Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yhtään pidempää reissua ei ole vielä Volvolla tehtynä (kaukaisimmat Hämeenlinnassa ja Naantalissa), mutta sen voi sanoa varmana, että ei pääse kusematta Lappiin eikä edes Keski-Suomeen saakka. Kulutus ei haittaa mitään päivittäisessä käytössä, mutta pisaralla pisimmälle -ajoja tällä autolla ei voiteta. Lähiaikoina pitää käydä hakemassa peräkärryllinen polttopuuta Keski-Suomesta ja Volvolla on tarkoitus mennä (Teslan vetomassa vain vaivaiset 500 kg) ja kulutuksesta voi tulla varsin miehekäs. Jos ei olisi Etronin hinta Volvoa vastaavilla varusteilla karannut todella pahasti yli kipurajan, niin olisin todennäköisesti Volvon sijaan päätynyt konsernin tuotteeseen. Audin latauskäyrä on vaan niin helkkarin hyvä. Volvossa taas.... noh, paperilla 150 kW maksimit, mutta käytännössä tuo jää harvinaiseksi ja kaiken lisäksi 80 % SOCin jälkeen putoaa jonnekin 20-30 kW paikkeille :|

    Tänään tuli muuten ensimmäinen OTA-päivitys Volvoon. Hieman nuo hakevat vielä suuntaansa, koska päivityksen sisältö on vähän epäselvä, vaikka siitä release notesit julkistettiinkin. Volvolle autovalmistajana tuo on tietysti hyvä, koska tuolla kuittautui myös pari viikkoa aiemmin julkistettu takaisinkutsu ilman korjaamokäyntiä.

    Comment


      OK, se pidempi matka-ajo on siis vielä näkemättä, pistä raporttia sitten aikanaan. Varmaan se osaa kuitenkin hakea Naviin pikalatauspisteet, ettei itse tarvitse ABRP:n kautta speksata reittiä?

      Comment


      • Osaa hakea pikalaturit ja jos latureita uupuu kartasta, niin jokainen voi lisätä laturin Googlen karttaan, josta se sitten putkahtaa viikossa-parissa kaikkien saataville. Tosin siitä huolimatta speksaan kyllä reitit etukäteen itse ABRP ja latauskartta.fi avulla. Lisäksi SOC-arviot ovat olleet varsin tarkkoja navigoinnin yhteydessä (Teslan tosin tätäkin tarkempia - Teslalla heittoa yleensä 1-2 %, Volvossa 2-3 %).

        Comment


        • Se viimeisin päivitys vidan mukaan sisälti jotain parannusta lataukseen ja sen vakauteen. Android 10 siellä mainittiin myös, mutta ei ole hajua onko se sellainen muutenkin. Vidan mukaan nämä oli polestariin, mutta lienee sama xc40 kanssa. Olettaisin että ajan mittaan tulee optimointia kulutukseen liittyenkin.

          Comment


          • Mitään uutta en itse käyttöjärjestelmässä tuon päivityksen jälkeen havainnut. Myöskään kulutus ei mielestäni muuttunut. Ennen tätä ensimmäistä OTA-päivitystä auto kävi joskus helmikuun alussa päivitettävänä Volvon diilerillä, missä autosta enabloitiin mahdollisuus OTA-päivityksiin ja tuon jälkeen näkyi selvä droppi kulutuksessa (luokkaa 20-30 Wh/km) ja samalla havaitsin eron ilmastoinnin/lämmityksen toiminnassa. Volvon kohdalla tuntuukin ongelmana olevan varsin epätaloudellinen lämmityksen käyttö; jotkut ovat testailleet ja havainneet että ilmastointi kytkemällä kokonaan pois kulutus putoaa radikaalisti. Siis jopa suhteettoman paljon. Tästä on lähtenyt liikkeelle tornihuhu, että autossa olevaa lämpöpumppua ei vielä edes kunnolla käytettäisi. Aika näyttää, miten saavat tuota parannettua.

