Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Niin ja ne hybrilöijät, joilla akku tyhjä ja kulutus katossa kun tyhjää akkumassaa pitää kuljettaa.

    Ei tarvii kuin rajoitusten mukaan ajella, kesällä tosin 120 alueella tilanne kuin olis kiimaliiterit triplaantunut liikenteessä.

    Comment


      En ihan tunnista ongelmaa. Mitä merkitystä sillä on millä voimanlähteellä joku ajaa alle nopeusrajoituksen? Yleensä autoissa on siinä ratin vieressä sellainen pitkä keppi jota käyttämällä syttyy nurkkiin sellainen vilkkuva keltaoranssi valo ja sitten siellä on lattialla semmosia jalalla painettavia juttuja joilla ajoneuvon nopeutta voi muuttaa ja näin ollen vaikka ajaa ohi jos edessä joku ajaa mistä tahansa syystä hitaammin kuin itse haluaisi ajaa. Eikö plugarista tai sähköautosta voi ajaa ohitse samaan tapaan kuin perinteisestä polttomoottoriautosta vai mistä tässä nyt on kyse?

      Comment


        Ilmiöstähän tässä oli kyse ja pohdinnasta mikä sen aiheuttaa :D

        Ilmiö taas aiheuttaa ohitustarvetta, ja jokainen ohitustilanne on riski niin ohittajalle, kuin ohitettavalle (ainakin näin liikenneturvallisuustietoiskuissa on kerrottu).

        Comment


          Niin no se. Ymmärrän kyllä sen pihistelyn, se on aika hienoo katella että näinkin halvalla sitä pääsee liikkumaan. Mulla näyttää oman auton atk nyt talven jäljiltä tasan 25.0L/100km lukemaa 98E keskikulutukseksi. Työauto taas näyttää 4.8L/100km. Kummallakaan ei oo tarvinnu tosin tientukkona olla vaan vakkarissa on autosta riippumatta se tikkarinopeus + vitonen ja jos siellä joku ekoilija on edessä ni sit on joko menny ohi tai jääny notkuun taakse.

          Nuo nyt mainittuna lähinnä siitä syystä että Possuautolla on ihan sama mitä tekee tai miten ajaa, se vie joka tapauksessa bensaa ihan tolkuttomia määriä vaikka kuinka yrittäis jutkuilla. Sit taas kun ajaa tolla Superbilla acc:tä vasten rauhaksiin niin sen saa meneen oikeasti alle viiden litran mittarikulutukseen. Sitten jos ajaa niinkun se Audimies ajaa niin menee yli 2L enemmän. Se on prosentuaalisesti aika paljon, jos vuoden polttoainekuluista saa vaikka 30% pois omalla ajokäytöksellä jo tolla esimerkin 1.5tsi bensakoneella niin mitä se sitten olis jos olis joku hybridi tai sähkö jolla se ero olis vielä suurempi?

          Comment


            Sähkön säästöä en oikein ymmärrä. Sähkö on niin halpaa, että jos vuodessa jonkun sata kilowattituntia säästää sähkössä, niin se on kuitenkin kymppejä ennemmin kuin satasia. Keski-Suomen eteläpuolella jos enimmäkseen ajelee, niin latausasemia on sikäli taajaan, että aikamoinen aivopieru saa olla jos auto sähkön loppumisen takia jää tielle.

            Comment


              Voihan se olla sillainkin et köyhillä on kiire.Kiire on kuitenkin vain mielentila ja yleensä itse valittu sellainen.

              Comment


              • Itse olen lähinnä iloinen, että jos on jotain ohitettavaa matkan varrella silloin tällöin. Tulee vaihtelua tasaiseen puurtamiseen. Ikäväksi asia muuttuu vasta sitten, jos tie on kovin mutkainen, ja/tai vastaan tulee paljon autoja.

                Comment


                  Minä olen huomannut toisen ilmiön. Kaupunkiliikenteessä sähkärit jättävät ihan normaalisti liikkeelle lähtiessä muun liikenteen kuin seisomaan. Eikä ole siis kunumerkin T ominaisuus, tuossa taannoin id3 irtosi Teslan vieressä hienosti 0-50 polttisten vielä etsiskellessä kytkimen ottopistettä. Ajoittain tästä polttiskuskit tuntuvat vielä suuttuvan. Vinkkinä, ei se nopeusrajoitukseen kiihdyttäminen ole mitään v*ttuilua vaan ihan normaalia liikkumista.

