Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Toyota osaa tuon yhteistyön taidon, jos et voi voittaa kilpailijaa niin on parempi yhdistyä heihin. Toisaalta tuolla Tesla-yhteistyöllä iskevät kyllä kapulaa pääkilpailijan eli VW:n rattaisiin. Citigon, Miin ja Upin jne kilpailijaksihan tuo pikkuauto tulisi.

    Comment


    • Tänään vaihtui e-Up! 2015, 2018 e-Golfiin. Upilla oli ajettu 63tkm:ä ja golfilla nyt 33tkm:ä. Varusteita on mukavasti..Täytyy tutustua niihin lisää. Mukavalta tuntui ajella tampereelta lahteen.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
        En itsekään jaksa uskoa, että kärryyn laitettava kuorma ihan hirveästi vaikuttaa kulutukseen, mutta sen näkee sitten myöhemmin polttopuukuorman kanssa. Pyöräkiilat pitää ottaa matkaan, koska kärry pitää latausta varten irroittaa useimmissa latauspaikoissa. Ajomatka tosin (onneksi) sellainen, että se pitäisi hoitua yhdellä välipysähdyksellä, kunhan matkaan pääsee täydellä akulla.

        Harkitsen tässä, että kävisin tänään Teslan kanssa ajamassa samat testit, mitä tein Volvolla eilen. Tuo meidän M3 on harvinainen yksisarvinen: performance vetokoukulla, mutta tuosta johtuen vetomassa tosiaan vain 500 kg. Kärryn omamassa on jo puolet tuosta, joten lakia noudattaen sinne ei paljoa polttopuita saisi lastattua.
        Vida mainitsee volvon xc40 p8 maaliskuun päivityksissa kahdesti moottorinohjausjärjestelmän optimoinnin parannuksen. Toisen päivityksen numero on 2104.1 ja siinä on audio sekä ilmastoinnin parannuksia. Toinen on 2111.1 missä mainitaan vain moottorinohjaus parannus. En tiiä sitten onko niitä päivityksiä tullut jo kaksi. Tuo tiedote on 16.3 päivätty.

        Comment


        • Golfissa olikin varusteita enemmän, mitä myyjä ilmoitti. Ilmalämpöpumppu löytyy ja sen huomaa kulutuksessa. Navipäivitys onnistui netistä ilmaiseksi. Tilasin kuitenkin myös tähän We connect lisenssin, niin etäkäyttö onnistuu. Nyt on auto riittävän kokoinen ja sopivasti varusteltu. Isompi akku ja nopeampi latauskin helpottaa talvella. Ei kaduta vaihto.

          Comment


          • Siinä taisi ac nopeutua ja dc kärsi. Mutta sääli kun näissä ei ole edes 11kw ac laturia, kompensoisi tuota hidasta dc latausta hyvin. Tosin pärjää näilläkin spekseillä, etenkin golfissa tuo lämpöpumppu on iso plussa. Itsekin aikasemmin katselin noita uudempia golfeja.
            Viimeksi muokannut LauriJT; 6.4.2021, 21:33.

            Comment


            • AC on 7.2KW ja DC 40KW. Testasin pikalatausta ja ihan riittävän nopeasti nousi 50%:sta 80%:iin. Oisko mennyt vajaa 15min. Kaupoilta löytyy toistaiseksi ilmainen Kempower, joten ei ole edes tarvetta kotilataukseen, jos ei halua. Tosin Teslat näyttää ilmaislaturin hyvin miehittäneen. Työlatauksella pärjää hyvin, jos ei kovin kauas reissaa. Rangea on lupaillut n.250km:ä. Esilämmitys ei ole vielä käytössä, joten lasien sulatuksella aamulla liikkeelle.

              Comment


              • Ilmaislatureihin kannattaa aina suhtautua niin, että ne ovat varattuja. Tällöin ei pety, kun näkee laturin miehitettynä. Sitten jos kohdalle sattuu osumaan omaan asiointiin sopiva ilmainen ja vapaa laturi, niin sen voi ottaa onnenpotkuna.