            Eilen kävin koeponnistamassa kulutusta tyhjän kärryn kanssa. Tässä alla lainaus muualle kirjoittamastani tekstistä. Terassilautoja ja puutarhamultaa K-raudasta tai kerran vuodessa muutaman tunnin ajomatkan päähän mökille kärryn kanssa menisivät vielä, mutta jos kärryä vetäisi säännöllisesti pidempiä matkoja, niin käyttövoima pitäisi olla joku muu kuin sähkö. Tai ainakin autona joku muu kuin Volvo.

            Ajomatka edestakaisin (eli mahdollisen tuulen vaikutus kumoten) 50 km, keskinopeus 81 km/h, ulkolämpötila 3 astetta, kuiva asfaltti, ilmastointi pois, puhallin ykkösellä, pyynti 19 astetta, penkki ja ratti ykkösellä. Mittaus aloitettu niin, että auto oli aloittaessa lämmin.

            TULOKSET:
            Tyhjän kevytkuomukärryn kanssa 335 Wh/km.
            Samoilla spekseillä ilman kärryä: 236 Wh/km.

            PÄÄTELMÄT:
            Kärryä pitäisi kesäkelissä pystyä 80 km/h nopeudella vetämään täydellä akulla vähintään 200 km, mutta vastatuulen sattuessa tai kovemmalla nopeudella tai kevytkärryn maksimikuormalla ei varmasti yhtään enempää (minulla oli menomatkalla vastatuuli ja kääntöpaikalla kulutus oli n. 370 Wh/km. Jos pidemmästä matkasta on kyse, niin suunnittelisin latausväliksi 160 km eli parisen tuntia, koska latauskäyrä ei suosi tien päällä yli 80 % lataamista. Ts. en lähtisi P8:lla kärryä viemään Lappiin saakka, ellei aivan pakko olisi.
            Lisämaininta siitä, että Pilot assistia ei saa päälle, kun koukun sähköihin on laite kytkettynä. Ymmärrän peräkärryn kanssa, mutta en ymmärrä, kun perään laitetaan fillariteline
            Viimeksi muokannut villho; 25.3.2021, 09:42.

            Comment


              Kuomusta tulee kyllä reilu ilmanvastus. Mitenköhän 250-400kg kuorma tuohon vielä lisää vaikuttaisi...

              Kiitos kun jaoit, mielenkiintoinen info!

              Comment


                Yllättävän iso nousu. Massa tuskin tuollaisessa maantieajossa hirveästi muuttaisi tulosta, vastus tulee ilmanvastuksesta. Hauska nähdä tuleeko ajan myötä jotain aero-mallisia peräkärryjä. Ihan oma tarinansa on sitten vielä se, että miten laturille saa ajettua, kun kärry on perässä (riippuu latauspisteestä ja latausliittimen sijainnista).

                Comment


                • En itsekään jaksa uskoa, että kärryyn laitettava kuorma ihan hirveästi vaikuttaa kulutukseen, mutta sen näkee sitten myöhemmin polttopuukuorman kanssa. Pyöräkiilat pitää ottaa matkaan, koska kärry pitää latausta varten irroittaa useimmissa latauspaikoissa. Ajomatka tosin (onneksi) sellainen, että se pitäisi hoitua yhdellä välipysähdyksellä, kunhan matkaan pääsee täydellä akulla.

                  Harkitsen tässä, että kävisin tänään Teslan kanssa ajamassa samat testit, mitä tein Volvolla eilen. Tuo meidän M3 on harvinainen yksisarvinen: performance vetokoukulla, mutta tuosta johtuen vetomassa tosiaan vain 500 kg. Kärryn omamassa on jo puolet tuosta, joten lakia noudattaen sinne ei paljoa polttopuita saisi lastattua.