                  Comment


                    Tekniikan Maailman tänään ilmestyneessä numerossa oli sähköautot vertailussa.
                    • Honda E
                    • Mazda MX-30
                    • Peugeot e-2008
                    • Porsche Taycan 4S
                    • Volkswagen ID.3
                    • Volvo XC40 Recharge
                    En nyt spoilaa lopputulosta, mutta vähemmän yllättäen nämä ei vielä ole pitkän matkan autoja. Se mikä vähän yllätti, oli se että ei nämä kaikki oikein ole edes lämpimiä. Sinänsä vertailtuna lataushybrideihin (jotka testattiin samaan aikaan samoissa olosuhteissa) ei tullut suuria eroja suuntaan tai toiseen. Kummallakin käyttövoimatyypillä pärjää ja kumpikaan ei ole yksiselitteisesti toista parempi.

                    Comment


                      Spoilaa vaan, en ole tilaaja :)

                      Comment


                        Eipä ne ole polttiksetkaan kovin lämpimiä, joku psa pikkudiesel ilman webastoa on aivan toivoton jo -15 asteen pakkasilla. Tuulilasi ja ehkä ainakin enin osa etusivulaseista pysyy auki mutta ei siellä varsin iso houkutus ole takkia ottaa pois ajon aikana. Polttoaineenkulutus niistetty niin pieneksi että hukkalämpöä ei vaan ole enää riittävästi jotta saisi koko sisätilat lämmitettyä. Sitten asennetaan webasto/eber jolla lämmintä kyllä riittää mutta kulutus kasvaa sen 10-20%. Luulempa että sama energiansäästö on takana käyttövoimasta riippumatta ja jos on kylmä niin kertainvestointina paksumpi pusero on kai sitten parempi vaihtoehto. En tiiä, luulisi että tänä päivänä ei enää tarvisi uudessa autossa palella mutta ei se oo ihan niin. En oo tuota TM juttua lukenut niin en tiedä miten isosta ongelmasta on kyse. Sen tiedän että kylmiä on nykyautot aika moni jos ei sitä erillistä polttoainelämmitintä käytä.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                          Minä olen huomannut toisen ilmiön. Kaupunkiliikenteessä sähkärit jättävät ihan normaalisti liikkeelle lähtiessä muun liikenteen kuin seisomaan. Eikä ole siis kunumerkin T ominaisuus, tuossa taannoin id3 irtosi Teslan vieressä hienosti 0-50 polttisten vielä etsiskellessä kytkimen ottopistettä. Ajoittain tästä polttiskuskit tuntuvat vielä suuttuvan. Vinkkinä, ei se nopeusrajoitukseen kiihdyttäminen ole mitään v*ttuilua vaan ihan normaalia liikkumista.
                          Ihan selviö, että nopeasti kiihtyvä sähkäri pesee pintakaasullakin manuaalivaihteiset polttikset valoista. Ja varmasti aina joku myös saattaa tavoitteellisesta kiihdytyksestä provosoitua, oli se kiihdyttelijä sitten Tesla, id3 tai vanha laiska Torsen-Audi bensakrematoriolla. Suorastaan noloa lähteä kilpaa polkemaan laiskemmalla polttiksella 3 s 0-100 km/h auton kanssa.

                          Possu voitti talvivertailun odotetusti ja Volvo tuli toiseksi, mikä ei yllätä. Id3 tuli toiseksi viimeiseksi. Mielenkiintoinen olisi ollut saada Model 3 tai S tuohon verrokiksi.

                          Comment


                            Tuohon Janin huomioon, saman huomannut kyllä useasti, mutta kuitenkin kohtuu harvassa on ne sähkärit jotka säännönmukaisesti niin tekee. Paremmin kyllä kuin normi autoilijat ja ne jotka alkaa miettimään sitä vaihdetta, eli hyvä suuntaus kyllä. Sähkärikuskit ottaa kyllä myös monesti herneitä reippaasti nekkuun jos joku puolimöhkö diisseli lähtee vierestä reippaasti...

                            Comment


                            • Click image for larger version  Name:	UZg2WHz.png Views:	0 Size:	42,4 Kt ID:	1912394
                              Selittää osaltaan tuo kuvaaja sitä, miksi ajetaan hiljempaa sähköllä - sitä oikeasti kuluu enemmän kovemmassa nopeudessa- taloudellisin nopeus ei ole se 80kmh missä polttis on useimmiten maksimihyötysuhteen kohdalla.