                Olen itse sitä mieltä, että ilmaislatureita ei edes pitäisi olla. Ei ainakaan pikalatureita. Ilmainen saa ämpärikansan kiimaiseksi ja silloin niissä latureissa roikutaan tarpeettomasti. Itsekin tunnustan syyllistyneeni tähän; olen jäänyt Lidl-asioinnin jälkeen laturille valuttamaan "ilmaisia" kilowattitunteja, vaikka ajaisin akussa jo olevalla sähköllä helposti kotiin (tai vaikka edestakaisin) lataamaan ja tekemään ajallani jotain hyödyllisempää. Parhaimmat sankarit istuvat näillä latureilla vielä siinäkin vaiheessa, kun viereen ajaa toinen auto, joka voisi ottaa laturin käyttöönsä.

                ***

                Oma pidempi kärryn vetotesti hieman viivästyi, koska kärryn navoista menivät laakerit vaihtoon ja odottelen uusien saapumista. Voin tosin sanoa, että Volvon kulutus oli ilman kärryäkin varsin miehekäs pääsiäisen paluuliikenteessä: lämpötila 2-3 astetta, 7-8 m/s suora vastatuuli ja ~120 km/h moottoritiellä. En nollaillut trippiä, mutta sillä tahdilla, miten tuon paluupäivän matkan keskikulutus nousi, niin uskon kulutuksen olleen jossain 350 Wh/km paikkeilla. Ensimmäisen kerran sitä ajatteli, että olisivat edes hieman enemmän saaneet pyöristää kenkälaatikon kulmia.

                Comment


                  Meillä päin on eräs pari, joka lataa Teslojaan vuoron perään liki päivittäin kylän ainoasta ilmaisesta pikalatausasemasta. Ensin tuodaan yksi auto ja sitä hakiessa jätetään toinen lataukseen. Eipä tuo minua ole haitannut, olen ladannut siinä pisteessä autoa jos se on ollut vapaa.

                  Comment


                    Eikös tuossa yllä olevassa tilanteessa voi ajaa oman auton viereen ja ottaa latauspistokkeen irti. Laittaa sitten oman auton lataukseen.

                    Comment


                    • Latauspistoke lukittuu autoon (ja type2-latureissa johto lukittuu myös laturin päähän), joten irroittaminen ei onnistu. Toki niistä latureista löytyy hätäseis-painike aina jostain ja sillä sen latauksen saa halutessaan katkeamaan joko itseltä tai kaverilta.

                      Ja ilmaislaturit ruokkivat juuri tuollaista Jannen kuvaamaa tilannetta. Meille sähköautoilun etu on juuri siinä, että auton voi ajaa talliin ja seuraavana päivänä lähtiessä akku on taas tarpeeksi täynnä. Jos muutaman euron säästön vuoksi lähtisi etsimään vapaita ilmaislatureita, niin siinä ei kyllä omaa vapaa-aikaa arvostaisi lainkaan. Jos puhtaasti raha-asiat edellä menisi, niin sitten kannattaisi yhä ajaa vanhalla polttiksella, sillä sen verran suuri arvonalenema näissä peleissä tällä hetkellä on, kun autoinsinöörit puskevat koko ajan uudempaa akku- ja muuta sähköautotekniikkaa markkinoille. Tätä ei moni "sähköautolla säästää" -valistajista ymmärrä tai halua ymmärtää.

                      Comment


                      • Se arvonalenema riippuu aika paljon auton iästä ja merkistä/mallista. Upista hyvitettiin 450:ä vähemmän, kuin itse olin siitä maksanut. Oli minulla n.14kk:tta ja ajoa tuli 19tkm:ä. Ei ollut mielestäni kovin kallista ajoa muutenkaan. Nykyisessä oli arvo pudonnut uuden hinnasta 39:ssä kuukaudessa ja 33tkm:ssä, 21K€.

                        Comment


                          Minä kikkailin vuoden sillä tavalla, että latasin vain ilmaisista asemista, eli en kotona lainkaan. Siinä säästi vajaa 500 euroa, mutta ei se kyllä ollut sen arvoista.

                          Comment


                            Suomalainen ihminen on sellainen eläin, jolle käytetty aika ei meinaa kertakaikkiaan mitään, jos jotain saa ilmaiseksi. Jonotetaan ämpäreitä, tms. tuntitolkulla, kun sen nyt vaan saa ilmaiseksi.

