Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Minä olisin omaan autooni tyytyväisempi jos saisin sillä itsekin välillä ajaa :(

    Enivei, auto ollut kuukauden, ajeltu 1200km eikä ole vielä kertaakaan käyty julkisilla latureilla. Tuntuu ihan hyvältä valinnalta autoksi.

    Comment


      Tulipa heitettyä neljän päivän työkeikka Itä-Suomeen ja kun tätä sähköasiaa on itsekin tullut pohdiskeltua, niin asia tuli tuollakin mieleen. Transporterista oli päässyt öljyt vähän katoamaan ja tuli tarve hankkia uutta lisää myöhään illalla. Oli muuten vaikeaa, asemia todella harvassa ja ne joiden kylteissä oli 24h, olivat olleet vissiin joskus vuosia sitten olleet auki yöllä. Tuolla ku alkaisi akun prosentit käydä vähiin, voisi olla pikkusen kusi sukassa. Mä olin jotenkin ajatellut, että kaipa noita latureita nyt on jo siellä ja täällä, mutta taitaa totuus olla aika toisenlainen. En nähnyt sellaista edes Sokos hotelli Lappeen parkkihallissa...

      Comment


        Onhan se fakta että vielä on lapsenkengissä latausinfra mutta josko se siitä pikkuhiljaa. Polttikksella ei tarvitse etukäteen suunnitella yhtään reittiä kun sähköllä se on pakollista jos meinaa kierrellä vähänkään syrjemmässä.

        Comment


          Tätä voisi oikeasti verrata jo VW:n dieselgateen, todellisuus ihan jotain muuta kuin mitä luvataa, ite jos ostaisin, niin kuluttajasuojan kautta rahat takaisin. Oikeasti järjetöntä kusetusta nuo latausnopeuksien lupaukset, tässä oli vielä testi tehty, että kuu ja aurinko oli oikeassa asennossa:

          https://www.youtube.com/watch?v=ZwesJPGHIOE

          Comment


            Jos kyseessä olisi eurooppalainen (saksalainen) auto ja tekopyhät jenkit huomaisi jotain vilunkia niin heti olisi miljardien oikeusjutut pystyssä ja auton myynti kiellettäisiin USAssa. Mutta Teslan tapauksessa tuskin tapahtuu mitään.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
              Tätä voisi oikeasti verrata jo VW:n dieselgateen, todellisuus ihan jotain muuta kuin mitä luvataa, ite jos ostaisin, niin kuluttajasuojan kautta rahat takaisin. Oikeasti järjetöntä kusetusta nuo latausnopeuksien lupaukset, tässä oli vielä testi tehty, että kuu ja aurinko oli oikeassa asennossa:

              https://www.youtube.com/watch?v=ZwesJPGHIOE
              Tää oli varmaan jonkun Tesla vihaajan tekemä tai joku virhe tossa on pakko olla, eihän se nyt voi noin huono olla, eihän....vai voiko sittenkin...
              No eihän se koske normaalia Teslakuskia kun ei täällä voi noin ladata joten ei merkitystä.

              Comment


                Ja tosiaan nyt rinkula-suoritus samasta aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=FibDTi1Bk8I

                Ja mitä videon tekijä kertoo, niin jos tuo tekniikka saadaan A4-kokoluokkaan, niin tesla on menneen talven lumia aika varmasti. Jossain videossa tais mainita, että tuo LR-Model3 on meluisin auto mitä on testannut... kertoo paljon laadusta

                Comment


                  Aika kaukaa haettu rinnastus... Dieselgate oli vissiin ihan syytettävä rikos, ja tässä uudehko auto kylmässä ei saavuta nimellistehoa. Ennenkuulumatonta barrikadeille nyt mars! :)

                  Eli firstworld problems minusta. Jotta ymmärretään minkä tason ongelmasta tässä on puhe, niin siis kaikki yli 100kW lataus on *nopeaa*. Se, onko piikkiteho 250 kW vai 150 kW ei siihen pysähdyksen kestoon ihan kamalasti vaikuta. Se kun lataa joka tapauksessa tarvittavan määrän kahvinhaku / vessareissun aikana. Sinänsä hyvä, että ihmisille tulee tutuksi latauskäyrä vs suurin latausteho.

