Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TFSI softa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sami.M
    vastasi
    Kiitos laki erittäin hyvästä ja täsmällisestä vastauksesta! Taas osoitti tämä foorumi voimansa. Nyt on minullakin tieto millä kateilla voi lähteä projektia viemään eteenpäin kun se aika koittaa.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Eipä tuosta uutta tarvi jos ei radikaalisti muuttunut ääni kattien vaihdolla. Kiitoksia infoista ja näytteestä.

    Leave a comment:


  • laki
    vastasi
    Uusilla kateilla olevaa ääninäytettä ei vielä ole, mutta sama putkisto jossa eri katit (tn. 400 cell ennen Flowmaster kokeilua) voi kuulostella tästä. Tuo putkisto on Marteliuksella tehty, keskivaimennin ilmeisesti Marteliuksen omavalmiste ja takavaimentimet Supersprintin. Kyllähän se äänekkäämpi on kuin orkkis kuulee kyllä asuntoon sisälle kun ajaa pihalle, mutta ei mikään liian äänekäs jos nätisti ajelee. Muuten hyvä putkisto, mutta dronea on kyllä liikaan 2000-2500 rpm ja sille pitää vielä keksiä jotain kun ei tuota matka-ajossa mielellään kuuntele.

    Voisin tehdä jossain vaiheessa uuden videon uusilla kateilla jos kiinnostusta, mutta en usko että se juurikaan tuosta eroaa. Lisäksi voisi katsoa jos saisi tehtyä verrokki videon S5:een jossa alkuperäiseen putkistoon vaihdettu Flowmasterin katit josta orkkis katit tyhjättty. Tämä muutos ei kuulemma juurikaan lisännyt ääntä sisällä.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Oiskohan tuosta putki-setupista ääninäytettä, miltä kuulostaa? Nimimerkillä pähkäilen mitä omalle tekis, kun lämpö ja päästöongelmat on tiedossa.

    Leave a comment:


  • laki
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Sami.M Näytä viesti
    Eli ratkaisu on siirtää katit taaemmaksi putkistoon vaihdelaatikon läheisyyteen mutta ilmeisesti sitten ei meinaa saada päästöjä kohilleen ainakaan 200cel kateilla? Olisiko tähän kokemuksia? Saako ne toimintalämpöihin ja päästöt rajoihin jos vaan antaa tarpeeksi monoa ennen mittauksia? Suositeltavaa katti valmistajaa millä onnistua? Mites 300cel katit, löysin parilta valmistajalta (G-Sport ja HJS mm) 300cel kennoja jos tekisi niistä?
    Nyt niitä kokemuksia =)
    Tässä yksi kokemus. Itse pääsin askeleen eteenpäin oman S8 B8 -09 katalysaattoriprojektin kanssa vaihdelaatikon takapuolelle asennetuilla katalysaattoreilla. Noille paikoille asennetuilla Flowmasterin 200 kennosilla kateilla ei tahtonut saada päästöistä läpi vaikka katteja lämmiteltiin ajossa ja vielä paikallaan 15min. Nyt alla Wagner Tuning 300cel EURO6 katit ja päästöt nyt rajojen sisällä kun auto ajettu lämpimäksi eikä tarvetta pitkään paikalla lämmitykseen. Moottorin osalta ei muita modauksia kuin ylähihnapyörä ja softa sekä CAI. Pakoputki on pakosarjasta lähtien muutettu, suorat decat putket orkkiskattien tilalla X pipe ja sitten katit, joten ei mikään bolt-on ratkaisu.

    Alunperin olin laittamassa G-Sport 400cell Gen2 EPA kun niitä löyty jenkeistä kohtuu hintaan ja ilmeisesti pitäisi kestää lämpöä. Eivät vaan saaneet niitä toimitettua 4..5kk aikana, joten sitten päädyin Wagner tuningiin, kun kuulin että niillä saatiin kanssa yhden RS5:n päästöt kohdilleen joista se ei mennyt Magnaflow(?) kateilla, jotka about samoilla kohdin kun mulla.