                              Kuva leikattu bmw-forumilta sähköautotopikista : https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=403029

                              Itsekin syyllistyn siihen että kun koittaa päästä vain sähköllä töihin, niin jos ajan motaria pitkin, ajan kyllä melko raakasti siinä sallitun nopeusrajoituksen alarajalla.
                              Koen että kun tuolla sähköllä kulkee, niin että sen polttiksen käyntiinlaitto on vaan hölmöä ja sitä kuluttavaa - siksi ennakoi enemmän jne.
                              Olenkin siirtynyt kulkemaan vanhaa tietä pitkin töihin - ja koitan välttää motaria. Ei toki pelkästään energiankulutuksen alttarilla, mutta ei jaksas käydä lasia vaihtelemassa kun joku työntää pullakopilla motarille edessä ja sylkee repullisen sepeliä tuulilasiin. Omavastuullahan se lasi tietysti vaihtuu, mutta turhaa kulua enivei.

                              Polttiksen kannalta en kyllä ainakaan penarissa ole peloissani, oon seurannut sen lämpömittaria mittariston salavalikosta, niin se polttis aina (kun on lähtöajastin päällä) +5..+15C välillä, oli pakkasta 0 tai -30C. ja lämpenee nopeasti, varmaankin veden virtaus on sähköisesti toteutettu.. sekä myös, hassuna hommana havaitsin, että sitä polttista avustetaan sähköisesti kokoajan niin kauan kun sähköä on akussa ja polttis on kylmä -> varmaankin auttaa paljon käytönaikasten päästöjen kannalta, mutta auttaa myös moottorin kulumisen kannalta.
                              Ei silti poista sitä tosiseikkaa, että LL övaihtovälit on ihan saatanasta :D

                              Odotan mielenkiinnolla kesää, kun saa pitävämmät renkaat alle, että kuin se kulutus oikeasti nousee.

                              Naamakirjaan laitoinkin kuvankaappauksen auton kulutuksesta mitä olen seurannut - toim.huom. ostin talvea vasten keksinnön, eli tämä on puhtaan talviajon mittadataa :

                              Click image for larger version  Name:	154506743_10224365760228238_5252756844028888557_o.jpg?_nc_cat=103&ccb=3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=XvcdlbL7AsEAX-V3BFZ&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=ba11cf2a18e8a0a1dab82bc16cc77aa6&oe=6065D9AA.jpg Views:	0 Size:	71,8 Kt ID:	1912395

                              tällähetkellä mittarissa 133957km, ja tankissa vielä 18L/35L jäljellä. Eli tuosta viimeisimmästä merkinnästä on tultu jo hmm reilu 650km, ja nestettä on mennyt 17L. Ei tolkuttoman huono, tosin, nyt on matkat olleet just sopivan mittaisia monen päivän ajan, että on päässyt pelkällä sähköllä liikkuun tosi hyvin. Melkein kerran kuukauteen joutuu käydä tankkaamassa :D
                              Viimeksi muokannut repsa; 3.3.2021, 20:51. Perustelu: lähdeviittaus = linkki muualle lisätty

                              Comment


                                Tässä suorituskykyjutussa menee aina puurot ja vellit sekaisin. 200hv on 200hv tehtiin se bensalla tai sähköllä. Toki se sähkö on vähän rivakamman oloinen, vääntöä tarjolla laajemmalla skaalalla, mutta eipä se nyt mikään mykistävä ero ole kun kaasut polkaistaan pohjaan. Just tuli ajettua n.200hv Konalla, eikä se sen rivakammalta tuntunut kuin oma Bemari. Sitten jos siinä polttomoottorivehkeessä on vielä nykyaikainen automaattivaihteisto, niin aika nopeasti ja laajalla alueella sitä voimaa tulee sieltäkin. On se erilaisen tuntuista, muttei mitään tajunnan räjäyttävä eroa, eikä tietty voikaan olla, jos tehoa suunnilleen saman verran. Se katkeamaton voiman tulo on kyllä kivaa. Toki se 150 sähköhevosta on nopean tuntuinen 1.6 golfin, hybrid auriksen tai jonkun muun kuolettavan tylsän kamppeen jälkeen. sitten on vielä se juttu, että sama auto maksaa 20te bensakoneella ja sähköllä yli tuplat. Silti se perus auto on sama. Taitaa olla jopa niin, että se sähköinen on halvempi valmistaa. Kovasti jo sähkäriä himoitsin itsekin, mutta kyllä tää nyt taas vähän mietityttää. Taidan vaan jatkaa bensalla ja viinalla ja sit kakkoskamppeeksi vois tulla joku sähköinen joskus...