                  Comment


                  • Noh eiköhän se siitä tasoitu vielä päivitysten myötä. Huomasin tuolla 75hp raakaa voimaa omaavalla golfilla että tyhjä kuomukärri jarruttaa menoa suunnilleen yhtä paljon kuin täysi matala hiekkakuorma.

                    Meillä alkaisi olla kuukausi jäljellä toisen miin odotusta. Käytiin vasta nollakelillä ensimmäinen pitempi reissu ajamassa ja vaikka se on ihan mukava ajaa matkaa, latausnopeus ccs laturilla on kyllä melko säälittävä. Paljon jos pitkiä matkoja ajaisi, niin pitäisi olla ihan eri auto.

                    Kilometrejä on tullut 3kk aikana 4000. Melkoisesti enemmän mitä alkuun arvioin. Johtuu varmaan siitä, että tällä tulee aika pienellä kynnyksellä lähdettyä toimittamaan edemmäskin aivan tyhjänpäiväisiä asioita.

                    Talliin on nyt asennettu kiinteät 11kw laturit molemmille autoille. Eihän se pakollista olisi ollut mutta parantaa kivasti elämänlaatua. Samalla tuli pääkeskukseen kiinteistön ylijännitesuoja. Toiseen latureista tulee vielä tehtyä dynaaminen kuormanhallinta kun se sitä tukee.
                    Viimeksi muokannut LauriJT; 28.3.2021, 09:01.

                    Comment


                      Oli sen verta mukava detalji jonka löysin by Tesla niin laitetaas tähän:

                      Comment


                        Ei olisi uskonut, että korealainen kiinnostaisi ikinä, mutta ajat muuttuvat. Kia laittaa ihan mielenkiintoista kattausta, alkaa suorituskyvylläkin mitaten olla Taycan/eTron GT:n haastaja. Hauska nähdä, millaiseen hintaan päätyvät. https://www.is.fi/autot/art-2000007890444.html
                        Laajempi juttu Tekniikan Maailmassa: https://tekniikanmaailma.fi/tallaine...DUhR4S__Kbizhg
                        Viimeksi muokannut jpeltopuro; 30.3.2021, 13:35.

                        Comment


                          Ei ole kyllä mikään kovin häävin näköinen kottero tuo, suoritusarvot toki kivat.

                          Kertooko tämä enemmän saksalaisista (tuulivoimaloitakin alettu siellä hylkimään, ja siksi niitä tuulivoimapuistoja=teollisuusalueita suunnitellaan nyt jopa tänne keskisuomen koskemattomiin korpimaisemiin) vai alkaako ihmiset menettää uskon sähköautovouhotukseen:
                          https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...d-71c918dff399

                          Eniten oli lisääntynyt yleinen epäily sitä, ovatko sähköautot ylipäätään ympäristöystävällisiä. Sen saamat maininnat olivat lisääntyneet vajaasta 49 prosentista 57 prosenttiin.
                          Tutkijat huomauttavat, että sähköautoihin suhtaudutaan kaikkein suopeimmin nuorissa ikäluokissa. Ostovoimaisemmat keski-ikäiset kansalaiset eivät ole taas niistä aivan niin innostuneita.

                          Merkillepantavaa myös se miten maailman suurin autonvalmistaja Toyota (Toyota myi 2020 9,53 miljoonaa ajoneuvoa, Volkswagen-konserni 9,3 miljoonaa) tekee edelleen enimmäkseen hybridejä eikä kunnon täyssähköautoja ole valikoimissa. Toki päämarkkialueellaan Toyotan myyntivaltti on nuo pienet bensakoneiset autot, mutta tietääkö tojohojo jotain paremmin ja ennakoivatko jo polttokennojen yleistymistä vai onko Toyota vaan jäänyt jälkeen sähköautobuumissa.

                          Comment


                            Ulkonäkö on makuasia, tuo kyllä ihan varmasti jakaa mielipiteet. Mutta vetokoukullinen, nelivetoinen farkku, niitä ei juuri ole tarjolla.