                  Menneen talven lumia, menneinä viikkoina pari performance-sektorin sähkäriä julkaistiin Audin e-Tron GT (vajaa 600hv), ja Model S Plaid+ (1100 hv). Ottaako perinnemerkit kiinni tuota eroa vai kasvaako se?

                  Comment


                    Eikös tuosta GT:stä ole RS malli tulossa perään kunhan ehtii?

                    Comment


                      Väännetäänkö nyt rautalangasta tuo lataus... eli autolle luvattaisiin 250km/h huippunopeudeksi, mutta todellisuudessa se pääsee hetkellisek ajaksi JOPA 130km/h, mutta muutoin se ei kuljekkaan kuin 80km/h, et taitaisi olla oikein tyytyväinen silloin ostokseesi?? Toinen taas lupaa huipuksi sen 150km/h, ja pystyy siihen noin 60% ajasta, muutoin menee sen noin 80-100km/h, alkaa olla jo aika lähellä luvattua, mutta ei kuitenkaan, tosin paras vaihtoehto tällä hetkellä...

                      Comment


                        VAG konsernilla taitaa edelleen olla polttispuolella yksi suurimpia ellei suurin ero valmistajan ilmoittamassa ja tosimaailmassa toteutuneessa polttoaineen kulutuksessa. Ero on yleensä kymmeniä prosentteja, saattaa olla jopa +50% jos on ilmoitettu vaikka Golfille 4L/100km ja totuus onkin 6L/100km. Jos joku toinen valmistaja ilmoittaa latausnopeuden yhtä lailla laboratorio-olosuhteissa tapahtuneen parhaan mahdollisen skenaarion mukaan niin onko siinä lopulta mitään eroa. False advertising joo mutta ei siinä edes ole sen pahemmasta kusetuksesta kyse, valtaosa jengistä vaan lukee niitä markkinointimateriaaleja kuin piru raamattua.

                        Comment


                          Sun analogiaa jatkaen, kun se auto ei pystykään -10C lämpötilassa kylmällä koneella luvattuun (missä?) huippunopeuteen, niin meillä on DIESELGATE? Kaveri tekee testiä -10C pakkasessa ilman mitään dataa siitä, että onko akku lämmin vai ei, riippumatta hänen jojottelustaan, ja ihan myöntää, että voi olla uutuudesta kiinni. DIESELGATE. Onhan näitä, ei jaksa vääntää tämän enempää.
                          Alkuperäinen kirjoittaja vier Näytä viesti
                          Eikös tuosta GT:stä ole RS malli tulossa perään kunhan ehtii?
                          Tämä 590 hv laite on kai juurikin se RS?

                          Comment


                            Suurin latausteho saavutetaan optimiolosuhteissa, eli kun akun lämpötila on noin +20°C. Kun ollaan -10°C lämpötilassa, niin ei sitä akkua tahdo saada millään ilveellä noin lämpimäksi. Tuossa Teslavideossa testin tekijä painotti moneen kertaan että akun pitäisi olla optimilämpötilassa. Pitäisi olla on eri asia kuin että se on. Ulkolämpötila oli -10°C, mutta mistään ei käynyt ilmi mikä akun lämpötila oli kun lataus aloitettiin. Se, että maksimitehosta jäätiin noin paljon vajaaksi kertoo siitä, ettei akut olleet tarpeeksi lämpimät.

                            On jokseenkin sama vaikka tolpasta tulisi terawatti ulos kun auton oma laturi rajoittaa tehoa ja virtaa sen mukaan mikä on akun lämpötila ja varaustaso. Kun akku on kylmä, sitä ladataan pienellä teholla kunnes akku alkaa lämpenemään ja tehoa nostetaan lämpenemisen mukaan. Sitten tulee jossain vaiheessa eteen se, ettei akun lämpötila ei kertakaikkiaan nouse kun ulkona on riittävän kylmää, jolloin maksimilatausteho jää saavuttamatta. Kun akku alkaa tulla täyteen, niin latausteho alkaa laskemaan joka tapauksessa. Kun nämä kaksi asiaa yhdistetään, niin maksimitehosta jäädään varsin kauas talvipakkasilla.

