Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt alkaa 1.8t viritys..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Porausvälyksessä lienee pilkun paikassa hämminkiä.

    0.4 on aika yläkanttiin, joten huoli pois että ainakaan olisi liian tiukka.

    Runkolinjaan voi laittaa ihan tavalliset sinne kuuluvat pultit. Eivät ole eka sulake.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut porkkis; 21.12.2018, 23:25.

    Comment


      IMG_20181220_123001554 by Juhana Mäntylä, on Flickr

      Ei siinä ole pilkkuvirhettä paperin mukaan ja se tässä sitä epätietoisuutta aiheuttaakin... Yläpäästähän toi mäntä on ihan horo tonne reikään, mutta leveimmästä kohtaa aika tiukka. Thuppua vähän konsultoin noista kellarin pulteista ja päädyin laittamaan ne 70Nm kireyteen kierteet ja kannat rasvaten. Jälkeenpäin tuli vielä mieleen, että olisko kankien asennussuunnalla ollut jotain väliä? Kaulat on toki pareittan ja teksti samalla puolella (jakopään puolella) molemmissa puolikkaissa, mutta asennuksen jälkeen törmäsin sattumata tietoon, että lukituslovet pitäisi olla pakokanavien puolella. Ei kai sillä mitään muuta väliä oo, kuin se, etteivät pääse pyörähtämään yhtään, jos tarraavat joskus kiinni kampuraan, vai olisko sille joku muu syy? Kovasti mietin, jaksanko vielä kerran jumpata ne pois sieltä. Hitto kun noidenkaan mukana ei tullut mitään ohjetta...

      Muutenkin noi ohjeet jättää kyllä kovasti toivomisen varaa. Mäntäpaketissa oli kyllä ohjeet, mutta kaikki niiden merkinnät ja muut sellaiset olivat ihan käyttökelvottomat. Osat eivät vastanneet mitenkään ohjeita. Renkaiden asennussuunnan merkintöjä ei löytynyt renkaista, mutta oli niissä sentään jotain numeroita, niin laitoin ne ylöspäin. Sitten puhuttiin renkaiden sisäreunan viisteistä, mutta mun renkaissa viiste oli ulkoreunassa ja portaan mallinen. Näissäkin meni sitten leveämpi osa yläpuolelle. Jenkkituotteessa tietystit kakki mitat vain tuumina, mutta niiden kääntäminen ei nyt sentään oo mikään avaruustemppu. Kun tässä kasaa ekaa konetta pohjasta kanteen, olis kiva, että edes ohjeet olisivat selkeät.

      Edit:
      Kangissa lovet onkin molemmat samalla puolella kankea eri laidoilla, niin silloinhan sillä ei taida olla välilä. Kankina tämmöset:

      http://www.prorace-engineering.com/P...-PRE144X19.htm
      Viimeksi muokannut JM; 22.12.2018, 14:26.

      Comment


        Ei oo väliä kummalla puolella lukkolovet on kangissa. Kunhan puoliskoissa samalla puolella ovat. Rengasvälykset hyvät mutta tuo 0,006mm kuullostaa aika tiukalta. En kyllä millään muista mitä jätin kesällä kasattuun 1.8t moottoriin noita välyksiä, vihkossahan ne on hallilla kyllä ylhäällä.

        Comment


          Olisko kuitenkin 0,0025 tuumaa yhtäkuin 0,0635mm. 0,006mm välyksellä kone leipoo kiinni ennen kuin ehtii käyntilämpötilaan.

          Comment


            Joo kyllä porausvälys siellä 0.06-0.07mm on kartalla.

            Comment


              Minkälaisilla vehkeillä mittailette tuhannesosia? :)

              Jenkit ilmoittelee mitat tuumina joten tarkkana et käännös milleiksi menee oikein.

