Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kävin kokeilemassa itselle kiinnostavinta saksalaista sähköautoa, eli Model Y Performance -tulevat nyt tänne Berliinin tehtaalta. Hyvä, napakka jousitus, jämäkän oloinen kori, en havainnut nitinöitä tai koriääniä. En tosin olekaan tältä osalta mikään rakotulkin kanssa kulkeva asiantuntija, mutta ei silmiin tai korviin osunut mikään negatiivisesti. Ohjaus on nopea ja auto on kiva pyöritellä tai ajaa mutkatietä, jos ei ihan limiitissä vedä. Kovemmassa vauhdissa kallistelee hieman, eli vaikka akut (paino) on alhaalla, niin korkea kori kallistelee enemmän kuin oma verrokki (Model S P100D). Ohjaus on sport-tilassa vasteeltaan sopivan raskas, mutta ääriasennoissa palautusta olisi omaan makuun saanut olla enemmän, eli vähän tahmea. Ässässä mielestäni luonnollisempi tuntuma. Ratti on ihan jees. Penkit eivät ole yhtä hyvät kuin tuoreessa S:ssä sivutuen osalta.

    Suorituskyky ja voimalinja hyvä, viiveetön vaste polkimeen, hyvä regen, luonnollinen yhden pedaalin ajo. Mutta tietysti viimeinen repivyys vrt. Performance S puuttuu, ei tietysti yllätys, 0-100 Y luvataan muistaakseni 3.7s ja vanha S 2.6s. Kyllä tuokin vielä 140 asti kiihtyi ihan rivakasti, koeajoautolla ei sen kovempaa päässyt, eikä tietty maantiellä ole laillista. Tilat ovat toimivat, sisätiloiltaan isompi kuin kompaktia ulkomuotoa katsoen uskoisi. Lasikatto tuo mukavaa avaruutta. Ei havaittavia tuulensuhinoita motarinopeuksissa, ja myös rengasmelu 21" kesärenkailla oli positiivinen yllätys, eli ei juuri melu muuttunut, ajoipa urassa tai sen ulkopuolella.

    Summa summarum: jos uusi pitäisi ostaa, niin olisi aika helppo valinta. Ja jos tuovat sen track moden näihin, niin tilaus lähtisi aikalailla hetimiten, nyt jään odottelemaan hetken. Omassa täystakuuta vielä jäljellä, ja edelleen toi S tuntuu omaan käteen olevan se oikea.

    Toimitukseen saisi kiitettävän nopeasti, lupailevat elokuulle (musta ja valkoinen väri).Click image for larger version

Name:	IMG_6176.JPEG
Views:	1526
Size:	231,5 Kt
ID:	1939742 . Nuo Y Performancet kiertävät lähiviikkoina Suomea, eli jos kiinnostaa käydä ajamassa, niin mahdollisuuksia on.

    Comment


    • Kyllä autoveron poisto on ihan hyvä kädenojennus sähköautoiluun. Tuossa mainio esimerkki, jos bemarit kinnostaa.

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...oodi-voimalle/

      Comment


        Kulutustestivideota kotimaasta. https://youtu.be/IFGy3QgBqgE

        Comment


          Jos uudet sähkövirvilät eivät oikein sytytä, niin GM:n crate EV setti vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. https://www.chevrolet.com/performanc...lectrification Mene varmaan aikaa ennen kuin noita saa, mutta kysyntää olisi varmasti. Itselläkin monta vaihtoehtoa mielessä, mihin tuollaista voisi sovitella. Varmaan hinta tulee kuitenkin olemaan sellainen, ettei tarvii ihan heti haaveilla.

          Comment


            Vanhaan possuun saisi noi 60teur laadukkaan setin teslan voimalinjalla, akut oli jonkun muun 64kw. Eli kyllä noi vielä turhan kalliita on kun samaan rahaan saa jo uuden auton.

            Comment


              5.3. Olin laittanut tänne että hommasimme golfin. Nollasin tripin ostaessa. Eilen mittariin töistä kotiin saapuessa pyörähti 5070km. Eli noin 30tkm/vuosi tahdissa mennään ainakin näin työssä käynti kuukausina.

              Comment


              • Paljonko on ollut keskikulutus tuolta ajalta?