    Tässä päästömittaus ennen vanhoilla kateilla sekä uusilla, mittaukset tehty samalla laitteella. Aika näyttää miten kestää.
    Vanha 200 cell Uusi 300cell
    rpm 2730 2570
    HC 129 35
    CO 0.98 0.07
    CO2 13.6 15.1
    O2 1.67 0.46
    Lambda 1.045 1.017
    Tässä vielä kuva asennuskohdasta.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja marre Näytä viesti
    On myös paikkoja jotka suolistaa OEM-katit ja laittaa metallikennoiset alemmas putkistossa. Mäntsälässäkin paja joka tehnyt useampia.
    Pidetäänpä tämäkin mielessä.

    Leave a comment:


  • tkaikkonen
    vastasi
    Kaveri hitsasi mulle putket missä katit laatikon luona, taitaa olla luisun downpipet ylempänä. Leiman sai sillä e40 seoksella dual pulley ohjelmalla. Taisi katsuri todeta että katit vetelisivät muka viimeisiään. Toki ohjelma test pipeille tehty niin voi vaikuttaa asiaan, tiedä siitä.

    Leave a comment:


  • marre
    vastasi
    On myös paikkoja jotka suolistaa OEM-katit ja laittaa metallikennoiset alemmas putkistossa. Mäntsälässäkin paja joka tehnyt useampia.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Rapakon takasi juttuja kyllä lukenu ahkerasti ja sieltäkin vähän ristiriitasta tietoa. Osa sanoo että täysin bolt-on ja toinen haukkuu ihan paskaks saman tuotteen :D

    Mutta pitääpä Luisulta kysellä kun on ajankohtasta.

    Leave a comment:


  • JPStone
    vastasi
    RistoEe, rapokan takaa varmaan löytyy, mutta luulen olevan kyllä aina vähän mittatilaustyöksi... Suomessa on kyllä hyvää palvelua antanut noiden suhteen Luisu's Garage Hyvinkäällä.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Onkos S4 saatavilla jotain bolt-on downpipea, jossa catit ois taaempana? Vai meneekö customi hommiksi?

    Leave a comment:


  • Inky
    vastasi
    No lain mukaan pitäisi nykyään muutoskatsastaa softauksen jälkeen. Muutoskatsastus on käyttöönottopäivästä riippuen tehtävissä mahdollisesti pelkkien penkkilappujenkin avulla. Se on sitten eri asia mistä se katsuri edes tunnistaa auton softatuksi.

    Enemmän murehtisin lisääntyneiden pakolämpöjen käymisestä katalysaattorien päälle. C6 koppaiseen A6:seen on aika huonosti saatavilla bolt-on downpippeja, joissa katalysaattorit olisi siirretty lähemmäs vaihdelaatikkoa (kisakatitkaan eivät vakipaikalla tule kestämään.). Itsellä vakiokatit on toistaiseksi ehjät, mutta alaväännöt on päässyt ravistamaan joustoliitoksen hajalle.

    Leave a comment:


  • Ollyvai
    vastasi
    Vielä tuo katsastus, onko siinä ongelmia jos vaihtaa hihnapyörän ja softan?

    Leave a comment:


  • Tinke_J
    vastasi
    Lähtölukema on täysin vakiolla tehdassoftalla (kun sen sinne juuri ennen vetoa laitoin sisään), mutta vaihteistosofta on siinä jo Erikoismoottorin, kuten JPStone jo totesikin. Tämän vaikutus ei kuitenkaan vakiossa tuo paperin mukaan kuin marginaalisen osan tuosta heitosta tehdastehon ja mitatun välille.
    Viimeksi muokannut Killeri; 15.2.2022, 10:31. Perustelu: Asia selvä.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Lähtökäppyrät kyllä kertoo, että on jo joku softa ollut pohjilla. Tuskin mikään yksilö ois noin paljon yliviritettynä tullut tehtaalta ulos.

    Leave a comment:


  • JPStone
    vastasi
    Ollyvai, tuossa siis vielä selvyyden vuoksi omat dynolaput pelkällä softalla (ECU ja TCU). Jostain syystä dyno antoi jo tuohon normaaliin aikas kovat arvot, olisiko joku jo Saksassa jotain ohjelmaa laittanut koneeseen tai tuon TCU softan vaikutus tuli ilmi?...