              Comment


                [img]IMG_20181220_124459656 by Juhana Mäntylä, on Flickr[/img]

                Tuo sinne vielä sujahti väliin hyvin voideltuna, mutta isompaa en kehdannut alkaa tunkea. Tuohon päälle saa kuitenkin laskea kaksi pinnoitettua pintaa männä helmoissa molemmin puolin, niin ajattelin, että ollaan aika lähellä tuota 0,06 lukemaa. Wiseco kun tosiaan ilmoitti välyksen niin, ettei siihen lasketa pinnoitetta mukaan, mutta silleen sitä ei tietenkään pääse rakotulkilla mittaamaan. Joo, ja tosiaan oli vähän pilkut metsässä (tähän perään semmonen häpeähymiö)

                Comment


                  Ok, mut tarkkana kymppien ja satkujen kanssa kun milleistä puhutaan. Mäntä/sylinterivälyksissä puhutaan satkuista(0.0Xmm). Jos männät ovat 4032 seosta niin toi kuuden satkun välys on täysin ok. Männänrenkaiden katkosvälyksissä puhutaan kympeistä(0.Xmm). Hipovehkeissä katkosvälykset lienevät yleensä siinä 0,4-0,6mm välimaastossa näissä mäntähalkaisijoissa. Varmasti joku 0,3mm välys hieman miedommassa koneessa on ihan riittävä.

                  Comment


                    Wisecon lappujen mukaan matsku on 2618. Kaipa se on vaan luotettava valmistajan ilmoittamaan välykseen ja arvioon siitä, että ilman tuota helman pinnoitetta välys olisi kohdallaan (eli niin kuin valmistaja asian on ajatellut). Wiseco lausuu asiasta näin.:

                    Interestingly, when a modern forged piston with more initial cold clearance reaches operating temperature, the difference in running clearance is less than might be surmised. For example, Wiseco uses 2618 and 4032 alloys for all its forgings. While the expansion rates are different for each alloy, Wiseco has made pistons from each alloy for the same engine operate successfully at nearly the same running clearance. The higher-expanding 2618 piston may have a larger initial clearance than a 4032 piston, but once the engine reaches operating temperature, both pistons will have similar running clearances.

                    The piston surface below the coating is engineered to fit a specific bore size, same as before,” explains Fussner. “However, if the engine builder measures the skirt over the coating, he might think there is not enough clearance.”

                    For example, an uncoated Wiseco piston manufactured for a 4.000-inch bore should be installed in a 4.000-inch bore, and an Armor-Fit-coated piston designed for a 4.000-inch bore should also go into a 4.000-inch bore.

                    “If measured on top of the ArmorFit coating, the piston-to-cylinder clearance is less than the uncoated, bare piston. This is the design intent of the ArmorFit coating,” says Fussner, stressing that it is a mistake to adjust the bore based on physical measurement of the piston on top of ArmorFit coating. “This defeats the purpose and intended function of the ArmorFit coating.


                    Sitten kun tuon pinnoitteen paksuutta en löytänyt mistään, niin vaikea on arvailla, milloin välys olisi kohdallaan. Kone on porautettu Mahlen 81,5mm tehdasmännille ja niihin reikiin noi uudet männät on nyt sujautettu ja hoonattukin vielä kertaalleen uusiksi.
                    Viimeksi muokannut JM; 23.12.2018, 00:31.

                    Comment


                      Joo, tosiaan näkyyhän se tos lapus se välys. Aika tiukkaa välystä suosittelevat tolle seokselle, mut ehkä sit muutkin asiat vaikuttavat, kuten männän malli, koneistukset jne..? Kaikki kehittyy, joten ei kait sitä voi olla luottamatta valmistajan ohjeisiin..

                      Wössnerillä esim. 4032 seokselle suositus on siinä 0,07mm luokassa. Ennen vanhaan 2618 seokselle suositus oli 0.1mm hujakoilla. Mut kuten todettu kehitys kehittyy, ehkä toi pinnoite vähentää lämpölaajenemista tai jotain.


                      Tuossa vielä iltalukemista:

                      http://blog.jepistons.com/2618-vs.-4...al-differences

                      https://www.jepistons.com/PDFs/TechC...instrc4032.pdf

                      https://www.jepistons.com/PDFs/TechC...instrc2618.pdf
                      Viimeksi muokannut Thuppu; 23.12.2018, 01:16.