                Comment


                • 18.3 itsellä alkoi tuolla Nirolla huristelu. Nyt kertynyt 5700km ajoa ja mittariston mukaan tuolla matkalla kulutus ollut 18kWh / 100km.
                  Lähes joka aamu ollut keli nollassa tai selkeästi pakkasella, eikä esilämmityksiä ole ollut päällä. Nopeasti on kabiiniin tullut lämmintä ja ratin / penkin lämmitys tehoaa myös nopsaa. Pääsääntöisesti kilometrit kertynyt työmatkasta, joka suureksi osaksi on 100km/h rajoituksin, mittarissa yleensä se +10 jolloin todellinen on lähelle tuon rajoituksen.
                  Viileisiin keleihin ja tuollaiseen ajonopeuteen suhteutettuna taitaa olla ihan linjassa tuo kulutus.

                  Lyhyempiä ajoja kun käynyt kaupassa yms pienempiä teitä, pääsee niiden matkojen osalta tuonne 13-14 kWh/ 100km.

                  Auto toiminut hyvin ja olen ollut oikein tyytyväinen, pari kertaa käynyt pikalaturilla, jos ollut pidemmällä reissulla. Virran sovelluksen kanssa eniten savuja nousi päästä, muut toiminut suhteellisen hyvin. Virta myös ainoa mihin nyt törmännyt, jossa kk maksu sekä ottaisi aina etukäteen veloituksia.

                  K-lataus ja plugit tarjosi myös tägit ilman lisäveloitusta, sellaiset tulikin jo hommattua.

                  Comment


                    Tuo Virran systeemi on ihan perseestä kun pitää etukäteen maksaa lataukset. Yritykselle toki näinpäin se on hyvä diili kun myydystä tuotteesta saa etukäteen rahat.

                    Comment


                      Virran kuukausiveloituksesta pääsee irti siirtymällä Helen-käyttäjäksi. Sama appi, oma lätkä, ei kk- eikä etukäteisvelotusta. Btdt

                      Comment


                      • Eilen vedettiin e-tronilla Keski-Suomesta polttopuukuorma peräkärryssä. Keskikulutus paluumatkalla 35 kWh/100 km. Ei tosin haittaa - laitoin penkkiin ilmastoinnin päälle ja valitsin sopivan hierontaohjelman ja ajelin tyytyväisenä. Kolme vuotta sähköautolla ajaneena on ehtinyt havaita, että kulutus ei merkitse ihan kaikkea näissä autoissa.

                        Paluumatkalla piti käydä hakea vaimon Tesla korjauksesta Vetokujalta Vantaalta. Tai oikeastaan korjauksia ei oltu tehty, vaan kaksi päivää tekivät diagnoosia. Jo kertaalleen vaihdetun takalasin lämmitin ei toiminut ensimmäisen takalasin vaihdon jälkeen viime syksynä - toimitettiin kuvat toimimattomasta takalasista ja seuraava huolto olikin nyt heti 6 kk edellisestä kerrasta, mutta nyt tosiaan vaan totesivat kaksi päivää kestäneen diagnoosin jälkeen että "Joo, ei toimi. Ei ole osia. Varataan uusi aika.". Viimeinen niitti oli, että auto oli jätetty verkkoaitojen sisäpuolelle lukkojen taakse, eikä saatu autoa sieltä pois eilisiltana. Vaimolla tatti otsassa ja saatoi itseltäkin päästä pari voimasanaa. On ihan selvää, että tuota Teslan huoltokeskuspelleilyä ei jaksa enää katsella. Auto lähtee vaihtoon.

                        Comment


                        • Tuo Helen vinkki virran latauksiin olikin hieno! Sai lataustägin vielä ilmaiseksi, kun tilasi rekisteröinnin yhteydessä.

                          Comment


                          • Joskus sähköauton lataaminen kotona on helpompaa, kuin tankkaaminen omalla kylällä.

                            "Valtavan kokoinen lappilaiskunta jäi kokonaan ilman polttoaineen jakelupistettä: Tankkausmatka jopa 90 kilometriä"

                            https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a...0-991a190112de

                            Comment


                              e-tronilla kun huristelee töihin ja lataa kotona schuko-rasiasta niin jää työajan ulkopuolelle just sen verran tunteja että pääsee taas seuraavana päivänä töihin.

