt 65tkm toiminut hyvin. Keskikulutus on nyt ollut 5,36l/100km sisältäen kaiken. Parin vuoden päästä varmasti enemmän kokemusta, kun itellä tämmönen nyt taksikäytössä on. Moottoriöljyjä ajattelin vaihdella 15tkm välein. Haldex- vaihteisto- ja peräöljyt vaihtuu 60tkm välein.
Edit: Taisikin olla etuvetoisesta nyt kyse? Jätä haldex- ja ultra quattron oireilut pois laskuista. Muuten sama.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 C8 ostamassa.
Collapse
X
-
Audi A6 40 TDI MHEV
Minkäslaisia vehkeitä nämä on tekniikaltaan, noin lähtökohtaisesti, tuossa olisi kaupan täydellä huolto historialla oleva kampe ajettuna 200k. Joko se näillä on liikaa ajettu, vai uskaltaako tuommoiseen käsiään lyödä?
Ymmärrän että auto on jo ajettu ja kuluvia osia menee, mutta onko jotain erityistä huomioitavaa?
Kiitos vastauksista!
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja jaeger Näytä viesti(kuka huiskii painepesurilla tankkausluukkua täydellä paineella anyway?),
Leave a comment:
-
Minulla on myös ollut ajatuksena voidella tuota latausluukun mekanismia sopivalla voiteella ja onpa mielessä käynyt jonkun toisenlaisen lukituksen laitto tuohon. Joku supervahva magneetti tms. joka pitää luukun kiinni. En näe tuon lukituksella auton ollessa parkissa mitään erityistä syytä.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
Käsittääkseni ei ole tai en ainakaan itse ole löytänyt miten sen saisi tietämyskoneesta selville. Itse olen extrapoloinut tämän yhtälön laskemalla ajokilometrit tripin ja pitkäaiksen bensankulutuksen keskiarvolla.
Varoitus muuten lataushybridien omistajille. Se latausluukun lukituskytkin hajoaa aika herkästi, jos sitä vähänkin voimalla survoo sen ollessa jäässä. Jos se musta lukitustappi siellä luukun takana vetää jäähän niin vie auto lämpimään halliin sulamaan tai varovasti lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella. Tuo on ikävämpi homma, jos latausluukku jäätyy kiinni. Minulla tuo on nyt jäätynyt useamman kerran lähes aina pesun jälkeen. Jostain sinne lukitusmekanismiin näköjään pääsee painepesurilla huiskiessa vettä. Omasta autosta yhden kerran jo takuuna tuo korjattu ja tiedän useamman auton (VW, Audi), josta luukun lukitusmekanismi on hajonnut.
Toissatalvena otettin työkaverin kanssa tavaks ruveta laittamaan kaikkiin uusiin lukkomoottoreihin jarrukumivaseliinia tapin ympärille huolellisesti ja mahd paljon ujuttaa siitä tapin vartta pitkin siihen moottorirungon ja tapin väliin, ja erillisenä kokeiluna myös suihkia tapin vartta pitkin teflon- tai aseöljysprayta vaseliinin sijasta. Yksikään ei ole kyllä tullut takaisin joten kai nuo toiminevat pirkkaniksiehkäisynä jollain tasolla.
Leave a comment:
-
Merkkikohtaisesti ei voi yleistää, toteutuksia on monenlaisia yhden merkin sisällä. Esim. BMW 225xe:ssä polttomoottori vetää etupyöriä ja sähkömoottori takapyöriä.
Leave a comment:
-
Kiitos, hyvä tietää, koska parhaillaan Volvo V90 T8 alla niin eihän tuo neliveto oikein vakuuta. Joten jos Audissa ja vissiin sitten myös BMWssä neliveto toimii myös sähköllä ajettaessa, niin sehän olisi aina parempi vaihtoehto.