                      Comment


                        Jaahas, Gramsin imusarja tuli, enkä ole kyllä ihan tyytyväinen. Kantta vasten tulevat kanavat vinguteltu sinnepäin ja kanavissa portaita. Ei toi mitään maata kaatavaa ole, mutta jos tuotetta myydään nimenomaan laatuargumenteilla ja hyvällä virtauksella, niin en kyllä odottanut tuollaista. Jälleen kerran amerikkalaisten markkinoima kiinatavara oli ihan perus kiinakamaa. Kyllä ton tuonne voi laittaa, mutta hieman ärsyttää. Ostin tuon nimenomaan sen takia, että olis valmiiksi hyvä isoreikäkanteen, eikä tarttis vingutella itse, mutta kyllä toi vähän vasurilla tehty on. Muutoin oli ihan asallinen ja tuonkin saa kyllä korjattua aika hyvin viilailemalla paksun muovitiivisteen kanavien muotoon. Onkohan tuon muovitiipparin kanssa tarkoitus käyttää molemmin puolin paperitiivistettä?

                        Grams intake by Juhana Mäntylä, on Flickr

                        Grams intake by Juhana Mäntylä, on Flickr

                        Tässä kanava sentään on oikean mallinen, mutta ihan reilut portaat tuolla koneistuksen päässä.

                        Comment


                        • Näyttäis kyllä siltä cnc jyrsimellä vain tökätty reunat kanavasta samalla kun tasopinta ajettu.

                          Comment


                            Joo, noissa reunoiss se on niin. Silti en tajua, miten noi keskimmäisten runnereiden lähdöt on saatu ryssättyä tolleen muodottomaksi yläreunasta. Ihan niin kuin niitä olis jollain käsivingulla vaan sörkitty.

                            Comment


                              Itse jouduin myös kairaamaan kanavat mätsäämään isoreikäkantta 034 imarissa. Ilmeisesti samalla valumuotilla tekevät molemmat ja pienen kanavan "kuristus" juurikin vain tuossa kanavan alussa.

                              Comment


                              • Oisko mahollisuutta käyttää uutta imusatsia virtauspenkissä ja verrata orkkikseen? Olis kiva saada faktoja tosta, koska esim. s3 imusatsi pudotti virtausta ihan järkyttävästi.

                                Comment


                                  https://forums.vwvortex.com/showthre...topics/6136211

                                  Tuolla ameriikan markkinointikäppyrää. Kukahan tommosia edes mittaa Turun seudulla?

                                  Edit:
                                  Eipä tuolla ollut kuin nuo graafiset virtaussimulaatiokäppyrät.
                                  Viimeksi muokannut JM; 1.1.2019, 18:30.

                                  Comment


                                    Päätin nyt kuitenkin kitistä palautteen muodossa vähän valmistajalle noista kanavien viimeistelyistä. Vastaukseksi tuli, että tuollaisia ne ovat ja virtaavat hyvin. Perus ameriikanp*skaa taas tääkin homma ja palautteen vastaanottaminen ei luonnollisesti kuulu asiakaspalveluun... Kirjoittelin sitten vielä viimeiseen postiin, että ei tämmösiä steppejä kukaan halua imusarjaansa varsinkin kun niitä on mainostettu hienoilla CFM-virtauskuvilla ja ylisanoilla. Istuvuus kanavaan ei ole lähelläkään tehtaan imusarjaa. Kysyin lopuksi vielä, että miksi sitä imusarjan laippa ei voida viimeistellä kokonaan jyrsimellä niin että se istuisi hyvn. En taida haluta edes lukea vastausta. No samapa toi, täytyy korjata tuo niin hyväksi kuin saa, mutta en mä kyllä odottanut, että tuote on puolivalmis... IE:n imusarjan olisin ostanut, jos se mahtuisi konehuoneeseen, mutta eipä se mene.

                                    Comment


                                    • Näyttää kyllä laadultaan aika paskalta. Poikittaisen Dahlback imusarjassakin aikoinaan oli huomattavasti paremmat kanavat uutena, jos siihen vertaa..

                                      Comment


                                        Mä korjaan varmaan tuon Dinitrolin metal-alu kitillä. On uunin kestävää ja kuivuttuaan jäätävän kovaa tavaraa. Sillä oon menestyksekkäästi korjannut pahempia skraiduja aluvanteista ja tosiaan kestää pulverimaalauksen uunin. Eiköhän se tuolla kanavassakin pysy, kun huolella putsaa paikat ennen levitystä. Ruuvaan ton tiipparin sabluunaksi kiinni laippaan ja sitten täytän portaat pois. En halua alkaa kantta snurraamaan paskasti istuvan imusarjan takia.