                            Juuri tänään oli huhuja, että Toyota ja Tesla suunnittelisivat yhteistyönä pikkuautoa, Tesla pääsisi Japanin markkinoille ja Toyota taas saisi kiinni takamatkaa täyssähköissä. https://n.news.naver.com/article/023...GpOKEOIi2lHjVA

                            Comment


                              Toyota osaa tuon yhteistyön taidon, jos et voi voittaa kilpailijaa niin on parempi yhdistyä heihin. Toisaalta tuolla Tesla-yhteistyöllä iskevät kyllä kapulaa pääkilpailijan eli VW:n rattaisiin. Citigon, Miin ja Upin jne kilpailijaksihan tuo pikkuauto tulisi.

                              Comment


                                Tänään vaihtui e-Up! 2015, 2018 e-Golfiin. Upilla oli ajettu 63tkm:ä ja golfilla nyt 33tkm:ä. Varusteita on mukavasti..Täytyy tutustua niihin lisää. Mukavalta tuntui ajella tampereelta lahteen.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                  En itsekään jaksa uskoa, että kärryyn laitettava kuorma ihan hirveästi vaikuttaa kulutukseen, mutta sen näkee sitten myöhemmin polttopuukuorman kanssa. Pyöräkiilat pitää ottaa matkaan, koska kärry pitää latausta varten irroittaa useimmissa latauspaikoissa. Ajomatka tosin (onneksi) sellainen, että se pitäisi hoitua yhdellä välipysähdyksellä, kunhan matkaan pääsee täydellä akulla.

                                  Harkitsen tässä, että kävisin tänään Teslan kanssa ajamassa samat testit, mitä tein Volvolla eilen. Tuo meidän M3 on harvinainen yksisarvinen: performance vetokoukulla, mutta tuosta johtuen vetomassa tosiaan vain 500 kg. Kärryn omamassa on jo puolet tuosta, joten lakia noudattaen sinne ei paljoa polttopuita saisi lastattua.
                                  Vida mainitsee volvon xc40 p8 maaliskuun päivityksissa kahdesti moottorinohjausjärjestelmän optimoinnin parannuksen. Toisen päivityksen numero on 2104.1 ja siinä on audio sekä ilmastoinnin parannuksia. Toinen on 2111.1 missä mainitaan vain moottorinohjaus parannus. En tiiä sitten onko niitä päivityksiä tullut jo kaksi. Tuo tiedote on 16.3 päivätty.

                                  Comment


                                    Golfissa olikin varusteita enemmän, mitä myyjä ilmoitti. Ilmalämpöpumppu löytyy ja sen huomaa kulutuksessa. Navipäivitys onnistui netistä ilmaiseksi. Tilasin kuitenkin myös tähän We connect lisenssin, niin etäkäyttö onnistuu. Nyt on auto riittävän kokoinen ja sopivasti varusteltu. Isompi akku ja nopeampi latauskin helpottaa talvella. Ei kaduta vaihto.

                                    Comment


                                    • Siinä taisi ac nopeutua ja dc kärsi. Mutta sääli kun näissä ei ole edes 11kw ac laturia, kompensoisi tuota hidasta dc latausta hyvin. Tosin pärjää näilläkin spekseillä, etenkin golfissa tuo lämpöpumppu on iso plussa. Itsekin aikasemmin katselin noita uudempia golfeja.
                                      Viimeksi muokannut LauriJT; 6.4.2021, 20:33.

                                      Comment


                                        AC on 7.2KW ja DC 40KW. Testasin pikalatausta ja ihan riittävän nopeasti nousi 50%:sta 80%:iin. Oisko mennyt vajaa 15min. Kaupoilta löytyy toistaiseksi ilmainen Kempower, joten ei ole edes tarvetta kotilataukseen, jos ei halua. Tosin Teslat näyttää ilmaislaturin hyvin miehittäneen. Työlatauksella pärjää hyvin, jos ei kovin kauas reissaa. Rangea on lupaillut n.250km:ä. Esilämmitys ei ole vielä käytössä, joten lasien sulatuksella aamulla liikkeelle.

                                        Comment


                                        • Ilmaislatureihin kannattaa aina suhtautua niin, että ne ovat varattuja. Tällöin ei pety, kun näkee laturin miehitettynä. Sitten jos kohdalle sattuu osumaan omaan asiointiin sopiva ilmainen ja vapaa laturi, niin sen voi ottaa onnenpotkuna.

                                          Olen itse sitä mieltä, että ilmaislatureita ei edes pitäisi olla. Ei ainakaan pikalatureita. Ilmainen saa ämpärikansan kiimaiseksi ja silloin niissä latureissa roikutaan tarpeettomasti. Itsekin tunnustan syyllistyneeni tähän; olen jäänyt Lidl-asioinnin jälkeen laturille valuttamaan "ilmaisia" kilowattitunteja, vaikka ajaisin akussa jo olevalla sähköllä helposti kotiin (tai vaikka edestakaisin) lataamaan ja tekemään ajallani jotain hyödyllisempää. Parhaimmat sankarit istuvat näillä latureilla vielä siinäkin vaiheessa, kun viereen ajaa toinen auto, joka voisi ottaa laturin käyttöönsä.

                                          ***

                                          Oma pidempi kärryn vetotesti hieman viivästyi, koska kärryn navoista menivät laakerit vaihtoon ja odottelen uusien saapumista. Voin tosin sanoa, että Volvon kulutus oli ilman kärryäkin varsin miehekäs pääsiäisen paluuliikenteessä: lämpötila 2-3 astetta, 7-8 m/s suora vastatuuli ja ~120 km/h moottoritiellä. En nollaillut trippiä, mutta sillä tahdilla, miten tuon paluupäivän matkan keskikulutus nousi, niin uskon kulutuksen olleen jossain 350 Wh/km paikkeilla. Ensimmäisen kerran sitä ajatteli, että olisivat edes hieman enemmän saaneet pyöristää kenkälaatikon kulmia.

                                          Comment


                                            Meillä päin on eräs pari, joka lataa Teslojaan vuoron perään liki päivittäin kylän ainoasta ilmaisesta pikalatausasemasta. Ensin tuodaan yksi auto ja sitä hakiessa jätetään toinen lataukseen. Eipä tuo minua ole haitannut, olen ladannut siinä pisteessä autoa jos se on ollut vapaa.

                                            Comment


                                              Eikös tuossa yllä olevassa tilanteessa voi ajaa oman auton viereen ja ottaa latauspistokkeen irti. Laittaa sitten oman auton lataukseen.

                                              Comment


                                              • Latauspistoke lukittuu autoon (ja type2-latureissa johto lukittuu myös laturin päähän), joten irroittaminen ei onnistu. Toki niistä latureista löytyy hätäseis-painike aina jostain ja sillä sen latauksen saa halutessaan katkeamaan joko itseltä tai kaverilta.

                                                Ja ilmaislaturit ruokkivat juuri tuollaista Jannen kuvaamaa tilannetta. Meille sähköautoilun etu on juuri siinä, että auton voi ajaa talliin ja seuraavana päivänä lähtiessä akku on taas tarpeeksi täynnä. Jos muutaman euron säästön vuoksi lähtisi etsimään vapaita ilmaislatureita, niin siinä ei kyllä omaa vapaa-aikaa arvostaisi lainkaan. Jos puhtaasti raha-asiat edellä menisi, niin sitten kannattaisi yhä ajaa vanhalla polttiksella, sillä sen verran suuri arvonalenema näissä peleissä tällä hetkellä on, kun autoinsinöörit puskevat koko ajan uudempaa akku- ja muuta sähköautotekniikkaa markkinoille. Tätä ei moni "sähköautolla säästää" -valistajista ymmärrä tai halua ymmärtää.

                                                Comment


                                                  Se arvonalenema riippuu aika paljon auton iästä ja merkistä/mallista. Upista hyvitettiin 450:ä vähemmän, kuin itse olin siitä maksanut. Oli minulla n.14kk:tta ja ajoa tuli 19tkm:ä. Ei ollut mielestäni kovin kallista ajoa muutenkaan. Nykyisessä oli arvo pudonnut uuden hinnasta 39:ssä kuukaudessa ja 33tkm:ssä, 21K€.

                                                  Comment


                                                    Minä kikkailin vuoden sillä tavalla, että latasin vain ilmaisista asemista, eli en kotona lainkaan. Siinä säästi vajaa 500 euroa, mutta ei se kyllä ollut sen arvoista.

                                                    Comment


                                                      Suomalainen ihminen on sellainen eläin, jolle käytetty aika ei meinaa kertakaikkiaan mitään, jos jotain saa ilmaiseksi. Jonotetaan ämpäreitä, tms. tuntitolkulla, kun sen nyt vaan saa ilmaiseksi.

                                                      Comment


                                                        Jaa-ei? Joidenkin keskusteluiden perusteella käytetty aika merkkaa joillekin todella paljon. Muun muassa pendelöitäessä jatkuvasti sakkorajalla ajoa perustellaan, että sillä säästää vuodessa 10 tuntia joka on suoraan lisääntynyttä vapaa-aikaa. Se vain tahtoo unohtua, että se tekee vajaat 2.5min per työpäivä; aamulla voi olla kotona reilun minuutin pidempään ja vastaavasti saapua kotiin saman verran aikaisemmin. Ja tätä säästöä ei saa edes ilmaiseksi, koska polttoaineet on kuitenkin maksettava. Ellei sitten aja sähköautolla, jota saa ladata ilmaiseksi :)

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                                          Merkillepantavaa myös se miten maailman suurin autonvalmistaja Toyota (Toyota myi 2020 9,53 miljoonaa ajoneuvoa, Volkswagen-konserni 9,3 miljoonaa) tekee edelleen enimmäkseen hybridejä eikä kunnon täyssähköautoja ole valikoimissa. Toki päämarkkialueellaan Toyotan myyntivaltti on nuo pienet bensakoneiset autot, mutta tietääkö tojohojo jotain paremmin ja ennakoivatko jo polttokennojen yleistymistä vai onko Toyota vaan jäänyt jälkeen sähköautobuumissa.
                                                          On merkille pantavaa, että Toyota aloitti jo sähköistymisen 1990-luvulla, siinä missä moni länsimainen autonvalmistaja aloitit hybrideiden valmistuksen vasta 2010-luvulla. Kuulemma Japanissa ajatellaan sähköautojen olevan vain väliaikainen ratkaisu ja tienraivaaja polttokennoautoille. Itseasiassa Toyotan suurin markkina-alue on Pohjois-Amerikka (2,75 miljoonaa), jossa ei juurikaan myydä pieniä autoja. Japani (2,2 miljoonaa) tosin tulee toisiksi suurimpana markkina-alueena ennen Japanin ulkopuolista Aasiaa (1,68 miljoonaa). Mainitsemani myyntiluvut ovat vuoden 2019 lukuja.

                                                          Comment


                                                            2020 piti olla taas vuosi, jolloin polttokennoauto lyö itsensä läpi. Mutta esim jenkeissä niiden myynti ei kasvanut, vaan väheni. Mittaluokkana, niitä myytiin siellä vajaa 1k kpl, sähköautoja noin 300k.

                                                            Vetytalous kyllä tulee, mutta se kohde taitaa olla teollisuus ja raskas pitkän matkan tavaraliikenne.

                                                            Comment


                                                              Vedyn tankkausaseman rakentamiskustannukset ovat 1-2 meur ja DC-suurteholautausaseman rakentamiskustannus on noin 200 keur, eli on siinä vähän eroa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X