Leave a comment:
-
Audi ja Bemari taitaa käyttää sitä välipalikkaa moottorin ja laatikon välissä (kuten edellä sanotaan), niin sähkömoottorin voima menee normaalin voimansiirron kautta. Ei kuten vaikka joissain volvoissa, että edestä vetää polttis ja takaa sähkö (toki voimansiirron häviöt vähenee näin toteuttaen). Itse en tykkää sen käytöksestä. Audin (bemarin mm.) hybridit toimii johdonmukaisemmin mielestäni luistossa, liikkeelle lähdöissä ja liukkaalla nyt yleensäkin. Muutenkin nelivedon luonne on merkille tyypillinen painotuksen suhteen. Saa nähdä miten sähkönelikot tulevaisuudessa ohjelmoidaan käytöksen suhteen. Onko merkkikohtaisia painotuksia uskollisesti mekaanisiin vehkeisiin (bemarilla takapainoa, audilla enemmän suoraksi pyrkivää tms.), vai nouseeko joku tietty "tyyli" ylivoimaiseksi ja yleistyy. Sitten alkaakin merkkien maut laimenemaan...
Leave a comment:
-
Ei nyt löydy äkkiseltään varmaa tietoa, joten yksinkertainen kysymys. Toimiiko TFSIe malleissa neliveto pelkällä sähköllä ajettaessa?
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
Käsittääkseni ei ole tai en ainakaan itse ole löytänyt miten sen saisi tietämyskoneesta selville. Itse olen extrapoloinut tämän yhtälön laskemalla ajokilometrit tripin ja pitkäaiksen bensankulutuksen keskiarvolla.Viimeksi muokannut KVikstedt; 10.3.2025, 00:09.
Leave a comment:
-
Eräässä tunnetussa VAG erikoistuneessa ei-merkkiliikkeessä tarjous oli noin 450e jakohihnan vaihdon yhteydessä (190hp Tdi, sama kone skodassa vaan sillä kertaa). Jäi tekemättä. Ei niitä hajonneita kovin monta ole tullut foorumeilla vastaan. Mutta varmasti auttaa yöuniin kun tekee pois.
Leave a comment:
-
Meilläkin on nyt pari 2.0 TDI:tä joissa on kyseinen remmivetoinen öljypumppu. Toinen on 2011/293tkm ja toinen 2016/193tkm. Ei liene ihan mikään pikkunäppäisy sekään jos tuon vaihtaisi ennakoivasti?
Leave a comment:
-
Hihnalla se on ja hiukan vanhemmissa MQB koppaisten Passattien ja Superbien 2.0TDI koneiden kanssa on niitä öljypumpun hihnoja rikkunut jossain 200-300tkm kohdalla. Sille kun ei ole huolto-ohjelmassa erikseen mainittu vaihtoväliä. Vaikka muu jakopää olisi tehty ajallaan ihan kunnolla niin onhan se isommilla kilometreillä jonkunlainen riski.
Minun 40TDI oli aika isoilla metreillä, teetin siihen omana aikana 180tkm huollon ja myydessä oli seuraavana jo mielessä 210tkm kohdalla tuleva jakopään laitto jossa olisin laitattanut öljypumpun hihnan samalla vaikka siitä hiukan lisäkustannuksia tuleekin.
Ultra toimii kyllä. Sama juttu tosin tässäkin, kaikki voimansiirron palikat ei ole huolto-ohjelmassa edes öljynvaihtojen puolesta. Ite vaihdatin kaikkiin uudet öljyt eikä ollut mitään ongelmia vielä likemmäs 200tkm ajetullakaan autolla. Hybridijärjestelmä toimi myöskin, tää nyt on yhden auton otanta mutta ei kertaakaan ollut mitään ongelmaa. Ilmeisesti jos se kontin MHEV akku pääsee liian tyhjäksi niin voi mennä johonkin sellaiseen perätilaan joka ei kuittaannu VCDS:llä, se vaatisi kuitenkin lähinnä sitä että auto seisoo ajamatta ja lataamatta pitkiä aikoja, tyyliin kuukausia. Tähän hiukan perehdyin ennen ostoa mutta oli siinä vaiheessa niin satunnaisia keissejä että uskalsin ryhtyä.
Muuten erittäin hienosti toimiva voimalinja, 7-vaihteinen aski osaa hyvin käyttää sen mitä tuo 2.0tdi pystyy tarjoamaan. Ei tunnu alitehoiselta ja kulutus on erittäin kohtuullinen noin isolle autolle.
Leave a comment:
-
Onko näin että 40 tdi MHEV :ssä on öljypumppu hihnalla öljykylvyssä ? Jos näin on niin mikä on hihnan vaihtoväli ja suositeltava moottoriöljy ? Lienee riski ?
Toimiikohan nuo MHEV12v järjestelmät kovassa pakkasessa ja pysäyttääkö mahdollisesti koko auton toiminnan ?