                            Comment


                              Siinäpä se tiivistettynä. Ei ole sähköautoista tämän ongelman ratkaisijaksi.

                              https://www.verkkouutiset.fi/nakokul...avaa/#b5974e30

                              Comment


                                Aikamoista sekoilua tuo liikennepolitiikka edelleen, ei kannata odottaa sieltä mitään ratkaisua.

                                Mulla on kuulemma ihan teslalasit, mutta minusta Audilla menee ihan hyvin perinnemerkiksi. On kuitenkin mallistossa jo useampi varteenotettava sähköauto ja lisää tulee. Latausnopeuksissa ovat jo hyvällä tasolla, mutta maali liikkuu, aika sähäkästi. Dataa katsoen perinnemerkit tuntuvat pikemminkin jäävän enemmän jälkeen kuin saavuttavan Teslaa, ainakin suorituskyky / range / hinta -osastossa. Aika raikkaat on nämä Plaid + speksit, varttimaili alle 9 ja loppunopeus 250, sarjatuotantoauto :D

                                Tuolla ev-databasessa on muuten hyvin koottuna dataa, suht järkevässä muodossa esitettynä.

                                Comment


                                • Nyt on hinnat alkaen koppi ollut omistuksessa vuoden verran. Ajoa on tullut 17.5tkm:ä. Nyt pakkasilla on tullut 50-100km päivässä. Tarkastushuolto maksoi 108€. Extrana lediparkit eteen 19.90€ ja We connect sovellus 99€. Näillä on vuosi menty. Lasinpesunestettä ei ole vielä tarvinnut lisätä. Kotona olen ladannut pakkasten aikaan. Muuten olen selvinnyt työpaikan latauksen varassa arkisin. Uudempi malli isommalla akulla ja nopeammalla latauksella helpottaisi talvella. Nyt joutuu pitämään akun varausta varmuuden vuoksi 50-80%:ssa ajelun helpottamiseksi.

                                  Comment


                                    Onko joku ottanut ja laskenut kulutetulle sähkölle kustannuksen?
                                    Jos siis oletetaan että kaikki lataukset tehty kotona missä sähkö maksaa. Eli vaikka vuoden kokonaiskulutus ja sille hinta kotisähkön mukaan.

                                    Jos vaikka tulevassa jaksaisi asian laskea kun näyttänee suoraan kokonaiskulutuksenkin jostain, ehkä, toivottavasti.

                                    Comment


                                      Olen laskenut 12 snt/kWh mukaan (viime vuoden yö- ja päiväsähkön keskiarvohinta kulutukseen perustuen) ja viime kuussa latasin 185kWh, eli kustannus 22,20 euroa. Kilometrejä tuli 850 km, kulutus näin ollen noin 22 kWh/100 km. Ja tämä kokeilu siis ilman akkujen esilämmitystä, mutta sisätilat kuitenkin ennen lähtöä lämpimät, eli sisätilojen lämmitys otettiin akustosta eikä seinästä.

                                      Comment


                                        Mulla tullut sellainen Model S:ään nyt ~33000 km ja aika tasan 8000 kWh on kulutus. Lisätään siihen lataushäviöt (oletus 15%), eli noin 9400 kWh olisi otettu seinästä, jos kaikki olisi kotona ladattu.

                                        Sähkösopparissa sähkö 4.59 ja siirto veroineen vajaa 5 riippuen vuodenajasta, sähkön keskihinta noin 9.5 c/kWh (9.2 tai 10.2).

                                        Saan kuluksi noin 2.7€/100 km. Ihan ok tuolle suorituskyvylle.
                                        Viimeksi muokannut jpeltopuro; 9.2.2021, 15:06. Perustelu: tarkennus hintaan