                            Comment


                              Jaa-ei? Joidenkin keskusteluiden perusteella käytetty aika merkkaa joillekin todella paljon. Muun muassa pendelöitäessä jatkuvasti sakkorajalla ajoa perustellaan, että sillä säästää vuodessa 10 tuntia joka on suoraan lisääntynyttä vapaa-aikaa. Se vain tahtoo unohtua, että se tekee vajaat 2.5min per työpäivä; aamulla voi olla kotona reilun minuutin pidempään ja vastaavasti saapua kotiin saman verran aikaisemmin. Ja tätä säästöä ei saa edes ilmaiseksi, koska polttoaineet on kuitenkin maksettava. Ellei sitten aja sähköautolla, jota saa ladata ilmaiseksi :)

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                Merkillepantavaa myös se miten maailman suurin autonvalmistaja Toyota (Toyota myi 2020 9,53 miljoonaa ajoneuvoa, Volkswagen-konserni 9,3 miljoonaa) tekee edelleen enimmäkseen hybridejä eikä kunnon täyssähköautoja ole valikoimissa. Toki päämarkkialueellaan Toyotan myyntivaltti on nuo pienet bensakoneiset autot, mutta tietääkö tojohojo jotain paremmin ja ennakoivatko jo polttokennojen yleistymistä vai onko Toyota vaan jäänyt jälkeen sähköautobuumissa.
                                On merkille pantavaa, että Toyota aloitti jo sähköistymisen 1990-luvulla, siinä missä moni länsimainen autonvalmistaja aloitit hybrideiden valmistuksen vasta 2010-luvulla. Kuulemma Japanissa ajatellaan sähköautojen olevan vain väliaikainen ratkaisu ja tienraivaaja polttokennoautoille. Itseasiassa Toyotan suurin markkina-alue on Pohjois-Amerikka (2,75 miljoonaa), jossa ei juurikaan myydä pieniä autoja. Japani (2,2 miljoonaa) tosin tulee toisiksi suurimpana markkina-alueena ennen Japanin ulkopuolista Aasiaa (1,68 miljoonaa). Mainitsemani myyntiluvut ovat vuoden 2019 lukuja.

                                Comment


                                  2020 piti olla taas vuosi, jolloin polttokennoauto lyö itsensä läpi. Mutta esim jenkeissä niiden myynti ei kasvanut, vaan väheni. Mittaluokkana, niitä myytiin siellä vajaa 1k kpl, sähköautoja noin 300k.

                                  Vetytalous kyllä tulee, mutta se kohde taitaa olla teollisuus ja raskas pitkän matkan tavaraliikenne.

                                  Comment


                                    Vedyn tankkausaseman rakentamiskustannukset ovat 1-2 meur ja DC-suurteholautausaseman rakentamiskustannus on noin 200 keur, eli on siinä vähän eroa.

                                    Comment


                                    • Aika köyhää ostaa kaksi Teslaa ja ladata niitä ilmaisella laturilla peräjälkeen xD

                                      Comment


                                        Riippuu mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Tietämättä tarkemmin onko esim. kotona latausmahdollisuutta tai sitä, kuinka paljon autoilla ajetaan, on mahdoton sanoa onko se köyhää vai ei. Jos 85kWh akun joka päivä lataa tyhjästä täyteen, niin kyllähän siinä jo vuositasolla tonneista puhutaan.

                                        Comment


                                          ID4 koeajettu ja kyllä herätti omistus halua....nyt pitää vaan päättää että odottaako korean autojen Kia / hyundai tuloa vai tilaako tämän.Autojen pitäisi olla suht samassa hinta luokassa.

                                          Comment


                                            Tämäkin liikkuu melko sähäkästi:

                                            https://www.kia.com/fi/mallisto/ev6/tutustu/

                                            Comment


                                            • Tuosta vekottimesta keskusteltiin työkolleegan kanssa jo aikaa sitten. Kovasti uhkailee vaihtaa konan siihen, mutta taitaa toimitus Suomeen olla aika kaukana.

                                              Comment


                                                Onko tuolle hinnat olemassa?