    Auto on siis S4 B8 mallia ja sinne oli laitettu Capriston putkisto (jos tuo nyt jotain vaikutti dynotuloksiin).
    "Dynona oli MAHA MSR 500 Ylöjärven Autodiagnoosilla.
    Perussoftalla saatiin lukemat Pnorm 288,1kW (391,6bhp) ja Mnorm 504,3Nm. Erikoismoottori.fi:n Stage 1 tehot samaisella dynolla Pnorm 350,1kW (476,0 bhp) ja Mnorm 550,7Nm. Kummassakin mittauksessa oli TCU softaus jo tehty (max kierrokset nostettu 7200rpm)"
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Tinke_J
    vastasi
    A6 4F on tosiaan ZF 6HP ja tästä syytä tehonkin jää alhaisemmaksi, kun konetta ei saada kierrätettyä yhtä pitkälle kuin s-tronic-autoissa. Tästä olisi apua tehon metsästyksessä, kun noissa moottoreissa huipputeho tulee kierrosten myötä, mutta valitettavasti meiltä ei löydy noihin 6HP-askeihin työkalutukea tällä erää.

    Leave a comment:


  • Inky
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja JPStone Näytä viesti
    Jos teet tuon pulley vaihdon, niin suosittelen ECU lisäksi TCU eli laatikon softauksen. Toimii sitten niin perkuleen paljon paremmin kun on kummatkin tehty..
    Missäköhän tuon TCU:n saisi tehtyä ZF 6HP19A askiin?

    Alkuperäinen kirjoittaja Ollyvai Näytä viesti
    Onko kenelläkään dynokäppyröitä, miten paljon teho ja vääntö ovat lisääntyneet?
    Logeista päätellen arvioi Timputerin Timo auton tehot 420hp suunnille.


    Leave a comment:


  • JPStone
    vastasi
    Ollyvai, en tiedä millaisia käppyröitä dynolla a6 CAJA koneilla on saatu mutta CAKA koneesta Audi S4 B8 Stage 1 tuli mukavat +84hp ja 46Nm vääntöjä lisää. Jos teet tuon pulley vaihdon, niin suosittelen ECU lisäksi TCU eli laatikon softauksen. Toimii sitten niin perkuleen paljon paremmin kun on kummatkin tehty.

    Sitten jos ajatellaan Stage 1+ tuon pulley vaihdon jälkeen, niin voisi olla jotain +100hp ja 60Nm vääntöjen nousu. Jopa perus ilmanottoa ei tarvitse vielä kauheasti tuunailla tuossa vaiheessa.

    Leave a comment:


  • +RISU
    vastasi
    Juu ehdottomasti suosittelen menemista suoraan stage2, eli ahtimen hihnapyoraa pienemmaksi vaan. Silla ja siihen tehdylla softalla heppoja pitaisi tulla luokkaa 440-450. Vaannoista en nyt osaa sanoa muutakuin etta nekin numerot kasvaa.

    Leave a comment:


  • Ollyvai
    vastasi
    Hyvinpä pöhköilin, kun jotenkin joku espanjalainen ääntämisasu (en osaa espanjaa) lipsahti. Eli CAJA on toki oikea koodi. Erikoismoottori näyttäisi toimivan Helsingissä, nimellä Fortistuning. Onko kenelläkään dynokäppyröitä, miten paljon teho ja vääntö ovat lisääntyneet?
    Onko katsastuksen kohdalla ollut ongelmia?

    Leave a comment:


  • Inky
    vastasi
    CAJA koneessa ollut nyt muutaman kuukauden Erikoismoottorin softa. Hyvin pelittää arkiajoissa ja täyskaasuvedot tuo kyllä hymyn huulille edelleen. Etenkin alaväännöt on huikeat :)

    Mulla tosin ahtimen hihnapyörä päivitetty 57mm, jonka asentamista suosittelen ennen softausta (muutamalla satkulla saa pyörän ja asennussarjan, eikä vaadi 4f kopassa edes keulan laittamista huoltoasentoon).