                                Asia olis tosi helppo, jos säästö olis se ainoa asia, mitä siltä haluan. Ei vaan oo oikein mitään himot sytyttävää vaihtoehtoa kuolevaisten hintaluokassa. Eikä oikeastaan kalliimmissakaan. Nim. Coupe, takaveto ja n.300hv. Alkaa olla hiljaista jo polttispuolellakin... Pelkkää Nintendoa ja neonvaloa.

                                Osa nyt on varmaan sitäkin, että allekirjoittanutkin olis voitu laittaa museorekkariin jo toistakymmentä vuotta sitten... Kai sen voi jo sanoa ääneen, että on aikakautensa tuotos :D
                                Viimeksi muokannut JM; 3.3.2021, 22:35.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja repsa Näytä viesti
                                  Click image for larger version Name:	UZg2WHz.png Views:	0 Size:	42,4 Kt ID:	1912394
                                  Selittää osaltaan tuo kuvaaja sitä, miksi ajetaan hiljempaa sähköllä - sitä oikeasti kuluu enemmän kovemmassa nopeudessa- taloudellisin nopeus ei ole se 80kmh missä polttis on useimmiten maksimihyötysuhteen kohdalla.

                                  Kuva leikattu bmw-forumilta sähköautotopikista : https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=403029
                                  Tällaisia käyriä ei passaa näyttää päättäville elimille, arvaatte varmaan mitä asiaa ajetaan seuraavaksi jos näkevät tämän graafin :D

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Kraftwerk Näytä viesti
                                    Possu voitti talvivertailun odotetusti ja Volvo tuli toiseksi, mikä ei yllätä. Id3 tuli toiseksi viimeiseksi. Mielenkiintoinen olisi ollut saada Model 3 tai S tuohon verrokiksi.
                                    Voin omalta kohdaltani tehdä vertailun Volvon ja Model 3:n välillä. Talviautovertailussa Volvo voittaa kirkkaasti; Volvosta löytyvät talviajoa ajatellen mm.

                                    - jatkuva neliveto (paljon vakaampi meno maantiellä liukkaalla kelillä - nelivetoinenkin M3 on normitilanteessa takavetoinen)
                                    - oikeat ovenkahvat (olen nähnyt tänä talvena parit kuvat katkenneista Model 3:n ovenkahvoista)
                                    - karmilliset ovet
                                    - myös lumisateella toimiva ACC (lämmitettävän tutka-anturin ansiosta)
                                    - lämmitettävä ratti
                                    - lämmitettävä tuulilasi (lisävaruste)
                                    - lämmitettävät tuulilasin pesurisuuttimet
                                    - oikeasti toimiva tihkukytkin
                                    - ajovalojen pesurisuuttimet
                                    - oikeasti toimiva kaukovaloautomatiikka
                                    - isompi maavara
                                    - suksiluukku takaistuimien selkänojassa
                                    - tummenevat sivupeilit (ok, nämä ovat myös Teslassa), mitkä ovat kirkkaana peruutettaessa (Teslan peileistä ei pimeällä meinaa nähdä mitään, kun pitäisi peruuttaa)

                                    Mielestäni ainoa, missä Volvo häviää Model 3:lle selvästi on energiankulutus. Tämä ei omassa vaakakupissani paina, koska akun koko riittää käytännössä kaikkiin ajoihin. Jos jatkuvasti ajaisin pidempää matkaa, niin sitten saattaisin valita autoni toisin. Tällä hetkellä ainoa kiinnostava viime aikoina julkistettu auto on mielestäni Hyundai Ionic 5.

                                    Comment


                                      Taisin just rakastua... pitää vain keksiä "kakkosauto" veneveturiksi, mutta tää menee "10v odotuslistan" kärkeen: https://www.is.fi/autot/art-2000007840990.html

                                      Comment


                                        Jotenkin olisi enemmän napannut sport turismona (ei korotettu), mutta onhan tuo hieno lisä valikoimaan. Tulisikohan eTron GT Avant jossain vaiheessa?

                                        Comment


                                          No nyt, on tosiaan hieno peli. Ensimmäisiä koeajokokemuksia odotellessa.