                                                Comment


                                                  Suomen hintoja pitäisi tulla toukokuussa. Briteissä perusmalli ~ £40000, huippumalli EV6 GT £58000 (=66k€).

                                                  Comment


                                                    Uusi Q4 e-tron nyt saisi takavetoisen Audin, kyllä toi paremman oloinen kuin ID4....sisustus varsinkin on jotenkin perinteisempi ja kulkusuunnan vaihdin on perus paikassa.Lämmönsäätimet on erikseen iso plussa ainakin mulle.Harmittavasti isompi aikuisen hinta menee yli hankintatuen.

                                                    Comment


                                                    • Click image for larger version

Name:	IMG_20210416_142409_edit_805592427504159.jpeg
Views:	2126
Size:	287,5 Kt
ID:	1915788

                                                      Palaillaanpa lopultakin muutaman viikon takaiseen lupaukseen XC40 P8+kuomukärry -kulutustestistä. Testini ei välttämättä ole vertailukelpoinen kaikkiin tilanteiseen minun toteuttamasta ajotyylistä johtuen, mutta antaa osviittaa sille, mitä kulutuslukemat vastaavalla tyylillä voivat olla.

                                                      Eli viime viikolla piti käydä hakemassa polttopuukuorma Keski-Suomesta etelään:

                                                      MENOMATKA:
                                                      • To-illalla ajomatka Siuntio-Keuruu. Tyhjä, korkealla kuomulla varustettu kevytperäkärry perässä. Kärryn omamassa muistaakseni n. 230 kg.
                                                      • Ensimmäinen stintti Siuntio-Lohja-Hyvinkää-Pirkkala(pieni koukkaus)-Tampere (McD Kaukajärvi). Koko matkan vastatuulta suoraan tai lievästi sivusta n. 2-4 m/s. Lämpötila n. 10-12 astetta. Kuivat asfaltit. Peesailin edelläajavia ja moottoritiellä ajelin oikeastaan koko matkan n. 85 km/h nopeudella rekan perässä. Kulutus tälle välille 27,2 kWh/100 km. Keskinopeus 79 km/h.
                                                      • Toinen stintti: Tampere-Orivesi-Mänttä-Keuruu. Koko matkalla ei lainkaan peesailtavia, tuuli tyyntynyt, lämpötila laski loppua kohden 3 asteeseen. Kulutus tälle välille n. 31 kWh/100 km.
                                                      PALUUMATKA:
                                                      • Lämmintä 12-14 astetta, kuivat asfaltit, myötätuuli pääosin sivusta 3-5 m/s. Peräkärryssä varmasti täysi kuorma päällä.
                                                      • Ajoin autoa koko ajan "aktiivisesti", eli alamäkiin otin vakkarin pois päältä ja annoin rullata vapaasti. Ylämäkiin saatoin kerätä vauhtia hieman lisää, vaikka tähän ei taida ahtopaineettomilla sähköautoilla tarvetta ollakaan - tuntui kuitenkin, että auto nousi kevyemmin mäet, kun nopeutta nosti n. 5 km/h ennen mäen alkamista. Joka tapauksessa pyrin rullaamaan autolla aina kun siihen oli mahdollisuus esim. nopeusrajoitusten vaihtumisia ennakoiden. Maksimiajonopeus n. 82 km/h ja tietysti matalammat nopeusrajoitukset huomioiden.
                                                      • Ensimmäinen stintti: Keuruu-Mänttä-Orivesi-Kangasala-Hämeenlinna, keskinopeus 76 km/h, kulutus 27,8 kWh/100 km. Ei juurikaan peesailtavia.
                                                      • Alunperin oli ajatus ajella Riihimäen ABC:n HPC:lle, mutta se on ollut epäluotettava näiden Volvojen kanssa, joten päätin pysähtyä jo ABC Tiiriössä. Se olikin hyvä päätös, koska kuorman alla ollutta kärryä ei tuolla tarvinnut edes irroittaa, kunhan kehtasi peruuttaa kärryn laturin ohi nurmikolle. Yo. kuva otettu täällä.
                                                      • Toinen stintti: Hämeenlinna-Hyvinkää-Lohja-Siuntio. Moottoritieosuus taas rekkaa peesaillen. 25-tiellä oli itsestään jonoa ja maatalouskoneita, joten siellä ajonopeuskin laski ja tuuli vaihtui takamyötäiseksi. Kulutus vaivaiset 25,2 kWh / 100 km keskinopeudella 75 km/h.
                                                      • Tiiriössä tein tarvittavaa latausmäärää laskiessa pari virhettä: ensinnäkin otin ajomatkan navin ensimmäisenä tarjoamasta reitistä, mikä reititti minut kehä 3:n kautta eikä Lohjalta ja lisäksi arvioin loppumatkan kulutuksen todella pessimistisesti pahasti yläkanttiin. Siinä vaiheessa, kun olin saanut taukokahvini ja kesän ensimmäisen irtojäätelöni syödyksi, oli tuosta 50 kW:nkin laturista tullut autoon niin paljon sähköä, että kotona varausta oli 31 prosenttia! Laskin myöhemmin, että minulle olisi riittänyt Tiiriössä 5-7 % lisälataus, millä olisin selvinnut kotiin. Toki tällöin olisi pitänyt osata ennustaa kulutuksen painuminen noin alas ja sellaista kristallipalloa ei ollut/ei ole.
                                                      Eli #1 päätelmänä sanoisin, että tällä autolla vetää kärryä ihan hyvin vähän pidempääkin matkaa, kunhan malttaa pitää ajonopeuden 80-85 km/h ja sen mahdollistamana peesailee rekkoja. Toki vaatii lisää suunnitelmallisuutta ja matka-aika kasvaa, jos ajomatka edellyttää kahta tai useampaa latausta.