                              Comment


                              • Uskallan väittää, että e-tronkuskien ei tarvitse schukolla latailla. Voi varmasti kotona ottaa vähintään 11kW. Se onnistuu helposti muillakin omakotitaloasujilla automerkistä riippumatta.

                                Comment


                                  Mä voisin ostaa e-tronin mutta taloyhtiö ei toistaiseksi tarjoa kuin hidaslataus-mahdollisuuksia. Tuskin olen ainoa. Tietysti ongelma ratkeaa ostamalla omakotitalo.

                                  Googlen mukaan tuolla uutisen paikkakunnalla on myös minun kohtalontovereita kun Google Maps näyttää rivaria missä vaan piharasiat parkkipaikalla. Mut voihan nekin muuttaa omakotitaloon.

                                  Savukoskelaisille lähin sähköauton lataus Googlen mukaan samassa paikkaa kun lähin bensamittari.

                                  Comment


                                  • Ehkäpä siellä löytyy niitäkin, jotka pärjää ilman e-tronia. Joillakin malleilla on pienempikin kulutus. Toki jos pitää olla e-tron 8A lataurille, niin niillä sitten on mentävä.

                                    Comment


                                      Kuinkahan suuri osa Savukosken kunnan asukkaista asuu taloyhtiöissä? Tokkopa siellä kovin paljon on kerrostalokortteleita. Varmaan suurin piirtein yhtä suuri osa kuin helsingin kantakaupungin asukkaista asuu omakotitaloissa.

                                      Comment


                                        No Savukoski on Suomen harvaan asutuin kunta ja etuovi.comissa on sieltä kaksi asuntoa myytävänä, kummatkin omakotitaloja... joten tuon lähdeaineiston pohjalta siellä ei ole kuin omakotitaloja. Toisaalta mapsi jonkun rivitalonkin näyttää.

                                        Vaikka kuinka asuu omakotitalossa niin ei se nyt siltikään tarkoita että on automaattisesti sähköauton latausmahdollisuus. Vanha puulämmitteinen talo 3x16A sähkönsyötöllä niin ei siinä liikaa ylimääräistä sähköä jää auton lataamiseen jos pitäisi yöaikaan saada taloonkin vähän patterilämmitystä ja vesivaraajaan lämpöä. Jollain voi olla pitkä työmatka eikä ole mahdollisuutta ladata töissä, silloin se pitäisi saada kotona ladattua.

                                        Toisaaltahan sitä voi ajaa pienikulutuksisella polttiksella ja tankata sen silloin kun tarvii. Toisin kuin tänne foorumille lainatun lauseen, tankkausmatka on 40km 90km sijaan, mutta artikkelissa vaan todetaan että viikonloppuna tuolta 40km päässä olevalta asemalta loppui bensiini jolloin piti ajaa 90km päähän tankkaamaan.

                                        Mutta joo, sähköautot on tulevaisuutta ja muut on saatanasta.

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                                          Uskallan väittää, että e-tronkuskien ei tarvitse schukolla latailla. Voi varmasti kotona ottaa vähintään 11kW. Se onnistuu helposti muillakin omakotitaloasujilla automerkistä riippumatta.
                                          Entä jos ei asu omakotitalossa? Vai myydäänkö e-troneja vain omakotitlossa asuville :)

                                          Comment


                                            Ylipäätään ihmisen elämänhallinnassa on jotain ongelmia jos asuu jossain muussa asunismuodossa kuin omakotitalossa ;) [Offtopic päättyy]

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                              ...
                                              Vaikka kuinka asuu omakotitalossa niin ei se nyt siltikään tarkoita että on automaattisesti sähköauton latausmahdollisuus. Vanha puulämmitteinen talo 3x16A sähkönsyötöllä niin ei siinä liikaa ylimääräistä sähköä jää auton lataamiseen jos pitäisi yöaikaan saada taloonkin vähän patterilämmitystä ja vesivaraajaan lämpöä. Jollain voi olla pitkä työmatka eikä ole mahdollisuutta ladata töissä, silloin se pitäisi saada kotona ladattua.
                                              Jos kolmesta vaiheesta pystyy lataamaan, niin rohkenen olla tästä kyllä eri mieltä. Eli jos vieläpä puulla lämmittää talon, niin miksi ei riittäisi virtaa auton lataamiseen? Kuulostaa perinteiselta essonbaarin luulopuheelta. Mulla käytännön kokemusta kolmen vuoden ajalta. Kaikki lämmitetään sähköllä (yhteensä yli 300 m2 sis talli), toki on 35A liittymä.

