Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7 ahdinspeksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kyllä, täytyy kysellä kun saa aikaseks! ensviikola varmaa fin-turbolle korjuuseen ja ottaa kaikki irti noista rs4 turboista

    Comment


      Minkäslaisia pakopaineita olette mittailleet esim. K03, RS4, RS6 turboilla ja sitten uudemmilla...?
      Viimeksi muokannut Joksa_; 21.4.2021, 14:40.

      Comment


        Enpä ole noilla vakioilla mittaillut, olettaisin niillä ne olevan vielä about hallussa mutta esim. rs6 hyrrällä hiukan isommalla kompuralla vajaa 3 bar, seuraavalla koolla 3.5 bar ja esim. TTE ahdin perheen isoilla saanut 5.0 bar eli pakopuoli menee tukkoon about heti, kun kompuraa kasvattaa. Toki Rs4 hyrrässä vielä aikasemmin mutta vaatii aina isomman kompuran.

        Sitten taas Garrett:n versio, missä on esim. suht pieni kompura verrattuna noihin isompiin versioihin eli samankokoinen kuin turbiini, niin saa alle 3 bar vastapainella enemmän kuin esim. tolla TTE hirmulla 5 bar vastapainella samoilla reilulla 2.0 bar ahtopainella.

        Nuo Rs sarjan turbiinit, varsinkin se nielu riittää vain johonkin asti, ei auta vaikka mitä siipeä sinne työntävät.
        Viimeksi muokannut vayne; 22.4.2021, 09:18.

        Comment


          Onko ollut tarvetta isommilla turboilla muuttaa öljynpaluu linjoja ylemmäksi öljypohjaan tai isommiksi vakio paikkaan?

          Comment


            Ahdin valmistaja Master Power oli julkaissut uutta competition line ahdin mallistoa. Mielenkiinnosta pienen tiedustelun jälkeen tulikin tilattua Bitukka coupeen kaksi C124-RB4949-2A ahdistinta. Speksit Imu 49/70mm (7+7), pako 61,5/49,5mm (10lapainen) ja hukkaportillinen pakopesä koossa 8cm2. Keskiö nestejäähdytetty sekä kuulalaakeroitu.Mielenkiinnolla odotan miten heräilee sitten aikanaan, kun saa kiinni.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja holkeri Näytä viesti
              Onko ollut tarvetta isommilla turboilla muuttaa öljynpaluu linjoja ylemmäksi öljypohjaan tai isommiksi vakio paikkaan?
              Ei ole ollut tarvetta.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja settari Näytä viesti
                Ahdin valmistaja Master Power oli julkaissut uutta competition line ahdin mallistoa. Mielenkiinnosta pienen tiedustelun jälkeen tulikin tilattua Bitukka coupeen kaksi C124-RB4949-2A ahdistinta. Speksit Imu 49/70mm (7+7), pako 61,5/49,5mm (10lapainen) ja hukkaportillinen pakopesä koossa 8cm2. Keskiö nestejäähdytetty sekä kuulalaakeroitu.Mielenkiinnolla odotan miten heräilee sitten aikanaan, kun saa kiinni.
                Mielenkiintoiset specsit etenkin pakosiiven otto on todella iso suhteessa jättöön.. trim 65. Mielenkiinnolla odotellaan miten toimii.
                onko noi fyysisesti minkäkokoiset ahtimet jos vertaa RS6 tai GTX28 sarjan ahtimiin?

                Comment


                  Vielä en ole saanut niitä käsiini, mutta catalogin mittojen mukaan kompressorikotelon halkaisija 160mm ja ahtimen kokonaispituus 220mm. Mulla ei ole vakiopaikoilla, että uskon ettei ongelmaa sen puolesta. Kompressorikarttoja ei ollut vielä saatavilla. Liitteenä kuva

                  edit. Kuvassa kompuran jättö virheellinen. 70mm se on
                  Attached Files

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti

                    Ei ole ollut tarvetta.
                    Vaihdoin 80 uuteen koneeseen Bitin oman öljypohjan ja mittatikun vakio paikalle. Samalla vaihtui turbot ja alkoi savutus ongelma 1000-2000rpm alueella. Kävi mielessä jos öljynpaluun muutos vakio paikoille aiheuttaa tulvimista, mutta toisessa turbossa on jotain häikkää.

                    Comment


                      Minkälaisissa tilanteissa savuttaa jos tekee vain tuolla kierrosalueella?

                      Comment


                        Paikoillaan käytettäessä tyhjäkäynnillä ei savuta yli 1000rpm savutus alkaa ja jatkuu isommillakin kierroksilla. Ajaessa on sama alle 2000rpm ajatko tasakaasulla vai vähän kiihdytät tai moottori jarrutat niin savuttaa. Yli 2000rpm ei savuta oli sitten yli/alipaineella tai moottorijarrulla.

                        Comment


                          Jatketaan savutusongelmasta jossain toisessa threadissa.

                          Comment


                            Entten tentten.. Mikäs sen mukavempaa, kuin fiilistellä ahtimia samalla, kun odottelee moottoriin osia maailmalta. Hieman eksoottisempia ahtimia tullut hankittua vuosien saatossa 2.7 ympäristöön. Tässä hieman speksia ahtimista:

                            1. Masterpower c124-4949 Imusiipi billet 7+7 49/70, pako 61,5/49.5 10-lapainen. Pakokotelo #9 ar.63. Kuulalaakeroitu

                            2. Mclaren m838t orggis ahtimet (Mitsubishi Td04hl-20t). Imusiipi 6+6 47/58, pakosiipi 45.6/52 12-lapainen. Pakokotelo #7. Liukulaakeroitu

                            Masterin kompuran tuotto max 48lbs/min ja Mitsun 40lbs/min. Omia havaintoja ahtimista on että Mitsu on tosi kevyt ja kaikin puolin fiksun oloinen kapistus, kun käsissä pyörittelee. Masteri taas hieman painavempi ja pakoketelo ainakin hieman "kirveellä veistetty". Yleisestikkin aftermarket ahtimen oloinen.
                            Foorumilla on td04hl-16t mitsuista ainakin hyviä kokemuksia 2.7 koneessa. 20t imusiivellä voi olla pakopuoli hieman tukkoinen isommilla ahdoilla. Pakokotelo/hukkaportti tosin näissä erilainen, kuin vastaavissa Volvon omissa. Masterit voisi hengittää aika hyvin, mutta ahtoja voi joutua odottelemaan hieman pidempään. Mitä ajatuksia mämä kikkareet herättää?

                            Comment


                            • No pikaiseen noita vaihtoehtoja vilkaisemalla tulee ensimmäisenä mieleen, että kannattaa pohtia millaisia tehoja on tavoittelemassa ja paljonko siihen todennäköisesti tarvitaan ahtopainetta. Niin kuin yleensäkin turboa valitessa.

                              Mitä nyt noiden TD04 ja TD05 Mitsujen kanssa on tullut pelattua, niin ovat aika päteviä kapineita. Mitoitus kompura- ja turbiinipuolien välillä on tasapainossa, heräävät hyvin suhteessa kokoon ja tuottavat kivasti tehoa. Tuo TD04-20 variantti ei ole tuttu enkä nyt jaksanut penkoa tarkempia speksejä. Mutta valistuneena arvauksena olettaisin, että kapasiteettia riittää jonnekin vähän päälle 300hp lukemiin ja järkevät maksimiahdot on todennäköisesti jossain 1,5-2,0 barin välillä. Eli jos nuo riittää, niin todennäköisesti ihan hyvä valinta.

                              Masterpowereista ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta ihan kompurakartan perusteella tuo c124-4949 on Mitsuun verrattuna pykälää isompi vaihtoehto. Kapasiteettia riittää jonnekin 350-450hp välille ahtopaineesta riippuen ja ennen kaikkea kompura näyttää olevan mitoitettu isommille paineille. Paras tuotto löytyy 2-2,5 barin paineilla ja tarvittaessa tuota voi puskea jopa 3 barin nurkille.

                              Eli jos tavoitteet pyörii yli 300hp per hyrrä lukemissa ja jos tuohon tarvitaan ahtoa lähelle 2 baria tai enemmänkin, niin sitten Masterpower näyttäisi olevan selvästi parempi valinta. Jos taas ahtoa ei tarvita juuri yli 1,5 baria ja noin 300hp per ahdin on ok, niin Mitsu tarjoaa varmana paremman tehoalueen ja reagoinnin.

                              Comment


                                Hyvä että keskustelua heräsi. Tehotavoite voisi olla 700-800hp. Enemmän kumminkin kiinnostaa toimivuus ja se että jäisi vielä hieman käyttöaluettakin. Nuo ahtimet ovat kyllä melko erilaisia, jo pelkästään kompurakarttoja katsomalla. Masterit toki isommat, tuottavat enemmän ja kierrosnopeudet varmasti kovemmat, kuulalaakeroinnin ansiosta. Mitsuillakin tosin on alkuperäisessä 3.8 v8 moottorissakin otettu yli 700hp tehoja, jos nettiin on uskominen.

                                Tässä vielä molempien ahtimien kompurakartat:

                                Comment


                                • Mitsun kartta näyttäisi aika lailla siltä mitä oletinkin. Tuotto riittää maksimissaan noin 350hp nurkille, hyvän hyötysuhteen alue vähän päälle 300hp lukemiin. Ahtopaineessa 2 bar on ihan maksimi ja 1,5 barin yläpuolella alkaa hyötysuhde tippumaan ja toiminta-alue kaventumaan aika jyrkästi.

                                  Paljonko tuollainen 2.7 kone yleensä tarvitsee painetta 700hp tehoihin? Arvaisin, että yli 2 baria? Siinä tapauksessa tuo Mitsu on huono valinta. Isomman koneen kanssa tuo 700hp ylitys voikin olla mahdollinen, kun ahtopainetta ei tarvita niin paljoa. Masterissa tuo 700-800hp 2-3 barin paineella osuisi aika hyvin kartalle.

                                  Comment


                                    Biturbo tarvii noin 1.7 bar 700 hv 7000 rpm kohdilla. Tuommoisilla hyrrillä yleensä otetaan vääntöpiikkiin 2-2.2 bar.

                                    Comment


                                    • Kas, yllättävän hyvin. Siinä tapauksessa tuo Mitsu saattaisi sitten pystyäkin 700hp lukemiin. Tosin riskinä voi olla, että turbiinipuoli alkaa noissa lukemissa jo nostamaan pakopaineita sen verran, että ihan noin hyvään ahto/teho-suhteeseen ei päästä.

                                      Comment


                                        Juu jos turbiini on limitissä noila tehoilia niin kompurassa oltava varaa työntää ns väkisin :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X