                                                      Jos haluaa ajaa tieliikennelain mahdollistamaa 100 km/h nopeutta ja matka on pidempi, niin tilannekin muuttuu, koska kulutus kasvaa tuolloin varmasti 40 kWh/100 km paikkeille ja luultavasti ylikin. Vastatuuli, sade tai kylmä keli ei mikään helpota tässä yhteydessä. Tällöin pikalatureita pitäisi etsiä käytännössä 150 km/h välein ja istua niillä vähintään puoli tuntia ja enemmänkin Volvon laskevasta latauskäyrästä johtuen. Eli fakta on se, että jos kärryä vetää paljon ja +400 km matkoja, niin sähkö ei ole järkevä ratkaisu. Minulla tyypillinen vetomatka kärryn kanssa on max. 100 km, joten hommassa ei ole mitään ongelmaa. Ja toisaalta tuollainen n. 300 km matkakin menee kerran vuodessa ongelmitta, kunhan tosiaan asennoituu tuohon n. 80-85 km/h marssivauhtiin.

                                                      #2 päätelmä on se, että kärryn massalla ei tosiaan ole niin paljoa merkitystä, jos ilmanvastus säilyy samana. Itsekin pääsin paluumatkalla täydellä kuormalla huomattavasti menomatkaa pienempiin kulutuslukemiin, koska tuuli oli vastaisen sijaan myötäinen ja ajonopeudetkin olivat keskimäärin hieman matalampia. Lisäksi lämpötila pysyi korkeampana, jolloin auton lämmityskään ei astunut peliin vaikuttamaan.

                                                      ***

                                                      Joku saattaa nyt ihmetellä tuota tekemääni peesailua, ja toki siihen vaikuttaa kulutussäästökin (eikä niinkään rahallinen vaan se, että pääsee ilman "range anxietya" laturille) mutta enemmänkin se, minkä jokainen peräkärryä moottoritiellä vetänyt tietää: nimittäin todella moni peräkärry-yhdistelmän ohittanut henkilöautoilija jättää vain vaivaisen n. 5-10 metrin välin ja tavallaan niistää miltei ohitettavan auton kulmasta palatessaan oikealle kaistalle ja kaistojen keskisaumasta nousee tähän aikaan vuodesta vielä vaikka mitä ryönää ohitettavan tuulilasille. Kuivalla tiellä ajaakin ennemmin tasaisesti oikealla kaistalla pysyvän rekan perässä, koska jokainen ohittaja ohittaa myös tuon rekankin samalla. Tällöin sitä itsensä tarvitsee vain valita sopiva seurantaetäisyys ja antaa adaptiivisen vakkarin hoitaa homman. Harmittavasti Volvossa ei saa Pilot assistia kytkettyä päälle, kun kärry on perässä, joten ratin kääntämisen vaiva vielä itselle jää...