                                              Kerran on mennyt sulake, kun vahingossa auto latasi saunan lämmittämisen aikana. Yhden kerran. Kertaakaan ei ole jäänyt ajaminen kiinni siitä, ettei olisi virtaa akussa. Kertaakaan ei ole tarvinnut mennä tämän vuoksi muualle lataamaan. Yhden kerran joutunut yöllä lataamaan 11 kW teholla normaalin 7kW sijasta, että aamuyöstä kotiin saavuttuani olisi akussa se normi 80% aamulla.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                                Mä voisin ostaa e-tronin mutta taloyhtiö ei toistaiseksi tarjoa kuin hidaslataus-mahdollisuuksia. Tuskin olen ainoa. Tietysti ongelma ratkeaa ostamalla omakotitalo.

                                                Googlen mukaan tuolla uutisen paikkakunnalla on myös minun kohtalontovereita kun Google Maps näyttää rivaria missä vaan piharasiat parkkipaikalla. Mut voihan nekin muuttaa omakotitaloon.

                                                Savukoskelaisille lähin sähköauton lataus Googlen mukaan samassa paikkaa kun lähin bensamittari.
                                                Meidän taloyhtiössä on kokonaan kielletty paloturvallisuuden perusteella. Ei sillä että ne mitään perusteluja sille kiellolle tarvisi mutta noin se oli kerrottu.

                                                Comment


                                                  Omassa (rivi)taloyhtiössä latausmahdollisuudesta on jonkin verran keskusteltu, lähinnä allekirjoittaneen aloitteesta. Asetelma on jokseenkin nihkeä, kun isännöitsijänkin kanta asiaan on että "eivät nämä yleensä etene sen jälkeen, kun hinta saadaan selville". Omassa tapauksessa hinta 11 kW (3x16A) lataukselle olisi luokkaa 3-4 k€/paikka (älylatureilla vähän enemmän, latausoperaattorina Virta), riippuen siitä kuinka monta latauspaikkaa tehdään.

                                                  Mikäli oma ajoprofiili sopisi sähköautolle, niin ehkä tuo hinta olisi siedettävä. Toisaalta olen kyllä ajanut asiaa edelleen sillä verukkeella, että latausmahdollisuus parantaa asuntojen arvoa ja haluttavuutta, ja jos useampia kiinnostuneita löytyisi niin varmasti lähtisin itsekin mukaan. Nykyisellään tulee ajettua vaan niin vähän, ettei sähköauton hankinta ole millään muotoa järkevää, ja sitä kautta en pidä asiaa niin korkeana prioriteettina.

                                                  Comment


                                                    Mullekkin oma isännöitsijä puhui "vähintään tonnin" hintaisesta hidaslatauksesta. No sitten sähköalan tuotteista hintatietoisena linkitin hieman halvempaan tuotteeseen. 2x schuko & kWh-mittarit 308€ alv.0%.

                                                    Nopeella otannalla edullisin 11kW latausasema missä mukana energiamittari on ABB Terra AC hintaan 958€ alv.0%.

                                                    Summa summarum: saisi olla nuo isännöitsijätkin virkansa puolesta hieman paremmin kartalla asioista. Ei ihme että asiat ei etene kun asukkaita/asiakkaita pelotellaan moninkertaisilla hinnoilla siihen mitä nuo oikeasti maksaa. Tietty 11kW varmaan vaatii hieman tujumpaa sähkönsyöttöä ja siten lisää töitä ja hintaa. Tuollaisen hidaslataus-piharasian kun sähkömies asentaa vanhan piharasian paikalle, niin johan tuon saa 500€ asennettuna.

                                                    Comment


                                                      Meilläkin liittymässä riittäisi potku helposti, mutta autopaikkojen kaapeloinnit riittää selvityksen mukaan "vain lämmityskäyttöön", eli eivät kestä pitkäaikaista korkeaa kuormittamista. En tiedä riittäisikö tuolle 10A lataukselle, selvityksessä puhuttiin vain 1x16A hidaslatauksesta.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                                      Nopeella otannalla edullisin 11kW latausasema missä mukana energiamittari on ABB Terra AC hintaan 958€ alv.0%.
                                                      Täällä tarjottiin Garo GLBDCM-T222WO -latausasemaa (11 kW) hintaan 1095€ sis. alv, eli vähän edullisempi kuin tuo ABB.