                                          Comment


                                            Luin kanssa TM:n vertailun ja olipa turha testi. Periaatteessa lukemalla autolistan läpi, pystyi luotella lopputuloksen. Toki autolistakin oli suuri pettymys.

                                            Ei ihme että 2xmuita kalliimpi ja lähes sen verran isompi akkukin voittaa jne. joka kohdassa.

                                            Yllätys oli sen sijaan ettei kukaan päässyt edes 300 km rangea, puolet alle 200 km. Kyllä on sama kusetus noissakin, mitä hybrideissä.

                                            Pääkaupunkiseutuautoja kaikki, kuten vallitseva lainsäädännön ajatuskin :)

                                            Comment


                                            • Mikäs noissa sähkiksissä on sitten lämmityksen suhteen, kun viime sivulla joku sanoi, että TM:n testien mukaan autot eivät lämpiä kunnolla talvella? Itse ajan siis pidemmät matkat talvisin aina ilman takkia mukavuus ym. syistä.

                                              Kuinka noissa sähkiksissä yleensä on hytin lämmitys toteutettu? Wanhanaikaissa autoissa kiertää kennolla 90-100C jäähdytysneste, ja puhallin puhaltaa ulkoilmaa kennon läpi. Lämpö siirtyy kennosta ilmaan ja sitä myöten hyttiin... onko noissa jotkut sähkövastukset siellä tilalla vai miten, eikö niissä ole riittävästi tehoa sitten lämmittämään kylmää ilmaa? Voisihan niihinkin jonkun kiertovesihomman tehdas kai askarrella halutessaan.

                                              Comment


                                                Siellä on joko ilmalämpöpumppu tai nestettä täynnä oleva kenno, jota lämmitellään vastuksella. Kaipa voi olla ihan paljaat vastuksetkin huurteen poistoa varten. Jos ei oo ilppiä, niin sähköä menee aika reippaasti, eikä se pakkasen puolella oleva ohjaamo koskaan ihan ilmaiseksi lämpenee 20c nurkille.

                                                Comment


                                                  Isoja eroja taisi olla testissä, kärki oli 3 minuuttia nopeampi kuin hybridivertailussa ja peräpää samalla tasolla hybridivertailun peräpään kanssa. Johtopäätös? Sähköllä lämpenee hytti nopeammin, mutta vain jos valmistaja on hoitanut asian kuntoon.

                                                  Tuossa Teslan S:ssä lämmitys tapahtuu vastuksilla. Lämpö ei omassa käytössä todellakaan ole loppunut, vaan paljon lämpimämpi kuin yksikään polttis, joka on ollut. Mutta käyttökokemukset rajoittuvat Etelä-Suomeen, eli -28C tainnut vain olla kovin pakkanen. Ainut miinus tulee siitä, että alle -20C lämmöissä lasikatto huokuu vähän kylmyyttä. Se on enemmänkin lasikaton kuin sähköisen voimalinjan juttu. Audeista tuttu kangasverho auttaisi varmaan asiaa.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                                                    Siellä on joko ilmalämpöpumppu tai nestettä täynnä oleva kenno, jota lämmitellään vastuksella. Kaipa voi olla ihan paljaat vastuksetkin huurteen poistoa varten. Jos ei oo ilppiä, niin sähköä menee aika reippaasti, eikä se pakkasen puolella oleva ohjaamo koskaan ihan ilmaiseksi lämpenee 20c nurkille.
                                                    Tämä tuleekin olemaan mielenkiintoinen asia näissä vatkaimissa. Ihan sama kuinka nopea auto on tai miten ekologinen mutta jos ei hytti lämpeä kunnolla, niin jää kyllä moiset kauppaan. Polttomooottoreissahan on aina lämmintä, vaikka webaston avulla.
                                                    Etenkin noiden normaali kansanosan käyttöön tarkoitettujen mallien, ihan sama miten 70 tai 100k auto lämpeää, siihen rahaa on syytäkin lämmetä mutta isolle massalle kun tehdää niin mennään kuitenkin hinta edellä. Ja tosiaan sen vaikutus sitten rangeen. ( niin kauan kuin latausverkosto on näin huono kuin se nyt on)

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                                                      Mikäs noissa sähkiksissä on sitten lämmityksen suhteen, kun viime sivulla joku sanoi, että TM:n testien mukaan autot eivät lämpiä kunnolla talvella? Itse ajan siis pidemmät matkat talvisin aina ilman takkia mukavuus ym. syistä.

