Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Periaatteessa juuri näin. Mutta tuo latauspiste on lähellä meidän kotia ja taloyhtiön hallissa on autolle paikka. Tarvetta 2e/h pysäköinnille ei ole käytännössä koskaan kodin lähellä.

    Comment


      Lucid Air; "Tesla killer" :)

      En tiedä onko tätä jo kuin paljon käsitelty, mutta ihan mielenkiintoinen "premium EV" mielestäni kyseessä vaikkei nyt varsinaisesti ostomielessä kiinnostaisikaan.
      https://www.youtube.com/watch?v=IRtCFv3ch-w

      Comment


      • Nykyisellä hallituksella on kova hypetys sähköautojen puolesta. Samaan aikaan taloyhtiöissä pohdtaan latauspisteiden rakentamista. Yhdellä suunnalla ylistetään kaasuautoja, toisella hybridejä. Ei ihme, että kuluttaja on hämillään ja odottaa auton oston kanssa.

        Näillä tiedoilla odottaisin hetken polttokennotekniikan kehittymistä. Edut ovat mielestäni paremmat kuin missään sähköautossa, puhumattakaan diesel,hybridi tai bensapeleissä. Tomintasäde 700km, saasteeton ja nopea vedyn lataus. Tosin vedyn tankkauspisteitä tasan 2 kpl koko Suomessa, viimeisimmän tiedon mukaan, siinä kehitettävää.

        Comment


          Nyt puhutaan varmaan vetypolttokennoista? Tällä hetkellä taloudellisin ja samalla myös käytetyin tapa tuottaa vetyä on erottaa sitä fossiilisista polttoaineista kuten maakaasusta, öljystä ja hiilestä. Näissä prosesseissa vedyn ohella muodostuu varsin ikäviä kasvihuonekaasuja, joiden tuottamista juuri halutaan suitsia, yhtä vetytonnia kohti muodostuu 9...12 tonnia hiilidioksidia, kun vetyä erotetaan maakaasusta. Tämä ei liene juuri se tilanne, mitä tässä tavoitellaan. Sitten vetyä saadaan sähkön avulla vedestä, mutta se on erittäin tehotonta verrattuna fossiileista erottamiseen. Yhden vetykilon erottaminen vedestä sähkön avulla tarvitsee noin 50 kWh sähköenergiaa ja kun vetypolttokennon hyötysuhde on 50 % luokkaa, niin saadaan nettona 25 kWh sähköenergiaa. Ei kuullosta tämäkään kovin helpolle tavalle.

          Vedyn tuottaminen täytyisi saada sekä ympäristöystävälliseksi että edulliseksi ja polttokennoista tehokkaamipa ja silloin se alkaa olla hyvä vaihtoehto.

          Comment


          • Vetyä ei kyllä taida saada tankattua suomessa mistään. Norjassakin sulkivat asemia kun yksi ketju meni nurin ja yksi asema räjähti isosti. Lisäksi se on liikennepolttoaineena kallista tehdä ja tankata ( jossain oli että 9,5€/kilo ja kulutus vajaa kilo per 100km), sähköautoon verrattuna polttokennoautot on monimutkaisempia, laiskempia ja painavampia sekä pahimpana paljon kalliimpia. Mirai taitaa maksaa enemmän kuin model 3 (vanha ainakin) ja nexo lähes tuplat niroon (eri merkki, sama konserni ja sama kokoluokka). Vedylle on kyllä vaikea nähdä oikein minkäänlaista tulevaisuutta kun ei ole ainuttakaan järkevän hintaista autoakaan olemassa sillä tekniikalla. Voihan se kehittyä mutta pitää kyllä kehittyä paljon ja nopeasti. Ajatushan siinä on kyllä todella hyvä ja voisi olla täysin puhdas. Käytännössä vaan ei ole.

            Tuosta kun lukee esimerkiksi nexon speksit niin kuulostaa aika huonolta diililtä 70ke hintaan, mirailla aika vastaavat.
            https://www.hyundai.news/eu/press-ki...pecifications/

            Kyllähän akutkin varmaan häviää aikanaan jonkin paremman edeltä, ei nekään kevyitä ole.
            Viimeksi muokannut LauriJT; 23.1.2020, 20:38.