                                        Comment


                                          Koeajoin tänään VW id3 1st:n. Ensimmäinen kunnon koeajo talvikelissä sähköautolla. Aiemmin viikolla koeajoin aika lailla samoissa olosuhteissa ja reitillä Passat GTE:n. Meidän ajoprofiiliin ja käyttöön Passat GTE on sopivampi, mutta kyllä sähköautoissa on paljon fiksua. Takavetoisuus ei tosin kuulu niihin, vaikka sähkömoottorin säätäminen tehon kannalta on polttomoottoria nopeampaa ja helpompaa niin ikävästi tuo nuljui liukkaalla pinnalla motarin rampeissa jossain 60-80 vauhdeissakin. Ei se mihinkään siitä lähtenyt luistelemaan mutta tunne oli epämiellyttävä. Yhden testikiihdytyksen tein liukkaalla pinnalla nollasta sataan. Aika paljon se kiemurteli ja luistoneston valo vilkkui vielä siellä satasen kohdallakin. Noh, saman tekisi varmaan mikä tahansa takavetoinen. Hyvä vaan oli huomata näin tässä vaiheessa vuotta tuokin ominaisuus.

                                          Ajoin 74km lenkin 47km/h keskinopeudella ja reilun 10 asteen pakkasessa. Kulutus oli 24,5kWh/100km. Ei kai mitenkään mahdottoman paljon?

                                          Noin yleisesti ottaen ihan OK laite jos vaan sopii omaan ajoprofiiliin. Mitään järisyttävää voimantunnetta ei ollut, mutta siihen pitääkin olla sitten eri vehkeet ja lasit. Aikanaan kun maakuntien latausinfra kehittyy (eli jouluna ja pääsiäisenä voi olla toivoa ladata varmuudella kutostien varrella muuallakin kuin absilla), tulee nelivetoisia ja tilavampia autoja tarjolle hiukan paremmalla rangella, niin meilläkin voisi sähköinen auto olla. Vielä ei olla sillä tasolla että jaksaisin ja haluaisin alkaa säätämään tien päällä sähkön riittävyyden, latauspisteiden toimivuuden ja tyhjänä olemisten kanssa silloin, kun olen perheen kanssa liikkeellä. Antaa kehityksen kehittyä vielä jokunen vuosi.

                                          Mainittu Passat GTE oli kyllä meidän profiiliin sopiva kompromissi, mitä nyt vajaavetoinen sekin. Taitaa tosin käydä niin että panostetaan konsernin sisällä toiseen merkkiin vaimon auton korvaajana. Passat GTE:n kulutus muuten samalla reitillä mutta muutamalla testillä enemmän oli 11,6kWh/100km + 3,9l/100km.

                                          Comment


                                            Itsekin olen ajanut tuon ID:n ja hieno peli, ainakin siinä toimi nuo hilavitkuttimet yms. ihan stabiilisti (ollut paljon juttua ettei softa ole ihan vielä ajantasalla). Meillä ei ole nyt vain enää tarvetta autolle ja ei kehtaa investoida ihan huvin vuoksi mihinkään e-ajoneuvoon. Vähäiset ajot noilla bensa/etanoli krematorioilla. Uutta bensa/diesel yms. laitetta en kuitenkaan enää osta.

                                            Melko kallis akku BMW i3:een:

                                            https://blogg.vk.se/naturen/2021/02/...-7-ar-250-000/

                                            samma på finska:

                                            https://www.suomenuutiset.fi/osta-sa...-25-000-euroa/

                                            Comment


                                              i3:n 60Ah akkuja saa edelleen Saksasta reiluun 8000 euroon ja BMW on tarjonnut akku-upgradea 60Ah .> 94Ah vajaan 10 keur hintaan. Toinen asia on se, että i3:ssa on 8 vuoden akkutakuu, eli jos se 7 vuoden kohdalla on rikki, niin uuden saa kyllä veloituksetta.

                                              Comment


                                                Eilen ajelin Rukalle perheen Touranilla, kun ei Teslaan kaikki kamat mahtunut (ja täällä latauspaikat viikolla 8 ruuhkaisia). Nurmijärvi-Ruka 9h 20 min kokonaisaika, sisältäen Siilinjärvellä tankkaus ja syöminen 40 min. Teslalla matkaan olisi mennyt ~tunti pidempään, mutta toki olisi enemmän saanut taukojakin. Jotenkin ajattelumaailma on jo ehtinyt muuttua sähköauton ratissa. Hämmästytti, tankkaus kesti varmaan vain 5 min (ja maksoi 50€!!!). Mutta kun vessatauko ja ruoka vaatii pidemmän pysähdyksen, niin olisi hyvin ehtinyt sähkärikin latautua. Siinä ajellessa oli aikaa miettiä. Keskimäärin pikkuakku (50-75kWh) riittää useimmille, mutta Lappiin toistuvasti ajavalle sellainen Plaid+ 850 km nimellisellä rangella olisi rautaa, menisi varmaan talvikelissäkin sen 400+ km ekan legin, ja sitten 300 välein lyhyt kaffepaussin mittainen lataus.