                                                      Kuinka noissa sähkiksissä yleensä on hytin lämmitys toteutettu? Wanhanaikaissa autoissa kiertää kennolla 90-100C jäähdytysneste, ja puhallin puhaltaa ulkoilmaa kennon läpi. Lämpö siirtyy kennosta ilmaan ja sitä myöten hyttiin... onko noissa jotkut sähkövastukset siellä tilalla vai miten, eikö niissä ole riittävästi tehoa sitten lämmittämään kylmää ilmaa? Voisihan niihinkin jonkun kiertovesihomman tehdas kai askarrella halutessaan.
                                                      Tässä lainaus TM:n tekstistä kahden huonoimman osalta:

                                                      Kaikissa Suomeen tuotavissa ID.3-autoissa on lämpöpumppu, joka käyttää kylmäaineena hiilidioksidia. Lämpöpumppu käyttää lämmönlähteenä akun, auton AC-laturin, DC-muuntajan sekä moottorin hukkalämpöä jäähdytysnesteestä ja/tai ulkoilmaa. Lisäksi 5,5 kilowatin sähkövastus lämmittää jäähdytysnestettä.

                                                      Järjestelmä ei ole kovinkaan tehokas millään lämpötilalla verrattuna muihin. Se vielä heikkenee pakkasen kiristyessä, kun lämpöpumppujärjestelmän hyödyt katoavat. Ohjaamo kyllä lämpenee ajan myötä.

                                                      Havaitsimme myös, että matkustamon todellinen lämpötila voi vaihdella jonkin verran sisälämpötilan pyyntilukemaan verrattuna. Toimintamatkakokeen loppupuolella, parinsadan ajetun kilometrin jälkeen, ohjaamossa oleva erillinen lämpömittari näytti 20 astetta. Tarkan lämpötilan ylläpito vaati hiljalleen lämpötilapyynnin laskua ja lopussa se oli enää 16,5 astetta.

                                                      Mazda on joukon jääkaappi. Kovilla pakkasilla lämmityslaitteen teho ei riitä nostamaan ohjaamolämpötilaa. Edes 13 asteen pakkasessa ohjaamolämpötilaa ei saatu nousemaan haluttuun 23 asteeseen. Ongelmia on myös auton yleisessä pakkasen ymmärryksessä.

                                                      Vaikka Mazda oli yön latauksessa, ei liikkeellelähtö aamulla onnistunut. Mittaristoon syttyi paljon vikavaloja, kuului solenoidien naksuntaa ja puhelinsovellukseen tuli viesti häiriötilasta, mutta liikkeelle autoa ei saatu. Tarpeeksi monen yrityksen jälkeen auto saatiin lopulta liikkumaan omin voimin ja se vietiin halliin sulamaan.

                                                      Comment


                                                        Todella yllättävää Volkkarilta, softaongelmat ovat jotenkin odotettavissa, mutta luulisi saksalaisen laadun käsitteen yltävän tuohon talvilämmitykseen. Peugeot taas oli ihan eri maata, vaikka sama hintaluokka.

                                                        Comment


                                                          Eiks se oo lähinnä odotettavissa, kun ei nuo 1.4 tsi-vehkeetkään lämpene kunnolla pakkasessa. -20c mittarissa ja lämmöt tippuu todella nopeasti sinne 30-40 nurkille tyhjäkäynnillä ja silloin ei kabiiniinkaan oikein riitä enää lämmintä. Tais se jakopääkin olla aika kokeiluasteella :D No ei, vitsit vitsinä, mut on tuo aika yllättävää. Itsekin olin jo ajatellut, että oliskohan tuo sitten joskus mun auto. Ne rumpujarrut oli kans aika yllättävä kehitysharppaus :D Toisaalta kun katsoo mihin tahtiin, vag jarruosat muuttuu mullaksi, niin se siinä voi olla syynä. Melkein mielummin ostaisin viimeisen version e-golfista kuin tuon id:n.

                                                          Comment


                                                            Joo ehkä tämä on valittu strategia, ettei polttisvolkkareissa hytisevät tunne oloaan vieraaksi :D

                                                            Comment


                                                              Todellakin yllättävää jos volkkarissa palelee. i3:n lämpöpumppuversiossa lämpöä piisaa haitoiksi asti ja ei tuo minunkaan sähkövastuksella lämpenevä i3 mitenkään kylmä ole.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X