            Comment


              Vedyn tuottaminen täytyisi saada sekä ympäristöystävälliseksi että edulliseksi ja polttokennoista tehokkaamipa ja silloin se alkaa olla hyvä vaihtoehto.
              Ideaalitilanne olisi laittaa aurinkosähkö jauhamaan vedestä vetyä ja happea, niin ei polttokennon ei niin huippu hyötysuhde tunnu enää missään. Sivutuotteena syntynyttä happea menisi varmasti teollisuuden ja sairaaloiden käyttöön. Mikä vähentäisi vedyn tuotantokuluja.

              Comment


                Aurinko-, vesi, tai tuulisähköllä toki saisi sähköä vedyn tuotantoon ympäristöystävällisesti, mutta halpaa ei ole rakentaa aurinko- tai tuulivoimaa saatikka vedyn tuotantolaitosta.

                Comment


                • Onko kellään palstalla kokemusta ekasta vw upista? En ole vielä ehtinyt itse koeajamaan. Range on kyllä onneton, mutta eipä se juuri parempi ole eka e-golffissakaan. Hybridiä ei haeta, joten leafikin voisi olla mahdollinen.

                  Comment


                    Käy ajaan semmonen Leaf jossain. Ei oo mahdollinen enää sen jälkeen.

                    Comment


                    • Kait se on pakko venyä koeajolle :) Uppi on vain 4-paikkainen ja golffissa olisi normaali korimalli. Nuo Golfin pienet akkukapasiteetit/115hv on täällä vielä törkeissä hiennoissa, mutta käydään koeajamssa ja katsotaan hintaa keväällä.

                      Comment


                        En ole koskaan leiffillä ajanut, joten en tiedä kuinka hyvä tai huono se on. Pitkä range niissä ainakin on. Ampera on ihan ok ajaa ja ehkä eniten normaalia henkilöautoa muistuttava, mutta sähkörange mun päivittäiseen ajoon ehkä inansa pieni. i3 menee rangessa näiden väliin, eli riittää mainioisti minulle. Ulkonäkö on nyt mitä se on, mutta toisaalta se on varsin ripeä Amperaan ja Leafiin nähden. Jos sellainen seikka huolettaa, miltä sitä muiden silmissä näyttää, niin ei kannata vaivautua kyllä i3:a koejamaan.

                        Comment


                          Liippaa tätä aihetta vähän, Oulussa osataan.. Sähköavusteinen konttipyörä, :) vai :(

                          https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/o...ilasta/834087/

                          Comment


                          • Kävin ajamassa uppia ja menin tekemään kaupat pelkän koeajon perusteella. Toimintasäde ei ole huippu 2015 versiossa, mutta tällä mennään. Auto tulee pelkästään työmatkalle ja kauppakassiksi eli kaupunkiajoon.

                            Comment


                              Heh, ajan joka päivä työmatkalla K-Caaran ohi. Ajatus tässä nyt kypsyy ja hautuu jostain saman suuntaisesta ratkaisusta. Keväällä viimeistään kun tulee jokavuotinen autonvaihtoinfluessa.

                              Comment


                                Mäkin halusin itselleni uskotella että tarvitsen tollasen e-upin tai e-mii:n,mut kylmät laskelmat paljasti että syytä pitää tää eco-up vielä muutama vuosi ainakin kunnes kuluton laina on maksettu tai jos ei tule mitään huippudiiliä co2-maksujen takia. Dacialta tullee kohta rellun tekniikalla joku halpuutin.

                                Comment


                                • Minäkään en tarvinnut e-uppia, mutta tuli ostettua. En tehnyt mitään laskelmia, joten olen tyytyväinen. 210nm heti alusta tekee liikkellelähdön mukavaksi. Vertailuna vaimon polo 120hv/280nm, niin ei tällä kaupungilla jaloissa pyöri.

                                  Comment


                                  • Meillä oli jo ennalta suunniteltu päivitys täyssähköön kohta amperan tulon jälkeen. Tuo Mii tuli vähän puun takaa ja hiukan tuurilla edes huomasin tuon tarjouksen. Taisin kaksi päivää vitkutella asian kanssa kunnes pistin tilauksen sisään. Yksikin olisi oikeastaan riittänyt niin ei olisi mennyt auton tulo noin pitkälle. Tiesin jo ennestään mitä polttiksella ajelu maksaa niin kk erän suuruus uudessa oli oikeastaan ainut mikä tarvitsi laskelmissa tietää.