    Leave a comment:


  • KimmoL
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Ollyvai Näytä viesti
    Oletteko kokeilleet Stage 1 viritystä CAHA moottoriin, A6 3.0T? Minkälainen on ollut? Mistä firmasta?
    Mainoksen uhrin aloin miettiä, antaisiko tuo sen minkä lupaa.
    A6 3.0T -09 oikea moottorikoodi on CAJA tai CCAA

    Leave a comment:


  • JPStone
    vastasi
    Ollyvai, kokeile Erikoismoottorin softaa CAHA koneeseen :). Saat sen ainakin toimimaan oikein. Noissa oli kait viritysaste hitusen CAKA konetta alhasempi ja olikos jotain eroa ahtimessakin??

    Leave a comment:


  • Ollyvai
    vastasi
    Oletteko kokeilleet Stage 1 viritystä CAHA moottoriin, A6 3.0T? Minkälainen on ollut? Mistä firmasta?
    Mainoksen uhrin aloin miettiä, antaisiko tuo sen minkä lupaa.

    Leave a comment:


  • marre
    vastasi
    200 kennoisten sijoittamisella askin viereen on kääntöpuolensa, ne eivät oikein ole toimintalämmöissä normaalissa kaupunki- tai maantieajossa. Riittävään lämpöön kaasupaperia varten ne saa antamalla paikallaan pari-kolme minuuttia kierroksia.
    Viimeksi muokannut marre; 28.12.2021, 09:08.

    Leave a comment:


  • gedu
    vastasi
    Eiköhän se ole helpoin pistää tiheät katit sinne laatikon viereen V-bandilllä kummassaki päädyssä katsastusta varten, ja sitten normiajossa siellä laatikon vieressä on jotain ihan muuta. Se neljän v-bandin aukaisu ja kiinnitysnyt on kuitenkin luokkaa renkaiden vaihto...

    Toki näinhän ei saa tehdä tieliikenteessä olevalle autolle, koska päästöt.

    Leave a comment:


  • Sami.M
    vastasi
    Kova polte olisi alkaa virittelemään tuota omaa yksilöä mutta eräs asia askarruttaa ja samalla jarruttaa hommaa. Katit. Olisiko tämä oikea paikka kysellä toimivista ratkaisuista? Aiheesta löytyy tarinaa somen puolelta mutta pitäisikö tännekkin kerätä jotain kokemuksia?
    Orkkis paikalla ei ilmeisesti kestä mikään ratkaisu, ainakaan pitkään, se on tullut selväksi.
    Eli ratkaisu on siirtää katit taaemmaksi putkistoon vaihdelaatikon läheisyyteen mutta ilmeisesti sitten ei meinaa saada päästöjä kohilleen ainakaan 200cel kateilla? Olisiko tähän kokemuksia? Saako ne toimintalämpöihin ja päästöt rajoihin jos vaan antaa tarpeeksi monoa ennen mittauksia? Suositeltavaa katti valmistajaa millä onnistua? Mites 300cel katit, löysin parilta valmistajalta (G-Sport ja HJS mm) 300cel kennoja jos tekisi niistä?
    Nyt niitä kokemuksia =)

    Leave a comment:


  • marre
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
    Mikähän lie, kun hihnapyörämodit kumpikin jää selvästi ihan pelkälle softavirille? Joku hässäkkä joo, mutta mikä? A7 kuulostikin aika kiukkuiselle.
    Paskaa bensaa, korkeat imulämmöt tai hihna luistaa. Tai kaikkea näitä.

    Leave a comment:


  • tkaikkonen
    vastasi
    Tuo belt slip ja sitten tukkonen suodatin voi vaikuttaa aika isosti. Mulla oli 6kk käytössä ollut boschin suodatin vakioboksissa ja sai ahtoja 0.6bar vaikka piti löytyä n. 1.2-1.3 luokkaa. Vaihtamalla tuoreeseen löytyi loput. Epäily oli sillon joko belt slipistä tai sitten suodattimesta. Logeista selvisi, kun ei persdynolla huomannut että vedot katosi talvikelillä 5000rpm+ ja ahdot meni sen jälkeen suoraa viivaa

    Näihinhän saa tuota halpaa hihnankiristäjää millä tämä ongelma pitäisi viimeistään lähteä: https://www.ecstuning.com/b-verstark...-ten-a001-blk/

    Pitäs käyttää omaa verrokkina rullilla, kunhan saan sen ensin muutettua superduperahdetuksi.

    Leave a comment:

Working...
X