Onko ultra-q miten toimintavarma ?
Siinähän sitä olikin.Hiukan mietityttää kun kyseistä kulkupeliä olen juuri ostamassa.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja KVikstedt Näytä viestiHei, Onko olemassa konstia selvittää C8:n ajotietokoneesta paljonko on ajettu bensiinillä kuluvalla etapilla (edellisestä trippimittarin nollauksesta)? Bensa-/sähköajon jakauma esitetään %:na ja se näyttäisi kattavan kaikki ajokilometrit, vai tulkitsinko väärin?
Varoitus muuten lataushybridien omistajille. Se latausluukun lukituskytkin hajoaa aika herkästi, jos sitä vähänkin voimalla survoo sen ollessa jäässä. Jos se musta lukitustappi siellä luukun takana vetää jäähän niin vie auto lämpimään halliin sulamaan tai varovasti lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella. Tuo on ikävämpi homma, jos latausluukku jäätyy kiinni. Minulla tuo on nyt jäätynyt useamman kerran lähes aina pesun jälkeen. Jostain sinne lukitusmekanismiin näköjään pääsee painepesurilla huiskiessa vettä. Omasta autosta yhden kerran jo takuuna tuo korjattu ja tiedän useamman auton (VW, Audi), josta luukun lukitusmekanismi on hajonnut.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Stroke Näytä viestiPyyntihinnat näissä on sama tai korkeampi verrattuna plugareihin samoilla kilsoilla, kun äsken vielä nettiautosta tarkistin.
Leave a comment:
-
Hyvä tietää, että sen saa kuitenkin moottoria lämmittämään ja lähtee vielä käyntiinkin, vaikka moottoriherjaa tarjoaa.
Joo, kiitos. Huomasin aiemmin myös, että harvassa on. Tämä versio kiinnostaa itseäkin juuri sen vuoksi, että järjestelmä yksinkertaisempi ja MHEV litium-akut pahimmillaan kulutustavaraa lataussyklien vuoksi, niin tässä sen osuus voinee vaatia vähemmän euroja, kuin 48V järjestelmä ongelmatilanteissa. Huomattavaa lisäksi se, että omamassa on yllättävän pieni suureen autoon (1835 kg).
Pyyntihinnat näissä on sama tai korkeampi verrattuna plugareihin samoilla kilsoilla, kun äsken vielä nettiautosta tarkistin.
Tuossa joku aika sitten tuli sopiva myyntiin, niin laitoin heti varaukseen ja loppuviikosta koeajo.
Leave a comment:
-
Mulla ollut tuollainen pari kuukautta, ei vielä pahaa sanottavaa. Ainoa pikkusen harmittava on ollut tuon lisälämmitin, jota ei koodaamalla saa ilman moottorin vikavaloa lämmittämään moottoria.
Onnea etsintään, nuo kevythybridit ainakin s-linena Suomen markkinoilla ovat kuin kanan hampaita. Plugarihybrideihin en köyhänä uskaltanut lähteä joten noin 5kk taisin omaa katsella ja kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa sinä aikana löytyi.
Leave a comment:
-
Onko kenelläkään kokemuksia 45 TFSI:stä? Kyseessä siis kevyt hybridi MHEV, mutta järjestelmä on 12V ja tarkemmin nimeltään I-HEV ainakin varusteluettelon mukaan. Jossain tulipellin läheisyydessä on erillinen litium-akku, joka käytössä start-stop järjestelmälle, joka on jollain tapaa laajennettu ja älykkäämpi mm. coasting-toiminto. Laturi toimii starttina, silloin kun moottori on yli 45C. Ilmeisesti ei saa koodattua pois, mutta johtosarjamuutos löytyy, jolla saa auton muistamaan start-stop napin tilan.
Itsellä on vastaava kiikarissa hyvillä varusteilla, quattro ultra ja S-line. Josko nyt sitten 12 vuotta diesel-autoilua isolla koneella jäisi taakse ja viimeisimpänä hyvin palvellut 4G 3.0 TDI saa väistyä.
Leave a comment:
-
Hei, Onko olemassa konstia selvittää C8:n ajotietokoneesta paljonko on ajettu bensiinillä kuluvalla etapilla (edellisestä trippimittarin nollauksesta)? Bensa-/sähköajon jakauma esitetään %:na ja se näyttäisi kattavan kaikki ajokilometrit, vai tulkitsinko väärin?