                                                      EDIT: Nyt kun tarkistin vielä speksit, niin tuohan on 22kW latauslaite, mutta rajoitettavissa suunnitellulle 11kW teholle (3x16A).
                                                      Viimeksi muokannut alpi; 1.6.2022, 16:32.

                                                      Comment


                                                        Mites latausasemaksi Wallbox Pulsar Plus? On kyllä 22 kW laite mutta rajoitettavissa pienemmillekin tehoille. Mittaa myös ladatun energian. Sai ainakin pari kk sitten hintaan 500€ sis alv. mutta nyt taitaa pyöriä 800 € kieppeillä.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti

                                                          Entä jos ei asu omakotitalossa? Vai myydäänkö e-troneja vain omakotitlossa asuville :)
                                                          Lahdessa pärjää sähköautolla helposti, vaikka ei olisi kotilatausta ollenkaan. Sähkö maksaa vähän enemmän, mutta maksullisiin DC-latauksiin pääsee aina. Sillä 1x8A kotilatauksella pärjää hyvin, kun tarvittaessa saa kaupoilla lisää sähköä. Toki samat sähkölokit valtaa aina Lidlin ja Mailin ilmaiset lataukset, mutta Kärkkäiseltä saa DC 60kW 20snt/kWh ja ne laturit on lähes aina vapaana. Ilmaiset laturit on täynnä, mutta rahalla saa sähköä. Jos nyt sen e-tronin haluaa, niin ainakin itse pyrkisin varmistamaan edes 3.6kW latauksen kotona. Sähköautojen keskikulutus on ollut 17-18kWh/100km. Lataushäviöiden kanssa laskennallinen 20kWh/100km. Tuolla 3.6kW kotilatauksella ajelee moni heittämällä päivän ajot. Jos ei pelleile millään pörssisähköllä, niin omakotitalossa voi letkutta 1x8A teholla sähkäriä aina, kun auto on kotona. Yleensä se riittää suurimmalle osalle autoilijoista. Eikä sitä 3.6kW tehoa enempää tarvitse tolppa tarjota rivi-/kerrostallossakaan.

                                                          Comment


                                                            Niin Lahdessa pärjää, kun ei pahemmin poistu paikkakunnalta. Ilmeisen näkemysasioita nämä sähköauton lataukset. Kärkkäisen neljän auton 60kW latauskentällä kun onkin sitten neljä autoa latauksessa, niin keskimäärin 15kW latausteho ei päätä huimaa, siis jos tarvis sitä latausta muuhunkin kun laittaa auton lataukseen kaupassa käynnin ajaksi ja sähköä tulee mitä tulee. Siis että jos seuraavana aamuna pitäisi lähteä tekemään joku vaikkapa 100km ajosuorite ja ilman latausta sama takaisin.

                                                            Lahdessa reilut 10 noita ~50kW DC-latauksia (joista 4kpl Kärkkäisen 60kW/1-4) ja sitten muutama suurteholaturi. Ei tossa nyt hirveän vahvalla pohjalla vielä olla jos aikoo täysin julkisen latauksen piirissä olla.

                                                            En siis väitä etteikö pärjäisi mutta "Lahdessa pärjää sähköautolla helposti" on kyllä aika subjektiivinen näkemys.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                                                              Eikä sitä 3.6kW tehoa enempää tarvitse tolppa tarjota rivi-/kerrostallossakaan.
                                                              Ongelma on vain siinä, että ne nykyiset kaapeloinnit ei kestä tuotakaan, tai edes sitä 1x10A kun pitkien latausaikojen takia kuormat osuu väkisinkin päällekkäin. Monissa yhtiöissä lämpötolppien kaapelointi ei salli edes sisätilan lämmittimien käyttöä talvella. Ja kun kaapeloinnit joutuu joka tapauksessa uusimaan, niin ne on ilman muuta järkevä mitoittaa vähintään tuon 11 kW/paikka mukaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X