                                    Comment


                                      Itse olen silloin tällöin päissäni miettinyt, jotta E38.n voisi toteuttaa sähköisellä voimalinjalla. Autohan on muuten valmis ollut jo useammat vuodet.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                        Tiesin jo ennestään mitä polttiksella ajelu maksaa niin kk erän suuruus uudessa oli oikeastaan ainut mikä tarvitsi laskelmissa tietää.
                                        Jep, lähes sama on lyhennys, mitä polttiksen normikulutuksen eurot vastaavalla ajosuoritteella. Pienihän tuo Upin range on, mutta kuitenkin perhe selvisi tänään 87km:n ajosuoritteella kaupungissa.Yöksi laturiin ja huomenna lisää.

                                        Comment


                                          Ja edelleen, ties kuinka monetta kertaa, jos vaikka viiden vuoden päästä myyt sen Amperan tai Upin tai Leafin tai Teslan niin siinä on vielä jotain jäännösarvoa jäljellä. Samalla kuukausierällä ostetusta ja poltetusta bensiinista tai dieselistä ei saa autoa vaihtaessa mitään. Itse laskin aikanaan Amperan kilometrien hintaa kun niitä silloin tuli sen verran runsaasti että asialla oli enemmän merkitystä. Verotuksen työmatkavähennykset nettona ei aivan riittänyt arvoituun arvonalenemaan, latauskustannukset olivat melkein satasen kuussa vähemmän kuin polttoaineet edelliseen diesel-autoon. Kuukausierän autolainaan mitoitin niin että kaikki yhteenlaskettuna ihan inasen tuli lisää (~50€/kk) kustannuksia mutta vastapainona sai ajaa 5 vuotta vanhalla autolla joka oli koko lailla kaikin puolin aika paljon enemmän auto kuin puoli miljoonaa ajettu 16 vuotta vanha verrokki. Ajoneuvoverosta tuli vielä hiukan cashbäkkiä mutta se oli jotain alle 20€/kk koko vuodelle jaettuna.

                                          Comment


                                          • Nimenomaan. Sen lisäksi tosiaan että kk erä on suunnilleen saman mitä 20v vanhalla vessalla menee kuussa bensaan, niin isoin bonus on todellakin että saa ajaa uudella takuunalaisella autolla. Nyt kun on ajellut saabilla ja vaimo amperalla, niin täytyy kyllä sanoa että tankkaamista ei todellakaan ole ollut ikävä. On itseasiassa jopa aika tympeää touhua nykyään, kun miettii että sillä tankillisen hinnalla millä pääsee abaut viikon, olisi lataillut kotona mukavasti päälle kahden kuukauden ajot. kuukausierä on aika tarkasti sen mitä tällä hetkellä menee bensaan/etanoliin kuukaudessa. Periaatteessa kulut ei nykyisestä juuri muutu, niissä vaan ei ole jatkossa vaihtelua enää niinkään vaikka miten ajaisi. Eli paljon helpompi ennakoida ja hallita. 6v päästä ajo on 200€ kuussa halvempaa kun auto on kokonaan maksettu. Ja silloinkin voimalinjatakuu on edelleen voimassa vielä pari vuotta.

                                            Comment


                                              Mitä uskaltaa täyssähköautossa itse korjailla kuluvien osien puolelta? Alusta sinänsä on selvä homma, mutta saako kuka tahansa koskea akustoon tai ylensä tuohon virtapuoleen?
                                              Jos ei tiedä mitä tekee niin onko riski oikosuluista ja isommasta vahingosta?
                                              Ihan näin teeseitse näkökulmasta niin mitä uskaltaa sähköautoissa itse tehdä? Monta hommaahan jää pois versus polttomoottorinen, ja se mua houkuttelee enemmän kuin tekniikka sinänsä.

                                              Comment


                                                Onhan noissa huoltoerottimet, joilla korkeajänniteakun saa kytkettyä irti auton sähköjärjestelmästä, joten pienjännitepuolen korjaamiset sikäli onnistuvat. Korkeajännitepuoli onkin sitten asia erikseen, mutta jos itse omalla vastuulla korjaa omaa autoaan, niin kukapa siinä tulee lupia kyselemään.