                                        Comment


                                        • Sen verran pitää sanoa, että eipä noita ole koskaan tehtykkään 100% suoraan istuviksi. Aika usein noissa aftermarket imusarjoissa on jotain snurrattavaa ollut, lähinnä vain kohdistukseen liittyen. Samaa on ollut kyllä OE-imusarjoissa, muutamassa.

                                          Eikö sitä imusarjaa voisi täytehitsata ja sitten...? Ei tarvisi jännittää sen "metal-alu kitin" kiinni pysyvyyttä. Se kun irtoaa, niin ne on siellä venttiilien välissä.

                                          Comment


                                            Vois varmaan. Toisaalta kanavakitti olisi varmaan aika helppo ratkaisu. Se ainakin pysyy kiinni ja on helppoa työstää.

                                            Comment


                                            • Eipä se hitsaaminen tuohon pykälään oo kova homma. Kovametalliviila vinkuun ja wd40/crc suihkimalla ei tartu alumiini terään. Liuskelaikalla ja hiomaholkilla viimmeistely.

                                              Comment


                                                Etanolia sisältävät polttoaineet pehmentää useimmat kitit irti ennemmin tai myöhemmin. Kuinka paljon sinne jää porrasta? Onko imusarjan reikä samaa kokoa kannen kanavan kanssa?

                                                Comment


                                                  Tehääköhän tässä nyt vähän kärpäsestä härkästä. Epäilen että ei saata ihan puolta hevosvoimaa hävitä jos vaan vähän siistii tuota pykälää eikä menetä yöunia muusta.

                                                  Comment


                                                    Perfektionistille nuo on isoja juttuja :) Kyllä minuakin ne häiritsisi, varsinkin jos on ostavinaan "priimaa".

                                                    Comment


                                                      no silloin ei kannata amerikkaan vilkuilla :D

                                                      Comment


                                                      • Mikan kanssa samoilla linjoilla. Ymmärrän, jos rakennetaan voima-moottoria, mutta +500hv pääsee vakio kannella ja imusarjalla.

                                                        Comment


                                                          Joo, ameriikan Joen touhu on ihan samaa ryssän kanssa, osaavat vain markkinoinnin paremmin. Ei mua tuossa sarjassa mikään muu niin ärsyttänyt, mutta toi kanavien epämääräinen työnjälki varsinkin laipan yläreunassa on kyllä ihan sutta ja paskaa. Toihan olis voitu ajaa koneellakin siististi. Pieni porras siellä jää kanteen, koska tuo reikä on nyt liian suuri, mutta täytyy tähystää runnerin läpi ja katsoa, kuinka pahalta se näyttää. Tuohon imusarjaan päädyin vain siksi, että se mahtuu konehuoneeseen. Vakion kanssa on jo ihan riittävästi tilanahtautta, vaikka sitä onkin lyhennetty. Jos tavaraa kaupataan priimana, sen on syytä myös olla sitä. Lukis sitten myynti-ilmoituksessakin, että tää vastaa sovituksiltaan mitä tahansa kiinalaista kopiotuotetta. Alla vielä kuva asian selvittämiseksi. Sinänäsä toi imusarja ei oo mikään ihmeellinen tekele. Skunkilla näyttää olevan tuo yksi malli, mitä ne soveltaa melkein joka imusarjaan. Ilmeisen hyvin se kuitenkin toimii.
                                                          IMG_20181012_145604 by Juhana Mäntylä, on Flickr

                                                          Täältä näkee, miten paljon tuolla imusarjalla saadaan lisää tilaa tuonne konehuoneeseen.
                                                          http://www.motorwerksracing.com/pors...age1-18t-swap/
                                                          Viimeksi muokannut JM; 3.1.2019, 13:16.

                                                          Comment


                                                            Tullut siihen tulokseen että ehkä yksi kymmenestä ns. Motorsport osasta on käypänen paikalleen ilman mitään jupinoita. Muuten sitten aikamoista rakennussarjaa kaikki.

                                                            Tee tuosta muovisesta välilaipasta semmoinen että osuu toinen reuna imusarjan kanavan kokoon ja toinen reuna kannen imukanavaan. Eikö se osuis jo tarpeeks lähelle?

                                                            Comment


                                                              Joo, semmonen varmaan pelaa parhaiten. Vois vaikka ostaa semmosen vähän paksumman phenolic spacerin, niin olis vielä helpompi sitten muokkailla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X