Leave a comment:
-
Itse ymmärrän tuon niin, että takuu voisi kattaa uuden akun, mikäli se hajoaa. Mutta jos kapasiteetti tippuu alle 70%:n akun ollessa muuten kunnossa niin se on "normaalia kulumista", jota takuu ei kata jos kyseessä hybridimalli.
Leave a comment:
-
Vähän ristiriitainen tuo em. lainaus. Mitä se akkutakuu sitten kattaa, jos lataushybridin akun kapasiteetti ei siihen kuulu?
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja jukkar Näytä viestiHarkinnassa A6 55 TFSIe, mutta miten on uskaltaako noita hankkia -21 mallia ja 100-130tkm ajettuja katsellut.
akkutakuu vissiin 8-vuotta tai 160tkm, saako akkutesteillä mitään päätökseen vaikuttavaa lisätietoa?
Mitäs muita odotettavissa ominaisuuksia näissä on?
Lainaus audi.fi
"Audin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajänniteakkujen takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Lisäksi takuuajan ensimmäisen 24 kk aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuunantaja takaa, että 70%:ia täyssähköauton (BEV) korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan."
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja jukkar Näytä viestiHarkinnassa A6 55 TFSIe, mutta miten on uskaltaako noita hankkia -21 mallia ja 100-130tkm ajettuja katsellut.
akkutakuu vissiin 8-vuotta tai 160tkm, saako akkutesteillä mitään päätökseen vaikuttavaa lisätietoa?
Mitäs muita odotettavissa ominaisuuksia näissä on?
8 vuotta tai 160tkm on akkutakuu. Jos on liikkeestä mahdollista ottaa joku lisäturva, niin kannattaa harkita.
Muutoin kannattaa taskussa pitää touhutonnia tai kahta aina.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja KVikstedt Näytä viestiTarkista valmistusajankohta - '20 ja '21:kin vielä korona-aikaa ja osa valmistuneista autoista ilmeisesti makasi tehtaalla (seisokkien yms.) tähden jonkin aikaa. Itse en tuota huomannut kuin vasta oston jälkeen (myytiin MY21:nä vaikka valmistunut kevättalvella '20)
17-merkkisen VIN-numeron 10. merkki edustaa ajoneuvon mallivuotta.
Koodi:K 2019 L 2020 M 2021 N 2022 P 2023
Leave a comment:
-
Saakohan näissä polttoainekäyttöistä lisälämmitintä millään opilla koodattua niin että lämmittäisi myös moottoria? Bensa-MHEV kyseessä. Obdelevenilla yritetty ja parin startin jälkeen heittää moottorin vikavalon ja koodina jotain lämpötila-anturiin viittaavaa eli tuolla keinolla ei onnistu ainakaan.
Leave a comment:
-
Tarkista valmistusajankohta - '20 ja '21:kin vielä korona-aikaa ja osa valmistuneista autoista ilmeisesti makasi tehtaalla (seisokkien yms.) tähden jonkin aikaa. Itse en tuota huomannut kuin vasta oston jälkeen (myytiin MY21:nä vaikka valmistunut kevättalvella '20). Ovien lukot on olleet murheena näissä kuulemma (omassa matkaajan puoli lukossa avautumatta ulkopuolelta pari kertaa vuoden aikana) ja lukkoja tietoni mukaan vaihdettu toimimattomuuden tähden. Muuten tämä on oiva peli ajella - hiljainen ja tasainen kulkija vaikkei ilma-alustaa olekaan (tuo raskaampi akku kait rauhoittaa menoa) - semmoinen mukavuus oli aiemmassa C7 kulkineessa.
Leave a comment:
-
Harkinnassa A6 55 TFSIe, mutta miten on uskaltaako noita hankkia -21 mallia ja 100-130tkm ajettuja katsellut.
akkutakuu vissiin 8-vuotta tai 160tkm, saako akkutesteillä mitään päätökseen vaikuttavaa lisätietoa?
Mitäs muita odotettavissa ominaisuuksia näissä on?
Leave a comment:
-
Ihmettelinkin kun tohon mun kulkineeseen on laitettu letkulämppäri,mutta tarpeellinenhan se sitten onkin.
Leave a comment:
Leave a comment: