Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olen laskenut 12 snt/kWh mukaan (viime vuoden yö- ja päiväsähkön keskiarvohinta kulutukseen perustuen) ja viime kuussa latasin 185kWh, eli kustannus 22,20 euroa. Kilometrejä tuli 850 km, kulutus näin ollen noin 22 kWh/100 km. Ja tämä kokeilu siis ilman akkujen esilämmitystä, mutta sisätilat kuitenkin ennen lähtöä lämpimät, eli sisätilojen lämmitys otettiin akustosta eikä seinästä.

    Comment


      Mulla tullut sellainen Model S:ään nyt ~33000 km ja aika tasan 8000 kWh on kulutus. Lisätään siihen lataushäviöt (oletus 15%), eli noin 9400 kWh olisi otettu seinästä, jos kaikki olisi kotona ladattu.

      Sähkösopparissa sähkö 4.59 ja siirto veroineen vajaa 5 riippuen vuodenajasta, sähkön keskihinta noin 9.5 c/kWh (9.2 tai 10.2).

      Saan kuluksi noin 2.7€/100 km. Ihan ok tuolle suorituskyvylle.
      Viimeksi muokannut jpeltopuro; 9.2.2021, 15:06. Perustelu: tarkennus hintaan

      Comment


        Koeajoin tänään VW id3 1st:n. Ensimmäinen kunnon koeajo talvikelissä sähköautolla. Aiemmin viikolla koeajoin aika lailla samoissa olosuhteissa ja reitillä Passat GTE:n. Meidän ajoprofiiliin ja käyttöön Passat GTE on sopivampi, mutta kyllä sähköautoissa on paljon fiksua. Takavetoisuus ei tosin kuulu niihin, vaikka sähkömoottorin säätäminen tehon kannalta on polttomoottoria nopeampaa ja helpompaa niin ikävästi tuo nuljui liukkaalla pinnalla motarin rampeissa jossain 60-80 vauhdeissakin. Ei se mihinkään siitä lähtenyt luistelemaan mutta tunne oli epämiellyttävä. Yhden testikiihdytyksen tein liukkaalla pinnalla nollasta sataan. Aika paljon se kiemurteli ja luistoneston valo vilkkui vielä siellä satasen kohdallakin. Noh, saman tekisi varmaan mikä tahansa takavetoinen. Hyvä vaan oli huomata näin tässä vaiheessa vuotta tuokin ominaisuus.

        Ajoin 74km lenkin 47km/h keskinopeudella ja reilun 10 asteen pakkasessa. Kulutus oli 24,5kWh/100km. Ei kai mitenkään mahdottoman paljon?

        Noin yleisesti ottaen ihan OK laite jos vaan sopii omaan ajoprofiiliin. Mitään järisyttävää voimantunnetta ei ollut, mutta siihen pitääkin olla sitten eri vehkeet ja lasit. Aikanaan kun maakuntien latausinfra kehittyy (eli jouluna ja pääsiäisenä voi olla toivoa ladata varmuudella kutostien varrella muuallakin kuin absilla), tulee nelivetoisia ja tilavampia autoja tarjolle hiukan paremmalla rangella, niin meilläkin voisi sähköinen auto olla. Vielä ei olla sillä tasolla että jaksaisin ja haluaisin alkaa säätämään tien päällä sähkön riittävyyden, latauspisteiden toimivuuden ja tyhjänä olemisten kanssa silloin, kun olen perheen kanssa liikkeellä. Antaa kehityksen kehittyä vielä jokunen vuosi.

        Mainittu Passat GTE oli kyllä meidän profiiliin sopiva kompromissi, mitä nyt vajaavetoinen sekin. Taitaa tosin käydä niin että panostetaan konsernin sisällä toiseen merkkiin vaimon auton korvaajana. Passat GTE:n kulutus muuten samalla reitillä mutta muutamalla testillä enemmän oli 11,6kWh/100km + 3,9l/100km.

        Comment


          Itsekin olen ajanut tuon ID:n ja hieno peli, ainakin siinä toimi nuo hilavitkuttimet yms. ihan stabiilisti (ollut paljon juttua ettei softa ole ihan vielä ajantasalla). Meillä ei ole nyt vain enää tarvetta autolle ja ei kehtaa investoida ihan huvin vuoksi mihinkään e-ajoneuvoon. Vähäiset ajot noilla bensa/etanoli krematorioilla. Uutta bensa/diesel yms. laitetta en kuitenkaan enää osta.

          Melko kallis akku BMW i3:een:

          https://blogg.vk.se/naturen/2021/02/...-7-ar-250-000/

          samma på finska:

          https://www.suomenuutiset.fi/osta-sa...-25-000-euroa/

          Comment


            i3:n 60Ah akkuja saa edelleen Saksasta reiluun 8000 euroon ja BMW on tarjonnut akku-upgradea 60Ah .> 94Ah vajaan 10 keur hintaan. Toinen asia on se, että i3:ssa on 8 vuoden akkutakuu, eli jos se 7 vuoden kohdalla on rikki, niin uuden saa kyllä veloituksetta.

            Comment


              Eilen ajelin Rukalle perheen Touranilla, kun ei Teslaan kaikki kamat mahtunut (ja täällä latauspaikat viikolla 8 ruuhkaisia). Nurmijärvi-Ruka 9h 20 min kokonaisaika, sisältäen Siilinjärvellä tankkaus ja syöminen 40 min. Teslalla matkaan olisi mennyt ~tunti pidempään, mutta toki olisi enemmän saanut taukojakin. Jotenkin ajattelumaailma on jo ehtinyt muuttua sähköauton ratissa. Hämmästytti, tankkaus kesti varmaan vain 5 min (ja maksoi 50€!!!). Mutta kun vessatauko ja ruoka vaatii pidemmän pysähdyksen, niin olisi hyvin ehtinyt sähkärikin latautua. Siinä ajellessa oli aikaa miettiä. Keskimäärin pikkuakku (50-75kWh) riittää useimmille, mutta Lappiin toistuvasti ajavalle sellainen Plaid+ 850 km nimellisellä rangella olisi rautaa, menisi varmaan talvikelissäkin sen 400+ km ekan legin, ja sitten 300 välein lyhyt kaffepaussin mittainen lataus.

              Pikalaturiverkkoa vaan tarvitaan tuonne Itä-Suomeen (Mikkeli/Juva/Varkaus/Iiisalmi) paljon lisää, ja samoin pohjoiseen. Nyt esim Rukalle ajettava Oulun kautta, kun tuo itäosa maata on ei-oota täynnä.

              Comment


                Meidän reitteihin ei edes tuo Mikkeli-Juva-Varkaus riitä vaan latausinfraa pitäisi saada kutostielle saakka.

                Comment


                  Joo siellä suunnalla tietysti myös huutava pula ,viimeistään Lappeenrannasta ylöspäin tarvittaisiin niitä pikalatauksia.

                  Hyvin näkee tästä kartasta, ja jos vielä Teslan punaiset jättää pois, niin vielä autiompi on. Toki lisäystä tulee, mutta onhan tuossa työsarkaa. Lähteenä siis https://latauskartta.fi/ Click image for larger version

Name:	pikalaturit_sc.png
Views:	434
Size:	290,5 Kt
ID:	1911811

                  Comment


                    Uusi ilmiö havaittu liikenteessä. Alle rajoitusten ajelevat sähköautot. Arvatenkin kyseessä sähkön säästö. Näihin olen nyt törmännyt muutamankin kerran viime viikolla. Eikö latausta ole näihin tarjolla vai mikä on syy hitaaseen ajoon/pihistelyyn?

                    Comment


                    • Saman olen huomannut. Yleensä tuntuu kyllä olevan Leaf tai vastaava joka köröttelee. Sama koskee plugareita.

                      Comment


                        Ja useampaa kalliimpaakin nimeltä mainitsematonta merkkiä.

                        Se on sitä rangepihistelyä. Vauhti kun kasvaa, niin silmissä range vähenee ja latureista ei tietoa tai ei turvaa onko laturi vapaa tai ehjä tai kelpaako oma kortti, tai ei halua matkalla latailla.
                        Viimeksi muokannut jta; 2.3.2021, 14:07.

                        Comment


                          Range pitenee kyllä hitaammin kulkemalla. Mutta olisiko niin, että osa on vihersyistä valinnut ajoneuvonsa, eli jo lähtökohtaisesti kiinnostunut ekoilemaan ja koittaa vielä pihistellä sähkönkulutuksen kanssa? Minä kyllä yritän tasapainottaa ajamalla kuin audikuski, mutta ei sekään aina onnistu, kun on sama ongelma kuin aikanaan quattrolla lumisateessa :D

                          Comment


                            Ajonopeudella alkaa olla suuremmin merkitystä kulutukseen vasta kun ajetaan yli 90km/h, jolloin ilmanvastus alkaa nousemaan merkittäväksi tekijäksi. Nythän ei ole kerrottu kuinka paljon hitaampaa nämä pihistelijät sitten ovat ajaneet. Toisaalta on niin, että nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, joka sitä ei halua ajaa, niin ei kai se ole pakko silloin. Paitsi jos liikennemerkillä on osoitettu alhaisin sallittu nopeus. Tapasin ennen ajaa sellaista nopeutta, että ihan ei kortti lähde jos tutkaan sattuu ajamaan. Ikä lienee tehnyt tehtävänsä, enää en viitsi kun sekin on pitkällä matkalla stressaavaa kyttäillä ohituspaikkoja ja pelätä vastaantulevia pakettiautoja, kun miekkataksejakaan enää ei tahdo kaukaa erottaa. Olenkin tyytynyt ajelemaan vakkari päällä rajoitus +2-3km/h, se on helppoa kun mittarivirhe on tiedossa.

                            Comment


                              Niin ja ne hybrilöijät, joilla akku tyhjä ja kulutus katossa kun tyhjää akkumassaa pitää kuljettaa.

                              Ei tarvii kuin rajoitusten mukaan ajella, kesällä tosin 120 alueella tilanne kuin olis kiimaliiterit triplaantunut liikenteessä.

                              Comment


                                En ihan tunnista ongelmaa. Mitä merkitystä sillä on millä voimanlähteellä joku ajaa alle nopeusrajoituksen? Yleensä autoissa on siinä ratin vieressä sellainen pitkä keppi jota käyttämällä syttyy nurkkiin sellainen vilkkuva keltaoranssi valo ja sitten siellä on lattialla semmosia jalalla painettavia juttuja joilla ajoneuvon nopeutta voi muuttaa ja näin ollen vaikka ajaa ohi jos edessä joku ajaa mistä tahansa syystä hitaammin kuin itse haluaisi ajaa. Eikö plugarista tai sähköautosta voi ajaa ohitse samaan tapaan kuin perinteisestä polttomoottoriautosta vai mistä tässä nyt on kyse?

                                Comment


                                  Ilmiöstähän tässä oli kyse ja pohdinnasta mikä sen aiheuttaa :D

                                  Ilmiö taas aiheuttaa ohitustarvetta, ja jokainen ohitustilanne on riski niin ohittajalle, kuin ohitettavalle (ainakin näin liikenneturvallisuustietoiskuissa on kerrottu).

                                  Comment


                                    Niin no se. Ymmärrän kyllä sen pihistelyn, se on aika hienoo katella että näinkin halvalla sitä pääsee liikkumaan. Mulla näyttää oman auton atk nyt talven jäljiltä tasan 25.0L/100km lukemaa 98E keskikulutukseksi. Työauto taas näyttää 4.8L/100km. Kummallakaan ei oo tarvinnu tosin tientukkona olla vaan vakkarissa on autosta riippumatta se tikkarinopeus + vitonen ja jos siellä joku ekoilija on edessä ni sit on joko menny ohi tai jääny notkuun taakse.

                                    Nuo nyt mainittuna lähinnä siitä syystä että Possuautolla on ihan sama mitä tekee tai miten ajaa, se vie joka tapauksessa bensaa ihan tolkuttomia määriä vaikka kuinka yrittäis jutkuilla. Sit taas kun ajaa tolla Superbilla acc:tä vasten rauhaksiin niin sen saa meneen oikeasti alle viiden litran mittarikulutukseen. Sitten jos ajaa niinkun se Audimies ajaa niin menee yli 2L enemmän. Se on prosentuaalisesti aika paljon, jos vuoden polttoainekuluista saa vaikka 30% pois omalla ajokäytöksellä jo tolla esimerkin 1.5tsi bensakoneella niin mitä se sitten olis jos olis joku hybridi tai sähkö jolla se ero olis vielä suurempi?

                                    Comment


                                      Sähkön säästöä en oikein ymmärrä. Sähkö on niin halpaa, että jos vuodessa jonkun sata kilowattituntia säästää sähkössä, niin se on kuitenkin kymppejä ennemmin kuin satasia. Keski-Suomen eteläpuolella jos enimmäkseen ajelee, niin latausasemia on sikäli taajaan, että aikamoinen aivopieru saa olla jos auto sähkön loppumisen takia jää tielle.

                                      Comment


                                        Voihan se olla sillainkin et köyhillä on kiire.Kiire on kuitenkin vain mielentila ja yleensä itse valittu sellainen.

                                        Comment


                                          Itse olen lähinnä iloinen, että jos on jotain ohitettavaa matkan varrella silloin tällöin. Tulee vaihtelua tasaiseen puurtamiseen. Ikäväksi asia muuttuu vasta sitten, jos tie on kovin mutkainen, ja/tai vastaan tulee paljon autoja.

                                          Comment


                                            Minä olen huomannut toisen ilmiön. Kaupunkiliikenteessä sähkärit jättävät ihan normaalisti liikkeelle lähtiessä muun liikenteen kuin seisomaan. Eikä ole siis kunumerkin T ominaisuus, tuossa taannoin id3 irtosi Teslan vieressä hienosti 0-50 polttisten vielä etsiskellessä kytkimen ottopistettä. Ajoittain tästä polttiskuskit tuntuvat vielä suuttuvan. Vinkkinä, ei se nopeusrajoitukseen kiihdyttäminen ole mitään v*ttuilua vaan ihan normaalia liikkumista.

                                            Comment


                                              Tekniikan Maailman tänään ilmestyneessä numerossa oli sähköautot vertailussa.
                                              • Honda E
                                              • Mazda MX-30
                                              • Peugeot e-2008
                                              • Porsche Taycan 4S
                                              • Volkswagen ID.3
                                              • Volvo XC40 Recharge
                                              En nyt spoilaa lopputulosta, mutta vähemmän yllättäen nämä ei vielä ole pitkän matkan autoja. Se mikä vähän yllätti, oli se että ei nämä kaikki oikein ole edes lämpimiä. Sinänsä vertailtuna lataushybrideihin (jotka testattiin samaan aikaan samoissa olosuhteissa) ei tullut suuria eroja suuntaan tai toiseen. Kummallakin käyttövoimatyypillä pärjää ja kumpikaan ei ole yksiselitteisesti toista parempi.

                                              Comment


                                              • Spoilaa vaan, en ole tilaaja :)

                                                Comment


                                                  Eipä ne ole polttiksetkaan kovin lämpimiä, joku psa pikkudiesel ilman webastoa on aivan toivoton jo -15 asteen pakkasilla. Tuulilasi ja ehkä ainakin enin osa etusivulaseista pysyy auki mutta ei siellä varsin iso houkutus ole takkia ottaa pois ajon aikana. Polttoaineenkulutus niistetty niin pieneksi että hukkalämpöä ei vaan ole enää riittävästi jotta saisi koko sisätilat lämmitettyä. Sitten asennetaan webasto/eber jolla lämmintä kyllä riittää mutta kulutus kasvaa sen 10-20%. Luulempa että sama energiansäästö on takana käyttövoimasta riippumatta ja jos on kylmä niin kertainvestointina paksumpi pusero on kai sitten parempi vaihtoehto. En tiiä, luulisi että tänä päivänä ei enää tarvisi uudessa autossa palella mutta ei se oo ihan niin. En oo tuota TM juttua lukenut niin en tiedä miten isosta ongelmasta on kyse. Sen tiedän että kylmiä on nykyautot aika moni jos ei sitä erillistä polttoainelämmitintä käytä.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                                    Minä olen huomannut toisen ilmiön. Kaupunkiliikenteessä sähkärit jättävät ihan normaalisti liikkeelle lähtiessä muun liikenteen kuin seisomaan. Eikä ole siis kunumerkin T ominaisuus, tuossa taannoin id3 irtosi Teslan vieressä hienosti 0-50 polttisten vielä etsiskellessä kytkimen ottopistettä. Ajoittain tästä polttiskuskit tuntuvat vielä suuttuvan. Vinkkinä, ei se nopeusrajoitukseen kiihdyttäminen ole mitään v*ttuilua vaan ihan normaalia liikkumista.
                                                    Ihan selviö, että nopeasti kiihtyvä sähkäri pesee pintakaasullakin manuaalivaihteiset polttikset valoista. Ja varmasti aina joku myös saattaa tavoitteellisesta kiihdytyksestä provosoitua, oli se kiihdyttelijä sitten Tesla, id3 tai vanha laiska Torsen-Audi bensakrematoriolla. Suorastaan noloa lähteä kilpaa polkemaan laiskemmalla polttiksella 3 s 0-100 km/h auton kanssa.

                                                    Possu voitti talvivertailun odotetusti ja Volvo tuli toiseksi, mikä ei yllätä. Id3 tuli toiseksi viimeiseksi. Mielenkiintoinen olisi ollut saada Model 3 tai S tuohon verrokiksi.

                                                    Comment


                                                      Tuohon Janin huomioon, saman huomannut kyllä useasti, mutta kuitenkin kohtuu harvassa on ne sähkärit jotka säännönmukaisesti niin tekee. Paremmin kyllä kuin normi autoilijat ja ne jotka alkaa miettimään sitä vaihdetta, eli hyvä suuntaus kyllä. Sähkärikuskit ottaa kyllä myös monesti herneitä reippaasti nekkuun jos joku puolimöhkö diisseli lähtee vierestä reippaasti...

                                                      Comment


                                                      • Click image for larger version  Name:	UZg2WHz.png Views:	0 Size:	42,4 Kt ID:	1912394
                                                        Selittää osaltaan tuo kuvaaja sitä, miksi ajetaan hiljempaa sähköllä - sitä oikeasti kuluu enemmän kovemmassa nopeudessa- taloudellisin nopeus ei ole se 80kmh missä polttis on useimmiten maksimihyötysuhteen kohdalla.

                                                        Kuva leikattu bmw-forumilta sähköautotopikista : https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=403029

                                                        Itsekin syyllistyn siihen että kun koittaa päästä vain sähköllä töihin, niin jos ajan motaria pitkin, ajan kyllä melko raakasti siinä sallitun nopeusrajoituksen alarajalla.
                                                        Koen että kun tuolla sähköllä kulkee, niin että sen polttiksen käyntiinlaitto on vaan hölmöä ja sitä kuluttavaa - siksi ennakoi enemmän jne.
                                                        Olenkin siirtynyt kulkemaan vanhaa tietä pitkin töihin - ja koitan välttää motaria. Ei toki pelkästään energiankulutuksen alttarilla, mutta ei jaksas käydä lasia vaihtelemassa kun joku työntää pullakopilla motarille edessä ja sylkee repullisen sepeliä tuulilasiin. Omavastuullahan se lasi tietysti vaihtuu, mutta turhaa kulua enivei.

                                                        Polttiksen kannalta en kyllä ainakaan penarissa ole peloissani, oon seurannut sen lämpömittaria mittariston salavalikosta, niin se polttis aina (kun on lähtöajastin päällä) +5..+15C välillä, oli pakkasta 0 tai -30C. ja lämpenee nopeasti, varmaankin veden virtaus on sähköisesti toteutettu.. sekä myös, hassuna hommana havaitsin, että sitä polttista avustetaan sähköisesti kokoajan niin kauan kun sähköä on akussa ja polttis on kylmä -> varmaankin auttaa paljon käytönaikasten päästöjen kannalta, mutta auttaa myös moottorin kulumisen kannalta.
                                                        Ei silti poista sitä tosiseikkaa, että LL övaihtovälit on ihan saatanasta :D

                                                        Odotan mielenkiinnolla kesää, kun saa pitävämmät renkaat alle, että kuin se kulutus oikeasti nousee.

                                                        Naamakirjaan laitoinkin kuvankaappauksen auton kulutuksesta mitä olen seurannut - toim.huom. ostin talvea vasten keksinnön, eli tämä on puhtaan talviajon mittadataa :

                                                        Click image for larger version  Name:	154506743_10224365760228238_5252756844028888557_o.jpg?_nc_cat=103&ccb=3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=XvcdlbL7AsEAX-V3BFZ&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=ba11cf2a18e8a0a1dab82bc16cc77aa6&oe=6065D9AA.jpg Views:	0 Size:	71,8 Kt ID:	1912395

                                                        tällähetkellä mittarissa 133957km, ja tankissa vielä 18L/35L jäljellä. Eli tuosta viimeisimmästä merkinnästä on tultu jo hmm reilu 650km, ja nestettä on mennyt 17L. Ei tolkuttoman huono, tosin, nyt on matkat olleet just sopivan mittaisia monen päivän ajan, että on päässyt pelkällä sähköllä liikkuun tosi hyvin. Melkein kerran kuukauteen joutuu käydä tankkaamassa :D
                                                        Viimeksi muokannut repsa; 3.3.2021, 20:51. Perustelu: lähdeviittaus = linkki muualle lisätty

                                                        Comment


                                                          Tässä suorituskykyjutussa menee aina puurot ja vellit sekaisin. 200hv on 200hv tehtiin se bensalla tai sähköllä. Toki se sähkö on vähän rivakamman oloinen, vääntöä tarjolla laajemmalla skaalalla, mutta eipä se nyt mikään mykistävä ero ole kun kaasut polkaistaan pohjaan. Just tuli ajettua n.200hv Konalla, eikä se sen rivakammalta tuntunut kuin oma Bemari. Sitten jos siinä polttomoottorivehkeessä on vielä nykyaikainen automaattivaihteisto, niin aika nopeasti ja laajalla alueella sitä voimaa tulee sieltäkin. On se erilaisen tuntuista, muttei mitään tajunnan räjäyttävä eroa, eikä tietty voikaan olla, jos tehoa suunnilleen saman verran. Se katkeamaton voiman tulo on kyllä kivaa. Toki se 150 sähköhevosta on nopean tuntuinen 1.6 golfin, hybrid auriksen tai jonkun muun kuolettavan tylsän kamppeen jälkeen. sitten on vielä se juttu, että sama auto maksaa 20te bensakoneella ja sähköllä yli tuplat. Silti se perus auto on sama. Taitaa olla jopa niin, että se sähköinen on halvempi valmistaa. Kovasti jo sähkäriä himoitsin itsekin, mutta kyllä tää nyt taas vähän mietityttää. Taidan vaan jatkaa bensalla ja viinalla ja sit kakkoskamppeeksi vois tulla joku sähköinen joskus...

                                                          Asia olis tosi helppo, jos säästö olis se ainoa asia, mitä siltä haluan. Ei vaan oo oikein mitään himot sytyttävää vaihtoehtoa kuolevaisten hintaluokassa. Eikä oikeastaan kalliimmissakaan. Nim. Coupe, takaveto ja n.300hv. Alkaa olla hiljaista jo polttispuolellakin... Pelkkää Nintendoa ja neonvaloa.

                                                          Osa nyt on varmaan sitäkin, että allekirjoittanutkin olis voitu laittaa museorekkariin jo toistakymmentä vuotta sitten... Kai sen voi jo sanoa ääneen, että on aikakautensa tuotos :D
                                                          Viimeksi muokannut JM; 3.3.2021, 22:35.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X