                                                Pikalaturiverkkoa vaan tarvitaan tuonne Itä-Suomeen (Mikkeli/Juva/Varkaus/Iiisalmi) paljon lisää, ja samoin pohjoiseen. Nyt esim Rukalle ajettava Oulun kautta, kun tuo itäosa maata on ei-oota täynnä.

                                                Comment


                                                  Meidän reitteihin ei edes tuo Mikkeli-Juva-Varkaus riitä vaan latausinfraa pitäisi saada kutostielle saakka.

                                                  Comment


                                                    Joo siellä suunnalla tietysti myös huutava pula ,viimeistään Lappeenrannasta ylöspäin tarvittaisiin niitä pikalatauksia.

                                                    Hyvin näkee tästä kartasta, ja jos vielä Teslan punaiset jättää pois, niin vielä autiompi on. Toki lisäystä tulee, mutta onhan tuossa työsarkaa. Lähteenä siis https://latauskartta.fi/ Click image for larger version

Name:	pikalaturit_sc.png
Views:	1047
Size:	290,5 Kt
ID:	1911811

                                                    Comment


                                                      Uusi ilmiö havaittu liikenteessä. Alle rajoitusten ajelevat sähköautot. Arvatenkin kyseessä sähkön säästö. Näihin olen nyt törmännyt muutamankin kerran viime viikolla. Eikö latausta ole näihin tarjolla vai mikä on syy hitaaseen ajoon/pihistelyyn?

                                                      Comment


                                                        Saman olen huomannut. Yleensä tuntuu kyllä olevan Leaf tai vastaava joka köröttelee. Sama koskee plugareita.

                                                        Comment


                                                          Ja useampaa kalliimpaakin nimeltä mainitsematonta merkkiä.

                                                          Se on sitä rangepihistelyä. Vauhti kun kasvaa, niin silmissä range vähenee ja latureista ei tietoa tai ei turvaa onko laturi vapaa tai ehjä tai kelpaako oma kortti, tai ei halua matkalla latailla.
                                                          Viimeksi muokannut jta; 2.3.2021, 14:07.

                                                          Comment


                                                            Range pitenee kyllä hitaammin kulkemalla. Mutta olisiko niin, että osa on vihersyistä valinnut ajoneuvonsa, eli jo lähtökohtaisesti kiinnostunut ekoilemaan ja koittaa vielä pihistellä sähkönkulutuksen kanssa? Minä kyllä yritän tasapainottaa ajamalla kuin audikuski, mutta ei sekään aina onnistu, kun on sama ongelma kuin aikanaan quattrolla lumisateessa :D

                                                            Comment


                                                              Ajonopeudella alkaa olla suuremmin merkitystä kulutukseen vasta kun ajetaan yli 90km/h, jolloin ilmanvastus alkaa nousemaan merkittäväksi tekijäksi. Nythän ei ole kerrottu kuinka paljon hitaampaa nämä pihistelijät sitten ovat ajaneet. Toisaalta on niin, että nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, joka sitä ei halua ajaa, niin ei kai se ole pakko silloin. Paitsi jos liikennemerkillä on osoitettu alhaisin sallittu nopeus. Tapasin ennen ajaa sellaista nopeutta, että ihan ei kortti lähde jos tutkaan sattuu ajamaan. Ikä lienee tehnyt tehtävänsä, enää en viitsi kun sekin on pitkällä matkalla stressaavaa kyttäillä ohituspaikkoja ja pelätä vastaantulevia pakettiautoja, kun miekkataksejakaan enää ei tahdo kaukaa erottaa. Olenkin tyytynyt ajelemaan vakkari päällä rajoitus +2-3km/h, se on helppoa kun mittarivirhe on tiedossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X