                                                Comment


                                                  Lähtisin samasta oletuksesta kuin minkä tahansa sähkötöiden kanssa. Jos ei erikseen tiedä mitä ja miten voi tehdä niin parempi kun ei tee mitään. Käsittääkseni kaikki korkeajännitepuolen huoltotyöt ovat luvanvaraisia ja vahingon sattuessa vakuutusyhtiö pesee aivan satavarmasti kätensä jos niitä maallikko on mennyt käpelöimään. Eikä siellä ole mitään huoltokohteita mitä sen puoleen voisikaan pidellä. Alustan 12v sähköt on sinänsä aivan samaa kamaa kuin ovat olleet jo sata vuotta.

                                                  Comment


                                                    Ei saa korjata hybridi/ sähköautoja eikä todellakaan kannata mennä edes koskemaan niihin autoihin jos et omaa vähintään autoalan osaamista (työskennyt asentaja ja tietoinen hybridi ja sähköautojen sähköstä), sf6002 koulutusta sekä ea lupia. Nämä vaaditaan jokaiselta asentajalta nykyisin jotka edes huoltavat hybridejä. Tietämättömältä lähtee henki hyvin helposti.
                                                    Hybridi ja sähköautoihin saa normi kuluttaja tehdä vain sen mitä auton mukana tulleessa ohjekirjassa neuvotaan tekemään. Rajoittuu siis karrikoidusti jäähdytinneste tasojen silmä määräiseen tarkastukseen, ei lisäykseen koska pitää olla ei sähköä johtavaa versiota kyseisestä litkusta. Ja syy pitää myös selvittää minne se häviää ettei pala kokonauto kuten teslat kun akusto oikarissa sinne vuotaneen jäähdytinnesteen takia. Eli mikä tahansa jäähdytin neste ei esimerkiksi käy. Pissapojan lisäämiseen ja renkaan vaihtoon. Jos vahinko käy ja onnistut valokaaren aiheuttamaan hybridi järjestelmään niin vakuutus yhtiö ei ole pakotettu korvaamaan vahinkoja.
                                                    Edellisessä pk-seudun miitissä puhuin meille korjaamolle tulleesta passat gte hybridistä jossa oli jyrsijä syönyt korkeajännite johdon eristeen kokonaan rikki. Vihelsimme pelin heti poikki ja auto lähti maahantuojalle korjattavaksi. Laskua oli asiakkaalle tullut noin 3000e ja vakuutusyhtiö ei korvannut penniäkään koska vaurio oli jyrsijän tekosia

                                                    Comment


                                                      Hyviä pointteja. Tuo viimeisin keissi tosin riippuu täysin asiakkaan valitseman kaskovakuutuksen laajuudesta, vakuutusyhtiö maksaa tasan sen mitä etukäteen on sovittu. Eikä 3000€ lasku jonkun rotan syömän johtosarjan vaihdosta olisi lainkaan poikkeuksellinen bensiinimoottorilla olevaankaan autoon. Ei siis varsinaisesti nimenomaan sähköautoille ekslusiivinen ongelma.

                                                      Comment


                                                        Sitähän voi tosiaan joo saada viallisesta alatukivarrestakin sähköiskun...

                                                        Comment


                                                          Ainakin pari vuotta sitten, kun asentajana vielä työskentelin, niin hybridejä sai huoltaa normaalisti ilman sfs6002 koulutusta...korkeajänniteosiin ei vain saanut koskea, eikä niihin normaalihuollossa olisi tarvinnutkaan.

                                                          Comment


                                                            Opelin huollon kanssa oli ainakin taannoin jotain konsernitason kummallisuutta ettei hybridejä saanut huoltaa lainkaan jos ei asentajalla ollut vaadittavia lupia. Tarkoitti siis tyyliin jarrupaloja ja lasinpyyhkimensulkia ja kaikkea muuta määräaikaishuoltoa. En tiedä onko nyttemmin tilanne parantunut.

                                                            Comment


                                                              Taitaa olla Autocenterillä sama juttu. Latausluukun avausmoottorin vaihtoa piti odotella kunnes luvitettu asentaja palasi töihin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X