                                                      ***

                                                      Korostan nyt vielä näppäimistösotureita varten erikseen tuosta peesailustani, että 1) pidin huolen että edessäni oli aina sen verran tilaa, että mahdollinen ohittaja pystyi ohittamaan vain minut ja turvallisesti palaamaan kaistalle eteeni ja 2) moottoritiellä laskin nopeuden parissa yhteydessä hetkeksi 70 km/h:iin, jotta takaa "rajoitinta vasten" tulleet ja ohittamaan lähteneet muutamat harvat kuorkit ja rekat saattoivat ohittaa nopeasti ensiksi minut, palata hetkeksi oikealle kaistalle ja sitten jälleen vasemman kaistan liikenteen salliessa ohittaa myös peesailemani rekan. Tällöin vasemmalle kaistalle ei ainakaan minusta johtuen syntynyt mitään pidempiä jonoja ohittavan rekan taakse.

                                                      Comment


                                                        Kärryn muoto ts. ilmanvastus on merkittävämpi tekijä polttoaineen kulutuksessa kuin massa. Saman olen huomannut myös bensa- ja dieselautoilla, joilla olen omaa kärryä kiskonut.

                                                        Comment


                                                        • Ja myös se on huomioitavaa, että muuten niin aerodynaamisessa Model 3:ssa kulutus kasvaa samaisen peräkärryn kanssa suhteellisesti paljon enemmän kuin nyt Volvon kanssa. Volvon kenkälaatikkomainen muoto siis imee kärryä helpommin perässään ? vaikka kulutus absoluuttisesti Teslan kulutusta jonkin verran korkeampi olisikin.

                                                          Päivittäisessä koukkukäytössä Volvo vie kuitenkin helposti voiton: vetokoukku laskeutuu käyttöön nappia painamalla - Teslan kanssa joutuu itse laskeutumaan polvilleen ja kyykkyyn puskurin alle, jotta koukun saa edes kiinni autoon. Tässäkin korostuu se, että jos akullisella selviää päivän ajoista, niin kulutuksella ei juurikaan ole merkitystä ja käytännön tekijöiden helppous/vaikeus alkaa korostumaan.

                                                          Comment


                                                            Massahan vaikuttaa tasavauhdissa kulutukseen karkeasti 0%. Kiihdytyksissä lisämassa lisää kulutusta mutta vastaavasti hidastaessa suuremmasta liike-energiasta saadaan jarrutettua enemmän potentiaalienergiaa. Vaan massalla ei ole juurikaan merkitystä enää noissa maantienopeuksissa sen jälkeen kun se puntti on kerran saatu vauhtiin. Helpoin tapa ajatella on ehkä verrata kulutusta ajaen yksin tyhjän peräkärryn (~250kg) tai ilman peräkärryä mutta 250kg ihmisiä ja matkatavaroita auton sisällä. Kumpiko vaihtoehto kuluttaa matka-ajossa enemmän? Saletisti kärry perässä.

                                                            Comment


                                                            • Tiedän, että tämä on monelle selvää, mutta sanon sen silti: regeneratiivinen jarrutus (ja sitä seuraava sähköenergian tallentaminen akkuun, sen sieltä pois ottaminen ja taas liike-energiaksi muuttaminen) ei koskaan toimi 100 % hyötysuhteella, joten kulutuksen kannalta on parempaa hidastaa rullaten, vaikka liike-energiasta olisikin regeneroimalla saatavissa enemmän energiaan akkuun. Taloudellisempaa on pitää liike-energia liike-energiana riippumatta siitä, paljonko on autossa kuormaa päällä.

                                                              Mitä tulee Mikon vertaukseen, niin se pitäisi tehdä vakioiduissa oloissa niin, että ajettaisiin samalla yhdistelmällä ilman kuormaa ja kuorman kanssa. Omassa testissäni olosuhteet eivät olleet vakioidut.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X